En het word duurder en duurder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:04

Janine1990 schreef:
Rijtjeshuizen zijn ook relatief he? Die kunnen 4 slaapkamers hebben, maar ook gewoon 2...

Evenals een vrijstaand huis. Ik woon in een royaal vrijstaand huis. Maar het huis is hartstikke antiek (105 jaar oud), je zult wel begrijpen dat die niet zo handig ingericht zijn. Toen mijn ouders het huis kochten zaten er 3 slaapkamers in. Daar zijn later vier van gemaakt en nu zijn het weer drie. Daarentegen hebben we een woonkamer van 45m2 en een hele hoop loze ruimte door schuin dak.

Het is maar net wat voor rijhuis je treft.

Klopt, maar wat ik bedoel te zeggen: dat ieder gezin een eigen woning heeft, is niet per se een eerste levensbehoefte.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:04

Janine1990 schreef:
Fiebie: Google eens op wasmiddel zelf maken met sunlight zeep.

_/-\o_
Geniaal!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:06

Nathaliefje schreef:
Wendy schreef:
Heel simpel gezegd komt het er op neer dat als je de overheidsuitgaven verlaagt, de lasten ook omlaag kunnen. Zowel voor burgers als voor ondernemers. Arbeid wordt goedkoper, bedrijven hoeven minder af te dragen, het inkomen wat de burger overhoudt netto stijgt. Dit zou dan weer mogelijkheden bieden voor ondernemers, wat uiteindelijk weer werkgelegenheid creeert. En omdat de burger geld heeft om uit te geven, wegens lastenverlichting, zorgt ervoor dat ze dit ook gaan doen.
Dus geen stimulatie van de werkgelegenheid door middel van investeringen vanuit de overheid, maar juist door terugtrekken van de overheid, waardoor het bedrijfsleven kansen krijgt.
Zoiets was het.

Alleen werkt dat nu in ieder geval nog vooralsnog voor geen meter.

Een beetje dus de 'Laisser Faire'-economie. Daar geloof ik persoonlijk ook niet in.

Het is een theorie :)
Het kan best werken, maar de praktijk is vaak weerbarstig.
Persoonlijk heb ik ook meer met het andere model hoor. Ik wilde alleen maar aangeven dat er meerdere modellen zijn.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:07

Weet je wat ik vd wk gedaan heb...na het aardappel rooien en uien rooien gewoon netjes aan de boer gevraagd of ik de aardappels en uien die er nog lagen mocht oprapen.

En dat mag gewoon...en weet je..mooiere en versere aardappels kan je niet hebben en uien zijn super vers en blijven lang goed als je ze maar op een koel plekje in het donker wegzet.
En het kost helemaal niks en je kan en mag net zoveel van het land halen al je wilt....

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:09

Wendy schreef:
Janine1990 schreef:
Rijtjeshuizen zijn ook relatief he? Die kunnen 4 slaapkamers hebben, maar ook gewoon 2...

Evenals een vrijstaand huis. Ik woon in een royaal vrijstaand huis. Maar het huis is hartstikke antiek (105 jaar oud), je zult wel begrijpen dat die niet zo handig ingericht zijn. Toen mijn ouders het huis kochten zaten er 3 slaapkamers in. Daar zijn later vier van gemaakt en nu zijn het weer drie. Daarentegen hebben we een woonkamer van 45m2 en een hele hoop loze ruimte door schuin dak.

Het is maar net wat voor rijhuis je treft.

Klopt, maar wat ik bedoel te zeggen: dat ieder gezin een eigen woning heeft, is niet per se een eerste levensbehoefte.

dat is ieders eigen perspectief.....

