Ik stop ermee!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:32

Het ontgaat je blijkbaar waarom ze bezwaar heeft tegen het gebruik van dat observatiemodel. En dat terwijl het toch heel terecht is. De methode is ontworpen om in geval van problemen meer informatie te krijgen over het kind. Het is nooit bedoeld en nooit getest als methode om grote groepen kinderen zonder voorliggende indicatie te beoordelen. Wetenschappelijk gezien klopt het dus volkomen dat ze hier bezwaar tegen maakt.

Het tweede is dat de orthopedagogisch methode praktisch niet uitvoerbaar is in een schoolklas. Bij de orthopedagogiek wordt uitgegaan van oa observatie van 1 specifiek kind, en daar wordt dan uitvoerig de tijd voor genomen. Maar een leerkracht heeft die tijd niet, want die heeft 24 kinderen of meer in de klas. De methode is niet bedoeld om op die manier gebruikt te worden, en het is dan ook heel kwalijk dat het wel op die manier ingevoerd wordt.

Lees bovendien ook de rest van het topic even door, er wordt namelijk heel duidelijk beschreven hoe het concreet nadelig werkt voor de kinderen.

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:34

Tja op een groep van 30 leerlingen heb je dus 2 minuten tijd per uur voor elk kind.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 01:26

En in 2 minuten kun je niet heel gericht observeren of een plan opstellen of uitvoeren... Bovendien ben je in die 60 minuten ook klassikaal aan het lesgeven waardoor je haast niet gericht naar een kind kunt kijken.

Anoniem

Re: Ik stop ermee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:39

Mag ik vragen waarom men het heeft over 60 minuten. Vaak hebben ze de dezelfde juf de hele dag hoor, niet een uurtje.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:08

Deze mevrouw heeft het wel erg zwaar zeg.. ik sta nu tien jaar voor de klas (basisschool) en ja, de werkdruk is hoog en kinderen moeten steeds meer kennen/kunnen op jonge leeftijd. Ook in het toetsen slaan we erg door in het onderwijs vind ik. Elke zucht moet geregistreerd en bijgehouden worden. Er wordt van je verlangd dat je elk kind maar kunt bieden wat het nodig heeft, terwijl dat onmogelijk is gezien de diversiteit van problemen die kinderen kunnen hebben. Haal je geen hoge eindopbrengsten, dan staat de inspectie je meteen in je nek te hijgen.
Veel kinderen bij ons op school hebben al veel te veel meegemaakt in hun jonge leventje; vader die pedofiel is, kinderen die zien dat hun vader hun moeder slaat, kinderen die 's avonds op straat lopen omdat moeder moet tippelen, kinderen met ouders die rond moeten komen van te weinig geld en ga zo maar door. Dan wordt er ook nog even van ze verwacht dat ze goed presteren op school!

Toch ga ik elke dag met heel veel plezier naar mijn werk. Vorig jaar heb ik een groep 2/3 gedraaid. Een combinatie die bijna nooit wordt gemaakt, maar nu door omstandigheden wel. Wat heb ik genoten van deze groep. Groep 2 die heerlijk bezig is met spelen en ontdekken. Kinderen die al interesse hadden in lezen, pikten veel op van groep 3, doordat ze meeluisterden naar mijn instructies over letters en lezen tijdens hun spel. Kinderen die hier nog niet aan toe waren, hadden de gelegenheid om lekker te spelen.

Nu heb ik een enkele groep 3 en weer geniet ik met volle teugen hoe kinderen veranderen en hoe wonderlijk het is dat ze tegen de kerst kunnen lezen, schrijven en sommetjes tot tien kunnen uitrekenen.
Ik begin elke dag even in de kring en geniet van verhalen die kinderen vertellen en de onbevangen manier waarop ze tegen de wereld aankijken.
Er moet veel op een dag, maar ik vind het heel belangrijk om ook momenten in te bouwen waarop kinderen lekker met elkaar kunnen praten, een spelletje doen, of zich even mogen vervelen. Daarna kunnen ze zich weer prima concentreren voor de volgende les.

