Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:33

Eigenlijk is het natuurlijk juist positieve discriminatie waarin zwarte piet alleen maar het voordeel heeft: ieder kind wil toch ook een zwarte piet worden en de Sint
helpen? Laat die zwarte pieten hun voordeelspositie maar eens heeeeel snel inleveren, want waarom kunnen alleen donkere pieten worden aangesteld als hulpjes
van de Sint? Hoezo zijn er geen kansen voor pieten met een lichtere huid? Afschaffen die voortrekkersrol }> .

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:35

Shadow0 schreef:
Toch wel opvallend... als er wordt voorgesteld om de traditie te veranderen zou dat niet kunnen of moeten, want traditie en cultuur en zo is het al tijden etc.

Als dan aangehaald wordt dat die traditie wel degelijk in oorsprong te maken had met de ongelijkheid tussen blank en zwart en slavernij, dan doet dat echter ineens niet ter zake want 'poeh poeh, het verleden.'

Dat klinkt toch een beetje... uitleggen naar je eigen voordeel.

(Overigens zou DWDD Prem wat mij betreft helemaal niet zo vaak aan het woord moeten laten, want ik vind dat gewoon een ontzettend vervelend persoon.)

MoriMann: "De betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen"." (Van wikipedia.)
En iedereen weet waar het om gaat. Teruggrijpen op dat soort definities is dan ook vooral een trucje om een open discussie te verstoren, niet om misverstanden uit de weg te ruimen.

Dat traditie zo al tijden is en dat het in het verleden wel met slaven had te maken, heeft ook imo helemaal niets met elkaar te maken. Hoe zie jij dat dan?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:37

Sunrise_ schreef:
Eigenlijk is het natuurlijk juist positieve discriminatie waarin zwarte piet alleen maar het voordeel heeft: ieder kind wil toch ook een zwarte piet worden en de Sint
helpen? Laat die zwarte pieten hun voordeelspositie maar eens heeeeel snel inleveren, want waarom kunnen alleen donkere pieten worden aangesteld als hulpjes
van de Sint? Hoezo zijn er geen kansen voor pieten met een lichtere huid? Afschaffen die voortrekkersrol }> .

Hier zit nog een grote kern van waarheid in ook :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:37

Sunrise_ schreef:

en ook blanke kindjes willen hun zwarte pietendiploma!

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:41

De geschiedenis van Sint Nicolaas.

St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk was hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit uit een Turkse havenplaats van destijds aanzienlijk belang.
Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kindslaven van de slavenschepen bevrijdde die de haven aandeden en ze vervolgens als knecht in dienst nam.
De betaalde baan "knecht" gaf deze kindslaven een onafhankelijke en zelfstandige status.
Hierdoor is het dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en pieten zijn zwarte knechten zijn.
Oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking.
Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas die dus slaven bevrijde en ze in dienst nam tegen betaling is er dus eigenlijk niet.

chimello

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:46

Wat een grote onzin allemaal weer. Vond het al dom toen de negerzoenen en jodenkoeken veranderd moesten worden want wie ligt daar nu het 's avonds over te janken in bed? En nu dit weer.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:47

Sorro schreef:
De geschiedenis van Sint Nicolaas.

St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk was hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit uit een Turkse havenplaats van destijds aanzienlijk belang.
Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kindslaven van de slavenschepen bevrijdde die de haven aandeden en ze vervolgens als knecht in dienst nam.
De betaalde baan "knecht" gaf deze kindslaven een onafhankelijke en zelfstandige status.
Hierdoor is het dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en pieten zijn zwarte knechten zijn.
Oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking.
Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas die dus slaven bevrijde en ze in dienst nam tegen betaling is er dus eigenlijk niet.

Dat verhaal circuleert op Facebook ja, maar ik heb het nog nooit eerder gehoord. Volgens mij is het niet waar. Sint Nicolaas heeft nooit in Spanje geleefd. Dat zit in onze traditie omdat door de 80-jarige oorlog met Spanje alle katholieke vreemde mannen met de boot uit Spanje kwamen (met moorse knechten overigens). Piet draagt ook nog steeds de kleding uit die tijd.

We moeten de historische achtergrond van Sinterklaas ook niet mooier maken dan hij is.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:52

Shadow0 schreef:
MoriMann: "De betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen"." (Van wikipedia.)
En iedereen weet waar het om gaat. Teruggrijpen op dat soort definities is dan ook vooral een trucje om een open discussie te verstoren, niet om misverstanden uit de weg te ruimen.

