overvallers juwelier doodgeschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:38

Cassidy schreef:
Rowdine schreef:
Seriously? Natuurlijk is een celstraf tijdelijk. Dat is zo'n beetje overal ter wereld zo. Een celstraf is er namelijk op gericht dat mensen terug keren in de maatschappij in de meeste gevallen.
En wie garandeert/wie zegt is natuurlijk onzin. Dat betekent dat je iedere overvaller, of uberhaupt misdadiger maar overhoop moet knallen?

Ik denk dat de juwelier/vrouw gewoon uit noodweer handelden en dat de rechtbank dat ook zal uitspreken gezien de bestaande jurisprudentie.
Neem aan dat ze wel voor wapenbezit worden gepakt.

Dat betekend in mijn ogen dat je je mag verdedigen. En dacht je nu echt dat, als jij een overvaller in zijn been schiet, deze niet terug gaat schieten en eventueel raak schiet met dodelijk gevolgen?

Over dat tijdelijke van een celstraf, in geval van koelbloedige moord behoort een celstraf levenslang te zijn. En dan bedoel ik le-vens-lang, en niet zoals Volkert van der G., na 2/3 van de staf op vrije voeten komen.

Ik kan me nog herinneren aan de vrouw in Amsterdam die een tasjesdief zo klemreed dat deze kwam te overlijden. Moet je alles maar laten gebeuren of mag je je verdedigen? Ben je je leven nog zeker of mag je recht in eigen hand nemen als je leven bedreigd wordt? Jurisprudentie en politie kunnen je veiligheid helaas in Nederland niet garanderen.....

Ik zeg nergens dat je je niet mag verdedigen. Ik zeg alleen dat niet iedereen zomaar voor eigen rechter mag spelen en iedere crimineel overhoop zou moeten knallen als je eventueel 'zal zien dat ze te grazen worden genomen', hetgeen nergens op gebaseerd is.
We hebben een rechtssysteem om dit tegen te gaan he, laten we daar vooral gebruik van maken.

Je tweede alinea, het behoort niet, jij vind. Dat zijn twee hele verschillende dingen.

Je laatste alinea: Daarom bestaat er noodweer en noodweer exces. En jezelf verdedigen en de mate daarvan hangt gewoon af van de omstandigheden. Als proportioneel en subsidiair is er sowieso niets aan de hand.

Cassidy

Re: overvallers juwelier doodgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:43

Ik kan me heel goed voorstellen dat een juwelier, met oog op overvallen op andere juwelieren in het verleden met dodelijke afloop, een soort draaiboek in zijn hoofd heeft zitten voor "het geval dat". Is dat voorbedachtte rade?

En is het normaal dat een straf die wordt uitgesproken, bij voorbaat al op 2/3 als "uitgezeten" wordt beschouwd"? Als ik aan de belastingdienst 100 Euro verschuldigd ben, is de schuld voldaan als ik 75 Euro betaal of moet ik toch die 100 Euro dokken?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:56

De wet is nou eenmaal de wet, daar moet iederéén zich aan houden. Dat de juwelier zo gehandeld heeft is uiteraard zeer begrijpelijk, maar je schiet toch twee mensen dood en daar zitten consequenties aan vast. Als dit niet zo was dan was de wet al helemaal niks meer waard. Heeft de wet het altijd bij het juiste eind? Nee. Ook ik vind dat o.a overvallers veel harder moeten worden aangepakt. Maar dan moet je nog niet zelf voor politieagentje gaan spelen, daar wordt helemaal niemand beter van. Dat pistool had daar waarschijnlijk niet eens mogen liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:57

Cassidy schreef:
Ik kan me heel goed voorstellen dat een juwelier, met oog op overvallen op andere juwelieren in het verleden met dodelijke afloop, een soort draaiboek in zijn hoofd heeft zitten voor "het geval dat". Is dat voorbedachtte rade?

En is het normaal dat een straf die wordt uitgesproken, bij voorbaat al op 2/3 als "uitgezeten" wordt beschouwd"? Als ik aan de belastingdienst 100 Euro verschuldigd ben, is de schuld voldaan als ik 75 Euro betaal of moet ik toch die 100 Euro dokken?

Nee, ook dat is geen vooropgezet plan lijkt me. Maargoed, ik ben geen rechter. Nogmaals, moord wordt zeer zeer zelden bewezen geacht omdat het heel moeilijk te bewijzen valt dat iemand met voorbedachte rade handelde. Moord is bijvoorbeeld het verzamelen van attributen of middelen, vervolgens in volledig bewustzijn naar een persoon toegaan, en die persoon volledig bij bewustzijn om het leven brengen. Als de persoon een stoornis heeft, of handelde in bijvoorbeeld een psychose dan is dit geen volledig bewustzijn.

