Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
), maar rekenen deed ik veel langer over. Nu moeten ze alles maar meteen kunnen.
). We krijgen zo veel huiswerk dat we geen sociaal leven meer hebben. Het is om half 9 op school zijn, om 16.00 uur naar huis, dan huiswerk doen tot op zijn vroegst 22.00 uur, en dat iedere dag. We zijn niet te dom voor het atheneum, maar als je twintig toetsen hebt in 2 weken en dan daarnaast ook nog je gewone huiswerk is het gewoon heel zwaar. De gevolgen hiervan zijn niet gering: leerlingen die met een burn-out zitten (echt ermee gediagnostiseerd, dus niet even verzonnen dat ze een burn-out hebben), een enorm aantal depressieve leerlingen, overspannen docenten... En dit komt door de prestatiedruk, niet omdat we dom zijn. Vorig jaar stonden er van de 30 leerlingen in mijn klas 15 op zittenblijven, je kan mij niet wijsmaken dat die allemaal te dom zijn voor het atheneum (ze zijn overigens bijna allemaal toch over gegaan omdat het atheneum anders dicht moest).Suzanne F. schreef:Ik herken dit totaal niet. Mijn dochtertje is net kleuter af en zit nu in groep 3.
Er is bij ons veel ruimte voor expressiviteit. Ze knutselen veel, doen toneel/drama, leren omgaan met emoties, zijn betrokken bij de natuur en hebben thema's rond elk jaargetijde etc etc.
Ja er wordt getoetst en geregistreerd, dat klopt. Maar is dat zo erg? Dan kan je elke leerling goed volgen. Er hangen nog geen zware consequenties aan het minder presteren op deze leeftijd. Dan krijgt zo'n kindje gewoon meer aandacht.
Suzanne F. schreef:Ja er wordt getoetst en geregistreerd, dat klopt. Maar is dat zo erg? Dan kan je elke leerling goed volgen. Er hangen nog geen zware consequenties aan het minder presteren op deze leeftijd. Dan krijgt zo'n kindje gewoon meer aandacht.
Suzanne F. schreef:Ja er wordt getoetst en geregistreerd, dat klopt. Maar is dat zo erg? Dan kan je elke leerling goed volgen. Er hangen nog geen zware consequenties aan het minder presteren op deze leeftijd. Dan krijgt zo'n kindje gewoon meer aandacht.
Urielle schreef:(op creatief vlak heb ik sowieso een beetje moeite met het beoordelen van prestaties. Wie zegt er nou dat een groen geplakte zon van een driejarige minder goed is dan een geel geplakte van een klasgenootje? Nu allemaal dezelfde huisjes tekenen en straks op de kunstacademie out of the box moeten leren denken, wat iedereen oorspronkelijk best kon)
Citaat:8.30 binnenkomen en even in de kring de dag beginnen (op vrijdag mogen ze gelijk spelen en op dinsdag en donderdag worden ze voorgelezen door achtstegroepers) Daarna spelen, knutselen of verven o.i.d. en bij mooi weer buitenspelen.
10.30 pauzehapje daarna gym, dansen en zingen of lekker klimmen en klauteren
12.00 uur eten 1
2.30 sociale vaardigheden (heel spelenderwijs) en daarna (buiten)spelen
14.00 uur naar huis
Suzanne F. schreef:Hier worden ze getest via een cito maar daar zit de creativiteit niet bij hoor. Ze worden hier niet getest/beoordeeld op het knutselen/verven.
Shadow0 schreef:Suzanne F. schreef:Hier worden ze getest via een cito maar daar zit de creativiteit niet bij hoor. Ze worden hier niet getest/beoordeeld op het knutselen/verven.
Creativiteit wordt niet getest, maar het gebruiken van 'de juiste kleuren' kan wel degelijk een scorepunt zijn. Kleurbetekenis, fijnmotorische vaardigheden, het wordt allemaal gescoord. Dus zomaar knutselen of verven is er niet bij - de leerkracht moet daar wel degelijk 'goed genoeg' of 'mist vaardigheden' aan verbinden, zelfs al zegt hij/zij dat niet tegen de kleuter.
Suzanne F. schreef:Ja weet je... het hele leven gaat om presteren volgens bepaalde normen.
Maar belangrijker dan dat: het opleggen van bepaalde normen heeft geen zin. Het maakt de werkelijkheid niet beter. Zoals allang is aangetoond heeft het pushen van ontwikkeling bij jonge kinderen nauwelijks zin. Als een kind ergens klaar voor is gaat het vaak vanzelf, als het kind er niet klaar voor is kost het een boel energie en is het eindresultaat dat het kind ook op andere vlakken wat minder ontwikkeling doorgemaakt heeft, omdat het zo gepusht werd die ene richting op.Jawel, dat is er dus wel. Er zijn zelfs meerdere dingen mis mee:Citaat:Er is toch niks mis mee om een bepaalde lat te hebben waarlangs de prestaties van kinderen gelegd worden?