GGD start onderzoek naar krijsende peuters zonder toezicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:39

stel dat het inderdaad drift is. Wat leert het kind hier nu van?
Dat de leidsters er zijn om van te leren wanneer iets niet goed gaat?
Dat de leidsters er niet zijn op moeilijke momenten waar je hulp bij nodig hebt?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:40

Esther_r20 schreef:
stel dat het inderdaad drift is. Wat leert het kind hier nu van?
Dat de leidsters er zijn om van te leren wanneer iets niet goed gaat?
Dat de leidsters er niet zijn op moeilijke momenten waar je hulp bij nodig hebt?

Dat je niet altijd je zin kunt krijgen, en dat een driftbui hebben niet helpt?

Anoniem

Re: GGD start onderzoek naar krijsende peuters zonder toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:42

Ik vind dit dus zeker niet als drift klinken maar als paniek!!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:44

Een kind weet wel waarom het buiten staat.Maar dit kind is kompleet overstuur en dan is de paniek zo groot dat de straf geen zin meer heeft.Dit klinkt ook niet als een driftbui en ik heb ervaring met driftbuien.Ik heb 2 dochters.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:02

geerke schreef:
Ik weet het niet,maar bij mij komt dat gejank of gekrijs over als drift...je zin niet krijgen...het klinkt niet als paniek,tenminste in mijn kinderloze oren.

Dit is echte paniek. Een driftbui klinkt anders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:04

demo_love schreef:
Haha, een uitknop zou ideaal zijn. :Y)

Ik vind het ook niet zo schokkend, ik denk zelfs dat de meeste ouders ook wel eens hun kind gewoon laten krijsen, hetzij buiten, hetzij op de gang.
Veel te veel commotie, laat de betrokkenen gewoon in rust en stilte uitzoeken waarom de begeleiders zo hebben gehandeld.

Niemand in mijn vriendenkring (en dichtbije familie) heeft of laat hun kind 8 minuten overstuur krijsen op een "eenzame" plek.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:08

Brainless schreef:
demo_love schreef:

Ik vind het ook niet zo schokkend, ik denk zelfs dat de meeste ouders ook wel eens hun kind gewoon laten krijsen, hetzij buiten, hetzij op de gang.
Veel te veel commotie, laat de betrokkenen gewoon in rust en stilte uitzoeken waarom de begeleiders zo hebben gehandeld.

Niemand in mijn vriendenkring (en dichtbije familie) heeft of laat hun kind 8 minuten overstuur krijsen op een "eenzame" plek.

Nee, ze vertellen je niet dat ze dat weleens doen, dat wil niet zeggen dat ze het nooit doen. Net zo goed als dat mensen het niet snel toe zullen geven als ze spijt hebben van het feit dat ze kinderen hebben gekregen etc. Taboe.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:18

Vjestagirl schreef:
Nee, ze vertellen je niet dat ze dat weleens doen, dat wil niet zeggen dat ze het nooit doen. Net zo goed als dat mensen het niet snel toe zullen geven als ze spijt hebben van het feit dat ze kinderen hebben gekregen etc. Taboe.

Ik ben met meerdere (regelmatig) op vakantie geweest en bij elkaar gewoond, dus dan weet je wel meer van elkaar dan dat je alleen bij elkaar op verjaardagen zit.

Daarnaast wordt er bij ons echt wel gesproken over de negatieve elementen in/van oa relaties en ouderschap.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:39

geerke schreef:
Flinke buurvrouw trouwens...vanaf lekker hoog en droog filmen en het op FB zetten.
In plaats van er naar toe te lopen en vragen waarom die kinderen buitengesloten zijn.
Erg laf.

Als ik de buurvrouw was zou ik het ook filmen en naar buiten brengen, niet omdat ik er over na zou denken of dit nu pedagogisch wel of niet verantwoord is om kinderen op time-out te doen in de tuin. Het is toch gewoon heel heel heel vervelend als je structureel word opgeschrikt door een soort loeiende luchtalarmen, of je er nu gewoon koppijn van krijgt of een bloedend moederhart, hier wil je als buur niet naast zitten :?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:45

Vjestagirl schreef:
secricible schreef:
Pff, je kent het hele verhaal niet, maar deze kinderen klinken mij niet boos of gefrustreerd. Eerder bang en in paniek. In de steek gelaten en als dat zo is vind ik dit een aardige fout. Of dat nou is omdat ze vergeten zijn of bewust buiten gelaten zonder toezicht.
Ik ben zelf als kind van 10(een stukje ouder als deze kinderen) opgesloten geweest in een stal. De deur klemde en kreeg ik niet meer open, we waren met 3 meisjes.
Ik heb daar niks aan over gehouden, we hebben 10minuten vast gezeten wat voelde als een uur en de paniek van toen die wij alle drie hadden kan ik nog heel goed bovenhalen. Voor een peutertje lijkt me dat die paniek nog veel groter is.
In een kdv mag dit gewoon niet gebeuren. Het zijn niet jou kinderen, daar hoor je met zoveel verantwoordelijkheid mee om te gaan. En daar onder valt ook een kind niet alleen laten.
Er had er maar eentje op die picknicktafel geklommen en er af gevallen.
Afkoelen prima, maar dan blijf je om het hoekje om de situatie te monitoren en als kinderen zo overstuur raken haal hè ze binnen want dit schiet het doel voorbij.

