Gepeste jongen uit Project P mag niet meer naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:31

Shadow, jou reactie vind ik nu echt top als ik het zo mag zeggen. Op deze manier wil ik nog wel in discussie gaan. :) ik vind het doel van het programma op de manier dat jij het aanhaalt prima. Echter zou het gewoon moeten worden gedaan zonder dat het uitgezonden wordt en pesters altijd de schuldige zijn.

Maar tallie, ik heb pesten nergens goed gepraat? Alleen maar gezegd dat het niet zo zwart wit is.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:35

Deetjeeuh schreef:
Melody,
Mijn leeftijd helpt ook niet om jezelf beter te voelen, jezelf meer wijsheid te geven en doordat je ouder bent jezelf meer levenswijsheid toe te eigenen. In dit geval niemand persoonlijk, maar dat is bokt vaak. 18+ mag alles zeggen! daaronder ben je maar een kind.

Volgens mij ben ik diegene die in die leeftijdscategorie opgroeit. Hoe het er op scholen nu aan toe gaat en hoe je er nu tussenin zit. Ik heb zelf nooit gepest, en roddelen vind ik ook gemeen. Maar he, het is veel erger als je gepest wordt voor iets waar je niets aan kan doen. Een rake opmerking in een redelijk vroeg stadium kan een heleboel latere schade beperken. Zie wat het bij mij gedaan heeft. ;)

Mocht je je er bewust van zijn en het expres doen, prima. Maar als je dat niet bent mag daar ook niet voor gestraft worden. Maar goed, val me hier maar weer op aan. ;)

Verder ben ik het totaal met hierboven eens. Tegen mij wordt gezegd dat ik niet de nodige kennis en hersenen en ervaring heb, maar de pesters moeten dat wel hebben? Yeah right.

Ik ben 16 dus zit er ook nog middenin :j Ik weet precies hoe groepsdruk werkt, maar ook dat je er niet aan verplicht bent, je kiest zelf wat je doet druk of geen druk. Meestal word je gepest door iets waar je niets/weinig aan kunt doen, ze pesten alleen maar omdat ze iemand moeten hebben, op uiterlijk/labeltje of wat dan ook, maar je schuld is het vrijwel nooit, je kunt er misschien wel iets aan doen maar dan zul je jezelf zo drastisch moeten veranderen dat je jezelf niet meer bent..

Ik vind overigens straffen ook niet de manier om het aan te pakken (in de gevallen van het niet/amper door hebben), wel het ervan bewust maken en dat is precies wat dit programma doet, ze spreken niemand als individu aan, maar gewoon een klas in het algemeen.

Anoniem

Re: Gepeste jongen uit Project P mag niet meer naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:38

Niet verplicht, wel moeilijk te vermijden. :)
Er hoeft helemaal niet gepest te worden! Wat een onzin is dat zeg. Je kan een prima klas hebben zonder dat er gepest wordt. Onze klas is daarvan een voorbeeld. Er wordt niet gepest, af en toe een opmerking die je als pesten kan opvatten, maar daar wordt lacherig op gereageerd. We hebben groepjes, maar zijn ook een geheel. Wij hebben ook een tijdje gehad dat een paar jongens tegen een paar meiden opmerkingen maakte, wij hebben er toen een keer met de mentor over gehad. Ze hadden het echt niet door, daarna? Opgelost! Je moet er gewoon vroeg bij zijn en je mond open trekken. Hadden we dat niet gedaan, geen idee hoe het nu zou zijn.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:42

Neehoor, wat de consequenties zijn weet je niet maar je hoeft echt niet mee te doen/er bij te staan :n Dat vind ik het lafste van heel het pesten, de mensen die er omheen staan..

Ik bedoel het niet op die manier van 'er moet gepest worden' ;) ik bedoel dat die groepen iemand 'moeten' hebben; iemand die ze eruit pikken omdat die zwak of juist te sterk is, als in ze moeten iemand hebben om op af te reageren.

