Sprintje schreef:Waarom wil niet iedere boer op die manier boeren??? Verdient het misschien wat minder?
Denk je werkelijk dat het gaat om "wat minder verdienen"? De agrarische sector is een harde sector waarin veel veehouderijen hun hoofd nog maar net boven water kunnen houden. Als je rijk wilt worden, moet je geen boer worden (zeldzame gevallen daargelaten). Als ik je zo hoor praten dan krijg ik het vage vermoeden dat je echt totaal onbekend bent met de veehouderij.
Veehouders werken harder dan de gemiddelde Nederlander. Een werkweek van 40 uur? Dacht het niet, reken maar bijna het dubbele. Klaar om 17:00? Dacht het niet, veehouders zijn 24/7 'oproepbaar'. Weekenden? Dacht het niet, ook op zaterdag en zondag hebben de dieren hun dagelijkse verzorging nodig.
Ik moet de eerste halve zool nog ontmoeten die voor hetzelfde loon akkoord zou gaan met zulke arbeidsvoorwaarden, in een andere sector. Want daar klagen we al als we een een paar weken moeten overwerken, als we minder ATV dagen krijgen, of als ons loon maar met 0,05% stijgt.
Allemaal helemaal prima, veehouders kiezen hier zelf voor. Helemaal waar. En waarom kiezen zij hiervoor? Omdat ze passie hebben voor datgene wat zij doen. Dat het ze vanuit Den Haag alleen maar moeilijk gemaakt wordt, daar malen ze niet om bij Wakker Dier.
Waarom gaan ze niet allemaal biologisch? Ik ben serieus benieuwd hoe jij dat zo voor je ziet. Tover jij een paar honderdduizend hectare grond erbij om die miljoenen dieren die we moeten huisvesten een plekje in het gras, waar het altijd o-zo-fijn is, te kunnen bieden? Een biologische varkensflat, ja hoor, dat gaat de toekomst worden

Maar oh nee, dat gaat allemaal gruwelijk veel geld kosten. En waar moet dat dan vandaan komen? Ik dacht van de consument. Ai, nu ga ik te ver. Want de consument is heilig, de boer is een dierenbeul. Het is echt de meest kromme redenatie die ik ooit gehoord heb. Boeren krijgen de schuld, terwijl zij simpelweg niet anders kunnen. De consument blijft vrolijk goedkoop vlees/zuivel/eieren kopen en doet niets fout. Yeah, right
Sprintje schreef:Ik snap niet dat de boeren bedrijven, die van zichzelf vinden dat ze alles zo extreem goed doen voor hun dieren, zich toch aangesproken voelen door wakker dier... Dát zet mij dan weer aan het denken. Ik snap niet dat er weerstand is op een dergelijke organisatie als deze boeren zelf ook zo goed mogelijk dieren welzijn voorsteven! Dan hebben ze toch hetzelfde doel? EN zou er volgens mij een prachtige samenwerking kunnen zijn om dingen te verbeteren!
Oh wauw nu wordt het helemaal mooi. Wakker Dier stopt alle veehouders in een hokje. Je kan het binnen je mogelijkheden nog zo goed doen, je blijft een dierenbeul. Wakker Dier maakt op een achterbakse manier misbruik van de onwetendheid van mensen en maakt een complete sector zwart. Ze roepen het hardste dat het overal een grote ellende is, maar (het volgende zou je misschien ook aan het denken moeten zetten) ingaan op uitnodigingen van veehouders die willen laten zien dat ze hun zaken netjes op orde hebben... Ho maar. Raar dat je dan in de verdediging schiet joh. Niet te begrijpen. Het blijft een raar volkje, die veehouders.