Onze ouderen, dupe van onze maatschappij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:27

Zunzuncito schreef:
Oh, ik kan niet echt op mijn vingers blijven zitten; ik vind je post echt tegen arrogantie aan zitten Margee. Ik geloof niet dat allebei jouw ouders full time 9-5 aan het werk waren in een stad verderop, jullie hadden blijkbaar de tijd om op en neer te rijden. Als ik om zes uur 's avonds thuis ben, ben ik al blij als ik om zeven uur klaar ben met eten en mijn rotzooi opgeruimd heb, en dan nog twee uur op en neer rijden met die auto die ik niet heb+ kwaliteit-tijd geven aan mijn ouders+ de hulp bieden die ze dan waarschijnlijk nodig hebben...dat kan je dan wel een kul-smoes noemen, maar daar gaat het nou wel om, dat je juist die verzorging moet combineren met kwali-tijd.
Dat gezegd hebbende geloof ik meteen dat je vrije tijd in moet leveren om andere prioriteiten voorrang te geven, maar ik word er verdrietig van als het maar als gemakzucht wordt omschreven.
Misschien zit mijn karma in de weg >;) , ik heb jaren gezegd dat ik die broers en zussen niet miste, maar dat komt nou heel hard terug -O- ;)

Arrogant? best hoor..... maar mijn vader werkte full-continu-diensten en mijn moeder had geen rijbewijs. Ze hadden het er gewoon voor over!!! Dat bedoel ik ook met prioriteiten stellen, wat vindt je op dat moment belangrijk..... Mijn vader werkte dus ook in de weekenden en dan gingen we door de week.
V.w.b. broers en zussen, mijn moeder was enig kind en ik ben het ook. We konden en kunnen dus niets delen, alles kwam op ons neer.
Mijn oma hoefde niet echt verzorgd te worden, dat was toen nog prima in orde, maar ze had maar 1 kind en die kwam heel trouw!
Zeker de laatste 10 jaar zie ik hoe het er soms in tehuizen aan toe gaat, veel familie maar niemand heeft tijd voor het bezoekje. Ook families die hun moeder de hele week bezoeken, om de beurt en iedere dag MET de maaltijden.
Altijd maar dat werk als smoes gebruiken.... je zit hier op een forum over paarden, daar heb je toch ook tijd voor!
En dan moet de overheid het maar oplossen...... de verzorging ja, die kan soms echt veel beter maar de eenzaamheid kunnen alleen wijzelf iets aan doen.

little_king

Re: Onze ouderen, dupe van onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:35

Je moeder was dus hele dagen thuis?

Mijn paard rij ik 3 keer in de week een uurtje, helaas red ik dat ook niet altijd en staat hij ook wel eens een week stil.

Zou ik dat rijden inruilen voor naar mijn moeder te gaan kan ik hoi zeggen en weer terug rijden en dan ben ik aan reistijd al meer tijd kwijt dan aan 3 keer rijden :)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:37

Misschien moet de discussie dan over het feit gaan, dat ik niet wil dat mijn leven alleen maar hoeft te bestaan uit eten, werken, slapen en mensen verzorgen (en ik zit nou ook gewoon op zondag te werken, in mijn tijd, en een forum in de gaten te houden). Ik geloof dat er nog wel een grijs gebied is, tussen alleen maar voor anderen zorgen en helemaal niet voor anderen zorgen, maar dat dit blijkbaar voor sommigen makkelijker op te vangen is en voor anderen wat minder makkelijk. Ik was het verder helemaal met je eens over prioriteiten stellen, maar het gaat mij niet om de eenzaamheid, maar de combinatie van koffie drinken, bed verschonen, mensen wassen etc, wat nou blijkbaar ook onderdeel moet worden van onze participatie maatschappij, want als ik lees dat mensen in een verzorgingshuis 1 keer in de week worden gewassen, dan schrik ik wel.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:21

little_king schreef:
Je moeder was dus hele dagen thuis?

Mijn paard rij ik 3 keer in de week een uurtje, helaas red ik dat ook niet altijd en staat hij ook wel eens een week stil.

