Derde wereldoorlog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:29

Beb_bokt schreef:
Rusland is in principe niet arm omdat ze veel aardgasinkomsten hebben. Maar de economie en infrastructuur ligt totaal op z'n gat. Je zou dus kunnen zeggen dat Rusland zeer kwetsbaar is voor economische sancties tegen de Russische aardgasexport.

Daarentegen zijn er genoeg sancties waar Rusland op zijn beurt weer mee kan dreigen. Zowel naar Europa (gas) als naar Amerika. Dat laatste weet ik alleen niet meer wat het punt precies was. Maar was een paar weken geleden op het nieuws. Zouden we eigenhandig die 'banden' doorsnijden, zou onze economie ook op z'n gat liggen de eerste tijd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:34

Ankie2011 schreef:
Er komt echt geen oorlog hoor. Rusland gaat Europa echt niet binnenvallen, wellicht wel Oekraine, maar dat betekent nog geen nieuwe wereldoorlog. Rusland is best wel arm, dat gaan ze niet redden tegen Amerika en Europa en dat weten ze zelf ook wel.

Rusland heeft anders een flinke vinger in de Amerikaanse financiële pap :P. Dus dat zou ik maar niet zo hard zeggen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:36

Janine1990 schreef:
Beb_bokt schreef:
Rusland is in principe niet arm omdat ze veel aardgasinkomsten hebben. Maar de economie en infrastructuur ligt totaal op z'n gat. Je zou dus kunnen zeggen dat Rusland zeer kwetsbaar is voor economische sancties tegen de Russische aardgasexport.

Daarentegen zijn er genoeg sancties waar Rusland op zijn beurt weer mee kan dreigen. Zowel naar Europa (gas) als naar Amerika. Dat laatste weet ik alleen niet meer wat het punt precies was. Maar was een paar weken geleden op het nieuws. Zouden we eigenhandig die 'banden' doorsnijden, zou onze economie ook op z'n gat liggen de eerste tijd.

Welke sancties denk jij aan m.b.t. Europa? Wanneer gastoevoer wordt stopgezet, gaat dit ons geld kosten. Ondanks dit feit heeft zelfs _/-\o_ Mark Rutte hiermee gedreigd. Hij denkt dat het Westen hier wel bovenop komt. Het is geen argument om Rusland vrij spel te geven. En dat weet Poetin.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:37

Ankie2011 schreef:
Er komt echt geen oorlog hoor. Rusland gaat Europa echt niet binnenvallen, wellicht wel Oekraine, maar dat betekent nog geen nieuwe wereldoorlog. Rusland is best wel arm, dat gaan ze niet redden tegen Amerika en Europa en dat weten ze zelf ook wel.

Debt To GDP: Eurozone 90,6% versus Rusland 8,4% Wie is er dan arm? USA debt to GDP lag in 2010 al rondt 220% (al wordt daar flink wat boekhoudkundig mee geschoven om het minder te laten lijken). De kloof tussen arm en rijk is overal groot, dus even enkel cijfers die vergelijkbaar zijn.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:38

_San87_ schreef:
Ankie2011 schreef:

Rusland heeft anders een flinke vinger in de Amerikaanse financiële pap :P. Dus dat zou ik maar niet zo hard zeggen.

Je bedoelt China en dat is nou niet echt een vriend van Rusland... Over China gesproken, we moeten net als Nixon in 1972 deed toenadering zoeken tot China om Rusland tot concessies te dwingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:40

Beb_bokt schreef:
_San87_ schreef:

Je bedoelt China en dat is nou niet echt een vriend van Rusland... Over China gesproken, we moeten net als Nixon in 1972 deed toenadering zoeken tot China om Rusland tot concessies te dwingen.

Nee, ik bedoel Rusland. Als ik China had bedoeld, dan had ik wel China gezegd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:43

Beb_bokt schreef:
Welke sancties denk jij aan m.b.t. Europa? Wanneer gastoevoer wordt stopgezet, gaat dit ons geld kosten. Ondanks dit feit heeft zelfs _/-\o_ Mark Rutte hiermee gedreigd. Hij denkt dat het Westen hier wel bovenop komt. Het is geen argument om Rusland vrij spel te geven. En dat weet Poetin.

Ik weet niet meer precies wat ik toen heb gezien/gehoord.
Maar dat eerste bedoel ik onder andere. Rusland lacht er om als wij dat doen. Bovendien kopen wij volgens mij gas terug uit Rusland. Hoe en wat precies... Toen wist ik het, nu niet meer helemaal.

