Wakker Dier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Wakker Dier?

Heel goed dat dit bestaat! Iedereen zou veganist moeten worden!
27 (10%)
Goed dat er aandacht aan besteed word, maar veganist of vegetarier worden gaat te ver.
30 (11%)
Ontzettend overdreven gedoe. Wat mij betreft doeken ze de hele organisatie op!
72 (28%)
Het is goed dat ze er zijn, maar ze zouden met meer realistische en doordachte uitspraken moeten komen.
125 (49%)

Totaal aantal stemmen: 254

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:36

juval schreef:
@ sees, dus jij vindt dat alle melkveehouderijen moeten opdoeken, iedereen veganist moet worden aangezien melk drinken dus zielig is voor koeien en kalfjes. :) ... of begrijp ik je verkeerd?

Tja, waarom niet? Een middenweg is er blijkbaar niet: kalfjes bij de moeder laten blijven en bijvoeren zodat er wel gemolken kan worden.

Dan moeten we wel minder zuivel gaan gebruiken.

Edit: en wat is er eigenlijk zo erg aan als iedereen veganist zou worden?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:02

juval schreef:
@ sees, dus jij vindt dat alle melkveehouderijen moeten opdoeken, iedereen veganist moet worden aangezien melk drinken dus zielig is voor koeien en kalfjes. :) ... of begrijp ik je verkeerd?

Dat begrijp je inderdaad verkeerd maar dat geef ik in mijn eerdere post ook aan ;). Wel is het zo dat WD de schuld geven hiervan een verkeerde redenatie is want áls er geen melk gedronken en vlees gegeten zou worden, zouden er geen (of iig niet zoveel) kalveren geboren worden en zouden hulpmiddelen voor de geboorte niet nodig zijn en dus ook niet 'verboden' hoeven te worden ;). De consument is indirect hier dus schuldig aan, niet de WD. Die reageren alleen op iets waar ze op tegen zijn (zoals ik al zei is de discussie over de gevolgen van het verbieden van het hulpmiddel een andere).

Kinke schreef:
Ik weet heel goed waarom er kalfjes geboren worden Sees, voor o.a. melkproductie en vlees. Dus geen melk meer drinken heeft niet tot gevolg dat je die krik niet meer hoeft te gebruiken. De krik niet meer gebruiken heeft wel meer dode koeien en kalfjes tot gevolg.

Geen melk en geen vlees wel (nogmaals, ik zeg niet dat we nu massaal moeten stoppen met vlees eten en melk drinken, ik analyseer allen).

Kinke schreef:
Niet? Waarom lezen we bij verhalen over paarden die in brandende stallen staan dan wel vaak dat er geprobeerd is om de dieren te redden?
Ik weet wel waarom WD daar niet verder over uitweidt…dat zou namelijk aantonen dat die boer ook maar gewoon een mens is en geen monster.

Ik vind dat niet vreemd nee. Het hangt waarschijnlijk ook af wáár je de info vandaan haalt. Op Bokt wordt ook vaak meer info gegeven dan via een ander medium. De medewerkers van de WD zitten écht niet achter hun bureau van: zo, ik ga eens wat info weg laten zodat die boer het even lekker zwaar krijgt te verduren :D. Ik begrijp wel dat de visie van veel mensen hier gekleurd is maar mensen bij WD zijn ook gewoon maar mensen hoor ;) echt geen horken allemaal ;).

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:21

Tiepfoudt schreef:
Sprintje schreef:
Waarom wil niet iedere boer op die manier boeren??? Verdient het misschien wat minder?

Denk je werkelijk dat het gaat om "wat minder verdienen"? De agrarische sector is een harde sector waarin veel veehouderijen hun hoofd nog maar net boven water kunnen houden. Als je rijk wilt worden, moet je geen boer worden (zeldzame gevallen daargelaten). Als ik je zo hoor praten dan krijg ik het vage vermoeden dat je echt totaal onbekend bent met de veehouderij.

Veehouders werken harder dan de gemiddelde Nederlander. Een werkweek van 40 uur? Dacht het niet, reken maar bijna het dubbele. Klaar om 17:00? Dacht het niet, veehouders zijn 24/7 'oproepbaar'. Weekenden? Dacht het niet, ook op zaterdag en zondag hebben de dieren hun dagelijkse verzorging nodig.

