Terminale partner verlaten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:23

Deze hele discussie heeft mij wel zeer getriggerd om het boek te gaan lezen. Ik ben altijd wel benieuwd waarom mensen tot deze beslissingen komen. Ik keur niks af en ik keur niks goed. Dat is in dit geval in mijn ogen ook niet van toepassing. Je handelt naar wat jij denkt wat goed is en naar wat je aankan, ongeacht wat de rest daarvan vind. Juist doordat er op dit onderwerp zo'n groot taboe ligt, vind ik het dapper van haar om dit zo uit te brengen. Tjaenn daarbij heb je altijd felle tegenstanders bij. Persoonlijk zou ik niet weten wat ik zou doen in deze gelijkwaardige situatie. Is ook totaal afhankelijk van hoeveel steun zij heeft gehad in het hele proces. Daar lees ik hierover bijna niks.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:25

xSogno schreef:
Tsja maar je kunt ook niet weten wat jij zou doen als jij terminaal bent, dat je dan raar gaat doen vind ook begrijpelijk. Daarvoor hebben ze wel zes jaar samen geweest, dat lijkt me ook wat waard. Die laatste wens zou je dan moeten respecteren voor een paar dagen. Hij heeft haar ook laten gaan, dus blijkbaar had hij ook begrip voor haard.

Ik weet genoeg over verslaafden hoor, heb ze ook van dichtbij mee gemaakt. Maar in zo'n situatie kan ik die jongen ook wel enigszins begrijpen.

Ik ga haar boek niet lezen. Dit is niet echt een type persoon dat ik financieel wil spekken.

Ik vind zelf dat je niet iets verplicht bent naar iemand die je ruineert of dat je schone schijn hoeft op te houden. Dat is een keus. Als je daar niet voor kiest heb je misschien de halve wereld tegen je, maar als je het voor jezelf kunt verantwoorden, maakt dat niet uit. Je moet met je eigen geweten leven.

Als je iemand vooraf veroordeelt zonder het hele verhaal echt te kennen, is dat ook een keus.
Dat je daarmee haar en haar familie kwetst mag blijkbaar weer wel gewoon. :P

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:25

xSogno schreef:
Vivian__ schreef:
Wat me het meest irriteert is dat je niets hoort over de opbrengsten van het boek naar het KWF.
Verder houdt ik wijselijk mijn mond.

Is dat zo? Waar staat dat dan? Of is dat gisteren verteld? In het AD artikel staat het niet en dat is waar ik van uit ga.

Dat was de wens van de ouders, het enige wat ze uit respect had kunnen doen voor hen. Toch heeft ze er gisteren in RTL late night niéts over gezegd, dus dan ga ik ervan uit dat de dame in kwestie het zelf houd.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:26

Vivian__ schreef:
Wat me het meest irriteert is dat je niets hoort over de opbrengsten van het boek naar het KWF.

Waarom? Ze heeft een alcoholist verlaten die de pech had ook kanker te hebben?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:27

Ik kan me goed indenken in de situatie van die meid , helaas uit persoonlijke ervaring maar spullen pakken en weg gaan naar hawaii ? nee :n hoe zwaar dan ook, ze had ook andere belissingen kunnen nemen om misschien wel meer ruimte te creeren voor zichzelf maar daarbij niet iedereen in de steek te laten.

Buiten dat feit van weggaan , viel mij gisteren ook erg op bij RTL late night dat ze het continue had over hoe zij zich voelde , wat zij deed , wat alles met haar deed ... het leek wel of alles wat er in die situatie gebeurd was enkel om haar gevoel draaide.

En ik vraag me eigenlijk ook af waarom ze zo relatief kort na zijn dood zo'n boek uit brengt ?
Zoals ik begreep is de kwestie en het rouwproces nog zo vers, ook voor de nabestaanden.
Het zal wellicht altijd lastig blijven voor nabestaanden maar ik kan me voorstellen dat als je er nog middenin zit dit extra hard aankomt.
Zeker als je je zoon/broer incl. foto's zo in de media ziet verschijnen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:29

Vivian__ schreef:
xSogno schreef:
Is dat zo? Waar staat dat dan? Of is dat gisteren verteld? In het AD artikel staat het niet en dat is waar ik van uit ga.

