Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 07:59

Ik zou mijn kind als ik die had wel zo nu en dan vlees voorzetten,al is het dan ook om een zo gevarieerd mogelijk aanbod te geven zodat ze later zelf kunnen kiezen.

Zelf eet ik niet elke dag vlees omdat het duur is en ik het niet nodig vind.

Mijn nichtje is vegetarier omdat ze vlees gewoon niet lust,bij haar heeft het niks met principe te maken. Zij moest een korte periode rood vlees erbij eten ivm haar ijzer,maar is later weer gestopt toen dat weer op pijl was.

Ik vind het bij kinderen wel extra belangrijk dat je waakt dat ze alles voldoende binnenkrijgen. Maar als dat met minder of geen vlees is,pima toch. Laat iedereen in zn waarde,vlees of niet

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:21

Ik snap niet dat je vlees moet eten om je ijzer op pijl te krijgen...dat kan ook gewoon door hele lading groene groenten.
Ik ben nu 13 jaar vegetariër en heb maar 1x te laag hb gehad door een langdurige kaakholteontsteking (sinds mijn 18e bloeddonor dus wordt vaak gecontroleerd). Ik vind het nog steeds raar dat mensen denken dat door vega te zijn je ijzer keldert...dan heb je misschien niet een gevarieerd genoeg dieet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:22

Ik geef ook bloed, meestal willen ze in de eerste instantie niet geloven dat ik vegetariër ben :') het is echt niet moeilijk om je ijzer op peil te houden zonder vlees (en zonder supplementen).

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:30

Mir_U schreef:
Ik snap niet dat je vlees moet eten om je ijzer op pijl te krijgen...dat kan ook gewoon door hele lading groene groenten.
Ik ben nu 13 jaar vegetariër en heb maar 1x te laag hb gehad door een langdurige kaakholteontsteking (sinds mijn 18e bloeddonor dus wordt vaak gecontroleerd). Ik vind het nog steeds raar dat mensen denken dat door vega te zijn je ijzer keldert...dan heb je misschien niet een gevarieerd genoeg dieet.

Fijn voor jou, maar het ene lijf is het andere niet...

Ik zou denk ik heel goed naar het kind kijken. Zou ik nou overtuigd vegetariër zijn, dan zou ik het raar vinden om voor mijn kinderen andere principes aan te houden dan voor mezelf - do as I say, not as I do vind ik niet zo'n sterk opvoedprincipe. Maar als het kind er wel behoefte aan heeft... zou ik het zo nog niet weten.

Overigens las ik eerder in het topic dat vlees eten de norm wordt gevonden, maar ik mag toch hopen dat dat een beetje aan het veranderen is? Vlees eten is heel belastend voor het milieu en te eenzijdig voor jezelf. De norm is volgens mij verschoven naar gevarieerd...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:44

nou ja, misschien niet meer persé de norm, maar wel de standaard denk ik.
Kan me nog een topic herinneren van een paar maand geleden over een vegetarische bruiloft, geen idee of jullie dat mee hebben gekregen toen. Meningen waren erg verdeeld en dat ging eigenlijk ook over de norm/standaard en principes. En dat gaat nog maar over 1 DAG, laat staan over een opgroei-fase van je eigen kind.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:51

Ferritine is net zo belangrijk als ijzer. ijzertekort is meestal het te wijten aan een tekort aan ferritine.
Ferrithine bindt het ijzer aan je bloed.
Verder belemmert/vermoeilijkt soja de opname van calcium, magnesium, ijzer en zink.
Het eten van vleesvervangers op basis van soja is niet handig als je al krap in je ijzer zit.

Maar een ijzertekort als vegetarier en veganist hoeft eigenlijk ook helemaal niet, zelfs voor de mundanes is een avondje googelen genoeg om te weten hoe het een beetje in elkaar steekt en dat tekorten komen door onwetendheid.

de vegetarische bruiloft, in mijn hoofd werd het een beetje zoals de Red wedding in GOT :')
Ach vlees eten zit zo in onze cultuur als normaal en de norm, hetzelfde is het idee dat je zonder alchohol geen lol kunt hebben.
Allemaal tussen de oren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:55

opisop_shop schreef:
nou ja, misschien niet meer persé de norm, maar wel de standaard denk ik.
Kan me nog een topic herinneren van een paar maand geleden over een vegetarische bruiloft, geen idee of jullie dat mee hebben gekregen toen. Meningen waren erg verdeeld en dat ging eigenlijk ook over de norm/standaard en principes. En dat gaat nog maar over 1 DAG, laat staan over een opgroei-fase van je eigen kind.

