Nieuws volgen... Ja of nee...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Volg jij het nieuws?

Ja
103 (55%)
Nee
82 (44%)

Totaal aantal stemmen: 185

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:15

Knoffer schreef:
NathalietjeB schreef:
tjah t nieuws volg ik eerlijk gezegd ook niet... de meeste troep gaat over oorlogen die voor mij een ver van me bed story zijn en mij eigenlijk niet tot nauwelijks kunnen intresseren...
dat men elkaar afmaakt in pakistan kan me echt niet intresseren moeten die mensen daar in dat land lekker zelf weten..

Meen je dit nou serieus? De geallieerde hadden wat jou betreft Hitler ook net zo goed zijn gang kunnen laten gaan?

eerlijk gezegd vind ik hitler totaal niet bijpassend aan t feit dat men elkaar dood maakt in t buitenland ...
maar eerlijk gezegd vind ik t gewoon niet meer boeiend om op tv te zien dat men elkaar neer schiet omwillen van 1 of andere machts pino.
en ik ook gewoon niet kan snappen dat mensen omwillen van 1 persoon elkaar maar gewoon dood leuk uitmoorden..
en omdat je al zoveel ellende alleen al hier in nl ziet.[/quote]

En dat krijg je met dergelijke discussies. Dat men het kleinste conflict gaat vergelijken met iets groots en wereldschokkends als WO II. Voor een wereldoorlog gevoed door rassenhaat en waanzin ga ik op de barricades staan, ja, maar een lokaal conflict om geld, nee, daar riskeer ik mijn lijf en leden niet voor.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:18

Een wijs man zei ooit: "Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen, Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen en Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien."

Dat lijkt me een mooie quote voor in dit topic. Kunnen accepteren dat je niet overal iets aan kunt doen hoort ook bij het leven. Dan kun je je afsluiten voor nare dingen in de wereld maar de vraag is dan volgens mij in hoeverre je jezelf ook afsluit voor het jezelf trainen in omgaan met nare dingen. Als je je afsluit voor alle narigheid is narigheid die je direct overkomt toch veel ingrijpender?

Als je er al niet tegen kunt dat er mensen die je niet kent sterven of lijden, hoe moet je er dan ooit tegen bestand raken als een naaste sterft of ernstig lijdt? Ik weet niet of jezelf afsluiten van narigheid en pijn op den duur erg bevorderend is voor jezelf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:19

BTW om er toch even op in te gaan, denk ook eens aan het Monroe-doctrine tijdens WO II. Amerika houdt zich bezig met Amerika. Het is pas toen de USA zelf in het conflict betrokken werd dat ze deel uitmaakten van de geallieerden.
Niet denken dat men in het verleden altijd hand in hand optrad tegen negativiteit. Ook toen gold de uitspraak "ver van mijn bed". Misschien zelfs meer dan nu, maar dat is speculatie.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:21

sallandval schreef:
Een wijs man zei ooit: "Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen, Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen en Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien."

Dat lijkt me een mooie quote voor in dit topic. Kunnen accepteren dat je niet overal iets aan kunt doen hoort ook bij het leven. Dan kun je je afsluiten voor nare dingen in de wereld maar de vraag is dan volgens mij in hoeverre je jezelf ook afsluit voor het jezelf trainen in omgaan met nare dingen. Als je je afsluit voor alle narigheid is narigheid die je direct overkomt toch veel ingrijpender?

Als je er al niet tegen kunt dat er mensen die je niet kent sterven of lijden, hoe moet je er dan ooit tegen bestand raken als een naaste sterft of ernstig lijdt? Ik weet niet of jezelf afsluiten van narigheid en pijn op den duur erg bevorderend is voor jezelf.

Dus volgens jou kun je 'getraind blijven in narigheid' als je dat maar genoeg ziet?
Onzinnig.