Ik vind het juist belangrijk dat methoden meegaan met hun tijd. Kinderen staan ook heel anders in het leven dan vroeger en maken andere dingen mee.
Tja en het papierwerk..alles digitaal doen en blind kunnen typen scheelt een hoop tijd.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:50

Ik sta nu voor het 7e jaar voor de klas. Heb groep 1-2.
Merk dat er veel moet, maar probeer een goede balans tussen spelen en leren te vinden.
Ook spelen we veel buiten en gaan we regelmatig naar de gymzaal. Kleuters hebben echt die beweging nodig.
Er wordt ons zeker druk opgelegd vanuit de inspectie. Natuurlijk moet er controle zijn, maar soms lijkt het of ze vergeten dat we er in eerste plaats voor de kinderen zijn i.p.v. alle plannen en andere administratieve toestanden.
Met ons team doen wij erg ons best om het beste uit de kinderen te halen. En proberen we ruimte te maken voor verschillende activiteiten. Wij willen dat de kinderen een fijne tijd hebben op school.
Voor ons als leerkracht is het een behoorlijke klus om alles voor elkaar te hebben. Zelf heb ik daar geen problemen mee. Wat wel jammer is dat er mensen zijn die denken dat het onderwijs een baan van 9 tot 3 is met veel vakantie. Want in de praktijk maak je lange dagen en gebruik je ook vakantiedagen om van alles bij te werken en voor te bereiden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:41

Niet alleen je vakantiedagen, maar ook weekenden trouwens..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:54

Ik sta voor een groep 5/ 6. Deels herken ik het, wat moeten we veel in korte tijd. Maar het is aan de leerkracht om het plezier er in te houden voor de kinderen. Er zijn genoeg activiteiten te verzinnen waarbij ze spelenderwijs net zoveel misschien nog wel meer leren dan uit stampen uit een boek. Wel vind ik de druk van bovenaf, de uren die gemaakt moeten worden, de eisen die gesteld worden hoog! Maar vind niet dat de kids daar de dupe van moeten zijn..

Ik denk dat wij als leerkrachten met gemak een 40uur werkwerk halen, misschien zelfs meer. Maar daar worden we niet voor betaald en dan laat ik alle studiedagen en bijscholingen er tussenuit. Van de week was ik om 22.00 thuis van een cursus. Vanuit werkt eten en hop weer door!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:05

Ik heb een jaar lang bijgehouden hoeveel uren ik maak in de week.. Ik had toen een zware groep 3/4, waarin veel kinderen zaten met gedragsproblemen. In principe werk ik vier dagen, dus ongeveer 32 uur. Ik kwam geen enkele week onder de 38 uur uit toen. Ik baal altijd van mensen die zeggen dat je zoveel vakantie hebt en zo weinig uren werkt. Als ze dat zo fijn vinden, hadden ze zelf voor het onderwijs moeten kiezen!
Je hebt helemaal gelijk, je moet er zelf voor zorgen dat je plezier hebt, dat werkt aanstekelijk en zo kunnen de kinderen ook plezier hebben. Geef zelf een goede draai aan de lessen en wees creatief om kinderen iets te leren. Ook een goede dosis humor helpt.
Doordat wij een continu rooster hebben, zie ik mijn collega's soms ook weinig. De eerste pauze voor ons team is pas om half drie. Je moet dan bewust tijd maken om even met elkaar thee te drinken en de dag door te spreken.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:23

Ik merk ook steeds meer dat de prestatiedruk te hoog wordt. Dit is niet alleen bij de kleuters, maar ook op middelbare scholen, HBO's en universiteiten.
Kleuters spelen ook niet meer. Ze hebben allemaal een Ipad waar ze mee om kunnen gaan (nu spreek ik over kinderen van 4 op een normale basisschool) maar vriendjes maken hebben ze juist heel veel moeite mee: ze worden opgeleid tot individualisten die zo snel mogelijk alles moeten kunnen. Toen ik op de basisschool zat ging dat iets anders. Je leerde op eigen tempo lezen (ik leerde mezelf al lezen in groep 2 :+), maar rekenen deed ik veel langer over. Nu moeten ze alles maar meteen kunnen.

Ook op middelbare scholen wordt de prestatiedruk steeds hoger. Dat er hier mensen zijn die dat onzin vinden, doet me een beetje pijn. Ik ben zelf erg slim, ben gemotiveerd, maar toch valt het atheneum mij en anderen heel zwaar (nu de 6e). Qua niveau red ik het makkelijk, maar de hoeveelheid werk die je krijgt is gewoon niet te doen. We zitten met 30-32 leerlingen in 1 klas, met docenten die vaak niet eens bevoegd zijn om les te mogen geven, laat staan aan een atheneum eindexamenklas. Wel wordt er van ons verwacht dat we alleen maar scoren (tja, anders moet het atheneum op school sluiten :+). We krijgen zo veel huiswerk dat we geen sociaal leven meer hebben. Het is om half 9 op school zijn, om 16.00 uur naar huis, dan huiswerk doen tot op zijn vroegst 22.00 uur, en dat iedere dag. We zijn niet te dom voor het atheneum, maar als je twintig toetsen hebt in 2 weken en dan daarnaast ook nog je gewone huiswerk is het gewoon heel zwaar. De gevolgen hiervan zijn niet gering: leerlingen die met een burn-out zitten (echt ermee gediagnostiseerd, dus niet even verzonnen dat ze een burn-out hebben), een enorm aantal depressieve leerlingen, overspannen docenten... En dit komt door de prestatiedruk, niet omdat we dom zijn. Vorig jaar stonden er van de 30 leerlingen in mijn klas 15 op zittenblijven, je kan mij niet wijsmaken dat die allemaal te dom zijn voor het atheneum (ze zijn overigens bijna allemaal toch over gegaan omdat het atheneum anders dicht moest).

