Waarom mag je van dun wel iets zeggen maar van dik niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:10

vuurneon schreef:
Ik zie geen verschil tussen advies om een extra gebakje te nemen of een gebakje te laten staan. Ik zit evengoed niet op dat advies te wachten. Als ik een wortel at, kreeg ik te horen dat ik beter iets vetters kon pakken. Maar zeg dan ook tegen de tante die te dik is dat zij dan die wortel moet eten ipv dat vettigs, maar dat zie je dan weer niet gebeuren.
Meer eten vind ik geen compliment, zeg dan liever 'meid, wat zie je er goed uit'. Dat is een compliment.

Dat zeg ik toch ook? Waarschijnlijk een onhandige manier van een complimentje geven, geen serieus advies om je te helpen aankomen toch?

Maar wat je nu zegt is inderdaad opdringerig advies. Daar help je niemand mee op die manier, ook die tante niet. Dat is gewoon asociaal, zowel bij jou als bij die tante.

Niet dat je iemand geen ongevraagd advies mag geven, soms kan je daar wel degelijk iemand mee helpen, maar zo publiekelijk en herhaaldelijk is wel erg onvriendelijk. :roll: Raar dat dat bij jou dan wel geaccepteerd is.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:16

Ik erger me er ook mateloos aan dus ik begrijp je punt wel en heb daar ook vaak over nagedacht, want als je iemand dik noemt beledig je iemand en kun je dat "echt niet maken".

Je wilt niet weten hoe vaak mensen tegen mij hebben gezegd dat ik dun ben, het antwoord dat ik daarop geef is dan altijd: "Ik ben niet dun" en dan kijken mensen me aan en vragen of ik misschien ook anorexia heb, maar voor mij is dun iets héél anders dan slank zijn. :+

Hoeveel ik ook eet - meer dan een gemiddeld persoon van mijn leeftijd - ik kom zelden aan en afvallen doe ik ook niet. Ik heb een vrij constant gewicht en ben super tevreden met mijn figuur. Maar zodra ik over iemand zeg dat die persoon stevig is (vind dik nooit zo netjes, ik zeg meestal "Zó, die is stevig) dan beledig ik meteen iemand en is het net alsof ik een moord gepleegd heb en krijg ik meestal de reactie "Doe niet zo l*llig, niet iedereen heeft een figuur zoals jij".

Tja, ik vind het dom. Anorexia is gewoon het tegenovergestelde van Obesitas voor mij en het is beide een ziekte. Bij de ene draait het leven om afvallen, bij de ander om aankomen even heel hard gezegd, maar ik kan er niet inkomen dat je mensen met anorexia wel met beide benen op de grond "mag" zetten en mensen met obesitas niet..

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:14

karuna schreef:
youngster schreef:

Maar ook omdat slank zijn vele malen gezonder is dan dik zijn.

Ik ga overigens helemaal mee in de post van Bakkabouter een paar blz terug.
Iedereen hier op bokt is zo druk bezig met zijn/haar paard in de goede conditie houden, met training en voer en supplementen en weet ik het wat allemaal.
Maar zichzelf in conditie houden wordt dan even vergeten, maar ach die paar kg meer moet wel kunnen.
En zo wordt alles goedgepraat in plaats van dat er wat aan gedaan wordt. Ook al heb je het moeilijk, een goede conditie maakt het leven zoveel mooier :j

Even een korte aanvulling, uit onderzoek blijkt dat je met 10 % overgewicht ouder wordt dan met 10% ondergewicht. Dus helemaal correct is je opmerking niet.
.

Ik heb het ook over slank, niet over dun.
Wat ook TE dun is niet gezond :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:27

_Cowgirl schreef:
Ik erger me er ook mateloos aan dus ik begrijp je punt wel en heb daar ook vaak over nagedacht, want als je iemand dik noemt beledig je iemand en kun je dat "echt niet maken".

Je wilt niet weten hoe vaak mensen tegen mij hebben gezegd dat ik dun ben, het antwoord dat ik daarop geef is dan altijd: "Ik ben niet dun" en dan kijken mensen me aan en vragen of ik misschien ook anorexia heb, maar voor mij is dun iets héél anders dan slank zijn. :+

Hoeveel ik ook eet - meer dan een gemiddeld persoon van mijn leeftijd - ik kom zelden aan en afvallen doe ik ook niet. Ik heb een vrij constant gewicht en ben super tevreden met mijn figuur. Maar zodra ik over iemand zeg dat die persoon stevig is (vind dik nooit zo netjes, ik zeg meestal "Zó, die is stevig) dan beledig ik meteen iemand en is het net alsof ik een moord gepleegd heb en krijg ik meestal de reactie "Doe niet zo l*llig, niet iedereen heeft een figuur zoals jij".

