Al 13 miljoen voor Fillipijnen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Re: Al 13 miljoen voor Fillipijnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:10

Dat misbruik maken vind ik ook echt heel erg jammer ja, dat ze dat doen! Maar daarom ga ik dus bv. een weeshuis daar zoeken dat getroffen is, en rechtstreeks daarheen over maken, dat vind ik veel beter dan weet je meteen dat het aan is gekomen :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:11

Hmm maar sorry hoor, voor de mensen die niet vinden dat we eerst mogen klagen over onze eigen land.
Als een vriendin van je een ongeluk heeft gehad en verlamd is, zeg je dan ook ach dat is niet zo erg, je had ook dood kunnen zijn :?
Daar komt het namelijk nu wel een beetje op neer, Nederlanders moeten niet zeuren, want Dáár is het nog erger...!
Wij hebben toch ook recht op een normaal leven ( wat je gewend ben ) Als ik in armoede wil leven, ga ik ook wel naar een 3e wereldland om daar verder te leven.
Maar we wonen hier, in een land wat zogenaamd een welvarend land is? Nou veel mensen merken daar heel weinig van.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:11

Electra63 schreef:
takkie_muis schreef:
Als wij ooit een ramp hebben krijgen wij dan 13 miljoen van de Filipijnen? Hoog waarschijnlijk niet

Ooit ............ hebben wij ook hier een watersnoodramp gehad en ook toen zijn wij geholpen door andere landen.

Nou dat wou ik ook net zeggen, met onze ramp in 1953 hebben andere landen ons ook geholpen. Daarnaast, als iedere Nederlander nou al €1 zou doneren. Dan is er ook zo €16 miljoen ingezameld.
Nu moet ik wel zeggen, dat toen ik iemand zei dat ik €1 had gedoneerd, dat ik werd uitgemaakt voor gierig want wat maakte die ene euro nou uit -O- Ja als iedereen zo denkt, dan maakt dat heel veel uit..
Laatst bijgewerkt door Zeeuwsemeid op 18-11-13 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:13

Goh, het is wel duidelijk dat de fans van (Nick &) Simon ook op bokt zitten. Prima, als je niet doneert, maar als jij het mensen die op dit moment op straat zitten waar de lijken nog liggen, niet gunt om noodhulp te krijgen, moet je je toch eens even gaan afvragen waar je moraal gebleven is. Ik schaam me echt kapot voor de opmerkingen in dit topic. En zoals iemand hiervoor al zei, in Nederland is er ook ooit een watersnoodramp geweest en toen kregen wij ook allerlei hulp uit andere landen (bijvoorbeeld uit Nigeria!). Een beetje naastenliefde mensen, je hoeft niet zelf te geven, maar oordeel niet over anderen die dat wel doen.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:18

Sammy_xxs schreef:
Hmm maar sorry hoor, voor de mensen die niet vinden dat we eerst mogen klagen over onze eigen land.
Als een vriendin van je een ongeluk heeft gehad en verlamd is, zeg je dan ook ach dat is niet zo erg, je had ook dood kunnen zijn :?
Daar komt het namelijk nu wel een beetje op neer, Nederlanders moeten niet zeuren, want Dáár is het nog erger...!
Wij hebben toch ook recht op een normaal leven ( wat je gewend ben ) Als ik in armoede wil leven, ga ik ook wel naar een 3e wereldland om daar verder te leven.
Maar we wonen hier, in een land wat zogenaamd een welvarend land is? Nou veel mensen merken daar heel weinig van.

mensen kiezen er niet voor om in armoede te leven ,mensen kiezen er niet voor om zo ramp mee te maken. mensen kiezen er niet voor om langs de lijken te zitten, wat een nutteloze reactie van je! om je voor kapot te schamen! wat er met je vriendin is gebeurt is erg, maar al helemaal niet te vergelijken met dit,

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:18

Piera schreef:
Goh, het is wel duidelijk dat de fans van (Nick &) Simon ook op bokt zitten. Prima, als je niet doneert, maar als jij het mensen die op dit moment op straat zitten waar de lijken nog liggen, niet gunt om noodhulp te krijgen, moet je je toch eens even gaan afvragen waar je moraal gebleven is. Ik schaam me echt kapot voor de opmerkingen in dit topic. En zoals iemand hiervoor al zei, in Nederland is er ook ooit een watersnoodramp geweest en toen kregen wij ook allerlei hulp uit andere landen (bijvoorbeeld uit Nigeria!). Een beetje naastenliefde mensen, je hoeft niet zelf te geven, maar oordeel niet over anderen die dat wel doen.