Feit dat ik weet dat een of andere mafkees gifgas op mensen gebruikt, sterkt mij in geen enkele manier in het wel of niet omgaan met lijden dichtbij.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:34

Air schreef:
Knoffer ik zie nogsteeds geen antwoord? Wat helpt het ons nu?
Wat heeft de massa eraan als ik nieuws kijk?

Van wie moeten wij volgens jou nu volgelingen kunnen zijn?

Waarom wil je perse een concreet voorbeeld, het gaat toch om het principe. Er zijn nu misschien niet zulke grootste dingen, in nl iig. Maar als er geen markt zou zijn voor nieuws, zou er ook minder uitgezocht worden en zou je dus ook niet weten waartegen je je zou kunnen verzetten, want daar heb je dan geen weet van.

Maar om toch een voorbeeld te geven, je zou kunnen protesteren tegen de infiltratie van Monsanto in Europa. Vorig jaar (?) heb ik op de Dam gestaan met een zeer klein groepje om te protesteren tegen het ACTA verdrag. Het wereldwijde protest daartegen ging viral en het is van de baan geschoven. Je kunt je boos maken over de NSA en daarom bijvoorbeeld overschakelen naar een zoekmachine waar de NSA niet meekijkt. Als je niet de straat op wil: http://www.avaaz.org/ is een hele bekende site voor petities. Grote non-profit organisaties (zoals Amnesty) roepen zo nu en dan op om een protestbrief te sturen naar machthebbers, maken je het soms zelfs zo makkelijk dat er voorbeeld brieven gepubliceerd zijn. Etc. Maar het begint allemaal met te weten.

NathalietjeB schreef:
eerlijk gezegd vind ik hitler totaal niet bijpassend aan t feit dat men elkaar dood maakt in t buitenland ...
maar eerlijk gezegd vind ik t gewoon niet meer boeiend om op tv te zien dat men elkaar neer schiet omwillen van 1 of andere machts pino.
en ik ook gewoon niet kan snappen dat mensen omwillen van 1 persoon elkaar maar gewoon dood leuk uitmoorden..
en omdat je al zoveel ellende alleen al hier in nl ziet.

Ik vind WOII een uitstekend voorbeeld, want dat is minder ver van je bed, misschien kun je je dan iets beter inleven waarom er een geweldadige situatie ontstaat door een één of andere machtspino. Het gaat om conflictsituaties waarbij mensen op een gewelddadige manier onderdrukt worden en in dit geval genocide (en WOII is niet het enige voorbeeld van genocide). Elke oorlog kent weer zijn eigen verhaal en soms kan militair ingrijpen mensen die onderdrukt worden, een stapje dichterbij vrijheid brengen. Maar als het niemand een ene reet zou interesseren dat er groot leed is in een ander land dat niet direct effect op ons heeft, dan zal dat het leed in de wereld zeker niet minder maken. Waarom hebben we ook eigenlijk de VN.

Gini schreef:
BTW om er toch even op in te gaan, denk ook eens aan het Monroe-doctrine tijdens WO II. Amerika houdt zich bezig met Amerika. Het is pas toen de USA zelf in het conflict betrokken werd dat ze deel uitmaakten van de geallieerden.
Niet denken dat men in het verleden altijd hand in hand optrad tegen negativiteit. Ook toen gold de uitspraak "ver van mijn bed". Misschien zelfs meer dan nu, maar dat is speculatie.

Je moet ook niet van perfectie uitgaan. Het zal nooit perfect worden. Ik denk dat dan ook helemaal niet. Verandert niet, dat er toen wél is opgetreden. En mijn grote kritiek op Amerika is ook dat ze altijd erg vanuit zichzelf redeneren. Kerry die een betoog houdt voor militair ingrijpen in de Syrische burgeroorlog, weet op de een of andere manier wel weer een argument erin te gooien over het belang van/de bedreiging voor Amerika. Het zou ze sieren als ze het eens hebben over ingrijpen, puur voor de rechten van de mens.

