kerngezonde giraffe door kop geschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:24

maura schreef:
Verder maakt het niet uit hoeveel geld wie dan ook voor die giraf over had, omdat er niet wordt gehandeld met dierentuindieren. Er wordt uitgewisseld, er worden wellicht onkosten (transport) vergoed, maar er wordt niet betaald voor dieren. Dierentuinen zijn fel tegen de handel in exotische dieren en doen daar dus niet aan mee.

Dat leek mij ook al ja. Heel leuk dat er hoge bedragen zijn geboden, maar dit soort dieren mogen helemaal niet verhandeld worden. Als de dierentuin dat gedaan had, dán waren ze pas fout bezig geweest.

Ik vroeg me af... Is het überhaupt mogelijk om een giraffe te castreren en dan te plaatsen met een ongecastreerd mannetje? Of krijg je dan alsnog oorlog? Heeft een gecastreerde giraffe wel een giraffe-waardig bestaan? Is het eigenlijk wel toegestaan om wilde dieren te castreren?
Al snap ik ook wel dat het sowieso niet gebeurt hoor. Zo'n gecastreerd mannetje neemt een plek in waar ook een vrouwtje had kunnen lopen. En de plekken in dierentuinen zijn kostbaar en schaars lijkt mij.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:29

Ik vraag me af wat de voorstanders ervan denken als ik nu een topic zou openen en zeg, morgen om 9u ga ik mijn kat doodschieten en fileren en het dan geef aan mijn hond.
Want ja, ik kan met mijn kat niet fokken en er worden zoveel varkens, koeien geslacht, is toch niets anders?

Anoniem

Re: kerngezonde giraffe door kop geschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:31

Die leeuwen eten toch anders ook een afgeschoten beest?

Ik ben wel benieuwd wat die dierentuinen met al die jonge apen en stokstaartjes ed doen

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:31

Chanel, hoe zeker ben je ervan dat je goed schiet en de kat gelijk dood is? Heel zeker? Dan wens ik je veel plezier.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:32

Het is een autonoom gebied en ligt er kilometers vandaan - die artikelen op internet doen het lijken alsof het echt over Denemarken gaat. Als er iets op Curaçao gebeurd zul je ook geen mensen horen roepen 'oh die Nederlanders doen dit en dat'.

Edit: oh, de post waarop ik reageerde is ineens weg? :o?

Wie trouwens ook eens wat informatie wil lezen over de walvisjacht maar dan van de andere kant (en dus geen suf artikel op Facebook)

http://thehealthycollective.com/false-t ... g-article/

http://kaninoffaroe.wordpress.com/2010/ ... m-denmark/
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 10-02-14 12:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:33

chanel1985 schreef:
Ik vraag me af wat de voorstanders ervan denken als ik nu een topic zou openen en zeg, morgen om 9u ga ik mijn kat doodschieten en fileren en het dan geef aan mijn hond.
Want ja, ik kan met mijn kat niet fokken en er worden zoveel varkens, koeien geslacht, is toch niets anders?

Jij hebt geen vergunning je kat dood te schieten. Zelfs niet als je een jachtvergunning zou hebben.

Maar als jij een cattery hebt en je met bepaalde dieren niet meer wilt of kunt fokken en je kunt zo ook niet verkopen (wat voor dierentuindieren niet kan) dan mag jij je dier keurig laten inslapen door je DA. En als je hem daarna thuis aan je hond wilt voeren, dan mag dat. Of je dat wilt met euthanasaat in z'n lijf, is de vraag natuurlijk...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:34

chanel1985 schreef:

Jij mag dat zelf niet doen, daar zitten nogal wat haken en ogen aan...

