Dit mag ook wel even gezegd worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:05

Zoolgangster schreef:
Een schoonmaker heeft geen jarenlange universitaire opleiding te volgen voor die aan het werk kan. Een dierenarts heeft een behoorlijk hoge investering gedaan in zijn opleiding.

Acht ik heb ook 6 jaar gestudeerd (nee niks gedoubleerd), maar met een beetje goede wil valt die studieschuld echt wel mee. Dus vind ik geen argument.
Mensen met schoonmaakbaantje hebben het echt een stuk pittiger in het leven, met meer financiele problemen dan de DA met wat studieschuld.

Prinnie

Re: Dit mag ook wel even gezegd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:20

En een beetje meer inzicht waar de kosten vandaag komen zou ook wel prettig zijn.

Een rekening van €380,- voor een huisbezoek, het zetten van een hechting, verbandmateriaal en een ab spuit, sorry, maar dan kan je echt niet aan mij uitleggen waar zulke hoge kosten dan vandaan komen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:33

Prinnie schreef:
Zoolgangster schreef:
Een schoonmaker heeft geen jarenlange universitaire opleiding te volgen voor die aan het werk kan. Een dierenarts heeft een behoorlijk hoge investering gedaan in zijn opleiding.

Acht ik heb ook 6 jaar gestudeerd (nee niks gedoubleerd), maar met een beetje goede wil valt die studieschuld echt wel mee. Dus vind ik geen argument.
Mensen met schoonmaakbaantje hebben het echt een stuk pittiger in het leven, met meer financiele problemen dan de DA met wat studieschuld.

Zoolganger de Nederlandse staat sponsort toch echt het overgrote deel van de opleiding van een VA. Of van de gewone arts. Ook van andere universitair geschoolde beroepsbevolking, alleen is een juristenopleiding uit aard van de zaak natuurlijk een heel pak goedkoper dan een veeartsenopleiding. ;)

Maar goed die veearts had natuurlijk wel een keuze, niemand heeft gezegd dat hij een universitaire opleiding moest gaan doen, hij had ook op zijn 17de kunnen gaan straten leggen. Waarom zou hij dat niet gedaan hebben? :Y)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:40

Prinnie schreef:
En een beetje meer inzicht waar de kosten vandaag komen zou ook wel prettig zijn.

Een rekening van €380,- voor een huisbezoek, het zetten van een hechting, verbandmateriaal en een ab spuit, sorry, maar dan kan je echt niet aan mij uitleggen waar zulke hoge kosten dan vandaan komen.

Even kijken, dat zijn de kosten voor een consult, de tijd die er kwijt is aan het rijden heen en terug, plus de extra tijd die de dierenarts bij jouw doorbrengt, en de benzine kosten. Materiaal kosten voor hechting, verbandmateriaal en spuit.

En als je het zo duur vindt, ga dan lekker naar de praktijk. Denk je dat die mensen er op zitten te wachten om bij jouw op bezoek te gaan? In de tijd dat ze naar jou toerijden, jouw dier thuis helpen, en terug rijden, hadden ze alweer 3 andere afspraken kunnen doen.

Iemand vond 120 euro duur voor het laten inslapen van een kat. Er gaat tijd in zetten, de medicatie die gebruikt wordt het dier in te laten slapen en de kosten voor het vervoer van het crematorium die het dier komt ophalen, plus de destructie zelf. Dat kost ook geld.

Weet je in hoeveel gevallen wij al niet eens een consult rekenen omdat mensen al veel moeten betalen? Weet jij in hoeveel gevallen wij al kosten achterwege laten die wel maken maar niet doorrekenen aan mensen?

Wat denk jij dat je bij jouw huisarts moet dokken als je voor hetzelfde kwam? Waarschijnlijk het dubbelen, maar waarom mag een huisarts wel geld vragen voor zijn diensten en een dierenarts niet?

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:54

Gaat niet over een rekening voor mij, dus ik ga niet over het laten komen van een DA of niet.
Dus ja ik snap voorrijdkosten, en consultkosten (oftewel gewoon de uren betalen die er gemaakt zijn), maar dan nog kan je mij een rekening van bijna 400 euro niet uitleggen, sorry.

Dus ja specificeer die rekening dan maar, dan kan ik zien waar het geld vandaan komt en dan zal er waarschijnlijk ook minder gezeurd worden.
Maar als iemand een DA praktijk belt en drie keer een heeel ander bedrage hoort voor toch echt precies hetzelfde onderzoek (en dat is dus binnen 1 kliniek, laat staan als je andere klinieken belt), dan twijfel ik dus een beetje aan het specifiek zijn van die rekening, dan lijkt het alsof er maar wat gedaan wordt wat betreft de kosten. En daar moeten de DA-en en/of Klinieken vanaf. Wees duidelijk waar die kosten dan in gaan zitten (materiaal, benzinegeld, uurloon, etc etc.), dan is er minder gezanik.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:09

Iedereen die denkt dat je rijk wordt als dierenarts, moet even de salarischeck doen op www.loonwijzer.nl
Vooral ook even vergelijken met het salaris van een tandarts (daar word je dus pas rijk van!) en een verzorgende bijvoorbeeld, die hier in het topic enkele malen aangehaald werd. Zo veel scheelt dat namelijk absoluut niet, en menig veterinair student zit wel met een studieschuld van 10 of 20.000 euro na die zes jaar.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:23

Je kan toch om een uitgebreide bon vragen, daar staat precies op wat welke handeling heeft gekost. Hier in ieder geval wel ;)

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:29

onze dierenarts is ook weer duurder geworden!

voor het inslapen van onze Tommy(4): 800euro no joke

onlangs voor Sasja een Kuurtje ivm huidallergie: 105euro.( en nu blijkt ze dus een gevoelige huid te hebben en dus aleen maar ander voer nodig te hebben...

aso duur hier

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 17:30

Prinnie schreef:

Goede wil of rijke ouders? Ik kon echt niet rondkomen van de basisbeurs als student hoor, en dan was ik er nog zo één die tot drie baantjes per keer had. Laat staan een studie als diergeneeskunde waar je echt niet zo makkelijk een baantje naast kan hebben.

Iemand zonder opleiding kan ook ondernemer worden en veel meer geld verdienen dan een dierenarts. Zo heb ik ook wel eens spijt dat ik zo lang gestudeerd heb, qua inkomen had ik beter gewoon een beroep kunnen leren en daarin een keten op kunnen bouwen. Maarja ik ben nu eenmaal gek op studeren. Bovendien klaag ik ook niet over mijn inkomen, ik hoef niet te bezuinigen op de gezondheidskosten van mijn dieren; gelukkig!

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:53

Jasmijn159 schreef:
Iedereen die denkt dat je rijk wordt als dierenarts, moet even de salarischeck doen op http://www.loonwijzer.nl
Vooral ook even vergelijken met het salaris van een tandarts (daar word je dus pas rijk van!) en een verzorgende bijvoorbeeld, die hier in het topic enkele malen aangehaald werd. Zo veel scheelt dat namelijk absoluut niet, en menig veterinair student zit wel met een studieschuld van 10 of 20.000 euro na die zes jaar.

Toch raar dat die verzorgende in een heel ander huis woont dan de gemiddelde DA.
En de dame in dit artikel (die een stuk jonger is dan ik) verdient stukken meer dan ik, en zeker een heeel stuk meer dan verzorgenden. Dus sorry maar daar geloof ik niet in.
http://www.intermediair.nl/weekblad/201 ... =iw&e=1#15
En begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat jullie stinkend rijk zijn, maar zeker wel meer dan modaal, en terrecht ook wat mij betreft.
Dat een TA of geneeskundige meer verdient jazeker. Die verantwoordelijkheid ligt ook nog net iets hoger. Maar dram dus niet over je salaris, je krijgt echt boven gemiddeld.

En die studieschuld ben je echt zelf bij. Mijn studieschuld is een heel stuk minder, met dezelfde studietijd (en studiebelasting)
En nee, ik had geen rijke ouders (alleen vader werkte en was politieagent, dus je kan je wel voorstellen) en had alleen een basisbeurs. En als je ouders echt niks kunnen bijdragen bestaat er zoiets als een aanvullende beurs. Dus ik denk dat je daar nog steeds zelf bij bent.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:05

MissAnnemijn schreef:
Je kan toch om een uitgebreide bon vragen, daar staat precies op wat welke handeling heeft gekost. Hier in ieder geval wel ;)

Klopt die kreeg ik standaard met de bedragen erachter, daar ging ik ook van lachen - en vooral omdat het zo belachelijk duur was en vooral zo dubbel. Bijv, Dan krijg je eerst voorrijkosten,dan consult,dan onderzoek koliek, dan damonderzoek koliek (hand erin) en de rest weet ik niet meer. Maar hoezo koliekonderzoek met een keer kloppen op de buik, wat is het consult dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:39

sallandval schreef:
Prinnie schreef:

Goede wil of rijke ouders? Ik kon echt niet rondkomen van de basisbeurs als student hoor, en dan was ik er nog zo één die tot drie baantjes per keer had. Laat staan een studie als diergeneeskunde waar je echt niet zo makkelijk een baantje naast kan hebben.

