"Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 13:07

Ah, nu zie ik het inderdaad. En ja, geld he. Helaas.

Het dier blijft altijd de dupe van de consument die lekker goedkoop een stukje vlees wil eten :n

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:17

Hier in de buurt zit een biologische boerderij.
Voorheen ging ik daar regelmatig wat vlees halen.
Maar helaas heeft de crisis ons ook geen goed gebracht en hebben we minder te besteden.
We eten geen dagelijks vlees maar geen vlees vind vooral mijn vriend ook geen optie.
En eerlijk is eerlijk, als ik kijk wat vlees kost bij die biologische boerderij denk ik ook dat daar weer een slaatje uit geslagen wordt.
Zo is pas al bekend geworden dan groente in de natuurwinkel ook duurder was dan dezelfde biologische in de super.
En helaas is de prijs bij de natuurwinkel zo hoog dat veel mensen geen kans hebben om het daar te kopen, al zouden ze wel willen. En ik denk niet dat die biologische boer die extra winstmarge krijgt. ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 13:27

Nou ja, het is natuurlijk duurder om dieren op een diervriendelijke manier te huisvesten. Of anders gezegd: het is goedkoper om dieren als industrieproduct te zien en alles zo goedkoop en snel mogelijk te doen (denk aan de plofkip).
Natuurwinkel is al snel duurder omdat ze minder klanten hebben (denk ik), bij de AH komen nu eenmaal meer mensen dus ze kunnen hun biologisch assortiment goedkoper maken. Dat heeft niet zozeer ermee te maken dat iemand er meer of minder aan verdient denk ik, gewoon kostendekken en standaard winstmarge op producten.
Conclusie: je bent in het algemeen beter af als je iets direct bij de producent (de boer) haalt :)

Om even ontopic te blijven trouwens:
http://beterleven.dierenbescherming.nl/ ... 1-ster.pdf
De beter leven criteria voor konijnen. Moet zeggen dat ik dat er al een heel stuk beter uit vind zien! Oa groepshuisvesting, ook voor de jonge dieren en de voedsters (uitgezonderd een periode rondom de bevalling, maar daar kan ik inkomen, dat is voor de rust van de moeders en hun nest).

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:34

Ik begrijp dat de huisvesting duurder is. Ik denk wel dat het te duur gemaakt wordt voor de consument omdat het labeltje biologisch op staat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 13:38

little_king schreef:
Ik begrijp dat de huisvesting duurder is. Ik denk wel dat het te duur gemaakt wordt voor de consument omdat het labeltje biologisch op staat.

Zeker. Dus zoek je een betrouwbare boer die geen belachelijke prijs vraagt voor zijn producten maar gewoon normaal :) En daar mag ie natuurlijk best wat aan overhouden, maar niet teveel. Dus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:15

Biologisch boeren kost een hoop meer dan gewoon boeren, die dieren krijgen zelf ook biologisch voer, dus spul waar geen gif en bestrijdingsmiddelen en andere rotzooi in zit, wat denken jullie wat dat wel niet kost. Kijk naar sommige merken paardenvoer, juist die zonder allerlei toevoegingen zijn vaal twee keer zo duur als de basisbrok.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:19

Deels mee eens.
Een deel door de echt hogere kosten, ander deel is het gewoon het extra labeltje wat het duurder maakt.
Ik geloof niet dat het in verhouding staat.

Koop iets wat voor paarden is en je betaald je scheel omdat er woord paard op de verpakking staat.
Terwijl je soms hetzelfde kunt kopen voor humaan gebruik en het kost de helft minder.

Zo zie ik dat ook bij biologisch, een deel zijn echt meer kosten. Maar een groot deel omdat het de naam heeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:02

Een deel zal de naam zijn, een deel het voer, een deel de huisvesting, een deel het vaak langere opfokken, een deel de controle en een deel de (veel kleinere) volledig losse productieketen. Als een dier geslacht wordt zal dat apart van de gangbare dieren gedaan moeten worden. Dat maakt het alvast een flink stuk duurder. Ook mag het dier levend maximaal een x-aantal uur reizen, dat betekent meer slachterijen wat het ook weer duurder maakt, zeker vanwege de toch al kleinere hoeveelheden. Het zijn al die dingen die het geheel zo veel kostbaarder maken, want het zijn steeds maar kleine dingen, maar het zijn wel een hoop kleine dingen.

Kip is daar het duidelijkste voorbeeld. Biologische kipfilet kost €30/kg. Gangbare kipfilet kost 6€/kg. Dat lijkt een waanzinnig verschil, maar het heeft wel degelijk een logische opbouw.

- De voedselconversie bij dieren van 2.8kg is 1 hoger (2.75 i.p.v. 1.75), dat betekent dat er bij biologische dieren 2.8kg meer voer in is gegaan dan bij gangbare dieren.
- De stallen zijn verplicht veel kleiner. Maximaal 4.800 dieren per stal, tegenover stallen (geen max.) van 45.000 dieren bij gangbaar.
- De voerprijs was (in 2008) 28€/100kg voor gangbaar voer en 49€/100kg voor biologisch vleeskuikenvoer.
- De eendagskuikens waren duurder, 0.50€/kuiken i.p.v. 0.25€/kuiken.
- De bezetting in gangbare stallen is 42kg/m2, in biologische stallen is dit 21kg/m2 en minimaal 2m2 buitenloop (bij gangbaar, geen buitenloop)
- Kuikens doen 2x zo lang over de groeiperiode. 84 dagen i.p.v. 42 dagen.

Al met al kost het voer dus bijna 2x zoveel, moet er de helft meer voer in, doet het kuiken er 2x zo lang over, heeft een kuiken binnen 2x zoveel ruimte en is de aankoop van het kuiken ook 2x zo hoog. Daarnaast kan de boer veel minder kuikens houden waardoor er met minder kuikenplaatsen alsnog een salaris verdient moet worden. En dan zijn er nog geen controles geweest, is er nog niet met een kleinere slachterij gerekend, etc. etc.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:16

Vroeger hadden veel mensen dieren voor de slacht, of het nu kippen, konijnen of ander vee was... maar ja, je màg in veel gevallen niet eens meer "vee" achter het huis houden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:33

Je mag inderdaad alleen nog maar konijnen en kippen houden als hobbymatig vleesvee zonder daar een ubn-nummer voor aan te vragen. Maar als je dat aanvraagt mag je tot 4 varkens houden, en een heel handje schapen/geiten (bij elkaar dacht ik 25 stuks). Van kippen valt het tot 250 dieren als hobbymatig.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:46

Zoolgangster schreef:
Vroeger hadden veel mensen dieren voor de slacht, of het nu kippen, konijnen of ander vee was... maar ja, je màg in veel gevallen niet eens meer "vee" achter het huis houden.

M'n ouders hebben kippen en 4 koeien lopen. Hobbymatig. Die koeien moet je wel laten registreren inderdaad maar ik heb niet 't idee dat dat nou zo'n gedoe is.
Zelf slachten mag je ze, volgens mij, idd niet.

Mizora, 250 kippen hobbymatig :oo Dat is dan een flinke hobby.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:49

In een woonwijk, waar tegenwoordig de meeste Nederlanders wonen, mag je vaak niet eens kippen meer hebben zonder dat de buren gaan klagen over het getok (overkwam mensen die niet eens een haan erbij hadden).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:53

Nee ok je hebt gelijk wat dat betreft. Daar had ik even niet bij stil gestaan.

Maar in een woonwijk hebben mensen nou ook niet echt de ruimte om grotere dieren dan kippen te houden. Naar mijn mening iig niet. Kippen is dan weer lastig vanwege omwonenden. Zelf hoor ik liever een haan kraaien/kippen kakelen dan een jengelend kind bv maar goed :P

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:14

Het schijnt per gemeente behoorlijk te kunnen verschillen, de hoeveelheid en het soort "landbouwhuisdieren" en/of "pelsdieren" dat je mag houden binnen de bebouwde kom.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:39

ik denk dat het relatief dure van biologisch helemaal niet zo extreem duur is tov de productiekosten :n
het goedkope vlees waar mensen gewoon aan zijn , is dermate goedkoop dat een producent daar amper op verdient,
bio vlees is niet exorbitant duur, kiloknaller vlees is gewoon achterlijk goedkoop... waardoor bio heel duur lijkt... denk dat als al het vlees voor een eerlijke prijs in de winkel zou liggen het verschil al een stuk minder groot zou zijn...
een fairtrade label voor inlandse boeren klinkt mij niet eens vreemd in de oren :=

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:50

24 euro per kilo voor een kipfiletje vind ik veel ja.
De kiloknaller van 5 euro hoeft ook niet, maar 24 euro kunnen gewoon veel mensen niet betalen, al willen ze graag.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:56

Het is een doelbewuste actie met als actie te laten zien dat het konijn wat je eet ook ieders konijn kan zijn.

dat vlees van dieren komt.
Veel mensen zijn niet eens bewust bezig met vlees en kopen het wel.
ik doe een opleiding met eten en heb eens een enquete gemaakt met de namen van vlees en van welk dier het afkomt.
zo kwam ossenhaas bij konijnen uit etc..
en schnitzels worden heel vaak naar rund gewezen terwijl ze van kip of varken zijn..
mensen herkennen vaak niet eens meer welk dier roodvlees is en welk wit etc!!!

Serieus! toen de AH begon met tekeningetjes van dieren op hun vlees verpakkingen, waren er echt mensen die toen pas besefte dat er dier in zat!!!
dus behalve het niet herkennen van welk vlees het is, zijn er gewoon mensen die niet eens beseffen dat het een dier is!
klinkt dom, maar het is echt zo..

Mensen denken niet meer na bij wat er op hun bord ligt en dat wil dit laten zien!
mensen moeten gaan beseffen wat ze allemaal weg consumeren en waar en onder welke omstandigheden het ergens leeft.

Dat is de bedoeling met deze facebook!
floortje gaat niet de pan in
en oowja,
het is misschien niet de meest optimale manier om mensen bewust te maken maar mensen kijken er wel naar als je iets zo 'dreigend' op zet..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:58

Ik geloof niet dat er mensen door bewust worden.
Mensen kopen vlees omdat ze dat graag eten en stoppen echt niet door een manipulerende actie.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:59

little_king schreef:
24 euro per kilo voor een kipfiletje vind ik veel ja.
De kiloknaller van 5 euro hoeft ook niet, maar 24 euro kunnen gewoon veel mensen niet betalen, al willen ze graag.

En dan is de oplossing dus heel simpel: minder vlees eten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:00

Die oplossing is hier al lang toegepast en dat al op supermarkt (geen knaller) prijzen.

Maar zo denkt niet iedereen, wil je dat biologisch meer gegeten wordt dan zullen de prijzen toch anders moeten worden.
Want ik blijf erbij dat ze extreem hoog zijn door het etiketje, wat bij groente al bewezen is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:01

Ik heb het toch ook niet persoonlijk over jou? Er zijn nog steeds zat mensen die dagelijks vlees eten.

Edit je hebt je post aangepast, de prijzen moeten imo gewoon ergens in het midden liggen. Die kiloknallerrommel is gewoon bizar.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 21-12-13 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:01

little_king schreef:
Ik geloof niet dat er mensen door bewust worden.
Mensen kopen vlees omdat ze dat graag eten en stoppen echt niet door een manipulerende actie.

ik denk ook niet dat ze toe werken naar stoppen met vlees

ze willen werken naar op ten duur bewuster vlees eten.

zie de dierenbescherming die eerst altijd voor de volle 100% tegen vlees consumeren is.
heeft nu het 3 sterren systeem.

"ja de mens eet vlees' maar moet wel geleerd krijgen welk vlees het beste is voor het dier..

Stoppen met vlees eten zullen mensen nooit, maar door langdurig en intensief mensen bewust te laten worden kan er wel een switch komen van de euroknaller naar het 2 of 3 sterrenproduct en later misscien wel richting volledig biologisch :)

en op ten duur zal de prijs voor biologisch ook wel zakken.
omdat er meer mensen vraag zullen uitoefenen en de productie dus ook relatief groter wordt.

want maak je in dezelfde boerderij met weiland met al je machines etc. 1 biologische koe moet je ook wel meer vragen dan dat je er daar op en biologische manier 20 kan houden en alles wordt afgenomen.. :)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 21-12-13 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:03

Ja en als ze dat graag doen? Omdat prijzen zo absurd zijn kiezen ze voor de knallers.
Je kan de consument wel de schuld geven dat ze alles goedkoop willen, je kunt het ook omdraaien, het etiketje dat een product extra duur maakt is ook mensen van de markt afstoten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:04

Mooi streven, maar ik denk dat een groot gedeelte naar de portemonnee kijkt en dat blijft doen. Zeker met een gezin en alles tegenwoordig toch al duur is. Die klikken zulke manipulatie actie weg.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:06

Dus omdat er iets is wat duurder is blijven mensen goedkoop vlees kopen? Vind ik een vreemde redenatie, het is niet alsof er 2 uitersten zijn er niks tussen zit.

Mensen moeten bewuster worden en meer willen betalen (of minder vlees eten). Ik merk om mij heen dat veel mensen daar ook wel mee bezig zijn.