En dat er vroeg bij zijn en je mond open trekken gaat vaak niet op :n Dat lijkt allemaal heel makkelijk maar is het vaak niet.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:43

Deetjeeuh schreef:
Shadow, jou reactie vind ik nu echt top als ik het zo mag zeggen. Op deze manier wil ik nog wel in discussie gaan. :) ik vind het doel van het programma op de manier dat jij het aanhaalt prima. Echter zou het gewoon moeten worden gedaan zonder dat het uitgezonden wordt en pesters altijd de schuldige zijn.

Maar tallie, ik heb pesten nergens goed gepraat? Alleen maar gezegd dat het niet zo zwart wit is.

Je geeft aan dat de pester het waarschijnlijk zwaar heeft, het te wijden is aan groepsdruk en ik geen achtergronden weet waardoor het zo is ontstaan. En dat het ook met een rake opmerking vast wel op te lossen is. Ik heb als kind zijnde alles, maar dan ook alles geprobeerd. Terugslaan, spugen, mentoren, eindeloze gesprekken etc. Maar als de hele school achter je aanzit, is het dweilen met de kraan open.

Dus ja, jouw Posts komen over alsof je het normaal vind, een lachertje, een klein probleempje wat je eigen schuld is als je wordt gepest.

Wat je er ook voor excuus achter zet, het is gewoon niet goed. Niet als een kind een ander pest omdat hij thuis als een boksbal wordt gebruikt, niet door groepsdruk, gewoon niet.

Een kind dat pest is gewoon een zielig hoopje bullebak wat sterker en sterker word naarmate het slachtoffer kleiner en kleiner wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:44

melody7 schreef:
Ontwikkeling ja, dat wil niet zeggen dat ze niet na kunnen denken :P Ze weten dat het niet goed is, anders zouden ze ook niet stoppen als er volwassene in de buurt kwamen..

Niet helemaal: de meesten weten dat het niet mag - maar dat is anders dan beseffen wat je doet en waarom je het niet moet doen.

Het is hetzelfde als kinderen die van hun ouders niet mogen snoepen en volwassenen die zelf de keuze maken om gezond te eten. Het eerste is simpelweg het opvolgen van de regels van de 'baas' in huis maar er zit nog geen besef acher. Tegelijkertijd mag je je kinderen wel degelijk zo'n regel opleggen, juist als ze het nog niet zelf helemaal kunnen beoordelen. En je mag kinderen ook confronteren met gevolgen van iets dat ze doen, ook als ze het nog niet helemaal kunnen. Een kind dat iets breekbaars van de tafel stoot bv - die mag je best uitleggen dat het nu kapot is omdat ze het hebben omgestoten, en dat je dus voorzichtig moet zijn. Dat hoort bij het leren en ontwikkelen.

Veel kinderen weten dat ze niet mogen duwen, maar beseffen zich toch niet wat het doet met de ander als ze iemand duwen.

Citaat:
Kinderen worden in mijn ogen veel te vaak als dom behandeld, maar dat zijn ze absoluut niet :n

Kinderen krijgen vooral vaak niet de kans om eerst iets fout te doen, en daarna te groeien. Want óf ze worden heel erg afgerekend op wat ze fout deden, óf ze worden helemaal uit de wind gehouden want ze kunnen er nog niets aan doen. Maar dat klopt allebei niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:48

Deetje, ik denk dat men zo fel op je reageert omdat het wel lijkt alsof jij het over iets totaal anders hebt dan over het daadwerkelijke programma.

Daardoor komt je mening raar over :)

Het klinkt net alsof je het hele programma niet gezien hebt, maar gewoon zelf in gedachten een beeld gevormd hebt bij het idee "met verborgen camera pesters confronteren en dit uitzenden".

HEB je wel ECHT gekeken naar alle afleveringen...of niet? :)

Deetjeeuh schreef:
Jezelf zielig vinden helpt absoluut niet. Het probleem had vanaf het begin aangepakt moeten worden, dan was het nooit zo geëscaleerd.

