Zin en onzin van vegetarisch eten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:31

Zie mijn eerdere statement. Er worden geen dieren gefokt en geslacht om van de haren kwasten te maken... :D Dus als er minder vlees gegeten gaat worden, wordt het vanzelf moeilijker om aan haren te komen, waardoor er een synthetisch alternatief zal komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:54

Er bestaan nu al heel veel synthetische kwasten :) Ik verf altijd met synthetisch spul. Alternatief is marterhaar (varkenshaar is te stug voor waterverfkwastjes) en dat gebruik ik liever niet. Op het moment zal varkenshaar idd goedkoper zijn omdat het een afvalproduct is en ze er gratis aan kunnen komen, maar als er minder varkens zouden zijn dan wordt vanzelf het synthetische spul goedkoper. En dat geldt ook voor veel andere producten.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:07

Interessant! Vooral de getallen die op de eerste pagina genoemd worden, bedankt :) Ik wordt er als vegeatiër ook weleens op gewezen dat ik een leren zadel voor mijn paard gebruik en op leren schoenen loop, zulke getallen geven wel een duidelijke manier weer hoe ik het eigenlijk voel.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:54

liljebo schreef:
Waar mogelijk let ik er wel op, maar ik ga nergens flauw over doen. Voor mij is het puur dat de hele dierindustrie mij tegen staat en daarom doe ik daar niet aan mee, voor zover mogelijk.
Ik vind het een prettig idee dat voor mij geen beest dood hoeft, in een hok te hoeven worden gehouden, voortijdig al koe/kalf wordt gescheiden etc etc.
Bovendien is de intensieve veehouderij, zoals gezegd, zeer slecht voor het milieu en ik zou graag zien dat er straks nog iets van de aardbol over is als mijn kinderen ook weer kinderen krijgen. Momenteel ziet het er niet erg rooskleurig uit.
Daarom doe ik er liever niet aan mee, voor zover dat in mijn macht ligt.

En idd... 100% alles voorkomen kan niet en dat is ook niet mijn streven.
Ik doe gewoon wat ik kan.

Oke zo dan begrijp ik het wat beter! Mag ik vragen waar jij je informatie vandaan haalt? Ben je wel eens op bedrijven geweest die dieren houden en daaruit je eigen conclusie getrokken?

Bedoel het niet negatief, maar ik persoonlijk vind het jammer dat best een aantal van de mensen die vegetarier zijn of veganist of over het algemeen iets hebben tegen de veehouderij, een mening van wakker dier of andere bron overnemen in plaats van zelf een mening te vormen. Even voor de duidelijkheid, over het algemeen en bedoel echt niet jou persoonlijk (heb je profiel bekeken :P )

Overlaatst was ik bij een geitenmelkerij. De eigenaar van het bedrijf kreeg een week eerder bezoek van een vegetarier die de geitenhouderij slecht vond en dierwelzijn was dit en dat, allemaal negatief. De man was nooit op een bedrijf geweest en had zijn mening gevormd op basis van informatie van wakker dier. Eenmaal een rondleiding gehad op de geitenmelkerij en de man ging voldaan naar huis. De beesten stonden fijn in grote groepen samen op het stro, zag er allemaal ontzettend netjes uit en de geiten oogden gezond en gelukkig.

Persoonlijk als dier- en veehouderij student vind ik natuurlijk jammer dat 'mensen uit de stad' vooral het negatieve te horen krijgen. Aan de andere kant komt dat natuurlijk ook mede doordat de boeren vaak hun bedrijf niet promoten. Dat is totaal niet waar zij zich mee bezig houden vaak. Jammer dat mensen dan toch wel al hun mening vormen op basis van eenzijdig verkeer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 08:22