Dat is ook mijn hele punt. Definities veranderen, simpele woorden krijgen een negatieve bijklank en alles moet steeds meer gecensureerd en verzacht worden. Want o wee als je iemand op zijn tenen trapt. De maatschappij gaat er hard naar toe dat er straks niets meer kan of mag als er maar een minimaal risico bestaat dat er ook maar 1 enkel individu door gekwetst of beledigd wordt. Straks kunnen we alleen nog maar fluisteren over 'indiviuen in een minder dan ideale lichamelijke toestand' voor mensen met een handicap.. sorry.. beperking.. sorry.. uidaging en 'personen met een andere huidskleur dan de meerderheid van de autochtone bevolking'. Dat soort termen. En ja, ondertussen verhard de maatschappij ook en dat gat een keer heel erg mis.

Ik word er een beetje moe van af en toe.

Overigens, ik heb begrepen dat Sinterklaas meisjes/jonge vrouwen hielp door ze een bruidsschat te geven zodat zij met een goede partner konden trouwen. En er is een verhaal dat hij een wonder heeft verricht door een door kind tot leven te wekken. Door deze daden zou hij zijn reputatie als 'kindervriend' hebben gekregen. Zou dat na moeten zoeken.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:53

Ik ben er nu al moe van het zwarte pieten gezeur in de media.
Het is onze traditie en mensen hebben dat maar te respecteren.
Waarom is nou toch zo dat alleen in nederland serieus overwogen word deze traditie te veranderen?
Wat denk je als wij gaan klagen over tradities van andere landen dat ze er ene reet om schelen of er media aandacht aan zullen besteden?
Zullen we eens een kerk plaatsen in Turkije of Marokko?
Suikerfeesten gaan afschaffen voor de diabeten?
Zwarte piet moet gewoon blijven!

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:55

Citaat:
Over de herkomst van Zwarte Piet wordt veel geschreven, maar weinig onderzoek gedaan. Vaststaat dat de knecht die later de naam Zwarte Piet kreeg, pas in 1850 is geïntroduceerd. Voor die tijd had de folkloristische Sinterklaas in Nederland voor zover bekend geen helper. Desondanks circuleren er voor die helper van Sinterklaas diverse volkswetenschappelijke verklaringen:
- hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;
- hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;
- hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
- hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
- hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
- hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;[7]
- hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.

Bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_piet

Ik kan hier niet echt iets rasistisch in vinden.
Hij is misschien slaaf geweest, maar vrijgekocht door de heilige Nicolaas

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:57

Onze cultuur daar blijven ze maak lekker met de fikkes van af!
Dat het ze niet aanstaat prima, bergen ze zich heel december ergens op..
Ze hoeven niet mee te doen met sinterklaas ze MOGEN meedoen.
Sommige mensen moeten gewoon iets te zeuren hebben...

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:01

Denk dat Rick Nieman het goed verwoordt ...
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... warte-piet

Uit het artikel:
"Zouden wij het bijvoorbeeld aandurven om de familie Obama - stel dat zij hier eind november op staatsbezoek zouden zijn - te laten bezoeken door Sinterklaas en een stel Zwarte Pieten? Nee hè?"

Dit was in 2009
Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:03

Babeth schreef:
Ik word zo moe van deze discussie. Het is en blijft onze traditie en omdat er 1 ineens vind dat het racisme is staan er ineens meer mensen op. Ik ben absoluut tegen racisme, maar dit is gewoon in een slachtofferrol stappen om iets ver uit het verleden. Daarbij mogen ze zich wel eens verdiepen in het oorspronkelijke verhaal van st niklaas, want die bevrijdde juist slaven. Dit is pure muggezifterij en absoluut niet racistisch. Het zijn de opmerkingen van mensen die het racistisch maken.

Ik ben niet tegen zwarte Piet, maar je kunt niet voorbij gaan aan onze geschiedenis van slavernij want daar komt die zwarte knecht wel uit voort. En de donkere generaties nu hebben nog steeds last van de slavernij van toen. Dat is niet zomaar vergeten en vergeven. Ik vind dat je daar wel wat respectvoller mee om mag gaan en je als blanke wat bescheidener opstellen.
Prima idee van die zwarte vegen en geen oorbellen en lippenstift meer. Laat het dan idd gewoon op schoorsteen roet lijken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:04

Wat het van oorsprong ook ooit was of niet was, nu is het niet meer bedoeld als racisme.
En ieder die dat wel denkt moet eens bij zichzelf ten rade gaan :)
Dan kun je alles wel verbieden.
Geen aandacht meer geven aan de anti-piet mensen en gezellig sinterklaas gaan vieren met zwarte piet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:07

pinkie87 schreef:
nou en al die mensen die suikerziekte hebben die zien het suikerfeest ook niet zo vrolijk in dus ook maar afschaffen??

nee de wereld moet niet zo zeuren vind ik.