Tja maar dat is niet gebeurd. Je kan de tijd niet terugdraaien maar ondertussen zitten die gepeste tieners wel met een heel groot probleem waarin ze zelf geen mogelijkheden meer zien die ze kunnen proberen om dit op te lossen.

Citaat:
Misschien wordt de grootste pester thuis wel geslagen en mishandeld, heeft hij dit gedrag van zijn ouders overgenomen, is het een uiting van frustratie, om je beter te voelen dan een ander omdat dit thuis niet gebeurd etc. zo kan ik nog wel even door gaan.

Ja misschien is dat wel zo :j Maar...eerlijk? Wat de reden ook is, ze zijn gewoon HEEL.ERG.FOUT. door iemand te pesten. Als je het zelf zwaar hebt dan heb je echt nog steeds wel de keuze of je iemand anders het leven ook zuur gaat maken. Het kan een verklaring zijn, maar zeker geen goede reden :n
Hoe dan ook moeten ze gewoon stoppen met het pesten!

Citaat:
Hoe weet jij dat pesters zo mogen worden behandeld, het open en bloot zetten op de tv? Het zijn mensen, het zijn kínderen. Hou daar rekening mee.

Ze worden helemaal niet open en bloot op TV gezet.

Daarom: heb je de afleveringen wel gezien...? :)
Die filmpjes met de verborgen camera zijn sowieso al erg schokkerig, bovendien zodanig geblurred en stemmen vervormd dat het voor ieder ander dan de klasgenoten en ouders eigenlijk onmogelijk is om te herkennen wie-wat doet. Er wordt dus helemaal niemand te kakken gezet ofzo.

Citaat:
Heel veel mensen zijn zich er niet van bewust dat ze pesten.

Dat klopt :j En daarom zijn die filmpjes ook zo goed om zo'n groep te confronteren met wat diegene meemaakt. Zodat die groep zich er wèl bewust van wordt :j

Citaat:
Weet je hoe moeilijk het is om tegen een groep in te gaan? Hoe graag je dat ook wilt. Uiteraard wil je er niet buiten vallen, wat doe je dan? Niets tegen het pesten. Iedereen wil erbij horen, uiteindelijk. Als mens ben je toch echt een groepsdier. (Weet het juiste woord even niet meer)

'Tuurlijk is dat moeilijk :j

En daarom is het ook zo goed van het programma dat ze niemand apart aanspreken, niet met het vingertje wijzen, maar gewoon de hele groep bewust maken van wat er gebeurt, zodat de groep in zijn geheel vanaf dat moment leuker met elkaar om besluit te gaan omdat ze er allemaal van geschrokken zijn :)

Citaat:
Tuurlijk heb ik ook medelijden met Patrick, dat even vooropgesteld. Ik vind het niet kunnen wat de school heeft gedaan en dat hij zo gepest is. Maar ik vind de hele opsteek van het programma gewoon belachelijk. Als er vanaf het begin zélf iets was gedaan door Patrick, door de ouders en de mentoren, dán was het verholpen.

Ja en dit is dus niet goed gegaan, de school heeft het niet opgelost gekregen.
Dan bleef deze optie met filmen en op een vriendelijke en positieve manier bewust maken van de leerlingen nog over :)

Citaat:
Schadow,
Het is wel degelijk terugpakken. Namelijk straffen voor iets waar je je niet bewust van bent.

Ook hier weer heb je het over dingen die het programma helemaal niet laat zien? :)
Ze pakken helemaal niemand terug? En straffen helemaal niemand? Ze laten gewoon aan de groep zien van joh dit is er aan de hand, laten we hier samen een oplossing voor zoeken.Hartstikke netjes en niemand wordt negatief benaderd of aangewezen, maar men kijkt gewoon vooruit naar een ppositieve manier om vanaf dat punt verder te gaan +:)+

Citaat:
Maak mensen daar eens bewust van zonder een programma en allemaal zooi eromheen. ;) Zet met je school een programma op tegen pesten, licht mensen erover in, laat ze de gevolgen en consequenties weten. Begin bij de oorzaak van het verhaal. Dáár is het misgegaan.