Ik moet de eerste halve zool nog ontmoeten die voor hetzelfde loon akkoord zou gaan met zulke arbeidsvoorwaarden, in een andere sector. Want daar klagen we al als we een een paar weken moeten overwerken, als we minder ATV dagen krijgen, of als ons loon maar met 0,05% stijgt.

Allemaal helemaal prima, veehouders kiezen hier zelf voor. Helemaal waar. En waarom kiezen zij hiervoor? Omdat ze passie hebben voor datgene wat zij doen. Dat het ze vanuit Den Haag alleen maar moeilijk gemaakt wordt, daar malen ze niet om bij Wakker Dier.

Waarom gaan ze niet allemaal biologisch? Ik ben serieus benieuwd hoe jij dat zo voor je ziet. Tover jij een paar honderdduizend hectare grond erbij om die miljoenen dieren die we moeten huisvesten een plekje in het gras, waar het altijd o-zo-fijn is, te kunnen bieden? Een biologische varkensflat, ja hoor, dat gaat de toekomst worden :D

Maar oh nee, dat gaat allemaal gruwelijk veel geld kosten. En waar moet dat dan vandaan komen? Ik dacht van de consument. Ai, nu ga ik te ver. Want de consument is heilig, de boer is een dierenbeul. Het is echt de meest kromme redenatie die ik ooit gehoord heb. Boeren krijgen de schuld, terwijl zij simpelweg niet anders kunnen. De consument blijft vrolijk goedkoop vlees/zuivel/eieren kopen en doet niets fout. Yeah, right *D

Sprintje schreef:
Ik snap niet dat de boeren bedrijven, die van zichzelf vinden dat ze alles zo extreem goed doen voor hun dieren, zich toch aangesproken voelen door wakker dier... Dát zet mij dan weer aan het denken. Ik snap niet dat er weerstand is op een dergelijke organisatie als deze boeren zelf ook zo goed mogelijk dieren welzijn voorsteven! Dan hebben ze toch hetzelfde doel? EN zou er volgens mij een prachtige samenwerking kunnen zijn om dingen te verbeteren!

Oh wauw nu wordt het helemaal mooi. Wakker Dier stopt alle veehouders in een hokje. Je kan het binnen je mogelijkheden nog zo goed doen, je blijft een dierenbeul. Wakker Dier maakt op een achterbakse manier misbruik van de onwetendheid van mensen en maakt een complete sector zwart. Ze roepen het hardste dat het overal een grote ellende is, maar (het volgende zou je misschien ook aan het denken moeten zetten) ingaan op uitnodigingen van veehouders die willen laten zien dat ze hun zaken netjes op orde hebben... Ho maar. Raar dat je dan in de verdediging schiet joh. Niet te begrijpen. Het blijft een raar volkje, die veehouders.

_/-\o_ _/-\o_

Sees

Re: Wakker Dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:34

Ik ben het trouwens niet helemaal met Tiepfoudt eens dat WD handig gebruik maakt van de onwetendheid van mensen, ik geloof best dat het zo over komt én handig uitkomt maar ik ben niet onwetend en toch deel ik niet direct de mening van velen in dit topic over WD :o.

Overigens zag ik van de week bij WD nog op FB dat ze een boerderij in.. Drenthe geloof ik prezen voor de manier waarop zij hun varkens houden dus ze doen óók de aan positieve aandacht :j.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:47

@ Sees:

Door dergelijke informatie weg te laten in deze nieuwsberichten geeft Wakker Dier wel weer een voor hen voordelig tintje aan zulk nieuws. De burger denkt: "Pfff, egoïstische boeren!" Logische gedachte.

Dit kun je echter wel degelijk zien als indirecte zwartmakerij. Wakker Dier zegt het niet letterlijk, nee zo slim zijn ze dan nog net wel. Maar met een omweggetje komen ze er ook en dat weten ze maar al te goed. Is het dan raar dat veehouders hun hakken in het zand zetten als het om Wakker Dier gaat?

Ik persoonlijk vind het heel erg jammer dat Wakker Dier de dingen aanpakt zoals ze dat nu doen, omdat ik denk dat ze op een andere manier veel en veel meer hadden kunnen bereiken. Dierenwelzijn kan altijd verbeterd worden, maar op deze manier gaat het gewoon heel stroef omdat veehouders niet mee willen en kunnen werken aan onmogelijke doelstellingen.

