Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:51

anneliesdj schreef:
Janneke2 schreef:
Er zijn moederloze veulens die het redden (handig bij tante drinken, etc.).

Daar was hier geen sprake van, was echt een jong veulen van een week of 2 en de rest van de groep stond er heel vijandig tegenover. Bovendien maakte hij in zijn uitleg meteen wel duidelijk dat ze bij het overlijden van de moeder het veulen ook al veroordeeld hadden.
Het veulen van een ander aannemen is bij paarden nogal een uitzondering op de regel.

Ja, klopt: ook dat is de natuur. Sommige veulens kunnen het, maar tante vindt niet onterecht dat haar melk voor haar eigen kind is. Zelfs niet alle matches van de moederloze veulencentrale lukken.

anneliesdj

Re: Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:47

Ja dus?
Van natuur is in nederland geen sprake.
Het moest eens zo zijn dat ik mijn moederloze veulen laat verhongeren en fungeren als pingpongbal in de kudde, dan was in notime alles in beslag genomen.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 01:20

In de echte wildernis was hij niet van honger gestorven, maar al heel gauw gegrepen door een roofdier. Niet leuk, maar een stuk leuker (lees: sneller) dan verkleumen, uitdrogen en verhongeren.

De vraag van F_orumster vind ik wel een goede. Is het niet zo dat bioscopen een film inkopen?

De suggestie om karkassen te vermalen en uit te strooien is wat mij betreft nogal discutabel. Het principe is misschien wel goed (ahes tot ashes). Maar eventuele infecties (denk bijvoorbeeld aan paraTBC en slow virusinfecties als BSE) worden dan op grote schaal verspreid. In de echte natuur worden karkassen (gevangen of als aas) door roofdieren, aaseters of het kleine grut (insekten) opgegeten. In ieder geval door totaal andere diersoorten waardoor de meeste soortspecifieke ziekteverwekkers effectief uitgeschakeld worden. Als je al zou kiezen voor zo'n behandeling van de karkassen moet er toch eerst een effectieve vorm van desinfectie aan te pas komen. Wettelijk is het trouwens al niet meer toegestaan om herkauwers voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong te geven. Dat had zijn oorsprong in de BSE geloof ik. Bij uitstrooien ben je dat in feite wel aan het doen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:18

Als al die karkassen bleven liggen (wat niet gebeurt zie filmpjes waarin bulldozers en kranen ze in containers kieperen), zou de 'Nieuwe wildernis' nu bezaaid liggen met botten en schedels... Kijken wat voor draagvlak dat zou opleveren. ;)

Daarnaast zouden inderdaad de kuddes misschien wel decimeren door uitbraken van ziekten, want ja, dat hoort ook bij de natuur. Ik vraag me ook af wat er in de OVP gebeurt als er echt een uitbraak van een nare veeziekte zou uitbreken....

De idiotie dat in een natuurgebied van meer dan 5000 hectare de paarden als 'wild' mogen worden beschouwd is op zichzelf al discutabel, als blijkt dat slechts 2000 hectare toegankelijk is voor de dieren (de rest is water) wordt het een giller.
Maar goed Staatsbosbeheer heeft haar leuke experimentje....

Overigens gaan ook in de échte natuur dieren best vaak dood door verdroging, onderkoeling of verhongering, er moet maar toevallig een roofdier langskomen... Maar dat wil niet zeggen dat je dan maar vrolijk op een moederloos veulen moet gaan staan te kijken, zo van, tja, dat hoort er nou eenmaal bij...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:45

Niet alleen is er maar 2000 hectare vaste grond, daarvan loopt in de winter ook nog eens een groot deel onder water.
In 2011 leefden er in totaal 4810 grote grazers, dat is dus ruim 2 per hectare en dan komen alle andere dieren er nog bij (oa reen).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:48

Ach, lekker met zijn allen op een kluitje in het riet, ehhh de modder en met de voeten in het water, Nederlandser kan niet. :Y)

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:08

Ik snap de discussie.

De natuur komt vaak vanzelf op een ecologisch evenwicht.
De maximale draagkracht is denk ik bereikt, concurrentie om voedsel en gebied is groot.
Op een gegeven moment schommelen de waarden van populaties rond hun draagkracht en bereik je een ecologisch evenwicht.