Helemaal mee eens :j

Maarja, dat lukt veel scholen dus blijkbaar niet jammer genoeg -O-

En ik denk dat dat heel veel ook komt doordat mensen denken dat het allemaal wel meevalt.
Ik vind het super van de programmamakers dat die nu bedacht hebben dat het bewust maken van wat er nu ècht gebeurd, de sleutel is tot het serieus nemen van het probleem.

Als scholen zelf ook graag het probleem aan willen pakken dan kunnen ze van deze aanpak misschien wel wat leren :)*

Van mij mogen ze in scholen zelf ook deze apparatuur gebruiken en mee geven aan een leerling die gepest wordt. En dan de beelden gebruiken om zelf te zien hoe erg het nu eigenlijk echt is. En de groep met klasgenoten te confronteren met die beelden en de opzet van het programma te volgen.

Pesters zijn zich gewoon vaak niet bewust van wat ze iemand aandoen en met opnames kunnen ze zelf zien wat er gebeurt, duidelijker dan zelf zien en horen kun je het ze niet zelf laten ervaren en inzien :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 20-05-14 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:48

Shadow, Dat weten en beseffen had ik niet echt over nagedacht.. Ik heb altijd heel erg de neiging om maar gewoon te kijken naar hoe ik 4 jaar geleden was en dat dan ook maar meteen als standaard te nemen, maar zo werkt het natuurlijk niet := (De eerste groep pesters is bij mij begonnen omdat ik tegen 'mijn' groep in ging toen ze iemand uit gingen schelden)

Ik denk ook dat er vaak in die manier van opvoeden (of dat nou op school of thuis is) veel beter kan met uitleggen ipv. boos worden..

Eigenlijk zou er gewoon op alle scholen een of andere documentaire of gastspreker of wat dan ook moeten zijn die op een pakkende manier weet uit te leggen wat er met mensen gebeurd bij pesten, dat zou denk ik al een hele hoop schelen..

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:50

Heb vier jaar geleden op het Einstein gezeten, ik ben na 3 jaar van school veranderd omdat er niet goed les werd gegeven. Als er überhaupt les werd gegeven, aantal leerlingen die werden gepest of docenten die werden weggepest.

Ze hebben nu wel een heel nieuw bestuur, en hoorde dat het ook echt is verbeterd maar moet eerlijk zeggen dat dit me dan ook weer niks verbaasd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:51

Ik vind het niet normaal, nee. Maar gepeste plaatsen zichzelf in een slachtoffer rol. He, ik zit ook weleens niet lekker in mijn vel. Huil en potje, bedenk de vreselijkste scenario's en hoe slecht mijn leven wel niet is etc. Helpt dat? Nee. Het is niet het einde van de wereld, maar wél een groot probleem.

Maar zoals ik al zeg. Er hoeft niemand te zijn die eruit gepikt moet worden. Geweldige instelling dat..
Een pester hoeft het niet altijd zwaar te hebben, maar ik vind het onredelijk dat er vanuit wordt gegaan dat diegene het zo makkelijk heeft.

Als ik ga nadenken hoeveel ik nu écht weet van de mensen bij mij uit de klas, dan is dat bizar weinig. Ik weet hoe ze zich gedragen, ik kan ze herkennen, ken wat trekjes. Maar wat zich er buiten school afspeelt, weet ik niet veel van. Ben ik heel eerlijk in.

Maar waarom wordt er nu gedaan alsof ik de pester goed praat? Dat doe ik niet, maar ik bekijk het van meerdere kanten. Ik ben gepest geweest, ik vertel mijn ervaringen. Is niet altijd zo, maar kan wel. Bij mijn zusje is het anders, ze wordt gepest. Máár je ziet ook dat het deels aan haar ligt. Soms vraag ik me echt af wat ze in hemelsnaam doet.. Ze ziet de wereld en zichzelf veel te negatief, en brengt dat over op andere.