Edit (ik had je nieuwe bericht nog niet gelezen :o )

Als ik het over onwetende burgers heb dan schets ik het beeld van de imo gemiddelde Nederlander. Ik geloof dat de meerderheid van de Nederlanders nog nooit een schoen heeft vuil gemaakt op een veehouderij. Ergens een keer een kijkje nemen wil nog niet zeggen dat iemand direct een realistisch beeld heeft kunnen vormen. Misschien is diegene op een geweldig mooi bedrijf geweest waar dierenwelzijn duidelijk hoog in het vaandel staat en denkt nu dat het overal zo gaat. Of juist op een bedrijf waar en nog wel degelijk flink te sleutelen valt wat betreft dierenwelzijn en die persoon gelooft dat het inderdaad klopt wat Wakker Dier beweert.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 05-05-14 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:50

Tiepfoudt schreef:
@ Sees:

Door dergelijke informatie weg te laten in deze nieuwsberichten geeft Wakker Dier wel weer een voor hen voordelig tintje aan zulk nieuws. De burger denkt: "Pfff, egoïstische boeren!" Logische gedachte.

Dit kun je echter wel degelijk zien als indirecte zwartmakerij. Wakker Dier zegt het niet letterlijk, nee zo slim zijn ze dan nog net wel. Maar met een omweggetje komen ze er ook en dat weten ze maar al te goed. Is het dan raar dat veehouders hun hakken in het zand zetten als het om Wakker Dier gaat?

Ik persoonlijk vind het heel erg jammer dat Wakker Dier de dingen aanpakt zoals ze dat nu doen, omdat ik denk dat ze op een andere manier veel en veel meer hadden kunnen bereiken. Dierenwelzijn kan altijd verbeterd worden, maar op deze manier gaat het gewoon heel stroef omdat veehouders niet mee willen en kunnen werken aan onmogelijke doelstellingen.

Als ik zo'n nieuwsbericht denk ik niet "jeetje, wat een slechte boer". Dan denk ik "waarom staat de regelgeving toe dat dit kan gebeuren?"

Als ik eerlijk ben zal het me een worst wezen waar die boer was. Voor hetzelfde geld was hij op bezoek bij zijn zieke moeder en had hij toch niets kunnen doen. Dat maakt het niet erger dat de dieren er de dupe van zijn.

Je doet nu net alsof WD heel sneaky de boeren zwart loopt te maken. Ik lees de artikelen echter helemáál niet zo, dus daar slagen ze dan niet echt in :+ maar je moet de artikelen dan wel objectief lezen. Want laten we wel wezen: er staat niet expliciet in dat de boer er niets aan heeft gedaan. Wat is dan het probleem?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:58

Hebben jullie de radioreclame al gehoord van Wakker Dier?
- Het gaat in NL steeds beter met het welzijn van de varkens. Maar niet bij dr. Oetker! :')

Ik heb erom gelachen maar weetje door zulke specifieke antireclame te maken, moet het betreffende bedrijf wel veranderingen doorvoeren anders zijn ze een groot deel van hun klandizie kwijt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:05

antje_vip schreef:
Hebben jullie de radioreclame al gehoord van Wakker Dier?
- Het gaat in NL steeds beter met het welzijn van de varkens. Maar niet bij dr. Oetker! :')

Ik heb erom gelachen maar weetje door zulke specifieke antireclame te maken, moet het betreffende bedrijf wel veranderingen doorvoeren anders zijn ze een groot deel van hun klandizie kwijt.

Het werkt anders wel :') Bedrijven struikelen over elkaar in de haast om beter varkensvlees in hun producten te verwerken. En dat vermeldt WD dan ook netjes op de site :j Daar kun je een hele lijst vinden met organisaties die met sterrenvlees werken.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:14

@ Magrathea

Als (bijna?) alle boeren vinden dat Wakker Dier hen zwart maakt, waarom blijven de niet-anti-WD mensen dan volhouden dat dat niet zo is? Beetje hetzelfde verhaal als de discussie over zwarte pieten afgelopen december: Als donkere mensen zich gediscrimineerd voelen, dan moet daarna geluisterd worden.

