Deetje, ik denk dat men zo fel op je reageert omdat het wel lijkt alsof jij het over iets totaal anders hebt dan over het daadwerkelijke programma.
Daardoor komt je mening raar over 
Het klinkt net alsof je het hele programma niet gezien hebt, maar gewoon zelf in gedachten een beeld gevormd hebt bij het idee "met verborgen camera pesters confronteren en dit uitzenden".
HEB je wel ECHT gekeken naar alle afleveringen...of niet? 
Deetjeeuh schreef:Jezelf zielig vinden helpt absoluut niet. Het probleem had vanaf het begin aangepakt moeten worden, dan was het nooit zo geëscaleerd.
Tja maar dat is niet gebeurd. Je kan de tijd niet terugdraaien maar ondertussen zitten die gepeste tieners wel met een heel groot probleem waarin ze zelf geen mogelijkheden meer zien die ze kunnen proberen om dit op te lossen.
Citaat:
Misschien wordt de grootste pester thuis wel geslagen en mishandeld, heeft hij dit gedrag van zijn ouders overgenomen, is het een uiting van frustratie, om je beter te voelen dan een ander omdat dit thuis niet gebeurd etc. zo kan ik nog wel even door gaan.
Ja misschien is dat wel zo
Maar...eerlijk? Wat de reden ook is, ze zijn gewoon HEEL.ERG.FOUT. door iemand te pesten. Als je het zelf zwaar hebt dan heb je echt nog steeds wel de keuze of je iemand anders het leven ook zuur gaat maken. Het kan een verklaring zijn, maar zeker geen goede reden 
Hoe dan ook moeten ze gewoon stoppen met het pesten!
Citaat:
Hoe weet jij dat pesters zo mogen worden behandeld, het open en bloot zetten op de tv? Het zijn mensen, het zijn kínderen. Hou daar rekening mee.
Ze worden helemaal niet open en bloot op TV gezet.
Daarom: heb je de afleveringen wel gezien...? 
Die filmpjes met de verborgen camera zijn sowieso al erg schokkerig, bovendien zodanig geblurred en stemmen vervormd dat het voor ieder ander dan de klasgenoten en ouders eigenlijk onmogelijk is om te herkennen wie-wat doet. Er wordt dus helemaal niemand te kakken gezet ofzo.
Citaat:
Heel veel mensen zijn zich er niet van bewust dat ze pesten.
Dat klopt
En daarom zijn die filmpjes ook zo goed om zo'n groep te confronteren met wat diegene meemaakt. Zodat die groep zich er wèl bewust van wordt 
Citaat:
Weet je hoe moeilijk het is om tegen een groep in te gaan? Hoe graag je dat ook wilt. Uiteraard wil je er niet buiten vallen, wat doe je dan? Niets tegen het pesten. Iedereen wil erbij horen, uiteindelijk. Als mens ben je toch echt een groepsdier. (Weet het juiste woord even niet meer)
'Tuurlijk is dat moeilijk 
En daarom is het ook zo goed van het programma dat ze niemand apart aanspreken, niet met het vingertje wijzen, maar gewoon de hele groep bewust maken van wat er gebeurt, zodat de groep in zijn geheel vanaf dat moment leuker met elkaar om besluit te gaan omdat ze er allemaal van geschrokken zijn 
Citaat:
Tuurlijk heb ik ook medelijden met Patrick, dat even vooropgesteld. Ik vind het niet kunnen wat de school heeft gedaan en dat hij zo gepest is. Maar ik vind de hele opsteek van het programma gewoon belachelijk. Als er vanaf het begin zélf iets was gedaan door Patrick, door de ouders en de mentoren, dán was het verholpen.
Ja en dit is dus niet goed gegaan, de school heeft het niet opgelost gekregen.
Dan bleef deze optie met filmen en op een vriendelijke en positieve manier bewust maken van de leerlingen nog over 
Citaat:
Schadow,
Het is wel degelijk terugpakken. Namelijk straffen voor iets waar je je niet bewust van bent.
Ook hier weer heb je het over dingen die het programma helemaal niet laat zien? 
Ze pakken helemaal niemand terug? En straffen helemaal niemand? Ze laten gewoon aan de groep zien van joh dit is er aan de hand, laten we hier samen een oplossing voor zoeken.Hartstikke netjes en niemand wordt negatief benaderd of aangewezen, maar men kijkt gewoon vooruit naar een ppositieve manier om vanaf dat punt verder te gaan 
Citaat:
Maak mensen daar eens bewust van zonder een programma en allemaal zooi eromheen.

Zet met je school een programma op tegen pesten, licht mensen erover in, laat ze de gevolgen en consequenties weten. Begin bij de oorzaak van het verhaal. Dáár is het misgegaan.
Helemaal mee eens 
Maarja, dat lukt veel scholen dus blijkbaar niet jammer genoeg
En ik denk dat dat heel veel ook komt doordat mensen denken dat het allemaal wel meevalt.
Ik vind het super van de programmamakers dat die nu bedacht hebben dat het bewust maken van wat er nu ècht gebeurd, de sleutel is tot het serieus nemen van het probleem.
Als scholen zelf ook graag het probleem aan willen pakken dan kunnen ze van deze aanpak misschien wel wat leren
Van mij mogen ze in scholen zelf ook deze apparatuur gebruiken en mee geven aan een leerling die gepest wordt. En dan de beelden gebruiken om zelf te zien hoe erg het nu eigenlijk echt is. En de groep met klasgenoten te confronteren met die beelden en de opzet van het programma te volgen.
Pesters zijn zich gewoon vaak niet bewust van wat ze iemand aandoen en met opnames kunnen ze zelf zien wat er gebeurt, duidelijker dan zelf zien en horen kun je het ze niet zelf laten ervaren en inzien
Laatst bijgewerkt door pmarena op 20-05-14 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt