vandaag 6/6 baby gered uit auto.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:22

Ik vind er tussen braver dan braaf zijn en een baby van 2 (!!) weken niet alleen in de auto achterlaten toch wel een hemelsbreed verschil. Dat noem ik geen mensen die braver dan braaf zijn, dat zijn gewoon mensen met gezond verstand. Ik stond er al van te kijken toen ik een tijd terug met warme temperaturen iemand zag die zijn baby van net geen twee maanden had achterlaten, en daarna nog niet eens snapte waar alle ophef om was, want "het was niet zo erg hoor, toen ik bijna terug bij de auto was was ze al gestopt met wenen" -O- . Maar blijkbaar zijn er wel meer mensen die niet doorhebben hoe slecht een baby zijn lichaamstemperatuur kan regelen en hoe gevaarlijk zoiets is.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:26

Ik heb zelf geen baby of kinderen maar ben altijd "geboeid" door dit soort zaken. Paar jaar geleden kwamen in Amerika de ene na de andere zaak zoals dit aan het licht.
Ik kan (en waarschijnlijk is niemand het met mij eens) er nog enigszins inkomen dat je je kind "vergeet" omdat je routine anders is.
Normaal sta je op en rij je naar het werk. En nu moet je plots je kind naar het kinderdagverblijf brengen want je partner kan niet. Tja, om eerlijk te zijn, dat snap ik nog wel. Het is vreselijk en niet goed te praten, maar ik kan er wel inkomen.

Zoals het nieuwsbericht het laat overkomen, hebben de ouders bewust het kind achter gelaten. En dat snap ik niet. Zeker omdat ik vorig jaar een filmpje heb gezien waarbij een jongen ging uit testen hoe heet het wordt in een geparkeerde auto. Na een half uur zweette hij zich kapot en voelde zich duizelig. Zijn t-shirt was helemaal nat. Kan zo snel het filmpje niet vinden, maar het is wel op mijn netvlies gebrand. Mijn hond blijft ook absoluut niet achter in de auto.

Dat de ouders het kind bewust achterlieten, vind ik schokkend. En dan denk ik dat Jeugdzorg best een tip mag krijgen. Dat is beter dan wanneer achteraf blijkt dat het vreselijke ouders zijn en de hulp te laat komt.

Retlaw

Re: vandaag 6/6 baby gered uit auto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:31

Dat filmpje... vreselijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:36

Getup schreef:
Maar hoe zie je van buitenaf, of n baby slaapt, of, bij wijze van, aan t sterven is van de hitte? Of overleden is...

Dat is idd lastig denk ik, ik denk dat je aan de kleur wel iets kan zien, en of hij of zij huilt? Maar het is idd moeilijk.
Bij honden zal dat iets makkelijker zijn.

Ik heb het nieuws bericht van de show even opgezocht, ruim 30 honden zijn er bevrijd door de politie en sowieso 4 zijn er overleden.
Ik wist nog wel dat er iets met 30 honden was maar ze zijn dus gelukkig niet allemaal overleden.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 13:01

dito schreef:
eerlijk... ik denk dat veel mensen heust wel eens ff snel een boodschap halen terwijl de baby slaapt en ze hen niet willen wakker maken. Toen mijn meiden nog baby waren rende ik ook wel eens heen en weer de bakker binnen, terwijl de auto er voor de deur stond. Dus sja gelijk gaan roepen over jeugdzorg vind ik een beetje ver gaan,
Dat het nu te warm is ja dat is geen slimme actie.

Doe ik nog steeds hoor. Mijn dochtertje is drie en vaak valt ze in slaap in de auto. Wanneer ik voor de deur kan parkeren bij de bakker of buurtsuper laat ik haar slapen en ik ga ik even naar binnen. Ik doe wel altijd haar raam een stukje open, tenzij het winter is. Ik doe dit alleen wanneer ik een paar dingetjes nodig heb en direct zicht op de auto heb.

Wanneer je net ouder bent geworden heb je ook niet alle kennis in huis. Je leert iedere dag. Waarschijnlijk zullen ze dit niet nog een keer doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 13:24

Delphi schreef:
Ik lees hier ook dat mensen juist een kleine baby niet alleen zouden laten .... Dat gevoel had ik toen ook heel erg. Die maxi cosi ging overal mee naar toe.

Even uit pure interesse; waarom niet?

Ik zou zeggen dat je ze juist op die leeftijd alleen kan laten. Het is zich nog niet eens bewust van het feit dat het leeft, laat staan dat het gedesorienteerd is als het wakker wordt. Lijkt me juist de ideale leeftijd om niet perse mee te hoeven zeulen als je even een tankstation oid inloopt.