En een dergelijke straf wordt niet als uitgezeten beschouwd. Volkert van der G om maar eens een voorbeeld te noemen heeft nog 1/3 van zn straf voorwaardelijk uit te zitten. Onder voorwaardelijk vallen bij hem echt zo ontzettend veel dingen dat het bijna lastig is om niet over de schreef te gaan.
Dat goed gedrag wordt beloond vind ik in principe prima. Criminelen begaan grove fouten, voor anderen soms met levenslange gevolgen. Maar na het uitzitten van een straf mogen zij wat mij betreft een nieuwe kans krijgen. Daar is ons stelsel ook op gebaseerd: het terugkeren in de maatschappij en weer een bijdrage leveren.
Let wel dat als de kans op recidive aanwezig is, er dus vervroegd vrijlaten bij komt kijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 02:00

Volkert van der G. gaat naar Duitsland voor zover ik weet, dus daar gaat je kans voor de mooie bijdrage aan onze Nederlandse maatschappij. Voorwaardelijk vrij of niet, hij komt vrij. Dan vraag ik me af waarom er niet bij voorbaat maar 2/3 van de straf uitgesproken wordt als het uiteindelijk toch op hetzelfde neerkomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 02:08

Cassidy schreef:
Volkert van der G. gaat naar Duitsland voor zover ik weet, dus daar gaat je kans voor de mooie bijdrage aan onze Nederlandse maatschappij. Voorwaardelijk vrij of niet, hij komt vrij. Dan vraag ik me af waarom er niet bij voorbaat maar 2/3 van de straf uitgesproken wordt als het uiteindelijk toch op hetzelfde neerkomt?

Wat een onzin, omdat Pownieuws zegt dat Volkert van der G naar Duitsland gaat, is dat ook zo? Die vent is nog niet eens vrij en iedereen denkt al te weten waar hij gaat wonen? Haha.

Er wordt bijvoorbaat niet maar 2/3 van de straf uitgesproken omdat iemand met slecht gedrag, kans op recidive etc gewoon de volledige tijd uitzit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 02:14

Is niet alleen Pownieuws, was ook op de radio. Never mind. Ik hoop voor het juweliersechtpaar dat het met een sisser afloopt. Wat de overvallers betreft, die kunnen het niet meer meemaken. Maar misschien leren anderen ervan dat ze met hun tengels van andermans spullen afblijven.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 07:27

Naar wat ik heb begrepen gaat het om niet vervolgen op dit punt. Zou ik persoonlijk heel fijn vinden voor de juweliers.

Misschien gaat de familie van de slachtoffers nog een artikel 12 procedure beginnen, dat kan

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:14

Is toch van de zotte dat het oh zo zielig is dat die twee overvallers het leven gelaten bij hun eigen stomme domme keuze? Die vrouw en man zijn meerdere keren overvallen, hebben niet alleen financiële verliezen geleden maar ook trauma's opgelopen. Hebben wellicht angsten opgedaan of op andere manier schade daarvan geleden, maar dat telt allemaal niet. Nou ik zeg chapeau! Dat ze maar een medaille krijgen voor het opruimen van tuig. Ik heb geen vuurwapens in huis, maar als ik een inbreker in mijn huis heb en ik heb toevallig een wapen bij de hand dan reken maar dat ik ze ook pak.

En als ze daarbij het leven laten, zal mij een worst wezen. Voor criminelen heb ik geen sympathie. De trauma's die zij naast het geld plaatje veroorzaken kunnen mensen de rest van hun leven achtervolgen. Daarnaast maken ze bewust de keuze crimineel te worden, tsja, dan betaal je daar ook de boete voor.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:23

Tegenwoordig wordt je helemaal in elkaar geslagen en geschopt als iemand je spullen wilt hebben. Omdat ze met hun vieze poten niet van andermans spullen kunnen blijven. En dan maar niks doen.
Ja schop me maar in elkaar en pak me spullen.
Tijd dat nederland eens wakker wordt.

Afgrijselijk elke week weer de beelden bij opsporing verzocht.

Ik weet nu al die vrouw wordt vervolgd en moet vast een schade vergoeding betalen aan die familie van die overvallers. Helaas.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 30-03-14 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:23

Afbeelding
Citaat:
Zo'n dertig mensen hebben zaterdag gedemonstreerd op het Stadhuisplein in Eindhoven. Zij vinden de vrouw van de overvallen juwelier Goldies in Deurne geen held maar een moordenaar. Zo laat het Parool weten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:26

En wat zie je op de foto?
Ik denk vrienden van de overvallers....?
Of familie en helaas ook weer getint.
Bij opsporing verzocht ook meerendeel....als je dat kijkt denk je vaak ik woon niet in nederland.
Blijf met je poten van andermans spullen af!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:26

Ceriadwen schreef:
[ Afbeelding ]
Citaat:
Zo'n dertig mensen hebben zaterdag gedemonstreerd op het Stadhuisplein in Eindhoven. Zij vinden de vrouw van de overvallen juwelier Goldies in Deurne geen held maar een moordenaar. Zo laat het Parool weten.

En dat vind ik nou echt van de zotte. Vraag mij af of die mensen ooit iets dergelijks meegemaakt hebben. Kan natuurlijk maar ik betwijfel het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:30

linnie050 schreef:
Tegenwoordig wordt je helemaal in elkaar geslagen en geschopt als iemand je spullen wilt hebben. Omdat ze met hun vieze poten niet van andermans spullen kunnen blijven. En dan maar niks doen.

Ik weet nu al die vrouw wordt vervolgd en moet vast een schade vergoeding betalen aan die familie van die overvallers. Helaas.

Huh, ben jij rechter in deze zaak oid? Hoe kom je hier nu toch in hemelsnaam bij?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:35

Moord kan mijns inziens in deze zeer zeker wel worden aangetoond, als blijkt dat het vuurwapen niet 'in de juwelierszaak' aanwezig was, maar bijvoorbeeld in het huis van de familie.

Dan zou de juweliersvrouw namelijk meerdere handelingen hebben verricht om hiertoe te komen (vuurwapen bewust meevoeren richting de zaak in de wetenschap dat zij in een situatie 'zou kunnen komen' waarin zij deze zou kunnen gebruiken). Voorbedachte rade dus (bewust richting de zaak gaan, met een voor gebruik gereed zijn vuurwapen binnen handbereik in de wetenschap dat jouw zaak op dat moment overvallen wordt).

Als blijkt dat het vuurwapen 'in een lade' in de zaak aanwezig zou zijn geweest op het moment van de overval, dan zou gesteld kunnen worden dat zij naar de zaak is gegaan, daar de overvallers aantrof, er een worsteling is ontstaan bijv. met haar man en zij uit paniek zich tot het vuurwapen heeft gewend en van zich af heeft geschoten uit zelfverdeding cq. verdediging van lijf en leden van haar man.

Hoe het ook is gegaan, ik hoop op het laatste. Dan spreek je van noodweer en zal hooguit verboden wapenbezit (terecht) ten laste gelegd worden.

Een andere uitstap is noodweerexces, wat gezien de geschiedenis van het echtpaar ook niet onwaarschijnlijk is. Zij zijn al eerder overvallen en bedreigd en dat kan dusdanige schade hebben aangericht dat de juweliersvrouw uit angst op herhaling, geschoten heeft. Alhoewel ik mij niet kan voorstellen dat een rechter daarin mee gaat, gezien het feit het een bewuste keuze is geweest om zelf naar de juwelierszaak te gaan (na het zien van de beelden) in plaats van de politie aan te sturen. Ze hadden niet hoeven gaan...

Ik gok (en hoop) dat er op een noodweersituatie wordt aangestuurd. Eigen rechter spelen, zeker met de dood ten gevolgen hebbende, mag natuurlijk nooit goed gepraat worden. Maar heel eerlijk? Dit zou mij ook niet moeten gebeuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:38

Als je je verdiept in het bewijzen van moord, lijkt me dat in deze zaak zeer onwaarschijnlijk.

(Denk aan: De verdachte heeft het hele feit doordacht, middelen aangeschaft en plannen gemaakt. Hij/zij heeft zelfs een hele tijd gehad om zich nog te bedenken maar heeft dat niet gedaan en het feit bewust gepleegd)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-03-14 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:40

Omdat het in nederland gewoon zo gaat...We wachten het af.

Rowdine schreef:
linnie050 schreef:

Huh, ben jij rechter in deze zaak oid? Hoe kom je hier nu toch in hemelsnaam bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:42

linnie050 schreef:
Omdat het in nederland gewoon zo gaat...We wachten het af.

Wat een quatsch.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:47

Als er sprake is van noodweer, hoeven zij geen schadevergoeding te betalen. Op moord zal mogelijk door de advocaat van de familie(s) wel worden aangestuurd, nav mijn eerder genoemde punten. Maar dat zullen ze niet kunnen bewijzen. Het enige wat overeind staat en zal blijven staan is de 'vrijwillige keuze' van het echtpaar om naar de zaak te gaan, wetende dat er een overval gaande is.

Maar dat alleen is niet voldoende om voor moord te gaan, dus dan blijft doodslag over. En daar zal de Officier van Justitie dan weer tegen in verweer gaan door op noodweer aan te sturen. Ze zullen de camerabeelden wel uitgelezen hebben en daar een en ander op hebben gezien (waar wij niet over kunnen oordelen), anders wordt er niet binnen zo'n korte tijd al in de media geroepen dat er sprake van een noodweer situatie is.

