Werkendam verplaatst dodenherdenking naar 3 mei...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Werkendam verplaatst dodenherdenking naar 3 mei...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:11

Koningsdag (of koninginnedag zoals het tot voor kort heette) is nooit op zondag gevierd, aangezien de koninklijke familie zelf gelovig is en zondagsrust bij voorkeur in ere houdt.

Dodenherdenking is altijd gewoon op zondag gevierd, nu plotseling wordt er een probleem van gemaakt. Dat is wat mij in elk geval nog het meeste tegenstaat. Iets dat al sinds jaar en dag op een vaste datum gevierd wordt, ook als die datum op zondag valt, maar nu in eens is het een onoverkomelijk probleem. Dat vind ik raar.

Als het om de organisatie gaat, dan is het een kwestie van plannen, of de organisatie uit handen geven aan mensen die zich niet storen aan werk op zondag.

Verder denk ik dat maura al duidelijk genoeg is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:15

mick75 schreef:
Iets dat al sinds jaar en dag op een vaste datum gevierd wordt, ook als die datum op zondag valt, maar nu in eens is het een onoverkomelijk probleem. Dat vind ik raar.

Ik vind het ook wel zorgelijk dat de conservatief-christelijke stroming ineens weer veel meer invloed krijgt op allerlei zaken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:29

Exact shadow, daar maak ik me ook best zorgen over.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:31

Is dat werkelijk zo of lijkt dat maar zo?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:46

Dat is werkelijk zo. Dat nu ineens dergelijke zaken een issue worden terwijl het jarenlang geen enkel probleem was illustreert dat wel. Maar ook allerlei verworvenheden op gebied van euthanasie of seksuele voorlichting komen ineens weer op de agenda (en de SGP wil naturisme weer verbieden!) en dat vind ik treurig.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:10

De SGP wil nog wel meer verbieden zoals abortus, kiesrecht voor vrouwen, het opengestelde huwelijk voor paaren van gelijk geslacht, koopzondagen en nog veel meer.
Werkendam is er een goed voorbeeld van hoe ons leven er uit zou komen te zien als die lui het werkelijk voor het zeggen hadden in dit land.
helaas valt het dorp waar ik woon ook onder werkendam en als ik ga stemmen bij de komende GR kan ik kiezen uit 6 partijen waarvan 4!! christelijk, iets van lokaal belang met.....jawel christelijke kanidaten en pvda/sp/D66 samengevoegd.
lekker veel keus dus.

ik hou dodenherdenking op 4 mei zondag of niet. het is me met de paplepel ingegoten dat je de mensen waar je je vrijheid aan te danken hebt herdenkt.......2 minnuten op 4 mei....voor al die mensen die hun leven gegeven hebben....en ook dat moet buigen voor de waanzin die religie heet... Bha

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 23:54

Alex, heb je ook de partij "jesus leeft" (oid) gezien? Kreeg de stemlijst en dacht echt: WTF?!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:57

LadyMadonna schreef:
Alex, heb je ook de partij "jesus leeft" (oid) gezien? Kreeg de stemlijst en dacht echt: WTF?!

Grappige naam wel, doet vermoeden dat ze er eigenlijk aan twijfelen.... :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 01:43

Diep diep triest dan toch eigenlijk. Petje af dat jullie het daar volhouden, ik wordt hier al bijna gek van de extreme gelovigen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:51

De SGP heeft al jaren landelijk 3 of 2 zetels.. Hoe kun je je daar nu zorgen over maken? Een partij met voor deze maatschappij redelijk 'extreme' ideeën, maar de meerderheid krijgen ze nooit. Tenzij de meerderheid van Nederland het blijkbaar wil :D Dus hup stemmen!

