Wajongers herkeurd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:04

Sammy_xxs schreef:
Nou als ik straks mijn wajong krijg, en ik heb weer tijd en geld voor een paard, dan ga ik er zeker ook weer 1 kopen.
Ik heb ook nog een man die inkomen heeft, dus waarom zou ik geen paard mogen hebben?

Hebben ze de Wajong nog steeds niet gekoppeld aan inkomen van een partner?

Als je man boven bijstandsniveau verdient, zou ik het absurd vinden dat je dan als vrouw, recht hebt op Wajong :o
Dat het wordt aangevuld tot bijstandsniveau, prima.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-11-13 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:04

Geyron, de pizzakoerier loopt de deur plat bij de Wajonger in de flat, die heeft echt geen geld opzij gelegd voor die dure spullen en dure scooter.
Daar is dus meer dan genoeg financiële ruimte, iets wat sommige hardwerkende mensen niet hebben.

Ze hoeft van mij niet in armoede te leven, maar dit neigt naar luxe, lijkt me ook niet nodig.

Kan het alleen maar met je eens zijn vuurneon.

Ik had een jonge collega, woonde nog thuis, vader arbeidsongeschikt door een ongeluk en ontving uitkering.
Doordat zijn zoon ging werken en thuiswonend was, ging het gezinsinkomen omhoog en raakte de vader een groot deel van zijn uitkering kwijt.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 23-11-13 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:05

Leuk bedacht allemaal, maar ik zie het niet zitten. Denk dat met name mensen met psychische klachten het zwaar gaan krijgen vanwege de druk die er op gelegd wordt. Daarnaast; voor gezonde mensen in de bijstand is al geen werk te vinden, hoe wil je dat hebben met mensen met een beperking??
Mijn broer willen ze laten vakken vullen, want dat kan zittend... (autistisch, kan niet lang staan vanwege lich. beperking en kan ook niet tegen/omgaan met drukte en veel mensen om hem heen, 26 jaar en hoog IQ). Prima; zoek jij maar een supermarkt die hem aanneemt haha!! Hij wil heel graag trouwens hoor, maar realistisch..? Nee...

Kortom; er wordt momenteel weer heel veel geld verspild aan een constructie die gewoon niet gaat werken.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:08

vuurneon schreef:
Sammy_xxs schreef:
Nou als ik straks mijn wajong krijg, en ik heb weer tijd en geld voor een paard, dan ga ik er zeker ook weer 1 kopen.
Ik heb ook nog een man die inkomen heeft, dus waarom zou ik geen paard mogen hebben?

Als je man boven bijstandsniveau verdient, zou ik het absurd vinden dat je dan als vrouw, recht hebt op Wajong :o

Nee is niet gekoppeld nee, maar ik vind dat terrecht. Ik zou het raar vinden omdat ik niet kan werken, dan mn vriend ook maar niks mag verdienen. Of dat mn vriend mij dus moet onderhouden met zijn geld omdat ik niet kan werken....

LBLGypsyCobs

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:09

En dat bedoel ik Lante, ze moeten eens meer gaan kijken waar de talenten van zo iemand liggen.
Nu moet ie vakken vullen, dat gaat niet werken en hij komt weer thuis te zitten.
Zonde van zo'n hoog IQ en zonde van zo'n jongen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:11

LBLGypsyCobs schreef:
Ik vind dat een uitkering de eerste levensbehoeften van een mens moet dekken.
Huur, energie, eten en zorgkosten.

Eens, daar is het voor bedoeld, voor noodzakelijke behoeften en niet voor flinke luxe zoals een paard.

Sammy_xxs schreef:

Niemand zegt dat je geen paard mag, maar persoonlijk vind ik het wel apart dat je een uitkering krijgt maar het wel kunt opbrengen een paard te houden, rijden verzorgen en de verantwoording daarvoor te dragen.

vuurneon schreef:

Helemaal mee eens.
Ik zie ook liever dat geld richting bvb de ouderenzorg gaat dan dat we met elkaar betalen voor het paard van een ander... Maargoed dat zal ongetwijfeld wel gekoppeld gaan worden in de toekomst, gezien bezuinigingen over de gehele lijn van ons sociale stelsel. En terecht.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:12

LBLGypsyCobs schreef:
Jij mag van mij best een paard hebben, maar niet van mijn belastingcenten.
Dan zie ik liever dat degenen die na de oorlog Nederland hebben opgebouwd een keer extra worden gewassen.

Een Wajonger mag van mij best een laptop en internet, al is het maar omdat dat ook een stukje contact met de buitenwereld geeft en je met veel dingen eigenlijk niet meer zonder kan.
Maar wat quera al aangeeft, een simpel Dell kan ook ipv een dure laptop en nog een iPad.