Maar op zich ook daar is een kat niet anders dan een kip, in mijn optiek dan. Waarbij jouw kat een fijner leven heeft gehad dan de gemiddelde kip, dat dan weer wel :Y) (althans, dat neem ik dan even aan)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:34

chanel1985 schreef:

Jouw kat is echt niet heiliger dan een koe hoor. Je hond moet toch eten? Als jij je kat daarvoor wil gebruiken ga je je goddelijke gang maar. Sterker nog, die kat heeft was een beter leven gehad dan de beesten die jouw hond anders zo eten.
Net als hier. De leeuwen moeten toch eten. Wat maakt het dat het bij een giraffe zielig is en een koe is het oke? Wat is nou natuurlijker? Die giraffe of die koe?

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:35

Ik vond het heel moedig (en levensmoe) van ze om dat zo openlijk aan te kondigen en te laten zien.
Of ze nou zo direct de foto van de kop moesten tonen maar daar ontkom je denk ik ook niet aan met iedereen erbij.

Want zo gaat het inderdaad
Laatst bijgewerkt door jackyline op 10-02-14 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:38

chanel1985 schreef:

Ik ben wel benieuwd of de tegenstanders vegetarisch zijn en ook geen huisdieren hebben die vlees eten? (dus geen honden en katten onder andere)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:38

Inderdaad Jackyline, ieders eigen keuze om er heen te kijken of niet, niemand die t je verplicht.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:39

Het gaat gewoon om het feit dat als ik zoiets zou zeggen, dat ik een reltopic zou hebben met mensen die mij zouden uitmaken als dierenbeul. En dat jullie daar ook niet zouden mee eens zijn
.

Nu is dat makkelijk te zeggen, dat je daar geen probleem mee zou hebben.

Het was een hypothetische stelling, ik weet ook wel dat ik dat niet mag, ik ben niet lomp!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:41

ik zie het grote probleem ook niet.
Het ziet er niet gezellig uit, maar dier heeft een prima leven gehad en word opgegeten door roofdieren.
Dapper dat ze het zo openlijk doen, ze worden helaas zelf bijna afgeschoten.

Beetje hypocriete reacties zie ik voorbij komen, zelf eet ik regelmatig met smaak, vlees, wel vlees wat gehuppeld heeft.
oa de stier van de buren, altijd buiten gelopen in een groep, niet waardevol voor het fokprogramma, waardevol voor in de vriezer en op oa mijn bordje.
ik zie geen verschil met de giraffe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:43

chanel1985 schreef:
Het gaat gewoon om het feit dat als ik zoiets zou zeggen, dat ik een reltopic zou hebben met mensen die mij zouden uitmaken als dierenbeul. En dat jullie daar ook niet zouden mee eens zijn
.

Nu is dat makkelijk te zeggen, dat je daar geen probleem mee zou hebben.

Het was een hypothetische stelling, ik weet ook wel dat ik dat niet mag, ik ben niet lomp!

Dit zijn aannames..
Wie zegt dat niemand het daar mee eens zou zijn? Daarnaast is de vergelijking gewoon niet goed want ten eerste mag jij zelf je dier niet ombrengen, zijn katten roofdieren en geen prooidieren die normaal gesproken door honden gegeten zullen worden, is er genoeg natuurlijk voedsel voor de hond te krijgen enz.
Een betere vraagstelling zou zijn wat mensen zouden vinden als jij je lieve huiskonijntje zou ombrengen en die aan de hond zou willen voeren, want konijnen worden normaal gesproken door honden gegeten, net als giraffes door leeuwen..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:44

chanel1985 schreef:

En alsnog zou ik er geen problemen mee hebben, maar hey ik ben ook iemand die liever haar eigen paard ZELF op eet dan door anderen laat opeten. :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:44

chanel1985 schreef:

Omdat dat dus ook niet zou kunnen, dus daar kan je dan weer heel weinig over zeggen... :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:46

Als iemand z'n konijn wil opvoeren moet hij dat vooral doen... konijnen worden wel vaker gebruikt als voederdieren, voor grote slangen bijv. En zelf opeten kan uiteraard ook, ideaal toch? Kun je er eerst voor zorgen dat je konijn een fijn leven heeft gehad, beter dan wat je in de supermarkt koopt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:47

Daarom is het ook hypothetisch, maar ik geef het op.
Ik ga me nuttig maken en naar mijn sollicitatiegesprek gaan.

:wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:51

Fiffill schreef:
Als iemand z'n konijn wil opvoeren moet hij dat vooral doen... konijnen worden wel vaker gebruikt als voederdieren, voor grote slangen bijv. En zelf opeten kan uiteraard ook, ideaal toch? Kun je er eerst voor zorgen dat je konijn een fijn leven heeft gehad, beter dan wat je in de supermarkt koopt.

Dat vind ik dus ook.
Je weet wat ze gegeten hebben, of er wel of geen medicijnen in gegaan zijn en dat ze een goed leven gehad hebben, als ik hier wat meer ruimte zou hebben dan zou ik best mijn eigen dieren voor het vlees willen houden.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:52

LindyH schreef:
Die dierentuin heeft echt die giraffe niet opzettelijk ontleed 'voor de ogen van kinderen'. Het was open voor publiek, wat ik op zich goed vind, en er zijn ouders geweest die het nuttig leek om hun kinderen er naar te laten kijken. Ook een keuze waar ik heel goed in kan komen. Zo weten de kinderen tenminste waar vlees vandaan komen. Heel educatief.

Jammer dat er geen andere bestemming voor de giraffe mogelijk was, maar inderdaad, er worden zo veel dieren geslacht.

Bovendien is het niet bepaald iets vreemds dat dierentuindieren worden afgemaakt. Vooral mannetjes. De meeste dierentuingroepen hebben maar één mannetje dat de baas is, en misschien nog een jong mannetje. Maar zodra dat jonge mannetje de oude uit begint te dagen moet er eentje weg. Anders krijg je een bloedbad voor de ogen van het publiek. De meeste mannetjes kunnen niet terecht in andere dierentuinen, want die hebben hun eigen mannetjes al, dus wat denk je dat er met er met die dieren gebeurt?
Neem bijvoorbeeld de Stellerzeeleeuwen in het Dolfinarium. Eén volwassen mannetje op een stuk of 10 vrouwtjes. Die worden echt niet in die verhouding geboren hoor... En die dieren zijn nog veel bijzonderder dan giraffes, en nog op het randje van bedreigd ook.

Dat klopt, maar de Stellerzeeleeuw is 'gewild' in andere dierentuinen omdat deze zo zeldzaam is om aan te komen. Het Dolfinarium heeft al mannetjes uitgezonden naar Zuid-Frankrijk en Alaska. Zelf hebben ze vorig jaar ook twee nieuwe mannen ontvangen uit Hong-Kong omdat de huidige harembaas op leeftijd begint te komen.

De Californische Zeeleeuw daarintegen is niet zeldzaam, er wordt veel mee gefokt en ook daar doen meerdere mannen in 1 groep het niet goed. Deze mannelijke zeeleeuwen krijg je als dierentuin aan de straatstenen niet kwijt. Hierdoor moeten steeds meer dierentuinen hun Californische Zeeleeuwen uitzenden naar de verste hoeken van de wereld waar het dierenwelzijn niet perse voorop staat in parken (geen dierenrechten of regels etc) en tot de grote spijt van de stamboekhouder zijn ze zelfs naar circussen gegaan waardoor je ook niets meer terughoort van deze dieren.

In het geval van de giraffe waren er trouwens meerdere dierentuinen zowel met als zonder giraffen die het dier wilden opnemen. De Deense dierentuin leek echter steeds weer een smoesje te hebben waarom het dier daar niet heen kon.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:56

chanel1985 schreef:

Dan zou je illegaal bezig zijn. Dus dat mag niet.
Als jij morgen je paard naar de slacht zou brengen en het zelf op zou eten dan vind ik het prima en wens ik je een smakelijk eten toe :j
Ook als je je eigen goudvis gaat 'slachten' en aan de kat zou voeren. Prima :j

Als jij je netjes aan de regels houdt mbt slachten en verwerken, zou het mij aan mijn bips oxideren of het nou een paard, gnoe, zebra, goudvis is.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-02-14 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:57

Leuke discussie dit. Opzich wel eens goed dat er aan zoiets aandacht besteed wordt. alleen jammer dat 99% van de mensen niet weet dat dit soort zaken dagelijkse kost zijn in dierentuinen. Nu is het een giraffe en is het ineens wereld nieuws. Mijn reactie zal gaan over dierentuin dieren in het algemeen, en niet over giraffes in het bijzonder. Ik heb namelijk met giraffes geen ervaring en weet te weinig over de fokprogramma's rondom die dieren.

