Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:21

Colorado schreef:
Siglos schreef:
De studie Pedagogiek (naast MWD-ers/SPH-ers, veel praktijk en stages) is een studie met praktijk in plaats van alleen boeken lezen. Dus er kan beweert worden dat iedereen die daar werkt niet met kinderen om kan gaan en iedereen daar niet kinderen helpt die misbruikt worden, geslagen en weet ik veel wat?

Dat wist ik niet (zijn al deze studies universitair? van HBO weet ik namelijk wel dat een groot deel praktijk is).

Ik zeg niet dat iedereen die voor Bureau Jeugdzorg werkt ongeschikt is voor zijn of haar baan, maar er zijn er wel veel te veel. Ik zeg ook niet dat er helemaal geen kinderen geholpen worden, maar er wordt wel te vaak ontzettend fout gehandeld. Zoals hier imo dus is gebeurd.

Klopt, overal worden fouten gemaakt. Maar ook zoveel goede dingen worden er gedaan. Vind het zo triest dat daar nooit naar gekeken wordt. Wat vind je dat er precies fout gaat in het filmpje?

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:21

Vjestagirl schreef:
Maar hoeveel procent van de ervaringen met jeugdzorg is negatief? En wat maakt iets tot een negatieve ervaring? Want dat je het zelf er niet mee eens bent dat je uit huis wordt geplaatst (bijvoorbeeld) wil niet zeggen dat het voor jou op dat moment niet het beste was.

In mijn omgeving heb ik er gewoon erg weinig mensen goeds over horen zeggen (heb zelf op leefgroepen gewoont bijv en zowel ouders als jongeren en zelfs sommige psychologen hoor je er vrij negatief over)

Maar als een kind word terug geplaatst bij de ouder wie niet meer voor haar/zijn kids kan zorgen door bijv ziekte. Kids worden daardoor dus enkele jaren verwaarloosd en pas als de buurt ingrijpt omdat het uit de hand loopt gaan ze langzaam nadenken. Dan worden eerst de kids nog voor een tijd weer gedwongen terug gestuurd terwijl zij dus in gevaar zijn. Etc etc. Dan gaat er toch iets verschrikkelijk mis vooral als de kinderen al sinds hun 3e levensjaar bij jeugdzorg zitten, dan zou er toch eerder in gegrepen moeten zijn. Want er was dus wel controle.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:26

Siglos schreef:
Jeugdzorg moeten afschaffen btw! Zouden ze eens moeten doen. Alle kinderen die dagelijks geslagen, misbruikt en verlaten worden. Arme kinderen!

Ja, maar bij die kinderen zijn ze er veelal niet. Wil niet zeggen dat ze niks doen maar werkelijk waar. Deze organisatie werkt gewoon niet... Je zou voor de grap een moeten googlen op Jeugdzorg.
En ik bedoel het echt niet voor iedereen die daar werkt.
En ik kan je een HELEBOEL uit de eerste en de tweede hand vertellen...
Allemaal negatief... heb geen goed woord voor ze over.

En ook met dat ze niet zo slim zijn... Zo komen ze veelal op mij wel over.
Bijna iedereen spreekt zich zelf zo enorm tegen, de mensen bij ons hé.! -O-

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:32

heroes_hell schreef:
Siglos schreef:
Jeugdzorg moeten afschaffen btw! Zouden ze eens moeten doen. Alle kinderen die dagelijks geslagen, misbruikt en verlaten worden. Arme kinderen!

Ja, maar bij die kinderen zijn ze er veelal niet. Wil niet zeggen dat ze niks doen maar werkelijk waar. Deze organisatie werkt gewoon niet... Je zou voor de grap een moeten googlen op Jeugdzorg.
En ik bedoel het echt niet voor iedereen die daar werkt.
En ik kan je een HELEBOEL uit de eerste en de tweede hand vertellen...
Allemaal negatief... heb geen goed woord voor ze over.