_/-\o_

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:21

Piera, fijn dat je dan zo over mij denkt. Ik geef namelijk geen geld aan dit soort doelen omdat ik geen idee waar mijn geld terecht komt. Ik stuur lieven mijn kleding op dan dat ik geld doneer.
De mensen krijgen noodhulp, je kan alleen niet acuut alle lijken en huizen weghalen en opbouwen, daar is tijd voor nodig. Meteen toen de ramp gebeurt was is er een vliegtuig vol goederen vertrokken naar de Filippijnen dus je kan niet oordelen dat wij het niet gunnen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:24

Ik vind de vergelijkingen allemaal zo raar. Waarom moet een verlamde vriendin worden vergeleken met een natuurramp? Een vriendin die verlamd is, is verschrikkelijk. Maar moeten we nu in gradaties gaan denken? We hebben tijden WOII hulp gehad, we hebben na de watersnoodramp hulp gehad, we hebben een sociaal stelsel. Zo jammer dat met de dingen die wel wél hebben (gekregen) ons inlevingsvermogen grotendeels is verdwenen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:24

weer zoveel geld weggespoeld... maar het zal nooit aankomen op de filipijnen vrees ik...

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:26

Nou prima toch Lucifertje als jij dat zo wilt doen. Ik doneer zelf ook op een andere manier dan via 555. Ik vind alleen de vergelijking met de crisis in Nederland heel erg krom. En daarnaast, niet doneren omdat de Filipijnen dat niet voor ons zouden doen vind ik een waardeloze instelling. Wij hebben wel iets meer te geven dan zij. En of je dat dan besluit daaraan te besteden, of aan de armoede in Nederland, dát is je eigen keuze, die in elk geval uit naastenliefde wordt gemaakt en niet uit 'voor wat hoort wat'.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:28

Mooi gezegd, Piera!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:33

Ja ik doneer waarschijnlijk wel. Twijfel nog of ik dit naar giro 555 ga doen of een kleinere organisatie die het nog echt van hun giften moet hebben.

Zo heb ik vorige week ook een fles shampoo, pasta en wat groenten conserven gekocht en dat ik de doos voor de voedselbank gedaan.

Ik doneer omdat ik het kan missen, als een ander niks wil of kan geven is dat zijn/haar goed recht

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:33

Ik vind dat je als zo'n rijk land echt wel wat geld mag geven aan mensen in echte nood. Die mensen daar overlijden daar aan van alles, moeten nu 'leven' in verschrikkelijke omstandigheden, zijn in 1 klap ALLES kwijt enz. En dan zit zo'n stinkend rijke Nederlander te klagen dat hij t al zo zwaar heeft en echt geen euro meer kwijt kan? Nee, daar kan ik met m'n hoofd niet bij.
Dat je niet doneert, dat moet je helemaal zelf weten. Maar ik kan niet zo goed tegen die slappe excuses.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:38

Eileen_ over andermans uitgaven kun je geen uitspraak doen. Bovendien zit jij met je 17e nog safe bij de Appie vakken te vullen. Verplaats je ook eens in de vijftiger die na jarenlange vaste dienst buitengetrapt is en nu nergens meer aan het werk kan! Er zullen hier op Bokt vast ook mensen zijn die momenteel gewoon al aan het begin van de maand weten dat ze aan het eind honderden euro's te kort komen. Het is die mensen hun goed recht om te stellen dat ze geen cent te makken hebben. Natuurlijk hebben ze het relatief beter dan de mensen op de Filippijnen maar dan nog is het geen pretje om je brievenbus niet open te durven doen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:41

purny schreef:
De volgende keer misschien een inzamelingsactie houden voor ons land?

Zodat alles weer verkwanseld kan worden aan JSF vliegtuigjes! Wat een ge-wel-dig idee! :D

Nee, ik zie niet zoveel mis met een inzamelingsactie. Ik geef zelf niet, ook niet als ik het had gehad. Ik had nog wel wat oude kleren, denk dat ze daar meer aan hebben dan goed gevulde zakken van de hoge piefen daar!

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:43

en jup... britt had dus een persoon aan de telefoon die 20.000 doneert :') een bn-er misschien ofzo? of biljonair?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:48

"Dat je niet doneert, dat moet je helemaal zelf weten. Maar ik kan niet zo goed tegen die slappe excuses."
Ik zeg dus dat je het zelf moet weten of je doneert of niet, maar dat ik wat allergisch ben voor die slappe excuses.
Maar je hebt wel gelijk dat het niet voor iedereen mogelijk is. Ik kan best begrijpen dat een werkloze met een enorme schuld (die echt zn best doet), dit niet doet.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:50

Al heb je er wel geld voor, niemand is iemand anders een excuus verschuldigd als hij/zij niet doneert voor 555. :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:51

Sammy_xxs schreef:

Helemaal mee eens. :j

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:53

Nathaliefje schreef:
Poiuytrewq schreef:
Ik doneer niks .
Als wij een ramp krijgen verwacht ik ook niks van arme mensen zoals zij.
Daarnaast besteed ik liever mijn *weinige* geld aan dingen die ik belangrijk vind. En dat kan ook een volle boodschappentas zijn voor een buur die geen geld meer heeft.
Ieder moet zelf weten waar die zijn geld aan uit geeft vind ik. Al vind ik het ook van de zotte. Maar goed :) ieder zijn ding

Wauw, kijk dat je niet doneert, laat me werkelijk koud. Moet je zelf weten. Maar die opmerking erachter is echt stuitend. Ben blij dat er gelukkig genoeg mensen zijn die zo niet denken, zodat die "arme mensen" die nu in nog triestere omstandigheden moeten overleven hopelijk hun armoede ooit te boven komen.
Er zijn al teveel mensen op de wereld. Sorry voor mijn egoìsme. Gelukkig denkt niet iedereen hetzelfde, ik volg het nieuws ook niet want ik wil me er totaal niet mee bezig houden verder.

Nogmaals, het enige goede doel waar ik aan doneer zijn mensen die ik persoonlijk ken. Daar bied ik hulp aan, dan heb je wat aan mij. Maar dan weet ik ook waar het terecht komt, en dan geef ik iets wat goed gebruikt kan worden.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:56

Soms vraag ik me af waar het goede van de mensheid is gebleven ...
Mensen kraken ons eigen land af, zijn zelf zo gierig als wat.
ALS je geld over hebt voor luxe etc, geef dan op zn minst een euro ...

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:03

Oei, das weer een schoencadeautje minder met sinterklaas...

Nee even serieus, natuurlijk is er in Nederland een crisis, maar dat is wel een crisis op een heel ander niveau. In de Filipijnen beschikken ontzettend veel mensen niet meer over hun primaire levensbehoeften en dat is hier in ons land wel anders. Ik zal niet beweren dat er geen mensen zijn in Nederland die het ontzettend lastig hebben om rond te komen en die inderdaad ieder dubbeltje moeten omkeren.
Maar besef goed dat Nederland het ontzettend goed voor elkaar heeft; uitkeringen, verzekeringen, gesubsidieerd onderwijs, een goed wegennet, instellingen zoals de voedselbank en ga zo maar door.

En natuurlijk moeten er in ons land dingen veranderen, maar dat neemt niet weg dat er nu op de Filipijnen duizenden mensen in nood zijn. En áls je daar een euro voor kan missen dan denk ik dat die daar beter besteed kan worden dan hier in eigen land.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:06

Ik vind het erg dat de ''crisis'' hier wordt vergeleken met de situatie daar.
Zelfs de zwervers in ons land mogen God op hun blote knietjes danken dat ze nu niet in de Filipijnen zijn!
Dat sommige mensen niet eens één euro willen geven, daar kan ik met mijn kop niet bij.
''Als wij hier een ramp krijgen verwacht ik ook niks van arme mensen daar'', werd er gezegd. Ik ook niet, trouwens. Maar zij kunnen ook echt niks missen, want ze zijn ARM. En weet je waarom ze zo arm zijn? Wij laten ze tegen een hongerloontje werken in kledingfabrieken zodat wij lekker goedkope kleding bij de primark kunnen kopen... Wij eisen alles op voor onszelf. En zelfs als er een ramp gebeurt, mensen liggen te creperen, wil niemand een vinger uitsteken, want och och, tis wel crisis hier hoor.

En voor degene die 13 miljoen veel geld vind????
Ik vind het schandalig weinig!! Dat is nog geen één euro per Nederlander!!!
Ter vergelijking: aan sinterklaascadeaus wordt gemiddeld 80 euro per Nederlander, per jaar uitgegeven. En aan vuurwerk zo'n 70 miljoen per jaar (dat kan blijkbaar wel in de crisis....) (bron: http://www.mijngeld.nl/in-het-nieuws/80-euro-aan-sinterklaascadeaus, http://nos.nl/artikel/457022-voor-70-miljoen-vuurwerk-verkocht.html)
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 18-11-13 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:09

Kaitlyn schreef:
Ik vind het van de zotte!
Natuurlijk is het vreselijk wat er gebeurd is maar laten wij eerst maar eens zorgen dat we uit de crisis zijn voordat we zoveel geld aan mensen/dingen gaan doneren.

Bahhhhh :r

Hoe KAN je dat vergelijken met hier?
Heb zo'n ongelooflijke hekel aan die egoïstische instelling! Je mag in je handjes knijpen dat je hier zit en niet daar. Echt, ga je schamen.

Even dat terzijde, ga zelf ook even wat storten, even kijken hoe dat werkt.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:16

ik heb ook de mening als al eerder gezegd dat je niet elk land kunt vergelijken met elkaar kwa crisis-gedoe...
De belgische regering heeft een paar honderden duizend euro vrijgemaakt voor te doneren... Het nieuws was nog maar pas aan iedereens oren gekomen of er was al """protest""" ... Ze hebben MAAR ... dat vrijgemaakt werd --' ja HALLO!! We zitten zelf met miljarden aan schulden ... Dat mensen willen doneren geen probleem ... maar dat er dan protest wordt gedaan omdat de regering niet genoeg doneert, dat gaat er bij mij niet in ;-)