Abortus en euthanasie is, zeker het laatste, al jaren met tijd en wijlen een hot item. Persoonlijk vind ik het zaken die met regelmaat best wel eens opnieuw besproken kunnen worden. Als ik sommige reacties zie hier op Bokt, maar ook elders op het internet dan wordt er imo wel heel erg makkelijk over gedacht zo van 'dat doe je wel even'. Dat kan een bepaalde houding zijn, maar imo mag er daar best wat respectvoller over gedacht worden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:16

Het geen ik mooi vind is dat iedereen hier blijkbaar zo stug is om maar vol te houden dat het niet kan en zo goed als verkeerd is.
Herdenk op je eigen manier en heb respect voor de mensen die het anders willen doen. Dat is het laatste wat ik zeg, de kortzichtigheid van veel mensen hier frustreert me alleen maar.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:18

Sammie, ik begrijp dus eigenlijk dat je van mening bent dat er mensen zijn die lichtzinnig denken over aboruts, euthanasie en dergelijke zaken, het hele concept voor iedereen maar met enige regelmaat ter discussie gesteld mag worden?

Niemand dwingt een ander om een abortus te ondergaan, echter is het voor veel vrouwen (waaronder voor mij) wel een enorme uitkomst. Misschien doen (veel?) vrouwen er lichtzinnig over naar de buitenwereld, dan nog is dat geen reden om het maar in z'n geheel ter discussie te stellen. Net als geloven.

Geen ongelovige die een ander dwingt ongelovig te worden, genoeg gelovigen echter die alles op alles zetten anderen te bekeren, en dwangmiddelen en zelfs (verbale) agressie worden daarbij niet geschuwd. Waarom dan de hele maatschappij aanpassen aan het gelovige deel? Het gelovige deel heeft zelf de keuze of ze deelnemen aan die maatschappij op zondag of niet, het ongelovige deel van de maatschappij wordt echter nu wel gedwongen zich aan te passen aan het gelovige deel doordat (hier in elk geval) niet gesport mag worden op zondag, er niet gerecreeerd mag worden op zondag (alles is dicht en parkeerplaatsen bij recreatieterreinen zijn afgesloten) en je nageroepen wordt als je met de auto op weg gaat en langs een bepaalde kerk komt. Zelfs naar de snackbar op zondag kan niet, want ook die is onder druk van de gelovigen verplicht op zondag dicht.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:42

Shadow0 schreef:
Dat is werkelijk zo. Dat nu ineens dergelijke zaken een issue worden terwijl het jarenlang geen enkel probleem was illustreert dat wel. Maar ook allerlei verworvenheden op gebied van euthanasie of seksuele voorlichting komen ineens weer op de agenda (en de SGP wil naturisme weer verbieden!) en dat vind ik treurig.

Maar wordt het nu ineens een issue, of wordt er nu ineens een issue van gemaakt?
Als ik een beetje google, dan wordt iig in Staphorst dodenherdenking al jaren verplaatst als 4 mei op een zondag valt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:07

Het is sowieso niet verkeerd om met enige regelmaat eens te kijken naar verworven 'vrijheden', denk ook maar in het kader van waarom dit topic überhaupt is gestart. Dan staan we er jaarlijks bij stil. ;) Dat iets ter discussie gesteld (dwz er over praten en nadenken) wil niet gelijk zeggen dat er enig gevaar dreigt of dat het gelijk maar van tafel geveegd moet worden. De SGP heeft momenteel 3 zetels, voorheen altijd 2 en daarvoor ook enige tijd 3. Het is maar net waar je je bang of gek door laat maken.

Dat bedrijven dicht zijn op zondag is echt niet altijd vanwege druk door gelovigen. Weer die kam.. Er zijn zat bedrijven die zelf op zondag dicht willen of gaan (om wat voor reden dan ook). Druk van een partij of groepering heeft er dan niks mee te maken. Net zo min als dat er een hoop mensen geen religie of godsdienst aanhangen, maar puur vanuit hun eigen gevoel tegen zaken als abortus, euthanasie of iets dergelijks zijn. Maar vingertjes wijzen is natuurlijk veel makkelijker, dan kun je nl. een schuldige aanwijzen.. Enig idee hoeveel mensen er SGP stemmen alleen al voor de rust in hun dorp/stad te willen behouden, maar die draaien zich op zondag nog twee keer om bij het horen van de klokken. Zoveel mensen, zoveel wensen. Verdraagzaamheid hoort er voor iedereen te zijn. Maar ik zie hier vooral vingertjes wijzen, hele groepen in een hokje duwen en boehoe geroep.