(mits met normale temperaturen, heb het even niet over extreme warmte zoals nu)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 15:25

Goof schreef:
Delphi schreef:

Ik lees hier ook dat mensen juist een kleine baby niet alleen zouden laten .... Dat gevoel had ik toen ook heel erg. Die maxi cosi ging overal mee naar toe. Maar mijn kinderen zijn nu 6,5 en 3,5 jaar. Nog laat ik ze nooit alleen in de auto. Ze kunnen nu zelf hun gordel losklikken en als ze naar voor klimmen kunnen ze zo de voorportieren openen, ook al zou ik de auto op slot hebben gedaan. En dan staan ze gewoon op straat.
Mijn oudste zou dat niet zomaar doen, maar mijn jongste zie ik daar best voor aan. Dus ook op wat oudere leeftijd, of misschien juist op wat oudere leeftijd gaan ze absoluut mee de auto uit.

Even uit pure interesse; waarom niet?

Ik zou zeggen dat je ze juist op die leeftijd alleen kan laten. Het is zich nog niet eens bewust van het feit dat het leeft, laat staan dat het gedesorienteerd is als het wakker wordt. Lijkt me juist de ideale leeftijd om niet perse mee te hoeven zeulen als je even een tankstation oid inloopt.

(mits met normale temperaturen, heb het even niet over extreme warmte zoals nu)

Puur gevoel. Juist als je pas bevallen bent liggen je hormonen nogal overhoop :+. Dat zorgt er meestal voor dat je erg waakzaam bent en je je kleintje het liefst zo min mogelijk uit het oog wilt verliezen. En daarbij ook het gevoel van wat als andere mensen bij je baby zouden staan kijken o.i.d. Jij bent misschien een minuut weg, maar passanten weten dat niet en denken dan misschien dat het kindje er al veel langer alleen in zit/ligt.
Wel liet ik ze even in de maxicosi als ik ging pinnen en de auto in mijn directe zicht stond. Maar nooit heb ik ze erin laten staan voor een snelle boodschap o.i.d. Inderdaad zou een pasgeboren baby niet echt gedesoriënteerd zijn bij het wakker worden, maar ik zou me er niet fijn bij voelen als ik in de winkel zou staan en mezelf af zou vragen of ze nog slaapt of wakker geworden is en misschien wel ligt te huilen.

Een stukje verderop schreef ik al dat mijn dochters 3,5 en 6,5 jaar zijn. En qua veiligheid vind ik het inderdaad linker om peuters alleen in de auto te laten zitten dan een baby. Een baby kan geen kant op, mijn peuter van 3,5 kan zelf haar gordel los klikken, naar voren klimmen en het voorportier openen. Die gaat open ook al heb ik mijn auto op slot gezet.

Op geen enkele leeftijd (van pasgeboren tot nu) zou ik me er fijn bij hebben gevoeld om ze even in de auto te laten zonder direct toezicht. Maar vanaf de leeftijd dat ze in de autostoel gaan die met de gewone 3punts autogordel sluit vind ik het sowieso te gevaarlijk aangezien ze dan zelfstandig de auto uit zouden kunnen komen ondanks dat je hem op slot zet.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:20

Mijn oudste is zeven en de jongste bijna vier maar zelfs nu durf ik ze nog niet eens alleen te laten.
Als ze op bed liggen en ik moet buiten zijn dan heb ik standaard de babyfoon bij me ook al is het om het huis.
Als ik boodschappen ga doen dan gaan ze mee naar ook al moet ik maar een dingetje halen en staat er niemand bij de kassa voor mij.
Ik heb gister voor de eerste keer gedouched terwijl de kids beneden aan het spelen waren want dat durfde ik nooit.
Ik was veel te bang dat ze iets gevaarlijks zouden kunnen pakken of dat er iets zou gebeuren en ik was er niet.

Ik moet er wel bij zeggen dat de oudste een algehele achterstand heeft en daardoor als een kind van ong 3 jaar funcioneert en dat is bij mij ook wel een oorzaak dat ik zou beschermend ben.
Maar ik zou nooit en te nimmer mijn kind of dier alleen in de auto laten wat voor weer dan ook.
Kan ik niet met ze weg om wat voor reden dan ook dan wacht ik tot mijn man thuis komt en ga dan, maar ze alleen in de auto laten nee nooit van mijn leven.

