Iemand laten sterven voor 1 miljoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:40

antje_vip schreef:
vuurneon schreef:
Ik denk daarbij verder; hij/zij heeft vast een vader en een moeder, onschuldige kinderen op de wereld gezet etc, die er ook niet om gevraagd hebben dat hun zoon/papa slechte dingen ging doen en er al helemaal niet om gevraagd hebben dat papa/zoon met 1 druk op de knop door iemand die lekker aan de centen denkt dood gaat...

Ik zou mijn vader niet meer hoeven zien hoor, als ik wist dat hij iemand had verkracht.

Het blijft je vader en zo zwart-wit is het niet wanneer het om iemand gaat waar je van houdt (zeker de band tusen ouders-kinderen).

antje_vip

NoekAa_ schreef:
... dan toch maar huurmoordenaar worden. Weet je in ieder geval wie je omlegt. :Y) :P

Kijk maar uit met wat je zegt, de overheid leest mee....

Ketaki

even een kort antwoord, nee zou het niet doen.

iedereen verdiend een leven, dus niemand hoeft dat af te pakken

vuurneon

antje_vip schreef:
NoekAa_ schreef:
... dan toch maar huurmoordenaar worden. Weet je in ieder geval wie je omlegt. :Y) :P

Kijk maar uit met wat je zegt, de overheid leest mee....

En wil dan daar de belasting van krijgen }>

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:41

Ik denk dat ik het wel zou doen. er vallen dagelijks mensen 'zomaar' om. wie weet bestaat die knop wel echt !! en tja... de wereld is nogal over bevolkt ...

Tigra_

DezeNaam schreef:
Noliita schreef:
Ja ik zou het doen.

Het zou je dus niet uitmaken moest er iemand met een gelukkig leven, familie, misschien een vriend of getrouwd, wie weet zelf kinderen er dood vij neervallen? Het zou je moeder eens moeten zijn.

Of een een alleenstaande vader/moeder waarbij de ene ouder al is overleden en de kinderen door jouw dus wees worden.
Toch apart dat er mensen zijn die daadwerkelijk nu weten dat ze het zouden doen. Dan moeten we eigenlijk niet meer raar op kijken van moordenaars. Schuilt dus in meer mensen dan je zou denken.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 24-08-13 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ewona

Blue_Eyes schreef:
ryukapple schreef:
Ik denk dat dat je er op zo'n moment er überhaupt niet over nadenkt dat het iemand kan zijn die je dierbaar is. Voordat je je dat bedenkt heb je de knop al ingedrukt. Mensen zijn vaak nogal impulsief

Nochtans was dat de eerste gedachte die ik had bij het lezen van de OP. 'Het zal je kind maar zijn dat dan omvalt...'

Inderdaad !
Ben blij dat ik dan tot de groep van niet-impulsief behoor.
Ik wik en weeg eerst wat de eventuele gevolgen zijn, voordat ik me ergens aan waag. (niet alleen met dit geval)
Heb ik achteraf ook geen reden om staan te janken bij bv mijn eigen kind.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:43

suuzepuus schreef:
Ik denk dat ik het wel zou doen. er vallen dagelijks mensen 'zomaar' om. wie weet bestaat die knop wel echt !! en tja... de wereld is nogal over bevolkt ...

Je zegt het alsof er dagelijks mensen struikelen en ach ja... als er dan eentje tussendoor het loodje legt 'ho gives a oliebol' }>

suuzepuus

Re: Iemand laten sterven voor 1 miljoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:44

dat gebeurd toch ook!! helaas wel... iedere dag gaan er zoveel mensen dood door de meest vreemde situaties!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 22:45

suuzepuus schreef:
dat gebeurd toch ook!! helaas wel... iedere dag gaan er zoveel mensen dood door de meest vreemde situaties!
Daarom mag jij er nog een paar extra killen. :+

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:47

Het is natuurlijk een nogal surrealistische vraag.

Een knop in drukken is vrij gemakkelijk gebeurt. Je weet niet wie, je weet niet hoe, je weet eigenlijk helemaal niet of het wel waar is dat er iemand sterft. Kortom, je hebt een onrealistisch verhaal waarmee je een miljoen zou kunnen verdienen.

Vanuit dat oogpunt zeg ik ja, ik zou drukken want ik acht de kans dat er iemand doodgaat door die knop niet erg reëel.

Zou ik er vanuit gaan dat dit echt mogelijk is en ik zeker weet dat als ik op die knop er iemand sterft. Dan zou ik toch echt een Dillema hebben en niet per direct nee zeggen. Het is en blijft enkel een knopje... Geen trekker, geen emoties, geen confrontatie met je daad. En wat als gezegd is, er vallen idd dagelijks mensen om.Hoe weet ik nou welke mijn schuld was en of er een mijn schuld was? Miscchien kwam die anders 5 minuten later onder ene tram omdat het stomweg zijn tijd was?
Ongeacht het geld, zou ik ook wel nieuwsgierig zijn naar wat er nu werkelijk zou gebeuren als ik op die knop druk. Voor hetzelfde geld is een selectie voor de zuivering van de overbevolking en iedereen die op die knop drukt word neergeschoten :P Sorry mijn fantasie slaat hiervan op hol :o . Ik draaf door :o

Ik heb de film overigens niet gezien maar vind het zeker een interessant iets dus even do uhmmm legaal ergens aanschaffen O:)
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 24-08-13 23:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:48

suuzepuus schreef:

Maar jij weet toch dat je verantwoordelijk bent voor 1 overledene.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:48

suuzepuus schreef:

meest bizarre dood zou ik toch wel vinden dat iemand moedwillig iemand dood met een druk op de knop omwille van de centen...

