halal voedsel zonder dat je t weet wat vind je daar van??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:40

blokje schreef:
Het maakt mij ook niet uit.

En je hebt ritueel slachten en halal slachten.
Want in sommige grote slachthuizen word er geschoten door een moslimman die dan de tekst uitspreekt en de koe staat richting mekka (dat is de belangrijke plaats toch?) dus dan is dat vlees ook halal. En dat gaat echt om hele grote slachthuizen.
Dus grote kans dat het stukje koe op je bord daar vandaan komt. Heb daar echt geen problemen mee.

Dit vlees is NIET halal, absoluut niet. Halal geslacht vlees mag niet (onomkeerbaar, maar in de oraktijk helemaal niet)bedwelmd worden. Het dier moet dus in leven zonder wat dan ook doodbloeden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:40

Sonja_vR schreef:
Als ECHT wilt weten wat je eet zou je alles in eigen beheer moeten houden.

sja, maar dan heb je helaas een lap grond nodig die voor de meeste mensen niet betaalbaar is.
eigenlijk zou je gewoon aan moeten kunnen op de blauwe ogen van de fabrikant, maar helaas.[/quote]

Hangt er geheel vanaf wat je wilt eten. Voor een koe of varken heb je inderdaad wel wat grond nodig. Maar voor kippen en konijn kan je al met een kleiner stukje volstaan. Of gewoon ieder jaar een ander paard nemen en de voorganger in de vriezer doen. :P

Overigens zijn er ook een aantal boerderijen waar ze vlees van eigen dieren verkopen. Heb je in ieder geval een idee hoe het dier geleefd heeft.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:43

Misschien moeten mensen eerst eens wat GOEDE informatie opzoeken over onverdoofd slachten, alvorens te zeggen dat ze maar zo kort lijden.

Ik vind het belachelijk om dat niet te vermelden. Je hoort als consument gewoon te weten wat je koopt. Je moet een keuze hebben.

Ik zal nooit iets kopen waarvan ik weet dat het halal/koosjer geslacht is of waarvan onderdelen halal geslacht zijn :n
Kan er ook echt niet bij dat zogenaamde ''dierenliefhebbers'' het niet boeit hoe hun vlees heeft geleefd..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:47

blokje schreef:
Maar als je eigen slacht dieren houd wordt dat ook vaak als zielig gezien of dat mensen je raar aan kijken.
Mijn buurvrouw wil een varken gaan houden in haar enorme kennel/hondenren. En die laten slachten bij de plaatselijke slager. Nou je had de buurt moeten horen :+
Ze werd direct uit gemaakt voor dierenbul terwijl dat varken het 100x beter zal hebben dan de gemiddelde varken. het zou buiten lopen, een stalletje hebben en gevarieerd voedsel krijgen.
Ik heb daar dus geen moeite mee. Haal soms ook wel een kippie bij me zwager lekker vers en het dier heeft zijn leven lang buiten gescharreld. Jammie!
Ik heb zelfs zelf dieren geslacht.

Vind ik dus echt bijzonder raar dat zoiets als zielig bestempeld wordt. Zou haar wel aanraden minimaal 2 varkens te nemen, het zijn gezelschapsdieren.

Heb altijd het idee dat mensen graag van alles roepen maar als puntje bij paaltje komt haken ze af. Voor vlees moet er een dier dood, zo simpel is het. Is net zo raar dat vlees in Nederland allemaal zo gesneden en verpakt is dat je bijna niet meer kunt herkennen wat voor dier het geweest is. In andere landen hangen de poten en stukken karkas gewoon aan een haakje in de winkel. Heb daar zelf echt geen problemen mee :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:48

Voor vlees meot een dier dood, maar de manier waarop kan behoorlijk verschillen. En dan kies ik voor regulier slachten. Als hij dan toch dood moet, dan iig op een humane manier.

