Geef jij nog aan goede doelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:56

lor1_1984 schreef:
Ik doneer maandelijks een klein bedragje aan een buitenlands asiel en mag mij daardoor brokkensponsor noemen. :)
Daarnaast gaat er 2-3x per jaar een doos met speelgoed (afgekeurd door mijn kat of extra besteld/gekocht), voer en andere spullen naar een kittenopvang.

Vergat helemaal dat ik nog een tijdje vrijwilliger ben geweest bij een stichting die ADL-hulphonden opleidt.
Daarnaast heb ik jarenlang op een manege gedraaid als vrijwilliger en momenteel ben ik weer vrijwilliger maar dan bij een andere manege.
Verder heb ik vorig jaar een kattenkneusje in huis genomen die behoorlijk ziek en zwaar verwaarloosd bleek bij aankomst en inmiddels is ze helemaal opgelapt.
De kans is groot dat een volgende kat ook weer een opknappertje wordt. :j
Daarnaast zit ik erover te denken om naast mijn hobbymatige slakkenkweek ook slakken op te gaan vangen en van hier uit te herplaatsen, maar daar moet ik nog even ruimte voor gaan vrijmaken

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:47

Vergeet ik nog te vermelden dat ik elk jaar als ik mijn kerstpakket kreeg, de inhoud naar het Leger des Heils bracht. Ik kreeg namelijk van die overdadige pakketten met over the top luxe etenswaren. Dingen die ik zelf toch niet eet. Helaas krijg ik sinds een aantal jaar geen kerstpakket meer (ben ander, maar wel leuker werk gaan doen). ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:59

Maartje1990 schreef:
loveshadow schreef:
Ikzelf heb als arme student helaas niet de financiële middelen om alle zielige mensen en dieren op de wereld te kunnen helpen. Ik geef geld aan de meeste collectes, maar maak niet maandelijks geld over naar een goed doel. Zodra ik een vaste baan heb zal ik dat wel gaan doen, tot die tijd doneer ik bloed om toch iets te kunnen doen voor de medemens. }:0

*knip knip*

En bloeddonor geen optie dan?

Bedoel je of bloeddonor zijn voor mij geen optie is? :) Ik vind dat inderdaad een goede optie, ook/juist voor mensen zoals ik die het financieel niet breed genoeg hebben om maandelijks geld te kunnen doneren. Ik kan goed tegen bloed prikken, dus voor mij is dit een kleine moeite. Het zal me een worst wezen of de topman van Sanquin een flink salaris krijgt of niet - mijn bloed kan bijdragen aan de wetenschap en zelfs een mensenleven redden, daar doe ik het voor :)

Eten of spullen doneren vind ik inderdaad een mooi alternatief voor geld schenken. Bij de verbouwing van een school hier in de buurt zijn alle tafels en stoelen aan een school in een derdewereldland geschonken. Onze appelboom is nogal enthousiast, dus het overschot doneren we aan de voedselbank. Mikro-kredieten en educatie vind ik ook een belangrijk doel. Zo help (en vooral léér) je mensen een bedrijf opzetten. Je kunt wel de zielige ezeltjes willen verzorgen (en dat is natuurlijk ook belangrijk), maar het zou nog beter zijn als de boer leert hoe hij beter voor zijn dieren kan zorgen. :j

Anoniem

Re: Geef jij nog aan goede doelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:16

Wij doneren aan het reumafons en het KWF. Dit doen wij onvoorwaardelijk: ik heb zelf een vorm van reuma. Kanker zit in de familie én heb ik heel dichtbij meegemaakt. Redenen genoeg om het onderzoek goed te steunen.

Verder heb ik een paar 50 cent muntjes liggen voor de deur-deur collectes. Maar vaak slaan ze ons over omdat 'savonds als we niemand verwachten de poort op slot zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:17

Alleen dier gerelateerd, verder niks.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:32

Dani schreef:
Maartje1990 schreef:
Ach kom nou, dat is toch geen vergelijking?? Afrika heeft het véél slechter dan wij hier in Nederland, alsjeblieft zeg. Wij beginnen al te piepen als we eten bij de voedselbank moeten halen, zij hébben hélemaal geen eten.

Eh, dat klopt niet hoor. Je realiseert je dat Afrika het gehele continent is, hè? En het is echt niet zo dat het gehele continent diep in de problemen zit. Zuid-Afrika is juist een voorbeeld van één van de Afrikaanse landen die het heel behoorlijk doen, en zeker niet het enige land waar dat voor geldt. Wist je bijvoorbeeld dat mobiel je boodschappen afrekenen in Kenia al heel gebruikelijk is? Er zijn inderdaad landen in Afrika waar het verschrikkelijk slecht gaat, maar zeker ook landen die behoorlijk succesvol zijn (rekening houdend met hun lange koloniale geschiedenis, waardoor ze nog relatief weinig tijd hebben gehad zelfstandig een eigen bestaan op te bouwen)
.