MAAR
dat is in gevallen dat dieren vrij kunnen leven.
Als er te veel concurrentie in een gebied is zullen ze opzoek naar een ander gebied gaan.
Maar in dit geval kan dat niet..
Ze worden tegen gehouden door een hek.
Daarom denk ik dat de mens voor een evenwicht moet zorgen door:
Of te zorgen dat de beesten ruimte hebben om op zoek te gaan naar een ander gebied (haast onmogelijk in de polder)
Of zorgen dat er minder dieren geboren worden
Of de dieren verplaatsen
Of ze afschieten..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:01

Zo kan het dus ook.
http://www.wildpferde.de/index.php?id=50
Een goed beheerde kudde van ca. 350-400 paarden.
Jaarlingen worden jaarlijks gevangen, zieke dieren worden uit de kudde gehaald, men zorgt voor een evenwichtig aantal hengsten en lage inteelt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:22

anneliesdj schreef:
Ja dus?
Van natuur is in nederland geen sprake.
Het moest eens zo zijn dat ik mijn moederloze veulen laat verhongeren en fungeren als pingpongbal in de kudde, dan was in notime alles in beslag genomen.

Als jij paarden houdt moet je dat idd niet laten gebeuren.

Maar waar je je op baseert, dat er dus geen natuur zou zijn vind ik ingewikkeld. Okee ook de dwingeloose hei bij mij om de hoek zou je als cultuur landschap kunnen zien, dat klopt wel. Idem voor het IJsselmeer en wellicht zelfs voor de Waddenzee.
Maar die cultuur landschappen zijn toch veel meer natuur dan een stadstuin, een boerenbedrijf of een braakliggend stuk industrieterrein.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:13

Ik heb niet het hele topic gelezen, wel een gedeelte. Ik vind de reacties soms schokkend: "afschieten die hap" en dergelijke. Alsof het hier niet om levende dieren gaat. Ik denk dat zorgen voor een natuurlijk evenwicht wel iets complexer in elkaar zit. Die optie van transport naar de Baltische staten lijkt me bijvoorbeeld een goede en blijkbaar is dit ook succesvol uitgevoerd.
Ook vraag ik me af hoe de situatie nu recent is, want deze discussie is al ouder dan vandaag en ik dacht dat er na een hoop opschudding enkele jaren geleden wel maatregelen getroffen zijn?
Dat Nederland geen natuur zou hebben is belachelijk! Alsof natuur pas begint bij een bepaalde afmeting. Ook de kleine stukjes natuur dien je te koesteren.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:23

Nikass, als schieten niet mag is het de honderdood, alsof het niet om levende dieren gaat :+

Ja we hebben natuur, maar geen waar de natuur zijn gang kan gaan.
56 km is geen vergelijk met in andere delen in de wereld waar je praat over 3500 km enz.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:37

Alle dieren in de Oostvaardersplassen, inclusief de edelherten, Heckrunderen en konikpaarden zijn officieel wilde dieren. Ze zijn van niemand. Ze worden niet 'gehoed' of 'gehouden'. De opzet van het beheer van de Oostvaardersplassen is dat de natuurlijke processen daarin zoveel mogelijk zonder inmenging van de mens verlopen en dat de daarin voorkomende grote grazers deel uitmaken van dat ecosysteem.
In 2007 heeft het Haagse Gerechtshof dit bevestigd, en vastgesteld dat er geen sprake is van 'gehouden' dieren. De internationale commissie ICMO2 heeft hier aan toegevoegd dat Staatsbosbeheer echter wel een morele verplichting heeft om het uitzichtloos lijden van de dieren tot een minimum te beperken.

Zoeken naar een oplossing om het gebied uit te breiden en te verbeteren ipv afschieten en negatief gedoe en over een paar jaar staan er waarschijnlijk gewoon flats.
Respect voor het unieke van dit stukje natuur. Het zo goed mogelijk beheren en daarvoor moet je ook ervaring opbouwen om te kijken hoe dat het beste kan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:40

little_king schreef:
Nikass, als schieten niet mag is het de honderdood, alsof het niet om levende dieren gaat :+

Ja we hebben natuur, maar geen waar de natuur zijn gang kan gaan.
56 km is geen vergelijk met in andere delen in de wereld waar je praat over 3500 km enz.

Ik zeg nergens dat schieten nooit mag, maar je moet het alleen doen in uitzonderlijke gevallen waarin het niet anders kan. Hoe dacht je dat in grote wildparken in Afrika ed de sterkste overleven en de zwakkere dieren doodgaan? Staatsbosbeheer heeft protocollen om dieren af te schieten die de winter niet zullen overleven. Hier wordt zorgvuldig naar gekeken en daar heb ik dan ook niets op tegen. Dit om uitzichtloos lijden te voorkomen. Ik ben het dus niet eens met "De Nieuwe WilderNIX" ik denk dat het een fantastisch en uniek gebied is, wat we zeker in stand moeten houden.

De manier waarop er hier op bokt over gesproken wordt vind ik ronduit respectloos.
Meerdere natuurorganisaties die het beste voor hebben met de dieren buigen zich over deze situatie
Maar een aantal bokkers hebben natuurlijk de kant en klare oplossing al voorhanden 8)7 Iets genuanceerder denken zou wenselijk zijn (ik doel daarmee niet op jou, Little_king) en niet het natuurgebied boycotten door te zeggen dat natuur in Nederland niet mogelijk is. De mens zou wat meer bereidheid mogen tonen zich aan de natuur aan te passen.

Ook in landen waar grotere natuurgebieden zijn, zijn problemen op het moment dat die natuurgebieden de bewoonde wereld treffen.

Na een evaluatie in 2010 (na een zeer strenge winter > en daar zijn al die extreme foto's van) is besloten meer schuilplaatsen te maken voor de dieren. De noodzaak hiervan was onderschat.
In het evaluatierapport stond overigens ook dat de dieren het in de Oostvaardersplassen niet slechter hebben dan in vergelijkbare ecosystemen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 09-10-13 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:53

Nou, gezagsgetrouw ben je wel Nikass.

Citaat:
Meerdere natuurorganisaties die het beste voor hebben met de dieren buigen zich over deze situatie

Ik ben gerustgesteld.

Natuur is in Nederland wel degelijk mogelijk, het was er altijd al. Het heeft zich wel ontwikkeld naast, door en rondom menselijk handelen in veel gevallen.

De OVP is een project, een experiment, van mensen die denken dat de natuur juist máákbaar is. Het hele gebied is door mensenhanden tot stand gekomen, door bulldozers gevormd, notabene ingezááid. Er zijn hekken rond geplaatst, en er zijn dieren in uitgezet die er zonder menselijk handelen nooit gekomen zouden zijn.

Zoals hierboven uitgelegd, is de situatie in de OVP nogal uniek wegens de enorme grazersdichtheid, het grote voedselaanbod in de zomer en verkleining van beschikbare grond voor de grazers in de winter. Gevolg is een sterfte van 10-30% per jaar.
Structureel.

De status van 'wilde dieren' is door de rechter toegekend op grond van het hele gebied - daarvoor moet een gebied meer dan 5000 hectare zijn. Zoals al vermeld, is de beschikbare ruimte voor de grazers slechts 2000 hectare. En in de winter verkleint dat kennelijk nog.

Afwachten tot dieren kreperen en dan als je er nog op tijd bij bent, een kogel door hun kop jagen, wat nu gebeurt, is dat respectvol? Waarna de dieren heel respectvol in een container gekieperd worden...

Natuurorganisaties buigen zich hier al jaren over, zonder merkbare verbeteringen. Aangezien er een hoop gedaan kan worden wat niet gebeurd, mag men aannemen dat de wil ontbreekt.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 09-10-13 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:54

Het is nu een wildernix, wildernis zal het nooit worden.
Een mooi natuurgebied kan wel als de beesten niet dood gaan van ellende.
Elders in het land hebben we ook natuur gebieden maar daar gaat geen 27% dood van ellende.
Daar is het beheer goed geregeld.

