Maar tallie, ik heb pesten nergens goed gepraat? Alleen maar gezegd dat het niet zo zwart wit is.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Deetjeeuh schreef:Melody,
Mijn leeftijd helpt ook niet om jezelf beter te voelen, jezelf meer wijsheid te geven en doordat je ouder bent jezelf meer levenswijsheid toe te eigenen. In dit geval niemand persoonlijk, maar dat is bokt vaak. 18+ mag alles zeggen! daaronder ben je maar een kind.
Volgens mij ben ik diegene die in die leeftijdscategorie opgroeit. Hoe het er op scholen nu aan toe gaat en hoe je er nu tussenin zit. Ik heb zelf nooit gepest, en roddelen vind ik ook gemeen. Maar he, het is veel erger als je gepest wordt voor iets waar je niets aan kan doen. Een rake opmerking in een redelijk vroeg stadium kan een heleboel latere schade beperken. Zie wat het bij mij gedaan heeft.
Mocht je je er bewust van zijn en het expres doen, prima. Maar als je dat niet bent mag daar ook niet voor gestraft worden. Maar goed, val me hier maar weer op aan.
Verder ben ik het totaal met hierboven eens. Tegen mij wordt gezegd dat ik niet de nodige kennis en hersenen en ervaring heb, maar de pesters moeten dat wel hebben? Yeah right.
Deetjeeuh schreef:Shadow, jou reactie vind ik nu echt top als ik het zo mag zeggen. Op deze manier wil ik nog wel in discussie gaan.ik vind het doel van het programma op de manier dat jij het aanhaalt prima. Echter zou het gewoon moeten worden gedaan zonder dat het uitgezonden wordt en pesters altijd de schuldige zijn.
Maar tallie, ik heb pesten nergens goed gepraat? Alleen maar gezegd dat het niet zo zwart wit is.
melody7 schreef:Ontwikkeling ja, dat wil niet zeggen dat ze niet na kunnen denkenZe weten dat het niet goed is, anders zouden ze ook niet stoppen als er volwassene in de buurt kwamen..
Citaat:Kinderen worden in mijn ogen veel te vaak als dom behandeld, maar dat zijn ze absoluut niet
Deetjeeuh schreef:Jezelf zielig vinden helpt absoluut niet. Het probleem had vanaf het begin aangepakt moeten worden, dan was het nooit zo geëscaleerd.
Citaat:Misschien wordt de grootste pester thuis wel geslagen en mishandeld, heeft hij dit gedrag van zijn ouders overgenomen, is het een uiting van frustratie, om je beter te voelen dan een ander omdat dit thuis niet gebeurd etc. zo kan ik nog wel even door gaan.
Citaat:Hoe weet jij dat pesters zo mogen worden behandeld, het open en bloot zetten op de tv? Het zijn mensen, het zijn kínderen. Hou daar rekening mee.
Citaat:Heel veel mensen zijn zich er niet van bewust dat ze pesten.
Citaat:Weet je hoe moeilijk het is om tegen een groep in te gaan? Hoe graag je dat ook wilt. Uiteraard wil je er niet buiten vallen, wat doe je dan? Niets tegen het pesten. Iedereen wil erbij horen, uiteindelijk. Als mens ben je toch echt een groepsdier. (Weet het juiste woord even niet meer)
Citaat:Tuurlijk heb ik ook medelijden met Patrick, dat even vooropgesteld. Ik vind het niet kunnen wat de school heeft gedaan en dat hij zo gepest is. Maar ik vind de hele opsteek van het programma gewoon belachelijk. Als er vanaf het begin zélf iets was gedaan door Patrick, door de ouders en de mentoren, dán was het verholpen.
Citaat:Schadow,
Het is wel degelijk terugpakken. Namelijk straffen voor iets waar je je niet bewust van bent.
Citaat:Maak mensen daar eens bewust van zonder een programma en allemaal zooi eromheen.Zet met je school een programma op tegen pesten, licht mensen erover in, laat ze de gevolgen en consequenties weten. Begin bij de oorzaak van het verhaal. Dáár is het misgegaan.