Dat was de wens van de ouders, het enige wat ze uit respect had kunnen doen voor hen. Toch heeft ze er gisteren in RTL late night niéts over gezegd, dus dan ga ik ervan uit dat de dame in kwestie het zelf houd.

Dan heb je denk ik iets gemist.
Het gaat niet naar KWF maar andere goede doelen projecten die ze al gekozen/opgezet heeft.
Daarnaast hoopt ze d'r eigen levensonderhoud van te kunnen betalen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:36

Lusitana schreef:
xSogno schreef:
Tsja maar je kunt ook niet weten wat jij zou doen als jij terminaal bent, dat je dan raar gaat doen vind ook begrijpelijk. Daarvoor hebben ze wel zes jaar samen geweest, dat lijkt me ook wat waard. Die laatste wens zou je dan moeten respecteren voor een paar dagen. Hij heeft haar ook laten gaan, dus blijkbaar had hij ook begrip voor haard.

Ik weet genoeg over verslaafden hoor, heb ze ook van dichtbij mee gemaakt. Maar in zo'n situatie kan ik die jongen ook wel enigszins begrijpen.

Ik ga haar boek niet lezen. Dit is niet echt een type persoon dat ik financieel wil spekken.

Ik vind zelf dat je niet iets verplicht bent naar iemand die je ruineert of dat je schone schijn hoeft op te houden. Dat is een keus. Als je daar niet voor kiest heb je misschien de halve wereld tegen je, maar als je het voor jezelf kunt verantwoorden, maakt dat niet uit. Je moet met je eigen geweten leven.

Als je iemand vooraf veroordeelt zonder het hele verhaal echt te kennen, is dat ook een keus.
Dat je daarmee haar en haar familie kwetst mag blijkbaar weer wel gewoon. :P

Tja en toch hield hij genoeg van haar om haar keus wel te respecteren, dat had ze andersom ook kunnen doen vind ik. Ik snap zijn manier van er mee om kunnen gaan ook ergens wel, wil niet zeggen dat ik het goedkeur maar ergens snap ik het wel.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:36

Happinez schreef:
Vivian__ schreef:

Dan heb je denk ik iets gemist.
Het gaat niet naar KWF maar andere goede doelen projecten die ze al gekozen/opgezet heeft.
Daarnaast hoopt ze d'r eigen levensonderhoud van te kunnen betalen.

Oh idd gemist ja. Wellicht omdat mijn vriend boos tegen de tv zat te tetteren :o

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:37

Maar we lezen ook maar één deel van het verhaal, helaas kan de andere zijn deel niet vertellen...

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:41

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:01

Vivian__ schreef:

Vivian__ schreef:
xSogno schreef:

Zoals het gisteren op mij over kwam was dat geen wens, maar een eis. Ondanks ik het als wens begrijp, krijg ik jeuk als iemand dat soort wensen als eis gaat opleggen. Kan mij voorstellen dat ik in haar plaats ook niet publiekelijk zou gaan besluiten of bekend maken of ik een donatie aan het KWF zou doen.

Alle publiciteit rond haar boek is omdat het een onderwerp is dat veel emoties oproept en inderdaad krijg je dan uitnodigingen voor interviews in krant en op tv.

Verder kan ik mij ook goed voorstellen dat iemand die met een alcoholist samen leeft voor zichzelf kiest en niet zichzelf volledig verliest in een relatie. Zelfs niet als het om een ongeneeslijk zieke persoon gaat. Die naar mijn mening niet alles uit zijn leven meer haalt door zich kapot te zuipen in plaats van nog vol te gaan voor de tijd die hij heeft. En ze heeft niet van de ene op de andere dag dit besluit genomen. Daar is eerst 7 jaar aan vooraf gegaan.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:03

In het stuk lees ik over liefde voor elkaar, willen trouwen, voordat hij ziek werd hebben ze ook een uitbundig leven, als hij hoort over de kanker storten er 2 levens in en weet hij niet hoe er mee om te gaan maar zij ook niet.
Hij wil geen "hulp" maar slaat los, zij kan hem niet helpen.

