Eigenlijk heb ik medelijden met die man, ergens

. Slechte thuissituatie, een voorkeur waar hij niks mee mag doen (waarmee ik niet wil zeggen dat dit onterecht is), hij wil wel hulp, maar met voorwaarden om zijn eigen veiligheid te garanderen (niet zo heel raar, toch?). Toch vind ik het wel naar dat hij niet doorheeft dat hij de kinderen mogelijk schaadt, al denk ik wel dat hij daarin een uitzondering is.
Jammer dat Dutroux er ook weer bij wordt gehaald, dat maakt het niet duidelijker dat er een verschil is tussen pedoseksuelen en anti-sociale plegers. Overigens zijn er in de jaren 80 inderdaad onderzoeken geweest naar de impact van seksueel contact op jongere leeftijd, daaruit is gebleken dat seksueel contact niet altijd schadelijk is. En ergens denk ik dat Van der V. wel gelijk heeft dat de moraal weer gaat verschuiven en dat er in de toekomst inderdaad vrijer gedacht gaat worden

, dat is een trend die al jaren aan de gang is (neem bijv. homoseksualiteit, in de tijd van de Grieken en Romeinen een gewoon goed (net als seks met kinderen, overigens), toen vreselijk in de ban geraakt en nu begint het eindelijk meer geaccepteerd te worden).
Net als dat hij moet leren weer te functioneren in een maatschappij waarin zijn voorkeur niet gewenst is, moeten wij als maatschappij leren omgaan met mensen zoals hij. Die houd je namelijk altijd, je kan ze niet levenslang wegstoppen en lynchen slaat al helemaal nergens op. Zoals ik al eerder zei, het taboe rond pedofilie moet toch eens ten einde komen, alleen als dat gebeurt bied je pedofielen de kans naar buiten te treden zonder veroordeling, en kun je daarmee mogelijke probleemgevallen eerder ondervangen en dus potentiële slachtoffers beschermen

.