Iemand zonder opleiding kan ook ondernemer worden en veel meer geld verdienen dan een dierenarts. Zo heb ik ook wel eens spijt dat ik zo lang gestudeerd heb, qua inkomen had ik beter gewoon een beroep kunnen leren en daarin een keten op kunnen bouwen. Maarja ik ben nu eenmaal gek op studeren. Bovendien klaag ik ook niet over mijn inkomen, ik hoef niet te bezuinigen op de gezondheidskosten van mijn dieren; gelukkig!

Waar heb jij dan voor gestudeerd, Sallandval?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:07

Prinnie schreef:
Jasmijn159 schreef:
Iedereen die denkt dat je rijk wordt als dierenarts, moet even de salarischeck doen op http://www.loonwijzer.nl

Toch raar dat die verzorgende in een heel ander huis woont dan de gemiddelde DA.
En de dame in dit artikel (die een stuk jonger is dan ik) verdient stukken meer dan ik, en zeker een heeel stuk meer dan verzorgenden. Dus sorry maar daar geloof ik niet in.
http://www.intermediair.nl/weekblad/201 ... =iw&e=1#15
En begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat jullie stinkend rijk zijn, maar zeker wel meer dan modaal, en terrecht ook wat mij betreft.
Dat een TA of geneeskundige meer verdient jazeker. Die verantwoordelijkheid ligt ook nog net iets hoger. Maar dram dus niet over je salaris, je krijgt echt boven gemiddeld.

En die studieschuld ben je echt zelf bij. Mijn studieschuld is een heel stuk minder, met dezelfde studietijd (en studiebelasting)
En nee, ik had geen rijke ouders (alleen vader werkte en was politieagent, dus je kan je wel voorstellen) en had alleen een basisbeurs. En als je ouders echt niks kunnen bijdragen bestaat er zoiets als een aanvullende beurs. Dus ik denk dat je daar nog steeds zelf bij bent.

Een beetje kamer maakt tegenwoordig al je volledige studiefinanciering op. Dan moet je nog eten/sporten/boeken/collegegeld. Ik kom niet in aanmerking voor een aanvullende beurs, want mijn ouders verdienen te veel. Helaas zijn ze gescheiden en krijg ik van hun bij elkaar opgeteld nog geen 150 euro. Werken naast coschappen is niet te doen, ivm wisselende roosters, oproepdiensten, nachtdiensten. Dan mag jij mij nu uitleggen hoe ik zou kunnen weg komen zonder studieschuld, want dat geheim wil ik heeeeel graag weten!

Overigens zijn de cijfers op de loonwijzer gebaseerd op de cijfers van de belastingdienst, dus de bedragen zullen echt niet uit de lucht zijn komen vallen.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 07:43

Dan vraag ik mij af wie de belastingdienst allemaal onder verzorgenden schaart, want echt weez realistisch die verdienen minder. Ik zie het op de loonstrookjes van vrienden,schoonzus etc. De managers in die sector verdienen meer, wat ik overigens mss wel minder terecht vind dan dat een DA wat meer verdient.

P.s ik heb het ook niet over helemaal geen studieschuld. ik kon mijn hele studie alleen op zaterdag werken en soms helemaal niet. ouders betaalden weinig meer. Maar ik woonde klein en via studentenhuisvesting en was erg zuinig. Niet veel schulden dus.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 07:51

Oh en ik kom op een verschil van €1000/mnd tussen een verzorgende en DA(via loonwijzer) dat noem ik veel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:54

Ach ik heb onlangs ook zon discussie gehad met een huisarts die zichzelf ongelooflijk zielig vond omdat hij maar een slordige ton binnenhaalde maar daar zoveel voor moest doen....
Die man dacht echt dat de rest van werkend Nederland allemaal een halve ton binnenhaalden en daar veel minder uren voor hoefden te werken dan hij. Sommige mensen staan gewoon erg ver van de realiteit van andere mensen af.

Dat argument van die hoge studiekosten toont alleen maar aan hoe stralend verwend wij in Nederland zijn. Begrijp me goed, ook ik vind dat studeren betaalbaar moet blijven in ons kleine KENNISlandje, maar zeur niet zo.
De basisbeurs is vooral een tegemoetkoming in levensonderhoud tijdens je studie. Het collegegeld is een schijntje in vergelijking met andere landen.... En is daarnaast ook zoveel hoger niet dan op HBO of zelfs MBO en die mensen hebben dat ook allemaal betaald.

Waarbij ook nog wordt vergeten dat mensen die al snel gaan werken vaak nog onder de jeugdlonen vallen en echt niet de wereld verdienen, zoek het eens na in de CAO's zou ik zeggen. In die tijd studeren en brassen heel wat jongelui er lekker op los, eerlijk is eerlijk, studeren is geen werken.

Dat je een verschil van 1000 per maand al niet zoveel vindt, toont alleen maar aan dat je niet snapt wat geld voor mensen met een laag inkomen betekent.

Ik denk trouwens dat inkomens van VA's ontzettend verschillen, waarbij een net afgestudeerde VA in loondienst soms echt bar weinig verdient, maar je moet dit vak ook niet willen als je niet over ondernemingslust beschikt.... Bij sommige vakken weet je dat je een zelfstandige beroepspraktijk zult moeten runnen met alles wat daarbij hoort.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:06

Alsof een dierenarts het voor het geld doet. Heb je enig idee hoe hard een dierenarts moet werken? Dat ze vaak hele dagen door werken, zonder tussen door te eten omdat iemand de hele week naar zijn zieke beest heeft zitten kijken en dan vrijdag om 12 uur belt dat hij nu direct om 13 uur geholpen wil worden? Of alle nacht diensten waar de dierenarts elk uur uit zijn bed gebeld wordt voor het ene wissewasje na het andere? Of denk je dat een dierenarts bij elke euth die hij of zij doet, NOU LATEN WE EENS LEKKER CASHEN! Of alle uren die hij of zij door brengt op zondag in de kliniek in de opname bij een ziek dier?

Net als mensen, worden dieren ziek. Maar om de een of ander reden, pikken we wel het feit dat ik 480 euro moest dokken voor verstandskiezen verwijderen, maar niet dat je geld moet betalen voor de zorg van je dier.

Miekje23, dan wil ik toch wel eens weten wat de precieze situatie was toen jouw Tommy ingeslapen werd want 800 euro is veel geld...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:19

Ik denk dat veel ongenoegen over dierenarts rekeningen voortkomt uit het feit dat het geen "leuke" uitgaven zijn. Ze komen vaak onverwacht, het zijn vaak ziekten, ongevallen die je dier overkomen. Niet iets waar je een fijn gevoel over hebt om mee te beginnen. Mensen die probleemloos vele duizenden euro´s voor een droompaard uitgeven, kunnen grote problemen hebben met een dierenarts rekening van een paar honderd die in hun opinie aan de hoge kant is.

Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat die 800 euro rekening enkel en alleen om een euthenasie ging, maar misschien kan Miekje helderheid verschaffen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:29

Nee hoor, als ik goed geholpen ben en mijn dier ook, wil ik daar best voor betalen. Alleen wel graag in verhouding. ij bied de d.a ook altijd koffie of fris aan.....(aan huis)
Of wordt met een kreupelonderzoek gelijktijdig met een andere klant geholpen,waar ik dus ook op moet wachten. Meneer geen tijd meer, dus terug komen.....
Gespecificeerde rekening en dus dubbel consult erop, terwijl ik al een nieuwe afspraak moest maken omdat hij geen tijd meer had en dus ook opnieuw heen en weer rijden met paard...

Gelukkig wel tevreden over de behandeling zelf naar mijn paarden, maar ben zonder zeuren wel overgestapt.
Ik ben zeer ontevreden over de rekening. Beetje geven en nemen van beide kanten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:19

Het is heel simpel, bij de doktor of in de winkel moet je ook betalen voor de goederen, producten of service die je krijgt. Dat is bij een dierenarts ook, alleen kost dat meer. En als je niet tevreden bent over een rekening, vraag je een specifieke rekening.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:21

En zoals ik ook ga shoppen bij de lidl en niet bij de appie als ik daar hetzelve kan krijgen voor minder, mag dat bij de dierenarts ook :)
Toen ik 50 euro voor een consult waar amper gekeken is kon betalen was het voor mij gewoon klaar.
En ben weer heel tevreden bij mijn huidige dierenarts, goedkoop nooit, maar tegen vallen ook niet.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:22

Bij mij is er tot nu toe weinig mis met de DA rekeningen, alleen mogen ze van mij dus niet zeuren dat het arme sloebers zijn, want dat zijn het niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:23

Eh, het zeuren in dit topic betreft te hoge rekeningen en de hypothese dat da lonen te hoog zouden zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:04

Kuggur schreef:
Eh, het zeuren in dit topic betreft te hoge rekeningen en de hypothese dat da lonen te hoog zouden zijn.

De lonen verschillen ook erg per kliniek. Heeft een d.a met nogal een hoge dunk van zichzelf me ook verteld. Dat zijn maat bij een andere kliniek vertelde wat hij verdiende en hij zijn lach moest inhouden. :roll:
Die andere kliniek was verder ook goedkoper, alleen na het weggaan van de oudste d,a vond ik het paarden gedeelte iets minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:53

Kuggur schreef:

Ja hoor, hoogstwaarschijnlijk geplaatst door een DA in spe...