Nou ja reclame voor orgaandonatie, schandalig gewoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:52

Ik zou het supergaaf vinden als iemand die de dood voor lange tijd in de ogen heeft gekeken met mijn hart weer opnieuw kan gaan leven en topsport kan beoefenen.
Of het nou schaken of een extreme sport is.

Het enige dat ik jammer vind, is dat ik dan zelf niet op de tribune kan zitten om hem aan te moedigen.

friendlyJarig

Re: Nou ja reclame voor orgaandonatie, schandalig gewoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:19

Nee het is gewoon levensgevaarlijk. Het is slim knip en plakwerk want in werkelijkheid zal tijdens het opnemen van de reclame deze triatleet niet écht vlak voor de trein gerend zijn. Maar deze indruk wordt wel gewekt. Er zou inderdaad veel meer rekening gehouden mogen worden wélke indruk ze wekken en hoe dit voor machinisten is. Die zien het zo vaak bijna fout gaan en met pech gaat het ook compleet fout. En dan hebben we het alleen over het écht levensgevaarlijke stuk van de reclame. Verder lijkt t me ook niet slim om over een opengaande brug te fietsen of gewoon aso gedrag te vertonen. Ja het is knap dat je een triatleet bent met een donorhart, erg knap zelfs, maar dit kan ook op een ongevaarlijke wijze getoond worden. Aandacht vragen voor donoren is mooi, maar niet met gevaarlijk en aso gedrag.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:25

Maar wat ze wel bereikt hebben is dat iedereen het erover heeft. Was dat ook met een simpele reclame zo geweest? Denk het niet.
En met een beetje opvoeding, communicatie en gezond verstand, kun je er best voor zorgen dat mensen het niet als voorbeeld zien van verkeerd gedrag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:29

Tendance schreef:
Maar wat ze wel bereikt hebben is dat iedereen het erover heeft. Was dat ook met een simpele reclame zo geweest? Denk het niet.
En met een beetje opvoeding, communicatie en gezond verstand, kun je er best voor zorgen dat mensen het niet als voorbeeld zien van verkeerd gedrag.

Iedereen heeft het over de domheid van de reclame... Niet over hoe de nieuwe donorreclame zo aan het denken heeft gezet dat het tijd wordt een keuze te maken tussen wel of niet doneren.

Ik zou als bedrijf wel weten welke optie ik liever zou hebben :D.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:32

Dat er over gesproken wordt is al een stap. Met liefjes vragen was de animo niet groot. Nu shockeren gebruikt wordt wordt het in ieder geval besproken.
Ik denk dat ze de mensen in ieder geval wakker geschud hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:36

Er wordt besproken hoe stóm de reclame is... Niet of men nu gaat doneren of niet.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:39

Hier in de omgeving juist het tegenovergestelde effect. Aantal mensen uit mijn kennisenkring hebben zich afgemeld als donor of als niet donor laten registreren. De termen "zo ga je niet met organen om" enz. zijn hier al veel gevallen. Kennelijk heeft het toch bij bepaalde mensen juist voor grote afkeer gezorgd.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:41

miss_lizje schreef:
Hier in de omgeving juist het tegenovergestelde effect. Aantal mensen uit mijn kennisenkring hebben zich afgemeld als donor of als niet donor laten registreren. De termen "zo ga je niet met organen om" enz. zijn hier al veel gevallen. Kennelijk heeft het toch bij bepaalde mensen juist voor grote afkeer gezorgd.

Dat snap ik niet.....Het is toch geweldig dat die man weer topsport kan beoefenen???

Het leven bestaat uit risico's, dat begint wanneer je uit bed stapt.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:46

Maar er zijn risico's waar je niks aan kan doen en risico's opzoeken, zoals over een spoorweg oversteken wanneer er een trein langskomt. Dat is gewoon dom en daar hoeven mijn organen niet aan bij te dragen.

Desalniettemin ben ik nog steeds donor, maar ik vind deze reclame nog steeds geen stijl.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:46

Kitty1985 schreef:
miss_lizje schreef:

Dat snap ik niet.....Het is toch geweldig dat die man weer topsport kan beoefenen??? Het is NIET geweldig dat hij zich voor de trein kan mikken. Topsport, Hoezo?

Sorry, maar hier ben ik het echt niet mee eens. Ik wil geen donor worden voor zo iemand.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:47

Kitty1985 schreef:
miss_lizje schreef:

Dat snap ik niet.....Het is toch geweldig dat die man weer topsport kan beoefenen???

Dat het leven uit risico's bestaat betekent niet dat je met je tweede kans risico's moet opzoeken (treinovergang) en je asociaal en gevaarlijk hoort te gedragen (door een drukke stad fietsen op hoog tempo, vuilnisbakken omschoppend).

Dat die man een goede sporter is, kan ook op een andere manier duidelijk worden gemaakt. Niet op zo'n idiote manier. Ik kan me heel goed voorstellen dat deze reclame mensen in het verkeerde keelgat schiet.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:53

zoutenootjes schreef:
Kitty1985 schreef:

Dat snap ik niet.....Het is toch geweldig dat die man weer topsport kan beoefenen??? Het is NIET geweldig dat hij zich voor de trein kan mikken. Topsport, Hoezo?

Sorry, maar hier ben ik het echt niet mee eens. Ik wil geen donor worden voor zo iemand.

En je hebt ruiters en amazones ook van de lijst geschrapt?