Om de discussie nog verder aan te scherpen: als de rituele slachting mislukt, bijvoorbeeld omdat net dier een (niet-schadelijke) afwijking heeft oid wordt het dier doorgevoerd naar de reguliere vleesindustrie. Om hoeveel dieren dit per jaar gaat is niet duidelijk.
Wat vinden we daar van? Hierop zou dus ook niet genoteerd staan dat het halal-geslacht is (dar is het immers niet) terwijl het wel onbedwelmd geslacht is. De andere optie zou echter zijn het vlees weg te gooien. Hoe staan jullie hierin?
Laatst bijgewerkt door secricible op 19-07-13 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:52

Ik dacht dat dit topic ging over halal slachten, niet over bio industrie vlees v.s halal slachten.
Halal word altijd goed gepraat Door mensen die de bio industrie erger vinden. Het gaat er niet om wat erger is. Halal slachten moet maar kunnen omdat de Bio industrie erger is dan ofzo?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:53

Het vlees wat uit die slachthuizen komt waar ik geweest ben wordt als halal verkocht ;)

Fransje, klopt vind ik ook!
In frankrijk zie je de 'raarste' dingen op de markt. Moest ik ook wel ff aan wennen.
Maar inmiddels vind ik veel niet meer raar :P

Slachten, moet snel en zonder al te veel stress ben ik het ook wel mee eens.
Ik ben wel eens in een slachthuis geweest maar niet in een slachthuis waar ze ritueel slachten (dus zonder schieten maar direct keel door)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:53

Tsja, voor mij is het gewoon een puntje van geld. Ik kan als student gewoon geen biologisch vlees betalen. Mijn ouders halen alles bij 2 slagers in de stad die het bij speciale biologische boerderijen halen. Is overigens ook nog eens 10 keer lekkerder dan wat je in de supermarkt haalt, dus zelfs dat is een reden om meer geld ervoor neer te willen tellen, maar ik heb het nu gewoon echt niet. Mijn kansen op een goed betaalde baan zijn redelijk groot en zodra ik het geld weer heb, ga ik ook lekker weer alleen dat eten.
Tot die tijd hou ik het bij geen plofkip eten en vooral niet onnodig veel vlees eten.

Ik heb me eerlijk gezegd niet zoveel verdiept in Halal slachten. Ik dacht het grote verschil voornamelijk was dat het beest niet verdoofd is en dood gaat door een snede in de keel. Ik ging er eigenlijk niet vanuit dat het veel langer zou duren of dat dit vaak met "missnijden" gepaard gaat. Ik weet niet in hoeverre dit waar is? Ik vind namelijk wel dat je mag verwachten dat deze slagers enige kunde hebben wat betreft ze doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:55

VivaLaVida schreef:
Ik dacht dat dit topic ging over halal slachten, niet over bio industrie vlees v.s halal slachten.
Halal word altijd goed gepraat Door mensen die de bio industrie erger vinden. Het gaat er niet om wat erger is. Halal slachten moet maar kunnen omdat de Bio industrie erger is dan ofzo?

Hehe iemand die het zegt.

En het is echt niet zo dat halal vlees wél een goed leven heeft gehad.. Dat zou wel moeten, maar in de praktijk is het vaak anders, geldkwesties he.. Dus vanwaar de vergelijking?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:57

labyrinth schreef:
Tsja, voor mij is het gewoon een puntje van geld. Ik kan als student gewoon geen biologisch vlees betalen. Mijn ouders halen alles bij 2 slagers in de stad die het bij speciale biologische boerderijen halen. Is overigens ook nog eens 10 keer lekkerder dan wat je in de supermarkt haalt, dus zelfs dat is een reden om meer geld ervoor neer te willen tellen, maar ik heb het nu gewoon echt niet. Mijn kansen op een goed betaalde baan zijn redelijk groot en zodra ik het geld weer heb, ga ik ook lekker weer alleen dat eten.
Tot die tijd hou ik het bij geen plofkip eten en vooral niet onnodig veel vlees eten.

Ik heb me eerlijk gezegd niet zoveel verdiept in Halal slachten. Ik dacht het grote verschil voornamelijk was dat het beest niet verdoofd is en dood gaat door een snede in de keel. Ik ging er eigenlijk niet vanuit dat het veel langer zou duren of dat dit vaak met "missnijden" gepaard gaat. Ik weet niet in hoeverre dit waar is? Ik vind namelijk wel dat je mag verwachten dat deze slagers enige kunde hebben wat betreft ze doen.

Ze hebben niet alleen kunde nodig, maar ze moeten ook bekwaam zijn met het dier. En er moet een keurder bij zijn (ben even vergeten wat voor precies). Het dier mag het mes niet zen. Mooie theorie, maar helaas gaat het in de praktijk heel vaak anders. :n

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:57

Ik quote mijn bericht van pagina 2 nogmaals waarin staat dat het wel degelijk vaak mis gaat:

secricible schreef:
labyrinth schreef:
Ik kan me er totaal niet over druk maken, dood is dood en zolang dat binnen 5 seconden voorbij is vind ik het prima.

