"Geen opties voor ouderen om waardig uit leven te stappen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: "Geen opties voor ouderen om waardig uit leven te stappen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 09:07

Gaat het over die huisarts die hoge doseringen morfine en dormicum heeft gegeven? Dat vind ik geen amerikaanse praktijken, maar gewoon schandalig...

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:52

Gaat niet om americaanse praktijken. Gaat er om dat het verzoek van euthenasie is ingediend bij een terminale patiënt die vlgs inzicht v arts ondragelijk leed waarbij de patiënt uitvoerig met de arts heeft besproken geen ondragelijk lijden te willen. Dit de stap v de scan arts en 3 werkdagen aan administratie overslaat en handelt. maar vervolgens word de huisarts op non actief gesteld door de 3e partij in dit geval de co ass. En vervolgens zelfmoord pleegt.

Wanneer zou het dan goed zijn. Hoe zien een ieder de regels. Wanneer wel wanneer niet. Als het vrijwillig mag?.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:04

Newt, ik kan je tekst niet helemaal goed volgen, maar je bedoelt dat de arts zo handelde omdat een euthanasieprocedure te lang duurde? Dat is niet het beeld dat ik uit de informatie krijg. Heb jij meer informatie of een link met meer achtergrond?

Wat mij betreft is dit iemand die gewoon op eigen houtje de regels overtreedt... regels die verder heel duidelijk zijn over een dergelijke situatie. En dat zonder daar echter een goede morele onderbouwing voor is gegeven (en daarmee is het HEEL anders dan de actie van de zoon, die duidelijk documenteert wat hij doet en waarom, en ten volle bereid is om de consequenties te aanvaarden van zijn handelen.)
Ik vind dat daar niet zoveel over te discussieren valt, dat is gewoon fout.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:12

Ja het is ook fout volgens "de regels". Maar er is een euthenasie verklaring. Echter duurt een daad werkelijke euthenasie zoveel werkdagen voor er groen licht word gegeven.
Ik vond het juist wel interessant omdat de meerderheid roept ( waaronder ik) dat er een "pilletje" moet komen.
Had deze situatie voorkomen kunnen worden als de man al een pil had liggen die hij naar eigen wil in mocht nemen wanneer hij het voelde als ondragelijk lijden.. Is de positie van een scan arts niet meer nodig?.
Ben gewoon benieuwd.
Daar ging de discussie toch om? Dat het mogelijk moet kunnen zijn. Ik kijk naar de invullingen van en ben benieuwd hoe dat zou zijn.

En betitel je dit als moord?

Zit nu op de mobiel. Zal later eens zoeken naar het item. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:35

De uitspraak van de IGZ is vrijgegeven, zie deze pdf.
Er was hier overduidelijk sprake van onzorgvuldig handelen, en het handelen van de arts heeft niet te maken met het recht op een eigen levenseinde.

Afgaande op wat er in de procedure staat: nee, deze man had waarschijnlijk nog geen pilletje genomen, omdat het erop leek dat de medicatie die was verstrekt de ergste last kon verlichten, en hij had na de euthanasieverklaring te kennen gegeven voor palliatieve sedatie te kiezen. De huisarts heeft heel nadrukkelijk niet in samenspraak met de man, zijn familie of andere hulpverleners gehandeld, heeft verzuimd zich goed op de hoogte te stellen van de precieze situatie van de man de dagen daarvoor, en heeft gemeend 'palliatieve sedatie' toe te passen terwijl hij zich niet in de verste verte aan de richtlijnen daarvoor hield.
Het staat dus echt los van het recht op levenseinde, en het lijkt me volkomen terecht dat er hier onderzoek is verricht en uitspraak is gedaan door het IGZ. Wegzetten als te strenge eisen voor artsen of procederen om het minste of geringste is niet aan de orde.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:02

+:)+ Was benieuwd naar je mening er over.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:59

Ik snap niet dat er een igz onderzoek naar dit soort dingen is. De patient wilde dood, de huisarts heeft dit gedaan.

En volgens mij is het plan gelukt.??

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:19

Ceriadwen: als je daar een mening over wilt hebben, is het misschien toch handig om even het hele stuk door te lezen :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:43

Ik zie het probleem niet, wat is voor jou het probleem?

De patient wilde dood, en die is dood.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:45

- De patient wilde palliatieve sedatie, geen euthanasie
- de arts heeft niet met de patient overlegd
- de arts heeft niet met de omgeving overlegd
- de arts heeft allerlei medische regels overtreden
- de arts wilde daar bovendien geen enkele verantwoording over afleggen.

Lijkt mij persoonlijk wel een minder-dan-wenselijke situatie. Het komt akelig dicht bij moord. Van zorgvuldige hulp bij zelfdoding of zorgvuldige euthanasie is geen sprake.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 10:58

Jeetje ceriadwen, wat ben jij kort door de bocht zeg... Deze persoon wilde helemaal niet dood, hij wilde alleen dat zijn (onvermijdelijke) dood zonder pijn zou zijn door de palliatieve sedatie. Die huisarts heeft vervolgens op eigen houtje de bende zodanig opgehoogd dat meneer er aan overleden is.
Dat grenst inderdaad aan moord

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:00

Is dat vastgelegd dat de patient dat wilde, of is dat wat de familie wilde?
wie weet wat de arts met de patient overlegd heeft?
Wat moet een arts met de omgeving overleggen, hebben die enig zeggenschap over de wil van de patient?
Welke medische regels? Over het toedienen van de hoeveelheid medicatie (want anders gaat de patient dood ofzo?)
De arts wilde er wel verantwoordelijkheid over afleggen de Co- Asssitente wilde alleen niet met de arts praten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 11:04

Ik stel voor datje die pdf die hieboven staat eens goed leest, daar staan al je antwoorden in. Als je dan nog steeds vindt dat deze huisarts goed gehandelt heeft...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:09

Ik vind het een vooringenomen, op basis van conclusies uit een eenzijdig verhaal getrokken rapport.

en daarom alleen al zouden de bevindingen van IGZ in deze zo de prullenbak in moeten gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:11

Tsja, dat kan ik ook wel een beetje over jouw conclusies zeggen eigenlijk. Maar goed, het staat je geheel vrij om het een prima idee te vinden dat artsen mensen mogen doden zonder een paar zorgvuldigheidseisen in acht te nemen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:15

Dat zeg ik niet shadow! Mijn mening is dat deze arts deze patient in deze situatie goed geholpen heeft, en een lijdensweg bespaard heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:24

Ik denk niet dat wij eruit gaan komen :) Dan hoop ik vooral maar dat je niet mijn huisarts bent, of van een van mijn naasten :) Want ik heb toch liever een arts die zorgvuldiger handelt dan de arts hier heeft gedaan.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:45

want? Anders gaat de patient dood?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:48

De manier waarop :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 11:50

Laten we dan gewoon iedereen in het terminale stadium van een ziekte of boven de 80 neerschieten. Dan gaan ze ook dood, scheelt een hoop gedoe.. Is bovendien een stuk goedkoper dan een overdosering morfine.
Sorry ceriadwen, ik vind dat je een heel vreemde redenering hebt...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:50

Vind jij het acceptabel dat een arts euthanasie pleegt terwijl de patiënt daar niet om heeft gevraagd?
Ik niet namelijk. Ik heb graag het idee dat als ik -om welke reden ook- wél palliatieve sedatie wil maar géén euthanasie een arts zich daar ook aan houdt.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:57

Hoe weet jij of de patient daar wel of niet om gevraagd heeft?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:01

Aangezien de betreffende arts al maanden niet meer met de patient gesproken had, en de andere artsen en betrokkenen hebben verklaard dat er andere dingen waren afgesproken...

Maar dat doet blijkbaar niet ter zake? Ik vraag me alleen af hoe jij het toezicht dan voor je ziet? Artsen altijd op hun woord geloven?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:22

naja de co assistent wordt toch ook op haar woord geloofd? en hoe weet je dat de arts de patient niet meer gesproken heeft?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:30

Ik wil ook niet oud worden. Moet er niet aan denken weg te kwijnen in een bejaardentehuis.
Als iemand op leeftijd een moment aangeeft te willen sterven zonder een hele lijdensweg te moeten ondergaan dan hoort dat zijn/haar keuze te zijn.