Nederland is een democratie en elk persoon kan zijn stem laten horen door stem op een politieke partij uit te brengen. En of je dat doet door compensatiestemmen uit te brengen of op een andere manier is geheel je eigen keuze, maar op de politieke agenda staat dikwijls dat wat er leeft onder de mensen. En dus komt het ter tafel.

De maatschappij dat ben jij..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 10:36

Dat klopt wat je zegt over bedrijven sammie. Maar als de supermarkt hier op zondag open zou wíllen gaan, kunnen ze op heel veel weerstand rekenen. En dan denk ik: als je op zondag niet naar de winkel wilt, dan ga je toch gewoon niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:41

Sammie schreef:
De SGP heeft al jaren landelijk 3 of 2 zetels.. Hoe kun je je daar nu zorgen over maken? Een partij met voor deze maatschappij redelijk 'extreme' ideeën, maar de meerderheid krijgen ze nooit.

Omdat ze door de regeringspartijen wel steeds meegevraagd worden en daardoor veel meer invloed hebben op het beleid. Een aantal van hun standpunten zijn gewoon gedeeltelijk tot wetgeving gekomen om ze te paaien. Daar maak ik me dus wel degelijk zorgen over.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:12

LadyMadonna schreef:
En dan denk ik: als je op zondag niet naar de winkel wilt, dan ga je toch gewoon niet?
Dat laatste vind ik trouwens ook, maar het op zondag open zijn is meer dan alleen maar op zondag open zijn. Je hebt dan ook met concurrentie, personeel, kostenoogpunt etc. te maken. Er zijn ook bedrijven die verplicht worden om op zondag open te zijn. Dat is dan net zo krom, m.i. Maar dat wordt eigenlijk zelden genoemd. Het gaat altijd om bedrijven die niet open mogen. Bedrijven die niet eens dicht mogen daar valt haast niemand over.

Shadow0 schreef:
Omdat ze door de regeringspartijen wel steeds meegevraagd worden en daardoor veel meer invloed hebben op het beleid. Een aantal van hun standpunten zijn gewoon gedeeltelijk tot wetgeving gekomen om ze te paaien. Daar maak ik me dus wel degelijk zorgen over.
Dat komt dus door dat een aantal jaren geleden iedereen zich gek liet maken door peilingen. De SP werd erg groot dus ging iedereen op de VVD stemmen, de VVD werd groot dus ging iedereen maar op de PvdA stemmen.. Je kunt je afvragen of dat verstandig was, maar anderzijds was het precies wat ze in Den haag ook doen. Concessies, wikken en wegen. Politiek bedrijven heeft niet voor niks af en toe een ‘nare’ bijsmaak. Concessies doen is er daar één van. Maar de standpunten van de SGP worden buiten de SGP vrijwel niet gedragen. Concessies op het gebied van abortus of de rol van de vrouw zie ik niet zo snel gebeuren. Ik maak mij daar werkelijk geen zorgen om. De SGP loopt al jaren mee, ze zijn de laatste tijd enorm in het nieuws doordat het geloof an sich onder een vergrootglas ligt. Dan is het voor bepaalde nieuwssites natuurlijk scoren om dan daar het meest ‘extreme’ van te pakken te pakken en dat is de SGP. En die zijn vrij star in hun ideeën. Daar waar een CDA of CU (en zelfs een PvdA, die van oorsprong Christelijk is) nog concessies wil doen zou een SGP dat nooit doen. Die zullen dus ook altijd oppositie voeren.

Normen en waarden zijn niet vast, zij gaan mee met de samenleving. Wat er in de samenleving leeft en beweegt bepalen de koers van die samenleving. En een koers wordt mede bepaald door normen en waarden. Nu vinden we zo oud mogelijk worden heel normaal, misschien is het over 200 jaar wel ‘normaal’ dat iedereen op zijn 80ste verjaardag een spuitje krijgt en mag gaan ‘hemelen’. We hebben nu nog de keuze uit begraven of crematie, misschien is het over 200 jaar wel verplicht om te worden gevriesdroogd. Het kan dus ook zo zijn dat over 200 jaar abortus niet meer mag, of misschien zelfs verplicht wordt als je al 1 kind heb. En ook dan zul je mensen zijn die dat niet accepteren of leuk vinden en mensen die het ‘normaal’ vinden en niet verder er bij stilstaan. Het hoort immers zo. We leven gelukkig in een land waarin we er over kunnen praten en discussiëren zonder bang te zijn vannacht uit ons bed te worden gelicht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:18

Sammie schreef:
Dat komt dus door dat een aantal jaren geleden iedereen zich gek liet maken door peilingen.

Eh, nee, dat komt oa door de zetelverdeling in de Eerste Kamer, en daarvoor door het gedoogkabinet dat op een aantal punten steun nodig had buiten de PVV om en daarvoor de SGP koos.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:23

Cassidy schreef:
Mag dat op Zondag dan wel? TV kijken?

Volgens de streng gereformeerde hier in de gemeente mag je helemaal geen TV kijken of hebben. :')

Zal hier in het dorp dan ook wel verplaatst worden. 8)7

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:28

In de huidige tweede kamer is het al een paar keer zo geweest dat de VVD de SGP nodig heeft gehad. Het was niet voor niks dat Mark Rutte opeens de SGP jongerendag ging bezoeken. Die zag de bui natuurlijk al hangen toen na de Tweede Kamer de, idd de Eerste Kamer, werd gekozen. Een verdeling die tot stand is gekomen na onvrede over de verdeling in de Tweede Kamer.

Maar raakt wel een beettje offtopic zo. :)

We zullen het er voorlopig nog mee moeten doen. De een zal blij zijn, de ander niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:25

Nederland is natuurlijk verre van een zuivere democratie :)).

Maar dat is wel erg offtopic.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:29

_San87_ schreef:
Nederland is natuurlijk verre van een zuivere democratie :)).

"Democratie is niet de beste manier om een land te besturen,
een beter is alleen nog niet gevonden"
quote van: een groot filosoof, ik gok plato?

Ik vind gewoon dat staat en kerk gescheiden moeten zijn, zeker als ze dit soort achterlijke standpunten hebben.
En ja, ik ben christelijk opgevoed. En ja, mijn ouders stemmen beide op zo'n partij.

Want als kerk en staat gaan mengen dan gaan mensen niet meer stemmen omdat ze het met die standpunten eens zijn omdat ze er over nagedacht hebben, maar dan wordt het meer van "de dominee zegt" of "het staat in de bijbel dus het is goed".

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:34

Je wou toch niet gaan zeggen dat mensen die nu stemmen wel goed nadenken?? Want dan was dat gecompensatiestem van paar jaar terug en het achter de hard brullende Pim en tegenwoordig Wilders aanrennende gestem nooit gebeurd :+

En wat achterlijke standpunten zijn is natuurlijk enorm subjectief. Jij vindt het achterlijk, een heel groot deel incl. je ouders vinden sommige of alle standpunten van een kerk niet achterlijk. Anders zouden ze er ook niet opstemmen lijkt mij.. Kerk en staat is in Nederland (en België) gescheiden.

En verder tja.. utopia bestaat niet. Ook niet op de Nederlandse tv. Maar in Nederland is voor bijna elke partij/vereniging wel ruimte. Zelfs voor Martijn :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:35

Als kerk en staat dan geschieden zijn, waarom zijn er dan christelijke partijen? Dat is imo erg dubbel.

Het woord utopia betekend letterlijk: een denkbeeldige perfecte plaats.
Het is een woordgrap, een kruising tussen eu-topas (perfecte plaats) en Ou-topos ( niet bestaande plaats )

Is filosofie toch nog ergens goed voor.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 12-03-14 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:35

Dat er ruimte is voor een partij als Martijn, maakt van Nederland geen democratie natuurlijk :').