Die nemen in mijn ogen (en in die van heeel veel anderen) ook elke dag een enorm groot risico

En daarbij is deze reclame in elkaar gezet door reclame makers die dondersgoed weten wat voor reclame's inpact hebben en over gepraat gaat worden

Goed gelukt lijkt mij :)

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:55

tamary schreef:
Als ze zo met mijn organen omgaan wordt ik geen donor. Sportief best, maar roekeloos omgaan met het levensreddende geschenk van een ander? Daar help ik niet aan mee.

Dit dus. Beter kan ik het niet verwoorden.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:57

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:34

Slecht doordachte reclame..Vind vooral het stukje bij het spoor een verkeerd voorbeeld.
Wel mooi de docu met die wandeling!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:42

Ik vind de reklame ook een beetje apart, maar toevallig werd de motivatie achter het filmpje gisteravond uitgelegd.
De man met het donorhart is dankzij zijn nieuwe hart ontsnapt aan de dood, en dat wordt dus uitgebeeld in de reklame.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 00:41

Kitty1985 schreef:
En daarbij is deze reclame in elkaar gezet door reclame makers die dondersgoed weten wat voor reclame's inpact hebben en over gepraat gaat worden

Goed gelukt lijkt mij :)

Dus omdat het reclamemakers zijn weten ze wat ze doen? _O- Grappig dan dat ik elk semester tijdens mijn marketinglessen ook de gigantische flaters van de meest grote bedrijven te horen en te zien krijg :D
Dat slechte reclame ook reclame is is echt bullshit. Reclame is zoveel meer dan 'er wordt over gepraat' alleen. Je hebt een imago hoog te houden, zeker als je zulke dingen als orgaandonatie van mensen wil vragen.
Het feit dat mensen zich afmelden omdat ze niet willen dat er 'zo met hun organen wordt omgegaan' wil zeggen dat ze de plank dik misgeslagen hebben. En ik begrijp perfect waarom als ik de spot bekijk :) De mensen snappen het verhaal achter de spot niet en ik moet eerlijk zijn dat ik dat er ook niet heb uitgehaald. Dan heb je dus als 'reclamemaker' je doel gemist.

Zeker als er ondertussen ook spots lopen van de NS tegen de wantoestanden langs de spoortwegen, dan snap ik dat dit wel heel tegenstrijdig overkomt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 07:45

Er zijn ook een heleboel mensen hier in de omgeving, die eindelijk gedacht hebben:Oh ja dat moet ik ook even laten registreren. Hier hebben zich dus juist veel mensen aangemeld.

Persoonlijk vind ik het egoïstisch om je terug te trekken. Jij hebt niets meer aan je organen als je dood bent en gunt ze de ander niet vanwege een reclame. Alsof die mensen allemaal roekeloze dingen zouden gaan doen.
Sorry maar dat vind ik pas triest!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:03

Ja, terug trekken vind ik dan weer het andere uiterste inderdaad, die mensen die jouw organen nodig hebben, hebben dit filmpje niet gemaakt of bedacht.

Het idee dat de acteur met het donorhart aan de dood ontsnapt is komt totaal niet tot zijn recht hier, al begrijp ik de gedachte wel. De plank wordt echter behoorlijk mis geslagen met dit filmpje vind ik.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:16

Ulfeino schreef:
Ik vind de reklame ook een beetje apart, maar toevallig werd de motivatie achter het filmpje gisteravond uitgelegd.
De man met het donorhart is dankzij zijn nieuwe hart ontsnapt aan de dood, en dat wordt dus uitgebeeld in de reklame.

Ja, dan snap ik hem wel. Door zijn nieuwe hart kan hij nog gas geven om voor de trein langs te kunnen, en zonder zijn nieuwe hart lag hij er onder.

Maar ja, je kan er niet van uit gaan dat het overgrote deel van de bevolking dat zo ziet en meteen snapt. Een andere aanpak had ik handiger gevonden, maar ze hebben wel bereikt dat er over gepraat wordt.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:57

Tendance schreef:
Er zijn ook een heleboel mensen hier in de omgeving, die eindelijk gedacht hebben:Oh ja dat moet ik ook even laten registreren. Hier hebben zich dus juist veel mensen aangemeld.

Persoonlijk vind ik het egoïstisch om je terug te trekken. Jij hebt niets meer aan je organen als je dood bent en gunt ze de ander niet vanwege een reclame. Alsof die mensen allemaal roekeloze dingen zouden gaan doen.
Sorry maar dat vind ik pas triest!

echt wel!.

hoe kortzichtig kan je zijn om je donorschap op te zeggen omdat een reclame je niet aanstaat!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:04

Vind het ook een vergezochte reclame. Maar dat is met meer reclames dat je in eerste instantie niet snapt wat er mee bedoelt word. Dat is een beetje jammer. Vind de reclames over orgaandonatie vaak apart. Het word gewoon je strot door geduwd dat je maar donor moet worden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:14

Het is jouw lijf en jouw leven. Als je geen donor wilt zijn, dan doe je dat toch lekker niet.
Ik ben het wel, omdat als ik dood ga en ik mijn lijf toch niet meer nodig heb, dan mag een ander gebruiken wat te gebruiken valt.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:28

Tigra_ schreef:
Vind het ook een vergezochte reclame. Maar dat is met meer reclames dat je in eerste instantie niet snapt wat er mee bedoelt word. Dat is een beetje jammer. Vind de reclames over orgaandonatie vaak apart. Het word gewoon je strot door geduwd dat je maar donor moet worden.

waar staat dat?
En wie verplicht je tot donorschap?!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:34

riegje schreef:
Tigra_ schreef:

waar staat dat?
En wie verplicht je tot donorschap?!

Je kan ook lezen wat er staat ik zeg helemaal niet dat er iemand is die het je verplicht. Alleen dat het zo door je strot geduwd word en dat is niet hetzelfde.