Scheelt weer een paar 100 euro en weer wat wasbeurten voor oma.

Die paar 100 euro krijgen ze toch wel, dus het scheelt jou niet, maar hun. Wasbeurten voor oma? Ik heb het over zelf betalen en doen.

Ben benieuwd hoe de dame in de flat dat allemaal betaald van haar wajong. Apart dat ze meer luxe heeft dan sommige hardwerkende mensen, want als ze enkel een wajong heeft dan krijgt ze minder dan minimumloon.

Quera, blijft hetzelfde verhaal.

Sammy_xxs ik zou het ook raar vinden als het partnergebonden zou zijn. Alsof mensen met borderline, afhankelijke persoonlijkheidsstoornis enz. dan goed kunnen herstellen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:13

Sammy_xxs schreef:
vuurneon schreef:

Nee is niet gekoppeld nee, maar ik vind dat terrecht. Ik zou het raar vinden omdat ik niet kan werken, dan mn vriend ook maar niks mag verdienen. Of dat mn vriend mij dus moet onderhouden met zijn geld omdat ik niet kan werken....

Ik zou het ook raar vinden als jij van je Wajong een man moet onderhouden die wel kan werken, maar andersom; als ik geen werk heb, omdat het er niet is, wordt het salaris van mijn vriend wel meegerekend. Lijkt mij voor de Wajong ook een normale gang van zaken :)

Maar ik las al dat het wordt aangevuld tot een sociaal minimum, dus het telt wel mee :j verdient je partner meer dan het sociale minimum dan krijg je (neem ik aan) geen Wajong. Dat lijkt mij +:)+
Wajong is niet bedoeld voor al die leuke extra's. En als ik het verkeerd lees, hoop ik dat het snel word aangepast.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-11-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:16

Raar van die vrouw , woon weer bij mijn ouders en heb geen huur meer maar als ik weer een huis met met huur kan ik dat niet betalen . De kat moet eten , de konijnen bij mijn ouders en dan mijn zorg mijn boodschappen , toch de luxe telefoon en nog een dongel (lang verhaal , zit ik nog een jaar aan vast duur kreng) Dan nog gas en energie , en met geluk een beetje sparen . Werk bij waar ik blij mee ben maar een vetpot vindt ik het niet..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:19

LBLGypsyCobs schreef:
En dat bedoel ik Lante, ze moeten eens meer gaan kijken waar de talenten van zo iemand liggen.
Nu moet ie vakken vullen, dat gaat niet werken en hij komt weer thuis te zitten.
Zonde van zo'n hoog IQ en zonde van zo'n jongen.

Ze kunnen hem beter Engelse boeken laten vertalen; dat kan hij wel namelijk, maar die baan hadden ze niet in de computer staat hahaha!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:21

vuurneon schreef:
Maar ik las al dat het wordt aangevuld tot een sociaal minimum, dus het telt wel mee :j verdient je partner meer dan het sociale minimum dan krijg je (neem ik aan) geen Wajong. Dat lijkt mij +:)+
Wajong is niet bedoeld voor al die leuke extra's. En als ik het verkeerd lees, hoop ik dat het snel word aangepast.

Ik las het ook ja, goeie zaak wat mij betreft.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:23

vuurneon schreef:
Sammy_xxs schreef:

Ik zou het ook raar vinden als jij van je Wajong een man moet onderhouden die wel kan werken, maar andersom; als ik geen werk heb, omdat het er niet is, wordt het salaris van mijn vriend wel meegerekend. Lijkt mij voor de Wajong ook een normale gang van zaken :)

Geen enkele uitkering is voor allemaal leuke extra's. Toch zijn er altijd wel mensen met een uitkering (dus ook WIA, bijstand) die wel leuke extra's hebben omdat ze hun geld heel goed kunnen uitgeven (of hulp van buitenaf krijgen). Niks mis mee. Of moeten we voortaan de uitkeringen persoonsgebonden doen? Privacy weg zodat ze je in de gaten kunnen houden, kijken hoe zuinig je kunt zijn, zodat ze je zo min mogelijk kunnen geven?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:25

Geryon, je leest mijn bericht verkeerd. Hoe mensen hun geld besteden, maakt voor mij niets uit. Maar... Als je partner boven het sociale minimum verdient, vind ik het een slechte zaak om dan de vrouw een Wajong uitkering toe te kennen.

In de bijstand telt het inkomen van de partner met wie ze samenwonen ook gewoon mee, dus waarom ook niet met de Wajong?

