Strengere straffen in Nederland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Strengere straffen in Nederland?

Ja
120 (72%)
Nee
43 (26%)
Weet ik niet
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 165

Lumea

Re: Strengere straffen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:55

Buch in de bajes is een interessant programma ja! Laat inderdaad zien dat het niet "hotelachtig" is. Wel verbaas ik me af en toe over de vele spulletjes die sommige gevangenen hebben. Tv, papegaai, bank alles, leek gewoon een minihuisje. Maar hij zal dan wel gulle ouders/familie/vrienden hebben..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:00

Niet hetzelfde programma, een docu over huis van bewaring in Arnhem
Is voor ISD, veelplegers dus, celstraffen van om en nabij 2 jaar voor diefstal etc.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:06

Waarom wordt er in gevangenissen niet meer gewerkt? Gewoon s'morgen 8 uur aan de gang tot een uur 17.00? Daarna zelf koken (kookploeg) En sávonds kan je nog naar avondschool zodat je ook nog een diploma kan halen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:08

kohtje schreef:
Waarom wordt er in gevangenissen niet meer gewerkt? Gewoon s'morgen 8 uur aan de gang tot een uur 17.00? Daarna zelf koken (kookploeg) En sávonds kan je nog naar avondschool zodat je ook nog een diploma kan halen.

Er wordt vaak wel gewerkt in gevangenissen. Werk je niet, dan zit je de hele dag op je cel (dat is igg in Vught zo, werd verteld bij Buch in de Bajes).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:11

Maar ik bedoel zelfvoorzienend, dus werken om je straf te betalen. En geen keus.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:13

Ik denk, omdat dat niet zo goed mogelijk is. Een gevangene kost iets van 500 euro de dag. Ze werken vaak in de stomerij of timmerij in de gevangenis, wat dat niet gaat opleveren.

Maar zoiets wat jij bedoeld is geloof ik wel in Finland (ergens die richting), en dat heeft onwijs goede resultaten (veel minder terugkeer in de misdaad).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:14

Zal afhangen van het soort gevangenis. Bij de bovenstaande docu zie je een man die schoonmaakt, de was doet etc. maar bij een gevangenis met wat meer risicovolle personen zul je dat minder snel zien denk ik. Bij een kookploeg wil je geen agressieve mensen hebben, met grote messen binnen handbereik

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:16

Ik had ook keer gezien bij buch in de bajes dat er gevangenen met messen moesten werken. stanleymessen als ik me niet vergis. Gevaarlijke bedoeling lijkt mij dat?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:18

Nou ja, dat zal dus alleen worden toegelaten als je geen risicogeval bent.

Die docu is wel echt tof, vooral die Robert :') Hilarisch persoon, hij praat echt leuk (zit nu te kijken). En toen ie net begon over GTST kwam ik echt niet meer bij ("IEDEREEN kijkt dat hier!!" :') )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:07

Lumea schreef:
Veiligheid inderdaad. Zitten hoop aparte figuren in de gevangenis die allerlei verboden dingen naar binnen willen smokkelen.

Ik heb er niet zo veel verstand van maar is het niet verstandiger om de mensen in de gevangenis ook gelijk allerlei hulp aan te bieden (of is deze er al?) ipv alleen bij tbs gerichte hulp te verlenen?

Edit: typfout.

Er zijn wel mogelijkheden tot het spreken van een psycholoog, psychiater, maatschappelijk werker. In sommige gevangenissen kun je een opleiding doen of productiewerk. Dit laatste is in een huis van bewaring vaak niet mogelijk en in gevangenissen ook steeds minder vanwege bezuinigingen. Het is goedkoper om mensen de hele dag op cel te laten zitten. Op de langere termijn is dit natuurlijk duurkoop.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:08

kohtje schreef:

Dit kost teveel geld aan personeel. En wat de keuze betreft: de meeste gedetineerden willen wel werken. Beter dan alleen maar op cel zitten, want dat is het alternatief. Maar de mogelijkheid wordt niet altijd geboden, zeker niet in een hvb.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:12

Lumea schreef:
Buch in de bajes is een interessant programma ja! Laat inderdaad zien dat het niet "hotelachtig" is. Wel verbaas ik me af en toe over de vele spulletjes die sommige gevangenen hebben. Tv, papegaai, bank alles, leek gewoon een minihuisje. Maar hij zal dan wel gulle ouders/familie/vrienden hebben..

Een TV "hebben" ze bijna allemaal. Die moet je huren van de gevangenis.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:14

Eigenlijk vind ik dat ze hun eigen verblijf zouden moeten betalen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:19

Ja dat is wel een goeie Kohtje, maar dat kan niemand natuurlijk, of kan jij een paar honderd euro per dag missen? :D

Geryon: de meeste gedetineerden hebben baat bij psychische begeleiding en zeker niet alleen de lang gestraften, waarom denk je dat?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:40

kohtje schreef:

Zodat ze eenmaal buiten met nog meer schulden zitten en die op de gebruikelijke snelle manier willen aflossen? Topplan +:)+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:29

Nikass schreef:
Ja dat is wel een goeie Kohtje, maar dat kan niemand natuurlijk, of kan jij een paar honderd euro per dag missen? :D

Geryon: de meeste gedetineerden hebben baat bij psychische begeleiding en zeker niet alleen de lang gestraften, waarom denk je dat?