Wel makkelijk om te zeggen dat ze zich niet aangevallen hoeven te voelen als je niet in hun schoenen staat, vind je niet? Een beetje een "ach stel je niet zo aan"-mentaliteit. Hoe moet een veehouder in godsnaam de berichten van Wakker Dier objectief lezen als hem constant wordt verteld dat hij het toch nooit goed doet? Ze doen het pas goed als ieder dier vrij en blij in een weiland kan liggen chillen en genieten van een zorgeloos leventje, maar hoe moet een veehouder dat gaan realiseren dan dacht jij?

Als laatste, de regelgeving. De regelgeving staat zoiets toe omdat de consument het toe staat. De consument wil goedkoop vlees/zuivel/eieren, daardoor laat het dierenwelzijn soms te wensen over en als er dan weer eens iets dramatisch gebeurt staan we massaal te steigeren. Hallo, daar is ie weer: de hypocrisie :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:16

Ben blij dat deze organisatie er is! Zonder dit soort organisaties verandert er niets.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:26

Ik lees er inmiddels zo'n half jaar mee, en ik ben er inmiddels wel achter dat WD echt wel de berichtgeving zo probeert te draaien dat veehouders in een slecht daglicht komen. En helaas werkt het ook, er zijn nog steeds velen die regelmatig refereren naar 'kistkalveren' bijvoorbeeld. Tevens heeft men het over hoeveel groeihormonen boeren aan hun vee geven, dat deze verboden zijn in Nederland, dat moeten boeren dan weer melden, WD zal dit zelf nooit zeggen. WD grijpt alleen in (nadat het dan ook gemeld is in een privebericht aan WD) wanneer mensen vergelijkingen maken met concentratiekampen, kamphouders. De enige 'bedrijven' die zijn in het zonnetje zetten zijn opvang adressen voor oude dieren bijvoorbeeld, of hele kleinschalige biologische bedrijfjes die nog allerlei neventakken hebben om rond te kunnen komen. Er wordt ook nooit gereageerd op de vraag hoe een veehouder dat dat zou moeten realiseren. Het is precies wat Tiepfoudt zegt…het is vooral wat WD niet zegt en ze verdraaien regelmatig berichten uit het nieuws in hun voordeel. Nog een leuk voorbeeld wat recent voorbij kwam…een top 10 met dierenleed welke mensen het ergste vinden. Nou dacht ik eerst dat mensen konden meedelen aan WD wat ze dan het ergste vinden, maar gelukkig had WD het voorwerk al gedaan en 10 situaties geschetst die men dan een cijfer kon geven. Ik vond het al zo'n gekke uitslag, alsof de gemiddelde Nederlander ook maar iets weet over bijvoorbeeld klauwproblemen bij melkvee. Zo kan ik ook wel een 'onderzoek' uitvoeren en naar mijn hand zetten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:54

Ik zeg gewoon dat ik dat er niet in lees en met de beste wil van de wereld ook niet kán lezen. Maar misschien ligt dat aan mij :)

Even een lijstje met de laatste FB berichten van WD:

- KFC heeft een foto gepost "Freedom gives you wings" over de chickenwings. Referentie naar de plofkip.
- Een aanmoediging om voor varkensvlees met 2 of 3 sterren te kiezen, omdat zij hun krulstaartje mogen houden
- Een foto van een koe op een rundveeopvang
- Unox gaat helemaal plofkipvrij
- Tip voor een uitzending van RTL Late Night waarin een professor uitlegt dat vissen wél pijn lijden, met een referentie naar levend gekookte kreeften
- Linkje naar een petitie opgezet door twee jonge broers tegen een gigastal in Limburg (die er moet komen)
- Compliment voor de AH in Uithoorn omdat ze sinds kort Vegetarische Slager producten verkopen en een filmpje met de filiaalmanager, waarom hij ervoor kiest.

Zal ik verder gaan? Want ik zie hier dus geen boeren-zwartmakerij in... :\

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:41

Ik kom dagelijks op een melkveehouderij bedrijf,
En de boer heeft alles top in orde! Hij zit onder het gemiddelde van sterftegeval van kalfveren,
De dieren hebben ruimte genoeg en zien er fantastisch uit!
Ik plaats straks wel foto's

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:28

Magrathea schreef:
Ik zeg gewoon dat ik dat er niet in lees en met de beste wil van de wereld ook niet kán lezen. Maar misschien ligt dat aan mij :)

Ik zeg ook niet dat jij zelf dat erin moet kunnen lezen. Als een grote meerderheid het gevoel heeft zwartgemaakt/gediscrimineerd te worden, moet je dat dan gewoon maar laten zoals het is? Is dat dan pech voor hen, omdat jij vindt dat ze niet zwartgemaakt worden?

Magrathea schreef:
Zal ik verder gaan? Want ik zie hier dus geen boeren-zwartmakerij in... :\

Jij ziet de algemene beeldvorming van de intensieve veehouderij door Wakker Dier niet als zwartmakerij? Wat is het dan wel? Ze zijn er niet positief over, oké prima. Je mag ergens tegen zijn. Ze schetsen alleen het verkeerde beeld dat de intensieve veehouderij één grote ellende is en dat het in alle opzichten slechter is dan biologisch, terwijl dat gewoon helemaal niet waar is.

Neem bijvoorbeeld het medicijngebruik: In de biologische veehouderij duurt een behandeling en dus de genezing van een ziekte/aandoening vaak langer dan in de intensieve veehouderij, waardoor het dier er langer hinder van ondervindt. Is dat dan niet erg? Daarbij speelt natuurlijk ook de ontwikkeling in de diergeneeskunde een belangrijke rol, waarbij de focus gelukkig steeds meer richting het voorkomen van ziekte wordt gelegd in plaats van het genezen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:18

Zo, heb het topic vluchtig doorgelezen.

Ik broed (goh, dat is best een grappige woordspeling als expluimveehoudster) nog even op mijn tekst die ik toch al wel een.heel eind in mn hoofd heb.

Komt ie:
Mijn schoonouders hebben in 1994 een pluimveestal laten bouwen. Aflopen drie jaar hebben wij de stal gedraaid nadat ie een poosje verhuurt is geweest.
Partijen als WD en PvDD bezorgt ons altijd kippenvel.
Ik zag pagina's terug al dat iemand t aanbod had gedaan dat ze mochten komen kijken.
Zo welkom waren ze hier ook.
Alleen wel nadat ze volledig door de hygiënesluis waren gegaan en onze kledingvoorschriften op volgen.
Wij kregen daarnaast van meerdere instanties controle.
AB, geen denken aan dat dat er in kwam.
DA minimaal een keer per maand, en met een belletje stond die er ook zo.
Speciaal voer, vitamine door het water als ondersteuning. En ja, onze kippen zaten met zn alle in een dichte stal.
Met genoeg ruimte (meer dan de voorgeschreven eisen) maar kipeigen zitten ze allemaal bij elkaar wat een vertekend beeld geeft.

Neu, onze kippen hadden t niet slecht. Itt wat wel is beweerd wordt.
Ware t niet dat ons vlees en eieren etc hier in NL verkocht wordt naar t buitenland.
En wij met de troep uit buitenland zitten.
Want een Europa is lange na niet een Europa.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:08

Magrathea…jij leest duidelijk alle andere topics niet die door vaak dezelfde personen worden geplaatst (met stip op 1…ene Maria vd Ven)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:56

Tiepfoudt schreef:
@ Sees:

Edit (ik had je nieuwe bericht nog niet gelezen :o )

Als ik het over onwetende burgers heb dan schets ik het beeld van de imo gemiddelde Nederlander. Ik geloof dat de meerderheid van de Nederlanders nog nooit een schoen heeft vuil gemaakt op een veehouderij. Ergens een keer een kijkje nemen wil nog niet zeggen dat iemand direct een realistisch beeld heeft kunnen vormen. Misschien is diegene op een geweldig mooi bedrijf geweest waar dierenwelzijn duidelijk hoog in het vaandel staat en denkt nu dat het overal zo gaat. Of juist op een bedrijf waar en nog wel degelijk flink te sleutelen valt wat betreft dierenwelzijn en die persoon gelooft dat het inderdaad klopt wat Wakker Dier beweert.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:59

De 'woede' is simpelweg tegen de verkeerde gericht. Iets met don't shoot the messenger ;).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:15

Waarom niet? Ze proberen expres een verkeerd beeld te schetsen.
Ze geven geen info 1 op 1 door, ze laten expres info weg of voegen dingen toe naar hun denkbeeld.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:47

Kinke, zo komt het op jou misschien over maar dat doen ze echt niet hoor. Bijvoorbeeld in het geval van de afgebrande geitenboerderij, alhoewel extra info netjes zou zijn geweest, is het toch niet relevant?