Ik ben benieuwd...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:47

Ik snap echt niet dat je als overvaller mensen zo een verdriet kunt aandoen, en nemen wat niet van jou is.
En kansarm geloof ik ook niet in, zeker in landen zoals België en Nederland is dit gewoon een keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:51

Suelza schreef:
Als er sprake is van noodweer, hoeven zij geen schadevergoeding te betalen. Op moord zal mogelijk door de advocaat van de familie(s) wel worden aangestuurd, nav mijn eerder genoemde punten. Maar dat zullen ze niet kunnen bewijzen. Het enige wat overeind staat en zal blijven staan is de 'vrijwillige keuze' van het echtpaar om naar de zaak te gaan, wetende dat er een overval gaande is.

Maar dat alleen is niet voldoende om voor moord te gaan, dus dan blijft doodslag over. En daar zal de Officier van Justitie dan weer tegen in verweer gaan door op noodweer aan te sturen. Ze zullen de camerabeelden wel uitgelezen hebben en daar een en ander op hebben gezien (waar wij niet over kunnen oordelen), anders wordt er niet binnen zo'n korte tijd al in de media geroepen dat er sprake van een noodweer situatie is.

Ik ben benieuwd...

De media roept altijd van alles. Alleen maar sensatie.

Bij doding wordt 8 van de 10 gevallen denk ik zo'n beetje primair moord opgelegd, en subsidiair doodslag.
Ze proberen het altijd, maar bewijzen kunnen ze het maar zelden.

Ben ook benieuwd. Maargoed, in dergelijk zaken zijn geen winnaars; alleen maar verliezers wat mij betreft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:54

Ik vind dit geheel een zeer zorgelijke ontwikkeling.

Opmaat naar een wapenwetloop onder zowel de overvallers als de potentiële slachtoffers van de overvallers.

De volgende keer schieten de overvallers meteen "raak"
Of vallen er andere gewonden.....
Steeds zwaarder geschut...

Nog even en het is in Nederland net zo onveilig als in de VS.

brrrrr

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:55

Ik heb het niet over de media, ik heb het over uitspraken van Justitie in de media.

De Hoofd Officier van Justitie brengt echt niet zomaar dat soort informatie zo snel al naar buiten.

Citaat:
'Juweliers Deurne handelden waarschijnlijk uit noodweer'
Tijdens de overval op een juwelier in Deurne vrijdagavond waarbij beide overvallers werden doodgeschoten, hebben de juwelier en zijn vrouw hoogstwaarschijnlijk uit zelfverdediging gehandeld.

Dat heeft hoofdofficier van justitie Bart Nieuwenhuizen zaterdagavond op een persconferentie in Deurne gezegd.

Volgens Nieuwenhuizen is nog niet helemaal duidelijk wat zich vrijdagavond precies in het pand aan de Milhezerweg heeft afgespeeld. Nader onderzoek moet daar meer duidelijkheid over geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:58

Suelza schreef:
Ik heb het niet over de media, ik heb het over uitspraken van Justitie in de media.

De Hoofd Officier van Justitie brengt echt niet zomaar dat soort informatie zo snel al naar buiten.

Citaat:
Tijdens de overval op een juwelier in Deurne vrijdagavond waarbij beide overvallers werden doodgeschoten, hebben de juwelier en zijn vrouw hoogstwaarschijnlijk uit zelfverdediging gehandeld.

Dat heeft hoofdofficier van justitie Bart Nieuwenhuizen zaterdagavond op een persconferentie in Deurne gezegd.

Volgens Nieuwenhuizen is nog niet helemaal duidelijk wat zich vrijdagavond precies in het pand aan de Milhezerweg heeft afgespeeld. Nader onderzoek moet daar meer duidelijkheid over geven.

Waarin is dit naar voren gebracht?

Lees het volgende:
Volgens Nieuwenhuizen is nog niet helemaal duidelijk wat zich vrijdagavond precies in het pand aan de Milhezerweg heeft afgespeeld.

Lijkt me een slechte verslaggever ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:02

Dit is tijdens de Persconferentie naar voren gebracht. Dat er waarschijnlijk bijgezegd wordt, is omdat er geen oordeel van een rechter is geweest. Ze kunnen nooit zeggen 'dat het zo is gegaan' hooguit dat de feiten erop wijzen dat... Los daarvan dat het onderzoek natuurlijk bij lange na nog niet is afgerond en veel zaken nog nader onderzocht cq vastgelegd moeten gaan worden.

Ik weet uit ervaring (FO) dat dergelijke zaken enorm veel tijd kosten, dus als er in dit stadium een dergelijke uitspraak gedaan wordt, zal daar echt wel een grond voor zijn. Anders hadden ze het echtpaar ook zeker niet naar buiten gelaten in afwachting van het onderzoek, maar in bewaring gehouden tot voorgeleiding aan de RC.