Verdronken Ivan (16) kon niet zwemmen en was eigenwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:37

Netje schreef:
karlijn1985 schreef:
Tuurlijk mag de vader vragen om geld, dat is z'n goed recht.
Wat ik alleen niet begrijp, die mensen wonen in NL, waarom?! Omdat ze het hier naar hun zin hebben neem ik aan. Anders waren ze wel weer teug gegaan naar Turkije na een faillissement.

... misschien wel omdat dat niet mag van de schuldsanering. Misschien wel omdat hij eerst zijn schulden afbetaald moet hebben. Misschien wel omdat hij geen geld heeft om de reis te betalen voor zijn hele gezin naar Turkije. Misschien wel omdat zijn kinderen hier op school zitten.

Knap dat jij weet dat hij het kennelijk naar zijn zin heeft. Maar goed dat hij de reacties hier niet leest !

Dat dus.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:40

Dus geen sprake van niet mogen zwemmen wegens geloof, wat eerder wel ter sprake werd gebracht?

even over de vergoeding van de gemeente, de familie moet het eerst onderling voor elkaar krijgen. Eventueel is er vergoeding via de gemeente mogelijk, als het anders niet is, deze jongen mag ook in Turkije begraven worden, maar er zal tot en met de grens in Nederland betaald worden. Kosten als transport naar het vliegveld, bewaring van het lichaam etc. Alles vanaf de vlucht moet zelf bekostigd worden.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:44

Sirius_ schreef:
Dus geen sprake van niet mogen zwemmen wegens geloof, wat eerder wel ter sprake werd gebracht?

dat is een ander topic :(

Sirius_

Re: Verdronken Ivan (16) kon niet zwemmen en was eigenwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:47

Woeps. Kon de plaatsnaam al niet thuis brengen. Excuus..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:48

Als eerste, voor een autochtone Nederlander is dit moeilijk of niet te begrijpen, maar voor de gemiddelde turk is begraven worden in het land van herkomst een zéér, zéér belangrijke waarde. Of je hier nu twee jaar woont of al drie generaties. Dat mag je gek vinden, overdreven maar het IS gewoon zo. Het niet kunnen schenken van een begrafenis in Turkije voor een overleden zoon geeft een vreselijk gevoel. Zijn er geen mensen hier die zich vreselijk voelen als ze geen geld hebben om hun overleden dierbare een nette kist te kunnen kopen?

Als tweede, nergens zegt deze man die net zijn zoon is verloren en nog vol emoties zit, dat jullie moeten gaan opdraaien voor de begrafeniskosten. Laat staan dat de gemeente moet betalen met jullie belastingscenten.
Hij vraagt enkel begrip en respect voor zijn probleem. En ookal zie jij dat misschien dan niet als probleem, voor hem is het dat wel. En hij vraagt aan mensen die willen en kunnen, of ze hem niet willen helpen.
Als jij dan zelf denkt dat het belachelijk is om je geld daar aan uit te geven, hou je geld dan in je portemonnee en geef het uit aan een pakje sigaretten of zak chips of wat je hartje maar begeert.
Maar er zijn mensen, en waarschijnlijk zal dat voornamelijk mensen uit de Turkse gemeenschap zijn, die wel weten waarom het zo belangrijk is voor die man dat zijn zoon in Turkije begraven kan worden. En die mensen die het begrijpen en het belangrijk vinden, die zullen hem met veel naasteliefde verder helpen. Meer niet.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:58

Ik vind het persoonlijk wel weer lekker "zeikerig nuchter Hollands" om te zeggen dat die man een bedelaar is en dat hij het zelf maar moet regelen. Geven we zo weinig om onze medemens dat we zo hard tegen elkaar zijn? Die man heeft net zijn zoon verloren en zit duidelijk al in de stress om geld. Dan zijn dit harde woorden hoor..... Je kan hem toch op z'n minst een positieve vibe gunnen door er nog wat goede woorden tegen aan te gooien, in plaats van zijn wanhoop keihard af te straffen. Het is ook maar een mens hoor, geen vreemdeling of "allochtoon die hier niet hoort"....