Er zijn verschillende redenen om met bepaalde diersoorten te fokken. o.a. idd de fokprogramma's. Helaas zijn voor het in stand houden van een dieren populatie (of dit nou voor het behoud in het wild is of enkel voor de dieren in het park zelf) nou eenmaal veel minder mannetjes nodig als vrouwtjes. En helaas is toch ongeveer 50% van de dieren die geboren worden man. Van sommige dieren is het heel makkelijk om een mannengroep te houden, maar dat gaat helaas niet met alle diersoorten. Vanwege de fokprogramma's zal er met bepaalde diersoorten toch gefokt moeten worden, ook al weet je dat er een grote kans is dat er een nutteloos mannetje geboren wordt, die niet zomaar overal terecht kan.
Naast dat het voor sommige diersoorten niet mogelijk is om bv mannengroepen te houden zijn er tegenwoordig ook steeds meer regels waar een dierentuin aan moet voldoen. Dit is alleen maar goed, want het zou toch wat zijn als elke malloot bij een dierentuin aan kon kloppen om bv. een giraffe in zijn achtertuin te kunnen zetten.
Deze strenge regels zorgen er wel voor dat het welzijn van dierentuin dieren zo goed mogelijk is en in combinatie met de fokprogramma's ook dat er geen dieren meer uit het wild gehaald kunnen worden maar de populatie van een soort wel (o.a. genetisch) zo gezond mogelijk blijft. Helaas is een keerzijde dus ook dat er jonge gezonde dieren moeten worden afgemaakt.

Eerlijk gezegd vind ik dat hier het dier nog goed gebruikt wordt, educatief en als voedsel. Ik ken ook gevallen waarin niet het fokprogramma, maar het trekken van het publiek de reden van fokken is. Wanneer er dan toch wat meer jongen geboren worden dan men verwacht en de overbodige mannen worden afgemaakt en linea recta de kadaver ton in gaan vind ik dit al een stuk kwalijker.

maar we zijn met z'n allen zo lekker hypocriet, we willen wel graag lekker in de dierentuin beestjes kijken, en het liefst zoveel mogelijk klein grut zien, maar als we dan de keerzijde hiervan zien hebben we ineens allemaal wat te zeggen hierover.
Nog een voorbeeld wat dat betreft: eendagskuikens voeren is ooooh zo zielig. Dat de mogelijkheid van deze voedsel dieren voortkomt uit t feit dat wij graag eieren willen eten,er legbatterijen zijn, maar ook hier de haantjes overbodig zijn willen we niet horen...

Ik wil niet zeggen dat het goed is dat dit soort dingen gebeuren. Ik denk dat het helaas niet te voorkomen valt. Wel is het voor veel mensen misschien eens goed erbij stil te staan dat dit aan de orde van de dag is als men weg staat te zwijmelen bij dat oh zo schattige jonge beestje...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:02

Ach, hier wordt met enige regelmaat nog thuis een dier geslacht en dan kijken de kinderen ook gewoon toe, dat was vroeger in Nederland ook zo. Zie daar het probleem niet van. Een stukje vlees bij de slager is ook van een dood dier hoor. Laat ze maar weten wat het is, ipv denken dat het in een fabriek gemaakt wordt ofzo.

En het is ook al genoemd dat dergelijke dieren niet verhandeld moegen worden. Dus de oplossing snap ik ook.
Het is een genadiger dood dan levend opgevreten worden, dus daar ook geen probleem mee.

