Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:31

Deaglán schreef:
Laten we elkaar geen mietje noemen, je weet dat als je iets meer betaald voor je eten en er wat meer tijd in steekt om de verschillende lokale bio winkels te bezoeken je wel precies weet wat je op je bord krijgt.

Maar daar zit nu juist het probleem, mensen willen/kunnen of hebben die tijd en het geld niet om dit te doen en daar spelen de supermarkten handig op in en blijkbaar kopen er toch behoorlijk wat mensen de plofkip want anders was hij al lang uit de schappen verdwenen. Je hoeft ook niet specifiek plof op een verpakking te zetten om als weldenkend mens vraagtekens te zetten bij de prijs, men weet dat er iemand/iets ergens op inleverd en wil er niet over nadenken dat dat in dit geval de kip zelf is.

Dat klopt natuurlijk helemaal. Biologisch vlees is duur, voor mij is scharrelvlees een betaalbaar alternatief, ook al is dat nog niet helemaal top. Als het plofkippenvlees nu eens gewoon inde winkel bleef voor mensen die dat toch willen kopen, maar de supermarkten met biologisch of scharrelvlees gingen stunten, zou er snel veel veranderen, denk ik... hoop ik

Dit filmpje over ons eten, heeft me nog weer eens aan het denken gezet...

http://vimeo.com/73234721

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:33

Shadow0 schreef:
Dat vind ik nog niet eenvoudig hoor, als je toch aan voldoende eiwitten wilt komen en het gat niet op wilt vullen met koolhydraten.

ik ben niet zo goed in de koolhydraten en de eiwitten, wat waar in zit :o
Wij aten thuis altijd zilvervliesrijst met peulvruchten (meestal linzen want die zijn het gezondste) en groente van het seizoen.
Ik ben er groot en sterk mee geworden :D

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:34

De islamitische slager plofkip van Keuringsdient van waarde: http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/s ... 31-05-2012
Heb van het weekend voor het eerst zelf een kip schoon mogen maken (kip cadeau gekregen van mijn stalhoudster). Bahbah wat een werk, die veren alleen al. Voor mij even geen kip mee. Plof- of scharrel.
Kip ligt nu trouwens in de diepvries voor als ik er trek in krijg. De katten hebben genoten van het binnenwerk :9

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:36

Nikass schreef:
vuurneon schreef:
Nee, ik moet vlees hebben anders krijg ik tekorten en word ik ziek. Dat is nou niet echt toffe keuze :+

Ik ken jouw fysieke gezondheid niet - volgens mij heb ik op bokt wel eens gelezen dat je lichamelijke klachten hebt?- dus ik kan dara niet over oordelen. Wel wil ik graag toevoegen dat ik vegetarisch ben opgevoed, dus nooit een stukje vlees heb gegeten en nooit tekorten heb gehad, van wat dan ook.
Je moet alleen wel weten wat je dan wel moet eten, ik heb nl ook tot mijn achttiende (toen ik op kamers woonde ging ik wat experimenteren) nooit "vleesvervangers" gegeten. (het woord alleen al suggereert dat je vlees nodig hebt, hetgeen niet zo is).

Heb die vraag ook voorgelegd aan diëtist maar ook bij de vegetariërs op bokt. Conclusie was ook dat het iig voor mij niet verstandig is. Door alle voedselintoleranties is het nu soms als een uitdaging om alles binnen te krijgen, maar als ik voor vegetarisch ga is het eigenlijk onmogelijk geworden. Doordat alles al duur genoeg is, ben ik ook heel eerlijk en haal het goedkoopste vlees. En daarvoor schakel ik mijn gevoel even uit als ik het doe.

Je kan inderdaad prima op andere manieren aan de eiwitten, vitamines en mineralen komen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:40

Toch een beetje raar. Jullie vinden het welzijn van kippen belangrijk maar eten ze wel gewoon op? Beetje dubbel hè :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:42

naomi_1998 schreef:
Toch een beetje raar. Jullie vinden het welzijn van kippen belangrijk maar eten ze wel gewoon op? Beetje dubbel hè :')

Als een kip een goed leven heeft gehad is er niets mis met het best opeten.

vuurneon

Re: Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:44

Kip merkt er niets van dat ik hem in de pan mik :=

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:45

naomi_1998 schreef:

Waarom is dat dubbel.
Mag je een beest geen goed leven gunnen voor hij opgegeten wordt?
(Ik ben vegetarier overigens).

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:26

Scharrelkip is goedkoper dan biologisch, dat is gewoon zo. En zolang deze 2 varianten in de winkel blijven zullen er altijd mensen zijn die de goedkopere versie kopen. Waarom? Mensen kunnen het anders niet betalen, crisus, enzovoort. Wanneer de prijs van biologisch vlees nou eens zou gaan dalen (al is het voor een kortere periode) en mensen inzien dat er lang niet elke dag vlees gegeten hoeft te worden dan zou dat al een groot verschil maken.