Ik denk niet dat het toen meer dan nu gold. Ik denk wel dat mensen nu meer bronnen van informatie hebben, maar juist daarom er ook 'verdoofd' door raken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:07

Gini schreef:
En dat krijg je met dergelijke discussies. Dat men het kleinste conflict gaat vergelijken met iets groots en wereldschokkends als WO II. Voor een wereldoorlog gevoed door rassenhaat en waanzin ga ik op de barricades staan, ja, maar een lokaal conflict om geld, nee, daar riskeer ik mijn lijf en leden niet voor.

Alleen zijn toestanden als in Syrie en Pakistan de klassering 'klein conflict om geld' wel ontgroeid, vrees ik.

Poiuytrewq

Re: Nieuws volgen... Ja of nee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:22

Is er oorlog is Syrie dan? En heeft Amerika plannen ? Voor wat dan? :+
Nee gekheid maar ik volg het nieuws ook niet. Heb wel belangrijkere dingen aan mijn hoofd dan de problemen van een ander en de onzin die kranten schrijven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:01

Blue_Eyes schreef:
Gini schreef:

Alleen zijn toestanden als in Syrie en Pakistan de klassering 'klein conflict om geld' wel ontgroeid, vrees ik.

Ik weet het, maar ga maar eens voor iedere oorlog op de barricaden staan. Krijg je een heel depressief leven van.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... logisch%29

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:02

Gini schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ik weet het, maar ga maar eens voor iedere oorlog op de barricaden staan. Krijg je een heel depressief leven van.

Daar komt bij dat het voor veel mensen een ver van hun bed show is :). Wanneer Syrië naast Nederland zou liggen, reken maar dat iedereen aan de buis gekluisterd is.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:09

phormicola schreef:
Dat hebben ze toch wel ;) De massa is zo bang gemaakt dat er nauwelijks meer protesten zijn en als er al geprotesteerd wordt dan moet dat allemaal zo vreedzaam mogelijk want oh wee.
Dat is trouwens nog een reden dat ik geen nieuws wil zien/horen: scare mongering.

En wees eens eerlijk, staan jij en ik op de barricade om de wereld te veranderen? Om een revolutie te bewerkstelligen? Ik ben net zo slecht als de rest van de maatschappij.

Machthebbers hebben wel degelijk een stuk minder macht als mensen allemaal op de hoogte zijn van wat er aan de hand is. Ik vind dat het jouw taak als burger is om waakzaam te zijn en niet je kop in het zand te steken omdat het confronterend is.
Ja het is confronterend om te zien dat er gruwelijke dingen gebeuren, maar juist dan vind ik dat het nog deste meer je taak is om het niet weg te wuiven als 'iets waar ik toch niks aan kan veranderen'.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:11

Blue_Eyes schreef:
Gini schreef:

Ja uit zo'n uitspraak wordt het wel pijnlijk duidelijk dat het nieuws niet wordt bekeken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:13

Laag, Twist, zeer laag. Lekker persoonlijk, geen inhoud. In de eerste plaats heb ik nergens Syrië of Pakistan vermeld. In de tweede plaats heb ik geantwoord "ja, dat is waar" op het bericht van Blue Eyes. Maar ik verlaat dit topic alweer, exact de reden waarvan ik in een eerder bericht aangaf waarom ik het een opluchting vind om geen discussies meer te hebben over actuele onderwerpen die toch eindigen in gehakketak. Dit topic sterkt mij in mijn overtuiging.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:16

Ik lees elke ochtend de krant en daar blijft het bij (op de radio van het werk hoor ik af en toe het nieuws nog). Maar de rest van de dag is heerlijk nieuwsloos :) bevalt mij prima!
Dus ik loop telkens 1 dag achter, valt mee!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:17

Ik volg het nieuws (krant, tv) wel, vind het persoonlijk gewoon een deel van je algemene ontwikkeling. Zou het erg raar vinden als mijn vriend, vrienden of familie niet op de hoogte zouden zijn dat er een oorlog is in Syrië (om maar even wat te noemen).

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:11

Gini schreef:
Blue_Eyes schreef:

Tuurlijk kun je je niet van alles wat aantrekken en ervoor op de barricade gaan staan, maar dat is iets anders dan dat het je allemaal geen zak boeit. Zo zwartwit hoeft het toch niet te zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:39

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:41

Waarom doe je het dan zelf zo zwart wit voorkomen? Immers vind je dat als je niet actief het nieuws volgt nergens weet van hebt?
We leven niet in het stenen tijdperk, belangijk nieuws kom je vanzelf tegen via social media.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:43

Waar zie je mij dat zeggen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:47

Je vindt het toch zorgwekkend als mensen het nieuws niet kijken en zich er dus niet voor interesseren, immers weten we volgens jou dan nergens van af omdat het ons niet zou bereiken?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:59

Air schreef:
Je vindt het toch zorgwekkend als mensen het nieuws niet kijken en zich er dus niet voor interesseren, immers weten we volgens jou dan nergens van af omdat het ons niet zou bereiken?

Het juiste woord was "simpel" ;)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:00

Misschien verwar je me met iemand anders, ik gaf juist aan dat ik 'het nieuws volgen' ruimer zie dan de meesten hier:

Knoffer schreef:
Apple schreef:
Er zit voor mijn gevoel een wereld van verschil tussen 'onder een steen leven en niet weten wat er gebeurd' en 'het nieuws niet actief volgen' (maw alleen selectief, danwel alleen wat je hoort. Dan kun je kiezen of je je ergens in gaat verdiepen of niet).

Ik heb het gevoel dat er op dit moment in dit topic een beetje zwart/wit gekeken wordt.

Ik denk ook dat we hier allemaal een wat andere definitie hebben van wat 'nieuws' is of wat we verstaan onder actief nieuws volgen. Jezelf verdiepen in een actueel onderwerp dat je interesseert, zie ik namelijk juist wél als actief nieuws volgen. Je selecteert áltijd, het is ondoenlijk om al het nieuws te volgen. Ik kom zeer zelden op nu.nl en kijk bijna nooit het NOS journaal. Ik selecteer ook een hoop. Bij het koppen snellen, sla ik de lokale brandjes ook over, als ze niet heel erg in de buurt zijn, beursnieuws skip ik altijd, etc. Toch schaar ik mijzelf onder de nieuwsvolgers. Ik haal ook informatie van sites van de niet-gevestigde orde en die info kan wel degelijk nieuwswaardig zijn. Zo zag ik het eerste nieuws van de gifaanval in Syrië op Reddit.

Nieuws van social media halen, vind ik ook nieuws volgen, ook als je vrienden dit nieuws plaatsen. Ik vind het zorgelijk als mensen op een denigrerende toon zeggen dat het hun geen flikker boeit dat een of andere pipo honderden mensen vermoord in Verweggistan...ze doen maar lekker. Dat vind ik een onprettige instelling. En ik vind het zorgelijk als straks een meerderheid van de mensen geen interesse meer heeft voor wereld- en politiek nieuws, omdat het nieuws dan steeds oppervlakkiger zal worden en dat kan nadelige gevolgen hebben voor de democratie, onze soevereiniteit en veiligheid. Ik heb het over het grotere geheel en op langere termijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:02

Electra63 schreef:
Air schreef:

Het juiste woord was "simpel" ;)

Dat was Anoeska geloof ik, die dat zei.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:03

Als ik alleen het nieuws op de social media zou volgen kom ik echt niet verder dan;' de kat van de buurvrouw heeft kennisgemaakt met de nieuwe huisgenoot; poes Dirkje'
:')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:04

Zoooooveel interessanter dan al die conflicten. :')

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:09

Dan heb je geen juiste selectie van vrienden vuurneon :P
Ik zie regelmatig interessant nieuws voorbij komen op fb, die mij niet onder ogen was gekomen als ik slechts de reguliere kranten had gevolgd.