Nog maar eens, gezien niemand dat leest alleen maar kleine dingen, ik praat géén pesters en pesten goed. Want dat is het niet!

Edit;
Ik heb het programma gezien ja. Ik kon door de blur en stemvefvorming heen zien wie wat zei.
Maar her wijkt inderdaad van de echte discussie af, over Patrick. Ik vind het alleen niet tof dat mensen so duidelijk in beeld worden gebracht en er filmpjes worden gemaakt én worden uitgezonden. Dat is het enige. :)

Verder het laatste wat ik zeg, ik ben totaal niet gevoelloos. Ik heb best wel door wat de gevolgen van pesten zijn en ik zal dat nooit goedkeuren, ook niet in mijn omgeving. Enige wat ik wilde zeggen was dat pesters ook niet gevoelloos zijn en dat het niet altijd bewust is. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-14 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:58

Ik ben grote fan van het programma, en ook hoe het aangepakt word.
Ja er word 'stiekem' geflimd, maar er word ook aangegeven aan de klas/groep wat daar de reden van is, dat ze begrijpen dat het misschien banketstaaf over komt, maar dat ze inderdaad een spiegel voor willen houden.
Nee niet iedereen heeft door wat ze doen, en met individueel aanspraken springt men dan in de ontkenning; nee hoor dat doe ik niet.
Nu kunnen ze wel zien wat ze doen. En daar ook actie op ondernemen.

Moeten alle beelden dan uitgezonden worden?
Nee opzich niet. De oplossing van gisteren vind ik een hele goeie.
Het is dan uiteindelijk aan de groep zelf wat ze wel en niet openbaar mogen maken.
Is misschien wat gedoe met handtekeningen van ouders, waardoor het langer duurt, maar wel een goeie optie.

De school heeft zich in dit geval erg te kijk gezet. Geen goeie reclame.

Mooiste vond ik de aflevering van ik geloof vorige week, op de voetbal vereniging.
Om niet te spreken van want ik vond van de broer van de gepeste jongen (lekkere broer heb je dan)
Maar wel hoe de vereniging er in stond, en zelfs bedachten om de pesters te schorsen.
Waar op Johnny zei, van nou dat hoeft van mij ook weer niet. Ik wil gewoon in gesprek.
En ook hoe er even op terug gekomen werd in het potje voetbal er na. Helemaal super.

Als een school of vereniging niet op TV wil, hadden ze eerder actie moeten ondernemen. Tot nu toe was er bij geen enkele school onbekend dat er gepest word. Alleen hadden ze de ernst niet door.
En dat is dan een kwestie van of niet luisteren, of niet geloven.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:15

Deetjeeuh schreef:
Maar zoals ik al zeg. Er hoeft niemand te zijn die eruit gepikt moet worden. Geweldige instelling dat..

Je snapt echt niet wat ik bedoel he? :P
Weet je wel hoe die groepjes werken? Je hebt altijd bepaalde groepjes, die groepjes pesten altijd 1/een aantal mensen die die groepjes pikken er dus altijd iemand uit, dat bedoel ik met dat dat 'moet' tuurlijk 'moet' dat niet, maar in die groepjes (waar ik het dus over heb) werkt dat zo.

Dus graag even goed lezen voordat je oordelen maakt als 'geweldige instelling' :j Want zo'n instelling heb ik dus absoluut niet nee :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:20

melody7 schreef:
Deetjeeuh schreef:

Weet je wel hoe die groepjes werken? Je hebt altijd bepaalde groepjes, die groepjes pesten altijd 1/een aantal mensen die die groepjes pikken er dus altijd iemand uit, dat bedoel ik met dat dat 'moet' tuurlijk 'moet' dat niet, maar in die groepjes (waar ik het dus over heb) werkt dat zo.

