Twee talig onderwijs op basisschool in NL ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:06

Amandavd schreef:
Brainless schreef:
Mijn nichtje wordt vanaf haar geboorte 3talig (+nog 2 een beetje) opgevoed, en (nu met 10 jaar) is ze met Nederlands (wordt alleen thuis gesproken) net zo ver als Nederlandse kinderen.
Zo leuk om te zien hoe makkelijk ze omschakelt zonder problemen.

Maar niet ieder kind is zo. Niet ieder kind schakelt zo makkelijk om, en daar vergeten we rekening mee te houden.

Al de leerlingen op haar school worden minimaal 2 talig (de meeste 3 talig) opgevoed en geen 1 heeft daar moeite mee.

Mijn moeder is Brabander, mijn vader een Puttenaar; ik schakel zonder problemen oer tussen de 2 dialecten.
Ondanks dat ik absoluut geen talenknobbel heb.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:06

Het beheersen van Engels heeft inderdaad geen toegevoegde waarde op jonge leeftijd. Het leren ervan wel: door daar op jonge leeftijd al mee te beginnen leren ze de taal uiteindelijk beter en ontwikkelen ze vaak een beter taalgevoel (dus voor andere vreemde talen én voor de moedertaal). Daarnaast heeft een tweetalige opvoeding flink wat voordelen voor de hersenontwikkeling (het verkleint zelfs het risico op Alzheimer), en tweetalig onderwijs zal allicht een deel van die zelfde voordelen bieden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:08

Brainless schreef:
Amandavd schreef:

Maar niet ieder kind is zo. Niet ieder kind schakelt zo makkelijk om, en daar vergeten we rekening mee te houden.

Al de leerlingen op haar school worden minimaal 2 talig (de meeste 3 talig) opgevoed en geen 1 heeft daar moeite mee.

Mijn moeder is Brabander, mijn vader een Puttenaar; ik schakel zonder problemen oer tussen de 2 dialecten.
Ondanks dat ik absoluut geen talenknobbel heb.

Dus omdat een school alle kinderen het wel kunnen zal er niemand moeite mee hebben?

Ik wissel geregeld tussen het Nederlands, Duits, Engels en Limburgs, heb ik ook geen moeite mee. Maar er zijn zat mensen die dat niet kunnen, die daar moeite mee hebben. En daarom moet de keuze tot tweetaling onderwijs vrij blijven, zodat kinderen die er moeite mee hebben niet ondergesneeuwd raken en geen achterstand krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:09

Ik zeg ook niet dat het verplicht moet worden, maar dat het in de meeste gevallen geen negatief iets is.

edit:
Er zijn zoveel kinderen die vast lopen op het hoger onderwijs omdat ze er ineens minimaal 2 vreemde talen erbij krijgen.
Het blijkt als kinderen al een 2de taal (redelijk) kennen, ze veel makkelijker een 3de taal leren.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:12

Brainless schreef:
Ik zeg ook niet dat het verplicht moet worden, maar dat het in de meeste gevallen geen negatief iets is.

edit:
Er zijn zoveel kinderen die vast lopen op het hoger onderwijs omdat ze er ineens minimaal 2 vreemde talen erbij krijgen.
Het blijkt als kinderen al een 2de taal (redelijk) kennen, ze veel makkelijker een 3de taal leren.

Ik snap de redenatie, maar ik zou liever zien dat ze pas in groep zeven of in groep zes er mee beginnen, en niet al in groep 2 of 3.

Brainless

Re: Twee talig onderwijs op basisschool in NL ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:15

Jonge kinderen leren juist veel makkelijker spelenderwijs.
Ook al laat je ze naar een Engelstalig tekenfilmpje kijken, daar leren ze al veel van.
Ze leren de intonaties van een andere taal en simpele dingen zoals tellen, en simpele vragen stellen (hoe heet je, ik heb een hond/kat enz..).

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:20

Brainless schreef:
Jonge kinderen leren juist veel makkelijker spelenderwijs.
Ook al laat je ze naar een Engelstalig tekenfilmpje kijken, daar leren ze al veel van.
Ze leren de intonaties van een andere taal en simpele dingen zoals tellen, en simpele vragen stellen (hoe heet je, ik heb een hond/kat enz..).

En toch verandert dat mijn mening niet. Ik vind dat ze op 5 veel te jong zijn om al zoveel indrukken te kunnen verwerken. Ik vind dat we op die leeftijd meer bezig moeten zijn met de normale ontwikkeling van kinderen, hun sociale vaardigheden en motorieke vaardigheden zonder dat daar nog eens wat extra's aanhangt. Bovendien vraag ik mij af hoeveel leraren en leraressen dat uiteindelijk gaan volhouden. Zij hebben al een behoorlijke werkdruk, en moeten nu ook nog eens gaan leren omschakelen.

Brainless

Re: Twee talig onderwijs op basisschool in NL ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:22

Dus je vindt ook dat kinderen thuis niet meertalig moeten worden opgevoed omdat dit teveel indrukken geeft?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:25

Tsja. Ik kan nu aardig Fries verstaan en sprak op de middelbare school buitengewoon goed Engels zonder dat ik daar één dag bewust voor heb moeten leren. Dat lijkt mij dan weer een stuk prettiger dan dat je als kleuter 'lekker kind mag zijn' en vervolgens als 12-jarige keihard moet leren om die Engelse woordjes te stampen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:26

Brainless schreef:
Dus je vindt ook dat kinderen thuis niet meertalig moeten worden opgevoed omdat dit teveel indrukken geeft?

Thuis is een hele andere situatie dan school.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:27

Dani schreef:
Tsja. Ik kan nu aardig Fries verstaan en sprak op de middelbare school buitengewoon goed Engels zonder dat ik daar één dag bewust voor heb moeten leren. Dat lijkt mij dan weer een stuk prettiger dan dat je als kleuter 'lekker kind mag zijn' en vervolgens als 12-jarige keihard moet leren om die Engelse woordjes te stampen.

Alsof je als 12 jarige er ineens super veel moeite mee hebt om te leren, kom op zeg, dat slaat nergens op. Bovendien hoor ik iedereen maar roepen als kind leer je veel makkelijker, maar ik heb nog niemand met bronnen zien komen die dat ondersteunen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:32

Amandavd schreef:
Dani schreef:

Alsof je als 12 jarige er ineens super veel moeite mee hebt om te leren, kom op zeg, dat slaat nergens op. Bovendien hoor ik iedereen maar roepen als kind leer je veel makkelijker, maar ik heb nog niemand met bronnen zien komen die dat ondersteunen.

http://greut.nl/primair/2005/09/waarom- ... -een-taal/

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:35

Brainless schreef:
Amandavd schreef:

http://greut.nl/primair/2005/09/waarom- ... -een-taal/

Heb je dat artikel zelf gelezen? Ik vind het verre van overtuigend. Ja ze soms 4 redenen op waarom kinderen makkelijker een tweede taal leren maar die had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:38

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:42

Brainless schreef:
http://www.kennislink.nl/publicaties/ho ... weede-taal

http://www.kennislink.nl/publicaties/tweede-taal

Maar waar ben je dan naar op zoek?
Het is algemeen bekend dat 2 talig veel voordelen heeft en kinderen dit zonder problemen oppikken.

Ik hou niet van de term algemeen bekend, dat is zo'n dooddoener.En ik wil ook best geloven dat kinderen dingen zonder probleem oppikken, dat zie ik in mijn omgeving ook. Maar ik vraag mij af dat nou zoveel sneller gaat dan bij een kind dat 3 a 4 jaar ouder is.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:42

Amandavd schreef:
[quote=Vjestagirl"]
Amandavd schreef:
Het heeft niks met leuk vinden te maken, maar alles met hoe kinderen als individu leren en fuctioneren. Ik vind persoonlijk, dat we ze op die leeftijd beter sociale vaardigheden aan kunnen leren dan een extra taal. Dus samen leren spelen, en dat ze hun motorieke vaardigheden uitbreiden. De taal Engels heeft op die leeftijd geen enkel toegevoegde waarde, dat is pas later. Maar op die leeftijd moeten ze wel normen en waarden gaan leren. Misschien ben ik een muts, maar ik vind dat belangrijker, en daar schort het nogal aan bij de huidige kinderen. Bovendien vind ik ook dat eerst het ABN goed moet zijn. Als ik zie hoeveel mensen er nu nog de meeste simpele taalfouten maken, zowel in het Nederlands als in het Engels, dan denk ik serieus dat er een heleboel moet veranderen in het onderwijs,

Op die leeftijd leren ze een taal door samen te spelen, maar dan in het Engels.