Deetjeeuh schreef:Maar zoals ik al zeg. Er hoeft niemand te zijn die eruit gepikt moet worden. Geweldige instelling dat..
melody7 schreef:Deetjeeuh schreef:Maar zoals ik al zeg. Er hoeft niemand te zijn die eruit gepikt moet worden. Geweldige instelling dat..
Je snapt echt niet wat ik bedoel he?
Weet je wel hoe die groepjes werken? Je hebt altijd bepaalde groepjes, die groepjes pesten altijd 1/een aantal mensen die die groepjes pikken er dus altijd iemand uit, dat bedoel ik met dat dat 'moet' tuurlijk 'moet' dat niet, maar in die groepjes (waar ik het dus over heb) werkt dat zo.
Dus graag even goed lezen voordat je oordelen maakt als 'geweldige instelling'Want zo'n instelling heb ik dus absoluut niet nee
Deetjeeuh schreef:melody7"
[quote="Deetjeeuh schreef:Maar zoals ik al zeg. Er hoeft niemand te zijn die eruit gepikt moet worden. Geweldige instelling dat..
Je snapt echt niet wat ik bedoel he?
Weet je wel hoe die groepjes werken? Je hebt altijd bepaalde groepjes, die groepjes pesten altijd 1/een aantal mensen die die groepjes pikken er dus altijd iemand uit, dat bedoel ik met dat dat 'moet' tuurlijk 'moet' dat niet, maar in die groepjes (waar ik het dus over heb) werkt dat zo.
Dus graag even goed lezen voordat je oordelen maakt als 'geweldige instelling'Want zo'n instelling heb ik dus absoluut niet nee
Yinnar schreef:Ik schrik hier echt van de reacties van bepaalde personen die het pesten goed praten. Het is op geen enkele manier goed te praten. Iemand bewust kwetsen of pijn doen is gewoon not done. Ook niet met als excuus druk vanuit de groep of de leeftijd.
Ik vind dat de school enorm in gebreke is gebleven in deze kwestie. Wat een zwakke actie zeg.
Tja, en of straffen wel of niet helpt. Mijn neefje is jarenlang gepest. We kwamen er laat achter. Hij hield het voor zichzelf want was bang dat het dan nog erger werd. We vonden het vreemd dat hij elke dag om geld vroeg. Blijkt dat hij geld moest geven zodat ze hem met rust zouden laten. Uiteraard de school erbij betrokkken maar net zo'n slappe hap als het Einsteynlyceum.
De ouders kwamen we ook niet door. We hebben de hoofpester toen zelf maar aangepakt en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Geloof me, er is geen geweld aan te pas gekomen maar het was geen leuke confrontatie voor de hoofdpester. Het was dan ook direct afgelopen.
Waarom zouden pesters niet volop in beeld kunnen? Ik zeg nagel ze aan de schandpaal. Misschien dat ze zich dan bewust worden van de impact die het heeft op de kinderen die ze pesten.
De gevolgen van het jarenlange pesten hebben we allemaal kunnen terugzien in dat programma van Peter van der Vorst. Die mensen zitten 20 jaar later nog in therapie. En laten we al helemaal niet hebben over Tim Ribberink, Simone Brekelmans of Fleur Bloemen en god weet wie nog meer.
Op geen enkele wijze valt pestgedrag goed te praten.
Ik krijg echt bepaalde neigingen als ik erover hoor of het zie die ik liever niet heb.
Yinnar schreef:Ik schrik hier echt van de reacties van bepaalde personen die het pesten goed praten. Het is op geen enkele manier goed te praten. Iemand bewust kwetsen of pijn doen is gewoon not done. Ook niet met als excuus druk vanuit de groep of de leeftijd.
gekvanfleur schreef:iemand een beetje buiten de groep houden en negeren zie ik nog wel gebeuren als onbewust.
Maar slaan, schoppen, met de doo bedreigen, geld afpersen e.d. onschuldig als pester..hou op zeg.
Beste oplossing blijkt door de instelling van scholen toch vaak ren goed 'gesprekje' met de pester.Zonde, maar ze zijn blijkbaar toch ontwikkeld genoeg om te begrijpen dat het niet meer kan.