Op universiteiten en HBO's hoor ik alleen maar dezelfde verhalen. Nu hebben ze niet alleen in jaar 1 een bsa (bindend studie advies) maar door je gehele studie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:33

Ik herken dit totaal niet. Mijn dochtertje is net kleuter af en zit nu in groep 3.
Er is bij ons veel ruimte voor expressiviteit. Ze knutselen veel, doen toneel/drama, leren omgaan met emoties, zijn betrokken bij de natuur en hebben thema's rond elk jaargetijde etc etc.

Ja er wordt getoetst en geregistreerd, dat klopt. Maar is dat zo erg? Dan kan je elke leerling goed volgen. Er hangen nog geen zware consequenties aan het minder presteren op deze leeftijd. Dan krijgt zo'n kindje gewoon meer aandacht.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:36

Mijn dochters zitten sinds dit jaar in groep 1 en ik moet zeggen dat ik dit nog helemaal niet herken. De dagen van mijn meiden zien er volgens mij zo'n beetje als volgt uit:

8.30 binnenkomen en even in de kring de dag beginnen (op vrijdag mogen ze gelijk spelen en op dinsdag en donderdag worden ze voorgelezen door achtstegroepers)
Daarna spelen, knutselen of verven o.i.d. en bij mooi weer buitenspelen.
10.30 pauzehapje
daarna gym, dansen en zingen of lekker klimmen en klauteren
12.00 uur eten
12.30 sociale vaardigheden (heel spelenderwijs) en daarna (buiten)spelen
14.00 uur naar huis

Het kan wel eens door elkaar lopen maar ik zie totaal geen enkele prestatiedruk. Het is een klasje van 14 kinderen, ze weten precies wat er van ze verwacht wordt maar dat is allemaal op hun niveau.

Aan het eind van het jaar moeten ze wel een toetsje maken, maar dat vinden de juffen eigenlijk ook veel te vroeg, eigenlijk moet het twee keer per jaar maar het wordt bij ons alleen in juni gedaan.

Het verschilt dus denk ik per school hoe ze met dit observatiemodel omgaan, bij ons gaan ze er wat losser mee om en heel spelenderwijs. Ik ben daar heel blij mee en de school heeft hele goede resultaten, ondanks dat het een kleine dorpsschool is met maar 140 kinderen.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:37

Suzanne F. schreef:
Ik herken dit totaal niet. Mijn dochtertje is net kleuter af en zit nu in groep 3.
Er is bij ons veel ruimte voor expressiviteit. Ze knutselen veel, doen toneel/drama, leren omgaan met emoties, zijn betrokken bij de natuur en hebben thema's rond elk jaargetijde etc etc.

Ja er wordt getoetst en geregistreerd, dat klopt. Maar is dat zo erg? Dan kan je elke leerling goed volgen. Er hangen nog geen zware consequenties aan het minder presteren op deze leeftijd. Dan krijgt zo'n kindje gewoon meer aandacht.

Dit klinkt inderdaad precies als de school van mijn dochters. Ik ben het helemaal met je eens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:56

Suzanne F. schreef:

Dat hangt misschien heel erg van je kind af of dat erg is.
Mijn middelste heeft niet eens door of anderen beter of slechter presteren dan haar, die is daar totaal niet mee bezig. Dan is enige vorm van toetsing ook niet erg, want zij koppelt daar voor zichzelf geen waardeoordeel aan.
Mijn oudste is daar anders in, als baby wou zij al niet laten zien dat ze oefende om iets te kunnen, ze toonde pas wat ze kon als ze het voor 300% kon. Dat zit er nog steeds in, die is heel erg bezig met dat haar vriendin op AVI-0 zit, zij op AVI-4 maar dat er ook kindjes zijn met AVI-7. Je merkt toch dat dat haar frustreert. De ene keer uit zich dat in zichzelf pushen tot nog harder werken, de andere keer wil ze niks omdat 'ze toch niks kan'. (haar eigen woorden he, voor mij maakt het geen reet uit welk AVI-niveau ze haalt, ze moest AVI-3 hebben voor het volgende leerjaar en dat heeft ze nu al, dus voor mij helemaal prima). Hetzelfde met schoolzwemmen: haar vriendjes zijn al over naar de groene badmuts (zelfstandig zwemmen in het diepe) en zij heeft nog steeds een rode (plonsbad), ertussenin zit de blauwe, onder begeleiding het diepe in. Dat is voor de veiligheid, maar mijn dochter is echt niet blij met die rode badmuts. Op haar vijfde jaar is ze begonnen met zichzelf soms een loser te noemen en dat vind ik heel zorgelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:58