Maar als een kind van 10 heb je wel een stuk beter geheugen dan een kind van 2 à 3.

True, ik denk ook niet dat dit kind zich straks als ze 20 is nog kan herinneren dat ze daar stond.
Maar als 10jarige kan ik me wel realiseren wat er is gebeurt: de deur is dichtgevallen, niemand weet dat ik daar ben. Er komt vanzelf iemand om ons te vinden, desondanks toch paniek.

Een kind van die leeftijd heeft die cognitieve mogelijkheid nog niet. Die wordt buitengezet en zoals een aantal posts terug gezegd: die beseft zich een paar tellen dat hij iets fout heeft gedaan(er vanuit gaand dat het kindje al oets heeft fout gedaan) en beseft dan dat ze in de steek is gelaten. Kan daarop niet beredeneren, dat kind beseft alleen dat mamma weg is, dat ze in se steek is gelaten, buiten staat en god mag weten wanneer ze weer naar binnen mag. Besef je je hoe lang 8 minuten voor een peutertje is? Dat is echt een eeuwigheid.

De gedachte van dat kind: in de steek gelaten worden, niet weten wanneer je weer naar binnen mag, aan je lot overgelaten zijn enz. Ik kan me zo voorstellen dat een peutertje daar best lang last van heeft. Of ze daar op haar 20ste trauma-therapie voor moet volgen kan ik je niet vertellen, maar ik denk dat, hoewel zo'n kind de situatie minder goed zal onthouden, het gevoel bij zo'n kindje 100x harder binnen komt dan bij mij toen ik 10 was :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 01:06

Ik vind de reacties ook wel wat overdreven eigenlijk..
Als het inderdaad zo is dat die leidsters betaald worden voor het opvangen van de peuters, maar eigenlijk op hun mobiel zitten, vind ik dat kwalijk.
Maar die reacties over dat je een kind niet ff mag laten krijsen... wat een onzin! Logisch dat er tegenwoordig zo vreselijk veel verwende rotkinderen zijn. Je hoeft maar te krijsen en je krijgt alle aandacht die je maar wilt..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 01:17

Ik vind de reacties hier typerend. De mensen met de grootste bek en de duidelijkste mening, zijn de mensen zonder kinderen. ..

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 01:20

geerke schreef:
ik denk dat met al deze comotie het op non actief stellen een must is....voor hun eigen veiligheid.
Flinke buurvrouw trouwens...vanaf lekker hoog en droog filmen en het op FB zetten.
In plaats van er naar toe te lopen en vragen waarom die kinderen buitengesloten zijn.
Erg laf.

Het gebeurde vaker en ook met meerdere kinderen. Lijkt me niet dat het allemaal alleen maar rotkinderen zijn. Hoe dan ook hoop ik dat je jouw kinderen niet zo straft.
Ik kon vroeger in de (open) keuken op een krukje. Niet buitengesloten.

Snap niet dat mensen die dit aanvaardbaar vinden. Als je je kind niet op een normale manier de baas bent vraag ik me af wat je ermee moet. Kom op zeg, buiten zetten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 01:25

benangelique schreef:
Ik vind de reacties hier typerend. De mensen met de grootste bek en de duidelijkste mening, zijn de mensen zonder kinderen. ..

Zijn wel ook allemaal kind geweest... Hebben allemaal ouders, zijn allemaal opgevoed. Meer overeenkomsten dan verschillen ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 01:26

benangelique schreef:

Want als je kinderen hebt weet je het beter? Vind ik een beetje een slap argument..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 01:36

Brainless schreef:
@Kaatje
Een kind hoeft helemaal zijn zin niet te krijgen als het huilt, maar je hoeft een kind ook niet buiten te zetten.
Tja, ik heb mijn kinderen nooit laten huilen als ze moesten/niet konden slapen.
Dan ben ik maar gemanipuleerd, maar een kind heeft alleen maar zijn ouders om te helpen en zich veilig te voelen.