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:12

Om even over het fruit terug te komen, want het idee an sich lijkt natuurlijk geweldig : goedkoper fruit en goedkopere groenten. Waarom zijn die nu zo duur dan, want als het zo makkelijk is om de prijzen te verlagen, moeten we dat zeker doen. Probleem: de productiekosten zijn hoog, exportkosten, transportkosten, tegenvallende oogsten,.. De landbouw heeft het absoluut niet gemakkelijk, in tegendeel. Er is een veel grotere vraag dan aanbod en dat duwt de prijzen omhoog. Dus onze overheid moet onze landbouw subsidiëren, zodat de boeren hun fruit en groenten aan een lagere prijs kunnen produceren en verkopen. Maar waar moet de overheid dat geld vandaan halen? Besparingen? Waarop dan? Als de uitgaven niet lager kunnen, moeten de inkomsten groter. En die moeten ze halen bij bedrijven of de particulieren, maar als ze de belastingen weer verhogen, is daar weer gezeur over. Dus fruit en groenten even goedkoper maken, is niet zo maar haalbaar.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:15

Wendy schreef:

Wendy en Fiebe, ik vind een dak boven je hoofd zeker wel een eerste levensbehoefte. Net als goed eten en medische zorg.

Chips, computers, scooters, tv's, snoep, frisdrank, toetjes, gameconsoles, auto's, luxe vlees en kaas, patat, mac donalds, maar ook vakanties en pretparken vind ik dan weer geen eerste levensbehoefte.

Waarom zou een bijstandsgezin biefstuk en aardbeien moeten kunnen eten?

(En nee, ik stem niet rechts...)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:16

Als 'we' [de winkels enzo] eens beginnen om te stoppen met het weg gooien van nog goed voedsel.
Er word voor miljoenen aan goed voedsel weg gegooid.Vroeger kon je het kopen voor zeer weinig of kreeg je het gratis,nu word het liever weg gegooid.[het meeste dan].

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:17

_Nelleke_ schreef:
Wendy schreef:

Wendy en Fiebe, ik vind een dak boven je hoofd zeker wel een eerste levensbehoefte

Een dak boven je hoofd is wat anders dan het idee dat ieder gezin een eigen huis moet hebben.

Anoniem

Re: En het word duurder en duurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:18

Postzegels worden ook duurder -O-

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:18

_Nelleke_ schreef:
Wendy schreef:

Wendy en Fiebe, ik vind een dak boven je hoofd zeker wel een eerste levensbehoefte. Net als goed eten en medische zorg.

Chips, computers, scooters, tv's, snoep, frisdrank, toetjes, gameconsoles, auto's, luxe vlees en kaas, patat, mac donalds, maar ook vakanties en pretparken vind ik dan weer geen eerste levensbehoefte.

Waarom zou een bijstandsgezin biefstuk en aardbeien moeten kunnen eten?

(En nee, ik stem niet rechts...)

Dat zeg ik: Dat is ieders eigen perspectief

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:19

Janine1990 schreef:
Maar als ik dit zo lees, is dit iets voor de lange termijn. Met investeren kan je mensen op korte termijn aan het werk krijgen in de meest gevoelige sectoren (bouw/transport etc).
Ik kan me echter wel voorstellen dat je dit model toepast wanneer het goed gaat met een land, om reserves op te bouwen voor een mindere periode.

Maargoed, ik ben geen econoom.

Het gaat ook niet om de korte termijn,
uiteindelijk wil je de economie stabiliseren en wil je zo min mogelijk overspanning (het kan ook té goed gaan met de economie) en recessie voorkomen. Als je op de korte termijn gaat werken is dat namelijk wat er uiteindelijk gaat komen -> een overspannen economie, dat wil je ook niet.. je wilt gewoon een stabiele economie, dus dan kan je niet gaan werken op korte termijn oplossingen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:26

Je kunt gaan dumpsterdiven. Het is illegaal, want je steelt eigenlijk van het afvalbedrijf, maar bij mijn weten is er nog nooit iemand voor veroordeeld.