(Inderdaad, huurmoordenaar idee... Sommigen werken ook alleen met een foto :+ )

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:53

Misschien moet je het iets minder serieus opvatten, ik weet zeker dat al die mensen
die voor de 100% ja gaan, eenmaal in de werkelijke situatie het niet zouden doen.
En gelukkig bestaat die knop niet. :)

Tigra_ schreef:
Noliita schreef:
Ja ik zou het doen.

Of een een alleenstaande vader/moeder waarbij de ene ouder al is overleden en de kinderen door jouw dus wees worden.
Toch apart dat er mensen zijn die daadwerkelijk nu weten dat ze het zouden doen. Dan moeten we eigenlijk niet meer raar op kijken van moordenaars. Schuilt dus in meer mensen dan je zou denken.

suuzepuus

Re: Iemand laten sterven voor 1 miljoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:56

leonie87. jij omschrijft datgene wat ik bedoel!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:57

Lieshorses schreef:
Misschien moet je het iets minder serieus opvatten, ik weet zeker dat al die mensen
die voor de 100% ja gaan, eenmaal in de werkelijke situatie het niet zouden doen.

Ik denk toch dat het je vies tegen gaat vallen hoor. Gelukkig bestaat die niet maar ik vrees wel als die zou bestaan dat mensen met bosjes neer gaan. Dat zie je ook met dat onderzoek wat hier al vaker genoemd is ik vind het verbazingwekkend dat mensen zo van die volgzame schapen zijn. Iemand zegt wat en je doet het klakkeloos.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:59

Maar tigra, bij Milgram was het een experiment om aan te tonen wat autoriteit voor invloed heeft op beslissingen. Dit zou geheel vrije keuze zijn, zonder dwang. Maar ja, mensen zijn opportunisten...
Maar goed, zo'n knop geeft ook macht en dat heeft ook veel invloed.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-08-13 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:00

Nee, waarom zou je? Je word er niet gelukkiger van als je 1 miljoen krijgt en zeker niet als een random persoon er door te komt overlijden. Beetje vreemde vraag trouwens, en het doet me direct denken aan de discussie die ik had met een vriend over geluk. Daar kan ik oeverloos over door discuseren. Vind het mateloos interessant hoe mensen genot en geluk door elkaar halen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:01

vuurneon schreef:
Maar tigra, bij Milgram was het een experiment om aan te tonen wat autoriteit voor invloed heeft op beslissingen. Dit zou geheel vrije keuze zijn, zonder dwang.

Voor mij maakt dat geen verschil je hebt naar mijn idee altijd een keuze. Maar goed heb er verder geen zin in om daar over verder te gaan.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:04

nee, dat is het mij niet waard. Niet dat ik heel veel warde hecht aan mensen, maar vind ook niet nodig dat ik geld zou moeten hebben over het lijk van een ander...

Had je niet beter een pol kunnen maken?

Valt me op dat iedereen het woord random maar adopteert als nieuw woord voor willekeurig...zoveel mooier. Willekeurig <3
Laatst bijgewerkt door Woogy op 24-08-13 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:05

Maar wat als je dan op die knop zou drukken, en iemand na jou ook, en jij bent die random persoon die vervolgens het loodje legt? Ben je er nog niks mee opgeschoten.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:05

michelle___ schreef:
Je zal maar perongeluk een Justin Bieber laten sterven, heb je miljoenen huilende meisjes op je geweten. := Daar zou ik niet meer kunnen slapen.

Maar mocht ik zelf kizen... Dan wel. :')

Wat zeg je? Justin Bieber laten sterven voor 1 miljoen? Jaaaaaaaaaaaaa, waar is die knop? Hier met die knop }:) }:)

haha geintje natuurlijk :9

maar goed, aangezien het een random persoon is; nee...anders; ja

best wel luguber dat er best veel mensen ja zeggen als je had mogen kiezen :o

overigens lijkt deze stelling echt super veel op een aflevering van de Twillight Zone. Heb je het idee daarvan toevallig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:10

Lieshorses schreef:

Het zou je nog vies tegen vallen hoe egoïstisch mensen kunnen worden als het om geld gaat.
Ik heb eens mee gekregen hoe mensen al idioot gaan reageren wanneer het water een halve dag is afgesloten.
Slaan massaal water in en wie het eerst haalt die het eerst maalt. (Delen euhm bestaat dat :x ).

Al zou ik een keus hebben, ik zou het niet doen.
De gedachte alleen al dat ik over iemands leven heb bepaald.... ik zou gek worden van de gedachte en niet kunnen leven met het schuldgevoel.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:25

Blue_Eyes schreef:
ryukapple schreef:
Ik denk dat dat je er op zo'n moment er überhaupt niet over nadenkt dat het iemand kan zijn die je dierbaar is. Voordat je je dat bedenkt heb je de knop al ingedrukt. Mensen zijn vaak nogal impulsief

Nochtans was dat de eerste gedachte die ik had bij het lezen van de OP. 'Het zal je kind maar zijn dat dan omvalt...'

Is toch anders als je het hier leest dan als iemand ineens voor je neus staat en het je vertelt. Psychologies is het anders of je het leest of hoort ( en of het echt is of niet) daarnaast vraag ik me af of iedereen die nu zegt dat ze het nooit zouden doen het echt niet zouden doen. Een klein moment van hebzucht en dan is de tijd die het kost om zo'n knop in te drukken toch klein en wij mensen hebben toch vaak de neiging voor ons zelf te kiezen in plaats van voor een ander maar geven het dan een nobel doel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:29

Echt niet, dadelijk valt er een familielid of je geliefde dood neer... :(