Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suzanne F. schreef:Ik herken dit totaal niet. Mijn dochtertje is net kleuter af en zit nu in groep 3.
Er is bij ons veel ruimte voor expressiviteit. Ze knutselen veel, doen toneel/drama, leren omgaan met emoties, zijn betrokken bij de natuur en hebben thema's rond elk jaargetijde etc etc.
Ja er wordt getoetst en geregistreerd, dat klopt. Maar is dat zo erg? Dan kan je elke leerling goed volgen. Er hangen nog geen zware consequenties aan het minder presteren op deze leeftijd. Dan krijgt zo'n kindje gewoon meer aandacht.
Suzanne F. schreef:Ja er wordt getoetst en geregistreerd, dat klopt. Maar is dat zo erg? Dan kan je elke leerling goed volgen. Er hangen nog geen zware consequenties aan het minder presteren op deze leeftijd. Dan krijgt zo'n kindje gewoon meer aandacht.
Suzanne F. schreef:Ja er wordt getoetst en geregistreerd, dat klopt. Maar is dat zo erg? Dan kan je elke leerling goed volgen. Er hangen nog geen zware consequenties aan het minder presteren op deze leeftijd. Dan krijgt zo'n kindje gewoon meer aandacht.
Urielle schreef:(op creatief vlak heb ik sowieso een beetje moeite met het beoordelen van prestaties. Wie zegt er nou dat een groen geplakte zon van een driejarige minder goed is dan een geel geplakte van een klasgenootje? Nu allemaal dezelfde huisjes tekenen en straks op de kunstacademie out of the box moeten leren denken, wat iedereen oorspronkelijk best kon)
Citaat:8.30 binnenkomen en even in de kring de dag beginnen (op vrijdag mogen ze gelijk spelen en op dinsdag en donderdag worden ze voorgelezen door achtstegroepers) Daarna spelen, knutselen of verven o.i.d. en bij mooi weer buitenspelen.
10.30 pauzehapje daarna gym, dansen en zingen of lekker klimmen en klauteren
12.00 uur eten 1
2.30 sociale vaardigheden (heel spelenderwijs) en daarna (buiten)spelen
14.00 uur naar huis
Suzanne F. schreef:Hier worden ze getest via een cito maar daar zit de creativiteit niet bij hoor. Ze worden hier niet getest/beoordeeld op het knutselen/verven.
Shadow0 schreef:Suzanne F. schreef:Hier worden ze getest via een cito maar daar zit de creativiteit niet bij hoor. Ze worden hier niet getest/beoordeeld op het knutselen/verven.
Creativiteit wordt niet getest, maar het gebruiken van 'de juiste kleuren' kan wel degelijk een scorepunt zijn. Kleurbetekenis, fijnmotorische vaardigheden, het wordt allemaal gescoord. Dus zomaar knutselen of verven is er niet bij - de leerkracht moet daar wel degelijk 'goed genoeg' of 'mist vaardigheden' aan verbinden, zelfs al zegt hij/zij dat niet tegen de kleuter.
Suzanne F. schreef:Ja weet je... het hele leven gaat om presteren volgens bepaalde normen.
Jawel, dat is er dus wel. Er zijn zelfs meerdere dingen mis mee:Citaat:Er is toch niks mis mee om een bepaalde lat te hebben waarlangs de prestaties van kinderen gelegd worden?