Dode wolf gevonden in Nederland!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:47

Cayenne schreef:
Iris82 schreef:
Is het te verwachten dan dat een wolf kinderen en hondjes van wandelaars aan zou vallen dan?

Nooit Roodkapje gelezen? -O-

Nog steeds niet door dat Roodkapje een sprookje is ?

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:52

We moeten nog maar niet te veel speculeren. Het feit ligt er nou eenmaal dat er ook mensen zijn die een wolf in huis hebben. Ik ben zelfs een paar jaar geleden een man tegen gekomen die met zijn wolf en kleindochter aan het wandelen was op een fietspad. (Hij vertelde me dat hij deze op legale manier vanuit Canada meegenomen had als pup.) Het was een prachtig maar schuw dier.
Maar als de wolf niet langer in huis is te houden moet men er van af. Kijk maar eens op de site van de wolvenopvang in Belgie(zat voorheen in Brabant). Misschien is deze wolf gewoon gedumpt.

Voor iedereen die bang is voor hun kinderen of hondjes......dat noemen ze het "Roodkapjesyndroom".

Maar of de wolf genoeg ruimte heeft om als roedel te jagen? Ik ben bang van niet. Hoewel een goed jachtdier wèl welkom zou zijn in de verschillende natuurgebieden in Nederland.
Ik blijf deze berichten hier en in de media volgen. Interessant.

Silvia

Re: Dode wolf gevonden in Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:49

Eerst maar eens afwachten of het aangereden dier echt een wolf is. Ik neem aan dat ze eerst hebben gekeken of het dier gechipt is? :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:33

Wolven zijn niet als huisdier te houden, tenzij je ze houdt als in een dierentuin/wildpark.
Er zijn hondesoorten die sprekend op wolven lijken.
Met een volwassen wolf ga je niet samen met je hondjes een rondje door het park maken.
Er zijn experimenten gedaan een groep ervaren trainers wolvenpups te laten temmen als een huishond. Ging aardig tot de dieren volwassen werden, toen ging het in 100% van de gevallen mis.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:02

sja, hoe mooi ik wolven ook vind... zie ik idd ook wel veel problemen bij wolven in de Nederlandse "natuur

het zou in een gebied als de Oostvaarder plassen een uitkomst kunnen zijn, een hele flinke vermindering van grazers , maar ja, we wonen in een natuurloos land...de parken en postzegels die natuur genoemd worden en sufbeheerd worden zijn mooi(soms) maar het blijven postzegels en parken met her en der een verbinding tussen de gebieden, de fauna is grotendeels uitgezet en gereguleerd(soms uitermate slecht, soms wat minder beroerd)
en ik vraag me af of een roedel wolven zich kan handhaven zonder voor overlast te zorgen welke hen de kop kan kosten in ons overgereguleerde landje vol bureaucraten.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:05

Wolven zijn prachtig, en als er in Nederland ook de RUIMTE was voor wolven om weg te trekken, zou ik het alleen maar heel gaaf vinden. Maar... Als wolven wegtrekken heb je kans dat ze alsnog vee aanvallen, als ze in de buurt van de boerderijen komt. Dan krijg je weer het gedoe dat iedereen wil dat ze weer weggaan.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:17

Tessaaaah schreef:
Wolven zijn prachtig, en als er in Nederland ook de RUIMTE was voor wolven om weg te trekken, zou ik het alleen maar heel gaaf vinden. Maar... Als wolven wegtrekken heb je kans dat ze alsnog vee aanvallen, als ze in de buurt van de boerderijen komt. Dan krijg je weer het gedoe dat iedereen wil dat ze weer weggaan.

Hier ben ik het mee eens.. Ik wil er liever niet aan denken wat er KAN gebeuren als ze te weinig ruimte/voedsel kunnen vinden. Maar je kan ze niet stoppen door een bordje aan de grens te zetten. Ik wacht gewoon af wat er gebeurd en ik hoop dat er niks bijzonders gebeurt.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 14:22

En als uit het onderzoek blijkt dat het echt een wolf is....wat denken jullie dan is hij een ontsnapte wolf...is die er misschien neergelegd...of is het inderdaad een zwervende wilde wolf? Dat hij een hond is of kruising geloof ik steeds minder....dan zal iemand zijn hond toch wel missen? En zou dus de eigenaar zich al hebben gemeld? idem dito met een ontsnapte...lijkt me dat je dan als eerste de politie waarschuwd....

