magda_90 schreef:Totdat bij jou de keus valt: 7 dagen werken of iemand anders in de plaats. Want dáár gaan we naartoe. Let maar op.
Steun de vakbond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
magda_90 schreef:Totdat bij jou de keus valt: 7 dagen werken of iemand anders in de plaats. Want dáár gaan we naartoe. Let maar op.
magda_90 schreef:Nog mag je niet 7 dagen werken, nog.
Het punt, waar je duidelijk overheen leest of niet wilt zien, tijden veranderen en dat is niet ten gunste van de consumerende klant. Dit is pas het begin, die koopzondagen en afschaffingen van de toeslagen.
Ceriadwen schreef:En dan?? dan gaan de werkweken omhoog naar 45 of 50.......... kan je nog altijd deeltijd gaan werken als je dat wil.
fokfanaat schreef:Verhogen van de pensioenleeftijd kon je niet onderuit nu de verhouding werkzaam leven en pensioen steeds krommer wordt.
Shadow0 schreef:magda_90 schreef:Totdat bij jou de keus valt: 7 dagen werken of iemand anders in de plaats. Want dáár gaan we naartoe. Let maar op.
Steun de vakbondOverigens denk ik dat de gulden middenweg is dat er heldere planning moet komen en dat je een of twee vaste dagen vrije dagen hebt. Maar ik betwijfel of veel mensen het erg vinden om in het weekend te werken - voor veel studenten en scholieren is het misschien juist veel handiger om meer uren in de weekends te maken.
GamblersCup schreef:?? Je wordt hier helemaal niet verplicht 7 dagen per week te werken bij de mediamarkt?? Waar komt dat vandaan? En je wordt niet verplicht om ook op zondag te werken. De mensen die op zondag werken hebben aangegeven dat zij dat wel willen en krijgen hier flinke toeslag per uur omdat het zondag is. Weet je hoeveel mensen dat graag willen, want dat tikt lekker aan!
quera schreef:Ach in je handjes klappen? Ik werk zo vaak reeksen van 7 a 8 diensten. Variërend van vroeg laat en soms laat vroeg. En daar kies ik zelf voor. Anders had ik ander werk moeten gaan doen.
Shadow0 schreef:quera schreef:Ach in je handjes klappen? Ik werk zo vaak reeksen van 7 a 8 diensten. Variërend van vroeg laat en soms laat vroeg. En daar kies ik zelf voor. Anders had ik ander werk moeten gaan doen.
Maar als er steeds meer werk op dezelfde manier ingedeeld wordt is dat niet meer een optie. En dat is wel degelijk iets om in de gaten te houden. Zo mag je volgens de CAO supermarkten uitdrukkelijk niet verplicht worden om met kerst te werken, maar in een topic daarover bleek dat de supermarkten dat toch probeerden (als er niet voldoende mensen vrijwillig waren dan werd er geloot), en mensen durfden er niet tegenin te gaan, omdat ze bang zijn dan bv helemaal niet meer ingeroosterd worden, of dat hun contract niet verlengd wordt, etc. Dan zijn die afspraken niets meer waard en is er ook steeds minder werk te vinden waarin ze dat wel kunnen.
Dat vind ik wel zorgelijke ontwikkelingen, als werknemers steeds minder het gevoel hebben dat ze invloed mogen hebben op wat er gebeurt. We zouden als maatschappij best meer aandacht mogen besteden aan een goede balans van werk en andere zaken, ipv dat je als werknemer altijd opeisbaar bent. Dat is namelijk niet nodig.
(En die stabiliteit is nodig: al is het maar omdat je geacht wordt ook nog te mantelzorgen en omdat het goed voor je gezondheid is.)
Laat-vroeg is trouwens mogelijk niet toegestaan volgens de arbeidstijdenwet. Maar dat hangt een beetje van de details af.
LovingTweety schreef:Volgend de arbeidstijden wet hoeven er maar 7 of 9 uur tussen 2 diensten te zitten. Kijk maar naar de vrachtwagenchauffeurs hun werktijden.