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:57

CarinaR schreef:
Zo, heb het topic vluchtig doorgelezen.

Ik broed (goh, dat is best een grappige woordspeling als expluimveehoudster) nog even op mijn tekst die ik toch al wel een.heel eind in mn hoofd heb.

Komt ie:
Mijn schoonouders hebben in 1994 een pluimveestal laten bouwen. Aflopen drie jaar hebben wij de stal gedraaid nadat ie een poosje verhuurt is geweest.
Partijen als WD en PvDD bezorgt ons altijd kippenvel.
Ik zag pagina's terug al dat iemand t aanbod had gedaan dat ze mochten komen kijken.
Zo welkom waren ze hier ook.
Alleen wel nadat ze volledig door de hygiënesluis waren gegaan en onze kledingvoorschriften op volgen.
Wij kregen daarnaast van meerdere instanties controle.
AB, geen denken aan dat dat er in kwam.
DA minimaal een keer per maand, en met een belletje stond die er ook zo.
Speciaal voer, vitamine door het water als ondersteuning. En ja, onze kippen zaten met zn alle in een dichte stal.
Met genoeg ruimte (meer dan de voorgeschreven eisen) maar kipeigen zitten ze allemaal bij elkaar wat een vertekend beeld geeft.

Neu, onze kippen hadden t niet slecht. Itt wat wel is beweerd wordt.
Ware t niet dat ons vlees en eieren etc hier in NL verkocht wordt naar t buitenland.
En wij met de troep uit buitenland zitten.
Want een Europa is lange na niet een Europa.

Helemaal mee eens! _/-\o_

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:31

Sees schreef:
Kinke, zo komt het op jou misschien over maar dat doen ze echt niet hoor. Bijvoorbeeld in het geval van de afgebrande geitenboerderij, alhoewel extra info netjes zou zijn geweest, is het toch niet relevant?

Kinke is bij lange na niet de enige op wie het zo overkomt. Alle mensen die iedere dag met hun laarzen in de str*nt staan, 24/7 voor hun veestapel klaarstaan en die écht weten hoe deze wereld in elkaar steekt voelen zich onterecht zwartgemaakt. Wat ik ook al tegen Magrathea zei, moet het gevoel van die groep mensen dan maar gewoon genegeerd worden?

Waarom is zulke informatie niet relevant? Omdat het voor Wakker Dier even verrekte goed uit komt door zo het beeld van een egoïstische boer te vormen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:01

Ik denk dat het toeval is dat bepaalde info ontbreekt of dat dingen op een andere manier uitgelegd worden door WD dan de schrijver van een artikel zelf bedoeld ;) Zelfs al geeft de schrijver dit zelf aan.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:28

Ik begrijp wel dat je niet mag negeren dat een grote groep boeren zich 'zwart gemaakt' voelt, maar ik vind het nogal abstract.
Stel: ik word niet direct ergens zwart gemaakt, maar toch voelt het zo omdat 'Uiteten gaan' (werk in de horeca) bekritiseerd wordt. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik dat dan persoonlijk op zou vatten.

Bovendien, er zullen wel genoeg boeren het goed doen, daar twijfel ik niet over, maar de algemene trend in de veeteelt (en pluimvee) is toch echt niet om over naar huis te schrijven. Daar hebben de boeren in mijn ogen indirect toch echt aan meegewerkt. Dat ze niet anders kunnen omdat ze dan het hoofd niet boven water kunnen houden, is weer de andere kant.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:36

Douce schreef:
Stel: ik word niet direct ergens zwart gemaakt, maar toch voelt het zo omdat 'Uiteten gaan' (werk in de horeca) bekritiseerd wordt. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik dat dan persoonlijk op zou vatten.

Ik begrijp je voorbeeld niet echt :o