Dus graag even goed lezen voordat je oordelen maakt als 'geweldige instelling' :j Want zo'n instelling heb ik dus absoluut niet nee :n

Ik begrijp prima wat je bedoeld hoor, en dat je die instelling niet hebt. Maar zó zie jij het wel. :) Het enige wat ik zeg is dat het niet hoeft dat er mensen buitenvallen. Waarom zou dat wel zijn dan?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:23

Maar, Deetjeeuh, in de laatst uitgezonden aflevering worden de pesters niet eens in beeld gebracht. Er is zelfs een totale reconstructie gemaakt, dus wat vind je daar minder leuk aan? :)

In de andere aflevering geeft de school toestemming om te filmen dus zullen de ouders van die kinderen niet erg geprotesteerd hebben lijkt mij.. Dus waarom is het 'niet tof' ?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:40

Deetjeeuh schreef:
melody7"
[quote="Deetjeeuh schreef:

Ik begrijp prima wat je bedoeld hoor, en dat je die instelling niet hebt. Maar zó zie jij het wel. :) Het enige wat ik zeg is dat het niet hoeft dat er mensen buitenvallen. Waarom zou dat wel zijn dan?[/quote]

Nee je snapt het dus niet :+
Ik zie het helemaal niet zo van 'het moet, dus het is zo' absoluut niet ik vind pesten en alle heisa eromheen nergens voor nodig, evenals mensen buitensluiten, roddelen etc. ;) Ik bedoel gewoon dat die groepen er altijd iemand uitpikken die ze 't zuur gaan maken, dat noem ik 'iemand moeten hebben', tuurlijk is het niet nodig, maar die groepen zijn er wel, en nog veel ook. En dat geldt dus ook voor buitensluiten, het hoeft niet maar het gebeurd echt wel..

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:45

Is het een idee om deze discussie (ik snap het wel, nee je snapt het niet) lekker via PB verder te voeren en hier on topic te blijven?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:55

De school is beklad ja vind dat niet gek.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:45

Pesten is naar mijn mening ook gewoon iets van alle tijden en iets waar de pester maar vooral de gepeste wat aan kan doen. Ik ben zelf ook gepest wegens mijn gewicht en slechte motoriek en ja, dat heeft mij veel schade toegebracht. Scholen deden niets, totdat ik maar eens een hele dag mijn MP3 speler met dictafoonmogelijkheid mee heb laten lopen. De conclusie was toen ook eindelijk dat de pesters veel te ver gingen.

Maar... Zelf was ik natuurlijk verre van smettevrij. Ik heb ook vele fouten gemaakt en heel erg verkeerd (en dus juist leuk voor de pesters) gereageerd op zaken. Dus voor mij was het toen ook een spiegel. En dat is volgens mij de essentie die het programma aan probeert te halen. Natuurlijk maken ze zo'n programma voor de kijkcijfers en zit er sensatie in. Het is immers een commerciële omroep, als je programma's wilt zien met een puur maatschappelijk belang moet je bij de publieken zijn omdat zij niet alleen maar gebaat zijn bij kijkcijfers, maar ook een maatschappelijke functie vervullen.

Waar ik wel echt negatief over ben is de houding van de school naar de media toe. Het verbieden van tonen van de verborgen camerabeelden, zowel in klasverband als op TV (dat laatste is nog tot daar aan toe) toont aan dat deze school niet alleen een bestuurlijk probleem heeft m.b.t. het tegengaan van pesten, maar ook mediatechnisch niet in orde is. Juist door zo te reageren krijgt men een negatief beeld van de school. Denk aan de Ibn Ghaldoun problematiek. Zelfde verhaal.

Dat het ook anders kan (hoewel niet helemaal vergelijkbaar) liet de Haagse Hogeschool zien toen in februari daar mogelijke fraude werd ondekt. Direct volledige openheid van zaken en de vervolgstappen, maar niet zelf eerst ontkennen. Later bleek dat er (gelukkig) niets aan de hand was. Het kan dus wel en de media hoeft niet altijd de school te schaden.