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:47

Ik snap nooit zo goed wat het uitmaakt of een Nederlander in Turkije geld zou krijgen. Dat valt me ook een beetje op aan discussies over vluchtelingen, dat 'wij' in [gevaarlijke plaats] ook niet met open armen ontvangen zouden worden. Waarom is dat van belang? Is het niet fijn dat je hier als buitenlander bijna als mens wordt behandeld? ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 00:21

Ik ben het vaak oneens met Rowdine maar in dit topic sta ik helemaal achter haar berichten !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 01:18

Electra63 schreef:
Ik ben het vaak oneens met Rowdine maar in dit topic sta ik helemaal achter haar berichten !!

Hahaha wat leuk! :D
Gelukkig zijn er meer mensen die vinden dat deze man gewoon het juiste doet en een fijn afscheid voor zijn zoon wil in zijn land van herkomst.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 01:39

Netje schreef:
Amorosa schreef:
Wat is er mis met onze Hollandse aarde denk ik dan? Ik vind het persoonlijk ook vreemd dat je als je in de schuldsanering zit, geen verzekering hebt, maar gedane zaken nemen geen keer!
Cremeren is goedkoper, of zou dat niet mogen vanwege het geloof?

Bedelen voor een begrafenis, sja.. ik ga niet doneren, zeker niet omdat 'wij' dan mogen betalen voor een ticket naar Turkije? Je woont hier toch?
Ik las ook iets over dat die vader wel in een nieuwe auto rijdt en als je in de schuldsanering zit, krijg je kwijtschelding en vergoedingen. Hoezo is er geen geld voor die verzekering? Dat hoeft niet zoveel te kosten.. maar wederom; gedane zaken nemen geen keer.

Als ik zo'n reactie lees, dan schaam ik me om Nederlandse te zijn. Wat een ongelofelijk grof en bot stukje.

Dan kijk ik naar je onderschrift en denk: dat hoop ik oprecht voor jou (~Doe wat je altijd doet en je krijgt wat je altijd kreeg~ ), dit dan in de context van je eigen berichtje hierboven....

Nou zeg! Inderdaad.

En dan nog even een toevoeging op de reactie van netje: lijkt me logisch dat als je in de schuldsanering zit, je geen geld gaat uitgeven aan een uitvaartverzekering! Dan zijn er wel andere dingen waar het geld aan op gaat zoals huur, gas/water/licht, ziektekostenverzekering. De hoogstnoodzakelijke dingen om te kunnen overleven met een gezin van 5 kinderen!

En ze wonen in Nederland ja, twee jaar al maarliefst!

Ik vraag me af Amorosa: ben jij ooit een naaste verloren? Enig idee hoe je je dan voelt? En wat wil je dan als laatste doen voor die persoon? Een uitvaart geven in de sfeer van de persoon die overleden is.

In het geval van deze vader kan ik me zo goed voorstellen dat hij die jongen een uitvaart wil geven die bij hem past! Het is het laatste wat je als ouders voor je kind kunt doen!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:19

Rowdine schreef:
Ja, zomaar iets wat je hebt geopperd zonder enige fundering. Ik vind dat je nogal wat uitspraken doet. Niet bijzonder chique als je het mij vraagt.

Ik verwijs nogmaals naar mijn eerdere reactie en de OP, want ik heb niet het idee dat je mij begrijpt.

Dit is natuurlijk een uitzonderlijke situatie: een jongen komt om, omdat hij niet kan zwemmen en tóch het water in gaat.
Er volgt ongetwijfeld een onderzoek of de bordjes daar voldoende zijn (geweest) om dit eventueel te voorkomen en het blijft niet bij een bespreking in de gemeenteraad.
Het kan dus zomaar zijn dat de gemeente wel degelijk (deels) aansprakelijk is, zodat de jongen alsnog in Turkije begraven kan worden.
Dus zo'n fantast ben ik niet. ;)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:39

ulyse schreef:
Als je in de schuldsanering zit, ben je verplicht om een begrafenis verzekering te hebben. Er mogen tijdens deze sanering geen nieuwe schulden ontstaan.

