Is alles de schuld van een ander?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:39

Ze hebben zeker gelijk, maar als ze met hun zatte kop de boel kort en klein slaan, inbreken en de boel weghalen, zoals hier gebeurt. Dat pik ik ook niet van een Nederlander of een Marokkaan. Dat ze hier werken, neemt nog niet weg, dat ze zich ook aan de regels moeten houden.
En tja, ik weet hoe ze hier zijn gekomen, want ze zijn begonnen met het werk wat wij ollanders niet wilden doen. Heb het allemaal gezien. Heb in een bedrijf gewerkt, waar geen Nederlander meer wilde werken en er dus op buitenlanders werd overgestapt. 't Werk moet toch gedaan worden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:19

Ik heb geen hekel aan Polen. Het lijkt mij alleen nogal dom om een beleid te voeren op Europees niveau, waarbij de Polen aan alle kanten de vruchten plukken terwijl wij met de lasten blijven zitten.

Ik ben geen PVV/stemmer maar de SP en de PVV zijn wat betreft buitenlandse krachten uit het oostblok toch wel degenen die de spijker op t koppie slaan. ;)

Citaat:
Die van 180 euro is 10 vierkante meter! Dat is nog kleiner dan de stal van mijn paard!!! En de huur van een stal voor mijn paard was met voeren zelfs net zo duur. Wat een geld! :')

Dat lijkt me eerder een studentenwoning, prima voor een student of voor een alleenstaande die er tijdelijk wil hokken, maar met een gezin kom je daar niet eens binnen, zoals Shadow hierboven al ergens schreef.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:21

Citaat:
Heb in een bedrijf gewerkt, waar geen Nederlander meer wilde werken en er dus op buitenlanders werd overgestapt. 't Werk moet toch gedaan worden.

Maar waarom wilde er dan geen Nederlander meer werken?

Ik blijf me dat afvragen, ik ken namelijk zat mensen die vies, smerig, zwaar werk doen en daar helemaal geen klachten over hebben.
Maar die mensen werken wel onder zodanige omstandigheden dat hun persoonlijke veiligheid geen gevaar loopt, en krijgen fatsoenlijk betaald.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:26

Ik ken bouwvakkers, chauffeurs en tuinbouw medewerkers die ingeruild zijn voor Polen. Niet omdat ze het werk niet wilde doen maar omdat ze met ons minimumloon te duur zijn.

Een kennis van me is chauffeur en wil alles aannemen al is het maar voor een dag.
Belt een uitzendbureau hem op er was werk. Hij blij. Komt hij daar aan,werd hij verplicht om met 2 schijven te rijden zodat de rusttijden overschreden kunnen worden. Dit mag uiteraard niet. Hij kon weer naar huis toen hij zei niet aan die praktijken mee te werken.
Uitzendbureau geeft nu aan geen Nederlanders te hebben en daarom wel uit moet wijken naar Polen.
Waarom ze geen Nederlanders hebben vertellen ze uiteraard niet.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:49

randalinpony schreef:
Citaat:
Heb in een bedrijf gewerkt, waar geen Nederlander meer wilde werken en er dus op buitenlanders werd overgestapt. 't Werk moet toch gedaan worden.

Maar waarom wilde er dan geen Nederlander meer werken?

Ik blijf me dat afvragen, ik ken namelijk zat mensen die vies, smerig, zwaar werk doen en daar helemaal geen klachten over hebben.
Maar die mensen werken wel onder zodanige omstandigheden dat hun persoonlijke veiligheid geen gevaar loopt, en krijgen fatsoenlijk betaald.

Champignons plukken wordt gezien als vuil en dom werk. Ik vond het leuk om te doen (jaren gedaan in de vakantie en als ik tussen banen zat en omdat ik uiteindelijk trouwde met 1 van de bazen) en er was een kraan om handen te wassen. Sterker nog: je kon er handschoenen bij aan. :+ Een ideale baan als je moeder bent en ook op tijd thuis wil zijn voor de kinderen.
Er kwamen regelmatig WW-ers die dan een handtekening kwamen vragen zodat ze konden aantonen dat ze hadden 'gesolliciteerd'. En die wilden er echt niet werken, want 'het stonk en het was vies en dom werk'. Er is heel lang geprobeerd om het Nederlands te houden, maar als er niemand komt, zelfs geen scholier voor de vakanties, dan moet je wel.

En laten we wel zijn: Nederlanders vroegen meer salaris dan de oostblokkers en de moeders meldden zich af als er wat met hun kind was. De Oostblokkers komen voor minder pegels werken en blijven tot de laatste afgeplukt is. En ik voelde me er niet meer thuis toen er alleen nog mensen waren, waar ik de taal niet van begreep. Vooral de vrouwen zijn heel fijne dames hoor, maar de heren die ik er heb leren kennen zijn minder. Een bakje champignons kost bij de winkel 79ct. Als de kweker dat kreeg, dan kon ie het salaris van een Nederlander makkelijk betalen. Helaas zitten die prijzen veel lager! Dus dan moet je op een gegeven moment ook kijken naar de loonkosten, om de kostprijs per kilo te drukken. Max Havelaar kan voor de Nederlandse tuinbouwers ook nog zat betekenen!

