De doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:14

Dominique_96 schreef:
Maar waar trek je dan een grens lifaya? Denk dat je dan een heel ''oneerlijk'' (als gevoel) proces krijgt. ''Ja, hij heeft een moord gepleegd en krijgt geen doodstraf maar ik wel?'' Snap je?

situatie afhankelijk. Mensen die onder druk staan kunnen de gekste dingen doen. Maar als iemand volledig uit zichzelf mensen loopt af te knallen mag die van mij een enkeltje death row :+ Ik vind niet dat je iedereen die iemand vermoord heeft maar de doodstraf kan geven.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:21

Ik ben zeker wel voor de doodstraf. Maar dan wel alleen voor de mensen die écht erge criminelen zijn. Denk aan massamoordenaars, massa(kinder)verkrachters etc.
Ik heb wel eens docu's gezien over gevangenissen in Amerika, nou als je daar in zit ben je niet blij... Vooral als je kinderen iets aan hebt gedaan (pedo's) kan je veel beter de doodstraf krijgen dan in zon gevangenis komen ;) in die gevangenis worden gevangenen gemarteld, vermoord, verkracht etc door andere gevangenen. Die mensen die dat doen kunnen imo veeeel beter dood.
Sowieso, mensen die echt erge dingen gedaan hebben, hoeven van mik geen 2e kans. Denk aan osama bin laden enzo. Die mogen van mij meteen dood.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:22

lifaya schreef:
Dominique_96 schreef:
Maar waar trek je dan een grens lifaya? Denk dat je dan een heel ''oneerlijk'' (als gevoel) proces krijgt. ''Ja, hij heeft een moord gepleegd en krijgt geen doodstraf maar ik wel?'' Snap je?

situatie afhankelijk. Mensen die onder druk staan kunnen de gekste dingen doen. Maar als iemand volledig uit zichzelf mensen loopt af te knallen mag die van mij een enkeltje death row :+ Ik vind niet dat je iedereen die iemand vermoord heeft maar de doodstraf kan geven.

Maar er is niet eens een grijs gebied tussen. Dus wanneer beslis je of het "erg" genoeg is geweest om de doodstraf op te leggen? Het is niet dat er een verschil tussen zit van 10 jaar gevangenis of 15 jaar, nee, leven of dood. En daar mogen wij niet over beslissen, vind ik. Zelfs niet als iemand heeft gemoord. Je straft iemand omdat je een ander niet mag doden, toch? Dus je doodt iemand omdat doden niet is toegestaan? Dat is toch krom?

Rennie89

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:31

Daarom zeg ik ook dat het situatie afhankelijk is en dat ik niet vind dat iedereen die een moord heeft gepleegd meteen op de stoel moet :')

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:32

Ik vind dat je NIET over iemands leven mag bepalen, maar mogen die moordenaars dan wel over iemands leven bepalen? Nee ook niet. En toch vind ik dat levenslang beter is. Je kunt het iemand niet aandoen om 3 jaar te wachten tot je word gedood vind ik zelf. En ben je dan dood dan ben je ook weg en kun je nergens meer over nadenken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:40

_lies_ schreef:
Klopt niet helemaal wat je zegt, rechterlijke macht is onafhankelijke, maar de wetgever is de regering. En de rechtelijke macht moet de wetgeving volgen.
In de praktijk is het ook mogelijk hem opnieuw in te voeren, zal een lange procedure zijn, omdat er nogal wat wetgeving voor moet worden aangepast ten eerste, maar het is allemaal mogelijk :).

Verder snap ik je punt wel, in een ander topic ging het hier ook over en ik vind het gewoon lastig. In de meest extreme gevallen denk ik van: tja doe het ook maar, maar waar ligt de grens? en lost dit het nou echt op? en hoe zit het met degenen die schuldig bevonden zijn, maar uiteindelijk onschuldig blijken te zijn.. Nu is er een geldcompensatie voor onterechte gedetineerden, maar de doodstraf kun je niet terugdraaien.

Het is in theorie mogelijk de doodstraf opnieuw in te voeren. Maar daar zitten dusdanig veel haken en ogen aan, laat staan dat er verdragen moeten worden verbroken en wetten moeten worden aangepast, heb je ook een meerderheid in de kamer nodig die een voorstel tot wetswijziging indient en dat voorstel moet dan ook nog weer door de mallemolen. Dat zeggen dat het zo goed als onmogelijk is de doodstraf opnieuw in te voeren vrij accuraat is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:41

ayla31 schreef:
Ik vind dat je NIET over iemands leven mag bepalen, maar mogen die moordenaars dan wel over iemands leven bepalen? Nee ook niet. En toch vind ik dat levenslang beter is. Je kunt het iemand niet aandoen om 3 jaar te wachten tot je word gedood vind ik zelf. En ben je dan dood dan ben je ook weg en kun je nergens meer over nadenken.

Klopt. En daar krijgen ze straf voor :).

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:47

En de keuze aan de levenslang veroordeelden overlaten? Geen doodstraf, maar wel de mogelijkheid om een spuitje te krijgen wanneer je op een gegeven moment tijdens je straf zelf niet meer verder wil?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:50

Hoe zie je dat voor je? Het is voor volledig gezonde mensen al godsonmogelijk om een spuitje te vragen als ze niet meer willen leven. Enkel zelfmoord door middel van ik weet niet wat blijft over. Voor ernstig zieke mensen is het zelfs al lastig euthanasie te laten plegen (en ja, ik spreek uit ervaring).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:55

Annemijn schreef:
En de keuze aan de levenslang veroordeelden overlaten? Geen doodstraf, maar wel de mogelijkheid om een spuitje te krijgen wanneer je op een gegeven moment tijdens je straf zelf niet meer verder wil?

"Nou, je wordt veroordeeld tot 21 jaar cel maar we weten dat dat heel vervelend is, dús als je het beu bent kun je kiezen voor een spuitje."

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:57

Het is een hypothetische vraag. Het is i.m.o. net zo haalbaar als het invoeren van de doodstraf in Nederland (nauwelijks tot niet dus). Maar gezien het hier tot nu toe vooral over de morele en de financiele argumenten voor/tegen de doodstraf hebben, was ik hier wel benieuwd naar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:00

Daarom vroeg ik hoe je het voor je ziet ;).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:16

Dutroux heeft trouwens vorig jaar een procedure ingezet voor voorwaardelijke vrijlating, maar het is niet gelukt en dat zal ook nooit lukken. Als die man vrijkomt, kan men net zo goed geen processen meer voeren. Als die vrij zou rondlopen, durf ik te wedden dat dat geen maand duurt voor hij van iemand een kogel krijgt. Overigens heeft hij, in tegenstelling tot Michelle Martin, bij zijn veroordeling ook een terbeschikkingstelling van de regering opgelegd gekregen, waardoor de minister van Justitie na de uitgevoerde straf nog kan beslissen om hem verder opgesloten te houden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:18

Vjestagirl schreef:
Wat is de logica daarin?

.

De logica in je post is inderdaad ver te zoeken, ik laat de zaak verder rusten.

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:21

De precieze invulling van zoiets, daar heb ik niet heel diep over nagedacht. Het gaat vooral om het verleggen van de situatie dat voor jou bepaald word of je mag blijven leven, naar dat je zelf de keus hebt om te leven of niet.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:23

Waarom kost de doodstraf even veel geld als levenslang? Dit vraag ik me oprecht af.. :j
Ik weet niet of ik voor of tegen ben, ik ben in de ene zaak voor en bij andere zaken tegen.. Maar gezien ik er geen lijn in kan trekken zou het niet eerlijk zijn als ik de straffen zou bepalen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:28

Bunga schreef:
Waarom kost de doodstraf even veel geld als levenslang? Dit vraag ik me oprecht af.. :j
Ik weet niet of ik voor of tegen ben, ik ben in de ene zaak voor en bij andere zaken tegen.. Maar gezien ik er geen lijn in kan trekken zou het niet eerlijk zijn als ik de straffen zou bepalen.

http://www.express.be/joker/nl/platdujo ... 104743.htm

Citaat:
De juryselectie, de rechtszaken en de oneindige beroepen brengen een fors kostenplaatsje met zich mee. Ook de bouw van speciale gevangenissen -die in de VS bekend onder de naam Death Row- en de verscherpte bewaking blijken enorm kostelijk.

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/di ... erika.html

Citaat:
Ook economische redenen spelen een grote rol in het betoog van de pro-groep. Een levenslange opsluiting in de gevangenis moet bekostigd worden door de maatschappij en waarom zouden brave burgers moeten instaan voor het levensonderhoud van een misdadiger? De doodstraf zou dit probleem kunnen verhelpen want geen gedetineerde betekent ook geen voedsel, bewaking, kledij,… die de maatschappij moet bekostigen. De waarheid is dat een proces waarbij men de doodstraf eist, vaak lang kaan aanslepen, wat ook de nodige kosten vereist. De executie zelfs is ook niet echt goedkoop te noemen. Zo kan de doodstraf kostelijker uitdraaien dan een levenslange opsluiting. Men kan gooien met cijfers zoveel men wil, maar wat is een mensenleven waard?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:29

_San87_ schreef:
_lies_ schreef:
Klopt niet helemaal wat je zegt, rechterlijke macht is onafhankelijke, maar de wetgever is de regering. En de rechtelijke macht moet de wetgeving volgen.
In de praktijk is het ook mogelijk hem opnieuw in te voeren, zal een lange procedure zijn, omdat er nogal wat wetgeving voor moet worden aangepast ten eerste, maar het is allemaal mogelijk :).

Verder snap ik je punt wel, in een ander topic ging het hier ook over en ik vind het gewoon lastig. In de meest extreme gevallen denk ik van: tja doe het ook maar, maar waar ligt de grens? en lost dit het nou echt op? en hoe zit het met degenen die schuldig bevonden zijn, maar uiteindelijk onschuldig blijken te zijn.. Nu is er een geldcompensatie voor onterechte gedetineerden, maar de doodstraf kun je niet terugdraaien.