Het komt er gewoon op neer dat in mijn ogen economische sancties vooral in ons tegendeel werken.

En volgens mij haalt Amerika munitie uit Rusland? Zoiets was dat volgens mij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:44

tamary schreef:
Ankie2011 schreef:

Debt To GDP: Eurozone 90,6% versus Rusland 8,4% Wie is er dan arm? USA debt to GDP lag in 2010 al rondt 220% (al wordt daar flink wat boekhoudkundig mee geschoven om het minder te laten lijken). De kloof tussen arm en rijk is overal groot, dus even enkel cijfers die vergelijkbaar zijn.

Sowieso heeft Amerika ik weet niet hoeveel biljoenen schulden over de hele wereld :).

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:49

_San87_ schreef:

Ik ben wel benieuwd naar jouw cijfers.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:55

Beb_bokt schreef:
_San87_ schreef:

Het is de kettingreactie die kan volgen op het verkopen van treasurys door Rusland :), en het statement dat het ermee maakt. Amerika is vrij impopulair bij de BRIC landen mede dankzij dat gedoe om de IMF status, en impopulair is best wel een understatement, eigenlijk. En welk BRIC land heeft de meeste US treasurys...

Dus wat dat betreft is Rusland een belangrijke speler voor de Amerikaanse financiële markt :). En dat weten de Amerikanen heel goed.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:06

_San87_ schreef:
Beb_bokt schreef:

En welk BRIC land heeft de meeste US treasurys...

In het eerste kwartaal van 2014 had China 1250 miljard dollar aan Amerikaanse Treasuries en Rusland nog geen 180 miljard dollar.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:08

Het zal uiteindelijk meevallen.
De Russen vliegen wel vaker uit zoals Janine ook al zei, alleen trekt dat nu meer de aandacht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:08

Beb_bokt schreef:
_San87_ schreef:

En welk BRIC land heeft de meeste US treasurys...

In het eerste kwartaal van 2014 had China 1250 miljard dollar aan Amerikaanse Treasuries en Rusland nog geen 180 miljard dollar.

Inderdaad. Kettingreactie. Hoe hard klapt Amerika wanneer Rusland zijn treasurys weg doet en daarin gevolgd wordt door de andere BRIC landen? Nachtmerrie-scenario. Maar niet heel onwaarschijnlijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:14

Beb_bokt schreef:

Ze zijn anders dikke gascontracten aan het sluiten, incl. nieuwe pijplijnen die kant op. Die vinden elkaar best aardig tegenwoordig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:16

tamary schreef:
Beb_bokt schreef:

Ze zijn anders dikke gascontracten aan het sluiten, incl. nieuwe pijplijnen die kant op. Die vinden elkaar best aardig tegenwoordig.

Daarnaast zijn China en de VS ook niet echt vriendjes. En als China de kant van de Russen kiest, dan is het bye bye zwaai zwaai US :=.

Volgens mij is het sowieso redelijk zeldzaam gebleken dat Rusland en China het niet met elkaar eens zijn/samen optrekken...

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:20

_San87_ schreef:
Beb_bokt schreef:

Inderdaad. Kettingreactie. Hoe hard klapt Amerika wanneer Rusland zijn treasurys weg doet en daarin gevolgd wordt door de andere BRIC landen? Nachtmerrie-scenario. Maar niet heel onwaarschijnlijk.

De belangrijkste BRIC-landen China en India hebben totaal andere geopolitieke belangen dan Rusland, zij zullen vanwege deze reden nooit Rusland volgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:22

Beb_bokt schreef:
_San87_ schreef:

De belangrijkste BRIC-landen China en India hebben totaal andere geopolitieke belangen dan Rusland, zij zullen vanwege deze reden nooit Rusland volgen.

Ik ben daar niet zo zeker van :).

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:22

tamary schreef:
Beb_bokt schreef:

China vind iedereen aardig die grondstoffen heeft. Na contracten met half Afrika te hebben afgesloten zijn nu andere markten aan de beurt.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:24

_San87_ schreef:
tamary schreef:

Daarnaast zijn China en de VS ook niet echt vriendjes. En als China de kant van de Russen kiest, dan is het bye bye zwaai zwaai US :=.

Volgens mij is het sowieso redelijk zeldzaam gebleken dat Rusland en China het niet met elkaar eens zijn/samen optrekken...

Op de vele grensoorlogen na sinds 1969 valt het best wel mee.

_San87_ schreef:
Beb_bokt schreef:

Ik ben daar niet zo zeker van :).