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:26

lieveli schreef:
Het kan ook zijn dat de wolf er gewoon is neergelegd. Net zoals het vosje op Texel ooit.

Dat zei mijn man dus gisteren ook.
Dier ziet er goed uit en als jij als automobilist een 'wolf' aanrijd dan meld je dat toch even netjes?

Hij denkt ook dat het neer gelegt is.

We zullen het van de week horen

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 15:52

setteke schreef:
Lijkt mij meer de taak van een jachtopziener. Alsof iedere boer een geweer heeft en wildwest gaat spelen, denk het niet.

Dat zal je vies tegenvallen, bijna elke boer heeft wel een geweer hangen, maar niet iedereen weet dat.[/quote]

_O- die simpele luchtbuks?Kom op doe even normaal.
Ik ben zelf actief in de jacht en kan je garanderen dat de gemiddelde nederlandse boer niet eens weet hoe je een wapen laadt.
En zoveel boeren jagers zijn er ook niet meer,het is hier geen amerika :roll:[/quote]

Ik normaal doen? wat is dit nou weer voor kinderachtige reactie? word volwassen, en nee ik heb het niet over een luchtbuks als zou dat ook al genoeg zijn, maar als jij de geweldige jager hier bent ,goodluck, cya :evaw:

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:08

In heel veel landen leven wolven prima samen naast mensen, soms ook dicht bij steden e.d. Je hoort toch nooit verhalen dat mensen aangevallen worden door wolven of huisdieren? Gebeurd ook zelden tot nooit. Ze zouden hier ook kunnen leven. Zelfs vee in de wei wordt niet vaak prooi van de wolf. Helaas zijn er nog veel mensen die in Roodkapje geloven.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:28

Ik snap de angst voor wolven eigenlijk niet zo, we hebben in Nederland volgens mij een heleboel wilde zwijnen en die zijn voor ons een stuk gevaarlijker dan wolven als die hier al heen komen word de populatie nooit zo groot.

Trouwens vind ik het een beetje onzinnig om verlies van vee als reden te zien om geen wolven te willen. We hebben hier in nederland toch alleen maar postzegel weilandjes. Gewoon een goede omheining erom en de kans op opgevreten vee word minimaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:39

Zwijnen gevaarlijk? Dat valt nogal mee hoor...
De zwijnen die ik in mijn leven gezien heb(en dat zijn er véél)hebben mij nooit in gevaar gebracht.
Hoogstens zijn ze wat agressiever als ze jongen hebben.

Verder ben ik wbt dat vee ook niet zo bang.
In de echte 'wolvenlanden' doen ze er volgens mij ook niet zo spastisch over...
En hier is het al paniek met 1 (dode) wolf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:16

De 'wolf' wordt opgezet in het naturalis.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:20

Lijkt mij dat het territorium van een wolf zo groot is, dat deze niet stopt bij de grens :? Dan zou Nederland dus maar een deel van een territorium van een klein roedeltje zijn. Dus zeg bijvoorbeeld dat van die 20 wolven in Duitsland 6 besluiten de grens over te gaan zo nu en dan, dan heb je hier dus af en toe wat wolven lopen. De kans is zéér klein dat ze dan direct gaan moorden en doen.

Wolven hier uitzetten ben ik tegen, maar als de wolven zelf besluiten zo af en toe een rondje door Nederland te cruisen, prima.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:47

Ik zie het eigenlijk wel gebeuren wolven in nederland. We bieden genoeg voedsel en ruimte voor ze. Nederland is een kleine 34000km2. Wolven hebben territoria tussen de 200 en 2000km2. In het zuidoosten van europa hebben ze territoria tussen de 300 en 400km2. Dat betekend dat er kwa oppervlak ruimte voor ze is.
Duits/nederlands onderzoek wijst bovendien uit dat er in nederland ruimte zou zijn voor meer dan 20 roedels. Dis is gebaseerd op voedselaanbod, drukte, gebieden en ruimte.

Onze wild-populatie is sterk en rijk. Dat maakt dat voor wolven er veel voedsel is. Solitaire wolven jagen op kleinere dieren dan roedels. Voor beide hebben we genoeg. Konijnenplagen zie je bijna overal. Maar herten en zwijnen zijn in bepaalde delen van nederland ook een probleem. Hoe groter de roedel, hoe lastiger of groter de prooi. Maar een solitaire wolf gaat niet in z'n uppie een hert vangen als er ook konijnen of knagers om de hoek zijn. Veel makkelijker.

Ik heb in het oostblok wel gehoord van boeren die wat klein vee kwijt raakte. Maar ook van zat boeren die dat niet hadden. Wolven houden niet van bepaalde dingen, bv schrikdraad en klapperdraad. In slowakije en polen hebben veel boeren nog echte waakhonden. Wolven houden ook daar niet van. Maar een schaap of geit binnen een afrastering die niet kan vluchten (en meestal een stuk minder vit dan een hert), ja dat is een makkelijke prooi.

Overigens zijn europese wolven niet die volgevreten beesten die je in artis ziet. Het zijn schrale schuwe beesten. Ik ben in minstens 5 landen bewust opzoek geweest naar ze, meerdere keren. Heb er in totaal 3x 1 gezien en 1x een roedel. Ze zijn vlug, ze houden niet van mensen en ze zijn slimmer dan ze op te zoeken. Bovendien, ze weten dat wij roofdieren zijn, geen prooidieren.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:59

anneliesdj schreef:
tamary schreef:
Zijzelf.
Wolven zijn territoriaal en zullen onbekende wolven in hun gebied verjagen/doden. Je zal dus geen ongebreidelde groei krijgen enkel gebaseerd op het voedselaanbod. Enkel het alpha paar krijgt jongen (wel zo fijn, want rest is familie) en die dieren vertrekken als ze ergens tussen de 2 en 4 jaar zijn om zelf een territorium te zoeken, dieren die dat niet lukt sterven grotendeels. Het is niet voor niets dat de populatie zo langzaam groeit.

Ja dat denk je. Niet alleen het alphapaar krijgt jongen, dat is achterhaald.
En als er veel vreten is, is het territorium kleiner en overleven er meer.
Gewoon logisch gevolg.

maar als jij een paar heb wat geen alpha paar is worden de jongen vermoord door de andere

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:02

Ik vind dat wolven simpelweg niet in Nederland passen, zou zonde zijn voor de moeite en voor die mooie dieren. Die beesten worden dan constant voor de sokken gereden door auto's.. Het beetje natuurgebied dat we hebben is ook recreatiegebied en dus lopen daar weer veel mensen met honden, ik zie dat mis gaan. Ook al zijn wolven schuwe beesten.

Prachtige beesten, dat wel. Maar ik denk niet dat Nederland ze een mooie plek kan bieden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:20

Maartje1990 schreef:
Ik blijf de combi Nederland en overbevolkt erg apart vinden. Want waar halen 'ze' dat in godsnaam vandaan? Wanneer is een land overbevolkt? Want zoals ik al eerder in een post zei, 17% van Nederlands is maar (!!!) bevolkt. Wat nou overbevolkt?!

En vergelijk dat eens met andere landen. Kijk eens hoeveel oppervlakte wij hebben aan asfalt? En kijk eens hoeveel natuur we hebben in oppervlakte? Denk je echt dat daar wolven in passen? Beantwoord ook meteen je eerste vraag.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 07-07-13 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:29

