Meisje met suikerziekte in HEMA aangezien voor junk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Meisje met suikerziekte in HEMA aangezien voor junk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:07

Als 17 jarige je plas laten lopen omdat iemand het gordijn weg trekt? Vind het een vaag verhaal en het zal denk ik aangedikt zijn (van beide kanten)

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:09

purny schreef:
Meisje met suikerziekte in HEMA aangezien voor junk

Een acute diabetesaanval in een filiaal van de HEMA is voor de 17-jarige Yosra Aajir uit Den Haag, uitgelopen op een vervelend incident. Ze trok zich afgelopen vrijdag terug in een pashokje van het warenhuis om zichzelf een shot insuline toe te dienen, toen twee beveiligers het gordijn opentrokken, juist terwijl ze met haar broek op de knieën zit om een spuit toe te dienen. Van schrik verliest Yosra wat urine. Ze wordt door de beveiligers beschuldigd van het toedienen van drugs en de politie wordt ingeschakeld.

De vriendin van Yosra probeert intussen de beveiligers duidelijk te maken dat het gaat om een noodzakelijk shot insuline, maar de mannen zijn onvermurwbaar. Yosra wordt vastgehouden in het kantoortje van de HEMA in afwachting van de politie.

Haar gealarmeerde moeder arriveert bij het warenhuis, maar Yosra wordt hardhandig in de tang gehouden en naar eigen zeggen met haar hoofd tegen een muur gedrukt. Haar moeder krijgt ze niet te zien. Ze belandt op het politiebureau.

'Dat doen veel allochtonen'
Daar wordt ze, vanwege het urineverlies, beschuldigd van vandalisme. Wat er daarna gebeurt, tart iedere beschrijving: De dienstdoende agenten geloven niet dat ze diabetespatiënte is: Yosra: 'Toen ik mijn medicijnen liet zien zeiden ze: Dat is vast een truc om eerder weg te mogen uit de cel. Dat doen veel allochtonen.'

Een arts in het ziekenhuis, die Yosra een dag later bezoekt voor een doktersverklaring, constateert dat ze op beide bovenarmen zwellingen en bloeduitstortingen heeft, waarschijnlijk als gevolg van de hardhandige behandeling van de beveiligers.

Vervelend
Een woordvoerder van de HEMA, spreekt tegen RTV West van een 'ongelukkig incident': 'Er zijn vaker incidenten in winkels. Ik kan me de eerste reactie van de beveiligers beroepshalve wel voorstellen. We gaan het verder uitzoeken. We hebben de camerabeelden overgedragen aan de politie'.

Hij vervolgt: 'De verdachte heeft in een pashokje in de HEMA geplast en is hierop aangehouden door de beveiliging, die haar vervolgens heeft overgedragen aan agenten. Op basis van de informatie die zij kregen zou er sprake zijn van opzet. De verdachte wenste gebruik te maken van een advocaat, die ook aanwezig was bij het verhoor, waardoor het verhoor en haar invrijheidstelling langer op zich liet wachten.'

Yosra is niet van plan een eventuele boete te betalen. Het enige dat ze wil is excuses voor de hardhandige behandeling. De politie heeft de zaak inmiddels geseponeerd.

Kamervragen
PvdA-Tweede Kamerlid Ahmed Marcouch heeft minister Ivo Opstelen van Veiligheid en Justitie om opheldering gevraagd over de kwestie. De minister moet morgen tijdens het vragenuurtje naar de Kamer komen. De Haagse politie kwam de afgelopen tijd meerdere malen in opspraak vanwege hun vermeend discriminerende houding ten aanzien van Allochtonen.

Ook de vereniging van diabetespatiënten zegt 'geschrokken en verbaasd te zijn' over het incident: 'Voor de verwarring in de eerste 10 minuten heb ik begrip, maar als ze dan zelf vertelt dat ze diabetes heeft, haar vriendin bevestigt dit, ze heeft de spullen bij zich en ook haar moeder komt vertellen, dat haar dochter diabetes heeft, dan snap ik niet dat er geen begrip is voor de situatie', zegt Margreet Smilde van Diabetes Vereniging Nederland.

Nu vraag ik me daadwerkelijk af... waar gaan we heen in NL?

ik had het gelezen op facebook ja, echt erg

ik snap de bewakers wel dat ze denken dat het drugs zijn maar sowieso WIE TREKT ER NOU EEN GORDIJN OPEN VAN EEN PASHOK?!?!?! zelfs bewakers hebben daar geen excuus voor. als Yosra gewoon even uitlegt wat er aan de hand is vind ik het bullshit dat de politie erbij word gehaald!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:20

Natuurlijk heeft de beveiliging daar wel reden voor.
Stel het was wel een junk die wil je niet aan het spuiten hebben in de winkel.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:22

Nou kan me er als 44 jarige wel wat bij voorstellen hoor.... Je zit daar, broek op knieen... rats tatatatattata al helemaal als moslim (aanname mijn kant) Je loopt al een tijdje te sjoppen/kijken... dus eigenlijk volle blaas, maar ... toch even door. Eerst even spuiten want net een patatje op dus moet wel gebeuren, dat spuiten dan he... Kan me voorstellen dat het zo is gegaan. Kan me ook voorstellen dat je dan in je broek piest en kan me ook voorstellen van bewakers dat iemand zonder kleding of iets (al eerder geopperd) verdacht is en dat ze een kijkje gaan nemen. Wat ik niet snap is dat mams er niet bij mag en dat agenten ook nog s gaan discrimineren. Zelfs als het in de meest zwarte wijk zou zijn van nederland. Dus.. we wachten af, trekken geen conclusie maar vegen wel ideeen van tafel af die voorstellen dat je beter op een pleekan gaan zitten spuiten. Dat gaat er absoluut niet in bij mij.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:26

Meen je dit serieus !

Maarja mijn buurvrouw had ongeveer ook hetzelfde. Ze voelde zich wegdraaien in een winkel en opende snel een koekje. ZE kreeg ook berispingen dat ze meteen buien moest omdat eten niet toegestaan was, maar als je gaat wegdraaien is niet je eerste zorg om naar buiten te lopen.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:28

Als ik dan die link met die site zie waar die discriminerende reacties geplaatst zijn vraag ik me dus af wat zouden de reacties zijn als het om een autochtoon meisje ging?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:30

Dat het een aanstel puber was die aandacht wilde of iets in die strekking.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:46

Lizzyy schreef:
Wat had ze dan moeten doen? In de winkel haar broek laten zakken en daar zichzelf een shot (noem je dat zo?) geven? Dan waren helemaal de rapen gaar..
Dat er verwarring bij de agenten ontstaat is logisch, maar dat ze na opheldering nog zo reageren is ronduit onbeschoft.

Nu ik dit typ moet ik zeggen dat ik toen ik, 10, 11 jaar was, ook meegenomen ben door de beveiliging van de HEMA.
Was met mijn moeder aan het rondsnuffelen en ik wilde een lipgloss bekijken waar geen tester van was. Ik draaide het dopje er vanaf die in plastic zat en binnen 2 seconden (leek het) werd ik opgepakt door 2 beveiligers en meegenomen naar achteren wegens vandalisme/diefstal, 1 van die 2.
Natuurlijk was het fout wat ik deed, maar ik was toen 10, 11 jaar en wist ik veel dat dat niet mocht op die leeftijd? Excuses hebben we nooit gehad en in dat filiaal van de HEMA kom ik ook echt nooit meer!

Vraag me af waar die hun diploma gehaald hebben, maar het is pas diefstal als je de kassa gepasseerd ben zonder te betalen. :=

En dan heb ik mijn diploma nog niet.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:50

Marcella schreef:
Lizzyy schreef:
Wat had ze dan moeten doen? In de winkel haar broek laten zakken en daar zichzelf een shot (noem je dat zo?) geven? Dan waren helemaal de rapen gaar..
Dat er verwarring bij de agenten ontstaat is logisch, maar dat ze na opheldering nog zo reageren is ronduit onbeschoft.

Nu ik dit typ moet ik zeggen dat ik toen ik, 10, 11 jaar was, ook meegenomen ben door de beveiliging van de HEMA.
Was met mijn moeder aan het rondsnuffelen en ik wilde een lipgloss bekijken waar geen tester van was. Ik draaide het dopje er vanaf die in plastic zat en binnen 2 seconden (leek het) werd ik opgepakt door 2 beveiligers en meegenomen naar achteren wegens vandalisme/diefstal, 1 van die 2.
Natuurlijk was het fout wat ik deed, maar ik was toen 10, 11 jaar en wist ik veel dat dat niet mocht op die leeftijd? Excuses hebben we nooit gehad en in dat filiaal van de HEMA kom ik ook echt nooit meer!

Vraag me af waar die hun diploma gehaald hebben, maar het is pas diefstal als je de kassa gepasseerd ben zonder te betalen. :=

En dan heb ik mijn diploma nog niet.

Dat verklaard dan je antwoord.

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aa...

Dit kun je op verschillende manieren invullen. Maargoed offtopic.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:51

helaas weet ik zelf hoe snel t kan gaan dat een suiker patient out raakt of in coma raakt als diegene niet spuit..
ik kan me wel begrijpen dat het meisie van schrik dr plas heeft laten lopen ...
maar in wat voor land wonen wij dat mensen tegenwoordig zo tegen elkaar doen 8)7 vind t echt van t padje af

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:52

Shadow0 schreef:
De beveiligers zijn professionals. Die zouden getraind horen te worden op goede communicatie in moeilijke situaties lijkt me.

Klopt. En beveiligers moeten een EHBO en BHV-diploma hebben, dus zij zouden een diabetesspuit wel moeten herkennen. Zo niet, dan biedt je excuses aan voor de gemaakte fout.
Wat mij betreft mag de Hema zich schamen en erkennen dat er er niet juist is gehandeld, dat lijkt me toch niet zo moeilijk.

Verder schaam ik mij om Nederlander te zijn als ik de reacties lees in de link.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:58

Ehbo hoort er geloof ik niet bij.
Bhv, stelt niets voor. Helaas. Dat heb ik ook en heb daar nooit een diabetes spuit in handen gehad.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:04

little_king schreef:
Bhv, stelt niets voor. Helaas. Dat heb ik ook en heb daar nooit een diabetes spuit in handen gehad.

EHBO hoort er wel bij en in combinatie met BHV en je gezonde verstand met waarnemingsvermogen moet toch wel voldoende zijn?
Ik heb een vriendin die recruiter is bij Trigion, ik zal het haar eens vragen :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:04

wat ik niet begrijp...had die vriendin niet even kunnen uitleggen wat er gaande was?Of sprak zij geen nederlands?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:10

Electra63 schreef:
little_king schreef:

EHBO hoort er wel bij en in combinatie met BHV en je gezonde verstand met waarnemingsvermogen moet toch wel voldoende zijn?
Ik heb een vriendin die recruiter is bij Trigion, ik zal het haar eens vragen :D

Ik werk zelf bij Trigion en wij krijgen alleen bhv ;)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:10

Meiden, vreemd dat een meid van 17 jaar in de
broek plast? Iemand die suikerziekte heeft een te hoog zit waar door ze insuline moet spuiten, heeft omdat moment erg de drang om te drinken en te plassen. Dan is ook 1 van de kenmerken dat je te hoog zit....
ja als je dan schrikt kan je wel wat laaten gaan per ongeluk...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:14

geerke schreef:
wat ik niet begrijp...had die vriendin niet even kunnen uitleggen wat er gaande was?Of sprak zij geen nederlands?

Het probleem was, begreep ik, dat ze het niet wilden geloven, omdat het een truc zou zijn. Dan kun je uitleggen wat je wilt.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:17

Shadow0 schreef:
geerke schreef:

Het probleem was, begreep ik, dat ze het niet wilden geloven, omdat het een truc zou zijn. Dan kun je uitleggen wat je wilt.

En hoe weet jij dit dan?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:19

Tiffany, staat in het begin of in de reacties. Tis een bekende truc om te te zeggen, ik spuit insuline.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:21

Dat was wat in de artikelen vermeld stond, dat er wel degelijk getracht was om het uit te leggen. Uit het eerste bericht / artikel op Omroep West:
    De vriendin van Yosra probeert intussen de beveiligers duidelijk te maken dat het gaat om een noodzakelijk shot insuline, maar de mannen zijn onvermurwbaar. Yosra wordt vastgehouden in het kantoortje van de HEMA in afwachting van de politie. [...] Wat er daarna gebeurt, tart iedere beschrijving: De dienstdoende agenten geloven niet dat ze diabetespatiënte is: Yosra: 'Toen ik mijn medicijnen liet zien zeiden ze: Dat is vast een truc om eerder weg te mogen uit de cel. Dat doen veel allochtonen.'

SuzanH: is het dat ook echt? Dat is nogal makkelijk te controleren lijkt me :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:33

Electra63 schreef:
little_king schreef:

Ik werk zelf bij Trigion en wij krijgen alleen bhv ;)[/quote]

Raar. Ik weet dat de opleiding Ehbo geeft en Securitas geeft aan zijnmedewerkers herhalingscursussen

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:45

Shadow, lege insuline spuit kan je 'gemakkelijke' ombouwen en er een andere vloeistof in gooien. Staat ook bekend om filmpjes DIY..

Je wilt niet weten wat voor gezeur je hebt als je insuline spuiten mee moet nemen op vakantie en je gaat met het vliegtuig. Of je auto word gecontroleerd in een vreemd land....

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:49

Als het helemaal zo gegaan zou zijn als hier word beschreven dan is het natuurlijk schandalig maar eerlijk gezegd lijkt het mij sterk. Als zij rustig heeft meegewerkt en verteld heeft dat ze suikerziekte heeft en dat ook aantoont. Lijkt me echt niet dat ze zonder ook maar te luisteren de politie gaan bellen. Als zij als een mongool is gaan schreeuwen dan snap ik dat ze haar in een hokje gezet hebben en zo meegegeven aan de politie.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:51

Wederom: een van de bijeffecten van een hyper is bozig, geagiteerd gedrag. Dus het is niet zeker dat zij daar iets aan kon doen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:52

En ik vermoed meer dat het zo is gegaan. Ook aan de reactie te lezen in dat ene artikel van die beveiliger die et bij zou zijn geweest.