Mijn man is vrachtwaggelchauffeur nu. Hij heeft werk zat! Als je maar representatief bent en de handen uit de mouwen wil steken. Die hoeft ook niet te sjoemelen met zijn schijven. Wat hij wel merkte, is dat hij meer begrip heeft voor zijn baas, dan menig collega. Hij was altijd zelf ondernemer en hij redeneert ook een beetje:"Hoe houd ik het rendabel voor mijn baas". Veel mensen die nooit zelf ondernemer zijn geweest kunnen nogal bot zijn naar hun baas toe, omdat ze niet verder kunnen kijken dan hun salarisstrook en hun werktijden.

Ceriadwen

Re: Is alles de schuld van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:21

Helemaal met Idefix eens

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:52

Idefix, nou noem je me een sector op.... :+

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012 ... ector.html

Juist in de champignonsector wordt al jaren 'geprobeerd' onderbetaling, uitbuiting en andere zaken aan te pakken.

Ik weet niet of champignonplukken als vuil en dom werk gezien wordt, appels plukken of mosselen sorteren is ook niet het meest geniale werk, maar volgens mij, zodra je mensen fatsoenlijk gaat betalen (en dat is dus op of iets boven het minimumloon, in ieder geval NOOIT eronder...) en niet beroerd minder goede arbeidsvoorwaarden biedt dan bij eender welk ander baantje, wordt het vast gemakkelijker om een ploeg bij elkaar te vinden. ;)

Citaat:
Een bakje champignons kost bij de winkel 79ct. Als de kweker dat kreeg, dan kon ie het salaris van een Nederlander makkelijk betalen. Helaas zitten die prijzen veel lager! Dus dan moet je op een gegeven moment ook kijken naar de loonkosten, om de kostprijs per kilo te drukken.

Dus ja, hier zeg je het feitelijk zelf al: de Nederlandse loonkosten zijn te duur... En dan moet die Nederlander concurreren met een Pool die onder het minimumloon verdient. Hoe moet die dat in godsnaam doen?

Citaat:
Veel mensen die nooit zelf ondernemer zijn geweest kunnen nogal bot zijn naar hun baas toe, omdat ze niet verder kunnen kijken dan hun salarisstrook en hun werktijden.

Dat ligt er volledig aan, wat voor werkgever. Het is altijd geven en nemen en zolang dat in evenwicht is (en de werkgever duidelijk leiding geeft) zal dat blijven werken. Als het van een van beide kanten vooral nemen wordt, lijkt het mij logisch dat er feitelijk een soort afscheid op zijn plaats is. :+

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:16

Vonden wij ook, dus mijn lief is uit die branche gestapt. Maar die kranten overdrijven schromelijk! Ik ken heel wat kwekers en de meesten daarvan willen ook gewoon op een nette manier de kost verdienen. Die paar die wel uitbuiten zijn nauwelijks aan te pakken en die noemen ze in de krant. Die kennen de regels beter dan wie ook. En laten we wel zijn, wat wij uitbuiten noemen is in die landen nog een prima salaris! Maar ja, ook de consument werkt het probleem wel mee in de hand... Daar blijf ik wel bij. En de krant doet dan net of de hele branche slecht is, maar dat is dus echt niet waar! 't Zijn er een paar. Net als die aspergekweekster. Dat was er ook maar 1. Maar die kenden ze bij naam.

De discussie ga ik verder niet aan. Daarvoor heb ik me er toen al zo min mogelijk mee bemoeid en nu ben ik er al veel te lang uit.

Ik vind de lonen in NL ook te hoog, maar ja, probeer met minder maar eens al die kosten op te brengen. Wegenbelasting, benzine, huren. Iemand heeft me eens voorgerekend dat een modaal gezin ongeveer 1500 euro kwijt is aan vaste lasten. En het minimum zit daar nog net iets onder. Met de wet van vraag en aanbod in het achterhoofd, trekt dat bedrag vast nog wel naar beneden? Ik vrees van niet!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:47

Het probleem met laaggeschoold werk is ook dat je er makkelijk in blijft hangen... het is moeilijk ander werk te krijgen, als je een paar jaar handwerk hebt gedaan.. Een enkele werkgever vindt het wel een pré, want je laat wel zien dat je niet te beroerd bent de handen uit de mouwen te steken, maar het gros van de werkgevers voor wat hoger geschoolde banen wil een vanaf het HBO klaargestoomd kantoorpikkie dat alles al kan.

Ik heb zelf een aantal jaar schoonmaakwerk gedaan, nadat ik eerder 9 jaar administratief werk heb gedaan, maar dat kantoorwerk telt absoluut niet, ik dreig dus in de schoonmaak te blijven hangen wat met mijn gezondheid waanzin is. Ik weet dus wat het is te ergens blijven hangen door laaggeschoold werk te doen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:57

Nou ik ben hoog opgeleid en mij willen ze ook niet meer hoor. Een moeder met kinderen is veel te riskant. Ik heb zelfs aangeboden fulltime te werken en dan nog kiezen ze voor een jonge schoolverlater. Goedkoper...
Maar ja, daardoor zit ik nu waar ik zit: als zzp op een heel andere uitdaging waar ik veel plezier aan ervaar.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:02

Ik ken diverse mensen in de tuinbouw, maar zo uitzonderlijk is dat onderbetalen niet.
1 van hem heeft elders een baan in de tuinbouw gevonden, de rest niet en werken nu in een andere branche.