Inderdaad wordt er belachelijk veel weggegooid door supermarkten, maar bedenk je ook dat sommige boeren in armere landen betaald worden om hun graan in de fik te steken zodat de prijzen niet te laag worden. Zo is er nog véél meer mis in de voedselindustrie. :n

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:29

Appelmoes_11
Klopt wat je zegt,er is idd. zóveel mis in de voedsel industrie.Zoveel,wat wij niet weten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:31

Nathaliefje schreef:
Om even over het fruit terug te komen, want het idee an sich lijkt natuurlijk geweldig : goedkoper fruit en goedkopere groenten. Waarom zijn die nu zo duur dan, want als het zo makkelijk is om de prijzen te verlagen, moeten we dat zeker doen. Probleem: de productiekosten zijn hoog, exportkosten, transportkosten, tegenvallende oogsten,.. De landbouw heeft het absoluut niet gemakkelijk, in tegendeel. Er is een veel grotere vraag dan aanbod en dat duwt de prijzen omhoog. Dus onze overheid moet onze landbouw subsidiëren, zodat de boeren hun fruit en groenten aan een lagere prijs kunnen produceren en verkopen. Maar waar moet de overheid dat geld vandaan halen? Besparingen? Waarop dan? Als de uitgaven niet lager kunnen, moeten de inkomsten groter. En die moeten ze halen bij bedrijven of de particulieren, maar als ze de belastingen weer verhogen, is daar weer gezeur over. Dus fruit en groenten even goedkoper maken, is niet zo maar haalbaar.

Daarom gaf ik dus ook aan dat ze beter accijnzen op snoep en chips moeten heffen. Zodat in verhouding het fruit weer goedkoper wordt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:34

gohya schreef:
Als 'we' [de winkels enzo] eens beginnen om te stoppen met het weg gooien van nog goed voedsel.
Er word voor miljoenen aan goed voedsel weg gegooid.Vroeger kon je het kopen voor zeer weinig of kreeg je het gratis,nu word het liever weg gegooid.[het meeste dan].

Logisch ook, ik krijg af en toe het fruit mee voor mijn merrie (wat ik stiekem zelf op eet onderweg naar huis, ben niet vies van wat bruine vlekjes :+) maar verder krijgt niemand iets mee, stel je voor...
Vers word niet meer verkocht en er wordt maar gewacht tot het in de aanbieding komt, bedrijf minder winst. 8)7

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:34

Rebeccaa schreef:
Janine1990 schreef:
Maar als ik dit zo lees, is dit iets voor de lange termijn. Met investeren kan je mensen op korte termijn aan het werk krijgen in de meest gevoelige sectoren (bouw/transport etc).
Ik kan me echter wel voorstellen dat je dit model toepast wanneer het goed gaat met een land, om reserves op te bouwen voor een mindere periode.

Maargoed, ik ben geen econoom.

Het gaat ook niet om de korte termijn,
uiteindelijk wil je de economie stabiliseren en wil je zo min mogelijk overspanning (het kan ook té goed gaan met de economie) en recessie voorkomen. Als je op de korte termijn gaat werken is dat namelijk wat er uiteindelijk gaat komen -> een overspannen economie, dat wil je ook niet.. je wilt gewoon een stabiele economie, dus dan kan je niet gaan werken op korte termijn oplossingen.

Ehm dat zeg ik toch?
Nu investeren en op de lange termijn het model dat Wendy uitlegde toepassen.
Bovendien als je nu gaat investeren, realiseer je NU banen. En dat is NU nodig. En de enige manier om de inkomsten te verhogen is door de uitgaven ook te verhogen.
Het model dat Wendy uit heeft gelegd moet je toepassen als het goed gaat, als reserve voor minder goede tijden. Maar wanneer je dit model toepast op dit moment, betekent dat toch eerst dat het eerst slechter moet gaan.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:36

Het is belachelijk en van de zotten dat het weg gegooid wordt i.p.v. meegegeven aan personeel of iets dergelijks....

Ik mocht jaaaaaren geleden geen brood meenemen voor de paarden, het lag al in het vuilniskrat om vernietigd te worden. :roll: Nee, want anders gingen mensen dingen achterhouden zodat ze het mee konden nemen...... *zucht*

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:42

Fiebie schreef:
Het is belachelijk en van de zotten dat het weg gegooid wordt i.p.v. meegegeven aan personeel of iets dergelijks....

Ik mocht jaaaaaren geleden geen brood meenemen voor de paarden, het lag al in het vuilniskrat om vernietigd te worden. :roll: Nee, want anders gingen mensen dingen achterhouden zodat ze het mee konden nemen...... *zucht*

Fiebie, ik hoop dat je snapt dat minder winst gaat zorgen voor minder geld voor werknemers... :)*
Is dat nu zo lastig om te snappen dat een bedrijf dat niet kan doen? Weet zeker dat er genoeg mensen gaan achterhouden etc., vaak genoeg mensen zien zeiken 'Dit is over de datum' om vervolgens gelijk een later binnengekomen product erbij te grijpen om het gratis te krijgen, soms om een cent of 50.
Mensen die zeiken voor een product dat er niet is (500 ml pak) en wanneer je zegt 'U mag een 1l pak pakken voor de gelijke prijs' ze direct 6/7 van die literpakken pakken... Ik dacht je wilde persee een 500 ml pak 8)7
Als het om geld draait is men zo oneerlijk, je kán het gewoon niet maken om over de datum weg te geven.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:47

Geld is de wortel van al het kwaad :Y)

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:48

gohya schreef:

Ik werk zelf in een supermarkt.. was het alleen maar zo makkelijk als het te zeggen..
Zo nu en dan komen er door een productie fout blikken en potjes binnen zonder etiket, nu gooien wij dat niet meteen weg.. schrijven met de hand een label en plakken het er op.. echter blijft dit soms wel meer dan een jaar in het schap staan.. omdat het originele etiket er niet op zit, zelfs met een 35% sticker beland het naar anderhalf jaar bij een verwerkingsbedrijf (conserven die nog 3 jaar goed zijn!) en tja.. als er 1 naast staat die er gelikt uit ziet? Welke kies je..

Het zelfde geld voor doosjes thee en cerials die beschadigd zijn of ingedeukt zijn in een hoekje.. product is niet beschadig.. kun je mee krijgen met 35% korting.. 't grootste deel van de klanten laten het staan..

Groente en fruit net zo.. tot morgen geldig? 35% korting.. ken veel mensen die dan toch het andere zakje mee nemen ondanks dat ze het vanavond gaan op eten..

Maar zodra het gratis is wil iedereen het opeens wel hebben..;) Ik denk dat de mentaliteit van de klanten ook moet veranderen..
Zo shopt er bij ons ook elke ochtend een vrouw die het niet breed heeft.. neemt het afgeprijsde vlees mee om het in te vriezen, mensen die het allemaal 'kunnen betalen' nemen dan toch liever iets mee wat langer houdbaar is, en daardoor blijft er zoveel over en wordt het 'weggooien' (deels) in stand gehouden..

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:51

Haha ik ben juist het tegenovergestelde love_wiebke, ik koop heel graag groenten met de 35% sticker, die gaan bij thuiskomst de vriezer in en dan blijft het lang genoeg goed. Ben ook dol op de 35% bak :))

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:54

Ik doe het ook Depende! Ben sowieso van het elke dag boodschappen doen.. Maar helaas als ik check hoelang het er al staat.. moet ik ook wel eens de beslissing maken om het weg te gooien (en dan werk ik ook nog voornamelijk op de Non Food afdeling.. -O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:15

Is het niet ook zo dat supermarkten moeten kunnen verklaren waar het wel ingekochte maar niet verkochte voedsel naar toe gaat? En dat ze het daarom ook niet aan hun medewerkers kunnen geven?
Staat me iets van bij, weet het niet zeker hoor.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 18:30

Zo ben je even niet online en zijn er gelijk een heleboel pagina's bij gekomen. Is een flinke discussie van los gekomen, ik wilde alleen ff klagen hihi