En chanel1985 van mij mag iemand zijn kat fileren en aan zijn hond voeren, als die denkt dat het een oplossing voor een probleem is.

Ik red dieren als ik kan, ik ben heus niet totaal ongevoelig ofzo, maar ik ben wel realistisch.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:06

Ik vraag me af of castratie geen optie was. Maar misschien was dat niet mogelijk en gaf het als nog problemen. En als ze eerlijk waar geen goede plek voor hem konden vinden dan is dit een eerlijk einde voor hem.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:07

Pearlx schreef:
LindyH schreef:
Die dierentuin heeft echt die giraffe niet opzettelijk ontleed 'voor de ogen van kinderen'. Het was open voor publiek, wat ik op zich goed vind, en er zijn ouders geweest die het nuttig leek om hun kinderen er naar te laten kijken. Ook een keuze waar ik heel goed in kan komen. Zo weten de kinderen tenminste waar vlees vandaan komen. Heel educatief.

Jammer dat er geen andere bestemming voor de giraffe mogelijk was, maar inderdaad, er worden zo veel dieren geslacht.

Bovendien is het niet bepaald iets vreemds dat dierentuindieren worden afgemaakt. Vooral mannetjes. De meeste dierentuingroepen hebben maar één mannetje dat de baas is, en misschien nog een jong mannetje. Maar zodra dat jonge mannetje de oude uit begint te dagen moet er eentje weg. Anders krijg je een bloedbad voor de ogen van het publiek. De meeste mannetjes kunnen niet terecht in andere dierentuinen, want die hebben hun eigen mannetjes al, dus wat denk je dat er met er met die dieren gebeurt?
Neem bijvoorbeeld de Stellerzeeleeuwen in het Dolfinarium. Eén volwassen mannetje op een stuk of 10 vrouwtjes. Die worden echt niet in die verhouding geboren hoor... En die dieren zijn nog veel bijzonderder dan giraffes, en nog op het randje van bedreigd ook.

Dat klopt, maar de Stellerzeeleeuw is 'gewild' in andere dierentuinen omdat deze zo zeldzaam is om aan te komen. Het Dolfinarium heeft al mannetjes uitgezonden naar Zuid-Frankrijk en Alaska. Zelf hebben ze vorig jaar ook twee nieuwe mannen ontvangen uit Hong-Kong omdat de huidige harembaas op leeftijd begint te komen.

De Californische Zeeleeuw daarintegen is niet zeldzaam, er wordt veel mee gefokt en ook daar doen meerdere mannen in 1 groep het niet goed. Deze mannelijke zeeleeuwen krijg je als dierentuin aan de straatstenen niet kwijt. Hierdoor moeten steeds meer dierentuinen hun Californische Zeeleeuwen uitzenden naar de verste hoeken van de wereld waar het dierenwelzijn niet perse voorop staat in parken (geen dierenrechten of regels etc) en tot de grote spijt van de stamboekhouder zijn ze zelfs naar circussen gegaan waardoor je ook niets meer terughoort van deze dieren.

Oh oke, niet zo'n goed voorbeeld dan, de Stellerzeeleeuwen. Ik had dat voorbeeld gekozen omdat Bart, het grote mannetje van vroeger, een favoriet van mij als kind was. Toe hij er opeens niet meer was heb ik aan een verzorger gevraagd waar Bart was gebleven. Hij antwoorde stotterend en rood aanlopend dat hij was ehh... overleden. Geen idee wat de doodsoorzaak was, kan best een natuurlijke dood zijn geweest, maar ik leerde als kind toen wel dat het overlijden van dieren in dierentuinen een gevoelig punt is.

Later realiseerde ik me bij die dieren voor het eerst hoe het ging in dierentuinen. Die Stellermannetjes zijn zo aggressief! In natuurfilms zie je dat soort dieren altijd vechten en vol met wonden en littekens zitten. Ik liep een keer door het Dolfinarium en vroeg me af waarom je dat soort gevechten daar nooit ziet...