Ik snap de gedachtegang van het 'Dierenleed' sticker, maar jij kan niet in andere mensen hun portomonee kijken. Een gezin met extreem laag inkomen met een scheef oog aankijken vanwege het niet kunnen betalen van biologisch vlees vind ik zelf ook niet acceptabel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:25

RedPassion schreef:
Precies! Ik snap heus dat iedereen op zijn budget let, MAAR je kan daarbinnen ook andere keuzes maken. Als je budget voor vlees 20 euro per week is kan je kiezen voor elke dag plofkip, of voor 2 keer per week een stuk biologisch vlees.

En dan kies ik dus voor elke dag plofkip. Ik vind de maaltijd niet compleet zonder vlees, ik heb graag jus over mijn aardappelen (en nee, die pakjes om water bij te doen smaken niet hetzelfde, ranzige zooi vind ik dat) en ik vind vlees het lekkerste deel van de maaltijd. Dus helaas voor de kippies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:30

Mijn eten bestaat grootste gedeelte uit vlees en groente. En dan 1 aardappel of 1 grote opscheplepel pasta. Als ik een dag geen vlees eet, dan voel ik mij niet compleet.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:33

Even inhakend op het weggooien van supermarkten e.d.: dat komt allemaal door de wetgever. Die bepaalt de tht-regels en de uitvoering hiervan. Onterecht in daarvoor naar de supermarkten te wijzen. Zij hebben daar ook geen baat bij aangezien het allemaal kostenderving is.

Kort gezegd wil niemand de verantwoording dragen dat iemand ziek oid wordt van voedsel waarvan de tht-datum is verstreken. Dat die datum vaak hysterisch strak is vastgesteld, komt daar ook vandaan. Regeltjes, regeltjes, regeltjes..

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:36

Urielle schreef:
RedPassion schreef:
Precies! Ik snap heus dat iedereen op zijn budget let, MAAR je kan daarbinnen ook andere keuzes maken. Als je budget voor vlees 20 euro per week is kan je kiezen voor elke dag plofkip, of voor 2 keer per week een stuk biologisch vlees.

En dan kies ik dus voor elke dag plofkip. Ik vind de maaltijd niet compleet zonder vlees, ik heb graag jus over mijn aardappelen (en nee, die pakjes om water bij te doen smaken niet hetzelfde, ranzige zooi vind ik dat) en ik vind vlees het lekkerste deel van de maaltijd. Dus helaas voor de kippies.

Heb jij dan niet dat je de smaak van dat vlees niet lekker vind?

Misschien ben ik enorm verwend, maar ik proef het verschil direct

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:39

Ik eet ook elke dag vlees en ja ik kan geen duur vlees betalen en haal altijd in de aanbieding kip etc , mijn maaltijd is niet af zonder vlees

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:05

Urielle schreef:

Tja en als mensen alleen maar aan zichzelf blijven denken dan wordt t natuurlijk nooit wat. Alhoewel aan jezelf denken... het is ook nog eens hartstikke ongezond wat je doet :r

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 18:18

Ik vind het argument geld niet kloppend. Geef dan gewoon eerlijk toe dat het je niks kan schelen, niemand heeft vlees nodig om aan alle voedingsstoffen te komen. (Uitzonderingen daar gelaten, maar goed, dat zijn niet voor niets uitzonderingen.)
Het kost je alleen eventjes wat moeite om uit te vinden wat je lekker vind en wat je nodig hebt. Maar feitelijk moet je dat ook als je vlees eet. Het is een illusie om te denken dat je automatisch alle voedingsstoffen binnen krijgt door elke dag vlees te eten (wat sowieso niet nodig is: met 200gr vlees per week (correct me if I'm wrong) kom je aan alle voedingsstoffen die je potentieel uit vlees kan halen).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:21

Nikass schreef:
Urielle schreef:

Tja en als mensen alleen maar aan zichzelf blijven denken dan wordt t natuurlijk nooit wat. Alhoewel aan jezelf denken... het is ook nog eens hartstikke ongezond wat je doet :r

Nou echt hé... Walgelijk gewoon, sorry hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:24

Eigenlijk is het jammer dat er eigenlijk zo weinig lokale boeren / slagers zijn. Mijn slager verkoopt zijn vlees namelijk zonder allerlei tussenkosten, voordelig. En het is van eigen land, goed behandeld etc. Als ik de prijs dan vergelijk met het bio assortiment van de supermarkt.. ben ik hele blij met mijn slager!

En als ik de pech heb dat hij al dicht is als ik thuis kom, en ik toch iets van vlees moet hebben (voor mijzelf (ik moet ijzers opnemen uit het eten als ik niet steeds van die pillen wil blijven slikken) / vriend, of katten haal ik het ook niet biologisch omdat dat te duur is. Maar dat komt niet vaak voor :)

Maar oh, ik ben heel blij met mijn slager :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:33

Als iedereen minder vlees eet, hoeven er minder dieren geslacht te worden, kunnen de leefomstandigheden van de dieren verbeterd worden en de prijs kan ook omhoog, want als mensen eerst 7 keer per week vlees eten, en daarna bijvoorbeeld maar 3 keer kan de prijs verdubbeld worden zonder dat het niet meer te betalen is.
Ik woon nu thuis dus ik eet gewoon wat er op mijn bord ligt, en dat doe ik ook.
Als ik over een aantal jaar op mijn zelf kan wonen, wil ik wel minder vlees eten.
Echter lijkt me dit best lastig , omdat ik nu gewend ben elke dag vlees te eten, maar het is gewoon beter voor jezelf en de dieren om minder te eten.
Ik vraag me wel af, een vleesvervanger is bijvoorbeeld een ei, maar hoeveel eieren moet je eten wat gelijk staat aan een gezonde portie vlees ?
Staat gewoon 1 ei daar gelijk aan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:34

[***] schreef:
Als iedereen minder vlees eet, hoeven er minder dieren geslacht te worden, kunnen de leefomstandigheden van de dieren verbeterd worden en de prijs kan ook omhoog, want als mensen eerst 7 keer per week vlees eten, en daarna bijvoorbeeld maar 3 keer kan de prijs verdubbeld worden zonder dat het niet meer te betalen is.
Als ik over een aantal jaar op mijn zelf kan wonen, wil ik wel minder vlees eten.
Echter lijkt me dit best lastig , omdat ik nu gewend ben elke dag vlees te eten, maar het is gewoon beter voor jezelf en de dieren om minder te eten.
Ik vraag me wel af, een vleesvervanger is bijvoorbeeld een ei, maar hoeveel eieren moet je eten wat gelijk staat aan een gezonde portie vlees ?

Het is in het echt alleen iets gecompliceerder dan dit. Als iedereen minder vlees gaat eten moeten boeren ook minder dieren houden, ze krijgen echter niet meer subsidie én komen dus in de problemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:40

[***] schreef:
want als mensen eerst 7 keer per week vlees eten, en daarna bijvoorbeeld maar 3 keer kan de prijs verdubbeld worden zonder dat het niet meer te betalen is.

Da's niet helemaal waar, want die andere 4 dagen moet je ook wat eten. Dat kun je natuurlijk opvullen met iets lekker goedkoops (zetmeel) maar dat is weer niet echt gezond.

Jans: als alle boeren exact de helft van hun dieren gaan houden maar er twee keer zoveel voor vangen dan zou het zonder problemen moeten kunnen hoor.
Alleen denk ik dus dat het niet helemaal gaat lukken omdat mensen niet toekunnen met de helft van het vlees zonder dat op enige manier te vervangen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 18:43

Dus we mogen dieren uitbuiten omdat anders boeren geen boterham meer kunnen verdienen? -O-
De prijs van biologisch vlees is hoger omdat de boeren er meer voor (mogen) vragen. Dan kan het dus duurder worden, ofwel meer geld per dier voor de boer ofwel nog steeds voldoende inkomen.

Shadow: je kunt prima gezond eten zonder vlees hoor :) niet voor niets was bij robsbudgetmenus.nl het goedkoopste menu van de week 9 van de 10 keer (zo niet altijd) vegetarisch.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 18:47

[***] schreef:

Iemand die gezond en gevarieerd eet loopt zelden tekorten op. IJzer is een beetje een heikel punt omdat het minder goed uit groenten wordt opgenomen maar als je veel fruit eet krijg je veel vitamine C binnen, waardoor je ijzeropname weer verbetert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:53

Hier iemand die gezond eet. Maar toch zware vitamine d tekort heeft. Mijn B12 is net sinds een paar maand weer op peil. En mijn ijzer hangt op het randje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:34

love_western schreef:
Hier iemand die gezond eet. Maar toch zware vitamine d tekort heeft. Mijn B12 is net sinds een paar maand weer op peil. En mijn ijzer hangt op het randje.

Eet je dan geen vlees? Zo nee, wel vervangers?

Ik vind de prijs van vervangers eigenlijk wel meevallen, €3, nog wat voor 2 schnitzels vind ik niet heel veel.

Ik heb 2 weken in het ziekenhuis gelegen met een heel 'programma' o.a met een diëtiste.
Zolang ik minimaal 2x per week vervangers zou eten kon ik gewoon stoppen met vlees, voeding is bij mij nu wel echt een dingetje geworden en mag heel veel niet eten en moet supplementen slikken, sommige voedingsmiddelen (of een gebrek daar aan) zijn triggers, maar ik heb met die vleesvervangers niet meer last gekregen (ook niet minder trouwens)