Je moet als overheid niet willen dat de Wajong zo aantrekkelijk wordt, dat het pure luxe is.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:29

Dat keuren is imo met elke uitkering een goede stap. Om de 5 jaar vind ik nog zeer ruim genomen. In relatief korte periode kan er veel veranderen en sluit me aan bij eerder genoemde reacties; als je kán werken, ga je maar werken,.
Ik ken zo verschrikkelijk veel mensen ( opgegroeid in een volksbuurt) die al jaren en jaren hun hand ophouden en elkaar tips geven, bij welke arts je het snelst afgekeurd wordt etc. Te verschrikkelijk voor woorden, daar is maar 1 remedie voor: zo hard werken dat ze niet eens tijd hebben om na te denken welke ziekte je nu weer kan bedenken.

Voor de mensen die écht, écht niet kunnen... die mogen van mij het dubbele krijgen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:29

Ik reageerde op ''Wajong is niet bedoeld voor al die leuke extra's.'' Wat bedoel je daar dan mee? Extra's van het geld dat iemand bovenop de wajong van zijn/haar partner krijgt?

Zelf vind ik het een hele slecht zaak om iemand met ernstige afhankelijke trekken (inclusief dus zelf geen verantwoording aan kunnen), afhankelijk te maken. Dat staat het herstel in de weg en dat is op langere termijn voor de belastingcentjes van de mensen die daar al de pest in hebben, misschien ook niet zo goed.

Daarbij is bijstand wel een heel ander soort uitkering dan wajong. Wajong heeft met de persoon zelf te maken. Bijstand omdat je niet goed genoeg verdient, waar een ander je bij kan helpen. Wajong is omdat je zelf niet eens kunt werken.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:32

Oh dat weet ik niet, misschien is dat alleen als je getrouwd bent.
Tegen mij is dat in ieder geval niet gezegd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:34

Sammy_xxs schreef:
Oh dat weet ik niet, misschien is dat alleen als je getrouwd bent.
Tegen mij is dat in ieder geval niet gezegd.

Samenwonend is al voldoende :)

Maar ik hoop het dat ik het goed heb gelezen.
Als je vriend inderdaad onder het minimumloon zit, prima die aanvulling van je Wajong tot het minimum maar ik hoop het echt niet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:36

Hoe bedoel je aanvulling tot het minimum? Aanvulling van wie?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:40

Geryon schreef:
Ik reageerde op ''Wajong is niet bedoeld voor al die leuke extra's.'' Wat bedoel je daar dan mee? Extra's van het geld dat iemand bovenop de wajong van zijn/haar partner krijgt?

Zelf vind ik het een hele slecht zaak om iemand met ernstige afhankelijke trekken (inclusief dus zelf geen verantwoording aan kunnen), afhankelijk te maken. Dat staat het herstel in de weg en dat is op langere termijn voor de belastingcentjes van de mensen die daar al de pest in hebben, misschien ook niet zo goed.

Daarbij is bijstand wel een heel ander soort uitkering dan wajong. Wajong heeft met de persoon zelf te maken. Bijstand omdat je niet goed genoeg verdient, waar een ander je bij kan helpen. Wajong is omdat je zelf niet eens kunt werken.

Bij de Wajong word je ook geholpen om toch te kijken of je kan deelnemen aan de maatschappij. Dus ook daar ondersteunt het UWV, net als met de bijstand.

(In hoeverre je echt wat aan het UWV hebt :') )

En ja, ik vind het een slechte zaak als er niet naar het inkomen van de inwonende partner wordt gekeken. Dan promoot je niet het meedoen aan de maatschappij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:41

Geryon schreef:
Hoe bedoel je aanvulling tot het minimum? Aanvulling van wie?

Aanvulling tot het sociaal minimum.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:42

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:42

Ik zou het echt niet weten, ik zie het wel dan.
Mn vriend zit boven het minimum, en dan zou ik er dus geen recht op hebben, maar toch krijg ik het wel nu?
Dus vind dat wel apart dan.
Zal ik nog wel navragen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:44

De partnertoets en de vermogentoets gaan ook gelden voor de "nieuwe" Wajong, vanaf 1 januari 2014. De volledig en duurzaam arbeidsongeschikten worden ontzien bij deze partner - en vermogenstoets.

Dus als je echt ben afgekeurd, word er niet naar t inkomen van je partner gekenen, als ik het goed lees.
Als je gedeeltelijk zou kunnen werken, word er wel gekeken naar de inkomen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:45

Mars schreef:
Citaat:
De partnertoets houdt in dat het gezamenlijk inkomen van de uitkeringsgerechtigde en zijn partner niet hoger zijn dan het sociaal minimum.

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... -wwnv.html

Wet werken naar vermogen is geschrapt, is de participatie wet geworden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:54

Participatiewet is nu alleen nog maar een voorstel, is nog niet definitief ingevoerd.