Een halal geslaxht dier, hierbij wordt onbedwelmd de keel doorgesneden dus doodgebloed. Zie o,a. Dit verslag http://edepot.wur.nl/41827
Het komt zeer regelmatig voor dat dit niet binnen 5 minuten afgelopen is, het duur wordt de keel doorgesneden, maar kan zich vocaal niet meer laten horen doordat de luchtpijp ook wordt doorgesneden. Voordat het dier hersendood is duurt veel en veel langer dan bij normaal slachten. Voornamelijk bij runderen is dit echt een afschuwelijke strijd omdat de hersenen nog een tijdje van zuurstof voorzien worden.
Daarnaast moet volgens de regels van de islam de snede in 1x gebeuren, hiervoor moet het dier dus gefixeerd worden in een bepaalde houding om dit mogelijk te maken. Een koe wordt op een speciale machine vastgebonden wat giga veel stress veroorzaakt. Vaak gaat het snijden zelfs daarna nog mis waardoor er vaker gesneden moet worden. Bij halalslachten zijn er gemiddeld 5,2 halen nodig om een rund te doden en zelfs dan is bij 1 op de 10 de halsslagader niet goed doorgesneden.

Imo absoluut barbaars vergeleken met normaal slachten waar vrijwel geen stress bij komt kijken en het dier vrijwel direct bedwelmd is doordat ze geschoten worden. Echt, afschuwelijk en ik weiger daar van te eten.

Blokje, dat is dan gewoon misleiding. Halalvlees mag niet bedwelmd zijn voor het leegbloed. Als het wel bedwelmd wordt moet dit omkeerbaar zijn. Bedwelmen dmv een schietmasker is niet onomkeerbaar en dus is het niet officieel halal. Dat er veel gefraudeerd word is een feit en dit os dus ook gewoon fraude.
Halalvlees dat bij de ah ligt is bijvoorbeeld eerst bedwelmd door middel van een elektrische schok. Het dier is dus niet bij als het gebeurt, maar de schok is zo licht dat het dier binnen 1minuut weer bij is en binnen 5 minuten weer in staat is om te eten.
Laatst bijgewerkt door secricible op 19-07-13 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:58

mayniac_val schreef:
Ik vind het een beetje hypocriet als mensen hierover gaan zeiken :+ Eet dan helemaal geen vlees, als je zo graag de moraalridder uit wilt hangen. Dood is dood, geslacht is geslacht. Alsof dieren bij een "gewone" slachterij het leuk hebben :roll:

Ohhh zit de wereld zo simpel in elkaar :D Tsjeeh.....

Dan ga ik ook maar weer legbatterei eitjes eten. Een ei = een ei en een kip die leeft die leeft en een legkip is een legkip :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:01

Colway schreef:
mayniac_val schreef:
Ik vind het een beetje hypocriet als mensen hierover gaan zeiken :+ Eet dan helemaal geen vlees, als je zo graag de moraalridder uit wilt hangen. Dood is dood, geslacht is geslacht. Alsof dieren bij een "gewone" slachterij het leuk hebben :roll:

Ohhh zit de wereld zo simpel in elkaar :D Tsjeeh.....

Dan ga ik ook maar weer legbatterei eitjes eten. Een ei = een ei en een kip die leeft die leeft en een legkip is een legkip :')

Ja, boeie hoe en wat, een paard die leeft, is gewoon een paard die leeft. Of dat nou 24/7 in stal is, of in de wei. Boeie!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:03

Ik was even op zoek naar een site met wat info, bij voorkeur een site die vóór het ritueel slachten is, om te kijken hoe zij vinden dat het moet en kwam dit tegen:
http://www.halal.nl/halal/eiwitten/de-r ... -slachten/

Op zich, vind ik hoe het hier staat helemaal niet zo erg. Punt twee is natuurlijk of het daadwerkelijk zo gebeurt. Maar dat is dan iets om naar te kijken, of je de handhaving beter kan maken.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 14:05

voor diegene die niet weet hoe koosjer en halal slachten gaat hierbij filmpje pas op bevat schokkende beelden
[...]
Laatst bijgewerkt door Appelflapje op 22-07-13 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:06

Nr 8: het dier mag geen pijn lijden :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:08

labyrinth schreef:
Ik was even op zoek naar een site met wat info, bij voorkeur een site die vóór het ritueel slachten is, om te kijken hoe zij vinden dat het moet en kwam dit tegen:
http://www.halal.nl/halal/eiwitten/de-r ... -slachten/

Op zich, vind ik hoe het hier staat helemaal niet zo erg. Punt twee is natuurlijk of het daadwerkelijk zo gebeurt. Maar dat is dan iets om naar te kijken, of je de handhaving beter kan maken.