Natsuki schreef:
Jammergenoeg kleine kinderen en zwerfhonden/katten, maar het zal heus wel niet zo zijn dat ze echt op de volwassen mens beginnen te jagen. Blijft een kleinn kind dan ook bij de ouder (en worden er dingen geleerd zoals altijd vóór de ouder te lopen ipv erachter) Is de mens hier redelijk veilig hoor. Wolven hebben het al lang in hun systeem zitten dat ze de mens moeten ontwijken. We zijn geen prooidier, behoren tot de o zo enge tweebeners en doordat we vroegerbwapens tegen hen gebruikte zit dat er goedingeprent hoor.
Natuurlijk is er wel het gevaar van een enorm hongerige wolf, maar die zal dan nog eerst voor een zwerfkat of hond gaan. (Ik zeg niet dat dit niet erg is hoor)

Alleen hebben we in NL geen zwerfhonden en een kat is geen prooi voor een wolf, veel te klein.
Als die kan kiezen, gaat hij voor iets groters, zeker als het makkelijker te vangen is. Vee gaat er eerst aan maar dat lossen boeren snel genoeg op, dus wat is het volgende? In de wetenschap dat er wolven in de buurt zijn, zou jij dan rustig met je kinderen in het bos gaan wandelen/fietsen? Of ze buiten laten spelen? Of nog even een avondwandeling maken? Op de fiets naar je paard of de sportclub toe?
Ze kunnen ons nog zo graag willen ontlopen, maar dat gaat niet gebeuren in NL, er is geen ruimte om ons te ontlopen. Dus worden ze tam, té tam.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:32

NathalietjeB schreef:
maar als jij een paar heb wat geen alpha paar is worden de jongen vermoord door de andere

Dat is niet waar, wolven zijn daar veel te sociaal voor.
Ze worden geaccepteerd of het koppel gaat er samen vandoor en sticht een nieuwe roedel.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:40

als ze beschermt gaan worden, en een plaag gaan worden, zie ik ze ook wel eens de stad in gaan om door het afval te neuzen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:47

Anoniem schreef:

Alleen is er in de 'wolvenlanden' genoeg ruimte, tientallen kilometers natuur waar nooit een mens komt. Dan heeft die wolf ook niets te zoeken in open terrein en bij bevolking. In nederland kunnen ze nog geen 2 kilometer lopen of ze komen weer een weg, weiland of bebouwing tegen. En als ze continu vee tegenkomen, wordt het wel erg verleidelijk, zeker als het wild wat hier van nature voorkomt al grotendeels op raakt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:50

Veulen84 schreef:
Ik zie het eigenlijk wel gebeuren wolven in nederland. We bieden genoeg voedsel en ruimte voor ze. Nederland is een kleine 34000km2. Wolven hebben territoria tussen de 200 en 2000km2. In het zuidoosten van europa hebben ze territoria tussen de 300 en 400km2. Dat betekend dat er kwa oppervlak ruimte voor ze is.
Duits/nederlands onderzoek wijst bovendien uit dat er in nederland ruimte zou zijn voor meer dan 20 roedels. Dis is gebaseerd op voedselaanbod, drukte, gebieden en ruimte.

:')
Door wie is dat onderzocht? Zeker door die flapdrollen van staatsbos, het gaat immers ook zo goed met de grote grazers :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:16

anneliesdj schreef:
Anoniem schreef:

Alleen is er in de 'wolvenlanden' genoeg ruimte, tientallen kilometers natuur waar nooit een mens komt. Dan heeft die wolf ook niets te zoeken in open terrein en bij bevolking. In nederland kunnen ze nog geen 2 kilometer lopen of ze komen weer een weg, weiland of bebouwing tegen. En als ze continu vee tegenkomen, wordt het wel erg verleidelijk, zeker als het wild wat hier van nature voorkomt al grotendeels op raakt.

Dat klopt.
Zelfs in bijvoorbeeld de wat minder bevolkte stukken van de Pyreneeën, waar ik zeer regelmatig geweest ben en waar wel (wat) wolven zitten, zien mensen ze nauwelijks tot niet.
Overigens lopen daar de kuddes vee ook met de herdershonden rond(en herders).

Anderzijds,juist ómdat Nederland zo vol is, verwacht ik niet dat de wolvenpopulatie hier nou zo snel zal toenemen...
Denk toch dat wolven dan de rustige gebieden verkiezen boven drukte.