En ook met dat ze niet zo slim zijn... Zo komen ze veelal op mij wel over.
Bijna iedereen spreekt zich zelf zo enorm tegen, de mensen bij ons hé.! -O-

Elke ouder waarbij het kind uit huis geplaatst wordt die je zal vragen zal negatief zijn over jeugdzorg. Wie kan daar nou wel positief over zijn? Tuurlijk zitten er rotte appels bij maar ik vind het altijd jammer dat iedereen alles over een kamt scheert en de goede dingen vergeet.

Vjestagirl

Re: Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 23:33

In haar verhaal geeft de moeder aan moe te zijn, op te zijn, niet meer te kunnen... Persoonlijk vind ik dat klinken als alarmbellen voor iemand die weleens echt alle hoop zou kunnen verliezen en een domme actie zou kunnen ondernemen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:37

Tja denk zelf ook niet dat er moeders zijn die zullen zeggen; mijn kind is gisteren uit huis geplaatst door jeugdzorg...en blij dat ik ben joh, eindelijk van dat kind af.

Zal misschien een enkeling zijn geweest die daar stiekem wel blij om was, maar die zullen dat niet hardop gaan verkondigen.

Dus dat je alleen maar negatieve ervaringen uit eerste hand leest/hoort over uithuisplaatsing is logisch

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:38

Stel, je bent een vader die al jaren zijn kind niet mag zien, je heb na de scheiding de boel op orde, hebt een cafe, kan daar goed van rondkomen. Je vecht al jaren voor de voogdij en eindelijk beslist de rechter (!) dat jij je kind weer mag zien. Om vervolgens te zien dat jouw kind zolang negatieve verhalen over je heeft gehoord dat je kind zo reageerd terwijl jij in de andere kamer zit. Dan breekt toch je hart... En dan word ook nog eens de media gebruikt om jou neer te zetten als boeman en weer een zaak aan te spannen. Terwijl je volgens de wet gewoon het gevecht gewonnen heb maar dit via de media nog eens moet voeren.

Gewoon, om eens een andere kant te laten zien, want ik snap niet dat iedereen de andere kant van het verhaal niet wil weten :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:38

Jeugdzorg kan het eigenlijk nooit goed doen.
Als ze te laat zijn met uit huis plaatsen, is het hun fout want ze hadden het moeten weten. Als ze Hansje uit huis plaatsen is het ook niet goed, want die had beter bij z' n moeder kunnen blijven.
Ik sta altijd versteld van mensen die een oordeel hebben zonder dat ze er het fijne van weten.
De politie is ook zo' n instantie die t eigenlijk nooit goed kan doen. We klagen over hun aanpak als ze te mild zijn, maar als ze eens streng doorkomen zijn ze weer te hard.
Het is allemaal wel te begrijpen omdat beide zich met heel gevoelige zaken bezig houden en lederen heeft wel eens iets meegemaakt. Maar het is soms wel om moe van te worden vind ik.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:39

Ik houd helemaal niet van kinderen en had verwacht een asociale, ongeschoolde, onverantwoorde moeder te zien, maar de filmpjes raken me.

Het duurde even voordat ik doorhad dat het bezoek aan het omgangshuis voor de uithuisplaatsing was. Op andere sites las ik dat het gedrag van de moeder tijdens het bezoek de reden/een reden is geweest voor de uithuisplaatsing.

Helaas weet niemand hier wat er werkelijk is gebeurd en hoe de vader is. Wel denk ik dat het kind heel instinctief reageert en er wel degelijk wat mankeert aan het gedrag van de vader. Dat het kind zo graag bij z'n moeder wil zijn, geeft naar mijn idee aan dat ze een goede band hebben, want zelfs een jong kind dat door z'n moeder geslagen wordt, zou niet zo naar zijn moeder trekken en haar vertrouwen.

De rol van jeugdzorg en alles wat vooraf is gegaan blijft hier onduidelijk, dus daar laat ik me niet over uit. Ik ga ervan uit dat ze de beste intenties hebben om hun beroep uit te willen oefenen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:39

Nou ik wil de andere kant wel horen hoor..en met mij meerdere hier in het topic, maar idd verder heb je wel gelijk Ruitje.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:42

Siglos schreef:
Klopt, overal worden fouten gemaakt. Maar ook zoveel goede dingen worden er gedaan. Vind het zo triest dat daar nooit naar gekeken wordt. Wat vind je dat er precies fout gaat in het filmpje?

Dat ik geen goed woord over heb voor deze organisatie komt overigens (uiteraard) door een eigen ervaring. Ik ben dus ook niet geheel neutraal en hoewel ik dat vaak nog wel op kan brengen is dat hier absoluut niet mogelijk. Door een foute inschatting en handelswijze van bureau Jeugdzorg is een situatie veel erger geworden dan nodig was. Een andere benadering had het allemaal een stuk makkelijker kunnen maken, en ja dat is ontzettend moeilijk en als hulpverlener loop je op een heeeeel dun draadje (1 verkeerde uitspraak kan een positieve uitkomst/relatie met de organisatie voor altijd verpesten), maar imo moet je dat wel kunnen want anders ben je niet geschikt voor deze baan.

In dit filmpje, tjah, dat vind ik lastig. Het is voor deze opnames al ontzettend fout gegaan imo. Dat kan niet anders, zoals ik hierboven al geschreven heb, vanaf het begin loop je op een heel dun draadje en daar is men al lang vanaf gevallen. De situaties die gefilmd zijn, zijn situaties die voorkomen hadden moeten worden en die op het moment van filmen alleen maar 'minder erg gemaakt' (ik kan even geen betere verwoording vinden) hadden kunnen worden. Ze proberen in beide filmpjes veel te veel door te zetten met een beslissing die duidelijk niemand gelukkig maakt. Imo hadden ze deze situaties dus beter aan kunnen pakken door een andere benadering te zoeken of een andere oplossing aan te bieden, wat ik nu zie is een welles nietes ja nee spelletje. Ik wil niet - maar we willen dit toch dus werk nou maar mee - ja maar ik wil niet - ja nouja, dat is niet ons probleem we willen dit toch zo - ja maar, enz, enz.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:43

Ik vind zoiets altijd lastig.. Verhaal heeft 2 kanten. Vrouw doet slim en pakt de weg via social media om wie weet veel steun te krijgen. Ik heb geen slechte verhalen wbt jeugdzorg en eigenlijk goede verhalen daarover gehoord. Ik ga dan ook mee met demo_love .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:46

Joh, zelfs dat meisje wat jaren gegijzeld was en kinderen van haar eigen vader had noemde hem aardig en was zwaar overstuur toen bleek dat hij dood was. Google maar eens op stockholm syndroom.

Je kan helemaal niks uit deze filmpjes halen.... Kinderen zijn zo makkelijk te 'hersenspoelen'

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:48

Ben ik de enige die vindt dat moeder haar kind beschadigt door dit te filmen en op internet te zetten? Om de privacy van dat jochie wordt helemaal niet nagedacht en elk verhaal heeft twee kanten. Klakkeloos wordt aangenomen dat moeder niets fout heeft gedaan. Ze begaat al één grote fout en dat is dit op internet zetten waarbij ze niet aan haar zoontje denkt, die beelden blijven eeuwig op het internet staan. Een huilend kind dat wordt weggehaald bij zijn moeder roept natuurlijk heel veel reacties op, makkelijk scoren en Bureau Jeugdzorg is nu eenmaal een dankbaar onderwerp om op te schelden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:52

Nee hoor ben je niet de enige in Ankie2011. Sterker nog; de enige indruk die ik krijg van het filmpje is dat die moeder het alleen maar voor zichzelf doet en niet voor dr kind.
Ik hoor dr (moet dan overigens wel zeggen dat ik niet het hele filmpje heb afgekeken, want het geschreeuw van dat arme kind gaat door merg en been) ook nergens een poging doen om dr zoontje te kalmeren en gerust te stellen. Integendeel; ze gaat alleen maar harder te keer met als gevolg dat dr kind alleen maar nog meer overstuur raakt.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:55

ruitje schreef:
Stel, je bent een vader die al jaren zijn kind niet mag zien, je heb na de scheiding de boel op orde, hebt een cafe, kan daar goed van rondkomen. Je vecht al jaren voor de voogdij en eindelijk beslist de rechter (!) dat jij je kind weer mag zien. Om vervolgens te zien dat jouw kind zolang negatieve verhalen over je heeft gehoord dat je kind zo reageerd terwijl jij in de andere kamer zit. Dan breekt toch je hart... En dan word ook nog eens de media gebruikt om jou neer te zetten als boeman en weer een zaak aan te spannen. Terwijl je volgens de wet gewoon het gevecht gewonnen heb maar dit via de media nog eens moet voeren.

Gewoon, om eens een andere kant te laten zien, want ik snap niet dat iedereen de andere kant van het verhaal niet wil weten :)

Als jeugdzorg zijn werk goed had gedaan had de vader al heel vroeg in dit proces gehoord dat het kind (om wat voor reden dan ook, in deze situatie omdat de moeder verhalen had verzonnen) hem echt echt echt niet wilde zien. Als vader zijnde die echt om zijn kind geeft had hij dan moeten zeggen, ok, als het hem zo overstuur maakt (ondanks dat dit onterecht is) laat ik hem met rust en misschien ziet hij later als hij ouder en zelfstandiger is in (wie weet kan er via jeugdzorg dan nog eens met het kind gepraat worden) dat zijn moeder niet altijd de waarheid heeft verteld en misschien wilt hij me dan wel zien. Hele situatie voorkomen en geen media-aandacht. Jeugdzorg zou het kind in de tussentijd in de gaten kunnen houden om ervoor te zorgen dat het kind blij en gezond is en blijft.

De rechter hoort niet te beslissen, het kind hoort te beslissen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:57

Colorado schreef:
Dat een kind altijd thuis zal willen blijven wat er ook gebeurd is is grote onzin. Jeugdzorg is een organisatie waar ik geen goed woord voor over heb. Naar mijn ervaring hebben teveel van hun medewerkers erg weinig natuurlijk talent voor het omgaan met kinderen, beschikken over weinig creativiteit en missen passie voor hun vak. Allemaal dingen die in mijn ogen nodig zijn om zo direct als dit met kinderen om te gaan. Er zijn in deze situatie duidelijk vele fouten gemaakt en ik hoop dat dit alles een positieve verandering binnen de organisatie in gang zal zetten.

Arm kind.

Een kind wordt inderdaad niet zomaar uit huis geplaatst, maar het behouden van de relatie tussen ouder en kind wordt vaak ook te belangrijk gevonden. Als het kind niet wil, is het er duidelijk niet klaar voor, het maakt niet uit door wat of wie dat komt, dat hoort opgelost te worden alvorens er contact gemaakt wordt. Anders wordt het hoe dan ook een drama en dat had jeugdzorg aan moeten zien komen. De commotie tijdens het uit huis plaatsen had ook voorkomen kunnen worden. De situatie maakt me niet uit, hier is alweer slecht gehandeld door jeugdzorg. Brr :\

A-men.

Mij hebben ze ook uit huis willen zetten omdat een stapel onzinmeldingen bij de JZ en politie kwamen over mij. Diep triest.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:00

---
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 13-06-14 00:29, in het totaal 2 keer bewerkt

xxCYNNxx

Re: Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:03

Niemand heeft toch gezegd dat de reactie van het jongetje overdreven is en dat hij onopgevoed zou zijn? Denk dat iedereen het er wel over eens is dat het logisch is hoe het kind reageert.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:06

xxCYNNxx schreef:
Niemand heeft toch gezegd dat de reactie van het jongetje overdreven is en dat hij onopgevoed zou zijn? Denk dat iedereen het er wel over eens is dat het logisch is hoe het kind reageert.

Ik heb dit aan het begin ergens gelezen, correct me if I'm wrong. Daar wilde ik eventjes op reageren. Ik merk nu wel aan mezelf dat dit onderwerp nog vrij gevoelig ligt. Dit is voor het eerst dat ik andermans situatie zie die zo veel op te mijne lijkt, dus ja. Het spijt me als mijn reactie overdreven overkomt maar ik kan me hier nog steeds erg pissig over maken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:07

Siglos schreef:
En tuurlijk inderdaad, elke organisatie maakt fouten. Jeugdzorg wordt daarbij extra in het daglicht gesteld omdat ze met de meest kwetsbare zaken te maken hebben zoals kinderen en ouders. Maar om dan gelijk heel jeugdzorg en zijn personeel met goede bedoelingen onderuit te schoppen. Wordt je echt moe van.

Sowieso is het natuurlijk ook makkelijk om bureau jeugdzorg in een slecht daglicht te zetten omdat jij alles openbaar mag maken wat je zelf wilt over je eigen situatie terwijl bureau jeugdzorg nooit in mag gaan op de zaak omdat die aan regels gebonden zijn wat betreft privacy.

Ik denk dat niemand erg positieve ervaringen kan hebben met jeugdzorg, ze horen namelijk ook alleen te komen als het toch al bagger gaat. Das net als je tanden laten trekken ook al is je tandarts best wel ok, blijft altijd poedersuiker #) .

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:07

xPabloBokt schreef:
xxCYNNxx schreef:

Ik heb dit aan het begin ergens gelezen, correct me if I'm wrong. Daar wilde ik eventjes op reageren. Ik merk nu wel aan mezelf dat dit onderwerp nog vrij gevoelig ligt. Dit is voor het eerst dat ik andermans situatie zie die zo veel op te mijne lijkt, dus ja. Het spijt me als mijn reactie overdreven overkomt maar ik kan me hier nog steeds erg pissig over maken.

renee16 schreef:
We zien een filmpje waarin het jongetje (imo behoorlijk overdreven en onopgevoed) reageert omdat hij weg moet van zijn moeder, mij onduidelijke over qat voor tijd dit gaat. Wordt zelfs gezegd mama blijft een kamer verder.

1e pagina.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:11

Een kind van 8 laten beslissen? Er is een reden waarom dat wettelijk gezien niet mag, kinderen kunnen hun eigen onderbroek nog niet kiezen, die laat je zo'n beslissing toch niet nemen.

Nog mooier, als je alle rechtzaken eindelijk
wint moeten zeggen laat het kind maar bij de moeder want anders word hij overstuur.

Dan kunnen we de hele rechtstaat wel afschaffen....

Andersom, als een vader een kind kidnapt en 4 jaar in Turkije houd willen we wel allemaal dat ze gewoon terug komen. Dan zeggen we ook niet, voor de belang van het kind laten we ze maar daar....

Ik heb wel vaker de behoefte om het op te nemen voor vaders trouwens, vind dat onze maatschappij in dit soort zaken zo snel een moeder voortrekt :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:12

liedje89 schreef:
Ik denk dat niemand erg positieve ervaringen kan hebben met jeugdzorg, ze horen namelijk ook alleen te komen als het toch al bagger gaat. Das net als je tanden laten trekken ook al is je tandarts best wel ok, blijft altijd poedersuiker #) .

Sowieso als kind zou je er uiteindelijk beter van moeten worden, dat is uiteindelijk een positieve ervaring en dus wel de bedoeling. Mijn tandarts is ok, dat mijn tanden getrokken werden was ook niet erg. Hij had het namelijk goed benaderd en ik snapte de situatie voor het gebeurde, ik was er klaar voor. Deed het pijn? Ja. Was het eng? Ja. Was het een negatieve ervaring? Nee.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:13

Jeugdzorg maakt veel fouten, mijn zusje is al een half jaar uit huis geplaatst, en telkens maar verlengen, gaat alleen maar om het geld ipv de kinderen.