Zou ik dat rijden inruilen voor naar mijn moeder te gaan kan ik hoi zeggen en weer terug rijden en dan ben ik aan reistijd al meer tijd kwijt dan aan 3 keer rijden :)

Ja, in die tijd kon je nog gewoon huisvrouw zijn en, als ik zo terug denk, waren alle vrouwen in onze buurt dat wel. Ik stam uit de tijd van de eerste tv's en auto's!
Nu heet ik zelf de sandwich generatie.
Ik rijd gemiddeld 1 keer per week in de winter, 's zomers gelukkig vaker.
Ik zeg heus niet dat iedereen er zo over moet denken, maar ik wil doen waar ik me goed bij voel.

Ik denk ook wel dat mensen te oud worden. Met alle die gebreken, en alles wat ze er voor slikken, is het niet leuk meer. Het leven wordt eindeloos gerekt met alle ellende, ook depressiviteit, van dien.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:25

Ik stam ook uit de tijd dat moeder thuis was. En ben dan toch weer jonger dan jij.
Maar juist daarom is dat niet te vergelijken met nu deze tijd.
Nu wordt er ook in ploegen gewerkt, toen was dat alleen maar bij uitzonderlijke banen zoals zorg.
Nu bij bijna alles. Dus tijd samen is er ook al minder dan wanneer je beide om 5 uur klaar bent op je werk en geen weekenden hebt.

Gelukkig is mijn moeder nog niet ziek. Maar ik zie haar nu ook niet elke week.
Ik heb geen erg sterke band met haar en dat heeft zijn redenen.
Dus of ik later (later is misschien morgen) daar wel vaak zal zijn?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:28

dan ook maar de discussie waarom sommige ouderen zo vast blijven zitten in een eigen leven en niet op een bepaalde tijd kiezen voor een omgeving die beter past bij de fase waarin ze nu zitten.
Mijn vader(dement) wil in zijn oude huis blijven wonen maar belt me wel regelmatig dat hij zo eenzaam is en hij alleen zit.
Ja wij komen best vaak,en mijn zus ook regelmatig en ook nog meer familileden maar we komen niet elke avond om hem gezelschap te houden.
ouderen moeten ook zelf werken aan hun zorg toch?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:40

cam schreef:
dan ook maar de discussie waarom sommige ouderen zo vast blijven zitten in een eigen leven en niet op een bepaalde tijd kiezen voor een omgeving die beter past bij de fase waarin ze nu zitten.
Mijn vader(dement) wil in zijn oude huis blijven wonen maar belt me wel regelmatig dat hij zo eenzaam is en hij alleen zit.
Ja wij komen best vaak,en mijn zus ook regelmatig en ook nog meer familileden maar we komen niet elke avond om hem gezelschap te houden.

dat vind ik meestal zo egoistisch van veel ouderen,zich totaal niet willen aanpassen of iets tijdig willen veranderen.Vastgeroest zijn in hun oude gewoontes.(ik heb veel voor bejaarden gewerkt,als thuishulp.Schrijnende situaties van demente bejaarden die in the middle of nowhere dement zitten te zijn,en daar ook niet weg willen :7 )

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:44

geerke schreef:
cam schreef:

dat vind ik meestal zo egoistisch van veel ouderen,zich totaal niet willen aanpassen of iets tijdig willen veranderen.Vastgeroest zijn in hun oude gewoontes.(ik heb veel voor bejaarden gewerkt,als thuishulp.Schrijnende situaties van demente bejaarden die in the middle of nowhere dement zitten te zijn,en daar ook niet weg willen :7 )

Dus jij hebt voor veel demente bejaarden gewerkt en vindt ze egoistisch omdat ze dement zitten te zijn?
Zoek "dement" eens op meid...... of is het een grapje??

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:46

geerke schreef:

Iets met oude bomen die je niet moet verplanten ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:47

nee,die mensen waren in het beginstadium.Dementie heeft namelijk verschillende stadia.
Je staat volledig machteloos als ze in ene niemand meer binnen de poort laten omdat ze denken dat iedereen een spion is.
In het begin stadium ook geen hulp willen aannemen.Dus eigelijk hetzelfde verhaal als de vader van Cam@.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:49

Ook hier een thuishulp. Mijn verhaal voor school. Waargebeurd:

Citaat:
Het is een prachtige dinsdagochtend. Een waterig zonnetje probeert af en toe door de wolken haar stralen te laten zien. Mijn cliënt mevrouw Roozema staat voor vier uur ingepland. In hoge paniek ben ik gister om half 6 aan het einde van de middag, nog benaderd door kantoor. Of ik toch wil werken omdat ze niemand konden vinden. Mevrouw heeft al een week geen hulp gehad. Ik had bewust die dinsdag vrij gevraagd, maar kan het niet over mijn hart verkrijgen om ‘nee’ te zeggen.

Ik druk op de bel van mevrouw Roozema’s woning. Een schorre ‘ding-dong’ hoor ik achter de voordeur vandaan komen. De zware, roodgeverfde deur wordt geopend door een klein, mollig vrouwtje die mij een hand geeft. “Ah! Martine, ik ben Mari. Aangenaam! Hebben ze toch iemand gevonden?! Mevrouw zit nog onder de douche, ga maar alvast aan het werk.” Ik loop de hal in en hang mijn jas op waarna ik mij vervolgens richting de keuken begeef. Onder het aanrecht haal ik een emmer vandaan waarna de thuishulp naast mij komt staan. “Ze hebben jou niet voor niets ingeroosterd. Ze heeft een slechte dag vandaag, bereid je er maar vast op voor”, en duikt vervolgens de kasten in opzoek naar de een insulinespuit, waarna ze zich als een speer weer richting badkamer haast.

Gewapend met een emmer vol sop, een stofdoek en handschoenen loop ik naar de slaapkamer waarna de thuishulp met een lege spuit uit de badkamer terugkomt: “Toch fijn dat jij wil komen, mevrouw heeft al twee weken geen hulp gehad omdat er een personeelstekort is. Ik breng haar zo naar de woonkamer. Wil jij straks om een uur of half 10 koffie zetten? Neem zelf ook maar wat. Kletsen vindt ze fijn. Ik moet zo door naar de overbuurvrouw”. Ik kijk naar het bed. Een naar gevoel bekruipt me. Mevrouw ligt al twee weken in een niet verschoond bed. De uninepomp en de vlekken in bed verraden dat er al die tijd niemand het bed heeft verschoont. Toch iets anders dan dat ze op kantoor zeiden. Nadat mijn collega de oude dame heeft aangekleed, rijdt ze haar naar de woonkamer waarna ze mij nog even begroet: “Werkze nog! Als ze jou van kantoor nog bellen, gewoon aangeven dat jij ook vakantie hebt. Dat is hun probleem.”

Het is kwart voor tien en mevrouw zit bij het raam. Haar handen liggen gevouwen op haar schoot en met haar linkerbeen tikt ze af en toe tegen de verwarming. “Wilt u koffie hebben?”, vraag ik. “Ja meisje, graag. Klein beetje suiker. En de koekjes staan in het linker kastje. Neem zelf ook wat. Kom er gezellig even bij zitten. Werken kunnen de anderen ook doen. Jij hebt vakantie”, en ze kijkt me tevreden aan.

Na het zetten van de koffie neem ik plaats op de bank. Ik vraag haar hoe het met haar gaat. Een glimlach komt mij tegemoet. “Ik heb wel eens betere dagen gehad. Die suiker hé…”, en ze verzet zich even. “Toch fijn dat je tijd kunt maken. Het is ook elke keer hetzelfde gezeur met die vakanties.”

“Hoe bedoelt u”, vraag ik. “Nou..” Ze slikt en went haar blik af. “Met de herfstvakantie konden ze al geen hulp vinden voor 4 uur. Nee, alleen voor maximaal 2 uur zijn er mensen beschikbaar. Ik kan zelf niets en dat moeten zij op kantoor begrijpen. Maar dat is moeilijk schijnbaar. Ik betaal ook in de kerstvakantie voor hulp! Zelfs als er niemand komt schoonmaken, moet ik toch betalen.” Ik knik instemmend. Deze problemen heb ik vaker gehoord. Opnieuw wordt er geslikt. “Mijn vaste hulp, Chanien is ontslagen. Ach, ontslagen klinkt zo crue. Maar toch is het zo. Ik had haar al 2 jaar als vaste hulp maar doordat ze bij de zorgorganisatie niet aan vaste contracten doen, is zij op straat komen te staan. Het was zo’n fijne meid.” Mevrouw schudt vervolgens met haar hoofd en pakt een zakdoekje van de vensterbank die vervolgens door haar dunne vingers wordt omklemd. “Door mijn suiker en ook door de reuma, ben ik afhankelijk geworden van mensen. Ik wil zo graag, mijn hoofd wil, maar mijn lichaam houdt er langzaam mee op. Het is verschrikkelijk om geholpen te moeten worden bij douchen, naar bed gaan of zelfs aardappelen schillen. Ik kan het niet meer.” Ik stel de vraag hoe zij het nu doet met de hulpen. “Nou, dat is een lang verhaal. ’s Ochtends komt Mari altijd, die heb jij zojuist al ontmoet. Behalve in het weekend, dan krijg ik steeds anderen. Rond een uur of vijf, als ik medicatie nodig heb, krijg ik elke keer andere zusters. Maar ook bij het naar bed brengen heb ik geen vaste hulpen. Het is niet erg,” vervolgt ze, “maar het kost gewoon heel veel moeite. Ik ben aangewezen op anderen en toch voel ik mij eenzaam. Al mijn vriendinnen van hier zijn al gestorven. Nu kan ik niemand echt leren kennen doordat de mensen die hier wonen jonger zijn, ze hebben andere interesses of ze zijn van de wereld door medicatie praten moeilijk wordt.” Mevrouw kucht een keer en wrijft met het zakdoekje onder haar bril door. “Mijn man is 5 jaar geleden overleden en sindsdien ga ik ook hard achteruit.”

Er volgt een lange stilte. Twee blauwe ogen staren mij vanachter dikke brilglazen aan. “Ik ben blij dat je toch bent gekomen en jij je vrije dag hebt opgegeven.” Een goedkeurend knikje volgt. “Ik had gisteravond Kim aan de telefoon dat ze toch iemand bereidt had gevonden om te helpen. Eigenlijk hoefde het van mij niet, elke keer die wisselende hulpen of geen hulp, het is te zot voor woorden. Zelf hoef ik geen bed af te halen of over de grond te kruipen om de plinten te stoffen, daar zijn jullie voor. Maar elke keer bij een nieuw iemand uitleggen waar alles staat, hoe ik het liefste heb hoe er gewerkt moet worden en waarmee, kost voor mij net zo veel, al dan niet meer, inspanning. Ze moeten bij de zorgorganisatie gewoon vaste contracten aanbieden. Maar er moeten niet alle vaste hulpen komen. Vooral goede hulpen. Dat is nog veel belangrijker. Laatst had ik er eentje die niet wist hoe je een bloesje moest strijken. Dat kan toch niet?” Ik knik instemmend. “Maar meid, maak je niet druk! Ik ben blij dat je er bent en ik zie dat jij ervaring hebt. Weet jij wat we gaan doen? Maak maar snel de keuken af en ga maar lekker naar huis.”

Ik sta op, pak de kopjes en ga de keuken in. Nadat ik ook de keuken heb onderworpen aan een grondige beurt, loop ik naar mevrouw toe. “Is er echt niet iets wat ik nog kan doen?” Mevrouw strijkt met haar hand over de mijne en zegt: “Meid, je bent een topper, je hebt genoeg gedaan. Ik heb mijn hart kunnen luchten en volgende week komt de vaste hulp. Ik zeg wel vaste hulp, noem je twee maanden al vast? Maakt ook niets uit. Geniet maar van je vrije dag!”