Ja en ik vind dat persoonlijk onzin en nergens voor nodig. Dat je in groep zeven of acht er mee begint vind ik vroeg genoeg. Met 5 zijn ze naar mijn mening te jong om de Engelse woorden die ze leren ook echt te begrijpen.[/quote]

Sorry hoor maar groep 7 Is veels te laat hierdoor is de overstap voor kinderen naar de brugklas veels te groot. Waarom denk je dat in de brugklas op engels gemiddeld zo laag word gescored? gewoon met vijf met kleine dingen beginnen zoals dieren kleuren en vormen en dingen kijken als dora en dat hoe ouder ze worden dat steeds verder oppakken in de hogere klassen. Dan gaat alles veel gelijdelijker. Dit zorgt ervoor dat kinderen een beter taalgevoel krijgen, makkelijker kunnen omschakelen en later makkelijker de overgang naar de middelbare kunnen maken.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:44

Amandavd schreef:
Dani schreef:

Niet super moeilijk maar te snel ineens kinderen hebben al een achterstand voordat ze goed en wel met de taal zijn begonnen

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:46

ryukapple schreef:
Amandavd schreef:

Niet super moeilijk maar te snel ineens kinderen hebben al een achterstand voordat ze goed en wel met de taal zijn begonnen

Dit volg ik even niet hoor, waar zeg ik dat?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:56

ik zeg doen , alleen maar goed :j

vroegah heb ik engels geleerd van tv, tekenfilms etc , die waren toen nog gewoon in het engels met ondertiteling, niks nasynchroniseren als een stelletje duitsers,
meertalig onderwijs heeft voordelen en idd , een tweede taal jong al beginnen aan te leren, blijft veel makkelijker hangen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:09

Amandavd schreef:
Het heeft niks met leuk vinden te maken, maar alles met hoe kinderen als individu leren en fuctioneren. Ik vind persoonlijk, dat we ze op die leeftijd beter sociale vaardigheden aan kunnen leren dan een extra taal. Dus samen leren spelen, en dat ze hun motorieke vaardigheden uitbreiden. De taal Engels heeft op die leeftijd geen enkel toegevoegde waarde, dat is pas later. Maar op die leeftijd moeten ze wel normen en waarden gaan leren. Misschien ben ik een muts, maar ik vind dat belangrijker, en daar schort het nogal aan bij de huidige kinderen. Bovendien vind ik ook dat eerst het ABN goed moet zijn. Als ik zie hoeveel mensen er nu nog de meeste simpele taalfouten maken, zowel in het Nederlands als in het Engels, dan denk ik serieus dat er een heleboel moet veranderen in het onderwijs,

Eerlijk gezegd vind ik dat sociale vaardigheden, normen en waarden niet de taak van de school moeten zijn? Opvoeden en samen spelen is toch de taak van ouders, vakken leren en samenwerken is de taak van school. Het lijkt mij ook compleet onwenselijk als scholen kinderen een pakket met normen en waarden gaan opdringen wat misschien helemaal niet aansluit bij de waarden van de ouders :? . ABN is trouwens volgens mij ook vaak net zo goed vanuit huis of niet, als er bij een kind thuis geen boeken in huis zijn kan je er vaak al donder op zeggen dat ze slechter schrijven volgens mij...

Ik vraag me trouwens wel af wat dit zou doen voor de aansluiting met het middelbaar onderwijs. Als je bijv niet naar tweetalig basisonderwijs gaat kan je daar dan nog wel voor kiezen als je naar de middelbare school gaat of andersom. Vaak word de schoolkeuze toch ook voor een groot deel bepaald door de regio...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:16

liedje89 schreef:
Amandavd schreef:

Eerlijk gezegd vind ik dat sociale vaardigheden, normen en waarden niet de taak van de school moeten zijn? Opvoeden en samen spelen is toch de taak van ouders, vakken leren en samenwerken is de taak van school. Het lijkt mij ook compleet onwenselijk als scholen kinderen een pakket met normen en waarden gaan opdringen wat misschien helemaal niet aansluit bij de waarden van de ouders :? . ABN is trouwens volgens mij ook vaak net zo goed vanuit huis of niet, als er bij een kind thuis geen boeken in huis zijn kan je er vaak al donder op zeggen dat ze slechter schrijven volgens mij...

Ik vraag me trouwens wel af wat dit zou doen voor de aansluiting met het middelbaar onderwijs. Als je bijv niet naar tweetalig basisonderwijs gaat kan je daar dan nog wel voor kiezen als je naar de middelbare school gaat of andersom. Vaak word de schoolkeuze toch ook voor een groot deel bepaald door de regio...