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:22

Wat erg...

mijn ouders gingen ook een keer naar de winkel en het was heel warm, de deuren stonden wel open en toen gooiden mijn zus en ik ze per ongeluk dicht en dat was doodeng! We konden mijn moeder niet bereiken, maar toen kwamen we erachter dat de deuren voorin open waren (van de auto)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 01:17

dat filmpje maakt mij zo verdrietig ;(
had m al eens eerder gezien en gaat hier door merg en been

ik snap mensen echt niet die denken dat je je baby maar alleen kan laten....echt niet gewoon :n
maarja zullen wij mijn wonderlijk goede moedergevoelens zijn of zo :Y)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 01:21

Ach, ieder z'n ding denk ik dan ( tot op zekere hoogte natuurlijk, bij accuut gevaar wordt het eigenlijk allemaal ons ding). Mijn nekharen staan recht overeind als een ukje zie lopen met een pony aan een touw met moeder een paar meter ervan af := of een ukje van 2 op de pony aan het eind van de longeerlijn. Daar zie ik meer apen en beren op de weg dan bij even in de auto alleen laten onder veilige omstandigheden. Maar ja, komt omdat ik zelf ben opgegroeid met 'pas op, paard!!' En juist wel eens alleen ben gelaten in de auto voor een heerlijk tukje. Of ik het zelf later zou doen? Geen idee. Kan daar nog niets zinnige over zeggen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:26

Als je zo bot bent dat je een baby van 2 weken oud in de hitte achterlaat, dan vraag ik me werkelijk af wat voor moedergevoelens je eigenlijk hebt voor dat kind.
Iedereen hoort toch te weten wat een bakblik een auto is?
Dus ja, even een tip bij jeugdzorg (al was het alleen maar om die ouders de stuipen op het lijf te jagen en wakker te schudden) is wel zo handig.

Als je een kind van 6 bij een benzinepomp even achterlaat in de auto (terwijl die auto onder de overkapping van dat benzinestation staat= schaduw) en je geen lange rij bij de kassa hebt, is dat al lang zat en niet te vergelijken met wat die ouders van dat kindje van 2 weken deden.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:58

Ik snap niet wat voor moeite het is om een baby even uit de auto te halen? Of het kind slaapt of niet, kan gewoon in de Maxi Cosi blijven liggen, op de winkelwagen en klaar...

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:59

Britta31 schreef:
Hoe doen jullie het dan na het tanken.Ook de baby mee naar binnen nemen?

Tanken duurt echt geen 10 minuten, of langer zoals in dit geval....En dan ben je alsnog binnen handbereik van je kind, en niet als je de winkel ingaat..

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 07:30

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 07:50

Van het weekend was er in Barneveld een hond in een busje achtergelaten. Hond heeft het overleefd, maar man moest mee naar politiebureau voor proces verbaal.
Raar dat je vanwege een hond wél proces verbaal krijgt, maar als je je baby van 2 weken in de auto achterlaat dan niet??

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:49

@Frensie, misschien zat die hond nog langer in de auto, maar ik ben het met je eens, het is een raar idee dat je er met een hond minder makkelijk mee wegkomt dan met een baby van 2 weken. :oo

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:41

Hond zat er een half uurtje in.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:56

De keuzes die de ouders gemaakt hebben kloppen niet. Dat is het gewoon.

We komen aan op het parkeerterrein.
A: Een iemand blijft bij de baby.
B: We nemen de baby mee.
C: We laten de baby in de auto.

Oké we kiezen de laatste optie.
A: We rennen naar binnen en weer naar buiten.
B: Het duurt langer dan verwacht, eentje gaat na 5 min terug.
C: We blijven beide in de winkel.

Nouja weer de laatste dus. Gewoon 2 keer achter een keus die niet helemaal is zoals het hoort imo.
Je ziet wel vaker dat mensen een baby krijgen en dat je denkt nou, als dat maar goed komt. :=

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:45

Ik snap niet waar je met je hoofd zit als je met zn 2en bent en dan alsnog je baby van 2 weken oud in de auto laat liggen met dit warme weer. Of één iemand blijft in de auto bij de baby of je neemt het kind even mee de winkel in. Als het kind lekker ligt te slapen en je haalt de maxi cosie uit de auto zullen de meeste baby´s daar niet wakker van worden lijkt me.
Vind ook alleen een preek een veel te milde straf hoor!

Wat betreft de hond in de auto laten, ja dat doe ik heel soms, als ik met de hond naar het bos ben geweest en zelf één dingetje bij de supermarkt moet halen. Auto staat dan in de schaduw, met het raam op een kiertje en sowieso niet in zulk warm weer zoals nu. Dan rij ik wel even op en neer om de hond eerst thuis af te zetten en daarna weer naar de supermarkt.