Waar ben je niet zeker van? Van de verschillende geopolitieke belangen of de mogelijkheid dat China en India Rusland zullen volgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:34

Lara_Silver schreef:
De derde wereldoorlog? Die komt er pas als er geen olie meer is. Dan word het pas knokken.

Of schoon drinkwater.

En zolang dat er beide nog is, denk ik niet dat we ons vreselijk veel zorgen hoeven te maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:26

Regering Kiev stuurt leger op burgers oost-oekraïne af:
http://www.pakalertpress.com/2014/04/28 ... t+Press%29
Je moet toch aardig van het padje af zijn als je denkt dat je leger tegen je eigen burgers inzetten acceptabel is.

Rebeccaa schreef:
Lara_Silver schreef:
De derde wereldoorlog? Die komt er pas als er geen olie meer is. Dan word het pas knokken.

Of schoon drinkwater.

En zolang dat er beide nog is, denk ik niet dat we ons vreselijk veel zorgen hoeven te maken.

- Als <piep>Kamp fracken gaat toestaan is ons grondwater zo meteen ondrinkbaar (5% van de bronnen lekt meteen al in het grondwater en 50% doet dat op termijn en dat geven de frackingbedrijven zelf toe), daarnaast loopt de opbrengst hiervan in de USA al hard terug.

- Klokkenluider die gisteren in Brandpunt in de reportage was gaf aan dat onbetaalbare olie al in 2015! mogelijk is. http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1413504 vanaf 28:30 (laatste item).

Romyv

Re: Derde wereldoorlog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:43

ping, ik haak ook even aan :D

Moet toegeven dat ik niet het hele topic letter voor letter heb doorgelezen maar diagonaal (telt dat?). Dus als ik iets mis, sorry vast!

Wil even aanhaken op een aantal punten die ik heb langs zien komen:

1. De vliegtuigen van Rusland in het Nederlandse Luchtruim;
Er zijn internationale (vredes)wetten die beschrijven dat je dient aan te kondigen bij de luchtverkeersleiding van een land dat je het luchtruim gaat betreden. Net als dat je je paspoort moet laten zien wanneer je de grens overkomt. Wanneer dit onaangekondigd gebeurd, en of het dan om een bommenwerper gaat of een boing 747, moeten er binnen een bepaalde tijd F16's opstijgen om het vliegtuig te gaan checken en eventueel naar de grond te begeleiden. Wat Rustland doet is oa die reactietijd checken van ons systeem, ook proberen ze wel eens nieuwe methodieken uit om te kijken of ze ongezien het luchtruim in en uit kunnen komen. vroeger strooide ze snippers van zilverfolie uit het vliegtuig waardoor de radarsystemen sneeuw gaven, tegenwoordig vind ik helemaal via hackwerk plaats; Dit heet Cyberwar. Een paar jaar geleden zijn ze zo binnengevlogen in dacht ik Iran, ze hebben de radarsystemen gehackt en konden zonder dat iemand het doorhad naar binnen vliegen. ze hebben 3 kerncentrales plat gegooid en zijn weer terug naar huis gegaan. Het land wist pas dat er een luchtaanval plaats vond, toen zij allang weer thuis waren :+ Dit is een voorbeeld van het nieuwe oorlog voeren!

2. Oorzaken van oorlog;
Geld (olie bv), macht en geloof. Vooral de eerste 2 zijn oorzaken van de eerste en tweede WO. Daarbij is het belangrijk dat verschillende landen gaan samenspannen; bijvoorbeeld China en Rustland. China heeft een van de grootste legers ter wereld! Vroeger hadden zij alles, behalve de kennis van hoe oorlog te voeren. Tegenwoordig is dat ook geen waarheid meer, ze zijn goed op niveua en daardoor levensgevaarlijk. Daarbij hebben zij Amerika voor een deel in hun macht, omdat een groot deel van hun staatslening door China is versterkt. Dat rustland machtig is, weten we ondertussen ook. Wat gebeurd er als deze 2 mega landen de handen in 1 slaan? Vooralsnog maakt china zich vooral heel druk om Korea, Rustland hoor je daar nooit over wat opvallend is.. Ik ben wel heel benieuwd wat hier onder water gebeurd :=

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:37

Heb je nou als typfoutje steeds Rustland :+ Het is namelijk Rusland :P

Romyv

Re: Derde wereldoorlog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:42

ow zie het nu ook idd!!! Heb hem op mn telefoon getypt dus denk dat het auto correctie is.. oops! hahaha

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:42

Haha :P