Het is in theorie mogelijk de doodstraf opnieuw in te voeren. Maar daar zitten dusdanig veel haken en ogen aan, laat staan dat er verdragen moeten worden verbroken en wetten moeten worden aangepast, heb je ook een meerderheid in de kamer nodig die een voorstel tot wetswijziging indient en dat voorstel moet dan ook nog weer door de mallemolen. Dat zeggen dat het zo goed als onmogelijk is de doodstraf opnieuw in te voeren vrij accuraat is.

Dat weet ik, maar onmogelijk is het dus niet, dat is het enige wat ik erover wilde zeggen :').
Het zou alleen zeer moeilijk zijn en daardoor onmogelijk lijken.
Maar don't get me wrong, er zijn redenen waarom het zo onmogelijk gemaakt wordt de doodstraf in te voeren en die redenen vind ik prima, van mij hoeft de doodstraf hier ook niet te komen. Wordt dan allemaal veel te ondoordacht, zeker als we sommige bokkers hun ideeën zouden opvolgen :+.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:42

Dus er gaat zo veel geld op aan de kosten van een nieuw pand en bewaking? Maar imo moet de bewaking toch sowieso betaald worden? Ik kan het me nog steeds niet voorstellen.. :o?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:44

Begrijpend lezen misschien?
"De waarheid is dat een proces waarbij men de doodstraf eist, vaak lang kan aanslepen, wat ook de nodige kosten vereist. De executie zelfs is ook niet echt goedkoop te noemen. "
"De juryselectie, de rechtszaken en de oneindige beroepen brengen een fors kostenplaatsje met zich mee."

Weet jij wel wat rechtszaken kosten?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:48

Bunga schreef:
Dus er gaat zo veel geld op aan de kosten van een nieuw pand en bewaking? Maar imo moet de bewaking toch sowieso betaald worden? Ik kan het me nog steeds niet voorstellen.. :o?

Wat denk je van het hele proces rondom de doodstraf? Daar gaat ontzettend veel tijd insteken, dus ook geld.
Je kan moeilijk na 1 proces van een uurtje iemand ter dood veroordelen, vind je niet? :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:52

Blue_Eyes schreef:
Begrijpend lezen misschien?
"De waarheid is dat een proces waarbij men de doodstraf eist, vaak lang kan aanslepen, wat ook de nodige kosten vereist. De executie zelfs is ook niet echt goedkoop te noemen. "
"De juryselectie, de rechtszaken en de oneindige beroepen brengen een fors kostenplaatsje met zich mee."

Weet jij wel wat rechtszaken kosten?

Nee ik weet niet wat rechtszaken kosten, ik kan me voorstellen dat deze erg duur zijn. Maar rechtszaken zijn er toch ook als iemand de gevangenis in moet, om te bepalen welke straf etc. Ik kan me voorstellen dat de doodstraf zwaar is om over te bepalen, maar gaat dit niet op dezelfde manier als het bepalen welke straf iemand krijgt? Soms duurt een proces tegen een seriemoordenaar ook heel lang toch? Waarom is de executie zo duur? Een paard inslapen kost honderd euro.. Het citeren van jou heeft overigens ook weinig met begrijpend lezen te maken, ik vraag waarom maar ik krijg van jou geen antwoord. Alleen een citaat die ik zelf ook heb kunnen lezen. Verder zou je best iets vriendelijker mogen reageren.. Niet iedereen is zo snel van begrip.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:53

Bunga schreef:

:+

heb jij enig idee wat de kosten van de hoogste rechters zijn? De advocaten? En wat die hele processen kosten? Dan de executie zelf nog... De mensen die bepalen welke straf iemand krijgt zijn niet bepaald de minste. En het zijn er ook nog eens heel erg veel, zal wat wezen als een rechter dat kan beslissen.
Da's ways duurder dan iemand levenslang opsluiten.

En om nou een mens te executeren te vergelijken met het inslapen van een paard...
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 18-01-14 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

xZiva_

Arrabel schreef:
Ik zit op programma gemist een docu te kijken over mensen die de doodstraf hebben. Ik vind dat zo vreemd... Dat een hogere macht beslist dat jij dood moet. Op dit moment zitten er 260 mensen in Texas te wachten tot ze vermoord worden. Uit cijfers blijkt dat er 4 mensen per jaar onschuldig ter dood veroordeeld zijn. Mensen die weten dat ze een dodelijke injectie krijgen moeten daar soms ook nog een aantal jaar op wachten. Dan kun je nog zo veel vreselijke dingen hebben gedaan maar een mens kan toch niet over een ander mens beslissen wanneer hij dood gaat? Dan ben je toch net zo erg als de moordenaar die je vermoord?

vaak hebben ze dat zelf ook gedaan. de meeste hebben iemand vermoord. wat dus betekend dat hun ook hebben besloten wanneer een ander mens doodgaat.
ik vind het een prima straf, hetzelfde aandoen als ze zelf gedaan hebben! het enige wat ze zouden mogen is beter onderzoek doen naar de dader

Cinderella

Een paard en een mens is toch geen vergelijking, come on :')
De executie van een mens gaat heel anders, daar zit ook een gigantisch proces omheen.