Nadat ik mijn jas heb aangetrokken bedank ik mevrouw voor de koffie waarna ze zegt: “Jij mag terug komen. En alles wat ik zei.. Ik heb geen slechte dag hoor, zoals Mari zei. Ik ben gewoon klaar met al dat gezeur.”

Een gerimpelde, benige hand wordt ondanks dat ik weet dat het mevrouw veel moeite kost, in de lucht gehouden. “Hopelijk tot snel!” roep ik vanuit de hal waarna ik een zachte: “Dat hoop ik ook” hoor en trek de deur achter mij dicht.

Ouderen worden door de drukte van de maatschappij vergeten. En de politieke kneuzen maken het alleen maar slimmer.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:56

storrum schreef:
geerke schreef:

Iets met oude bomen die je niet moet verplanten ?

Helaas moeten bijna alle bomen een keer verplanten omdat ze niet goed meer gedijen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:57

Ik denk dat we ouderen niet moeten zien als zielige zorgbehoevende mensjes, maar als individuen die zelf ook nog wat bij te dragen hebben.
Ik maak bijna wekelijks een afspraak met mijn oma, wel een week van te voren afspreken hoor, anders is haar agenda al vol. :+
Mijn beddengoed gaat dan bij haar in de droger, we drinken gezellig een kopje koffie, als het nodig is help ik ergens mee (naar de kapper brengen bv) en ik krijg altijd wel weer iets mee. (Kijk, sultana's, 3 halen 2 betalen, eentje voor jou!)

Als mensen dat eens in zouden zien, dat een bezoekje aan ouderen niet per definitie (helaas soms ook wel, dat geloof ik meteen!) geven is maar ook nemen....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:03

Toch als je voor een ouder of ouders zorgt wordt dat eigenlijk ook niet begrepen in Nederland. Ik ben heel veel vrienden kwijt en mensen vinden het gek dat ik samen met mijn moeder woon.
Ja ik lever veel in maar krijg er zoveel voor terug.
Voor mij is het niet te begrijpen dat je je ouders laat barsten, ja zo zie ik het.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:21

kohtje schreef:
Toch als je voor een ouder of ouders zorgt wordt dat eigenlijk ook niet begrepen in Nederland. Ik ben heel veel vrienden kwijt en mensen vinden het gek dat ik samen met mijn moeder woon.
Voor mij is het niet te begrijpen dat je je ouders laat barsten, ja zo zie ik het.

Als je ouder(s) je lieten barsten toen je hun nog nodig had is het misschien wel begrijpelijker.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:59

Geerke, dat vastgeroest zijn kun je ook vertalen voor angst.. Niet weten wat ze te wachten staat. Dood eng als je altijd je eigen dingen hebt kunnen doen, zonder daar over na te denken. Dan komt het moment dat ineens anderen voor je gaan denken, handelen en beslissen..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:34

little_king schreef:
kohtje schreef:

Als je ouder(s) je lieten barsten toen je hun nog nodig had is het misschien wel begrijpelijker.

Maar dat zijn uitzonderingen.
Mijn moeder heeft heel kort in een verzorgingshuis gezeten. Daar zaten mensen met 13 kinderen maar ik deed de boodschappen omdat er hoogstens 1x per 2 weken iemand kwam. Vind ik niet normaal.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:40

Ik weet het niet Jesser,toen mijn vader begin 2012 hoorde dat hij alzheimer had wist hij precies wat hem te wachten stond.
Eind 2011 was mijn moeder overleden aan dementie.
We hebben nog geprobeerd een gesprek met hem aan te gaan,maar dat was niet mogelijk.
Hij wilde er niet over praten en het ging vast wel los lopen.
Hij zei dat hij geen alzheimer had,maar kans had om het te krijgen.
Als we toen een plek hadden gezocht voor hem in een bejaardentehuis met ook een gesloten afdeling zou het voor iedereen beter geweest.
Dan had hij met hulp van ons en de hulp in het bejaardenhuis nog een aantal mooie jaren gehad,en had hij daarna in het tehuis kunnen blijven,alleen dan op de gesloten afdeling.
Nu is hij al zo ver dat een bejaardenhuis hem niet meer aan neemt,en de overgang zou ook veel te veel zijn voor hem.
Maar ik ben er van overtuigd dat hij door de zorg,de sociale contacten en het beter eten,hij minder slecht zou zijn dan dat hij nu is.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:48

cam schreef:
Helaas moeten bijna alle bomen een keer verplanten omdat ze niet goed meer gedijen.