Verder is het in en in triets voor alle nabestaanden. 16 jaar is veel te jong.

Hoe kom je daar bij?? Dat is helemaal niet waar, ze kunnen een begrafenisverzekering helemaal niet verplichten in een schuldsanering...

Ik vind het heel triest voor de familie. Ik kan goed begrijpen dat de vader om hulp vraagt. Als ik met familie in het buitenland zou wonen dan zou ik het ook fijn vinden als mijn kind/moeder/vader begraven wordt bij de rest van de familie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:09

Rowdine schreef:
Electra63 schreef:

Hahaha wat leuk! :D
Gelukkig zijn er meer mensen die vinden dat deze man gewoon het juiste doet en een fijn afscheid voor zijn zoon wil in zijn land van herkomst.

Natuurlijk. Ik erger me kapot aan Nederlanders die meteen gaan gillen over het feit dat deze mensen uit Turkije komen. Het is altijd hetzelfde liedje en het zegt heel, heel veel over die mensen die meteen schreeuwen. Wat een nare persoonlijkheid moet je dan hebben. Geen enkele empathie, nee hoor, we vallen over de Turkse nationaliteit. Wat ik me afvraag is, of die mensen zelfs wel eens in een ander land hebben gewoond? Er zijn zat Nederlanders die jarenlang in het buitenland wonen (Belgie/Spanje e.d.) en als ze doodgaan ook gewoon in NL begraven worden. Alleen hebben de meeste NLers het geluk dat ze wat rijker zijn en dat zaken als verzekeringen hier in NL in principe goed geregeld zijn (de meeste NLers zijn zelfs oververzekerd!). Maar verdiep je eens in een land waar dat anders is en tel dat op bij iemand zijn situatie. Empathie lijkt ver te zoeken in ons harder wordende land. Jammer. Veel NLers kunnen nog een hoop leren van de Turken, dat is me allang duidelijk!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:24

Kwanyin schreef:
Als eerste, voor een autochtone Nederlander is dit moeilijk of niet te begrijpen, maar voor de gemiddelde turk is begraven worden in het land van herkomst een zéér, zéér belangrijke waarde. Of je hier nu twee jaar woont of al drie generaties. Dat mag je gek vinden, overdreven maar het IS gewoon zo. Het niet kunnen schenken van een begrafenis in Turkije voor een overleden zoon geeft een vreselijk gevoel. Zijn er geen mensen hier die zich vreselijk voelen als ze geen geld hebben om hun overleden dierbare een nette kist te kunnen kopen?

Als tweede, nergens zegt deze man die net zijn zoon is verloren en nog vol emoties zit, dat jullie moeten gaan opdraaien voor de begrafeniskosten. Laat staan dat de gemeente moet betalen met jullie belastingscenten.
Hij vraagt enkel begrip en respect voor zijn probleem. En ookal zie jij dat misschien dan niet als probleem, voor hem is het dat wel. En hij vraagt aan mensen die willen en kunnen, of ze hem niet willen helpen.
Als jij dan zelf denkt dat het belachelijk is om je geld daar aan uit te geven, hou je geld dan in je portemonnee en geef het uit aan een pakje sigaretten of zak chips of wat je hartje maar begeert.
Maar er zijn mensen, en waarschijnlijk zal dat voornamelijk mensen uit de Turkse gemeenschap zijn, die wel weten waarom het zo belangrijk is voor die man dat zijn zoon in Turkije begraven kan worden. En die mensen die het begrijpen en het belangrijk vinden, die zullen hem met veel naasteliefde verder helpen. Meer niet.

Helemaal mee eens!