Het staat er inderdaad erg mooi. Maar wat moest ik lachen om punt 8.
8. Het dier mag tijdens het slachten geen pijn lijden.

Er is wetenschappelijk bewezen dat het dier zeer veel pijn ervaart. Kan je nagaan hoe ze hun kop in het zand steken.

Er is niet voor niets een wet dat een dier zijn eigen dood niet mee mag maken. Maar voor geloof, mag een dier dit wel, en mag het lijden. Want iets wat niet bewezen is, is toch veel belangrijker dan iets dat wél bewezen is? Bah.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:09

Punt 12 is wat imo het halalslachten zo discutabel maakt. Dit punt is onmogelijk te combineren met punt 8

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:24

NathalietjeB schreef:
voor diegene die niet weet hoe koosjer en halal slachten gaat hierbij filmpje pas op bevat schokkende beelden
[...]

Ik kan toch heel wat hebben, maar hier word ik wel een beetje naar van.. ;(
Laatst bijgewerkt door Appelflapje op 22-07-13 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link uit quote verwijderd.

labyrinth

Re: halal voedsel zonder dat je t weet wat vind je daar van??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:35

Ik was redelijk verbaasd, moet ik eerlijk toegeven. Ik had verwacht dat het beest wel dood zou zijn toen zijn hals zo open werd gesneden. Had niet verwacht dat het beestje nog op zou staan. Vraag me af of dat altijd zo is?

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:40

Ik stel mij de vraag, wat vinden de vleeseters van halal en koosjer vlees hier zelf van die beelden?
Worden jullie daar niet misselijk van? %)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:42

labyrinth schreef:
Ik was redelijk verbaasd, moet ik eerlijk toegeven. Ik had verwacht dat het beest wel dood zou zijn toen zijn hals zo open werd gesneden. Had niet verwacht dat het beestje nog op zou staan. Vraag me af of dat altijd zo is?

Daar gaat het nou net om bij halal en ja, dat gaat dus altijd zo. Het dier moet onbedwelmd doodbloeden. Enige optie is een bedwelming die tijdelijk is, bijvoorbeeld dmv lichte electroschok. Het dier word dan zo minimaal verdoofd dat het binnen 1 minuut weer bij is.
Edit: in dit filmpje gaat het om koosjer, maar het idee is hetzelfde, de gedachtegang er achter ook.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:44

Die snee was ook helemaal niet volgens de regels.. :n Wel beter in dit geval, anders had het nog langer geduurd voor de koe.. Maar een halssnede doet een dier extra veel pijn omdat daar veel pijnreceptoren zitten..

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:53

secricible schreef:
labyrinth schreef:

Daar gaat het nou net om bij halal en ja, dat gaat dus altijd zo. Het dier moet onbedwelmd doodbloeden. Enige optie is een bedwelming die tijdelijk is, bijvoorbeeld dmv lichte electroschok. Het dier word dan zo minimaal verdoofd dat het binnen 1 minuut weer bij is.
Edit: in dit filmpje gaat het om koosjer, maar het idee is hetzelfde, de gedachtegang er achter ook.

Nee, dat wist ik wel. Maar ik ging er vanuit dat wanneer je een goede snede door de hals haalt, het beest echt snel dood is en niet zoals in dit filmpje na 15 seconden als het los is nog een poging kan doen om op te staan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:57

labyrinth schreef:
secricible schreef:

Nee, dat wist ik wel. Maar ik ging er vanuit dat wanneer je een goede snede door de hals haalt, het beest echt snel dood is en niet zoals in dit filmpje na 15 seconden als het los is nog een poging kan doen om op te staan.

Natuurlijk niet, het is echt niet zo dat de hersenen meteen geen bloed meer hebben (en dus zuurstof). Die werken nog gewoon even. Duurt vaak wel een paar minuten voor het dier buiten bewustzijn is waarna het overlijdt, en dat loopt vaak nog op door verkeerde sneedes.