Dit een rare vergelijking. Niemand heeft mensen met suikerziekte ooit gediscrimineerd. Er is geen sprake van generaties lang onderdrukking en uitbuiting. Waarom denk je dat Afrika nog steeds zo arm is en er zoveel oorlogen zijn? Daar hebben wij een aandeel in gehad. Makkelijk te zeggen als blanke dat we niet zoveel moeten zeuren. Maar onterecht!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:07

Nikass schreef:
Babeth schreef:
Ik word zo moe van deze discussie. Het is en blijft onze traditie en omdat er 1 ineens vind dat het racisme is staan er ineens meer mensen op. Ik ben absoluut tegen racisme, maar dit is gewoon in een slachtofferrol stappen om iets ver uit het verleden. Daarbij mogen ze zich wel eens verdiepen in het oorspronkelijke verhaal van st niklaas, want die bevrijdde juist slaven. Dit is pure muggezifterij en absoluut niet racistisch. Het zijn de opmerkingen van mensen die het racistisch maken.

Ik ben niet tegen zwarte Piet, maar je kunt niet voorbij gaan aan onze geschiedenis van slavernij want daar komt die zwarte knecht wel uit voort. En de donkere generaties nu hebben nog steeds last van de slavernij van toen. Dat is niet zomaar vergeten en vergeven. Ik vind dat je daar wel wat respectvoller mee om mag gaan en je als blanke wat bescheidener opstellen.
Prima idee van die zwarte vegen en geen oorbellen en lippenstift meer. Laat het dan idd gewoon op schoorsteen roet lijken.

Ik snap niet dat mensen zo in het verleden blijven hangen. Ja dat is vroeger gebeurt. Maar dat zijn voorouders van degene die nu leven dat kun je de mensen die NU leven toch niet kwalijk nemen. Ik snap dat niet. Dat is voorbij waarom moeten mensen altijd zo in het verleden blijven hangen.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:10

Nikass schreef:

Overigens zijn het niet alleen de blanken die de herinnering aan deze 'barriere' steeds naar boven blijven halen.. Nee, slavernij is niet goed. Ook niet als stamhoofden in Afrika zelf hun ongewenste inwoners graag aan de blanke man meegaven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:10

Azmay schreef:
Bambolina schreef:
In linkje ivm te groot:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e_edit.jpg

Dit is hoe zwarte mensen in de jaren 40/50 en daarvoor werden afgebeeld en belachelijk gemaakt. De pikzwarte huid, de overdreven rode lippen, de gouden oorbellen staan hier niet op maar ook die horen bij de stereotypische neger. In die zin snap ik heel goed dat bepaalde mensen hierdoor gekwetst zijn, en ik vind wel dat je allereerst met respect om moet gaan met die mensen.. ik heb een hele hoop walgelijke reacties van mensen gehoord en gelezen, als zwarte piet niet al rasistisch was dan waren het die commentaren wel.. echt om te kotsen :n

Ik vind niet dat zwarte piet moet verdwijnen, hij hoort er gewoon bij en kinderen worden er echt niet racistisch van, ik heb in ieder geval als kind nooit die link gelegd. Maar wat ik wel een goeie oplossing zou vinden; weg met die lippestift en in oorbellen, en geef m' een paar zwarte vegen op z'n smoel in plaats van helemaal, dat is ook logischer als ie echt zwart van het roet is.. toch? En dat zal die kinderen echt niet uit maken.

Ik vond dat een geniaal idee tot ik even na ging denken. In dorpen etc is de functie van het zwart zijn meteen een vermomming zodat kinderen hun oom niet als zwarte piet herkennen..

Nou dat geeft toch niet? Je kunt kinderen toch vertellen dat oom dit keer zwarte piet speelt? Waarom kinderen niet gewoon uitleggen dat het een spel is, in plaats van serieuze bangmakerij?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 19-10-13 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:20

Tigra_ schreef:
Ik snap niet dat mensen zo in het verleden blijven hangen. Ja dat is vroeger gebeurt. Maar dat zijn voorouders van degene die nu leven dat kun je de mensen die NU leven toch niet kwalijk nemen. Ik snap dat niet. Dat is voorbij waarom moeten mensen altijd zo in het verleden blijven hangen.

