16-jarige jongen uit Urk verdronken......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:19

Dat weet ik als geen ander Lusitana. :) Denk niet dat ik daarop gewezen hoef te worden, het meisje wat ik heb geprobeerd te redden kon ook zwemmen namelijk.

Maar je vergroot de kans er wel mee dat je jezelf het hoofd even boven water kunt houden.

Had het kind ook geen reddingsvest aan?
Ook dat vergroot de kans dat je niet blijvend kopje onder gaat.

En idd bij kramp, probeer te blijven drijven op je rug door diep in te ademen. Hierdoor houd je met de lucht in je longen jezelf boven water.
Kramp in diep water is uiterst vervelend! -O-

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:35

Lusitana schreef:
Ik werd vroeger ook meegenomen op de roeiboten die we huurden, voordat ik kon zwemmen. Het was gewoon van "netjes blijven zitten" en de hoop dat iemand van het gezin me wel zou grijpen als het mis zou gaan. Tja, niet verstandig, maar het gebeurt. En dat is dan nog wel onder supervisie van mijn ouders!

Pubers zijn gewoon stoer en eigenwijs en kunnen de gevolgen niet overzien. Als vrienden zeggen ga je mee, dan gaat je mee. Wie rekent er nu op dat je overboord gaat?

Ik snap wel hoe zo iets kan gaan hoor.

En nee, kunnen zwemmen is niet automatisch dat je jezelf ook kunt redden, lees maar even terug over wat voorbeelden.
Ook mensen die kunnen zwemmen verdrinken.

Vroeger veel gezeild met mijn ouders en mijn zus en ik hadden altijd een zwemvest aan, ondanks de zwemlessen die we volgden, zo veilig mogelijk. Nou is zeilen wel weer andere koek dan een roeiboot. :)

Er verdrinken echt vele malen meer mensen omdat ze niet of nauwelijks kunnen zwemmen dan mensen die fatsoenlijk hebben leren zwemmen.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:36

_Nadia_ schreef:
lisa_pluisje schreef:
Mijn zoon was ook panisch voor water en die hebben we gewoon zelf zwemmen geleerd, het feit dat je zoon autist is (of gewoon pdd nos ) is geen excuus om hem dan maar het risico te laten lopen dat hij verdrinkt.

Kom jij maar terug als je weet waar je het over hebt. Voorlopig loopt hij uberhaupt geen risico gezien hij nergens heen gaat zonder ons, en nee ik ga mijn zoon niet dwingen om te leren zwemmen als hij daarvan dusdanige paniekaanvallen krijgt dat hij dagen van slag is en zelfs stopt met ademen. Je hebt panisch en je hebt panisch, en die van mij kan dat niet handelen, dus hoeft dat voor nu niet. We zijn nu al hard genoeg bezig om het dagelijks leven normaal te laten verlopen. En zelf leren zwemmen? vertel mij maar hoe als hij al compleet over de zeik gaat als we alleen al langs het zwembad lopen (en helaas moeten we dat elke dag, zit hier om de hoek) en niet eens in de regen naar buiten durft/kan?

Ik weet waar ik het over heb, heb al drie kinderen groot en nu twee peuters, het is gewoon een kwestie van wennen, je moet dan inderdaad heel veel tijd erin steken maar het kan wel en paniekaanvallen overigens zijn goede medicijnen voor en therapie, mag ik vragen welke vorm van autisme hij heeft en hoe oud hij is?

Jolliegirl

Re: 16-jarige jongen uit Urk verdronken......

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:40

_Nadia_ : ik heb even jouw posten gelezen.
Als jouw kind idd zulke paniek-aanvallen heeft dan zal je hier toch met een professional mee te werk moeten/kunnen gaan. Dit is gedrag wat je kunt ''afleren'', kids kunnen hier aan wennen.
Waterangst is niet onbekend in nederland en er zijn een hoop therapieén voor.

Sta je daar voor open?

Hoe gaat het met douchen en in bad gaan met jouw kind?
Tanden poetsen met water ?

