Werken voor je Bijstand uitkering.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:52

Citaat:
Zolang het huishouden maar 1155 netto aan inkomsten heeft uit reguliere dienstbetrekking (of uit van arbeidsinspanning vrijgestelde uitkering).

Geen bijstand aanvragen mag natuurlijk ook. Zal alleen in de meeste gevallen niet lang vol te houden zijn maar er zijn wel mensen die onder dat minimum toch rond weten te komen. :)

Persoonlijk vind ik het niet reeel om met 2 man 32 uur te werken voor die aanvulling, maar dat ben ik. Zeker omdat er al gewerkt wordt door 1 van de gezinsleden, dus alle argumenten over toetreding tot arbeidsmarkt en werkritme lijken dan al niet op te gaan.

Nogmaals, neem contact op met FNV, SP of een advocaat en laat je goed bijstaan en zet zeker niet zomaar ergens een handtekening onder, gemeentes doen vaker dingen die niet mogen.

En verder begreep ik dat de man van TS feitelijk werk doet, dat gewoon voor een commerciele partij is. Ik vind het opvallend dat niemand hier lijkt te beseffen dat dit soort praktijken door de gemeente gewoon banenverdringing zijn en dat daar beter maar een halt aan kan worden toegeroepen.

Welke prikkel heeft een commerciele partij om mensen in dienst te nemen, als er een leger onderbetaalde werklozen 'gedwongen' dat werk kan doen?

En hoe moet je uit de bijstand komen als dit soort 'banen' al vervuld worden... door jezelf?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:21

randalinpony schreef:
Persoonlijk vind ik het niet reeel om met 2 man 32 uur te werken voor die aanvulling, maar dat ben ik. Zeker omdat er al gewerkt wordt door 1 van de gezinsleden, dus alle argumenten over toetreding tot arbeidsmarkt en werkritme lijken dan al niet op te gaan.

Zolang er een bijstandsuitkering wordt ontvangen, moeten beide leden van het huishouden zich maximaal inspannen om uit die situatie te komen. Zodra één van beiden hierin slaagt, is de ander automatisch gevrijwaard van verdere inspanning. Maar tot die tijd 'gokt' de gemeente op beide personen. Waarom zou je het arbeidspotentieel van 1 van beide buiten beschouwing laten?

Ik ben het met je eens dat werkgevers die 'profiteren' van deze faciliteiten, aangepakt moeten worden. In NL zou arbeid in zijn geheel goedkoper moeten worden georganiseerd. Maar dat is natuurlijk wel een heel andere discussie dan de reden waarom mensen in de bijstand dus zich naar inzicht van de gemeente (en indirect Den Haag!) moeten inspannen om uit die bijstand te komen.

Het is wat het is. Zó zijn nu eenmaal de regels binnen Nederland.
Op dit moment :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:39

Citaat:
moeten beide leden van het huishouden zich maximaal inspannen om uit die situatie te komen. Zodra één van beiden hierin slaagt, is de ander automatisch gevrijwaard van verdere inspanning. Maar tot die tijd 'gokt' de gemeente op beide personen. Waarom zou je het arbeidspotentieel van 1 van beide buiten beschouwing laten?

Volgens mij is je maximaal inspannen om uit de bijstand te komen: solliciteren tot je een ons weegt, iedere vorm van BETAALDE arbeid accepteren die langskomt en die je redelijkerwijs aankunt, je bij alle uitzendbureaus in je regio inschrijven en alles aangrijpen, je bijscholen als je daardoor je kansen vergroot.

Maar in dit geval, waarin 1 van de gezinsleden als BETAALDE arbeid verricht, alleen niet voldoende uren, lijkt het mij handiger om die persoon dan wel te verplichten om te SOLLICITEREN voor de resterende uren, maar tewerkstelling..... nee, dat gaat haar kansen echt niet vergroten, eerder kleiner maken....

Wat betreft die kansen, vergeet niet dat er gewoon te veel werklozen en te weinig vacatures zijn.

Dat betekent niet dat de man van TS niet moet blijven proberen, maar in breder perspectief zal voor die baan die hij vindt, een andere werkloze gewoon niets kunnen vinden.

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arb ... al-art.htm

En in dat licht vind ik gemeentes die dit soort detacheringsopzetjes hanteren met regulieren bedrijven gewoon zichzelf in de hiel schieten. Tenzij de arbeid van die werklozen natuurlijk meer oplevert dan bijstand kost, maar dan wordt het ronduit misdadig.

Dees

Re: Werken voor je Bijstand uitkering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:09

Je kunt van alles vinden, de regels zijn nu eenmaal zo.
Als je bijstand ontvangt, kan en mag de gemeente je aan het werk zetten teneinde je in het werkritme te laten. Daarbij is het een beleidsregel dat dit zinvol werk moet zijn en zo dicht mogelijk bij de reguliere arbeidsmarkt. Er worden heus veel medewerkers uitgeplaatst als resultaat van zo'n werkstage, maar helaas niet iedereen.

Daarnaast verlangt de gemeente/overheid inderdaad dat je solliciteert 'totdat je een ons weegt' en dat je inderdaad iedere vorm van betaald werk zult accepteren. Dat gaat parallel aan elkaar, niet in plaats van.
Er is niemand die van TS verlangd dat zij haar parttime baan op gaat zeggen - ze moet alleen voor de uren die zij niet in loondienst werkt, wel beschikbaar zijn voor ander werk. Net zoals haar partner. Dispensatie is alleen mogelijk met een indicatie van een daartoe geauthoriseerde instantie.

Of er nu wel of geen voldoende banen beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt, is geen onderdeel van het beleid. Er zit een logica in dat wanneer er ruim voldoende banen beschikbaar zijn, er minder mensen in de bijstand zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:11

Toch werkt dat iets anders Dees.
Er wordt verwacht dat je 40 uur beschikbaar bent voor een re-integratie traject.
Mijn man had immers een baan bij een taxibedrijf en moest dat opzeggen in verband met de deelname aan het re-integratie traject waarbij hij 40 uur beschikbaar moest zijn.
Hoe kun je 40 uur beschikbaar zijn als je 18 uur werkt als Taxichauffeur, dat kan niet.
Ze brengen het op een manier dat wanneer je niet meewerkt ze de uitkering gaan korten.
Om die reden heeft mijn man zijn baan van 18 uur opgezegd om als beveiliger en surveillance (SVS) of te wel stadswacht te gaan werken ook weer voor de gemeente.
Uiteindelijk is dit op niets uitgelopen en zit hij nu in een ander traject.

Daar uit concludeer ik dat zij ook van mij verwachten 40 uur beschikbaar te zijn voor een re-integratie traject.
Die 40 uur kan ik niet beschikbaar zijn door dat ik al 15 uur werk.
Niet mee werken betekend korten op de uitkering tja ik voel me dan wel in een hoek gezet.

De opmerking dat mijn man niet voor een baas wil werken die hem niet respecteert wil niet zeggen dat hij niet graag genoeg wil werken.
Als je ex-baas insinuaties doet die niet passend of kloppend zijn en zijn vooroordeel klaar heeft en jou een ........ noemt.
Dat je weet dat de arbeidsverhoudingen der mate scheef liggen dat een normale werksfeer niet meer voor de hand ligt, dan is het toch begrijpelijk dat je niet meer terug wil naar die ex-baas?
En daarnaast iedereen wil toch met respect behandeld worden?

Ik ben zelf vanmorgen naar de huisarts geweest en heb alles uitgelegd. Hij weet nu van de medische keuring waarvoor ik nog een uitnodiging zal ontvangen van de gemeente.
Maar omdat ik er enorm tegen op zie en ik er compleet door heen zit heeft hij mij ook een door verwijzing gegeven voor geestelijke hulpverlening.
Verder een door verwijzing voor een KNO onderzoek want mijn gehoor is niet zoals het moet zijn.
Nu wist ik dit al want ik heb 2 jaar geleden ook al zo'n onderzoek gehad echter hikte ik toen tegen de enorme prijzen aan van gehoortoestellen aan.
Maar ik kom er nu niet meer om heen want mijn gehoor gaat alleen maar meer achter uit en ik raak gewoon dood moe van de inspanningen die ik heb om goed geconcentreerd te kunnen horen.

En afgelopen woensdag heb ik een afspraak gemaakt met iemand van de cliëntenraad.
Volgende week woensdag zullen we deze situatie bespreken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:04

Had je man een oproepcontract of werkelijk 18 uren op contract?
Bij een nul-uren contract vind ik het wel logisch dat een gemeente daar niet mee rekent.
Dat een gemeente iemand vraagt om zijn vaste deeltijdbaan op te zeggen om zo helemaal in de bijstand te raken en vandaar uit fulltime in de re-integratie te komen... nog nooit van gehoord :=

Vraag nog maar eens letterlijk door bij je gemeente-consulent of het ook echt de bedoeling is dat jij je parttime werk opzegt om zo fulltime in hun trajecten te zitten met volledige bijstand :D
Ik denk dat jullie dat verkeerd begrepen hebben, het is namelijk echt heel onlogisch wat je denkt te hebben begrepen. (ik werk in dit vakgebied)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:10

Pff wat een politiek?... Het eerste wat in mij opkomt is: wat verdient de gemeente eraan? Hoe halen ze het in hun hoofd om mensen bij een commercieel bedrijf te plaatsen ? Wat kost een bijstandsgerechtigde per uur voor zo' n bedrijf? Als het minder is dan een reguliere werknemer dan is het toch nedeland op z'n kromst? Dat commerciële bedrijf heeft dus een werkplek, laat ze dan iemand ook minstens het minimum loon betalen.
Persoonlijk vind ik het goed dat je wat omhanden hebt en wat voor de maatschappij doet als je bijstand krijgt maar dit dient de maatschappij helemaal niet alleen de grote commerciële bedrijven...
Door de crisis krijgen steeds meer verenigingen en andere instellingen ( buurthuizen theaters verzorgingstehuizen etc.) die de maatschappij dienen het moeilijker ,laat daar de bijstandsgerechtigden hun "arbeidsritme " vast houden ....
Ik wens je veel sterkte en ga ook voor je duimen dat je man gauw een baan krijgt!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:31

OsMo schreef:
Lianne potjes om zomaar even om te scholen zijn er niet.
Waar denk je die omscholing van te moeten betalen als die potjes allemaal leeg zijn?
Mijn man heeft enorm veel mazzel gehad dat hij die taxipas kon halen, nu moet je dat zelf betalen.

Waarom dit zo aanvallend worden geschreven?

Je hebt ook opleidingen waarbij je werkgever gewoon de kosten betaald. Zeg niet dat ze makkelijk te vinden zijn, maar ze zijn er wel. Het is niet zo dat je altijd per se een potje nodig moet hebben. Heb een paar jaar geleden een mevrouw gesproken die mensen zocht die voor haar wilde werken. Die begonnen met schoonmaakwerk en zij gaf ze de kans een opleiding te doen tot verzorgende etc. Als ze de juiste diploma's al hadden, was dat natuurlijk fijner, maar ze wilden ook mensen die gemotiveerd waren gewoon helpen.

Sowieso zullen er in sommige branches (durf niet te zeggen welke, ben zelf helemaal eruit...) ook wel genoeg BBL opleidingen zijn etc.

En ja, het is mazzel hebben... Ik weet ook van een paar mensen dat die vuilnis op zijn gaan halen omdat ze (ok, dat was nog voor de crisis) dan daar hun vrachtwagenrijbewijs zouden kunnen halen.... etc. Dat is wel een paar jaar investeren in een minder leuke baan...

Jij hebt het vooral over gemiste kansen/loze beloftes etc., maar je kan beter kijken naar de toekomst en kijken welke kansen je wel hebt.

Ik hoop echt voor je dat je man een goede, leuke baan krijgt... Maar blijf alsjeblieft niet hangen in dit gedoe... Het is jammer dat het zo gelopen is, maar ga verder... Je kunt nog gewoon rondkomen en dat je daar meer dan gemiddeld voor moet doen, dat is balen ja... Wat de politiek doet etc. het heeft ook een achterliggende gedachte... En voor jou komt dat heel erg rot eruit... Maar het is niet voor niets....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:31

Grappig dat hier zo vaak gedacht wordt dat mensen voor de lol werkeloos zijn. Die zien zeker niet de oplopende cijfers van werkeloosheid gedurende deze crisis? Die zien ook niet hoeveel banen er moeten verdwijnen en gedwongen ontslagen er vallen? En natuurlijk zijn er rotte appels, maar tegenwoordig ook wel heel veel mensen die hun hele leven door hun handen zien glippen door het verlies van hun baan. Mensen met goede ervaring en opleiding die gewoon niet aan de bak komen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:08

hesterve schreef:
Pff wat een politiek?... Het eerste wat in mij opkomt is: wat verdient de gemeente eraan? Hoe halen ze het in hun hoofd om mensen bij een commercieel bedrijf te plaatsen ? Wat kost een bijstandsgerechtigde per uur voor zo' n bedrijf? Als het minder is dan een reguliere werknemer dan is het toch nedeland op z'n kromst? Dat commerciële bedrijf heeft dus een werkplek, laat ze dan iemand ook minstens het minimum loon betalen.
Persoonlijk vind ik het goed dat je wat omhanden hebt en wat voor de maatschappij doet als je bijstand krijgt maar dit dient de maatschappij helemaal niet alleen de grote commerciële bedrijven...

De gemeente verdient er helemaal niets aan. Die moet in veel gevallen betalen aan het inlenende bedrijf om de bijstandsgerechtigde aan het werk te helpen. De begeleiding van de in veel gevallen ook niet erg welwillende bijstandsgerechtigde moet ergens van betaald worden. Veelal is dat bij een plaatselijk re-integratiebedrijf of SW-bedrijf. Dat zijn non-profit organisaties waar helemaal niets/veel te weinig verdiend wordt, die organisaties draaien anno 2013 structureel verlies. Wie zou de begeleiding moeten betalen als zo'n verliesgevende organisatie dan ook nog een loon moet gaan betalen? Linksom of rechtsom, het is gemeenschapsgeld waar iedere ingezetene van NL belasting voor betaalt.

Er is maar 1 oplossing: rap aan het werk in een reguliere baan. Ook al is dat bollenpellen, kranten bezorgen of rioleringen van binnenuit reinigen.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:29

ik zie een hoop antwoorden tegenkomen en dan denk ik...mensen ...wacht maar tot jij in die positie komt te zitten...dan piep je wel anders...

ik kan alleen maar zeggen,suc6 TS en speel het verschrikkelijke spelletje van de gemeente dan hou je het het langste vol.

Het is vreselijk krom hoe ze te werk gaan maar als je ´tegenwerkt´kost het je gewoon bakken energie en dat is verspilde energie want JIJ trekt hoe dan ook aan het kortste eind

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:12

Er zijn ook mensen die alles aangrijpen om niet in die positie te komen zitten.
Mijn man is voor heel wat minder loon ergens aan het werk gegaan. Waar hij het echt niet naar de zin had.
Hij had zelfs nog 2 jaar in de WW mogen blijven. Maar dan? dan heb je een CV gat, je komt nog minder snel daardoor aan het werk.

Ik zelf heb ook naast mijn gewone baan waar uren gekort werden wat anders gevonden voor 8 uurtjes.
Ik vind het geen fijn werk, voor mij persoonlijk eigenlijk veel te zwaar lichamelijk.
Maar kan het ook niet doen, maar dan kan mijn paard er uit.
Dus dan maar door bikkelen.
Het rare is wel dat ze waar ik werk voor die 8 uur, mensen zoeken, parttime, fulltime, wat je maar wilt, als je maar op komt dagen en doorwerkt.

En dan kan ik me niet voor stellen dat een dergelijk bedrijf de enigste is waar mensen gezocht worden.
Kijk ik hier in de buurt bij vacatures voor ongeschoold werk zie ik diverse banen in 3 ploegen als orderpicker of andere magazijn werkzaamheden.
Dan heb je zulk verkeerd loon niet door de nachtdiensten. Maar veel mensen trekken daar hun neus voor op.
En ik zeg niet dat het bij de man van ts zo is, maar vele zijn wel zo. Ik denk toch als je echt wilt en je hebt geen beperkingen dat er zeker wel werk is.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:01

Wat een gelul allemaal. Er zijn 750000 werklozen en 150000 vacatures. Dan kan je heel veel vinden maar elke idioot begrijpt toch dat dat een onhoudbare situatie is? Net zoals de plannen om de alleenstaande werkloze ouder nog eens extra te pakken om een baan te stimuleren. Welke baan precies? Simpel rekensommetje leert dat elke baan ongeveer met zijn vijven gedeeld moet worden.

Dat betekent dus dat er voor 80% van de werklozen geen baan is. Maar gelukkig zijn het allemaal onwelwillende uitvreters.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:54

Nee het is gelul als er 0 vacatures zijn.
Het is te schandalig voor woorden dat er nog zoveel vacatures vrij zijn in deze tijd.
Pas als die vervult zijn gaat jou argument op.
En als ik dan zie in de plek waar ik woon mensen in de bijstand zitten en ik wel zie dat er vacatures zijn die ieder gezond mens in kan vullen, dan vraag ik me echt af, hoe kan dat?
En je kunt mij wijs maken wat je wilt, dat is elders ook zo.

Kijk ik bij indeed.nl - drachten en als zoekopdracht productiemedewerker zie ik echt diverse vacatures.
Natuurlijk is alles niet even leuk, maar dan ben je wel van die hete adem van de gemeente af.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:51

De redenatie is leuk, maar het probleem is dat het niet aan jou is om te bepalen of iemand geschikt is voor het vervullen van een bepaalde vacature. Dat er ergens iemand zonder werk zit en er elders een werkgever is die een vacature heeft, wil niet zeggen dat je dat zomaar even tegen elkaar kunt wegstrepen. Zo simpel ligt het niet.
Het hoeft van een (hoger opgeleide) werkzoekende helemaal geen onwil te zijn als hij niet aan de slag komt in een lagere functie dan waarvoor hij is opgeleid. Werkgevers zitten namelijk vaak helemaal niet te wachten op personeel dat hoger is opgeleid dan nodig. Wanneer er binnen het bedrijf geen doorgroeimogelijkheden zijn, kun je namelijk op je vingers natellen dat deze persoon ondertussen naarstig door zal blijven solliciteren naar een baan die wel op zijn eigen niveau zit. Het is maar afwachten hoe lang deze werknemer dan voor jou zal blijven werken.
Daarbij kan iemand bijvoorbeeld ook zijn leeftijd tegen hebben. Je kunt nog zo hard zoeken en nog zo bereid zijn om iedere baan aan te pakken, wanneer het werk ook fysieke inspanning vereist, vinden werkgevers iemand die de 40 is gepasseerd al oud.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:56

Dat ben ik met je eens.
Maar vele, zoals de man van TS, zijn niet hoog opgeleid. En juist bij de laag opgeleide banen zie je vacatures vrij.
Natuurlijk ben je dan nog niet altijd de gelukkige bij een sollicitatie.
Maar ik denk dat te vaak mensen zeggen, ik ga niet in ploegen, ik ga niet dat want dat, ik wil niet dat.
En daarom de projecten waar de man van ts ook inzit. Dan werk je je te barsten van niets, dat die ploegendienst ineens heel aantrekkelijk wordt.
(En ik bedoel dit algemeen en niet de man van ts, ik weet niet hoe zijn inzet is)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:58

Tja, wat moet ik zeggen. Op de bank zitten en je hand ophouden is natuurlijk wel makkelijker, zeker als je in al je vrije tijd nog wat zwart betaalde klusjes kan doen.

Ik vind dat dit nooit anders had moeten zijn dan dat je in de bijstand werk gaat doen voor de maatschappij zoals parken schoffelen, speeltuinen verven oid. Dan had je in iedergeval niet de beroepswerkeloze families gehad.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:32

Ik vind de intentie om mensen in de bijstand of ww te laten werken "voor hun geld" niet verkeerd.

De manier waarop de gemeente dit regelt kan zeker nog wat aan verbeterd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 23:06

Lianne ik begrijp niet helemaal wat je aanvallend vind aan mijn reactie :o .
Het is gewoon een reactie meer niet en een constatering dat het nu eenmaal niet zo makkelijk is om je om te scholen.

Dees mijn man had een 0 uren contract bij het taxibedrijf, dus wellicht dat ze dat niet genoeg vinden maar dan vraag ik mij tegelijkertijd af waarom de consulent nu wel zegt dat mijn man ook kan solliciteren op 0 uren contracten.
Ik heb ook een 0 uren contract bij mijn huidige werk maar werk wel altijd 15 uren.
Heel veel bazen durven geen vaste contracten te geven.

Ik beproef bij een aantal mensen steeds een toon van "Niet zeuren, blij zijn dat je werken kunt".
Dat vind ik nog al een nare toon, het geeft mij het gevoel als of we een stelletje profiteurs zijn terwijl wij ons best doen en dat gene doen wat in ons macht ligt.
Als of we met opzet bij de bijstand ons handje ophouden ;(

Mijn man was taxi chauffeur en werkte in het weekends veel al s 'nachts.
Had veel te maken met dronken klanten die soms flink agressief deden.
Taxi chauffeur is best een riskant beroep en mijn man draaide er zijn hand niet voor om.
Zo nu en dan keerde de agressie tegen hem en toch deed hij zijn werk.
Er zijn een heleboel mensen die dat werk niet eens durven laat staan willen.
Dan ben je in mijn ogen echt niet kieskeurig.

Ik maak sanitair schoon en ook dat werk wil niet iedereen doen maar ik ben tevreden met mijn baan.

Little_king ik heb er respect voor dat jij extra uren werkt, werk wat eigenlijk te zwaar voor je is.
Ik ben dat station al gepasseerd ik werkte 32 uur in een wasserij om mijn paard te kunnen houden.
Mijn lichaam raakte gesloopt en ik kon niet eens meer genieten van mijn paard.
Teveel pijn in mijn lichaam en toen heb ik de keus gemaakt minder te gaan werken, helaas kon ik mijn paard toen niet meer houden.

Diegene die begrip in hun reacties tonen, heel erg bedankt.
Geeft mij tenminste het gevoel dat er een paar bokkers zijn die begrijpen dat we ons best doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 23:11

Heel veel vacatures zijn 'nep' vacatures die allang bezet zijn.
Vooral uitzendburo's en grote bedrijven hebben daar een handje van.
Dan gaat bijvoorbeeld iemand van het ene contract over op een andere en dan schrijven ze dat nieuwe contract uit terwijl ze al weten wie de functie gaat vervullen.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:07

Ceriadwen schreef:
Tja, wat moet ik zeggen. Op de bank zitten en je hand ophouden is natuurlijk wel makkelijker, zeker als je in al je vrije tijd nog wat zwart betaalde klusjes kan doen.

Ik vind dat dit nooit anders had moeten zijn dan dat je in de bijstand werk gaat doen voor de maatschappij zoals parken schoffelen, speeltuinen verven oid. Dan had je in iedergeval niet de beroepswerkeloze families gehad.

Pittige en gewaagde uitspraak!
Wacht maar tot jij aan de beurt bent voor een ww of bijstand uitkering.
In deze tijd is niks meer zeker en mag je blij zijn als je je baan kan houden en mocht er dan onverwacht iets gebeuren ben ook JIJ blij dan NL een zorgstelsel heeft voor mensen waar het even niet bij gaat.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:21

jaime_andrea schreef:
Ceriadwen schreef:

Pittige en gewaagde uitspraak!
Wacht maar tot jij aan de beurt bent voor een ww of bijstand uitkering.
In deze tijd is niks meer zeker en mag je blij zijn als je je baan kan houden en mocht er dan onverwacht iets gebeuren ben ook JIJ blij dan NL een zorgstelsel heeft voor mensen waar het even niet bij gaat.

Ik zal nooit in de bijstand komen. WW is heel wat anders dan bijstand. Al moet ik kauwgompjes van de stoep schrapen, maar ik zal altijd mijn eigen broek ophouden. TS en haar man hadden samen een werkweek van 30 uur werkten beide 15 uur per week (dat is voor sommige mensen 1 werkdag, voor fulltime werkende is dat 2 dagen werk). Als beiden 5 uur per week, wat mij betreft, stallen hadden gaan uitmesten hadden ze tezamen een fulltime baan waar ze hun inkomen mee hadden kunnen hebben. Als beide 25 uur per week hadden gewerkt, desnoods als poetsvrouw, babysitter of klusjesman, dan hadden ze een meer dan fulltime baan, met bijbehorende inkomen tezamen. Maar nog steeds slechts een 25 urige werkweek, waar menigeen jalours op zou zijn.

In plaats van desnoods voor een paar uur als glazenwassershulpje in de week erbij te gaan werken koos TS voor de bijstand, en komt er nu achter dat ook aan dat "gratis" geld voorwaarden zitten.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:43

Ik vind dat je met dit antw eigenlijk TS een soort van profiteur noemt en ik vind dit ZEEEEEER ongepast.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:52

Je kan het lezen zoals je wil, je kan het ongepast vinden graag zou ik willen weten waarom jij mijn antwoord ongepast vind. Ik vind het een keuze die je maakt en dat is wat ik schrijf.

Ik veroordeel nergens de keuze van TS, ik schrijf alleen dat er consequenties zitten aan die keuze. Ik heb ook geen oordeel of veroordeel aangaande de keuze van TS.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:57

ik ben van mening dat je haar indirekt een profiteur noemt en te weinig doet voor haar ´gratis´centen.

Anyway.jij jouw mening ik de mijne..het is voor TS voornamelijk een vervelende situatie en om dr dan zo te gaan zitten afzeiken vind ik niet nodig.

Verder ga ik geen verdere discussie aan over wat jij en ik denken over de situatie anders word het zo´n reltopic en gaat er een slotje op waar TS ook niks aan heeft.