Heb je wel eens een oude boom verplant? Die gaat het niet meer doen hoor, het spreekwoord bestaat niet voor niets... :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:50

storrum schreef:
cam schreef:

Heb je wel eens een oude boom verplant? Die gaat het niet meer doen hoor, het spreekwoord bestaat niet voor niets... :)

die moet je eigelijk gewoon omzagen... :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:52

:D

Mijn oma is veel te laat verplant. Zij is altijd een gezelligheidsmens geweest. Maar ging het om verhuizen naar het bejaardenhuis wilde ze dat niet. Want in haar huis was opa gestorven dus ze kon er niet weg.
Terwijl toen ze nog fit was daar wel heen ging om activiteiten mee te doen en koffie te drinken.

Maar oma werd ouder en ouder, licht dement, slecht ter been. Ze ging vallen in de nacht. Grote zorgen voor iedereen. In de nacht sliep er een kind bij haar (als je er 10 hebt is dat wel gemakkelijker) maar verhuizen nee.
Maar op een gegeven moment komt het er toch van. En dat was veel te laat. Toen is ze zo hard achteruit gegaan. Dat was die oude boom die je niet meer moet verplanten. Maar als ze minder eigenwijs was geweest was ze in het bejaardenhuis gaan wonen toen ze daar al die activiteiten mee deed.

Ik heb mijn moeder gezegd dat ze dus veel eerder moet verhuizen. Die stribbelt nu al bij de gedachte.
Dat ik echt niet elke nacht kom slapen in haar huis omdat ze te eigenwijs is te vertrekken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:15

Little king, weet niet hoe oud je bent maar je praat nog al makkelijk. Valt echt niet mee hoor om uit je vertrouwde omgeving weg moet. Daarbij zijn er tegenwoordig ook verschrikkelijk veel hele slechte verzorgingshuizen.
De bedoeling is tegenwoordig ook dat mensen langer thuis blijven wonen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:27

Ik praat niet gemakkelijk, ik praat realistisch.

Oma ging ook niet naar een verzorgingstehuis maar naar een bejaardenhuis. Eigenlijk was ze daar al te slecht voor maar dat is toen via een nichtje dat daar werkte en extra zorg op zich nam toch door kunnen gaan.
Oma is 89 geworden, was ze met de 80 daar naartoe gegaan, toen was ze nog goed, had ze er niet zo op achteruit gegaan.
Nu was ze te verslechterd om te verplanten.

Ik woon zelf een uur rijden bij mijn moeder vandaan.
Broer zit binnen een paar jaar in het buitenland, is hij nu al mee bezig.
Ik kan en geef toe, wil niet de zorg van mijn moeder compleet gaan dragen. (moeder is bijna 70)
Ik heb met haar geen goede band. We hebben geen ruzie, maar daar is dan ook wel alles mee gezegd.
Daar waar ze er voor mij moest zijn is ze er mijn hele leven ook niet geweest.
Dan kun je niet van je kinderen verwachten dat wij andersom wel compleet klaar staan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:29

Bejaardenhuizen stoppen te bestaan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:31

Echt ?
Waar mijn oma in zat is 4 jaar geleden compleet nieuw gebouwd?
Dan zullen ze er toch niet mee gaan stoppen?
Ze huurde daar gewoon een kamer.

Edit: lees daar op de site, dat heet officieel ook geen bejaardenhuis meer.
Maar appartement met 24 uurs zorg.
Laatst bijgewerkt door little_king op 13-01-14 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt