stelling: Pesten is je eigen schuld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:29

Ik vind dat onzin. Eentje van dezelfde categorie als "ze zijn jaloers." Ik ben door het halve dorp gepest en weet dat er genoeg waren die zelfs niet een béétje in jouw omschrijving passen. Uiteraard zaten ertussen die dat wel deden, net zoals er ook enkelen waren die zelf gepest waren en dat nu wilden voorkomen. En ongetwijfeld zullen er ook één of twee wel jaloers zijn geweest omdat ik voor de zoveelste keer een 10 voor het dictee haalde en zij een onvoldoende. Maar er waren ook kinderen bij die gewoon een leuk leven hadden, zonder grote problemen. En ja, dat weet ik zeker. :)

Je kan gewoon niet zo stellig zijn in dat soort uitspraken. Het zijn niet meestal kinderen met problemen, of kinderen die jaloers zijn, of kinderen die zelf gepest zijn. Het is een beetje van alles, met daarbij nog kinderen die stomweg geen empathie voelen, die niet beseffen dat ze pesten, die erbij willen horen, of gewoon zwijgend toekijken omdat ze 't ook niet goed weten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:59

@Dani
Precies.
Pesten is helaas van alle tijden, vroeger werd er ook gepest en moeders waren toen nog gewoon de hele dag thuis.
Ook waren er in de meeste huishoudens geen zoethoudertjes, zoals dure cadeaus en spelcomputers.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:08

Dat klopt, Dani, het kunnen meerdere factoren zijn. Het gaat er mij om wat er tegenwoordig veel gebeurt. Dat ik meestal heb vetgedrukt, is omdat het niet altijd die kinderen zijn. Er zijn vele redenen, maar dit is tegenwoordig wel veel voorkomend. Wat Brainless zegt, klopt ook, vroeger waren er inderdaad geen zoethoudertjes. Toen had je echter wel dat kinderen thuis lichamelijke straffen kregen en die frustratie moest er toen ook uit. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:17

Shenavallie schreef:
Dat klopt, Dani, het kunnen meerdere factoren zijn. Het gaat er mij om wat er tegenwoordig veel gebeurt. Dat ik meestal heb vetgedrukt, is omdat het niet altijd die kinderen zijn. Er zijn vele redenen, maar dit is tegenwoordig wel veel voorkomend. Wat Brainless zegt, klopt ook, vroeger waren er inderdaad geen zoethoudertjes. Toen had je echter wel dat kinderen thuis lichamelijke straffen kregen en die frustratie moest er toen ook uit. ;)

Dat gebeurde toentertijd niet meer/minder dan tegenwoordig.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:19

Maar ik denk dat het ook niet mééstal die kinderen zijn. Jij doet het nu voorkomen of jouw theorie voor de meeste pesters opgaat, voor de meerderheid, en daar ben ik het niet mee eens. Het gaat voor een deel op, maar in mijn ervaring niet voor het overgrote deel.

Maar waar komt jouw idee eigenlijk vandaan? Heb je dat gewoon zelf bedacht of heb je er ook een bron van? Of put je uit ruime ervaring met (gesprekken met) pesters?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:20

Denk dat er wel een verschil is: als je als kind vroeger met de striemen van de riem van je vader op school kwam, dan zou je het wel verdiend hebben. Als je nu met striemen op school komt, dan wordt bij wijze van spreken meteen de kinderbescherming erbij gehaald.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:25

Absoluut niet.

Maarrr.. Ik denk dat je er als 'slachtoffer' wel degelijk invloed op hebt, hoe je er mee omgaat en op de pesterijen reageert kan erg veel verschil maken. Zonder dat ze het ervan bewust zijn zie je bij veel slachtoffers toch wel bepaald gedrag wat ervoor zorgt dat het erger word/doorgaat.:)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:27

Dani schreef:
Maar ik denk dat het ook niet mééstal die kinderen zijn. Jij doet het nu voorkomen of jouw theorie voor de meeste pesters opgaat, voor de meerderheid, en daar ben ik het niet mee eens. Het gaat voor een deel op, maar in mijn ervaring niet voor het overgrote deel.

Maar waar komt jouw idee eigenlijk vandaan? Heb je dat gewoon zelf bedacht of heb je er ook een bron van? Of put je uit ruime ervaring met (gesprekken met) pesters?

Mijn zoon is op de basisschool veel gepest, samen met nog een paar schoolgenootjes. Uit gesprekken schemerde door dat de pesters het vaak thuis helemaal niet zo leuk hebben. Een enkeling deed het ook om zelf niet gepest te worden, maar het merendeel had te maken met ouders die zich niet zo verdiepten in de leefwereld van het jochie of meisje.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:25

hannah41 schreef:
Absoluut niet.

Maarrr.. Ik denk dat je er als 'slachtoffer' wel degelijk invloed op hebt, hoe je er mee omgaat en op de pesterijen reageert kan erg veel verschil maken. Zonder dat ze het ervan bewust zijn zie je bij veel slachtoffers toch wel bepaald gedrag wat ervoor zorgt dat het erger word/doorgaat.:)

Als we het even bij kinderen houden (pesten is van alle leeftijden), hoeveel invloed denk je dat die gepeste kinderen op hun eigen gedrag hebben? Er is een reden waarom kinderen zich gedragen zoals ze doen, dit is niet vaak een echt bewuste keuze maar een gevolg van je karakter en opvoeding.
Zo is onzekerheid en gevoeligheid altijd een hele mooie 'reden' om te gaan pesten. Kan dat kind er dan echt wat aan doen dat het zo onzeker is? Is een kind in staat om in zo'n onveilig omgeving zich werkelijk zekerder te gaan voelen en daarnaar te gaan gedragen? Of zou het zo kunnen zijn dat het kind vanwege het pesten alleen maar onzekerder wordt en dat dus het pesten er juist voor zorgt dat het pesten door blijft gaan? Het is niet het gedrag van het gepeste kind waardoor het pesten door gaat, het ligt ALTIJD bij de pesters imo.

Nou weet ik uit eigen ervaring dat je eigen reactie idd veel invloed KAN hebben op pesters. Maar dat betekent niet dat de verantwoordelijkheid bij de gepeste ligt! Vaak worden juist de kinderen uitgepikt die zich niet kunnen verweren en makkelijke slachtoffers zijn. Dan is het toch oh zo makkelijk om te gaan beweren dat ze het zelf veroorzaken want hey als je voor jezelf opkomt houden ze er vast wel mee op! In de praktijk valt dit trouwens ook vies tegen, het kan zelfs veroorzaken dat het erger word.

Ik ben zelf de hele basisschool en middelbare school gepest. Basisschool was ik makkelijk doelwit: zeer gevoelig en angstig meisje die om elke boe of bah ging huilen. Hilarisch toch? Dat dit kwam door traumatische jeugd en vele drama's aan het thuisfront, dat boeide zelfs de leerkrachten toendertijd niet. Ik huilde snel en dat deed ik toch echt zelf, dat moest ik maar gewoon niet doen. Gevolg? Ik ben nu 29 en huilen is nog steeds onmogelijk voor me. Ik heb het mezelf zo hard afgeleerd, dat ik er nu niet meer toe in staat ben. Maar hey, snel huilen doe ik niet meer dus mn gedrag is keurig aangepast toch?
Middelbare school gingen alle pesters naar dezelfde school en klas als ik dus daar ging het lekker door. Ik huilde dus niet meer maar ze verzonnen altijd wel iets nieuws. Het is pas opgehouden toen ik als agressieve metalmeid iedereen dodelijke blikken gaf en verder gewoon half dood was van binnen. Ze kregen geen reacties meer, dus dan maar ophouden. Dus ja, uiteindelijk heeft mijn eigen gedrag ervoor gezorgd dat ze zijn opgehouden......maar ik denk dat iedereen die dit leest zich wel af kan vragen of dat een gewenste situatie is.... Of zullen we toch de verantwoordelijkheid bij de pesters houden en het dus oplossen bij de kern ipv symptomen bestrijden?

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:26

Absoluut niet , gepest worden is nooit je eigen schuld !!!

antje_vip

Re: stelling: Pesten is je eigen schuld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:29

Onzin. Niemand vraagt erom om gepest te worden.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:11

Ik vind niet dat pesten je eigen schuld is, pesten is iets van alle tijden en alle leeftijden.
Maar ik vind wel dat er in sommige gevallen in ieder geval aan gewerkt kan worden om te zorgen dat iemand minder gepest wordt. En dan bedoel ik niet alleen de gepeste, maar ook de pesters en docenten/ouders/andere omgevingsfactoren die samen misschien iets zouden kunnen veranderen.
Ik denk wel dat het inderdaad zou helpen als meer dingen als "normaal " worden gezien maar dat is best lastig denk ik.
Op stage werk ik nu soms met geestelijk minder valide kinderen en ik merk wel dat andere kinderen die kinderen heel raar vinden, en aan de kleine kinderen kun je ook niet heel goed uitleggen hoe deze kids zijn. Het zijn allemaal ontzettend leuke kids overigens, maar wel met een (soms enorme) gebruiksaanwijzing..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:13

Ik vind van wel in de zin van, jij bent zelf de reden dat je gepest wordt.
Want er is iets, in je houding, uiterlijk etc wat maakte dat jij gepest werd / wordt.

Dat je je er niet altijd van bewust bent / er wat aan kan doen is een ander verhaal.

En ik weet waar ik het over heb want ik ben zelf veel gepest en buitengesloten.
Heb sinds 2 jaar dat ik een beetje normaal in een groep lig en ik ben 18. :)

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:30

Zwerte schreef:
hannah41 schreef:
Absoluut niet.

Als we het even bij kinderen houden (pesten is van alle leeftijden), hoeveel invloed denk je dat die gepeste kinderen op hun eigen gedrag hebben? Er is een reden waarom kinderen zich gedragen zoals ze doen, dit is niet vaak een echt bewuste keuze maar een gevolg van je karakter en opvoeding.
Zo is onzekerheid en gevoeligheid altijd een hele mooie 'reden' om te gaan pesten. Kan dat kind er dan echt wat aan doen dat het zo onzeker is? Is een kind in staat om in zo'n onveilig omgeving zich werkelijk zekerder te gaan voelen en daarnaar te gaan gedragen? Of zou het zo kunnen zijn dat het kind vanwege het pesten alleen maar onzekerder wordt en dat dus het pesten er juist voor zorgt dat het pesten door blijft gaan? Het is niet het gedrag van het gepeste kind waardoor het pesten door gaat, het ligt ALTIJD bij de pesters imo.

Nou weet ik uit eigen ervaring dat je eigen reactie idd veel invloed KAN hebben op pesters. Maar dat betekent niet dat de verantwoordelijkheid bij de gepeste ligt! Vaak worden juist de kinderen uitgepikt die zich niet kunnen verweren en makkelijke slachtoffers zijn. Dan is het toch oh zo makkelijk om te gaan beweren dat ze het zelf veroorzaken want hey als je voor jezelf opkomt houden ze er vast wel mee op! In de praktijk valt dit trouwens ook vies tegen, het kan zelfs veroorzaken dat het erger word.

Ik ben zelf de hele basisschool en middelbare school gepest. Basisschool was ik makkelijk doelwit: zeer gevoelig en angstig meisje die om elke boe of bah ging huilen. Hilarisch toch? Dat dit kwam door traumatische jeugd en vele drama's aan het thuisfront, dat boeide zelfs de leerkrachten toendertijd niet. Ik huilde snel en dat deed ik toch echt zelf, dat moest ik maar gewoon niet doen. Gevolg? Ik ben nu 29 en huilen is nog steeds onmogelijk voor me. Ik heb het mezelf zo hard afgeleerd, dat ik er nu niet meer toe in staat ben. Maar hey, snel huilen doe ik niet meer dus mn gedrag is keurig aangepast toch?
Middelbare school gingen alle pesters naar dezelfde school en klas als ik dus daar ging het lekker door. Ik huilde dus niet meer maar ze verzonnen altijd wel iets nieuws. Het is pas opgehouden toen ik als agressieve metalmeid iedereen dodelijke blikken gaf en verder gewoon half dood was van binnen. Ze kregen geen reacties meer, dus dan maar ophouden. Dus ja, uiteindelijk heeft mijn eigen gedrag ervoor gezorgd dat ze zijn opgehouden......maar ik denk dat iedereen die dit leest zich wel af kan vragen of dat een gewenste situatie is.... Of zullen we toch de verantwoordelijkheid bij de pesters houden en het dus oplossen bij de kern ipv symptomen bestrijden?

Daar heb je zeker gelijk ik, maar het blijft hun gedrag wat de pesters beïnvloed. Het is zeker niet hun schuld, nee, maar wel hun gedrag. Maar ik ben het met je eens hoor. :)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:33

MarlindeRooz schreef:
Want er is iets, in je houding, uiterlijk etc wat maakte dat jij gepest werd / wordt.

Dat je je er niet altijd van bewust bent / er wat aan kan doen is een ander verhaal.

Wat belachelijk zeg. Ik heb nu een rode dip dye, draag veel zwarte kleding en zwarte make-up, als mensen me daarom gaan pesten rotten ze maar een eind op. Naar mijn weten ben je vrij om te dragen wat je wilt, andere houden hun commentaar maar voor zich.
Gedrag is een andere zaak. Als je je echt vervelend gedraagt etc, dan kan het wel eens dat je de klas tegen je hebt. Dat is dan ook je eigen schuld, als je er voor zorgt dat niemand kan opletten in de klas kunnen zo'n dingen voorkomen, niet dat ik het er mee eens ben, praten kan altijd.
Er zijn natuurlijk ook gewoon mensen waarbij er een aantal vijzen loszitten en daarom pesten. En je hebt er ook die onzeker zijn of zich stoer willen voelen.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:38

Behalve pesters die onzeker zijn, zelf dingen meegemaakt hebben en dergelijke zijn er denk ik ook genoeg pesters die gewoon pesten uit een soort machtsgevoel. Of zo lijkt het voor mij af en toe tenminste. :\

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:43

DezeNaam schreef:
MarlindeRooz schreef:

Wat belachelijk zeg. Ik heb nu een rode dip dye, draag veel zwarte kleding en zwarte make-up, als mensen me daarom gaan pesten rotten ze maar een eind op. Naar mijn weten ben je vrij om te dragen wat je wilt, andere houden hun commentaar maar voor zich.
Gedrag is een andere zaak. Als je je echt vervelend gedraagt etc, dan kan het wel eens dat je de klas tegen je hebt. Dat is dan ook je eigen schuld, als je er voor zorgt dat niemand kan opletten in de klas kunnen zo'n dingen voorkomen, niet dat ik het er mee eens ben, praten kan altijd.
Er zijn natuurlijk ook gewoon mensen waarbij er een aantal vijzen loszitten en daarom pesten. En je hebt er ook die onzeker zijn of zich stoer willen voelen.

Als jij gewoon een open, zelfverzekerde houding hebt en sociaal bent dan zul je inderdaad niet gepest worden. Heb je wat meer moeite met sociale contacten leggen en trek je je liever terug (zoals ik) Dan ben je een makkelijk slachtoffer.

En pesters kiezen niet zomaar iemand, random, het is een "onbewuste" bewuste keuze.

Teunelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:48

Naar mijn mening is pesten niet je eigen schuld. Natuurlijk kun je het 'verwachten' als je je haren allerlei kleurtjes hebt geverfd dat mensen raar op kunnen kijken, maar is dat een vrijkaartje om iemand te pesten? Absoluut niet, ieder heeft het recht om zich te uiten hoe diegene dat zelf wil..ook qua uiterlijk. Alleen zit er een groot verschil tussen "raar opkijken", omdat iemand zich anders kleed/uitziet dan de rest en daarnaast het pesten omdat iemand anders is/doet/kleed of uitziet.

Ook ik ben vroeger gepest geworden, vroeg ik hier om? Nee..was dit mijn schuld? Nee.. Ik was een normaal meisje, niet anders dan de rest, slechts wat bescheidener en stiller. Is dat een vrijkaartje om iemand te pesten? In mijn ogen nog steeds niet. Toch gebeurt het.

In hoeverre jij het pesten je eigen gemoedstoestand laat beïnvloeden kan je wel zelf in de hand hebben. Natuurlijk ga je door een hel als je gepest word, maar als jij je schouders eronder zet en anders om gaat met de situatie kom je er ook anders uit dan dat je je laat hangen en slecht gaat voelen. Jonge kinderen kunnen dit vaak (alleen) niet, wat ook helemaal niet erg is. Sommige kwaliteiten moet je door je levensjaren heen ontwikkelen, zoals het creëren van een dikke huid tegen nare mensen/commentaren van buitenaf. Ik vind het achteraf absoluut niet erg dat ik vroeger gepest ben, natuurlijk het was niet leuk en ik heb dagen,weken, maanden gehuild en ben uiteindelijk gewisseld van school. Maar onder andere deze ervaring heeft mij wel gemaakt tot hoe ik nu ben. Het heeft van groep 3 t/m groep 6 op de basisschool geduurd en die jaren zou ik ook nooit meer over willen doen. Echter weet ik nu beter en als iemand iets niet aanstaat aan mij/mijn uiterlijk of wat het probleem ook moge zijn, kan dat gewoon besproken worden zonder nare woorden of namen te noemen, luister maar naar waarom ik mij anders kleed of waarom ik mijn haren anders heb en oordeel dan. Bevalt het je niet kijk dan maar de andere kant op..

Tegenwoordig is er trouwens niet veel nodig om gepest te worden of raar aangekeken te worden. Ik heb recent mijn haren gemillimeterd uit loyaliteit en voor het doneren van mijn haren aan een kankerfonds. Nou als ik door de stad loop, de mensen kijken me werkelijk de kleren van het lijf. Terwijl ze ondertussen alweer 1cm lang zijn dus zo een raar gezicht is het niet. Wat ik bedoel te zeggen is, dat tegenwoordig mensen elk klein dingetje al zien als 'anders', waardoor sommige gaan pesten en sommige kijken je gewoon de kleren van het lijf. Niks mis mee, eigen keuze geweest om mijn haren kort te doen..dus ik vind het ook niet erg dat mensen raar op kijken of zelfs even 'schrikken' maar dit, evenals andere dingen, zijn geen redenen/vrijkaartje om iemand te mogen pesten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:53

Ik werd als kind en tiener enorm gepest, met als reden dat ik me niet verweerde. Een kind dat zich verweert, brutaal is, een bijdehand antwoord geeft, is geen net en lief kind. Ik wilde zo graag een net en lief kindje zijn waar papa en mama trots op konden zijn, die mooie cijfers haalde en zich netjes gedroeg dat ik nergens op antwoord durfde te geven. Er werd dus als een kudde olifanten over me heen gewalst, vanaf de kleuterschool. Deed ik eens wat terug, meldde de juf heel trots aan mijn ouders dat ik eindelijk eens voor mezelf was opgekomen, resultaat was een donderpreek, dat goede, lieve meisjes zich nietzo hoorden te gedragen en een mick die, 5 jaar oud, door mama naar school werd gesleept en excuses moest aanbieden aan het meisje tegen wie ik van me af had gebeten. Les: bijt niet van je af, gepest worden op school duurt maar een paar uurtjes, thuis zit je de eerste zoveel jaar nog wel.

Pas op het mbo, toen de controle van thuis minder werd, hield het pesten op. Terwijl ik wel een heel eigen kledingstijl heb/ had, een mening die niet bepaald gelijk loopt met die van de massa en geen clou hoe me te gedragen. Maar ik was mezelf, en dat werd in die specifieke klas wel gewaardeerd.

Later merkte ik pas dat ik nooit geleerd heb hoe me in groepen te gedragen, dat ik basale sociale vaardigheden niet heb geleerd, angst heb om me sociaal op te stellen/ contacten te leggen en niets begrijp van de wereld om me heen. Met als gevolg dat pesten op de werkvloer weer verder ging, en ik uiteindelijk door de combinatie van pesten en het nooit hebben geleerd normaal ( wat is dat eigenlijk?) gedrag te vertonen met een burnout in de wia ben belanb.

Maar het is wel mijn eigen schuld. Ik had als kind minder van mijn ouders moeten aannemen en meer van klasgenootjes!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 07:06

MarlindeRooz schreef:
Als jij gewoon een open, zelfverzekerde houding hebt en sociaal bent dan zul je inderdaad niet gepest worden. Heb je wat meer moeite met sociale contacten leggen en trek je je liever terug (zoals ik) Dan ben je een makkelijk slachtoffer.

Denk je dat?

Ik ben zelf altijd vrij zelfverzekerd geweest, dat was ook het geval toen het pesten begon. Ik ben toen op het gymnasium 2 jaar heel hard gepest geweest, ook al was ik eigenlijk geen 'makkelijk slachtoffer'

Toen ik na dat jaar de overstap maakte naar vwo n&t kwam ik in een andere klas terecht, ik was toen door mijn pestgeschiedenis zelfs minder zelfzeker dan in mijn vorige klas. Toch werd ik in deze klas wel makkelijk opgenomen en hebben ze mij daar nooit gepest.

De laatste 2 jaar van het secundair onderwijs heb ik in het buitenland gevolgd, op een franstalige school in België. Ondanks het feit dat ik daar de taal niet sprak en dus (zeker in het begin) wel een makkelijk slachtoffer moet geweest zijn, heb ik ook daar nooit te maken gekregen met pestgedrag. Integendeel, ik behoorde al snel tot de 'populaire' mensen van mijn klas. Ook nu in het hoger onderwijs is dat het geval, ook al kende ik niemand en was ik toch een beetje een buitenbeentje toen ik aankwam.

Pesters kiezen hun slachtoffers volgens mij niet volledig willekeurig, maar pikken er mensen uit die hun persoonlijk niet liggen. Dat kan aan hun onzekerheid liggen, maar ook aan andere karaktereigenschappen of gewoonten. Maar ik blijf er van overtuigd dat pesten nooit de schuld van de gepeste persoon is.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:24

IloveGuus schreef:
Ik ben zelf gepest en ik denk dat als ik "normaler " (als in kleren, gedrag enzo) geweest was het niet zo lang had hoeven duren.
Ik denk ook dat het in de natuur van de mens zit om jezelf wat dan ook omhoog te houden, ook als je mensen daarvoor naar beneden moet trappen.
En tenslotte vind ik dat ik gewoon mijn bek wat verder open had moeten trekken.

Dus omdat jij jezelf was werd je gepest?

Pesten is nooit en te nimmer eigen schuld....

IloveGuus schreef:
alltimapanda schreef:
praat eens met mensen die gepest zijn je mag mij vragen :)

Ik ben zelf gepest, maar ik denk dat als ik wat sterker in mijn schoenen had gestaan,
of wat gewoner was geweest het niet was gebeurd

Wie bepaalt wat gewoon is?
Iedereen is gewoon op zijn manier daar is geen regel voor...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:33

Dat iets niet je eigen schuld is betekent niet dat je het niet zelf gedaan hebt. Ik droeg regelmatig stomme kleren, had driftbuien, en begon snel te janken. Deed ik allemaal ook niet expres en bewust, maar het maakte mij wel een zeer dankbaar pestslachtoffer. Het was misschien niet mijn eigen schuld maar de reden dat juist ik gepest werd en niet een ander kwam toch echt 100% door mij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:43

Ik weet niet of het al is gezegd, TS, maar een tijdje terug liep ook een dergelijk topic als deze. Wellicht heb je er wat aan :)? Ik zal eens kijken of ik het kan vinden.

Edit: [LZP] Pesten zelf in de hand?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:49

Er zal vast wel een reden zijn waarom iemand gepest wordt. Scheve tanden of een grote neus of zo.
En als je dan net een onzeker iemand hebt is het een makkelijk slachtoffer. En dan op een gegeven moment gaat dat steeds verder
Iemand die van zich af slaat wordt echt niet gepest om zijn grote neus. Ja een stom grapje waar je tegen moet kunnen misschien, ik maak ook stomme grapjes en ik krijg ze ook.
Maar als iemand gepest moet worden dan vinden ze altijd wel wat, al is het een kromme vinger.

Niemand vraagt erom om gepest te worden. Ik heb zelf wel de neiging om pesters te pesten, gewoon omdat het banketstaaf zijn.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:03

wat een kulstelling een kind vraagt er niet om om gepest te worden