Los daarvan, blijft pesten gewoon een gezamenlijk probleem. Pesters geven natuurlijk helemaal aan dat ze niets verkeerd doen, en gepeste mensen geven het ook niet altijd aan. Pesten gebeurd meestal ook niet in de klas dus dan is er geen toezicht. Maar dat wil niet zeggen dat een school er niets aan kan doen, er moet gewoon meer aandacht voor zijn, ook in één op één gesprekken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:02

Choiix, je heb zeker gelijk over dat verkeerd reageren. Toen ik anders terug reageerde op de pesterijen was het niet meer leuk voor de persters en werd het pesten al een heel stuk minder. Ik heb gister trouwens nog zitten kijken en mijn mening bijft zoals hij was, de rest van mijn mening over de aflevering van gister hou ik voor mijzelf voordat ik bokt over mij heen krijg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:22

Miss_lizje: als je het hebt gezien, welke alternatieven zou je dan gezien hebben voor Patrick en z'n ouders?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:36

Ik vind persoonlijk zelf Project P ook een goed programma.
En kijk elke week met verbazing op de harde manier van het gepest worden van nu.

Ik dacht dat het in mijn tijd, oef wat klink ik nu oud (bijna 23) dus vanaf middelbare schooltijd, al erg was. Maar als ik zie het taalgebruik nu etc etc. Dan ben ik zeer verbaasd. Ik weet dat iedereen harder, sterker etc word. Maar ik denk dat het terug kijken wel een goede manier is.

Nu is het voor Patrick echt balen dat hij niet meer naar de lessen mocht. Maar van de school vind ik het totaal niet goed hoe ze er mee omgaan.

Wat Choiix zegt ben ik het ook echt wel meeeens!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:40

Ik schrik hier echt van de reacties van bepaalde personen die het pesten goed praten. Het is op geen enkele manier goed te praten. Iemand bewust kwetsen of pijn doen is gewoon not done. Ook niet met als excuus druk vanuit de groep of de leeftijd.

Ik vind dat de school enorm in gebreke is gebleven in deze kwestie. Wat een zwakke actie zeg.

Tja, en of straffen wel of niet helpt. Mijn neefje is jarenlang gepest. We kwamen er laat achter. Hij hield het voor zichzelf want was bang dat het dan nog erger werd. We vonden het vreemd dat hij elke dag om geld vroeg. Blijkt dat hij geld moest geven zodat ze hem met rust zouden laten. Uiteraard de school erbij betrokkken maar net zo'n slappe hap als het Einsteynlyceum.

De ouders kwamen we ook niet door. We hebben de hoofpester toen zelf maar aangepakt en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Geloof me, er is geen geweld aan te pas gekomen maar het was geen leuke confrontatie voor de hoofdpester. Het was dan ook direct afgelopen.

Waarom zouden pesters niet volop in beeld kunnen? Ik zeg nagel ze aan de schandpaal. Misschien dat ze zich dan bewust worden van de impact die het heeft op de kinderen die ze pesten.

De gevolgen van het jarenlange pesten hebben we allemaal kunnen terugzien in dat programma van Peter van der Vorst. Die mensen zitten 20 jaar later nog in therapie. En laten we al helemaal niet hebben over Tim Ribberink, Simone Brekelmans of Fleur Bloemen en god weet wie nog meer.

Op geen enkele wijze valt pestgedrag goed te praten.

Ik krijg echt bepaalde neigingen als ik erover hoor of het zie die ik liever niet heb.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:21

iemand een beetje buiten de groep houden en negeren zie ik nog wel gebeuren als onbewust.
Maar slaan, schoppen, met de doo bedreigen, geld afpersen e.d. onschuldig als pester..hou op zeg.
Beste oplossing blijkt door de instelling van scholen toch vaak ren goed 'gesprekje' met de pester.Zonde, maar ze zijn blijkbaar toch ontwikkeld genoeg om te begrijpen dat het niet meer kan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:40

Precies dit, :j

Ik zou niet moeten en niet eens willen weten waar de grens is als pesten 'maar' pesten is. Hoe ver wil je gaan?

Yinnar schreef:
Ik schrik hier echt van de reacties van bepaalde personen die het pesten goed praten. Het is op geen enkele manier goed te praten. Iemand bewust kwetsen of pijn doen is gewoon not done. Ook niet met als excuus druk vanuit de groep of de leeftijd.

Ik vind dat de school enorm in gebreke is gebleven in deze kwestie. Wat een zwakke actie zeg.

Tja, en of straffen wel of niet helpt. Mijn neefje is jarenlang gepest. We kwamen er laat achter. Hij hield het voor zichzelf want was bang dat het dan nog erger werd. We vonden het vreemd dat hij elke dag om geld vroeg. Blijkt dat hij geld moest geven zodat ze hem met rust zouden laten. Uiteraard de school erbij betrokkken maar net zo'n slappe hap als het Einsteynlyceum.

De ouders kwamen we ook niet door. We hebben de hoofpester toen zelf maar aangepakt en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Geloof me, er is geen geweld aan te pas gekomen maar het was geen leuke confrontatie voor de hoofdpester. Het was dan ook direct afgelopen.

Waarom zouden pesters niet volop in beeld kunnen? Ik zeg nagel ze aan de schandpaal. Misschien dat ze zich dan bewust worden van de impact die het heeft op de kinderen die ze pesten.

De gevolgen van het jarenlange pesten hebben we allemaal kunnen terugzien in dat programma van Peter van der Vorst. Die mensen zitten 20 jaar later nog in therapie. En laten we al helemaal niet hebben over Tim Ribberink, Simone Brekelmans of Fleur Bloemen en god weet wie nog meer.

Op geen enkele wijze valt pestgedrag goed te praten.

Ik krijg echt bepaalde neigingen als ik erover hoor of het zie die ik liever niet heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:54

Yinnar schreef:

Grote kans dat je het over mij hebt. Ik praat pesten níét goed. Lees de posts eens, lees wat er onderaan staat. Het is gewoon not done, zeker niet als je het bewust doet. Maar he, niet altijd wordt het bewust gedaan. Maar dan heb ik het even niet over de doodsbedreigingen. Dan lijkt het me dat je wel door hebt dat je wordt gepest. de meeste zullen de latere consequenties alleen niet weten. Wéér een punt dat school en ouders moeten aanpakken

Melody,
Dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen. Ik begreep eruit wat ik dus zei dat het overal zo is, maar je bedoeld dus gewoon als het ware 90% van de groepen die er zijn. En ja, dat ben ik met je eens. :)

gekvanfleur schreef:
iemand een beetje buiten de groep houden en negeren zie ik nog wel gebeuren als onbewust.
Maar slaan, schoppen, met de doo bedreigen, geld afpersen e.d. onschuldig als pester..hou op zeg.
Beste oplossing blijkt door de instelling van scholen toch vaak ren goed 'gesprekje' met de pester.Zonde, maar ze zijn blijkbaar toch ontwikkeld genoeg om te begrijpen dat het niet meer kan.

Dat ben ik helemaal met je eens ja. :)
De gepeste zouden eerder aan de bel moeten trekken, al is dat echt heel erg moeilijk. Wel moet de school er dan ook wel écht iets aan doen. Laat kinderen duidelijk weten dat ze bij iemand terecht kunnen en dat de school er iets mee doet. Dat is denk ik het aller belangrijkste. Mensen laten weten dat je er voor ze bent, zodat ze in een vroeg stadium aan de bel durven te trekken en het zo voorkomen kan worden dat het escaleert. :)

Dat patrick geen lessen meer mag volgen vind ik echt belachelijk.