Treinkaartje verandert vanaf juli

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:54

miccamaaike schreef:
Ik vraag me echt oprecht af of een aantal van jullie wel lezen...

Je kunt gewoon een kaartje kopen bij de automaat, alleen zal dit niet meer een papieren kaartje zijn maar een ovchipkaartje voor 1malig gebruik... die kost dan wel 1 euro meer maar goed dat is dan maar zo. Als je niet zo vaak met de trein gaat lijkt me dat niet zo'n probleem.
Ik snap werkelijk niet waarom sommigen er zo'n drama van maken.

Ik heb na drie pogingen de hoop maar opgegeven om dit nog langer duidelijk te maken hier. Ik vraag me af of ze het wel wíllen weten'. -O-

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:55

Jolien87 schreef:
Cowgirl schreef:

Dat in en uit checken is idd soms waardeloos. Er moeten veel meer paaltjes komen.

Die paaltjes zijn straks toch overbodig, aangezien alles via de poortjes gaat? Daar moet je wel langs, anders kom je het perron niet op.

Je moet ook binnen het station regelmatig nog wisselen van vervoerder. Dus paaltjes moeten wel degelijk blijven.
Ik hoop tenminste niet dat ze voor elk perron poortjes zetten ipv station, ik haal nu al mijn overstap nauwelijks door het overcheck-gebeuren.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:55

Santos_05 schreef:
Een papieren treinkaartje is veel goedkoper dan OV chip met de trein..... die euro komt het dan niet op aan, maar die 10 euro verschil wel.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AAD6KNM6.jpg

Mag ik vragen welk traject dit is? Lijkt me namelijk een traject met meerdere vervoerders (NS + .... arriva, breng, connexxion, syntus?).
Voor trajecten van NS zijn de prijzen voor papieren kaartjes en de OV chipkaart hetzelfde.

De afstemming tussen vervoerders kan wat dat betreft beter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:58

Jolien87 schreef:
miccamaaike schreef:

Je kunt gewoon een kaartje kopen bij de automaat, alleen zal dit niet meer een papieren kaartje zijn maar een ovchipkaartje voor 1malig gebruik... die kost dan wel 1 euro meer maar goed dat is dan maar zo. Als je niet zo vaak met de trein gaat lijkt me dat niet zo'n probleem.

Ik heb na drie pogingen de hoop maar opgegeven om dit nog langer duidelijk te maken hier. Ik vraag me af of ze het wel wíllen weten'. -O-

Hoef ik dan niet meer zo'n idioot hoog bedrag er op te zetten dat weer verloopt?
Ik heb inmiddels 5 verlopen chipkaarten waar nog geld op staat geloof ik. Ik had een persoonlijke maar die is niet meer geldig en volgens de NS kon ik geen nieuwe nemen ivm woonplaats in het buitenland (klopt dat eigenlijk wel?).

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:02

Sizzle schreef:
Hoef ik dan niet meer zo'n idioot hoog bedrag er op te zetten dat weer verloopt?
Ik heb inmiddels 5 verlopen chipkaarten waar nog geld op staat geloof ik. Ik had een persoonlijke maar die is niet meer geldig en volgens de NS kon ik geen nieuwe nemen ivm woonplaats in het buitenland (klopt dat eigenlijk wel?).

Hoe doe je dat, zo'n ding is 5 jaar geldig? :D

Misschien staat hier het antwoord op je vraag (zelf niet helemaal gelezen): https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/woon ... vragen-490

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:02

Ik heb ook gelezen dat ze de prijzen bij meerdere vervoerders omlaag gaan doen, zodat je het instaptarief niet dubbel betaalt.

Nu is een papieren kaartje en een gewone ov chipkaart reis precies even duur, dus waar je die verschillen vandaan haalt is mij echt een raadsel. Idd misschien zoals szan zegt een traject met meerdere vervoerders?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:04

Szan schreef:

2 personen, langer dan 5 jaar in het buitenland wonen en af en toe de kaart vergeten mee te nemen op reis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:10

Szan schreef:
Sizzle schreef:

Misschien staat hier het antwoord op je vraag (zelf niet helemaal gelezen): https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/woon ... vragen-490

Je kan dat geld toch gewoon terugboeken :=
Gewoon even 20euro erop zetten om te reizen en daarna het overschot terugboeken.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:12

Inderdaad meerdere vervoerders, maar voor mij blijft het effect dus hetzelfde. Want ook bij de andere vervoerders verdwijnt het papieren kaartje.

Citaat:
Een treinreis kan bij de Nederlandse Spoorwegen, Connexxion, Veolia en Arriva vanaf juli alleen nog met de ov-chipkaart worden betaald.
nu.nl

@verootjo, ja, dat is handig.... eerst erop en daarna er weer afboeken. We maken het reizen niet makkelijker :(
Laatst bijgewerkt door Santos_05 op 21-05-14 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:12

Szan help :P waar staat de automaat in Emmen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:13

Terugboeken kan niet zomaar, dat moet via papieren, niet via de automaat zoals bij de gewone chipknip :=

Hier staat meer, voor zowel persoonlijke als anonieme: https://www.ov-chipkaart.nl/klantenserv ... chipkaart/

De nieuwswebsites verwoorden het écht verkeerd. Papieren kaartje wordt anders, komt een chipje in. Technisch gezien is dat dan een 'ov chipkaart' maar praktisch gezien dus niet. Het is niets anders dan een verbeterd papieren kaartje. Niets geen plastic dingetje.

Vanaf juni is er geen verschil in tarief meer tussen de verschillende vervoerders. Dan zal die eerder genoemde reis gewoon normaal tarief zijn, niet buitensporig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:16

verootjoo schreef:
Je kan dat geld toch gewoon terugboeken :=
Gewoon even 20euro erop zetten om te reizen en daarna het overschot terugboeken.

Dat kan alleen met de persoonlijke, ik heb nu een (stapel) anonieme omdat mijn persoonlijke afgelopen is en destijds volgens de NS niet te verlengen was. Ik zie nu pas dat dit wel mogenlijk had geweest -O- .

Het meest idiote wat ik tot nu toe meegemaakt heb is dat ik op schiphol niet kon opwaarderen omdat de automaten met OV reader geen credit card of buitenlandse pas namen _-:(
In sloterdijk kon het wel >;)
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-05-14 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:17

friendly schreef:
maaikemuis schreef:
Ik heb sinds een week ernstig het gevoel dat ik te maken heb met omgekeerde technologie. Al jaren reis ik namelijk met een jaartrajectkaart en op deze kaart staat een zonesupplement. Ik kan op vertoon van deze kaart vanaf mijn vast stations 1 zone reizen met de bus en metro. Al 7 jaar doe ik alles op 1 kaart. Eigenlijk ben ik heel modern :Y)

Met het nieuwe systeem kan dit dus niet meer. Op mijn nieuwe jaartrajectkaart kan geen zonesupplement gezet worden. Vanaf 1 juli moet ik dus reizen met twee ov chipkaarten; 1 voor de trein en 1 voor het GVB. Dat zou handiger moeten kunnen |o .

Hoezo dat dan? Ik reis met mijn ov met connexxion, ns en gvb...op 1 kaart...

Ik heb een abonnement bij de NS met daarop een OV-chipkaart. Deze kaart wordt uitgegeven door de NS en op deze kaart kan geen abbonement van een streekvervoerder worden gezet. Het is onmogelijk! Hetgeen ik onvoorstelbaar idioot vind. Ik ga per juli over op de oude situatie; een treinkaartje en een bus abbonement. Alleen dan wel met hedendaagse moderne kaartjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:33

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:36

maaikemuis schreef:
Ik heb een abonnement bij de NS met daarop een OV-chipkaart. Deze kaart wordt uitgegeven door de NS en op deze kaart kan geen abbonement van een streekvervoerder worden gezet. Het is onmogelijk! Hetgeen ik onvoorstelbaar idioot vind. Ik ga per juli over op de oude situatie; een treinkaartje en een bus abbonement. Alleen dan wel met hedendaagse moderne kaartjes.

Probleem zou dus opgelost zijn als je een keer een 'normale' ov-chipkaart aanvraagt? Dus niet eentje die door de NS wordt uitgegeven, maar gewoon een neutrale. Daar kan je je ns-abo ook op laden.
Ken overigens niemand die dit probleem heeft, terwijl ik genoeg mensen ken met zo'n NS-kaart

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:05

Dat kan ik doen, maar dan worden de reiskosten niet meer door mijn werkgever vergoed. Het is echt een dingetje tussen NS en het GVB. Alle ziekenhuizen in amsterdam aangesloten bij de uitgevende organisatie en die werknemers hebben die gebruik maken van de NS en het GVB zitten dus met dit probleem.

