Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Stierenvechten officieel Spaans cultuurgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:06

Ben het met je eens.
Maar ik vind wel dat je best je mening mag uitspreken.. :)
Ik vind bijvoorbeeld een schaap wat ritueel geslacht word( met eigen ogen gezien, daar bouw ik mn mening oom op) minder erg dan een stier die volgegooid word met speren...(nooit in real life gezien)

Mensen mogen een mening hebben vind ik.

Maar ik vind niet dat we alles moeten gaan vergelijken..want dan is er altijd wel iets ergers..
Snap je wat ik bedoel?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:07

Laat wel duidelijk zijn dat ik ook tegen ritueel slachten ben hoor ;)
Ik wilde toentertijd mn mening kunnen onderbouwen door een eigen ervaring.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:10

Jolliegirl, natuurlijk wel ja, maar het gaat in beide gevallen om dierenleed. Bij het stierenvechten is het kort en op heel kleine schaal en ook nog eens een half continent verder, bij de mesterij gaat het om enorme aantallen, een dierenleven lang en zijn wij er vrijwel allemaal schuldig aan.

En ja, die foto van dat paard met zijn ingewanden er uit vind ik ook vreselijk. Maar hoe vaak gebeuren er geen ongelukken in de sport, bijvoorbeeld in de springsport als het paard valt of verkeerd landt en bijvoorbeeld een been breekt? Dat ziet er net zo vreselijk uit. Dan wordt toch ook niet meteen de hele springsport veroordeeld door iedereen?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:43

Wij komen massaal in opstand over dat hele zwarte pieten gedoe,wij als Nederlanders vinden dat dat bij ons hoort als cultuur.Prima, helemaal mee eens....

Maar in andere landen hebben ze zo ook hun gewoontes en gebruiken,daar moeten wij ook niet aan komen toch?
Een spanjaard ziet heel veel in stierenvechten als mannelijk,trots,uithoudingsvermogen etc.
Hoe kunnen wij dat gaan verbieden?
Kijk dat de beelden niet lekker om te zien zijn, helemaal mee eens!Maar zoals ik al eerder zei, die dieren hebben wel aardig wat fijne jaren achter de rug en dat kan je van miljoenen andere dieren niet zeggen.

Nee uiteraard vergoedt dat niet het idee dat zo n beest met degens doorboord wordt maar ik heb er minder moeite mee.

Ga er niet heen als je er van walgt,veel spanjaarden gaan zelf ook niet.
Maar verbieden of petities, nee, ieder land in zn waarde laten of je het er mee eens bent of niet.

Hoe leggen wij aan een amerikaan uit (die dus racisme ziet in pietje)dat sinterklaas en zijn pieten bij ons horen,hoe leg je de hele sfeer eromheen uit?Dat gaat niet.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:47

jollie girl je vraagt of ik een hersencel mis en vervolgens schrijf je dat iedereen een mening mag hebben?

Beetje persoonlijke aanval vind ik en excuus zou op zn plaats zijn!

De meesten reageren direkt erg aanvallend,vind ik niet in een discussie thuishoren...en zeker niet netjes!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:51

Excuus voor de persoonlijke aanval, maar ik vraag me echt af waar het fout gegaan is dan..

Jij vind dit GEEN dierenmishandeling?
Meen je dit nou serieus?
Een dier doodsperen vind je geen dierenmishandeling?

Ik vind het wél dierenmishandeling... Hoe dan ook...
En ja, ophokken is ook mishandeling..
Ongeacht de duur ervan....

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:57

heidy_wilco schreef:
Maar wat ik zo grappig vindt: als je een eitje eet, eet je geen kuiken hoor... Het is nooit bevrucht... Waarom denken zoveel mensen dat als je een eitje eet een embryo opeet?

Tja heel soms is dit wel zo! dan zit er per ongeluk een haan tussen alle legkippen. het kan dan gebeuren dat er een ei bevrucht wordt. echter wordt het ei niet warm gehouden dus er ontwikkelt zich niks..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:05

Jolliegirl schreef:
Maar ik vind niet dat we alles moeten gaan vergelijken..want dan is er altijd wel iets ergers..

Deze vergelijking is nochtans behoorlijk legitiem.
Immers, als je het fokken van vechtstieren overbodig zou maken, is dit exact wat je ervoor in de plaats gaat krijgen.
Het is dus niet zomaar een vergelijking om te vergelijken, het is simpelweg het alternatief.