Wat een ontzettende bekrompen reacties van sommige bokkers. :n

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:32

maikeltje schreef:
Ik vraag me af Amorosa: ben jij ooit een naaste verloren? Enig idee hoe je je dan voelt? En wat wil je dan als laatste doen voor die persoon? Een uitvaart geven in de sfeer van de persoon die overleden is.

In het geval van deze vader kan ik me zo goed voorstellen dat hij die jongen een uitvaart wil geven die bij hem past! Het is het laatste wat je als ouders voor je kind kunt doen!

Even hier op inhakend: Al mijn familieleden (incluus ikzelf) hebben allemaal en overlijdensverzekering. Van dat geld wordt een passende uitvaart voor gekozen. Hoe langer het budget, hoe kleiner de uitvaart. Ik ben dan ook van mening dat ieder zelf opdraait voor zijn / haar uitvaart. En mocht iemand toch willen dat het anders moet dan moet die persoon zelf maar geld bijleggen. Als mijn oma zal overlijden zal dit waarschijnlijk een uitvaart in besloten kring worden. Niet omdat zij het zo wil, maar omdat het geld er simpelweg niet is.

De mogelijkheden voor deze vader houden op bij het begraven in Nederland en evt later - op eigen kosten - verslepen naar Turkije. Mocht ikzelf in het buitenland gaan wonen en daar overlijden, en mijn familie willen dat ik in Nederland wordt begraven dan zullen zij (of ikzelf, ik ben dan zelf immers weggegaan) voor die kosten opdraaien. Er is namelijk niemand die mij heeft gevraagd om Nederland te verlaten.

En wellicht kom ik nu wel over als harteloze en bekrompen bokker, maar ik ben van mening dat je - ongeacht welke situatie - moet roeien met de riemen die je hebt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:53

Winged schreef:
maikeltje schreef:

Even hier op inhakend: Al mijn familieleden (incluus ikzelf) hebben allemaal en overlijdensverzekering. Van dat geld wordt een passende uitvaart voor gekozen. Hoe langer het budget, hoe kleiner de uitvaart. Ik ben dan ook van mening dat ieder zelf opdraait voor zijn / haar uitvaart. En mocht iemand toch willen dat het anders moet dan moet die persoon zelf maar geld bijleggen. Als mijn oma zal overlijden zal dit waarschijnlijk een uitvaart in besloten kring worden. Niet omdat zij het zo wil, maar omdat het geld er simpelweg niet is.

De mogelijkheden voor deze vader houden op bij het begraven in Nederland en evt later - op eigen kosten - verslepen naar Turkije. Mocht ikzelf in het buitenland gaan wonen en daar overlijden, en mijn familie willen dat ik in Nederland wordt begraven dan zullen zij (of ikzelf, ik ben dan zelf immers weggegaan) voor die kosten opdraaien. Er is namelijk niemand die mij heeft gevraagd om Nederland te verlaten.

En wellicht kom ik nu wel over als harteloze en bekrompen bokker, maar ik ben van mening dat je - ongeacht welke situatie - moet roeien met de riemen die je hebt.

Heel verstandig dat jullie wel verzekerd zijn. Jullie financiële situatie is waarschijnlijk ook heel anders.
Dus ja, ik vind dat je heel kort door de bocht reageert en weinig empathie toont.

Want je weet de reden niet waarom deze mensen naar Nederland zijn gekomen. Het kan heel goed zijn dat hun bestaan in hun eigen land uitzichtloos was en dat deze mensen hun vertrouwde omgeving en familie hebben moeten achterlaten in de hoop hun kinderen een betere toekomst te kunnen bieden in Nederland. Maar dat is slechts speculeren.

Dat jouw oma een bescheiden uitvaart krijgt zal haar keuze misschien wel zijn. Ze heeft er jaren over kunnen denken immers en tijd genoeg gehad om dingen te regelen zoals ze het had willen hebben.
Mij persoonlijk maakt het ook niet uit wat er met mij gebeurt als ik er niet meer ben, voor mijn part graven ze een gat in mijn achtertuin, zolang mijn nabestaanden er maar een goed gevoel bij hebben vind ik het prima.

Deze mensen wonen pas twee jaar hier, hele familie zit waarschijnlijk nog daar. De beste man mag van mij best uitspreken wat hij het liefste heeft voor zijn zoon. Iemand een laatste eer willen bewijzen is iets heel menselijks. En kost bovendien een hoop centen want uitvaartondernemingen zijn uitzuigers die grif misbruik maken van de situatie omdat in de regel heel snel beslist moet worden.

Mijn vader was goed verzekerd en hebben wij laten cremeren volgens zijn eigen wens. Maar wij hebben ondanks dat nog flink bij moeten betalen. Belachelijk wat er gevraagd wordt voor een simpele kist of voor het vervoeren van het stoffelijk overschot! Afijn, dat is een andere discussie.

Maar ik kan me helemaal indenken dat een uitvaart, net als een trouwerij, op een hele andere manier gedaan wordt in Turkije dan in Nederland. Die mensen hebben hun eigen tradities en ik kan me goed voorstellen dat je dat op je eigen manier geregeld wil hebben. Niet over 10 jaar maar meteen.
Dat die jongen op korte termijn in Nederland zou komen te overlijden had niemand kunnen voorzien en dat is ook niet het eerste wat je regelt wanneer je een nieuw bestaan moet opbouwen in een vreemd land met hele andere gebruiken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:56

Amen, Maikeltje!! Jij snapt 'm. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:01

Winged schreef:
maikeltje schreef:

Tja een uitvaartverzekering blijkt bij overlijden sowieso meestal niet bepaald toereikend. Je dekt wel een groot deel van de kosten en laat je nabestaanden niet de gehele uitvaart betalen. Netjes is het wel.
Als je echter al geen geld hebt om voor ieder gezinslid een uitvaartverzekering te betalen, dan kan je natuurlijk je zoon al helemaal nooit in het land van herkomst, hetgeen naar Turkse gebruiken meer dan normaal is, begraven.
Deze man roeit prima met de riemen die hij heeft, hij zit in de schuldsanering. Dan zijn het geen riemen meer, maar kleine peddels waarmee je een grote boot probeert vooruit te krijgen. Deze mensen hebben het, juist omdat zij in de sanering zitten, al bijzonder zwaar.
Het is toch zijn goed recht om te vragen om donaties? Dat staat wat mij betreft volledig buiten 'roeien met de riemen die je hebt', of het nemen van verantwoordelijkheid zoals al eerder in dit topic is geopperd.

edit: typo

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:26

Winged schreef:
maikeltje schreef:

Jij bent gewoon iemand die is opgegroeid met een ik-mentaliteit. "Ieder voor zich". Niks mis mee, als jij geen hulp verlangt van anderen in een zware periode hoef jij je ook helemaal niets aan te trekken van iemand anders met een moeilijke situatie. Er is niemand, ook die man niet, die verlangt dat jij in je portemonnee gaat zitten.

Maar, er zijn ook mensen, en in de cultuur van die man is dat veel voorkomend, die leven in een "wij"-cultuur. Samen sterk, solidariteit, samen elkaar door moeilijke momenten helpen en vinden dat je elkaar als gemeenschap steunt. Die mensen zullen zich aangesproken voelen en die mensen kunnen steunen. Is dat erg? Nee, iedereen doet toch met zijn geld wat hij wilt? Of dat nu een nieuw paar schoenen kopen is of schenken aan iemand om een begrafenis in een ander land te regelen. Dus ik begrijp die hele ophef hier niet. Alsof de man met hoge poten de gemeente aansprankelijk stelt en eist dat zij alles betalen. Dat staat nèrgens. Als je vindt dat die man zelf maar moet opdraaien voor alles hou je gewoon je geld bij je en niemand die je daar boos voor gaat aankijken.