Omdat ik er zelf veel ken en die hebben dat allemaal niet nodig.

En dat met die spullen heeft niks te maken met goed gedrag of controle. Je mag maar een paar spullen, het een mag je wel, het ander moet je eerst voor zeuren of mag je gewoon niet (reden daarvoor hebben ze dan niet). Vind het nergens op slaan. Waarom zou je bijv. zo moeilijk doen over een boek.. Achja. Vanaf vrijdag hebben we er niets meer mee te maken gelukkig :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:16

Magrathea schreef:
kohtje schreef:

Zodat ze eenmaal buiten met nog meer schulden zitten en die op de gebruikelijke snelle manier willen aflossen? Topplan +:)+

Nee nu moeten wij het betalen! Laten we het zo zeggen, alles wat ze bezitten in vorm van huis,auto en luxe inleveren en verkopen.
Er zijn toch ook heel veel mensen met schulden die niet in de gevangenis hebben gezeten?
Er zal best wel werk te vinden zijn wat er in gevangennissen te doen is wat echt geld op brengt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:53

kohtje schreef:
Magrathea schreef:

Nee nu moeten wij het betalen! Laten we het zo zeggen, alles wat ze bezitten in vorm van huis,auto en luxe inleveren en verkopen.
Er zijn toch ook heel veel mensen met schulden die niet in de gevangenis hebben gezeten?
Er zal best wel werk te vinden zijn wat er in gevangennissen te doen is wat echt geld op brengt.

Bijvoorbeeld...?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:58

kohtje schreef:
Magrathea schreef:

Doe eens een gok?
Wat denk jij dat een gevangenis per dag kost? Bewaking, alarmsystemen, elektriciteit, en dan heb ik het nog niet eens over de dagelijkse behoeften als eten, toilet, stromend water etc.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:00

kohtje schreef:
Magrathea schreef:

Zodat je in ieder geval hun gezinnen achterlaat met helemaal niets?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:02

En omdat het zoveel kost mogen wij braaf werkende Nederlanders zonder strafblad zoveel belasting betalen.

Het zou niet zo vreemd zijn dat een deel van de gezeten tijd terug betaald gaat worden. Vorder maar van loon of uitkering.
Nee de volle mep hoeft niet eens, mag ook naar rato van inkomen.
Misschien dat mensen dan eens na gaan denken over de consequenties van hun daden.
Nu kunnen ze met schone lei gewoon weer de misdaad in die wij wel weer betalen. Keer op Keer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:04

little_king schreef:
En omdat het zoveel kost mogen wij braaf werkende Nederlanders zonder strafblad zoveel belasting betalen.

Het zou niet zo vreemd zijn dat een deel van de gezeten tijd terug betaald gaat worden. Vorder maar van loon of uitkering.
Nee de volle mep hoeft niet eens, mag ook naar rato van inkomen.
Misschien dat mensen dan eens na gaan denken over de consequenties van hun daden.
Nu kunnen ze met schone lei gewoon weer de misdaad in die wij wel weer betalen. Keer op Keer.

Maar is dat wel zo? Die schone lei zorgt er vaak zat ook gewoon voor dat die mensen weer een nieuw leven op kunnen bouwen.
De meeste mensen gaan niet voor hun lol het criminele circuit in, eerder omdat ze geen andere manier zien om aan geld te komen.

Ik vind dat als ze de gevangenis uitkomen, hun straf klaar is (dat is namelijk technisch gezien ook zo), het mag niet iets zijn wat ze hun hele leven mee moeten slepen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:08

heel leven hoef niet, maak er 10 jaar van.
Maar waarom moet ik betalen voor de mensen die zich niet aan de wet houden?

En ja een heleboel die het criminele circuit zelf kiezen, van werk wordt je moe en verdien je niet zo snel.
En kan niet anders zeggen dat ze daar gelijk hebben.
Consequenties zijn er toch bijna geen aan je daden. Dus eigenlijk zijn ze veel slimmer dan heel braaf werkend Nederland.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:10

De Nederlandse gevangenissen zijn geen hotels hoor, maar daarvoor moet je een keer daadwerkelijk een gevangenis in bedrijf in zijn geweest denk ik ;).

Er is onderzoek geweest dat de gemiddelde Nederlander lichtere straffen op zou leggen dan de rechters in Nederland. Vergeet niet dat ook rechters e.d. gebonden zijn aan wetten omtrent straffen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:10

little_king schreef:
heel leven hoef niet, maak er 10 jaar van.
Maar waarom moet ik betalen voor de mensen die zich niet aan de wet houden?

En ja een heleboel die het criminele circuit zelf kiezen, van werk wordt je moe en verdien je niet zo snel.
En kan niet anders zeggen dat ze daar gelijk hebben.
Consequenties zijn er toch bijna geen aan je daden. Dus eigenlijk zijn ze veel slimmer dan heel braaf werkend Nederland.

Waarom moet ik betalen voor mensen die door hun eigen domme gedrag gehandicapt raken? Waarom moet ik betalen aan voorzieningen voor andermans gehandicapte kind? Of voor bejaarden?

Omdat het een samenleving is. Die mensen horen gewoon bij ons.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 09-01-14 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt