Kinderen worden betutteld ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:26

KozieZ schreef:
Ik denk ook dat de meerderheid van de kinderen gewoon netjes opgevoed wordt, maar ja wat onthoud je... de kindjes die rustig met de papa of mama boodschappen aan het doen zijn of dat ene kindje wat staat te gillen bij het rek met snoep...

Eens, maar denk ook dat er veel verschil is in de wijk/plaats waar je woont.
Hier iig wel.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:28

ohw Blue_Eyes en superwoman! Jullie begrijpen het! (sorry, even een zucht van opluchting hier)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:28

Ik zou oppassen met en pc op de slaapkamer, ten eerste voor wat Iris82 zegt en ook omdat er nogal zieke mensen op internet zitten. Zou hem toch graag onder mijn eigen toezicht houden in de huiskamer!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:29

Kinderen worden betutteld?
Nou, nee.

Ik vind het vaak heel verdrietig om te zien hoe ouders met hun kinderen omgaan.
Geen grenzen geven is geen betutteling, maar dat is voor een kind juist verschrikkelijk.
Grenzen geven en daaraan houden betekend voor een kind dat het veilig is.
Een kind die geen grenzen krijgt, of teveel gaat of alle kanten op (en rellen) of gaat muisstil zitten en durft niks.

Ik vind dat geen betutteling.
Ik vind het verdrietig om te zien. En niet alleen in het kader van grenzen aangeven, ook in het erkennen van het kind en nog tig zaken meer.

Daarnaast zijn de kinderen van nu toch wel heel anders dan de kinderen van 20-40 jaar geleden.
De hele wereld veranderd dus de kinderen ook, nieuwetijdskinderen noemen ze het vaak ook.

Ik ben 2 jaar au pair geweest en had per dag minimaal 8 kinderen over de vloer, die allemaal lekker veel buiten speelde. Mijn oppaskindjes spelen ook gewoon veel buiten. :)

Daarnaast onthoud je alleen de 'slechte' dingen want gelukkig zijn er ook veel ouders die het (imo) super goed doen.
Er is niks moeilijkers dan een kind opvoeden. :) (En mede daarom ben ik ook voorstander van een verplichte opvoedcursus (en dan wel een goede!) met een puppy ga je ook op puppycursus maar als je een kind krijgt dan moet je alles maar zomaar weten en kunnen :? )

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:30

mayniac_val schreef:
Dat is geen beutteling/overbescherming, dat zijn ouders zonder ballen :+

Idd. Het is tenslotte makkelijker je kind z'n zin te geven dan het een fatsoenlijke opvoeding te geven lijkt het wel. Als ik zie hoeveel kinderen er hier jankend door de winkels loopt achter hun ouders aan, omdat ze iets niet mogen hebben.. Om ze vervolgens even later heel tevreden met dátgene naar buiten te zien lopen wat ze graag wilden. Nee, geef die ouders maar een trap onder hun kont. Vroeger was nee, nee en als je doorzeurde kon je bij wijze van een trap onder je reet krijgen of je kon als je thuis kwam direct door naar je kamer. Je durfde het dan ook niet te wagen nog een 2e keer te zeuren om iets. Je kreeg het toch niet. As je het wel waagde, om dan ook nog eens te gaan janken, pfoe. Huisarrest! Niet buiten spelen, geen tv xD en het allerergste, als ik het heel bond had gemaakt moest ik met mijn handen over elkaar op de bank zitten (erger kon je mij toen niet straffen xD)
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 15-08-13 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:30

Chasey schreef:
Misschien zit er geen internet op die laptop? :)

Als ik mijn kind een eigen computer zou geven. (Heb er tig op zolder liggen namelijk) Komt daar dus geen internet op :D

Ze heeft wel internet, maar ik hou het goed in de gaten en het ding is te sloom om echt lekker mee te surfen. Zo komt haar mail binnen op mijn mailadres (eigen website met daarbijbehorende e-mailadressen ;) ) en ik loop regelmatig even binnen. Ze zit wel regelmatig te Howrsen, maar Bokt heeft ze nog niet ontdekt - en ik denk dat ik dat voorlopig ook nog maar even ontmoedig :P
Java staat er dan weer niet op, dus YT-filmpjes kijken en echt chatten lukt niet, dat scheelt ook al.
Daarnaast heeft ze een zusje van 7 dat zich met aaaaalle liefde vrijwillig en ongevraagd opwerpt als spion - voorlopig blijft dat bij "Maaaaaaaaaamm! Maaike zit alweer te Howrsen!" _O-

Chanicha, ik hou het heus goed in de gaten. :)

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:31

superwoman schreef:
Floor_x schreef:
Zou hem dan toch beschermen tegen zichzelf, en niet reageren op de uitdaging die hij zoekt? Hij weet niet wat voor gevolgen dat kan hebben, jij wel...

wat een onzin.
Kind vind dat leuk en waarom moet je hem daarin tegen houden?
Juist als je wilt dat een kind een kind moet zijn, moet hem niet zo beschermen. Kijk naar het kind als individu.
Uitdaging is heel gezond en als het kind geen uitdaging vind in speelgoed van zijn eigen leeftijd en niet komt met een beter alternatief, dan belemmer je hem.