Edit: ik kan met die kaart wel met aanvullend openbaar vervoer reizen, maar het is technisch niet mogelijk om op 1 kaart twee verschillende abonnementen te lade bij twee verschillende vervoerders.

ilaan

Re: Treinkaartje verdwijnt vanaf juli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:09

Ik heb een persoonlijke ov-chipkaart maar ik vind het onzin dat er 20 euro op moet staan. Ik bedoel, dat gebruik je dus never nooit niet. Ik ben het nu aan het opmaken met onnodige busritjes want heb er verder niets aan. Als ze dat nou niet meer verplicht stellen zou ik die kaart veel handiger vinden en ook daadwerkelijk gebruiken.

Nee vind die papieren kaartjes veel handiger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:15

Ik vind die 20 euro heel begrijpelijk. De spoorwegen maken een hoop verlies als ze hetzelfde basisbedrag hanteren als de bus (4 euro) omdat je dan van Groningen naar Rotterdam kan reizen, in Rotterdam niet uitcheckt. Na x uur is dat 'vergeten uit te checken' en dan zou je maar 4 euro kwijt zijn. En dan kan je voor 4 euro ook weer terug naar Groningen..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:21

Jolien87 schreef:
miccamaaike schreef:

Nja ik vind het gewoon van de zotte dat ik een euro extra moet betalen voor een ieniminiepapiertje. En ja, die automaat kost ook onderhoudsgeld etc etc etc. Maar het OV is al duur zat als je geen abonnement hebt. Voor een retourtje Groningen-Assen betaal ik geloof ik al 12 euro.
(om dan nog maar niet te spreken over de verbinding met de bus naar het dorp waar ik woon.... Die rijdt namelijk alleen door de week van 8 tot 6 :Y) Dit is gewoon het zoveelste wat het OV (en de overheid) doodleuk door de strot duwt....)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:14

Ik vindt het niks , ik heb niet geld om altijd 20 euro op OV te houden dat kan ik beter besteden.. Dan moet er nog meer op om ergens te komen , steeds in en uit checken nou moe ik wil de papieren kaartjes gewoon voor mijn 58 jarige moeder ook handiger

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:27

takkie_muis schreef:
Ik vindt het niks , ik heb niet geld om altijd 20 euro op OV te houden dat kan ik beter besteden.. Dan moet er nog meer op om ergens te komen , steeds in en uit checken nou moe ik wil de papieren kaartjes gewoon voor mijn 58 jarige moeder ook handiger

Ik heb zo'n vermoeden dat het zinloos is om het weer te herhalen, maar je kan dus WEL losse kaartje blijven kopen. Alleen zijn dit nu papieren OV-chipkaarten. Je betaalt dat alleen voor het traject wat je gaat reizen.

Het probleem dat iedereen hier met inchecken heeft snap ik sowieso niet. Vaak staan die paaltjes naast de kaartenautomaat, of anders wel op het perron. En zodra overal poortjes staan, is het helemaal geen moeite meer. Ding ertegen en gaan. Kost je misschien 5 seconden (maximaal).

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:31

Nou als die 20 euro ongebruikt blijft had ik deze net zo goed weg kunnen gooien lijkt mij. OV is al heel erg aan de prijs en was het ook niet zo dat de overheid ook nog eens de helft van je kaartje betaald? Dus een kaartje van 5 euro is eigenlijk 10 euro dan.

Daarbij werkt mijn ov chipkaart vaak niet bij het uitchecken. Goh wat raar toch! En ik maar boetes betalen. Ook lukt inchecken vaak niet dus moet ik wel een kaartje kopen. Dan moet ík dus een euro extra betalen omdat het spul van zíj verkopen niet werkt? Het is toch van de zotte.

Nee, ik ga liever met de auto!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:32

Ik vind het nu al een ellende met het Nederlandse OV. Heb me eerst bijna een kwartier moeten inlezen voordat ik voor het eerst met de trein ging in Nederland.

Hier in het VK stap je gewoon in de trein en kun je in de trein een kaartje kopen.
Als ik een treinreis van een uur maak kost me dat trouwens slechts £8.
In Nederland kostte me dat bijna 30 euro. :')

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:37

Komen er echt op ieder station poortjes? Ik reis voorlopig namelijk soms heen en weer tussen Veenendaal Centrum en Rhenen en dat zijn hele kleine stations met alleen een afdak en een paar bankjes.