Ten eerste omschreef Nikass dat al heel duidelijk: er wordt nog steeds gediscrimineerd, mensen met surinaamse en afrikaanse achtergrond hebben in veel gevallen nog steeds vaak een mindere uitgangspositie dan veel blanke nederlandse gezinnen, en de situatie in Afrika en Suriname is rechstreeks een gevolg van het handelen van (oa) onze natie. Het verleden is niet verdwenen, men heeft er nog steeds mee te maken.

Ten tweede: als we toch in het nu leven, waarom is de traditie dan zo belangrijk? Het vasthouden aan een traditie alleen maar omdat het altijd zo was, is toch ook vasthangen in het verleden? Ja, zwarte piet was vroeger misschien een neger. Dat is geen enkele reden waarom 'ie in de toekomst niet blauw kan zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:22

Chris schreef:
Moeilijk onderwerp dit! Ik vind dat sommige mensen hier wel erg makkelijk over denken. Ik begrijp best dat het moeilijk is als mensen een traditie willen veranderen, zeker als je er zelf geen negatieve gevoelens bij hebt.

Maar de mensen die hierover 'zeiken', voelen zich oprecht gekwetst. Ik denk dat dit een klein onderdeel is van een veel groter debat, namelijk debat over het feit dat er in Nederland veel te weinig kennis en aandacht is voor het slavernijverleden. Naar mijn mening is het onder andere het onderwijs dat hierin tekortschiet.

En als het toch alleen maar een feest voor de kinderen is.. hoe erg zou het dan zijn als Pieten ook paars, rood of blauw kunnen zijn? Zouden kinderen dat erg vinden? Deze discussie gaat niet over kinderen, maar om de angst van volwassenen om een traditie te zien veranderen.

Om het andere perspectief eens goed verwoord te zien, raad ik mensen aan om deze column te lezen:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... zier.dhtml

Ik ben het hier helemaal mee eens, en vind het een erg goed artikel. :j

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:27

Tigra_ schreef:

Omdat jarenlange onderdrukking een stempel zet op een volk waar ze jaren later nog last van hebben. Waarom denk je dat landen die pas recentelijk onafhankelijk zijn geworden en waar veel slavernij is geweest het zo moeilijk hebben? Een heel volk moet leren om zelfstandig te zijn, leren ondernemen, leren regeren. Vergis je er niet in wat onderdrukking doet. Het is niet zo dat wanneer een volk "vrij" is de slavernij direct uit hun systeem is. Dit werkt nog generaties door helaas.

Nederland heeft een ontzettend groot aandeel in de slavernij gehad, het wordt tijd dat we er onze verantwoordelijkheid voor nemen. En al die autochtone zwarten....het overgrote deel is gewoon Nederlander he, met een Nederlands paspoort, met stemrecht. Die kan je niet laten oprotten, Nederland is hun land en daar hebben de 'blanke' Nederlanders zelf voor gezorgd.

Wat betreft zwarte piet, van mij mag hij blijven bestaan hoor maar er moet wel anders mee omgegaan worden en er mag iets meer respect zijn voor de mensen die het wel moeite hebben met het Sinterklaasfeest zoals het nu bestaat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:30

little_king schreef:
Wat het van oorsprong ook ooit was of niet was, nu is het niet meer bedoeld als racisme.
En ieder die dat wel denkt moet eens bij zichzelf ten rade gaan :)
Dan kun je alles wel verbieden.
Geen aandacht meer geven aan de anti-piet mensen en gezellig sinterklaas gaan vieren met zwarte piet.

het is duidelijk dat jij niet een verleden van onderdrukking en slavernij kent. Hoe kan je zo over anderen oordelen terwijl je niet in hun schoenen staat??
Het gaat niet om het feest verbieden, je kunt er wat details aan veranderen en je kunt kinderen heel gemakkelijk uitleggen waarom. Die zitten daar echt niet mee.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:33

Ik heb er eigenlijk zo genoeg van dat elke blanke met een paar zwarte hulpje telkens weer een racist is en een slavenhouder. Elke werkgever die aan positieve discriminatie doet en/of veel donkere mensen in dienst heeft moet dan ook maar oprotten?

