Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
purny schreef:Meisje met suikerziekte in HEMA aangezien voor junk
Een acute diabetesaanval in een filiaal van de HEMA is voor de 17-jarige Yosra Aajir uit Den Haag, uitgelopen op een vervelend incident. Ze trok zich afgelopen vrijdag terug in een pashokje van het warenhuis om zichzelf een shot insuline toe te dienen, toen twee beveiligers het gordijn opentrokken, juist terwijl ze met haar broek op de knieën zit om een spuit toe te dienen. Van schrik verliest Yosra wat urine. Ze wordt door de beveiligers beschuldigd van het toedienen van drugs en de politie wordt ingeschakeld.
De vriendin van Yosra probeert intussen de beveiligers duidelijk te maken dat het gaat om een noodzakelijk shot insuline, maar de mannen zijn onvermurwbaar. Yosra wordt vastgehouden in het kantoortje van de HEMA in afwachting van de politie.
Haar gealarmeerde moeder arriveert bij het warenhuis, maar Yosra wordt hardhandig in de tang gehouden en naar eigen zeggen met haar hoofd tegen een muur gedrukt. Haar moeder krijgt ze niet te zien. Ze belandt op het politiebureau.
'Dat doen veel allochtonen'
Daar wordt ze, vanwege het urineverlies, beschuldigd van vandalisme. Wat er daarna gebeurt, tart iedere beschrijving: De dienstdoende agenten geloven niet dat ze diabetespatiënte is: Yosra: 'Toen ik mijn medicijnen liet zien zeiden ze: Dat is vast een truc om eerder weg te mogen uit de cel. Dat doen veel allochtonen.'
Een arts in het ziekenhuis, die Yosra een dag later bezoekt voor een doktersverklaring, constateert dat ze op beide bovenarmen zwellingen en bloeduitstortingen heeft, waarschijnlijk als gevolg van de hardhandige behandeling van de beveiligers.
Vervelend
Een woordvoerder van de HEMA, spreekt tegen RTV West van een 'ongelukkig incident': 'Er zijn vaker incidenten in winkels. Ik kan me de eerste reactie van de beveiligers beroepshalve wel voorstellen. We gaan het verder uitzoeken. We hebben de camerabeelden overgedragen aan de politie'.
Hij vervolgt: 'De verdachte heeft in een pashokje in de HEMA geplast en is hierop aangehouden door de beveiliging, die haar vervolgens heeft overgedragen aan agenten. Op basis van de informatie die zij kregen zou er sprake zijn van opzet. De verdachte wenste gebruik te maken van een advocaat, die ook aanwezig was bij het verhoor, waardoor het verhoor en haar invrijheidstelling langer op zich liet wachten.'
Yosra is niet van plan een eventuele boete te betalen. Het enige dat ze wil is excuses voor de hardhandige behandeling. De politie heeft de zaak inmiddels geseponeerd.
Kamervragen
PvdA-Tweede Kamerlid Ahmed Marcouch heeft minister Ivo Opstelen van Veiligheid en Justitie om opheldering gevraagd over de kwestie. De minister moet morgen tijdens het vragenuurtje naar de Kamer komen. De Haagse politie kwam de afgelopen tijd meerdere malen in opspraak vanwege hun vermeend discriminerende houding ten aanzien van Allochtonen.
Ook de vereniging van diabetespatiënten zegt 'geschrokken en verbaasd te zijn' over het incident: 'Voor de verwarring in de eerste 10 minuten heb ik begrip, maar als ze dan zelf vertelt dat ze diabetes heeft, haar vriendin bevestigt dit, ze heeft de spullen bij zich en ook haar moeder komt vertellen, dat haar dochter diabetes heeft, dan snap ik niet dat er geen begrip is voor de situatie', zegt Margreet Smilde van Diabetes Vereniging Nederland.
Nu vraag ik me daadwerkelijk af... waar gaan we heen in NL?
Lizzyy schreef:Wat had ze dan moeten doen? In de winkel haar broek laten zakken en daar zichzelf een shot (noem je dat zo?) geven? Dan waren helemaal de rapen gaar..
Dat er verwarring bij de agenten ontstaat is logisch, maar dat ze na opheldering nog zo reageren is ronduit onbeschoft.
Nu ik dit typ moet ik zeggen dat ik toen ik, 10, 11 jaar was, ook meegenomen ben door de beveiliging van de HEMA.
Was met mijn moeder aan het rondsnuffelen en ik wilde een lipgloss bekijken waar geen tester van was. Ik draaide het dopje er vanaf die in plastic zat en binnen 2 seconden (leek het) werd ik opgepakt door 2 beveiligers en meegenomen naar achteren wegens vandalisme/diefstal, 1 van die 2.
Natuurlijk was het fout wat ik deed, maar ik was toen 10, 11 jaar en wist ik veel dat dat niet mocht op die leeftijd? Excuses hebben we nooit gehad en in dat filiaal van de HEMA kom ik ook echt nooit meer!
Marcella schreef:Lizzyy schreef:Wat had ze dan moeten doen? In de winkel haar broek laten zakken en daar zichzelf een shot (noem je dat zo?) geven? Dan waren helemaal de rapen gaar..
Dat er verwarring bij de agenten ontstaat is logisch, maar dat ze na opheldering nog zo reageren is ronduit onbeschoft.
Nu ik dit typ moet ik zeggen dat ik toen ik, 10, 11 jaar was, ook meegenomen ben door de beveiliging van de HEMA.
Was met mijn moeder aan het rondsnuffelen en ik wilde een lipgloss bekijken waar geen tester van was. Ik draaide het dopje er vanaf die in plastic zat en binnen 2 seconden (leek het) werd ik opgepakt door 2 beveiligers en meegenomen naar achteren wegens vandalisme/diefstal, 1 van die 2.
Natuurlijk was het fout wat ik deed, maar ik was toen 10, 11 jaar en wist ik veel dat dat niet mocht op die leeftijd? Excuses hebben we nooit gehad en in dat filiaal van de HEMA kom ik ook echt nooit meer!
Vraag me af waar die hun diploma gehaald hebben, maar het is pas diefstal als je de kassa gepasseerd ben zonder te betalen.![]()
En dan heb ik mijn diploma nog niet.
Shadow0 schreef:De beveiligers zijn professionals. Die zouden getraind horen te worden op goede communicatie in moeilijke situaties lijkt me.
little_king schreef:Ehbo hoort er geloof ik niet bij.
Bhv, stelt niets voor. Helaas. Dat heb ik ook en heb daar nooit een diabetes spuit in handen gehad.
Electra63 schreef:little_king schreef:Ehbo hoort er geloof ik niet bij.
Bhv, stelt niets voor. Helaas. Dat heb ik ook en heb daar nooit een diabetes spuit in handen gehad.
EHBO hoort er wel bij en in combinatie met BHV en je gezonde verstand met waarnemingsvermogen moet toch wel voldoende zijn?
Ik heb een vriendin die recruiter is bij Trigion, ik zal het haar eens vragen
Electra63 schreef:little_king schreef:
EHBO hoort er wel bij en in combinatie met BHV en je gezonde verstand met waarnemingsvermogen moet toch wel voldoende zijn?
Ik heb een vriendin die recruiter is bij Trigion, ik zal het haar eens vragen