Cayenne schreef:Iris82 schreef:Is het te verwachten dan dat een wolf kinderen en hondjes van wandelaars aan zou vallen dan?
Nooit Roodkapje gelezen?
Nog steeds niet door dat Roodkapje een sprookje is ?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tessaaaah schreef:Wolven zijn prachtig, en als er in Nederland ook de RUIMTE was voor wolven om weg te trekken, zou ik het alleen maar heel gaaf vinden. Maar... Als wolven wegtrekken heb je kans dat ze alsnog vee aanvallen, als ze in de buurt van de boerderijen komt. Dan krijg je weer het gedoe dat iedereen wil dat ze weer weggaan.
lieveli schreef:Het kan ook zijn dat de wolf er gewoon is neergelegd. Net zoals het vosje op Texel ooit.
setteke schreef:Lijkt mij meer de taak van een jachtopziener. Alsof iedere boer een geweer heeft en wildwest gaat spelen, denk het niet.
anneliesdj schreef:tamary schreef:Zijzelf.
Wolven zijn territoriaal en zullen onbekende wolven in hun gebied verjagen/doden. Je zal dus geen ongebreidelde groei krijgen enkel gebaseerd op het voedselaanbod. Enkel het alpha paar krijgt jongen (wel zo fijn, want rest is familie) en die dieren vertrekken als ze ergens tussen de 2 en 4 jaar zijn om zelf een territorium te zoeken, dieren die dat niet lukt sterven grotendeels. Het is niet voor niets dat de populatie zo langzaam groeit.
Ja dat denk je. Niet alleen het alphapaar krijgt jongen, dat is achterhaald.
En als er veel vreten is, is het territorium kleiner en overleven er meer.
Gewoon logisch gevolg.
Maartje1990 schreef:Ik blijf de combi Nederland en overbevolkt erg apart vinden. Want waar halen 'ze' dat in godsnaam vandaan? Wanneer is een land overbevolkt? Want zoals ik al eerder in een post zei, 17% van Nederlands is maar (!!!) bevolkt. Wat nou overbevolkt?!
Natsuki schreef:Jammergenoeg kleine kinderen en zwerfhonden/katten, maar het zal heus wel niet zo zijn dat ze echt op de volwassen mens beginnen te jagen. Blijft een kleinn kind dan ook bij de ouder (en worden er dingen geleerd zoals altijd vóór de ouder te lopen ipv erachter) Is de mens hier redelijk veilig hoor. Wolven hebben het al lang in hun systeem zitten dat ze de mens moeten ontwijken. We zijn geen prooidier, behoren tot de o zo enge tweebeners en doordat we vroegerbwapens tegen hen gebruikte zit dat er goedingeprent hoor.
Natuurlijk is er wel het gevaar van een enorm hongerige wolf, maar die zal dan nog eerst voor een zwerfkat of hond gaan. (Ik zeg niet dat dit niet erg is hoor)
Anoniem schreef:Verder ben ik wbt dat vee ook niet zo bang.
In de echte 'wolvenlanden' doen ze er volgens mij ook niet zo spastisch over...
En hier is het al paniek met 1 (dode) wolf.
Veulen84 schreef:Ik zie het eigenlijk wel gebeuren wolven in nederland. We bieden genoeg voedsel en ruimte voor ze. Nederland is een kleine 34000km2. Wolven hebben territoria tussen de 200 en 2000km2. In het zuidoosten van europa hebben ze territoria tussen de 300 en 400km2. Dat betekend dat er kwa oppervlak ruimte voor ze is.
Duits/nederlands onderzoek wijst bovendien uit dat er in nederland ruimte zou zijn voor meer dan 20 roedels. Dis is gebaseerd op voedselaanbod, drukte, gebieden en ruimte.
anneliesdj schreef:Anoniem schreef:Verder ben ik wbt dat vee ook niet zo bang.
In de echte 'wolvenlanden' doen ze er volgens mij ook niet zo spastisch over...
En hier is het al paniek met 1 (dode) wolf.
Alleen is er in de 'wolvenlanden' genoeg ruimte, tientallen kilometers natuur waar nooit een mens komt. Dan heeft die wolf ook niets te zoeken in open terrein en bij bevolking. In nederland kunnen ze nog geen 2 kilometer lopen of ze komen weer een weg, weiland of bebouwing tegen. En als ze continu vee tegenkomen, wordt het wel erg verleidelijk, zeker als het wild wat hier van nature voorkomt al grotendeels op raakt.