Slaven hadden vaak brandmerken, werden slecht gekleed en werden regelmatig gestraft. Dat telt niet voor zwarte piet. Zwarte pieten kunnen met pensioen zonder zichzelf te hoeven vrijkopen en krijgen gewoon loon en kost van sinterklaas.

Verder is sinterklaas een christelijk symbool (hoewel beetje verheidend op sommige stukken). Hij draagt een mijter en een soort bisschopskleed en komt voor groot deel van een christelijke heilige. Veel pausen en bisschoppen hebben zich uitgesproken tegen slavernij en ook in het nieuwe testament zijn er plekken waarbij slavernij afgekeurd wordt.
In nederland heeft slavernij altijd op weerstand gestuit. We handelde er in, maar veel Batavieren waren slaven die zich bekeerde tot het protestantisme en daardoor recht kregen op hun vrijheid.

Verder waren er ook blanke slaven. Vaak waren het criminelen.

Verder is het zo dat er paar jaar geleden onderzoek is gedaan naar zwarte piet en ik meen dan 94% zwarte piet niet als racisme ervaart. Daarnaast als in amsterdam sinterklas aankomt, dan staan er op de kade net zoveel zwarte kinderen als witte.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:37

Veulen84 schreef:
Ik heb er eigenlijk zo genoeg van dat elke blanke met een paar zwarte hulpje telkens weer een racist is en een slavenhouder. Elke werkgever die aan positieve discriminatie doet en/of veel donkere mensen in dienst heeft moet dan ook maar oprotten?

Slaven hadden vaak brandmerken, werden slecht gekleed en werden regelmatig gestraft. Dat telt niet voor zwarte piet. Zwarte pieten kunnen met pensioen zonder zichzelf te hoeven vrijkopen en krijgen gewoon loon en kost van sinterklaas.

Verder is sinterklaas een christelijk symbool (hoewel beetje verheidend op sommige stukken). Hij draagt een mijter en een soort bisschopskleed en komt voor groot deel van een christelijke heilige. Veel pausen en bisschoppen hebben zich uitgesproken tegen slavernij en ook in het nieuwe testament zijn er plekken waarbij slavernij afgekeurd wordt.
In nederland heeft slavernij altijd op weerstand gestuit. We handelde er in, maar veel Batavieren waren slaven die zich bekeerde tot het protestantisme en daardoor recht kregen op hun vrijheid.

Verder waren er ook blanke slaven. Vaak waren het criminelen.

Verder is het zo dat er paar jaar geleden onderzoek is gedaan naar zwarte piet en ik meen dan 94% zwarte piet niet als racisme ervaart. Daarnaast als in amsterdam sinterklas aankomt, dan staan er op de kade net zoveel zwarte kinderen als witte.

Dat er in Nederland altijd weerstand was tegen de slavernij is niet helemaal waar. Veel mensen waren er gewoon totaal niet mee bezig, omdat ze er niet rechtstreeks mee geconfronteerd werden. Nederland was een van de laatste die slavernij afschafte. Zie bijvoorbeeld dit artikel:

http://www.jstor.org/stable/41848796?&S ... leService=

Als je niet op de UvA zit kan je niet het hele artikel lezen, maar op de eerste pagina staat al genoeg. Dit is wel een artikel van 1 enkele historica, dus misschien niet 100% juist, maar het geeft een indicatie :) (Uiteraard is het een wetenschappelijk artikel en dus op een juiste manier onderbouwd, ze zuigt dit dus niet uit haar duim oid :+ )
Laatst bijgewerkt door Peperkroket op 19-10-13 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:38

@nikass
Nee persoonlijk ken ik het niet, jij ook niet en al de mensen die hier een paar generaties wonen ook niet.
Natuurlijk mag je stil staan bij slavernij en dat dat verschrikkelijk was.
Maar moet dat bij een kinderfeestje waar het daar helemaal niet om gaat?
Ga er over debatteren de rest van het jaar, maar laat sinterklaas gewoon sinterklaas zijn, zonder veranderingen.
Je kunt ook mensen die er tegen zijn gemakkelijk uitleggen waarom.

Overigens heb ik diverse donkere vrienden en collega's.
Sommige al generaties hier, sommige pas 10 jaar.
Sommige dus bekend vanuit hun kindertijd met sinterklaas, andere nu pas.
En het grappige, niemand van hen vind het discriminerend. Maar vinden het gewoon een leuk feest net als kerst.
Zoeken er ook niets achter.

Ik heb juist het idee dat een groepje van oorsprong Nederlandse mensen er de grootste tam tam om maken.