Cassidy schreef:Rowdine schreef:Seriously? Natuurlijk is een celstraf tijdelijk. Dat is zo'n beetje overal ter wereld zo. Een celstraf is er namelijk op gericht dat mensen terug keren in de maatschappij in de meeste gevallen.
En wie garandeert/wie zegt is natuurlijk onzin. Dat betekent dat je iedere overvaller, of uberhaupt misdadiger maar overhoop moet knallen?
Ik denk dat de juwelier/vrouw gewoon uit noodweer handelden en dat de rechtbank dat ook zal uitspreken gezien de bestaande jurisprudentie.
Neem aan dat ze wel voor wapenbezit worden gepakt.
Dat betekend in mijn ogen dat je je mag verdedigen. En dacht je nu echt dat, als jij een overvaller in zijn been schiet, deze niet terug gaat schieten en eventueel raak schiet met dodelijk gevolgen?
Over dat tijdelijke van een celstraf, in geval van koelbloedige moord behoort een celstraf levenslang te zijn. En dan bedoel ik le-vens-lang, en niet zoals Volkert van der G., na 2/3 van de staf op vrije voeten komen.
Ik kan me nog herinneren aan de vrouw in Amsterdam die een tasjesdief zo klemreed dat deze kwam te overlijden. Moet je alles maar laten gebeuren of mag je je verdedigen? Ben je je leven nog zeker of mag je recht in eigen hand nemen als je leven bedreigd wordt? Jurisprudentie en politie kunnen je veiligheid helaas in Nederland niet garanderen.....
Ik zeg nergens dat je je niet mag verdedigen. Ik zeg alleen dat niet iedereen zomaar voor eigen rechter mag spelen en iedere crimineel overhoop zou moeten knallen als je eventueel 'zal zien dat ze te grazen worden genomen', hetgeen nergens op gebaseerd is.
We hebben een rechtssysteem om dit tegen te gaan he, laten we daar vooral gebruik van maken.
Je tweede alinea, het behoort niet, jij vind. Dat zijn twee hele verschillende dingen.
Je laatste alinea: Daarom bestaat er noodweer en noodweer exces. En jezelf verdedigen en de mate daarvan hangt gewoon af van de omstandigheden. Als proportioneel en subsidiair is er sowieso niets aan de hand.