Precies dit. Ik heb dat nooit begrepen, kleine mensjes helemaal afzonderen, 'want dat hoort zo en anders verwen je ze maar'. Ik heb mijn kinderen ook nooit laten huilen, ik gaf ze juist het gevoel dat er altijd iemand was als ze zich onprettig voelden. Ze hebben zelfs alle drie de eerste jaren bij ons in bed geslapen, heerlijk. Wij sliepen goed en de kinderen ook.
Als dit mijn kinderen waren geweest op dat filmpje, waren ze nog niet klaar geweest met mij. Maar goed, dat zou mij sowieso niet gebeurd zijn, mijn kinderen hebben nooit een KDV bezocht.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 01:37

Vjestagirl schreef:
demo_love schreef:

Nee, ze vertellen je niet dat ze dat weleens doen, dat wil niet zeggen dat ze het nooit doen. Net zo goed als dat mensen het niet snel toe zullen geven als ze spijt hebben van het feit dat ze kinderen hebben gekregen etc. Taboe.[/quote]

Ik wil best toegeven dat ik mijn dochter wel eens heb laten brullen. Meerdere malen zelfs. Maar altijd was Ik bereikbaar en benaderbaar voor haar. Ik heb ook zelf wel eens buiten gestaan omdat ik gek werd van haar nijd, maar binnen enkele tellen sloeg haar woede om in paniek. Ik was er immers niet!
En als ik net als vandaag Tot 1 uur een huilend dreumes mannetje heb, terwijl ik doodmoe ben en verschrikkelijke hoofdpijn heb, denk ik echt wel eens terug aan de tijd dat er nog geen kindjes in dit huis waren.
Lijken me hele normale gevoelens en gedachten hoor

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 06:55

benangelique schreef:

Misschien zijn dat wel de mensen die er objectief tegen aan kunnen kijken. Ik heb geen kinderen omdat ik mijn kinderen naar een Kdv zou moeten sturen en ik dat dus nooit zou doen. Ik hou namelijk niet van krijsers en dat doen en leren ze daar. Heb er boven gewoond en behalve dat ik er gek van werd vind ik dat er opvoedkundig niks gebeurt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:12

Dan heb je toch echt een naar voorbeeld van een kdv gezien. ...
Mijn kinderen gaan naar een kdv waar ik altijd 2 mensen op de groep zie staan, er opvoedkundig positief gewerkt wordt en waar ik er nog nooit een kindje heb horen krijsen zoals in het filmpje.
Als de manier van opvang niet bij je past, moet je zoeken naar iets dat wel past.

En ik geef toe dat ik, net als alle andere ouders, best een blinde vlek voor mijn kinderen kan hebben. Ik ken mijn kinderen echter door en door en omdat ik ook maar een mens ben, weet ik hoe rete irritant ze soms zijn. Op de leeftijd vd kindjes op het filmpje zijn de kinderen er echt niet bewust op uit lastig te zijn. Zij denken niet 'als ik nou steeds harder ga gillen mag ik naar binnen', simpelweg omdat de hersenrijping dit nog niet kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:31

Vjestagirl schreef:
benangelique schreef:

Zijn wel ook allemaal kind geweest... Hebben allemaal ouders, zijn allemaal opgevoed. Meer overeenkomsten dan verschillen ;)

Als moeder kan ik je vertellen dat het heel wat anders is. Kind geweest zijn of moeder zijn...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:35

Wij hebben gisteravond echt met open mond zitten kijken naar het nieuws waar ze het filmpje lieten zien.. Is dit nu echt groot nieuws?! Man man man wat een ophef over een paar huilende kindjes die buiten staan! Vroeger werd je gewoon op de gang gezet totdat je rustig was.. heb ik helemaal niks aan over gehouden. Ja geef die kinderen teenwoordig allemaal maar lekker hun zin, krijg je dezelfde verwende nesten met 16 als wat je nu in Amerika ziet.
Maar vooral; wat een ophef over zoiets kleins.. er gaan tig kinderen per dag dood in afrika, in china, en er gebeuren nog veel ergere dingen in de wereld.. En dan is DIT nationaal nieuws? We hebben het gewoon veel te goed in Nederland..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:41

Gelukkig is het nationaal nieuws! Want dat er per dag duizenden kinderen sterven Door hongersnood, maakt het echt minder erg dat een kind (geestelijk) mishandeld wordt. Of dat een kind wordt omgebracht door zijn vader, want dat is er maar 1 en in Afrika zijn het er veel meer 8)7

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:52

Mishandeld, kom op nou zeg! Dan ben ik al heel vaak mishandeld geweest, dan zou ik een enorm trauma moeten hebben nu. Een time-out wat ze hier doen is juist precies de nieuwe opvoedingsmethode.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:54

Ik vraag me af hoe er gereageerd zou worden als er structureel een stel honden werden buitengesloten die vervolgens piepen, blaffen, aan de deur krabben.....

Over opvoeden zijn verschillende opvattingen en meningen, in mijn ogen heeft dit filmpje absoluut niets te maken met opvoeding!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:58

8nnemiek schreef:
Mishandeld, kom op nou zeg! Dan ben ik al heel vaak mishandeld geweest, dan zou ik een enorm trauma moeten hebben nu. Een time-out wat ze hier doen is juist precies de nieuwe opvoedingsmethode.

A) er is nergens bekend dat het om een zgn time-out gaat
B) nieuw is niet altijd beter

denk je nu echt dat een peuter zo een lange time-out begrijpt?