Stel je voor jij runt een pension en je hebt 100 paarden.
Na de winter zijn er 27 dood omdat je te weinig hooi in hebt gekocht.
Je leert er niet van want je fokt er weer bij en het jaar erop heb je dezelfde ellende.
Denk jij dat jij er zonder commentaar van af komt?
Dat is precies het commentaar wat staatsbosbeheer nu terecht!! krijgt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:01

Citaat:
randalinpony schreef:
Nou, gezagsgetrouw ben je wel Nikass.

Waar slaat dat op??

[
Citaat:
quote]

Ik ben gerustgesteld.

Vind je van niet? Ik zeg niet dat zij nooit fouten maken, maar de intentie van organisaties als Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten is wat mij betreft prima.

Citaat:
De OVP is een project, een experiment, van mensen die denken dat de natuur juist máákbaar is. Het hele gebied is door mensenhanden tot stand gekomen, door bulldozers gevormd, notabene ingezááid. Er zijn hekken rond geplaatst, en er zijn dieren in uitgezet die er zonder menselijk handelen nooit gekomen zouden zijn.

Ja dat was de enige manier om weer natuur terug te krijgen nadat alles door mensen was vernietigd. Oerbos hebben we idd niet meer, maar natuur kan zich met een beetje hulp wel herstellen hoor.

Citaat:
Zoals hierboven uitgelegd, is de situatie in de OVP nogal uniek wegens de enorme grazersdichtheid, het grote voedselaanbod in de zomer en verkleining van beschikbare grond voor de grazers in de winter. Gevolg is een sterfte van 10-30% per jaar.
Structureel.

Wat let je om meer ruimte te creëren?

Citaat:
Afwachten tot dieren kreperen en dan als je er nog op tijd bij bent, een kogel door hun kop jagen, wat nu gebeurt, is dat respectvol? Waarna de dieren heel respectvol in een container gekieperd worden...

Dat is dus NIET wat nu gebeurd. Oudere/zwakkere dieren worden afgeschoten vóórdat er teveel lijden ontstaat. De kadavers blijven wat de herten betreft vervolgens gewoon liggen. Bij paarden en koeien mag dat nog niet en dus worden ze afgevoerd. Dat dat in een container gebeurd lijkt me niet raar. Of wou je doodskistjes in elkaar timmeren en een begrafenis houden?

Citaat:
Natuurorganisaties buigen zich hier al jaren over, zonder merkbare verbeteringen. Aangezien er een hoop gedaan kan worden wat niet gebeurd, mag men aannemen dat de wil ontbreekt.
[/quote]

Dat zeg jij, dat ben ik niet met je eens.
De commotie is pas ontstaan na de winter van 2010 die voor wat wij de afgelopen jaren gewend waren extreem uitviel. De situatie in het gebied (gebrek aan schuilmogelijkheden) is onderschat en daar is vervolgens wat aan gedaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:07

Citaat:
little_king schreef:
Het is nu een wildernix, wildernis zal het nooit worden.

Kwestie van hoe je het wil noemen.
Citaat:
Een mooi natuurgebied kan wel
noemen we het toch een mooi natuurgebied?

Citaat:
Stel je voor jij runt een pension en je hebt 100 paarden.
Na de winter zijn er 27 dood omdat je te weinig hooi in hebt gekocht.
Je leert er niet van want je fokt er weer bij en het jaar erop heb je dezelfde ellende.
Denk jij dat jij er zonder commentaar van af komt?
Dat is precies het commentaar wat staatsbosbeheer nu terecht!! krijgt.

Vergelijking die compleet mank gaat, dus daar ga ik niet op in.

Het is goed dat men kritisch blijft volgen wat Staatsbosbeheer doet en hoe de OVP beheert worden.
Maar dat lees ik in dit topic niet bepaald.
Alleen zinloze betweterij :(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:10

In de Oostvaardersplassen is de circle of life in volle omvang te zien. In Nederland houden we afstand tot de kringloop. Geboorte en voortplanting zijn aardig, maar de dood hoort er niet bij. We sluiten onze ogen. Er gaan jaarlijks in ons land duizenden reeën dood in vergelijkbare omstandigheden als in de Oostvaardersplassen, maar die zie je niet, daar in de bossen.

(uitspraak van een medewerker van Staatsbosbeheer)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:16

Nou iedereen kan het allemaal wel mooi omschrijven en bagataliseren met vergelijkingen. Maar in mijn opinie is het bewust onnodig dood laten hongeren van vele dieren een gebrek aan beschaving en respect voor het leven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:18

Los van deze discussie vraag ik me ook serieus af hoeveel van de mensen die in dit topic hebben gereageerd regelmatig een stukje bio-industrie op hun bord hebben liggen...? (over ondraaglijk lijden gesproken)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:23

Nikass schreef:
Citaat:
Ja dat was de enige manier om weer natuur terug te krijgen nadat alles door mensen was vernietigd. Oerbos hebben we idd niet meer, maar natuur kan zich met een beetje hulp wel herstellen hoor.

En dus is het een cultuurlandschap, door mensen gemaakt. Natuur kan zich trouwens inderdaad prima herstellen, moet je eens opletten als je vandaag alle mensen uit Nederland zou deporteren - binnen dertig jaren groeien de bomen over de snelwegen.
Maar goed het idee van de Maakbaarheid van de samenleving hebben we intussen losgelaten. We hebben nu kennelijk de Maakbaarheid van de Natuur. Werkt net zo best.

Alleen: zoals te doen gebruikelijk, was het voor de mensen aan de knopjes weer niet genoeg om het gebied terug te geven aan de natuur, men wou dan wel precies die natuur die men voor ogen had. Daarvoor zijn die grote grazers ingezet, er mocht namelijk - god helpe ons! - geen dichtgegroeid bos ontstaan, en dat zou zeker gebeuren. Wat voor angst natuurbeheerders eigenlijk hebben voor natuur die niet beheerd wordt, is mij een raadsel. Behalve dan dat ze overbodig worden.
Nee, het moest een soort coulissenlandschap worden, een droombeeld van hoe wij denken dat het vroeger was. Oernatuur.
Maar in feite is het gewoon een park. Voor mij hoeft dat gebied overigens totaal niet groter dan het is, waarom? Voor mij hoeft de hele OVP namelijk niet. Maar als je vee wilt houden, kan er best op passen.

Voor zover ik weet, zijn er al ver voor 2010 kritische geluiden geweest over het grazersbeleid in de OVP. Dat de politiek en media er zich pas grootschalig mee gingen bemoeien na 2010 zou kunnen.

Wat betreft kieperen, je mist blijkbaar het sarcasme. Van mij hoeft er niets, alleen beheersmaatregelen die voorkomen dat structureel dieren creperen.

Overigens is wild in een landje als Nederland altijd lastig. Zie bijvoorbeeld de Veluwe. Maar daar wordt van oudsher dan ook gejaagd om de wildstand enigszins te beheersen.

De vergelijking met de bioindustrie, tja.... als het ene uiterste te erg voor woorden is, is het andere dat dan niet net zo goed?

En wat die circle of life betreft, vele mensen met dieren nemen wel degelijk hun verantwoordelijkheid door dieren op tijd te laten slachten, in te laten slapen of af te laten schieten.

Dat is echt heel wat anders dan afwachten tot iets van de honger omkeldert.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:31

randalinpony schreef:
Nikass schreef:
Citaat:

Maar goed het idee van de Maakbaarheid van de samenleving hebben we intussen losgelaten. We hebben nu kennelijk de Maakbaarheid van de Natuur. Werkt net zo best.

????
%)
Dit gaat echt niet oer de oostvaardersplassen, hoor.

randalinpony schreef:
Alleen: zoals te doen gebruikelijk, was het voor de mensen aan de knopjes weer niet genoeg om het gebied terug te geven aan de natuur, men wou dan wel precies die natuur die men voor ogen had.

Ik zit me af te vragen, wat mensen zoals Frans Vera jou fout hebben gedaan. (Dat hij iemand zou zijn, die in rare dingen zou geloven als "makbaarheid van de natuur", dat hij aan gkke dingen zou doen als "aan de knopjes zitten") - je hebt werkelijk geen enkel goed woord over terwijl ik het idee heb, dat je niet eens weet, wat deze mensnen allemaal gedaan hebben, zich moeite hebben getroost (om een industriegebied tegen te houden, de spoorlijn om te leggen) en ga zo maar door.

randalinpony schreef:
Daarvoor zijn die grote grazers ingezet, er mocht namelijk - god helpe ons! - geen dichtgegroeid bos ontstaan, en dat zou zeker gebeuren.

Afgezien van je irritante schrijfstijl (nodeloos kwetsend voor een fatsoenlijk mens als Vera) ja, - idd. Delen van NL heten Holland, van origine "holtland", ofwel houtland. Terwijl de oostvaardersplassen zich in korte tijd zowel een faam verworven, als een belangrijke functie vervulden als rustgebied voor trekvogels.
Dus dat openblijven, tegen de natuurlijke "hollandse" neiging in, dat sloeg ook echt ergens op.

randalinpony schreef:
Wat voor angst natuurbeheerders eigenlijk hebben voor natuur die niet beheerd wordt, is mij een raadsel.

Nu, bij deze dan.

randalinpony schreef:
Nee, het moest een soort coulissenlandschap worden, een droombeeld van hoe wij denken dat het vroeger was. Oernatuur.
PLease, lees je eens in, voordat je anderen de grond in stampt - oernatuur was never nooit aan de orde.

Etc.
(Sorry, ik stop her met lezen. Dat je het niet eens bent met hoe "men" daar met paarden omgaat, dat snap ik en ik ben daar ook niet kapot van. Maar het moet wel leuk blijven dus ik laat het hier nu toch maar verder bij.)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:40

Nikkass
Ik hou van de natuur, ben er ook vaak te vinden.
Kan genieten van nu de herfstbomen, de vogels of een hert.
Maar ik kan niet genieten van het uithongeren van dieren. Pas dan worden ze geschoten als ze al bijna dood zijn.
Veel en veel te laat.
Schiet nu 30% af. verkoop het vlees en gebruik het geld voor onderhoud.
Dan hebben de dieren het goed en hoor je niemand meer over dierenleed.

En de vergelijking met een pensionstal gaat helemaal niet mank.
Precies zo is het, heb honderd paarden en laat er 27 dood gaan omdat je te weinig voert.

In de oostvaarerplassen staan 2 dieren op een kleine hectare.
Doe ik dat hier in de wei zonder bijvoeren redden ze het ook niet.
Maar dan is het dierenleed daar heet het ineens natuur. Kul.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:56

Tsja, als herten buiten de Oostvaardersplassen het lastig hebben in de winter, dan staat geen hek ze in de weg om ons 'cultuurlandschap' op te zoeken. Dan zie je de herten langs de randen van onze monocultuur-grasweides in de ochtendschemer. In de Oostvaardersplassen wordt dit ze onmogelijk gemaakt door de hekken. Ze KUNNEN dus niet weg!

Natuurimitatie op zo'n klein gebied die imo volkomen uit de hand loopt. De dieren kunnen immers geen beter leefgebied opzoeken, kunnen er niet op uit om hun voedsel bijeen te zoeken in de winter. De hekken zijn anderzijds noodzakelijk, want je wil geen konick of heck op je motorkap, en dat zou zonder die hekken wel degelijk een risico zijn. Kijk naar de overvloed van wilde zwijnen. Juist doordat er genoeg te eten is voor deze beesten buiten het bos (onze tuinen en maisvelden) trekken deze dieren de bossen uit en gebeuren er ongelukken. De populatie breidt zich hierdoor enorm uit.

Ja, doodgaan hoort bij de natuur, maar deze overbegrazing en overbevolking zonder de gelegenheid om weg te trekken zorgt voor een onhoudbare situatie. En dan kan je nog 100x een mooie natuurfilm maken in de zomer, wanneer er schattige kalfjes en veulentjes zijn, in de winter worden deze dieren door de verantwoordelijke mensen imo doodgemarteld. "Ik stond er bij en ik keek er naar". Ik vind het een schande!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:14

Eh - als de winer strenger dan gebruikelijker is, wordt er al jaren bijgevoerd om precies dit te voorkomen/ in te dammen.

(En ikzelf vindt dat een hoeveelheid "roofdier"/ afschot er ook bij hoort.)

Verder toont de natuurfilm niet alleen de zomer en de romantische dingen.