Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
cam schreef:Ja maar de cijfers zijn ook vertekend door dat er ook meer mensen zijn.
Dat bedoel ik er ook mee.
Daardoor konden er ook meer mensen ouder worden.
Loose schreef:Die curve, ik weet niet. Als het nog lang zo doorgaat moet het wel ineens naar beneden vallen. Maar er zijn nu ook veel landen in opkomst, waar dus over een jaar of 50 (100? 150? moeilijk inschatten) de bevolking door de toegenomen welvaart ook weer zal stabiliseren en uiteindelijk weer daalt.
Poiuytrewq schreef:Maar ehh, hoe meer mensen er op de wereld zijn, hoe meer er sterven.
Als jij een kind neemt doe je dat voor jezelf, het kind en jouw gezin. Heeft de rest van de wereld niets mee te maken en eerlijk, wat kan jou het nou bommen. Mij niets iig.
sallandval schreef:Loose schreef:Die curve, ik weet niet. Als het nog lang zo doorgaat moet het wel ineens naar beneden vallen. Maar er zijn nu ook veel landen in opkomst, waar dus over een jaar of 50 (100? 150? moeilijk inschatten) de bevolking door de toegenomen welvaart ook weer zal stabiliseren en uiteindelijk weer daalt.
Het is niet zo dat de welvaart zorgt voor een bevolkingsdaling, hooguit tot een daling van de bevolkingsgroei. De populatie zou alleen gelijk blijven als mensen massaal nog maar één kind (of geen) zouden nemen. Of als mensen jonger zouden sterven en de kinderen dus de opa's en oma's zouden 'vervangen' maar de levensverwachting is juist hoger dan het ooit was.
Loose schreef:Uiteindelijk zal ie wel dalen. In veel Europese landen (Italië, Frankrijk) en Japan is er ook al krimp. Wat je zegt over dat de populatie gelijk zou blijven als iedereen maar één of geen kind zou krijgen klopt niet. Om de bevolking in stand te houden moet elk persoon 1 kind hebben, dus 2 per stel. Als mensen (en dan iedereen) geen kind of 1 kind per stel zouden nemen dan daalt de bevolking. In NL krijgt elke vrouw (dus een stel, want er wordt ook iemand papa) gemiddeld 1.8 kinderen, en laat de bevolking dus krimpen want om te groeien moet je er meer dan 2 hebben. In NL groeit de bevolking nog door immigranten, niet door geboortes. Als de welvaart toeneemt zullen mensen minder kinderen nemen, en zal dit dus in alle landen gebeuren. Echter is de vraag of dit nog op tijd gebeurt en óf de welvaart wel toe zal nemen.
sallandval schreef:Loose schreef:Uiteindelijk zal ie wel dalen. In veel Europese landen (Italië, Frankrijk) en Japan is er ook al krimp. Wat je zegt over dat de populatie gelijk zou blijven als iedereen maar één of geen kind zou krijgen klopt niet. Om de bevolking in stand te houden moet elk persoon 1 kind hebben, dus 2 per stel. Als mensen (en dan iedereen) geen kind of 1 kind per stel zouden nemen dan daalt de bevolking. In NL krijgt elke vrouw (dus een stel, want er wordt ook iemand papa) gemiddeld 1.8 kinderen, en laat de bevolking dus krimpen want om te groeien moet je er meer dan 2 hebben. In NL groeit de bevolking nog door immigranten, niet door geboortes. Als de welvaart toeneemt zullen mensen minder kinderen nemen, en zal dit dus in alle landen gebeuren. Echter is de vraag of dit nog op tijd gebeurt en óf de welvaart wel toe zal nemen.
Jouw rekensom zou kloppen als mensen dood zouden gaan zodra ze kleinkinderen krijgen. Maar dat is niet zo; tegenwoordig zien er genoeg mensen hun achterkleinkinderen. Bovendien krijgen stellen gemiddeld misschien 1,8 kinderen maar stellen blijven niet meer voor altijd bij elkaar en krijgen vaak ook nog een tweede gezin met nog wat kinderen.
Bovendien ben ik niet zo chauvinistisch dat het mij boeit of de overbevolking nou uit Nederlandse mensen of andere wereldburgers bestaat. Er is immigratie omdat mensen die minder hebben ook graag in het rijke NL willen wonen, dat vind ik heel logisch en kan ik ze niet kwalijk nemen.
Loose schreef:sallandval schreef:
Het is niet zo dat de welvaart zorgt voor een bevolkingsdaling, hooguit tot een daling van de bevolkingsgroei. De populatie zou alleen gelijk blijven als mensen massaal nog maar één kind (of geen) zouden nemen. Of als mensen jonger zouden sterven en de kinderen dus de opa's en oma's zouden 'vervangen' maar de levensverwachting is juist hoger dan het ooit was.
Uiteindelijk zal ie wel dalen. In veel Europese landen (Italië, Frankrijk) en Japan is er ook al krimp. Wat je zegt over dat de populatie gelijk zou blijven als iedereen maar één of geen kind zou krijgen klopt niet. Om de bevolking in stand te houden moet elk persoon 1 kind hebben, dus 2 per stel. Als mensen (en dan iedereen) geen kind of 1 kind per stel zouden nemen dan daalt de bevolking. In NL krijgt elke vrouw (dus een stel, want er wordt ook iemand papa) gemiddeld 1.8 kinderen, en laat de bevolking dus krimpen want om te groeien moet je er meer dan 2 hebben. In NL groeit de bevolking nog door immigranten, niet door geboortes. Als de welvaart toeneemt zullen mensen minder kinderen nemen, en zal dit dus in alle landen gebeuren. Echter is de vraag of dit nog op tijd gebeurt en óf de welvaart wel toe zal nemen.
Amaris schreef:Als het zo doorgaat zitten we in 2020 op NEGEN MILJARD mensen op deze aardkloot.
Hoe kunnen mensen dan nog zeggen dat het 'wel meevalt' met de bevolkingsgroei??
Poiuytrewq schreef:Ik niet, ik denk eigenlijk alleen maar aan mezelf en aan mijn dierbaren, anders zou ik helemaal gestoord worden. We leven in een prima land en niet in in een oorlogsland of een hongerland, als ik daar zou wonen, dan zou ik er niet eens aan durven te denken om een kind te nemen. ( denk ik, dat weet je nooit zeker). ik vind het gewoon zielig om je kind in zo een omgeving op te laten groeien, dan maar geen kind.
sallandval schreef:Poiuytrewq schreef:Maar ehh, hoe meer mensen er op de wereld zijn, hoe meer er sterven.
Als jij een kind neemt doe je dat voor jezelf, het kind en jouw gezin. Heeft de rest van de wereld niets mee te maken en eerlijk, wat kan jou het nou bommen. Mij niets iig.
Het kan ook bijna niemand iets bommen, daarom is het ook zo![]()
Maar ik gun geen kind oorlog, pandemieën, honger of gebrek aan grondstoffen danwel ruimte... ook (zeker) niet mijn eigen potentiële kinderen eigenlijk. Misschien ben ik paranoïde hoor, maar ik denk daar wel over na.
Poiuytrewq schreef:Ik niet, ik denk eigenlijk alleen maar aan mezelf en aan mijn dierbaren, anders zou ik helemaal gestoord worden. We leven in een prima land en niet in in een oorlogsland of een hongerland, als ik daar zou wonen, dan zou ik er niet eens aan durven te denken om een kind te nemen. ( denk ik, dat weet je nooit zeker). ik vind het gewoon zielig om je kind in zo een omgeving op te laten groeien, dan maar geen kind.
thinka schreef:Poiuytrewq schreef:Ik niet, ik denk eigenlijk alleen maar aan mezelf en aan mijn dierbaren, anders zou ik helemaal gestoord worden. We leven in een prima land en niet in in een oorlogsland of een hongerland, als ik daar zou wonen, dan zou ik er niet eens aan durven te denken om een kind te nemen. ( denk ik, dat weet je nooit zeker). ik vind het gewoon zielig om je kind in zo een omgeving op te laten groeien, dan maar geen kind.
even een kanttekening aan jouw berichten. Kinderen NEEM je sowieso niet..
Amaris schreef:Niet helemaal want er zijn ook veel bevolkingsgroepen die met reden veel kinderen krijgen. Namelijk hoe meer kinderen hoe meer geld er verdiend kan worden en hoe beter er (later) voor de ouders gezorgd kan worden.
Om de kinder'productie' te verminderen moet het om te beginnen al minder nodig zijn om veel kinderen te krijgen. Dus er moet ook iets aan de omstandigheden gedaan worden.
En dat zie ik zo 1,2,3 nog niet gebeuren.