Tja, ik vind het dom. Anorexia is gewoon het tegenovergestelde van Obesitas voor mij en het is beide een ziekte. Bij de ene draait het leven om afvallen, bij de ander om aankomen even heel hard gezegd, maar ik kan er niet inkomen dat je mensen met anorexia wel met beide benen op de grond "mag" zetten en mensen met obesitas niet..

Helemaal mee eens.

LesleyxLinn

Re: Waarom mag je van dun wel iets zeggen maar van dik niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:41

Ik vind van beide kanten zulke opmerkingen niet kunnen. Dat is ook niet aan hen om te zeggen.

Er is trouwens genoeg commentaar op dikke personen.
Maar bij slanke personen hebben mensen niet het idee dat ze iemand echt beledigen.
Slank zijn wordt minder als een belediging gezien dan dik zijn.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:49

Idd dat denk ik ook. Is misschien heel misplaatst maar aangezien de hele wereld het idee heeft dat je zo dun mogelijk moet zijn. Klinkt het voor hun als compliment.
en niet zozeer als belediging. Dik is al snel een belediging.
Het is dat ik het nu ook een keer van de andere kant hoor maar heb heel lang geen enkel benul gehad dat iemand er last van kon hebben als deze dun was. Ik bedoel dat wilde ik ook altijd zijn. Dus ja als iemand dat is is die gelukkig. Zo zat dat in mijn hoofd.

ik denk nogsteeds dat je gelukkig voelen niet afhankelijk moet zijn van je gewicht haarkleur etc. En ook denk ik dat als je vrede hebt met jezelf het geen bal uitmaakt wat de reclame zegtde buurman zegt bokt zegt etc.

Dus misschien elkaar een handje helpen door de focus van het uiterlijk af te halen en elkaar niet meer zo veroordelen. Maar accepteren

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:54

Waarom zou je úberhaupt iets van iemand moeten vinden en zeggen?! Dik, dun, mooi of lelijk, slim of dom, who cares? Als je niets aardigs te zeggen hebt, zeg dan niets!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:11

antje_vip schreef:
Doanique schreef:

Je hoeft er helemaal geen moeite voor te doen, je moet gewoon minder vreten. :) Ik ken genoeg mensen die vreselijk dik zijn, en die vragen mij dan: "Hoe kom je toch zo slank?" Ik zeg dan dat ik gewoon geen ongezonde zoete dingen eet, waarop ik het antwoord krijg: "Jamaar, dat is zo lekker."

Dan kan ik er ook niets meer aan doen dat je te dik bent, hoor. :')

Ja, of: "ik eet helemaal niet zoveel" Nee, voor hun maatstaven misschien niet :') Als je een complete bak gehakt naar binnen werkt als aperitiefje, is dat toch niet echt de standaard portie.

Het ligt helaas wel iets moeilijker in werkelijkheid.

Mensen met obesitas missen vaak een bepaald darmhormoon. Dat heeft een aantal gevolgen waaronder bijvoorbeeld een te snelle maagontlediging en het missen van het signaaltje ik zit vol naar de hersennen.

Ze hebben dus vaak minder snel door dat ze al genoeg gegeten hebben en hebben ook daadwerkelijk eerder honger dan mensen die geen tekort van dat hormoon hebben. Ze hebben dus echt het idee dat ze minder dan een ander eten.

Tel daar bij op dat
- men geleerd heeft het bordje leeg te eten (wie kent hem niet?)
- overal eten is.(zeker de goedkope, slechte variant is overal zeer ruim en goedkoop beschikbaar)
- we minder hoeven bewegen dan vroeger

Neemt niet weg dat je ook dan iets aan je gewicht kan doen maar " wij dunnen" mogen wel beseffen dat er veel mensen zijn waar het echt moeilijker voor om een gezond gewicht te behouden.

Die opmerkingen over dun zijn hangen mij overigens ook goed de keel uit. Ik probeer een dik persoon niet te beledigen. Er begrip voor op te brengen. Kom mij dan ook niet voor mager uit maken.
En al helemaal dat FB plaatje over botten en honden....echt he...waar haal je het vandaan.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:12

mooi gezegd NatasjavE, al moet ik wel zeggen dat ik vier jaar geleden na de bevalling echt wel veeeeeel dunner was dan nu, maar dat was een rottijd zeg maar, nu ben ik een gelukkig mens en wel wat kilootjes te zwaar, vooral om mijn kont zeg maar. Gelukkig lig ik hier niet wakker over, en heb voldoende zelfspot om daar grappen over te maken, mijn leerlingen vinden het prachtig als ik dit doe en zullen mij hier ook niet op afrekenen. Ik vind daarin tegen dat je iemand die dun is, zomaar mag aanvallen met opmerkingen over anorexia en weet ik wat. Ken genoeg mensen die erg graag willen aankomen, maar waarbij het echt niet lukt.
leven en laten leven is mijn motto....

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:18

Idd ik word ook best wel moe van opmerkingen dat het niet moeilijk is om af te vallen. In theorie niet maar in praktijk valt dat echt tegen.
ik eet bewust ik eet gezond en niet teveel. Alles afgewogen. Beweeg veel. En toch val ik weinig af. Er zit in mijn systeem ergens iets qua vertering etc niet goed. Maakt niet dat ik het opgeef. Maar maakt ook niet dat ik zit te wachten op onbegrip.

heb geen enkel oordeel over bv dunne mensen. Nooit gehad ook. Maar het zou fijn als mensen in het algemeen eens niet zo kort door de bocht doen en dingen uitkramen die vaak niet kloppen en waar je mensen mee kwetst.

Mijn gewicht is echt een ding voor me waar ik het moeilijk mee heb. Dus als er dan opmerkingen komen als ach ja moet je maar minder vreten kan ik dat slecht hebben.
dus misschien niet maar iets uitkramen zonder dat je het zeker weet.
soms ligt het niet zo simpel

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:32

er was ook een progamma over anorexia en die mensen kwamen dan 5 kilo aan en alle mensen op twitter zeiden 'Ze is nog steeds te dun' 'Ze is nog steeds niet goed etc' maar bij een obesitas progamma waar ze 5 kilo afvallen Super, respect en dergelijk dat is een beetje krom wat ik denk dat het allebei knokken is......

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:04

Idd is voor beide zwaar. Vandaar dat ik ook zeg. Laten we ophouden met oordelen. Je gaat er zelf niet doorheen dus je hebt eigenlijk geen recht van spreken

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:38

Ik denk dat we annorexia nervosa geheel buiten deze discussie horen te houden. Dat zijn mensen met een psychiatrische aandoening en hebben veel meer moeite met aankomen dan mensen met obesitas om af te vallen.Deze mesen hebben geestelijk een weerstand om aan te komen en hongeren zich soms letterlijk dood(10%)

Ik kom moeilijk aan en ben heel slank. Ik heb echter geen anorexia nervosa.

Dat gezegt hebben gaan er natuurlijk ook mensen dood aan morboide obesitas.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:49

Er zijn ook obesitas mensen die zo dik zijn door een eetverslaving en die dus ook praktisch onmogelijk kunnen ophouden met eten zonder hulp.
daarom zeg ik zolang je het verhaal erachter niet weet heb je geen recht van spreken en of oordelen.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 23:09

Dik wordt ook eerder als normaal gezien denk ik.
Ikzelf mag er zeker wat af. Ben niet de slankste, ook niet dik te noemen. Met mijn 1.69 weeg ik iets van 62-65 kilo en mijn wat dikkere vriendinnen zeggen regelmatig dat ik 'echt mager' ben geworden. Tuurlijk, dat komt dan wel van vriendinnen die natuurlijk ook sneller overdrijven in dat soort dingen, maar ik heb het gevoel dat mensen met een gezond gewicht steeds vaker als dun worden gezien, mensen die je vroeger 'dun' zou vinden, zijn nu opeens mager.dat is mijn idee tenminste.

Op het clb begin van dit jaar hebben ze me ook verteld dat het niet kwaad kan als er wat afgaat,nwat ik ook gewoon fijn vind. Ik ben wat afgevallen omdat die mensen eerlijk tegen me zijn, maar het is zoooo'n belediging voor mensen, dt het niet eens meer als hulp gezien kan worden.
Het lijkt me ook moeilijker om af te vallen als je vriendinnen zeggen dat je er zo gewoon goed uitziet en niet te dik bent, want als je goedkeuring krijgt, ga je dan nog de moeite doen om iets te veranderen? Toch minder snel.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 23:27

Ik kende vroeger iemand, was laag begaafd en was altijd een beetje mollig. Niet dik, maar ook niet slank. Had haar een tijd niet gezien en opeens was ze vel over been. Brood mager. Ik zei dit ook tegen haar dat het gewoon niet gezond was. Haar reactie was dat ze nog steeds dik was. Overduidelijk anorexia, echt heel naar. Geen idee hoe het met haar afgelopen is... Maar in dat soort extreme situaties is het logisch dat je er iets van zegt.

Overigens zegt het woord obesitas niks over dat je veel eet ;) enkel over wat je gewicht volgens de BMI schaal zou zijn. Ik zou vallen onder obesitas. Wat ik vandaag bijvoorbeeld heb gegeten? Om 1 uur een fruitsmootie (zelf gemaakt, aardbeien, framboos en wat halfvolle melk). Om 6 uur een bruin brood met omelet en bacon van la place en een paar frietjes. En nu net wat leftovers van gisteren, rijst kip en groente. Is dat nou zo schokkend veel? Nee. Gezond? Absoluut niet. Ik eet vaak veel te weinig en onregelmatig. Ook niet altijd de meest gezonde dingen dus ja. Ik werk zeer onregelmatig, en ook dit heeft invloed hierop.

Dus zeggen dat iemand met obesitas hetzelfde is als anorexia vind ik absoluut niet terecht, anorexia is echt een ziekte, obesitas is slechts een stempel die je krijgt door het gewicht in combinatie met je lengte.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 00:32

Lifaya, draai die situatie nu eens om? Stel dat ze verdubbeld was in omvang ipv gehalveerd, had je haar dan ook gezegd dat dat niet gezond was?
En lees dan de titel van dit topic nog eens ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 00:40

Er sterven meer mensen aan te weinig eten dan aan te veel.......25% overgewicht is niet meteen levensbedreigend,,,25%ondergewicht is dit wel.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 00:41

En je punt is..? Het een praat het ander niet goed.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 00:45

bakkabouter schreef:
Lifaya, draai die situatie nu eens om? Stel dat ze verdubbeld was in omvang ipv gehalveerd, had je haar dan ook gezegd dat dat niet gezond was?
En lees dan de titel van dit topic nog eens ;)

Ja ook dan had ik wat gezegd als het gewoon ongezond was ;) ik zeg dat soort dingen ook niet om mensen te kwetsen maar als iemand in een korte periode naar een extreem ongezond gewicht gaat, die ik ken, dan vraag ik me natuurlijk wel af wat de oorzaak is.ik ga geen conclusie trekken hoe en wat maar vraag het dan op de man. Nou kwam ik een tijd terug iemand tegen die ik lang niet had gezien en haar eerste zin was "zo jij bent dik geworden!" (Geen grapje, dit is exact wat ze zei ;) ) Nou dat vind ik toch echt wat anders als dat je met oprechte bezorgdheid vraagt wat de oorzaak is van de gewichtsverandering ;)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 15-07-14 00:48, in het totaal 2 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 00:45

mijn punt is.....waar maken jullie je druk over.......laat een ieder in zn waarde.......

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:53

callum schreef:
Er zijn ook obesitas mensen die zo dik zijn door een eetverslaving en die dus ook praktisch onmogelijk kunnen ophouden met eten zonder hulp.
daarom zeg ik zolang je het verhaal erachter niet weet heb je geen recht van spreken en of oordelen.

papagroom schreef:
mijn punt is.....waar maken jullie je druk over.......laat een ieder in zn waarde.......

callum schreef:
Idd is voor beide zwaar. Vandaar dat ik ook zeg. Laten we ophouden met oordelen. Je gaat er zelf niet doorheen dus je hebt eigenlijk geen recht van spreken

even drie reactie waar ik helemaal achter sta.. mooi geschreven....

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:31

Anorexia is ongezond, obesitas ook. Beide problemen moeten zeker aangepakt worden, maar dik zijn en hier iets van zeggen is tegenwoordig veranderd in een soort taboe.

Natuurlijk zijn er mensen die buiten hun schuld om te dik zijn, maar zij zijn de uitzondering op de regel. En dit betekent niet dat de dikke mensen niet geholpen zouden moeten worden met hun probleem, net als mensen met anorexia.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:26

En dan nog is dat aan de mensen zelf en niet aan complete vreemde die het verhaal niet kennen. Als je iemand goed kent of goed weet wat er speelt vind ik het een ander verhaal.
maar hrt gegeneraliseer moet stoppen. Er zullen namelijk ook legio mensen zijn die zich prima voelen met maatje 46. Laat ze dan ook. Allemaal volwassen mensen die verantwoordelijk zijn voor hun eigen lijf. Ongeacht of het gezond is of niet. Is niet zaak van de hele wereld maar van die persoon alleen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:45

ZoZenn schreef:
Anorexia is ongezond, obesitas ook. Beide problemen moeten zeker aangepakt worden, maar dik zijn en hier iets van zeggen is tegenwoordig veranderd in een soort taboe.

Natuurlijk zijn er mensen die buiten hun schuld om te dik zijn, maar zij zijn de uitzondering op de regel. En dit betekent niet dat de dikke mensen niet geholpen zouden moeten worden met hun probleem, net als mensen met anorexia.

Prevalentie anorexia nervosa: 5.500 vrouwen per jaar in Nederland
Prevalentie boulimia nervosa: 22.300 vrouwen per jaar in Nederland
Prevalentie eetbuistoornis: geschat wordt op 160.000 patiënten per jaar.
Bron: http://www.richtlijneetstoornissen.nl/i ... cles_id=19