Mobiel boodschappen afrekenen in Kenya? In de grote stad misschien door enkele hoge piefen, maar verder echt niet. Mijn zusje woont er nu twee jaar, maar dit is echt niet gebruikelijk hoor. Je mag hopen dat je goed internet hebt, warm water is nog lang niet vanzelfsprekend (ook niet voor de 'rijken') en er is nog meer niet ontwikkelt dan wel. Kenia is niet bepaald economisch een succesvol land, er is veel armoede en honger.

Ik doneer aan kwf, stop in elke bus die langskomt wat en wil eigenlijk nog een fosterparents kindje :j

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:53

Nou, dan heeft Kenia kennelijk onbehoorlijk veel 'hoge piefen', aangezien er in 2011 al 17 miljoen gebruikers waren voor die service ( zie bijvoorbeeld http://www.economist.com/blogs/economis ... xplains-18). Ik geloof je wel wat betreft de ervaringen van je zusje, hoor, het zal best kloppen dat er een soort splitsing in het land is, maar het is daarnaast ook gewoon waar dat Kenia globaal leider is op het gebied van mobiele betalingen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:19

Ik doneer ook niet. Zelfde redenen als ts. Nu kun je overigens wel vrijwilligershulp doen bij veel organisaties, maar je betaald je eigen blauw om dat te mogen doen. Mijn moeder en ik wilden beide vrijwilligers werk in afrika doen, maar dan moest je wel 2000 euro per maand neerlappen en zo'n 60 uur per week werken. Nu snap ik wel waarom ze bijna geen vrijwilligers meer hebben.
Dat een organisatie geld in de zak houd van donaties is logisch, ze hebben zat werk te doen en moeten ook ergens van leven. Maar als ik dan die schrikbarende bedragen zie die zij verdienen, nee dan krijgen ze van mij geen rooie cent meer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:39

Bloeddonor?
Daar is toch ookal van bekend dat dat dik geld opleverd voor de eigenaar,terwijl alles op vrijwillige basis moet.
Voordeel van de gever is wel dat hij een gratis bloedonderzoek krijgt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:42

de link van het vrijwilligerswerk doen en ervoor moeten betalen kan ik ook niet vinden. Ik snap heus wel dat je moet betalen voor je ticket enzo, maar zoveel geld ervoor neerleggen kan ik ook niet bij.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:42

Ik doneer aan de plaatselijk kinderboerderij en de egelopvang. Daar kom ik persoonlijk en zie met eigen ogen hoe het geld besteed wordt. Diergerelateerd kan ik altijd wel wat missen.

Alle "goede doelen" waarbij directeuren zitten die weet ik veel hoeveel ton per jaar cashen; ze vragen hem maar om een bijdrage!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:45

Voor de mensen die vinden dat mensen niet mogen verdienen bij een goed doel, kijk dit filmpje eens.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:19

gezien; maar blijf bij mijn mening.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:28

Maartje1990 schreef:
Wat is er zo erg aan dieren die uitsterven? Begrijp me niet verkeerd, niet dat het góed is dat er dieren (al dan niet door het toedoen van mensen) uitsterven, maar dinosauriers zijn ook uitgestoveren, is er dat persé erg??

Ooit al eens gedacht aan het ecologisch evenwicht?:) Blijkbaar niet dus..

Verder:
nope want ik heb geen geld.:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:11

Mooi filmpje, Elmira :)

superwoman schreef:
Bloeddonor?
Daar is toch ookal van bekend dat dat dik geld opleverd voor de eigenaar,terwijl alles op vrijwillige basis moet.
Voordeel van de gever is wel dat hij een gratis bloedonderzoek krijgt.

Klopt. Natuurlijk is het krom dat iemand anders zoveel geld krijgt voor mijn bloed, maar uiteindelijk komt het bloed wel terecht op de plek waar het hoort. Als alle bloeddonoren zouden stoppen in protest tegen dat hoge salaris, dan zijn de patiënten daar de dupe van en dat lijkt me niet de oplossing :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:41

LenaBaars schreef:
gezien; maar blijf bij mijn mening.

Ik ook. Je moet naar mijn mening niet een bedrijf met een goed doel vergelijken.
Zoals reclame, als er bij staat "deze boodschap is mede mogelijk gemaakt door..... Dan sla je een dubbele slag en risico's nemen vind ik ook niet pasen met geld dat is geschonken, tenzij het een risico is wat direct met het goede doel te maken heeft . En zo nog wat van die punten die je naar mijn mening anders kan en moet invullen in vergelijking met een normaal bedrijf.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:26

Ik geef alleen aan collectanten als ze aan de deur komen, verder steun ik geen normale goede doelen.

Wel heb ik een apart goed doel, waarvan ik weet dat 100% aankomt van wat ik geef..
Mijn zus geeft in Mozambique één keer per week knutselles aan arme Mozambicaanse kinderen (zij woont zelf in Mozambique). Er is daar weinig knutselmateriaal, daarom verzamel/koop ik dan allerlei materiaal wat ik aan haar opstuur. Van de zomer ben ik er zelf heen gegaan en had ik een deel van mijn koffer volgestopt met materiaal.
Ze stuurt dan vaak foto's terug van wat de kinderen gemaakt hebben. Heel leuk om te zien!
Kinderen krijgen op die school ook Portugese les en een warme maaltijd. Vaak de enige warme maaltijd die ze op die dag krijgen.
Met de basisschool waar ik werk hebben wij ook al een keer geld opgehaald om die maaltijden te betalen. Ook daar werd 100% van het geld ook echt gebruikt om eten te kopen. Veel ouders hebben me toen aangesproken dat ze het een leuke actie vonden, omdat ze precies wisten wat er met het geld gedaan werd.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 13:39

Supervixen schreef:
Wel heb ik een apart goed doel, waarvan ik weet dat 100% aankomt van wat ik geef..
Mijn zus geeft in Mozambique één keer per week knutselles aan arme Mozambicaanse kinderen (zij woont zelf in Mozambique). Er is daar weinig knutselmateriaal, daarom verzamel/koop ik dan allerlei materiaal wat ik aan haar opstuur. Van de zomer ben ik er zelf heen gegaan en had ik een deel van mijn koffer volgestopt met materiaal.
Ze stuurt dan vaak foto's terug van wat de kinderen gemaakt hebben. Heel leuk om te zien!

Dat vind ik top! +:)+ Zoiets zou ik dan ook nog wel willen steunen. Dat je er zelf gewoon naartoe kan gaan om te helpen en zelf het geld/spullen overhandigt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:05

loveshadow schreef:
Klopt. Natuurlijk is het krom dat iemand anders zoveel geld krijgt voor mijn bloed, maar uiteindelijk komt het bloed wel terecht op de plek waar het hoort. Als alle bloeddonoren zouden stoppen in protest tegen dat hoge salaris, dan zijn de patiënten daar de dupe van en dat lijkt me niet de oplossing :)

Nee, maar hoe overtuig je de directeur er dan van dat zijn handelingswijze fout is? Want ik vind het immoreel. Ik vind het helemaal niet erg dat mensen verdienen bij goede doelen hoor, maar wat mij betreft is een normaal salaris voldoende. Twee ton hoeft echt-echt-echt niet. Dat is een beetje het lastige: mensen met weinig geweten maar mooie praatjes parasiteren op de goedwillendheid van anderen: zij strijken geld op omdat anderen zo vriendelijk zijn om bloed te doneren. En nee, ik geloof niet dat dat nodig is om iets als een bloedbank goed te organiseren. Een normale logistiek indeler kan dat ook.

Ik weet niet hoe je dat verandert, maar niets doen is ook vrij onbevredigend. Lastige dilemma's.

Ik ben overigens vrijwilliger, doneer aan daklozen (gewoon, individueel) en aan een journalistieke site en BoF, met kerst koop ik meestal unicef of amnesty-kaarten en doneer ik ook wel eens wat. Met Oxfam-Novib ben ik opgehouden, want die bleven me maar lastig vallen met telefoontjes...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:36

Wat mag een directeur van bijvoorbeeld KWF of Unicef van jou wel verdienen, Shadow0?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:51

Ongeveer een ton lijkt me meer dan zat (voor mij persoonlijk mag het nog wel wat lager, 65.000, maar ik snap dat dat nog niet haalbaar is), daar kun je echt heel goed van leven.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 13-10-13 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:52

Zie onderschrift. (Overigens schromelijk overdreven :') )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:59

Shadow0 schreef:
Ongeveer een ton lijkt me meer dan zat (voor mij persoonlijk mag het nog wel wat lager, 65.000, maar ik snap dat dat nog niet haalbaar is), daar kun je echt heel goed van leven.

Van 40.000 euro kan je ook heel goed leven.

Morris123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:04

Ik heb ook al lang geleden het vertrouwen verloren in goede doelen. Ben al 25 jaar lid van WNF. Aangezien ik in Kenia wel auto`s van ze heb zien rondrijden op patrouille tegen olifantenstroperij geef ik ze nog het voordeel van de twijfel.... Verder geef ik nergens geld aan. Wel hebben asielen wel eens bij supermarkten van die tonnen staan waar je dierenvoer in kunt doneren. Dat doe ik wel, dan weet ik tenminste dat mijn donatie ook voor 100% bij de dieren aankomt. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:13

_San87_ schreef:
Van 40.000 euro kan je ook heel goed leven.

Klopt :j Ik zou niet protesteren als men het nog lager zou doen. Maar ik vrees dat de wereld daar helemaal nog niet klaar voor is.