Kinderen leren juist heel veel sociale vaardigheden op school. Op school moeten ze de hele dag, 5 dagen in de week door brengen met een groep kinderen de ze in het begin nog niet kennen. Ze moeten leren met elkaar om te gaan op een normale wijze. Ze moeten leren juffrouw en meester te zeggen, ze moeten leren hoe ze netjes tegen een docent praten, zoals met u en met twee woorden praten. Ze moeten alsjeblieft en dankjewel zeggen vaak. Ze leren op school veel meer als thuis vaak. Ik moest thuis wel met twee woorden praten maar hoefde geen u te zeggen tegen mijn ouders. Toevallig had ik een broertje waarmee ik moest leren spelen, maar hoeveel kinderen die thuis enigs kind zijn? Die moeten dat op school leren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:21

Amandavd schreef:
Kinderen leren juist heel veel sociale vaardigheden op school. Op school moeten ze de hele dag, 5 dagen in de week door brengen met een groep kinderen de ze in het begin nog niet kennen. Ze moeten leren met elkaar om te gaan op een normale wijze. Ze moeten leren juffrouw en meester te zeggen, ze moeten leren hoe ze netjes tegen een docent praten, zoals met u en met twee woorden praten. Ze moeten alsjeblieft en dankjewel zeggen vaak. Ze leren op school veel meer als thuis vaak. Ik moest thuis wel met twee woorden praten maar hoefde geen u te zeggen tegen mijn ouders. Toevallig had ik een broertje waarmee ik moest leren spelen, maar hoeveel kinderen die thuis enigs kind zijn? Die moeten dat op school leren.

Ik hoefde op school geen u te zeggen, en geen juf(frouw) of meester. Wij noemden ze gewoon Loek of Anja en je & jij. Ook alle ouders van vriendjes en vriendinnetjes heb ik altijd gewoon je & jij genoemd en bij de voornaam.

En tóch... Kan ik nu mensen u noemen. Of meneer of mevrouw. Dat hebben mijn ouders me dan juist weer bijgebracht.

Een school is in de eerste 2 jaar om te leren dat je op een stoeltje moet zitten, dat je soms je mond moet houden, dat de aandacht verdeeld moet worden over 30 kindertjes etc. Daarna is een school om dingen aan te leren als rekenen, taal, schrijven en biologie. Ik weet dat mijn ouders me bewust buiten de godsdienst lessen hebben gehouden omdat ze het niet eens waren met wat er verteld werd. Ik kwam ook weleens thuis met een verhaal over wat de juf of meester verteld had, en dat mijn moeder me ronduit vertelde dat dat niet waar was en waarom...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:32

Vjestagirl schreef:
Amandavd schreef:

Ik hoefde op school geen u te zeggen, en geen juf(frouw) of meester. Wij noemden ze gewoon Loek of Anja en je & jij. Ook alle ouders van vriendjes en vriendinnetjes heb ik altijd gewoon je & jij genoemd en bij de voornaam.

En tóch... Kan ik nu mensen u noemen. Of meneer of mevrouw. Dat hebben mijn ouders me dan juist weer bijgebracht.

Een school is in de eerste 2 jaar om te leren dat je op een stoeltje moet zitten, dat je soms je mond moet houden, dat de aandacht verdeeld moet worden over 30 kindertjes etc. Daarna is een school om dingen aan te leren als rekenen, taal, schrijven en biologie. Ik weet dat mijn ouders me bewust buiten de godsdienst lessen hebben gehouden omdat ze het niet eens waren met wat er verteld werd. Ik kwam ook weleens thuis met een verhaal over wat de juf of meester verteld had, en dat mijn moeder me ronduit vertelde dat dat niet waar was en waarom...

Wij moesten dat wel, en dat zit er bij mij nog steeds in. En er zijn heel veel kinderen die het van thuis uit niet meekrijgen en dat op school leren. Bovendien vind ik het niet netjes om zo familiaar om te gaan met mensen waar je respect voor moet hebben. Ik zal wel ouderwets opgevoed zijn.

Ik heb het nergens over godsdienst, dat is ook iets heel anders dan wat ik bedoel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:34

Amandavd schreef:
Wij moesten dat wel, en dat zit er bij mij nog steeds in. En er zijn heel veel kinderen die het van thuis uit niet meekrijgen en dat op school leren. Bovendien vind ik het niet netjes om zo familiaar om te gaan met mensen waar je respect voor moet hebben. Ik zal wel ouderwets opgevoed zijn.

Ik noem vreemden nu ook u, mensen in winkels etc.

Ik vind dat u zeggen niets met respect te maken heeft. Ik kan heel respectvol met iemand praten en wel je & jij zeggen, of u zeggen op een manier waar de honden geen brood van lusten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:35

Vjestagirl schreef:
Amandavd schreef:

Ik noem vreemden nu ook u, mensen in winkels etc.

Ik vind dat u zeggen niets met respect te maken heeft. Ik kan heel respectvol met iemand praten en wel je & jij zeggen, of u zeggen op een manier waar de honden geen brood van lusten.

Daar heb jij helemaal gelijk in, maar ik vind het persoonlijk wel met respect te maken heeft. Of misschien zeg ik het verkeerd en bedoel ik eerder met fatsoen. Want voor een kind is een leraar in het begin ook een vreemde, bovendien een ouder iemand.