En die foto van dat paard is een spijtig ongeval.
Een goed getraind stierenvechterspaard is behoorlijk wat geld waard. Wees maar zeker dat daar niet lichtzinnig mee omgesprongen wordt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:52

Ik heb het niet over die vergelijking...
Snap je me niet of wil je me niet snappen?

Dr zijn hier mensen die roepen: ja maar ophokken van dieren is net zo erg...

Dan blijf je bezig..

Ja maar ophokken valt wel mee joh.. want ritueel slachten is erger..
Joh ritueel slachten valt best mee.. Want in china branden ze honden dood..
Honden doodbranden valt wel mee, want....

Enz enz enz......

Zo blijf je bezig..
Kom op waar je voor op wilt komen.. ieder z'n ding.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:33

Jolliegirl schreef:
Ik heb het niet over die vergelijking...
Snap je me niet of wil je me niet snappen?
Dr zijn hier mensen die roepen: ja maar ophokken van dieren is net zo erg...

Nee, ik snap niet wat je nu bedoelt.
Jij zegt dat we ophokken niet mogen vergelijken met stierengevechten?
Maar waarom niet dan? Want schaf de gevechten af en voor elk rund dat nu jarenlang in vrijheid in Spanje rondhuppelt, ga je op de termijn een dier dat intensief gehouden wordt in de plaats krijgen. Opgehokt in een stal dus...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:05

Wat een dikke uitgekraamde onzin is dat....
Dus jij kan de toekomst voorspellen?? Jij weet precies wat er dan gaat gebeuren.... Kan je mij de juiste nummers voor de lotto ff geven dan?
Laat dat ras toch lekker uitsterven... Ze zijn nergens nuttig voor.. Behalve om gemarteld te worden!?

En anderzijds: je kunt ze ook vanaf de weide slachten!
Maaaaarrr.... dan verdienen ze er geen centen mee! En daar zal het ze wel om gaan.. lekker doodmartelen van die beesten..
:r

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:29

Euh, dat is simpelweg de evolutie die we in de rest van Europa ook gezien hebben hoor. Daar is ook alles van extensief naar intensief gegaan om competitief te kunnen zijn. (Wat eigenlijk nog niet lukt, getuige alle noodzakelijke subsidies) In zowat de hele veehouderij...
Helemaal niet zo ver gezocht dus. Pure realiteit.
Meer dieren op minder grond (En de grond die 'uitgespaard' wordt, kan weer voor wat anders gebruikt worden.) Minder 'arbeid', andere rassen, die sneller volwassen zijn en met meer opbrengst (en niet zelden ongeschikt om extensief te houden) andere manier van houden om de productietijd nog extra te verkorten etc...
Neem één van de belangrijkste redenen weg om die dieren extensief te houden en je kan er prat op gaan dat je dergelijke evolutie zal krijgen. Want waarom zouden die boeren dan nog de moeite doen om gezonde en atletische karakterbeesten te fokken?
Veel handiger dan om een gevlekte immobiele dikbil Bella in een hokje met goedkope soja vet te mesten hoor. Kan het beest op 8 maanden al een enkeltje slachthuis krijgen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:33

Ach Luckystory, je kletst echt onzin en weet zo te horen totáál niet waar je het over hebt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:37

Maartje1990 schreef:
Ach Luckystory, je kletst echt onzin en weet zo te horen totáál niet waar je het over hebt.

Ik heb nochtans genoeg in de veeteelt gewerkt om te weten hoe het draait hoor. ;)
Ook in het buitenland in streken met genoeg grond om alles extensief te houden. (Frankrijk oa.) Maar vergeet het maar dat daar beesten op lopen. Dat brengt niet op. Alle beesten in stallen en de grond vol maïs, zo doen ze dat...
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 11-11-13 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:40

Nou ik wóón op een boerderij waar we vroeger veeteelt hebben gehad. Dikbillen voor de slacht. En nog steeds ken ik veel boeren/boerderijen met (vlees)koeien en daarmee wordt echt niet gedaan wat jij hebt opgeschreven. Dus ik weet niet op wat voor boerderijen jij hebt gewerkt, maar dat is dan echt niet gebruikelijk.

In Frankrijk ben ik niet bekend qua veeteelt, maar in vakanties... die koeien die daar loslopen, die lopen daar dan voor de sier?!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:44

Alweer helemaal eens met Luckystory en ik weet waar ik het over heb, net als zij vermoed ik.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:51

Tegen iedereen die tegen het ophokken van dieren is zou ik zeggen: loop eens een paar dagen mee op een boerderij dan krijg je een heel ander beeld ervan dan de bekrompen gedachte dat alle dieren maar opgehokt worden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:53

Nou, blijkbaar niet. Toch gek dat wij vroeger de koeien veel buiten hadden lopen, meer dan menig paard dat in Nederland gehouden wordt. en dat er hier nog verschillende boerderijen zijn waar ze op de wei lopen en als ze op de stal staan staan ze echt niet schouder tegen schouder aan.

Dan nog, deze hele vergelijking praat al die stierengevechten toch niet juist? Ik vind heus wel dat het hier en daar beter mag hoor, wat betreft het houden van vee. Maar de brute manier waarop die stieren allemaal om het leven komen. Vind ik vele malen erger dan de manier waarop de meeste koeien worden gehouden.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:00

Rij maar eens door Normandie of Picardië etc. En vraag jezelf af waar al het vee is.
Allemaal graan zover je kan kijken. En daar zitten nochtans evengoed ook behoorlijk grote veeboeren.
(Vaak trouwens ook wel, dat hoe groter een bedrijf is, hoe intensiever. Die evolutie zie je oa. ook in Amerika. Daar heb je echte 'plants' met opgehokte beesten. Terwijl we er hier in Europa net altijd zo'n romantisch beeld bij hebben. Cowboys die hun kuddes door de bergen leiden etc...)
Er zijn natuurlijk ook andere invloeden die ervoor zorgen dat men de manier van vee houden gaat aanpassen, of net niet. Het terrein bijvoorbeeld. (Als dat niet interessant genoeg is om er wat anders mee te gaan doen, kan je er wel evengoed beesten op laten lopen.)
En er zijn natuurlijk ook andere redenen waarom men doorheen de geschiedenis deze manier van vee houden is gaan toepassen. De stierengevechten zijn daar hoogstwaarschijnlijk eerder een gevolg dan een oorzaak van. Maar ze geven er in de huidige tijd wel mee een reden aan om die traditie in stand te houden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:02

Jammer alleen dat de manier waarop ze aan hun einde komen niet echt een reden is (voor mij iig) om die traditie in stand te houden. Prima hoor, geweldig zelfs om dieren veel buiten te laten. Maar zo aan hun eind te laten komen? Nee.....

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:13

tja als ik door Frankrijk rijd zie ik toch echt vele weilanden vol blonde vleeskoeien. en zelfs enkele weilanden vol met bonte koeien.
Tuurlijk heb je daar net als hier ook "polder" streken waar vooral veel gewas is en minder vee.
En ja dan heb je natuurlijk ook gewoon vee op stal staan (goh lijkt wel Nederland)
Voor mij is dieren houden voor consumptie dat je dier vanaf geboorte tot dood goed verzorgt. En dan kan een dier een prachtleven gehad hebben in vrijheid. Als het dan aan zijn dood komt door opgejaagd te worden, gewond te raken net zolang tot hij de genade klap krijgt! Is dat voor mij een flinke domper op zijn vrije leven.

Dan liever een vleeskalf geboren wordt bij een melkboer, daar goed op stro en met lekker drinken en voer verblijft, en vervolgens naar de kalvermester gaat. daar eerst in eenlingboxjes komt te staan om goed het drinkgedrag te leren kennen. Om vervolgens met medekalfjes in een groepshok te komen die allemaal net zo snel drinken/eten als hem.

En wanneer de tijd gekomen is om geslacht te worden, rustig op de vrachtwagen te komen (veel al in het donker waarbij ze rustiger blijven dan overdag) en vervolgens snel aan het eind van zijn leven komen.

En anders nog beter de blonde koeien die in het land blijven lopen tot hun snelle slacht.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:19

Tja, dat is dan een verschil in perceptie.
Ik vind de manier van leven van zo'n dier wél harder doorwegen dan de manier van sterven.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:21

Ik vind de manier van slachten niks te maken hebben met het leven wat ze gehad hebben

Ik denk ook niet dat het me in dank afgenomen wordt als ik iemands geliefde paard levend spies
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 11-11-13 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:22

Beetje hypocriet wel allemaal, niet? Gezien de manier waarop de meeste paarden worden gehouden. Die worden ook veel opgehokt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:26

Luckystory schreef:
Tja, dat is dan een verschil in perceptie.
Ik vind de manier van leven van zo'n dier wél harder doorwegen dan de manier van sterven.

Vind je het niet beide erg? :)

Zoals ik nu al tijden probeer duidelijk te maken.... vind ik het beide erg!