Ja, dat topic herinner ik me nog maar al te goed :=

Mensen die het ronduit asociaal vonden om geen vlees te serveren. "Je moet rekening houden met iedereen." Pfft... Maar goed, laten we dat topic alsjeblieft laten voor wat het is :o

Ik wil even een algemene vraag stellen: wie kent er iemand die van huis uit vegetariër is (niet vegetarisch, geen enkel mens is gemaakt van tofu) en die door gezondheidsproblemen vlees moest gaan eten? Ik ken namelijk enkele van-huis-uit-vegetariërs die allemaal kerngezond zijn (ja echt, nooit ziek ook) en die ook nooit tekorten hebben. Misschien heeft het dus wel te maken met hoe je voeding in je jeugd is geweest :)

Verder wil ik er even bij vermelden dat geneeskundestudenten zeer beperkt les krijgen over voeding (tenzij ze zelf een minor of keuzevakken in deze richting kiezen natuurlijk). Dat weet ik van geneeskundestudenten ;) Dus ik vertrouw niet meer 100% op voedingsadviezen van huisartsen.

Overigens drink ik elke dag een glaasje Roosvicee Ferro voor mijn ijzer, ook omdat ik heel veel sport. Mijn ijzer was een beetje laag omdat ik niet goed op had gelet, maar nu is het weer goed. Vlees eten zodat je niet op hoeft te letten is natuurlijk een slap excuus ;)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:58

Ik vind dat vegetarisch zijn een keuze is. Een kind moet wel gewoon alles leren eten, later mag die de keuze zelf maken. Ik vind niet dat een ouder dat hoort te doen. ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:01

SuzanH schreef:
Ik vind dat vegetarisch zijn een keuze is. Een kind moet wel gewoon alles leren eten, later mag die de keuze zelf maken. Ik vind niet dat een ouder dat hoort te doen. ;)

Je maakt als ouder altijd keuzes voor je kind. Misschien wilde je kind wel heel graag naar een vrije school maar jij vind een reguliere basisschool beter. Misschien wil een meisje wel helemaal geen roze kleertjes aan, maar als de ouder dat wil trekt diegene dat het kind toch aan. Ook allemaal maar niet meer doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:06

Mijn moeder is vegetarier en mijn vader een vleeseter. Zij vonden dat wij zelf mochten kiezen, dus hebben we vegetariers en vleeseters in ons gezin :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:10

Hier ook iemand die snel last heeft van te korten. Voor de B12 heb ik injecties. En voor vitamine d, pillen van de huisarts. En vroeger vaak ijzer tabletten

Helaas lust ik de meeste groentes niet. Terwijl mijn ouders altijd veel groentes aten. Maar ik kan niet tegen dat geknars tussen mijn kiezen. En meeste groentes vind ik smerig.

Dus ik ben zeer beperkt in mijn keuze van groentes. Dus ja ik eet veel rood vlees. Sinds ik dat doe hoef ik geen ijzer tabletten te slikken. Dus dan is de keus snel voor mij gemaakt. Aangezien ik van de ijzer tabletten altijd verstopt raakte.

Zelf weet ik heel goed waar het vlees vandaan komt. Heb regelmatig vlees van eigen land gegeten. Mijn opa en oma hadden een boerderij met 150 schapen, paar koeien, wat ganzen. En heel wat kippen. Dus ook weleens geholpen met slachten.

Ook heb ik als kind een periode gehad dat ik geen vlees wou eten. Hier hielden mijn ouders ook rekening mee. Maar gegeven moment toch maar weer vlees gaan eten. We zijn niks voor niks alles eters.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:13

SuzanH schreef:

ik vind dat vlees eten een keuze is ;)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:29