Dat kind vraagt vast niet met z'n 2 jaar 'mama, mag ik een iPad voor mijn verjaardag?'

Er zijn genoeg andere dingen te vinden die niet educatief zijn die hij ongetwijfeld leuk vindt

Blue_Eyes

Re: Kinderen worden betutteld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:33

Voor vijf minuten, ja :') Het ding met hoogbegaafde kinderen is dat ze zo snel dingen oppikken, dat ze ook heel snel op dingen uitgekeken zijn. Er moet wel iets te ontdekken zijn, anders is er geen lol aan.

Floor_x

Re: Kinderen worden betutteld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:34

Maar het is helemaal niet zeker of hij hoogbegaafd is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:35

Dit soort kinderen moet je op een speelse manier wel geestelijke uitdaging bieden zonder daarbij de sociale en emotionele ontwikkeling te kort te doen. Maar zo te lezen is Diaz daar prima van op de hoogte.

Juist het weerhouden van deze uitdaging kan tot problemen lijden. Fijn dat het op tijd gesignaleerd is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:36

Nee, Floor, dat is ook :') Maar weet je - mensen hebben dat idee niet zomaar. Het is niet zo dat een kind een keer iets slims zegt en iedereen dan serieus roept 'Hij is hoogbegaafd!' Tuurlijk maken ze weleens een grapje, maar als je al in de fase komt dat het onderzocht gaat worden, dan komt dat niet van zijn mooie blauwe ogen, hoor.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:39

Stond een keer in de winkel en een kindje wou iets heel graag hebben. Die moeder vond dat geen goed idee waarschijnlijk, want wat zei dat gekke mens?
"We leggen het bij de kassa neer en dan gaan we eerst nog naar de supermarkt, komen we het straks ophalen".
Dus dat kind heeeeeelemaal blij! De moeder loopt met het stuk speelgoed naar de kassa en hoor haar fluisteren tegen de caissière: "Leg maar weer weg hoor, we komen toch niet terug".
Hoe schaadt je het vertrouwen van je kind! -O- Ik vond dat echt zo vals, zo gemeen! Heb dan inderdaad ballen en zeg dan gewoon: "Nee, dat krijg je niet". Geen discussie. Dan heeft het kind duidelijkheid én raakt het kind het vertrouwen in de moeder niet kwijt.

superwoman

Floor_x schreef:
Er zijn genoeg andere dingen te vinden die niet educatief zijn die hij ongetwijfeld leuk vindt

hoezo ongetwijfeld? Als dat kind het leuk vind om te leren, wat is daar mis mee?!
Kind is "anders" blijkbaar, die moet je niet hetzelfde behandelen, daar worden ze ongelukkig van. En ook op langer termijn zal je moeten kijken om dit kind gelukkig te houden, dat maakt dit of een ander cadeau echt geen verschil mee. Behalve dan dat hij hier gelukkig van wordt, van een uitdaging...
Snap echt jouw probleem niet.
Lijkt wel jaloers :o

milou123

Nou dat dus Chasey, precies dat.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:40

Maar dan alsnog, 10 jaar geleden waren er ook hoogbegaafde kinderen, en die zijn toch ook prima uit de verf gekomen?

Sorry ik blijf een iPad voor een kind van 2 gewoon idioot vinden :')

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:40

Wat mij is opgevallen dat ouders hun kinderen op school te veel verdedigen. Ik hoor veel te vaak: Mijn kind doet zoiets niet. De vraag die dan wordt gesteld is: was u er dan bij? En dan wordt er nee geantwoord.... Hoe weet je het dan vraag ik me af?

Om een concreet voorbeeld te noemen: Kind spiekt op school en krijgt (zoals verdiend) een 1. Kind komt boos thuis en verteld wat er gebeurd is. Vermoedelijk wordt het verhaal verdraait. Ouders nemen contact op met de school/desbetreffende docent en zeggen dat hun kind niet zoiets doet. Kind moet het maar over doen of een gewoon cijfer krijgen.

Ik vraag me af wat jullie hiervan vinden? Want ik denk dat dit ook betutteling is. Een kind leert zo niet met tegenslagen om gaan en om zelf dingen op te lossen. Nee pappie en mammie helpen wel even. Maar er komt een punt in hun leven dat die er niet meer zijn en dan? We moeten kinderen toch opvoeden om te functioneren in de maatschappij? Dat gebeurd dus niet op deze manier denk ik.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:42

Floor_x schreef:
Maar dan alsnog, 10 jaar geleden waren er ook hoogbegaafde kinderen, en die zijn toch ook prima uit de verf gekomen?

Zal je meer vertellen. 34 jaar geleden waren er ook hoogbegaafde kinderen en ja, ik leef ook nog :+ Maar als mijn ouders en ik toen de beschikking hadden gehad over een iPad met educatieve apps, dan had dat wel veel gescheeld. Mijn moeder kon heen en weer blijven rijden naar de bieb, bleef vragen beantwoorden, noem het maar op. Ik ben blij dat die mogelijkheden er nu wel zijn. Inderdaad, wat superwoman zegt, je lijkt wel jaloers!