Zoals ik lees is dat niet 7 jaar lang zo maar het laatste stuk van zijn leven.
Ik begrijp haar heel goed als de relatie niet meer was zoals ooit, kan je er niet meer tegen maar ik begrijp hem ook, hoe zullen wij reageren op het bericht je gaat dood binnen niet al te lange tijd!
Ze had het anders op kunnen lossen maar heeft in dit geval (zoals ik het zie) alleen voor zichzelf gekozen en heeft beslissingen genomen voor haar alleen.
Oordelen is moeilijk wij zitten niet in die situatie maar ik vind dat ze er niet netjes mee om gaat door al snel dit boek te schrijven en de hele wereld om haar te laten draaien, een relatie is niet makkelijk en daar moet je hard aan werken en zeker als er moeilijke situaties in je leven komen.
Ik denk maar zo ook zij moet hier verder mee leven en ik hoop dat ze er ook van geleerd heeft dat het leven niet alleen bestaat uit lol, leuke dingen maar het neemt niet weg dat het voor zijn familie een klap in het gezicht is.
Tja en het niet komen als hij sterft dus haar belofte breekt, daar heb ik geen goed woord voor over, dan zet je jezelf voor die dag maar opzij om er voor hem te zijn. Een sterven kan je niet meer over doen!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:03

BrankaZ schreef:
Alle publiciteit rond haar boek is omdat het een onderwerp is dat veel emoties oproept en inderdaad krijg je dan uitnodigingen voor interviews in krant en op tv.
.

Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:04

Wat de broer betreft:
Zo´n blog is ZIJN gevoel en wordt -ongecensureerd en ook zonder rekening te houden met andermans gevoelens- ook gepubliceerd en daar is niemand tegen...
Hij zit dan zo toch ook "aandacht te trekken" "over de rug van zijn broer"?
Het is maar hoe je dingen wilt zien....
Het werkt nu eenmaal zo, je stopt je gevoel in wat je schrijft. Hoe anderen het zien en of ze het willen lezen, is aan hen.

Het feit dat er zo´n enorme discussie ontstaat wil alleen maar zeggen dat er blijkbaar een enorme behoefte is aan zo´n boek dat er nu is.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:09

Dat ben ik niet met je eens lusitana , ik meng me nu ook in de discussie maar zonder boek was het prima geweest. De hype is nu en gaat straks weer liggen en is iedereen weer met de volgende hype bezig.

Ik ken de keerkant zoals de familie van hem die kent, doordat iemand de publiciteit op zocht om uiteindelijk zelf in het middelpunt te staan. En dat is wat hier nu ook gebeurt.

Zoals al gezegd dat ze hem verlaat is 1 maar om er een boek over te schrijven en zeker op een moment wat nog zo teer is ..... is naar mijn idee enkel om jezelf geven en niet verder denken hoe je anderen hier mee pijn kan doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:15

Vivian__ schreef:

Waarom moeten de opbrengsten naar het kwf dan?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:25

Ze probeert in het boek uit te leggen waarom ze is weg gegaan. Waylon zei het heel goed; ze heeft niet iemand verlaten omdat diegene dood ging maar omdat hij een alcohollist was.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 29-05-14 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:31

Happinez schreef:
Dat ben ik niet met je eens lusitana , ik meng me nu ook in de discussie maar zonder boek was het prima geweest. De hype is nu en gaat straks weer liggen en is iedereen weer met de volgende hype bezig.

Ik ken de keerkant zoals de familie van hem die kent, doordat iemand de publiciteit op zocht om uiteindelijk zelf in het middelpunt te staan. En dat is wat hier nu ook gebeurt.

Zoals al gezegd dat ze hem verlaat is 1 maar om er een boek over te schrijven en zeker op een moment wat nog zo teer is ..... is naar mijn idee enkel om jezelf geven en niet verder denken hoe je anderen hier mee pijn kan doen.

Ik denk meer aan die mensen die er heel veel aan hebben omdat ze in een dergelijke situatie zitten en ook de halve wereld over hen heen krijgen als ze zo´n partner willen verlaten.

Een moment dat nog zo teer is? Hoelang moet je wachten, een jaar, tien jaar, tot de hele familie dood is? Je doet alsof zijn kist nog boven de grond staat.

Je kunt het ook zien dat het kan helpen met het verwerkingsproces voor de familie, maar die wil er bij voorbaat al niks van weten omdat die besloten hebben dat zij de slechterik is (beetje logish wel, je staat van nature achter je eigen bloed).

De hype gaat liggen, maar een boek blijft in de schappen. Dat is juist de extra waarde van zo´n boek. Over tien jaar kan nog iemand gewoon iets aan zo´n boek hebben.

En misschien blijkt het na het lezen van het boek ook wel gewoon een raar mens, maar ikzelf veroordeel haar niet bij voorbaat alleen maar ómdat ze (nu) een boek schrijft en haar verhaal op grote schaal naar buiten brengt.

Ik zie het niet anders dan andere persoonlijke verhalen, over bv incest ofzo. Je hoeft dingen niet voor je te houden omdat anderen liever geen slechte dingen horen over mensen waarvan ze houden of hebben gehouden omdat het zo pijnlijk is.
Er zijn honderden mensen die een heleboel hebben aan het weten dat je niet de enige bent in zo´n situatie en dat niet iedereen er hetzelfde mee omgaat...

En als je door een hel bent gegaan (en daar twijfel ik niet aan), mág je van mij aan jezelf denken. Dat doet de familie ook, zij lijken deze "schandvlek" (de ex) het liefst onder het tapijt willen vegen of door het slijk te willen halen...Ook heel begrijpelijk. Zo werken zulke dingen gewoon.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:33

Ik denk dat jullie helemaal niet kunnen, en niet mogen oordelen over deze situatie. Jullie bevonden zich niet in haar situatie dus jullie kunnen helemaal niet oordelen over hetgeen wat zij voelde en daarmee haar redenen om bij hem weg te gaan. Ik denk trouwens dat helemaal niemand hier over kan oordelen, dus die hele hype en de wil van sommigen om haar in een kwaad daglicht te zetten dat siert dus echt helemaal niet, in tegendeel zelf.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:42

Lara_Silver schreef:
Ik denk dat jullie helemaal niet kunnen, en niet mogen oordelen over deze situatie. Jullie bevonden zich niet in haar situatie dus jullie kunnen helemaal niet oordelen over hetgeen wat zij voelde en daarmee haar redenen om bij hem weg te gaan. Ik denk trouwens dat helemaal niemand hier over kan oordelen, dus die hele hype en de wil van sommigen om haar in een kwaad daglicht te zetten dat siert dus echt helemaal niet, in tegendeel zelf.

Inderdaad. Ik vind het een heftig verhaal, wat ik ook nog maar eens van één kant gehoord heb. Ik heb ook de RTL late night uitzending gezien, maar ik kan en ga hier niet over oordelen.
Ik kan enkel zeggen hoe ik DENK dat ik in de door haar geschetste situatie zou reageren en handelen. Denk met hoofdletters, omdat je pas weet hoe je reageert als je daadwerkelijk in die situatie terecht komt.

Het enige wat ik er over kan zeggen is dat het triest is dat hij zijn strijd niet gewonnen heeft en dat ik al zijn nabestaanden en vrienden veel sterkte wil wensen met hun zware verlies.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:44

martine0503 schreef:
Vivian__ schreef:

Waarom? Ze heeft een alcoholist verlaten die de pech had ook kanker te hebben?

Of ze heeft haar terminaal zieke man verlaten die de pech heeft alcoholist te worden? Alcoholist worden is geen keuze, dat is net zo goed pech als het hebben van kanker.
Ik kan me het zelfs wel voorstellen dat dat gebeurt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:49

Ik wou hier toch ook even reageren,heb het boek niet gelezen,noch tv gezien,maar mijn schoonzus en broer zitten in dezelfde situatie.

Toen zij zwanger was van het 2de is er bij hem leverkanker vastgesteld,ook plekjes op zijn longen,....
Opereren gaat niet,dus hij werd op een wachtlijst gezet vr een levertransplantatie.
Vanaf toen werd hij depressief,maar ziet/zag dit niet zelf in.
Ondertussen was het 2de kindje ook geboren,hij kan niets meer verdragen van zijn vrouw,noch van zijn kids(lees,die krijgen continu op hun donder omdat ze bv gewoon spelen,maar dat maakt hem te veel geluid)

Een zus van hem heeft toen beslist om een deel van haar lever af te staan,dus er kwam een einde in zicht voor alles,dus iedereen weer goeie hoop.maar bij de operatie,toen ze hem open hadden gedaan,bleek zijn buikvlies en ook enkele andere dingen reeds helemaal 'doorkankert' te zijn,dus terug dicht zonder nieuwe lever.
Definitief terminaal.
Alleen krijgt hij nu medicatie die alles doet stagneren...hij kan nog enkele maanden leven,maar evengoed 10j.
Zijn gedrag blijft,hij verdraagt niets of niemand,zijn gezin leeft onder spanning,want bij het minste zit het erop.....

In goede en kwade dagen,ok,maar hoe lang hou je zoiets vol?moet je in zo'n situatie echt bij je terminale man blijven,ook ten koste van het welzijn van je kids?.....
Als je in geen zo'n situatie zit,kan je echt niet oordelen,want kanker doet mss niets met een mens psychologisch,toch kan een mens er psychologisch enorm onder veranderen.....

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:54

Lusitana schreef:
Een moment dat nog zo teer is? Hoelang moet je wachten, een jaar, tien jaar, tot de hele familie dood is? Je doet alsof zijn kist nog boven de grond staat.

En als je door een hel bent gegaan (en daar twijfel ik niet aan), mág je van mij aan jezelf denken. Dat doet de familie ook, zij lijken deze "schandvlek" (de ex) het liefst onder het tapijt willen vegen of door het slijk te willen halen...Ook heel begrijpelijk. Zo werken zulke dingen gewoon.

Nouja 6 maand na overlijden , is gemiddeld vrij kort genomen.
verdriet blijft, maar slijt met de tijd wel en dat is waar ik op doel en wat ik zeg.
Dan kan een boek nog pijnlijk aankomen, maar is het misschien wel beter te relatieveren voor vrienden/nabestaanden.

Door eigen ervaring kan ik me wel indenken waar zij gestaan heeft. en natuurlijk mag je dan zelf ook zeggen en nu ben ik aan de beurt.
Alleen zijn er ook vaak middelwegen, waarbij je jezelf ruimte kunt geven zonder direct ver weg en uit het zicht te vertrekken. Zo zwart wit hoeft het dus niet te zijn.
En daar hoor ik haar nergens over tot nu toe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:57

Ik ben ook naar het buitenland gegaan en wilde jaren niet meer terug naar nederland, dus ik kan me dat juist weer goed indenken... :D

verootjoo schreef:
Of ze heeft haar terminaal zieke man verlaten die de pech heeft alcoholist te worden? Alcoholist worden is geen keuze, dat is net zo goed pech als het hebben van kanker.
Ik kan me het zelfs wel voorstellen dat dat gebeurt.

Het gaat er meer om dat er een duidelijke persoonlijkheidsverandering plaats vindt/heeft gevonden. In dit geval kun je daar de alcohol waarschijnlijk wel de schuld van geven, maar dat hoef geen rol te spelen.
Het is dan niet zo dat ze haar liefhebbende vriend verlaat, maar iemand die ze niet meer herkent, iemand die totaal veranderd is en het haar erg moeilijk maakt. Zie ook het relaas dat hier net gepost is van tengeltje11

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:02

Houden van is toch ook loslaten? Uit het verhaal van het ad snap ik dat hij het er mee eens was dat zij haar eigen ding ging doen. Ik denk dat het een andere manier van tonen. Dat je van elkaar houd is.de ander het alvast gunnen een leven zonder jou op te laten bouwen. En zo mogelijk de klap van het verlies verzachten in hoevere dat kan.

Of ik het zelf zou kunnen? Geen idee ik hoop zoiets nooit te hoeven mee maken!

Ik denk juist dat het goed is dat er een boek over is om het taboe te verbreken. Echter zou ik wel een deel van de opbrengst gedoneert aan kwf of een ander kankerfons willen zien. Dat geeft een betere nasmaak aan zo'n boek.