Er zijn meer vlees eters dan niet vlees eter onder de mensen. Oorspronkelijk zijn we ook zo opgevoed. Wij allemaal ;) Ik persoonlijk vind gewoon dat een kind alles hoort te eten van af jongs af aan. Zo hebben ze een brede smaak, tuurlijk heb je ze er tussen zitten die dan alsnog niks lusten, wat overigens niet ergs is maar tis wel zo makkelijk als je bijna alles lust ;) . Als jij geen spruitjes lust dan geef je ze toch wel aan je kind? Waarom altijd al die kinderen al gelijk zo laten vormen door hun ouders?Maar in ieder geval als je ze wild vreemd houd van vlees, zullen ze het snel niet lusten. Tis mijn mening, ik ben zelf opgevoed, wat de pot schaft eet je en al zien dat sommige zien zonder vlees is dat ook hun keuze.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:46

xMendy schreef:
Ik ben van mening dat je een kind niet de belangrijke voedingsstoffen mag ontnemen die in vlees zitten. Kinderen hebben dat nodig (volwassenen ook). Daarnaast kan je je mening over wel/geen vlees eten niet opdringen aan kinderen die zich nog nergens van bewust zijn. IMO moeten ze dat later zelf beslissen.

Ik zeg dus vlees laten eten. :)

Sorry, maar dit is echt onzin. Je werkt zeker in de vleessector? Het zou zo een reclamepraatje kunnen zijn namelijk. ;) Al jaren lang wordt de consument dit aangepraat, net als dat melk ook zo onmisbaar zou zijn.
Vlees heb je niet nodig. Wel is het nodig om een gevarieerd voedingspatroon te hebben om zo alle voedingsstoffen binnen te krijgen.
Persoonlijk eet is geen vlees, mijn partner wel. Onze kinderen (5 en 7 jaar) mogen zelf kiezen of ze (biologisch) vlees meeeten met hun vader (hij eet trouwens maar 3 keer per week vlees).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:50

Het lijkt een clichebevestiging hier trouwens, dat het meestal de vrouw is die vegetariër is en de man die wel vlees eet :o

Ik zal mijn vraag trouwens nog eens stellen: wie kent er iemand die van huis uit vegetariër is en die later gezondheidsproblemen heeft gekregen als het gevolg van het niet eten van vlees, waarop deze persoon wel vlees is gaan eten?
Verder: is er iemand die iemand kent die van huis uit vegetariër is en die bij het proberen (of per ongeluk eten) van vlees daar serieus last van heeft gekregen?
De van-huis-uit vegetariërs die ik ken hebben namelijk óók geen last gehad van het vlees eten, maar ze vonden het gewoon niet lekker dus zijn het niet blijven eten.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:15

Prrrr schreef:

Nee dat snap ik ook, maar als dokters voorschrijven dat je bij laag ijzergehalte je maar vlees moet eten, dat is toch beetje raar vind ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:17

Mir_U schreef:
Prrrr schreef:

Nee dat snap ik ook, maar als dokters voorschrijven dat je bij laag ijzergehalte je maar vlees moet eten, dat is toch beetje raar vind ik...

Wel raar dat het bij mij heeft gewerkt.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:18

En je bent vegetariër?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:28

Mir_U schreef:
En je bent vegetariër?

Nee maar sinds ik meer rood vlees eet, is mijn ijzergehalte goed. En hoef ik geen pillen meer.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:28

Magrathea schreef:
Het lijkt een clichebevestiging hier trouwens, dat het meestal de vrouw is die vegetariër is en de man die wel vlees eet :o

Ik zal mijn vraag trouwens nog eens stellen: wie kent er iemand die van huis uit vegetariër is en die later gezondheidsproblemen heeft gekregen als het gevolg van het niet eten van vlees, waarop deze persoon wel vlees is gaan eten?
Verder: is er iemand die iemand kent die van huis uit vegetariër is en die bij het proberen (of per ongeluk eten) van vlees daar serieus last van heeft gekregen?
De van-huis-uit vegetariërs die ik ken hebben namelijk óók geen last gehad van het vlees eten, maar ze vonden het gewoon niet lekker dus zijn het niet blijven eten.