En inderdaad maikeltje, het laatste waar ik-zeker als ik het al niet breed heb-aan zou denken bij de verhuis naar een nieuw land is de uitvaartverzekering van mijn tienerzoon. Dan denk je aan geld voor school en een toekomst te regelen, niet zijn dood. Ik vraag me af of het wel een standaard regeling is voor Nederlanders die met hun kinderen naar het buitenland verhuizen.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:38

Ik ben het eens met Maikeltje, Rowdine en Kwanyin, dus ga dat verder niet herhalen :P
Buiten alle goede redenen waarom iemand dat zou mogen vragen, mag vragen toch sowieso? Hij vraagt het aan particulieren die vrij zijn om wel of niet te doneren. Crowdfunding en dat soort initiatieven vinden we normaal toch ook niet raar? Ik kwam laatst op dreamordonate.nl waar mensen kunnen doneren voor initiatieven die zij de moeite waard vinden; soms voor dromen, soms voor broodnodige dingen die niet vergoed worden. Niet geschoten is altijd mis toch? Ik vind het slim en de beste man komt in het artikel niet inhalig of onredelijk over (hoe hij bijv. vermeldt dat hij de gemeente niet de schuld geeft). Ik zou willen dat ik soms wat meer lef had om dingen te vragen of zeggen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:48

Kwanyin schreef:
Jij bent gewoon iemand die is opgegroeid met een ik-mentaliteit. "Ieder voor zich". Niks mis mee, als jij geen hulp verlangt van anderen in een zware periode hoef jij je ook helemaal niets aan te trekken van iemand anders met een moeilijke situatie. Er is niemand, ook die man niet, die verlangt dat jij in je portemonnee gaat zitten.

Ik wil best die man hulp bieden, maar dan in de vorm van mentale steun. En als het een 'wij' cultuur is waar die man vandaan komt dan kan hij eventueel ook beroep doen op zijn eigen familie, of zijn eigen land. Want die ben ik in dit hele verhaal nog nergens tegengekomen.

Daarnaast: Ik steun al behoorlijk veel goede doelen, dat terzijde.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:54

Een wij-cultuur is niet landeigen. Dat gaat over de grenzen heen en ook hier zijn er mensen die in zo'n cultuur zijn opgegroeid. Zelfs echte Nederlanders.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:56

Kwanyin: Bij deze bedankt dat ik geen echte Nederlander ben :Y)

Ik zeg toch nérgens dat het landeigen moet zijn? En daarnaast: Ik lees nog steeds nergens iets over zijn familie of eigen land. Laten we wel wezen, in hun cultuur is het wel vaak 'familie eerst'. Waar is die hele familie dan nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:57

Winged schreef:

Ik zeg toch nérgens dat het landeigen moet zijn? En daarnaast: Ik lees nog steeds nergens iets over zijn familie of eigen land. Laten we wel wezen, in hun cultuur is het wel vaak 'familie eerst'. Waar is die hele familie dan nu?

We weten toch helemaal niet of zij nog familie hebben en hoe hun financiele toestand is?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:00

Winged schreef:

En ik zeg toch nergens dat je geen echte Nederlander bent? :?
Ik zeg enkel dat er ook Nederlanders zijn die volgens "wij" denken en niet "ik". Net zoals er Nederlanders zijn die als "Ik" denken.
Je weet niet waar die famile is, je weet niet waarom die man hier is, je weet niet of die familie misschien ook te arm is..dat kan je enkel speculeren. Maar jij zegt wel dat hij het dan maar in zijn eigen land moet gaan zoeken of bij zijn eigen familie die hulp. Ik zeg alleen dat "wij" niet samen hoort te vallen daarmee maar er ook andere mensen zijn die hem misschien wel willen helpen. Dat het in hun cultuur vaak "familie eerst" is, is waar. Maar dat wil niet zeggen dat er hier geen gemeenschappen en gezinnen zijn waar dat niet voor geldt.