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:43

superwoman schreef:
Floor_x schreef:

hoezo ongetwijfeld? Als dat kind het leuk vind om te leren, wat is daar mis mee?!
Kind is "anders" blijkbaar, die moet je niet hetzelfde behandelen, daar worden ze ongelukkig van. En ook op langer termijn zal je moeten kijken om dit kind gelukkig te houden, dat maakt dit of een ander cadeau echt geen verschil mee. Behalve dan dat hij hier gelukkig van wordt, van een uitdaging...
Snap echt jouw probleem niet.
Lijkt wel jaloers :o

Ik ben inderdaad super jaloers terwijl ik dit met mijn bovengemiddeld IQ typ vanaf een iPhone terwijl de iPod een leuk muziekje maakt en m'n iPad naast me ligt... :Z

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:43

Djonah,
Het is zijn eigen schuld, dus moet die daar ook mee leren om gaan. Heb je een 1, omdat je hebt afgekeken jammer dan. Had je dat maar niet moeten doen. Leer voor de volgende keer.
Net als dat speelgoed in de winkel, je kunt niet altijd krijgen wat je wilt. Dat kunnen wij toch ook niet? Waarom een kind dan wel? Het is juist goed als hij ook antwoorden als 'nee' krijgt. Kan het kind ook daar mee leren om gaan. Maar wees wel altijd eerlijk.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:45

Djonah dat voorbeeld wat jij noemt heb ik nog nooit gehoord.
Maar dat is dan aan de ouders te wijten.
Ik luister naar mijn kind, het kan zijn dat ik wel denk dat er iets niet klopt en op school navraag ga doen.
Maar als het kind verteld dat het gespiekt heeft bijv. dan is het gewoon simpelweg: jammer voor je, had je het maar niet moeten doen.
Maar soms moet je als ouder wel iets voor je kind oplossen, omdat het meer voor volwassenen is om iets aan te pakken, maar sommige dingen kunnen ze heel goed zelf doen.
Dat is 'simpelweg' gewoon goed naar je kind en de situatie kijken.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:46

Djonah schreef:
Wat mij is opgevallen dat ouders hun kinderen op school te veel verdedigen. Ik hoor veel te vaak: Mijn kind doet zoiets niet. De vraag die dan wordt gesteld is: was u er dan bij? En dan wordt er nee geantwoord.... Hoe weet je het dan vraag ik me af?

Om een concreet voorbeeld te noemen: Kind spiekt op school en krijgt (zoals verdiend) een 1. Kind komt boos thuis en verteld wat er gebeurd is. Vermoedelijk wordt het verhaal verdraait. Ouders nemen contact op met de school/desbetreffende docent en zeggen dat hun kind niet zoiets doet. Kind moet het maar over doen of een gewoon cijfer krijgen.

Ik vraag me af wat jullie hiervan vinden? Want ik denk dat dit ook betutteling is. Een kind leert zo niet met tegenslagen om gaan en om zelf dingen op te lossen. Nee pappie en mammie helpen wel even. Maar er komt een punt in hun leven dat die er niet meer zijn en dan? We moeten kinderen toch opvoeden om te functioneren in de maatschappij? Dat gebeurd dus niet op deze manier denk ik.

Ik zou dat kind die toets nooit over laten doen, zowel als docent als ouder zijnde niet. Moet ie maar niet afkijken, en als ie het wel wil doen moet ie het goed doen!

milou123

Floor_x schreef:

Nou, ik heb dus altijd gedacht dat ik dom was doordat ik nooit uitdaging kreeg.
Top ja, top!
Ik heb mij altijd sierlijk verveeld op school etc. maar iedereen riep maar dat ik niet zo slim was, blijken ze toch gigantisch mis te hebben.
Voor mij was dat echt vreselijk, ja ik leef nog, maar het had ook leuker gekund.

Blue_Eyes

Als ik aan mijn vader had verteld dat ik straf had gekregen op school, kon ik dat er thuis nog bij krijgen. En dat geldt voor mijn meiden ook - iets minder dan dat misschien, geen tweede straf, maar ik zal ze wel aanspreken op hun gedrag.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:47

Floor_x schreef:

Heb je er eigenlijk uberhaupt wel verstand van? Of roep je zo maar wat in je opkomt?
Mijn moeder werkt ook met hoogbegaafde kinderen en de posts die jij in dit topic plaatst stroken dus absoluut niet met de wijze waarop deze kinderen een leuke en onbezonnen jeugd krijgen...

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:47

milou123 schreef:
Floor_x schreef:

Nou, ik heb dus altijd gedacht dat ik dom was doordat ik nooit uitdaging kreeg.
Top ja, top!
Ik heb mij altijd sierlijk verveeld op school etc. maar iedereen riep maar dat ik niet zo slim was, blijken ze toch gigantisch mis te hebben.
Voor mij was dat echt vreselijk, ja ik leef nog, maar het had ook leuker gekund.

En had een iPad daarbij geholpen?
Waar lagen jouw interesses?