Vraag 1: Ik :D

Een vriend van mijn man was overtuigd vegetarier. Totdat hij bijna apathisch in het ziekenhuis terecht kwam. Weet het fijne er niet helemaal van maar het kwam er op neer dat zijn lichaam domweg niet genoeg (waarvan weet ik niet) uit noten, plantaardig voedsel en supplementen kon halen. Ziekenhuis en dietisten kregen hem zonder vlees niet meer op de been :n

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:32

Ik vind ook dat een kind alles moet leren eten, of ik het nou lekker vind of niet. Alleen wat ik niet lekker vind zal ongetwijfeld minder vaak op tafel staan. Vlees moet een kind ook leren eten. Niet alleen omdat ik wel van mening ben dat vlees noodzakelijk is voor een compleet menu en dat in elk geval in onze maatschappij het makkelijkste te bereiken is door middel van het eten van vlees, ook omdat kinderen wel eens bij vriendjes blijven eten en daar vlees voorgeschoteld kunnen krijgen. En ouders van andere kinderen wel eens weigeren kinderen die vegetarisch opgevoed worden mee te laten eten. Mijn zusje weigert een vegetarisch vriendinnetje van haar dochter (6 jaar) mee te laten eten omdat het zo lastig is. Lijkt me dus gewoon niet goed voor de sociale ontwikkeling van een kind en dat je lichaam went aan het vleesgebrek, en dat (iets oudere) kinderen ziek kunnen worden als ze dan per ongeluk wel eens vlees krijgen ergens.

Plus dat een kind later het recht heeft zelf zoveel mogelijk keuzes te maken. Of het nou over religie gaat of over voedingsgewoonten. Ik ben atheist en vleeseter, mijn eventueel toekomstige kind krijgt voorlichting over zowel verschillende religies als over andere levensstijlen en mag daar zelf een keuze in maken. Of ik die nou leuk vind of niet.

Wel krijgt het kind van jongs af aan te weten waar het vlees vandaan komt. Omdat dingen gewoon zijn zoals ze zijn, het leven niet altijd mooi is en zowel eten als de dood, als eten en gegeten worden, onlosmakelijk bij het leven horen. Als ik een kind had gehad had ik het zo meegenomen naar die Deense dierentuin die een chiraffe publiekelijk slachtten, ongeacht de leeftijd. Is alleen maar leerzaam. Zo kunnen ze later als ze groot zijn tenminste een zo objectief mogelijk oordeel vormen en zelf beslissen.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:45

love_western schreef:
Mir_U schreef:
En je bent vegetariër?

Nee maar sinds ik meer rood vlees eet, is mijn ijzergehalte goed. En hoef ik geen pillen meer.

Das wel erg fijn! Maar toch als mijn huisarts het aan mij zou suggereren zou ik denk ik toch alternatief willen horen ;) Maar dat is meer omdat ik wel vega ben

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:49

Even puur uit nieuwsgierigheid: de mensen die vinden dat hun kinderen alles moeten (kunnen) eten, zou je (of doe je het al) je kind dan ook konijn, hert, paard, lam, etc. voorschotelen, dus de minder gangbare vleestypen? Als ouder maak je denk ik toch al snel een keuze dat bepaalde dingen wel/niet geserveerd worden, bij ons kwam dat bijv. thuis niet op tafel..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:52

Annienke schreef:
Magrathea schreef:

Vraag 1: Ik :D

Een vriend van mijn man was overtuigd vegetarier. Totdat hij bijna apathisch in het ziekenhuis terecht kwam. Weet het fijne er niet helemaal van maar het kwam er op neer dat zijn lichaam domweg niet genoeg (waarvan weet ik niet) uit noten, plantaardig voedsel en supplementen kon halen. Ziekenhuis en dietisten kregen hem zonder vlees niet meer op de been :n

Maar die had dus zijn hele leven al geleefd op een vegetarisch dieet tot hij in het ziekenhuis terecht kwam? Of was hij later in zijn leven vegetariër geworden? Als hij namelijk van kinds af aan vegetariër was en het ineens fout ging zou ik als arts eerder kijken naar waarom hij al die stoffen niet op kon nemen. IJzer uit groenten opnemen is bijvoorbeeld lastig als je maar weinig fruit eet (daar heb je namelijk vitamine C voor nodig). De oplossing is dan niet meer ijzer nemen maar meer vitamine C nemen.
Dit topic gaat namelijk over een vegetarisch dieet voor een kind, vanaf de geboorte. Dat was mijn vraag: iemand die van huis uit vegetariër was, als in, die zijn hele leven 99% als vegetariër geleefd heeft. (Uitgezonderd dus een keertje proeven ofzo.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:00

SuzanH schreef:

Maar stel dat je het doet zoals jij nu beschrijft. Dan maak je toch voor het kind de keuze om vlees te moeten eten.
Dat is toch precies hetzelfde als andersom.