Ik snap je vraag heel goed hoor :) Ik kom niet uit de stad, maar uit een dorp. Mijn moeder zei vroeger altijd dat ik maar boer moest worden, omdat ik altijd op boerderijen rondhing en dat ben ik tot lang na mijn puberteit blijven doen. Mijn ex werkte op veetransport en daardoor hadden we eigenlijk vooral vrienden die boer waren en ik heb lang met fjorden gewerkt, bij een boer en met die boer gingen we vaak naar andere boeren om daar met fjorden bezig te zijn.
Ik zal heel eerlijk zijn... ik heb hele fijne herinneringen aan die tijd.
Ik heb om de dooie dood geen hekel aan boeren. Integendeel. Ook hier in zweden kan ik goed met boeren overweg (heb er met twee heel veel te maken gehad, omdat ik daar mijn mest heen bracht en hooi en stro haalde en krijg ook nu mijn hooi van een koeienboer)
Mijn paard in nederland stond overigens bij een varkensboerin en dat was een schat van een vrouw, Heb vaak gezellig met haar koffie gedronken.
Mijn zoon was als baby overal allergisch voor, zelfs voor soja en voor hem bleek geitenmelk de enige oplossing (werd sterk afgeraden door de arts, maar als je met een schreeuwend ziek kindje van 9 maanden echt niet meer weet wat je moet geven, omdat de voorgeschreven melksoorten niet werken, probeer je alles) Ik haalde de melk en kaas rechtstreeks bij een geitenboer en kwam ook daar in de stallen (klein bedrijf)
Dus ja, je kunt wel zeggen dat ik wel weet hoe en wat . (ben overigens ook in slachterijen geweest en bij slagerijen)

Laten we eerlijk zijn... zonder boeren zijn we nergens en ik geef hen ook zeker niet de schuld. Het wordt voor de boer onmogelijk gemaakt om de dieren optimaal diervriendelijk te houden, gezien ze nauwelijks de kop boven water kunnen houden. Ik ken helaas ook boeren die een eind aan hun leven hebben gemaakt omdat ze het niet meer konden bolwerken en het niet meer zagen zitten

En dan denk ik: er is fundementeel iets fout,Vlees is een kostbaar goed. Er wordt een leven voor gelaten, maar daar wordt gewoon niet meer bij stilgestaan. Bij de natuurvolkeren wordt ook vlees gegeten, maar niet meer dan nodig en de dieren krijgen respect omdat ze levensreddend kunnen zijn.
De huidige mens eet veel meer vlees dan nodig en wil dat vlees voor zo weinig mogelijk geld op het bord hebben liggen en de producenten proberen aan die eis te voldoen en ik zie daarin dan ook de oorzaak van alle ellende.
Niet de boer, maar de consument is verantwoordelijk voor de wantoestanden, die een regelrecht gevolg zijn van zoveel mogelijk produktie tegen zo laag mogelijk kosten, over de rug van de dieren En de boeren heen.

En dan komen we dus bij mijn principe. Ik wil daarin mijn verantwoordelijkheid nemen. Ik wil er niet aan meedoen. Daar komt dan nog bij dat ik een enorm watje ben en nog net niet sta te huilen als ik een kip voor mijn echtgenoot klaar maak om in de oven te schuiven :+ (zeg wel altijd sorry kippetje) en dan vind ik zelf... als ik zoveel moeite heb met een dier dat wordt gedood, waarom zou ik het dan opeten?

Dat ik daardoor ook overwegend veganist ben geworden , hing daar als vanzelfsprekend mee samen (voor mij) Vandaar ook mijn vraag in de op, die inmiddels dus al heel mooi met cijfers is beantwoord.

Komt nog een extra aspect bij... mensen eten veel meer vlees en zuivel dan goed voor hen is en dat hangt direct samen met problemen met hart en bloedvaten en bepaalde soorten kanker. Daar is vrij veel onderzoek naar geweest.
Mijn echtgenoot heeft problemen met de vaten en is geadviseerd zo weinig mogelijk rood vlees te gebruiken (dus wel gevogelte en vis) en zuinig met zuivel te zijn (hij dronk heel veel melk) en mijn broer, die een hartaanval heeft gehad, kreeg hetzelfde advies. Hij eet nu ook vaak vegetarisch en hij is helemaal geen watje.

Het zoveel mogelijk zelf bakken/maken van spullen heeft bij mij overigens vooral een gezondheidsreden. Ik volg een bepaald dieet ivm lichamelijke klachten, die met medicatie niet te verhelpen bleken. Omdat de vriendin van mijn zoon, met chronisch eczeem vanaf de geboorte nu de oplossing heeft gevonden in een dieet, geschreven door een wetenschapper op gebied van huidproblemen, ben ik ook in die hoek gaan zoeken,
Maar dit soort gezondheidsdieten hebben enorm veel overeenkomsten, zoals zo weinig mogelijk tot geen zuivel, geen toevoegingen en chemische stoffen, geen kant en klaar produkten, etc etc etc (blijkt trouwens heel veel gelijkenis te hebben met de voedselzandloper, die ik tot voor kort niet eens kende en die ik nu aan het lezen ben)

Hoop dat het zo duidelijk is?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:51

Mizora schreef:
Kistkalveren bestaan niet meer. Tot 8 weken mogen kalveren apart gehouden worden. Daarna moeten ze in groepshuisvesting. In de loop van de maanden van 1.5m2 per kalf naar 1.8m2. Hoe het op dit moment zit met het houden op roosters weet ik niet precies.

Overigens is er geen 25kg voer nodig voor 1kg vlees. Of je moet natuurgras rekenen bij vleeskoeien. Gangbare vleeskuikens zitten op 2 kg voer per kg lichaamsgewicht of vlees, dat weet ik niet zeker. Varkens op 2.5 Tot 3. Koeien dacht ik op 9kg, maar daarvan is een deel kuilgras.

Dat schreef ik...(kistkalveren bestaan niet meer) maar ze hebben een andere naam gekregen. Het weghalen van hun moeder en in een ruimte zitten van 1,5 m2 is geen verbetering in mijn ogen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:02

liljebo schreef:
En dan denk ik: er is fundementeel iets fout,Vlees is een kostbaar goed. Er wordt een leven voor gelaten, maar daar wordt gewoon niet meer bij stilgestaan. Bij de natuurvolkeren wordt ook vlees gegeten, maar niet meer dan nodig en de dieren krijgen respect omdat ze levensreddend kunnen zijn.
De huidige mens eet veel meer vlees dan nodig en wil dat vlees voor zo weinig mogelijk geld op het bord hebben liggen en de producenten proberen aan die eis te voldoen en ik zie daarin dan ook de oorzaak van alle ellende.
Niet de boer, maar de consument is verantwoordelijk voor de wantoestanden, die een regelrecht gevolg zijn van zoveel mogelijk produktie tegen zo laag mogelijk kosten, over de rug van de dieren En de boeren heen.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ben dan wel geen vegetarier/veganist, maar ook vanuit deze gedachte heb ik ervoor gekozen op mijn manier mijn verantwoordelijkheid te nemen en alleen beperkt vlees vanuit (naar mijn idee) goede bronnen te halen.
Ken de weg van geboorte tot en met de dood van de meeste consumptiedieren, uit eigen ervaring en wil daar geen deel van uitmaken, geen deel zijn van het echte probleem(de consument).

In het begin toen ik hiermee begon moest ik minder vlees eten omdat het een stuk duurder was dan de beruchte "killoknallers", maar het voelde zo goed lichamelijk en geestelijk dat we zelfs nog minder vlees zijn gaan eten en dat zijn blijven doen toen we wel elke dag vlees konden betalen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:11

liljebo schreef:

Ik had het niet beter kunnen verwoorden :j
Zo is al menig discussie geëindigd.. 'Maar er is niet genoeg plek in NL om alle mensen te voorzien van biologisch vlees!' 'Nee, dus de oplossing is om allemaal een paar dagen het vlees te laten staan'. Want laten we eerlijk wezen, zelfs de meest doorgewinterde vleeseter moet toch iets vegetarisch kunnen vinden wat ie echt lekker vindt, om zo bij te kunnen dragen?

Het steekt me niet zozeer dat mensen vlees eten overigens, maar meer dat men de ogen sluit voor de problematiek eromheen door toch gewoon die kiloknaller in het mandje te gooien bij het winkelen. Of denken dat het niet hun probleem is. Je schaamt je toch dood als je ziet hoe de planeet kapot wordt gemaakt af en toe...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:15

even heel kort inbreken, wat heeft de zin en onzin van vegetarisch eten te maken met je zadel?
je eet je zadel toch niet op. ;)

ik denk dat dat weer een hele andere discussie is.:)
persoonlijk vind ik het fijn om bewust met mijn eten bezig te zijn dat is voor mij redelijk overzichtelijk en dat kan ik zelf kiezen.
wegens verzuring eet ik overwegend vegetarisch of veganistisch, maar als een persoon erg veel moeite heeft gedaan om iets lekkers te maken en er zit toevallig vlees in (bijv. als je onverwachts ergens blijft eten) dan maak ik daar echt geen punt van.
over het algemeen eet ik ook bijna geen vleesvervangers maar vervang deze door linzen,kikkererwten etc.

kaas,vlees en al die lekkere vette dingen zijn eigenlijk voor zon en feestdagen, maar de gemiddelde mens eet die dagelijks. Als we teruggaan naar dat het een feestelijk iets is ipv een massaproduct dan zal het ook met meer zorg geproduceerd worden(hoop ik in mijn perfecte wereldbeeld ;) )

qua gebruiksvoorwerpen heb ik daar weer wat meer moeite mee.
paard heeft 2 synthetische zadels, maar wel een leren sidepull (van een oud hoofdstel gemaakt) en een nylon kaptoom maar ook weer met leren teugels.
wat ik wel probeer is om zoveel mogelijk tweedehands te kopen en bewust te zijn van wat ik koop. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:26

minikatje schreef:
even heel kort inbreken, wat heeft de zin en onzin van vegetarisch eten te maken met je zadel?
je eet je zadel toch niet op. ;)

*plaatjesdenker* _O- Nomnomnomnom

Sommige mensen gebruiken de definitie 'vlees eten', echter ik vind het meer voor de hand liggen om het 'geen dode dieren gebruiken' te noemen. Ofwel voor jouw levenswijze hoeft geen dier te sterven.
Ik heb echter toch minder moeite met leer. Leer is een duurzaam product dat jaren meegaat, een hamburger poep je de dag erna weer uit. Bovendien kun je leer ook weer halen van een biologische koe. En synthetische zadels liggen niet op elk paard lekker. Tenslotte kan een vegetariër vóór hij/zij vegetariër werd het leren zadel hebben aangeschaft, tja, moet je het dan weg gaan gooien? Dat is natuurlijk gewoon verspilling, een goed zadel weggooien...

Het is dus maar waar je prioriteiten liggen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:05

eerlijk?
mijn bontjes zijn oude bontjassen die anders weggegooid werden.
het product opzich vind ik fantastisch, maar nieuw zou ik het nooit kopen om bovenstaande redenen.
maar weggooien vind ik dan ook weer zonde, beestje is nu al dood en de jas is nog prima en kan voor heel veel gebruikt worden.
aan de ene kant heel hypocriet in mijn hoofd, want het is alles waar ik tegen ben. (beestje gefokt alleen voor zn vacht) maar het weggooien van zo'n jas keur ik ook niet goed, alsof het beestje dan helemaal voor niets is doodgegaan.

(ps, ik heb 2 boomlooszadels en geitenwollensokken aan van eigen geit. hurray voor stereotypes :D )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:08

Ik snap het wel hoor! Maar door tweedehandsjes te gebruiken draag je op zich niet direct bij aan de bontindustrie... Ik vind het juist goed! Als je nieuwe bontjassen zou kopen om daar bontjes van te maken dan weer minder... En het verbetert het rijcomfort van je paard, dus dat is dan ook weer goed toch?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 13:35

Tja, ik vind weggooien van spul inderdaad nog minder kunnen. Net zo goed als dat ik moeite heb met het weggooien van vlees. Heel erg, vind ik. Daar zijn wel dieren voor dood gegaan.

Als je het niet nieuw koopt, hou je niets in stand/werk je niet mee aan die industrie, Maar iets gebruiken wat anders in de container verdwijnt, is een ander verhaal
(ik heb ook die schapenvacht op mijn paard in het profiel liggen, wat anders in de container zou zijn verdwenen ivm een gat)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:18

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:47

Zijn er hier meer mensen die flexetarien en af en toe als enige vlees rundergehakt toestaan? Rundergehakt komt van de melkverhouderij en dat maakt het voor het milieu en dierenwelzijn niet belastender.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:48

Liljebo bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het is voor mij zo inderdaad een heel stuk duidelijker en ik ben het zeker met je eens. Je hebt duidelijke en goede argumenten voor je veganist zijn.
Het ligt voor een groot deel inderdaad bij de consument. Zelf eet ik bij mijn avond eten door de weeks eigenlijk zo goed als nooit vlees, af en toe wel snijvlees op mijn brood 1 keer in de week. In het weekend bij mijn ouders eet ik wel dagelijkse kost maar ook nooit echt veel vlees, ben misschien ook een beetje flexitarier. Ik merk zelf ook dat ik soms last kan hebben als ik veel zuivel genuttigd heb, denk ook zeker dat het waar is dat melk en veel vlees helemaal niet goed voor je is.

Vlees weg gooien kan ik enorm slecht, er is zoals je mooi zij een leven voor gelaten en daar moet je altijd bij stil staan en het respecteren. Nu is het wel zo mocht ik vlees dan over hebben probeer ik het altijd 'door te geven' zegmaar aan de kat of gooi ik het in de tuin voor andere dieren. Niet zomaar in de kliko. Hetzelfde geldt voor groenafval.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:09

F_Orumster schreef:
Zijn er hier meer mensen die flexetarien en af en toe als enige vlees rundergehakt toestaan? Rundergehakt komt van de melkverhouderij en dat maakt het voor het milieu en dierenwelzijn niet belastender.

Nope, vind gehakt sowieso maar vies.
Wel een goed idee voor als ik vlees moet klaarmaken voor anderen! :D Dankjewel!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:17

F_Orumster schreef:

Hier in huis wordt alleen maar (mager) gehakt of een tartaartje gegeten, áls er al vlees wordt gegeten. Ik geloof dat de jongens maar een paar keer per jaar een stukje kip eten, maar dat maken ze zelf klaar. Gehakt op zich smaakt inderdaad niet, maar als je er kruiden doorheen doet is het heel smakelijk te maken. :Y)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:36

Ik doel inderdaad niet op gehaktballen, maar geruld door een eenpansgerecht.
Ik kan vriendje niet op geheelonthoud zetten en ik door af en toe een beetje vlees te eten voorkom je misschien dat je enkele voedingsstoffen tekort komt. Koken met noten kan hier helaas niet (notenallergie vriendje), peulvruchten passen niet bij al mijn gerechten.

Nog een leuke tip: gegrillde rijst is een leuke aanvulling voor vegas, smaakt een beetje naar noten.
Droog in een hete pan gooien, halfhard vuur, veel roeren. Op een moment wordt het wat bruin en denk je dat het misgaat, ga gewoon rustig door. Ongeveer 20-30minuten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:37

Echt? Klinkt interessant, ga ik eens proberen. Bedankt voor de tip :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:41

Wordt het dan net zoiets als gepofte rijst of blijft het een kleine korrel? Het klinkt wel heel lekker en ik zou het ook zeker een keer willen proberen!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:47

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:52

Klinkt lekker inderdaad!

En wat betreft flexitariërs; ik koop voor mijn vriend eigenlijk alleen af en toe rundvlees, gehaktballen bv, inderdaad omdat het vlees eigenlijk een beetje een afvalproduct van de melkindustrie is en omdat koeien toch wat diervriendelijker worden gehouden dan die arme varkens en kippen.
Helaas bestaat er bijna geen broodbeleg van rundvlees, en dus eet ie wel nog ham enzo op zijn brood.. Hij eet ook wel mijn vegetarisch broodbeleg mee, maar die zijn ook weer zo duur.. Ik zoek nog altijd een goed alternatief!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:00

Inderdaad is gemalen rundvlees best nog wel een goed alternatief (geen hele stukken zoals bief e.d.).
Kippen en varkens hebben het inderdaad minder goed, en dus liever niet eten. Vind het ook niet lekker, dat scheelt. Behalve chorizo dan, maar daar heb ik een leuk vegan recept voor gevonden, binnenkort eens proberen!

Gekookte runderkookworst is ook nog runderbeleg.
Houdt hij niet van kaas?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:04

Nou, hij heeft 8 sneetjes brood mee naar zijn werk elke dag.. een paar met kaas, paar met hagelslag en dan een paar met vlees.