doodstraf invoeren in Nederland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doodstraf invoeren in Nederland?

ja
93 (43%)
nee
113 (53%)
weet ik niet
6 (2%)

Totaal aantal stemmen: 212

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:14

Barendshoeve, je kunt geen mening vormen over hoe 'luxe' een gevangenis is als je er nog nooit binnen zou zijn geweest ;).

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:15

Als levenslang écht levenslang is, dan vind ik de doodstraf niet nodig.

Maar in bepaalde gevallen mogen ze wat mij betreft iemand voorgoed het licht uit de ogen halen. En daarmee doel ik echt op moord, maar ook veelvuldig misbruik etc. Ik denk zelfs dat sommige mensen dood beter af zijn dan levend.

Barendshoeve

Re: doodstraf invoeren in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:25

Ja ik ben er binnen geweest helaas. En zo ook 3 leden van mijn familie. Waarvan er 2 nog steeds zitten.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:26

Ik heb plaatsvervangende schaamte voor, en diep medelijden met de onwetenden hier die pleiten voor de herinvoering van de doodstraf.

Hier komen erg veel populistische en ongefundeerde meningen voorbij. Heel erg eng.

Ik ben gelukkig niet bang dat de doodstraf terug zal komen in ons land. De grondwet is door verstandige mensen gemaakt en niet makkelijk aan te passen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:26

Nu zeg je helaas, terwijl je liever daar wilt zitten dan waar je nu zit?

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:27

Helaas ja omdat ik met de verkeerde oorzaak daar ben gekomen. Helaas omdat ik niet ga goed praten wat ik heb gedaan waardoor ik daar zat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:29

Caesar schreef:

Maar in bepaalde gevallen mogen ze wat mij betreft iemand voorgoed het licht uit de ogen halen. En daarmee doel ik echt op moord, maar ook veelvuldig misbruik etc. Ik denk zelfs dat sommige mensen dood beter af zijn dan levend.

Levenslang is ook echt levenslang :).

Hoewel je uiteraard mag denken dat iemand dood beter af is dan levend (die gedachten heb ik ook wel eens, maar dan in een andere context), erover beslissen is weer een heel ander verhaal.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:31

Dan zou je toch daar niet liever willen zijn dan hier 'buiten'? Tenzij je geen dak boven je hoofd heb, met niemand contact, geen mobiel/laptop, geen eten/drinken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:31

San; waarom komen dan mensen vrij na verschrikkelijke misdaden? Of meervoudige moorden? Na 20 of 30 jaar? En dan nog strafvermindering wegens "goed gedrag?"

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:33

Barendshoeve, dan ben je denk ik in andere gevangenissen geweest dan ik ;) want van luxe is hier geen sprake. Minimaal 18u per dag (eenzame) opsluiting, honger, niks geen prostituees, smerige überkleine cellen etc.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:34

_San87_ schreef:
little_king schreef:
@ san, nee niet iedereen die een moord heeft gepleed.
Maar wel veel meer mensen.
Natuurlijk zijn er mensen die het doen als enigste uitweg na jaren ellende.
Die verdienen niet zoveel straf nee. Dat is uiteindelijk uit pure onmacht.

Maar ja neem die Folkert maar weer, zijn beweegreden was politiek. Daar mag je toch nooit iemand om vermoorden?
Daar zit geen jaren ellende achter.

Al moet ik zeggen alles wat nu in Den Haag zit weg ruimen...mwah niet zo'n gek idee.

geintje natuurlijk :+

Je komt nu steeds met Folkert, helemaal prima, maar dat is maar één persoon. Je kunt natuurlijk je hele argumentatie niet om één persoon hangen.

En waarom zou er geen jaren ellende achter politieke beweegredenen kunnen zitten? Dat vind ik wel een kortzichtige uitspraak, eigenlijk :). Er zijn meer dan genoeg politieke beslissingen die mensen enorm kunnen beïnvloeden in het dagelijks leven waardoor ze de wanhoop nabij zijn.

Maar dat was bij hem niet het geval dat hij daardoor de wanhoop nabij was.
Het beïnvloede hem namelijk niet financieel of op zijn gezondheid of wat ook.

Ik hang ook geen argumentatie op aan 1 persoon, maar van hem heb ik toevallig toen goed gevolgd en dan is hem als voorbeeld aandragen voor mij gemakkelijk.
Maar als er 1 voorbeeld is, weten we dat er meer zijn die gewoon vinden dat iemand " in de weg loopt" en ze opruimt.
Maar Nederland is goed om dan nog een smoes te verzinnen waarom iemand tot zijn daad kwam.
De tenen staan soms krom wat advocaten dan weer verzinnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:37

Caesar schreef:
San; waarom komen dan mensen vrij na verschrikkelijke misdaden? Of meervoudige moorden? Na 20 of 30 jaar? En dan nog strafvermindering wegens "goed gedrag?"

Omdat deze mensen niet tot levenslang zijn veroordeeld :). In Nederland zitten momenteel 28 tot levenslang veroordeelden. De mogelijkheid bestaat dat daar 6 bij komen, die zaken lopen nog.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:38

Ik heb in een situatie gezeten waarin ik niets zelf kon, helemaal niets. Als ik mijn situatie van 2006 t-m 2009 bekijk dan had ik liever in de gevangenis gezeten dan in de situatie waar ik toen in zat. En als ik naar meiden kijk die naar onze hulplijn bellen zitten er ook daar tussen die liever zouden ruilen. Maar als ze me zouden vragen te ruilen met een gevangenis elders zou ik vriendelijk bedanken.

Wellicht hebben we op een andere plek gezeten, dat neem ik dan even aan. En dat wat jij omschrijft is geen luxe maar ik vind het voor sommige daden in verhouding ook niet echt een straf.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:40

Dat is iets heel anders dan dat je eerst zei.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:41

Dan heb ik het verkeerd geschreven, want dit is wat ik bedoelde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:42

little_king schreef:
_San87_ schreef:

Je komt nu steeds met Folkert, helemaal prima, maar dat is maar één persoon. Je kunt natuurlijk je hele argumentatie niet om één persoon hangen.

En waarom zou er geen jaren ellende achter politieke beweegredenen kunnen zitten? Dat vind ik wel een kortzichtige uitspraak, eigenlijk :). Er zijn meer dan genoeg politieke beslissingen die mensen enorm kunnen beïnvloeden in het dagelijks leven waardoor ze de wanhoop nabij zijn.

Maar dat was bij hem niet het geval dat hij daardoor de wanhoop nabij was.
Het beïnvloede hem namelijk niet financieel of op zijn gezondheid of wat ook.

Ik hang ook geen argumentatie op aan 1 persoon, maar van hem heb ik toevallig toen goed gevolgd en dan is hem als voorbeeld aandragen voor mij gemakkelijk.
Maar als er 1 voorbeeld is, weten we dat er meer zijn die gewoon vinden dat iemand " in de weg loopt" en ze opruimt.
Maar Nederland is goed om dan nog een smoes te verzinnen waarom iemand tot zijn daad kwam.
De tenen staan soms krom wat advocaten dan weer verzinnen.

Ik snap dat je hem als referentie gebruikt, hoor :). Ik wilde enkel ontkrachten dat politiek geen reden kan zijn om door te draaien, dat kan het wel zijn. Al was dat bij hem niet het geval.

De menselijke psyche is gewoon erg lastig te doorgronden, waarom doet iemand wat hij doet... Ik waag me daar dan ook maar niet aan. Dat laat ik liever aan experts over :). Ik vind het wel heel interessant die oordelen te lezen. Juist het inzicht in het hoe en waarom kan een zekere mate van begrip opwekken (niet dat ik wil zeggen dat dit voor Folkert ook moet gelden, dit is puur algemeen). Daarom zie ik die 'verzonnen smoes' niet per definitie als smoes.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:49

Caesar schreef:

Levenslang is ook gewoon levenslang, het wordt alleen niet snel opgelegd. :+

Edit: sorry, zie nu pas dat iemand me voor was, haha.
Ik ben tegen het herinvoeren van de doodstraf en schrik behoorlijk van het aantal kortzichtige reacties hier.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:03

jiehaaa schreef:
Ik heb plaatsvervangende schaamte voor, en diep medelijden met de onwetenden hier die pleiten voor de herinvoering van de doodstraf.

Hier komen erg veel populistische en ongefundeerde meningen voorbij. Heel erg eng.

Ik ben gelukkig niet bang dat de doodstraf terug zal komen in ons land. De grondwet is door verstandige mensen gemaakt en niet makkelijk aan te passen.

Nou, ik ook. Hier milde straffen? Nederland straft het zwaarst van heel Europa.

Als iemand is gestraft en zijn straf heeft uitgezeten, dan heeft die persoon zijn straf uitgezeten. Waarom moet iedereen dan levenslang aangekeken worden voor zijn daden? Dat zou betekenen dat iedereen levenslang moet krijgen, ongeacht het delict en in wat voor toestand die persoon verkeerd.
Daarnaast: de doodstraf kost veel meer geld dan iemand levenslang opsluiten.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:06

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:28

PaardjesFan1 schreef:
We praten verder in dit topic!
[NM] Doodstraffen

En wat als dat niet gebeurt? Riskeren we dan de doodstraf? :')

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:30

jiehaaa schreef:
PaardjesFan1 schreef:
We praten verder in dit topic!
[NM] Doodstraffen

En wat als dat niet gebeurt? Riskeren we dan de doodstraf? :')

:')

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:30

Je kan hoog of laag springen, het gebeurd en kan niet :j Nederland is ergens bij aangesloten (kan het even niet terug vinden.) wat het verbied om de doodstraf in te voeren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:31

Barendshoeve, ik zeg niet dat ik heb gezeten dat heb ik namelijk niet maar je kunt ook op andere manieren een gevangenis van binnen zien ;).

Mensen, geloof alsjeblieft niet alles wat je op televisie ziet (zoals in het geval van Volkert van der G). Er speelt zich zó ongeloofelijk veel meer af op de achtergrond waar wij geen weet van hebben. Wat je in de media ziet is gekleurd, vergeet dat niet!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:40

Ik ben wel voor de doodstraf. Maar natuurlijk niet zomaar en voor iedereen.
Maar figuren als Robert M en andere pedofielen die gruwelijke dingen doen die wij niet willen weten. Ja dan zeg ik toch die zijn het absoluut niet waard om daar tijd, geld en woorden aan vuil te maken. Kop eraf en weg ermee. En zo zijn er meer figuren die zo verknipt zijn dat ze beter af zouden zijn als ze niet meer rondlopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:42

Je bedoelt pedoseksueel, Tigra. Haal die twee alsjeblieft niet door elkaar.