Suzanne F. schreef:

Niet direct voor het kind, wel voor de school! En dat zet indirect toch druk op het hele proces.

En dan krijgt zo'n kind meer aandacht - maar die aandacht gaat dus niet meer naar andere kinderen, of naar de groep als geheel. Dat is niet erg als het kind die aandacht nodig heeft, maar dat is lang niet altijd het geval.

Het is gewoon een probleem dat papieren meetmethodes bepalen welk kind je wat extra aandacht moet geven, in plaats van dat de leerkracht die verantwoordelijkheid gewoon zelf heeft.
Want het kan best zo zijn dat je een kind dat niet volgens het boekje 16 letters kan zeggen even gewoon laat, terwijl je een kind dat dat prima kan (en dus netjes volgens de boekjeseisen scoort) maar waarvan je als leerkracht denkt 'die zit niet helemaal lekker in z'n vel' even extra wilt benaderen.

Die vrijheid verdwijnt meer en meer. En het gaat met kleine stapjes, maar het verschil met jaren terug is behoorlijk groot.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:21

Urielle: Ja maar zit het hele leven niet zo in elkaar? Later op school krijgen kinderen toch ook door dat andere kinderen slimmer zijn omdat ze hogere cijfers halen.
En later als volwassene zijn er altijd anderen die slimmer zijn, knapper zijn, rijker zijn, populairder zijn etc.
Verschillen blijven er altijd. Je moet wel de kinderen duidelijk blijven maken dat ze uniek zijn en dat iedereen anders is. Ieder is uniek op zijn eigen manier. De ene is daar beter in en de andere kan weer andere dingen beter.

Shadow: De aandacht wordt hier heel goed verdeeld. Kinderen die moeite hebben met de stof krijgen meer aandacht maar de slimmere kindjes ook, die krijgen aparte werkbladen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:29

Verschillen blijven ook maar als volwassene / groter kind kun je al wat beter relativeren en dingen plaatsen. Jonge kinderen hebben nog een heel inconsequent zelfbeeld vind ik, de ene keer voelen ze zich waardeloos en de andere keer vinden ze zichzelf de beste van de wereld. Bedenken dat je misschien geen talenwonder bent maar wel heel goed bent op creatief vlak heb je wat meer rijpheid voor nodig. Daarom ben ik geen voorstander van het scoren van jonge kinderen, laat staan kleuters. (op creatief vlak heb ik sowieso een beetje moeite met het beoordelen van prestaties. Wie zegt er nou dat een groen geplakte zon van een driejarige minder goed is dan een geel geplakte van een klasgenootje? Nu allemaal dezelfde huisjes tekenen en straks op de kunstacademie out of the box moeten leren denken, wat iedereen oorspronkelijk best kon)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:32

Urielle schreef:
(op creatief vlak heb ik sowieso een beetje moeite met het beoordelen van prestaties. Wie zegt er nou dat een groen geplakte zon van een driejarige minder goed is dan een geel geplakte van een klasgenootje? Nu allemaal dezelfde huisjes tekenen en straks op de kunstacademie out of the box moeten leren denken, wat iedereen oorspronkelijk best kon)

Hier worden ze getest via een cito maar daar zit de creativiteit niet bij hoor. Ze worden hier niet getest/beoordeeld op het knutselen/verven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:36

Hier doen ze pas vanaf de derde kleuterklas letters/cijfers/schrijven dus in de jaren voordien doen ze al wel wat beoordelen richting het knutselen en turnen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:00

Citaat:
8.30 binnenkomen en even in de kring de dag beginnen (op vrijdag mogen ze gelijk spelen en op dinsdag en donderdag worden ze voorgelezen door achtstegroepers) Daarna spelen, knutselen of verven o.i.d. en bij mooi weer buitenspelen.
10.30 pauzehapje daarna gym, dansen en zingen of lekker klimmen en klauteren
12.00 uur eten 1
2.30 sociale vaardigheden (heel spelenderwijs) en daarna (buiten)spelen
14.00 uur naar huis

Dit lijkt me heel sterk... Woordenschat, voorlezen, motorische oefeningen, cognitieve werkjes, alles wat ze doen zit een doel achter hoor. Het is niet zomaar spelen of werkjes knutselen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:21

Suzanne F. schreef:
Hier worden ze getest via een cito maar daar zit de creativiteit niet bij hoor. Ze worden hier niet getest/beoordeeld op het knutselen/verven.

Creativiteit wordt niet getest, maar het gebruiken van 'de juiste kleuren' kan wel degelijk een scorepunt zijn. Kleurbetekenis, fijnmotorische vaardigheden, het wordt allemaal gescoord. Dus zomaar knutselen of verven is er niet bij - de leerkracht moet daar wel degelijk 'goed genoeg' of 'mist vaardigheden' aan verbinden, zelfs al zegt hij/zij dat niet tegen de kleuter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:22

Shadow0 schreef:
Suzanne F. schreef:

Creativiteit wordt niet getest, maar het gebruiken van 'de juiste kleuren' kan wel degelijk een scorepunt zijn. Kleurbetekenis, fijnmotorische vaardigheden, het wordt allemaal gescoord. Dus zomaar knutselen of verven is er niet bij - de leerkracht moet daar wel degelijk 'goed genoeg' of 'mist vaardigheden' aan verbinden, zelfs al zegt hij/zij dat niet tegen de kleuter.

Ja dat begrijp ik wel. Een 6 jarige die nog koppoters tekent mist inderdaad wel wat ontwikkeling...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:29

Kan, hoeft niet. Het kan ook een kind zijn dat tekenen gewoon stomvervelend vindt en geen zin heeft er moeite voor te doen. (En dan zie je meteen de prestatienormen terug: het kind moet z'n best doen om sociaal wenselijke plaatjes te tekenen.)

Maar zelfs als het een stukje ontwikkeling mist, betekent dat nog lang niet dat dat erg is, dat je daar wat mee moet doen. En of het terecht is dat de leerkracht dus een extra lesje mens-tekenen inlast, ten koste van iets anders.

En zelfs als het wel erg is, is het maar de vraag of het zin heeft, want een lesje mens-tekenen lost een dieperliggend probleem met concepten of visualisatie niet zomaar op... want dat zit heel wat dieper en een kleuterjuf heeft noch de kennis noch de mogelijkheden in huis om daarmee aan de gang te gaan.

Dus heeft het lesje vooral tot effect dat het kind na een tijdje beter de tekeningen kan maken die er volgens het scoreformulier gewenst wordt, waarmee de scores wel hoger worden natuurlijk, maar het echt volstrekt onduidelijk is of dat ook zin heeft voor het kind.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:35

Ja weet je... het hele leven gaat om presteren volgens bepaalde normen. Ik vind dat er nog wel een nette opbouw inzit. Ze beginnen rustig bij de kleuters en het wordt steeds meer en zwaarder.
Er is toch niks mis mee om een bepaalde lat te hebben waarlangs de prestaties van kinderen gelegd worden? Dan kan je ook specifiekere opdrachten geven aan de kinderen. Sommige om zich te verbeteren, andere om meer uitdaging te geven.

Edit: En een kind hoeft niet overal in uit te blinken toch? Prima als ze niet kunnen tekenen omdat ze het niet leuk vinden. Misschien is ze ergens anders wel heel goed in?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:45

Suzanne F. schreef:
Ja weet je... het hele leven gaat om presteren volgens bepaalde normen.

Wat toch niet zo heel gezond lijkt te zijn natuurlijk :) Maar belangrijker dan dat: het opleggen van bepaalde normen heeft geen zin. Het maakt de werkelijkheid niet beter. Zoals allang is aangetoond heeft het pushen van ontwikkeling bij jonge kinderen nauwelijks zin. Als een kind ergens klaar voor is gaat het vaak vanzelf, als het kind er niet klaar voor is kost het een boel energie en is het eindresultaat dat het kind ook op andere vlakken wat minder ontwikkeling doorgemaakt heeft, omdat het zo gepusht werd die ene richting op.

Dus belangrijkste vraag: waarom?

En dat kinderen daardoor om leren gaan met prestatiedruk is echt volslagen onzin - bewezen onwaar.

Citaat:
Er is toch niks mis mee om een bepaalde lat te hebben waarlangs de prestaties van kinderen gelegd worden?
Jawel, dat is er dus wel. Er zijn zelfs meerdere dingen mis mee:

1. het levert niets op qua ontwikkeling van de kinderen
2. het kost wel heel veel tijd en moeite die niet aan andere dingen besteed kan worden.