In hoeverre is het kind bang en waar ligt die grens? is een glas water drinken normaal? is tandenpoetsen met water normaal? is douchen al normaal?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:41

Jolliegirl schreef:
Dat weet ik als geen ander Lusitana. :) Denk niet dat ik daarop gewezen hoef te worden, het meisje wat ik heb geprobeerd te redden kon ook zwemmen namelijk.

Toch zeg je letterlijk dat hij zich had kunnen redden als hij had kunnen zwemmen. Dat weten we niet. Meisje dat ik redde hield niet eens haar hoofd boven water, ging als een speer loodrecht naar beneden.

En het meisje dat jij probeerde te redden kon ook zwemmen zeg je, waarom kom je dan met zo´n uitspraak?

Dat je kunt zwemmen wil niet zeggen dat je het automatisch ook doet!
Dat kan niet vaak genoeg benadrukt worden.
Naast het feit dat het wel handig is als je leert zwemmen.

Er is geen enkele garantie dat, als de jongen wel had kunnen zwemmen, dat hij zich had kunen redden, of makkelijker gered had kunnen worden, dus daar kunnen we niet van uit gaan.

@Jis_
1 ja een zeilboot is wat anders dan een roeiboot (mijn ouders zouden me echt niet zonder zwemvest op een zeilboot zetten)en
2 het is beslist niet waar dat er meer mensen verdrinken die niet of niet goed kunnen zwemmen!
Juist de goede zwemmers zijn geneigd om in gevaarlijker situaties terecht te komen omdat ze weten dat ze goed kunnen zwemmen en lopen daarmee meteen een hoger risico. Daarbij zijn er tal van omstandigheden waar je als goede zwemmer ook niks mee kunt.
Mensen die niet of niet goed kunnen zwemmen zijn over het algemeen juist voorzichtiger en lopen daardoor minder risico. Je hebt het dan vaak echt over ongelukjes.

Zie ook de post van mick75 bv
mick75 schreef:
Neemt niet weg dat kunnen zwemmen geen garantie is dat je niet verdrinkt. Het grootste deel van de verdrinkingsslachtoffers in Nederland kan prima zwemmen, heeft meerdere diploma's en vaak ook zwemvaardigeheidsbewijzen. Maar tegen dingen als stroming, verstrikking in rondzwervende dingen in het water waaronder al dan niet legale visnetten, ongelukken als hoofd stoten of vast komen te zitten in iets kan je weinig doen. De beste zwemmer verdrinkt als ie vast komt te zitten in een visnet of iets anders, of net op een rotte plek te water raakt of het te laat wordt opgemerkt dat iemand te water is geraakt. Hier bij mij is een grote recreatieplas die inmiddels al meer dan 100 doden heeft opgeeist, allen goede en ervaren zwemmers. Die gegrepen zijn door de stromingen die er in deze plas zitten (komt een ondergrondse rivier op uit die aparte stromingen en een sterke neerwaartse kracht verzorgt, het is dan ook ten strengste verboden om buiten de afzettingen te zwemmen. Helaas zijn er altijd mensen die zich daar niet aan houden omdat ze denken dat ze goed genoeg kunnen zwemmen). En dan is er geen redden aan. Deze mensen zijn op 30 meter diepte gevonden, als ze al gevonden zijn. Sommigen zijn meegesleurd door de ondergrondse rivier die onbereikbaar is, zelfs met moderne apparatuur. Die kunnen theoretisch vele kilometers zijn meegesleurd.

Hier in Portugal zie ik daar alle jaren ook voorbeelden van. De enkeling die niet kan zwemmen en daarom verdrinkt wordt over het algemeen plots door een golf van een pier of het strand gegrepen en was niet eens in het water. Of ze vallen in een rivier of put. Maar die zijn echt in de minderheid.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-07-13 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:46

Dan heb ik de verkeerde woordkeus gebruikt. Daar hoef je dan niet zo hard op door te hameren, wat je bij een ander zo te zien ook al deed. Ik denk dat veel dingen hier even met emotie gezegd worden en dan niet helemaal correct opgeschreven worden. Maar jij snapt ook wel wat er bedoeld word nu toch?

Ik bedoelde meer : Als hij had kunnen zwemmen, had hij mogelijk de kans gehad het hoofd boven water te houden.
Niet kunnen zwemmen = verloren zaak

Meisje in mijn verhaal was al de hele dag aan het zwemmen en spelen en lag plotseling op de bodem.
Verder over de toedracht hoe en wat doe ik hier geen uitspraken over in dit topic.
Het is al vervelend genoeg.

Klopt helemaal wat je zegt in je laatste alinea!
Ervaren zwemmers zoeken idd vaak risico's op..
En niet goede/niet zwemmers, blijven meestal ver weg van de gevaren. Maar de gevaren voor hun liggen al een stuk dichterbij op de loer.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:47

Triest voor die jongen.

Ik kom mijn hele leven al op het water, maar mijn zoon (van nu bijna 2) heeft altijd zijn zwemvest om met varen en op ons eiland loopt hij de hele dag met bandjes. Hij heeft alleen geen bandjes om in bed of in zijn eetstoel. Verder durf ik het niet aan, het is veenwater, dus als hij erin valt zie ik hem nooit meer en ligt hij in de modder op de bodem, geen haar op mijn hoofd die daaraan moet denken.
Zodra het mag gaat hij op zwemles, hallo, we leven toch in Nederland?

Helaas zie ik ook veel ouders die hun kind (al dan niet zelfstandig zwemmend) zonder zwemvest op het grote water, of helemaal voorop het puntje van de speedboot met de voeten in het water :n
Probeer maar eens iemand te redden, ook al kun je nog zo goed zwemmen, dat hou je niet zomaar vol...

Ik vind het ook erg jammer dat ze de zwemlessen niet meer verplichten op scholen, vind dat zo'n gemis in dit waterland, misser eerste klas...

Je blijft ook als ouder verantwoordelijk voor de veiligheid van je kind, ik kan er niet bij dat je wetenschap als vaccinaties, leren zwemmen etc. maar aan de kant zet onder het mom van geloof... Maar ja, dat zijn eindeloze discussies vrees ik.

Edit: ben het eens dat ervaren zwemmers geneigd zijn meer risico te nemen in onoverzichtelijke situaties.
Maar ouders overschatten hun kinderen ook zodra ze een A of B diploma hebben.
Het eerste wat we hier roepen wanneer een kind onverhoopt overboord of van de steiger valt, is ZWEMMEN, stom genoeg vergeet je dat soort simpele dingen in panieksituaties...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:05

Ja, ik ben een mierenneuker wat dat betreft. Sorry, Jolliegirl.
Soms is het idd belangrijker om te lezen wat de boodschap is ipv hoe het geschreven wordt, en dan maakt het me niet uit, maar in dit geval is de boodschap steeds van "als je maar kunt zwemmen verdrink je niet" en dat is gewoon onwaar.
Of erger nog "als hij had kunnen zwemmen dan was hij niet verdronken" en dat weten we gewoon niet.
Dat de kans groter is, is een feit, eveneens dat het verstandig is om wel te leren zwemmen.
Dat spreek ik ook echt niet tegen en bevestig ik ook steeds.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:05

Jis_ schreef:
Excuus voor het verkeert schrijven van je naam Lusitana.

Ik schreef al uitzonderingen daargelaten.

We weten allemaal dat je meer kans maakt om te overleven in het water als je kunt zwemmen, zo ook deze jongen.

Precies wat ik eerder al bedoelde te zeggen :)

Waarom zouden er anders zwemlessen bestaan? Alleen maar voor de leuk?
Nee, we leren o.a. zwemmen zodat we een grotere kans op overleven hebben als we in water vallen/gaan.
Want wat hier gezegd wordt: het maakt niet uit dat die jongen geen diploma had, er had zoveel kunnen gebeuren in dat water dat hij toch wel verdronken was 8)7

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:11

Het is en blijft een drama,ongeacht wat er allemaal bedacht word.
Jongen is vrijwel direct verdwenen onder water,dus kan ook met zijn hoofd tegen de boot zijn geslagen.
De familie heeft alle steun heel hard nodig in deze zware tijd.

Afgelopen zaterdag was ik in urk aan het werk en tijdens de begrafenis die naast het wedstrijdterrein plaats vond is alle muziek uitgezet en de omroep stond echt super zacht zodat de familie in alle rust afscheid kon nemen van de jongen.

Discussie over wel of geen zwemles of wel of niet reddingsvest brengen hem niet meer terug.

Sterkte voor iedereen die de jongen persoonlijk kende.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:16

suikermeisje schreef:
Waarom zouden er anders zwemlessen bestaan? Alleen maar voor de leuk?
Nee, we leren o.a. zwemmen zodat we een grotere kans op overleven hebben als we in water vallen/gaan.
Want wat hier gezegd wordt: het maakt niet uit dat die jongen geen diploma had, er had zoveel kunnen gebeuren in dat water dat hij toch wel verdronken was 8)7

Dat we zeggen dat iemand die kan zwemmen evengoed kán verdrinken en dat er geen garantie is dat als iemand kan zwemmen hij niet verdrinkt, is niet hetzelfde als "hij was toch wel verdronken".
Dus dat wordt hier helemaal niet gezegd!

We weten niet wat de uitkomst geweest zou zijn als hij wel had kunnen zwemmen.

Sorry hoor, maar dan moet ik toch echt weer mierenneuken, want je komt nu met een drogreden.

Over "begrijpen wat je bedoeld" gesproken. Hier is dus helemaal niet begrepen wat er bedoeld werd ondanks het feit dat het letterlijk gezegd werd draai je het in je hoofd naar iets totaal anders... Byzonder.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:18

dwertje schreef:
Het is en blijft een drama,ongeacht wat er allemaal bedacht word.
Jongen is vrijwel direct verdwenen onder water,dus kan ook met zijn hoofd tegen de boot zijn geslagen.
De familie heeft alle steun heel hard nodig in deze zware tijd.

Afgelopen zaterdag was ik in urk aan het werk en tijdens de begrafenis die naast het wedstrijdterrein plaats vond is alle muziek uitgezet en de omroep stond echt super zacht zodat de familie in alle rust afscheid kon nemen van de jongen.

Discussie over wel of geen zwemles of wel of niet reddingsvest brengen hem niet meer terug.

Sterkte voor iedereen die de jongen persoonlijk kende.

Ja, zo´n jongen wordt gewoon weggerukt en dat is afschuwelijk.

We krijgen hem niet terug, maar discussies kunnen wel nuttig zijn voor andere mensen.
En het is ook een manier om dingen te verwerken.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:23

Was helemaal niet naar jou, dus neem dingen eens niet persoonlijk op :roll:

En er wordt gezegd: hij kon kramp krijgen, hij kon meegesleurd worden door de stroming, hij kon met zijn hoofd tegen de boot aanvallen... Wat kon er eigenlijk niet gebeuren? Feit blijft dat hij geen diploma had, en een grotere overlevingskans had kunnen hebben.

Nu vraagt iedereen zich af: wat was er gebeurd als hij had kunnen zwemmen?
Als hij wel een diploma had gehad hadden mensen zich dat niet af hoeven vragen, dan hadden ze gedacht dat hij heel veel pech heeft gehad op dat moment.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:00

Amen suikermeisje.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:32

Daar zijn we het dan niet over eens Lusitana, ik denk dat goede zwemmers over het algemeen heel goed weten wat ze aan kunnen en gaan dan ook die grens niet over, maar goed dat is wat ik zelf ervaar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:35

Lusitana schreef:
Toevalig is wel kunnen zwemmen geen garantie dat je niet verdrinkt. Een week geleden zijn hier in drie dagen tijd 4 jongeren verdronken. Twee broers (vreselijk voor de moeder, haar enige kinderen allebei in een ruk weg) en twee vrienden. Ze waren tussen de 17 en 20 en konden goed zwemmen.
Een week ervoor was een jongen te water gesprongen en met zijn voet in de leemlaag vast komen te zitten en verdronken...

Mijn eigen oom was een uitstekend zwemmer en is verdronken toen hij en ander probeerde te redden.

Ik bedoel maar, er zijn geen garanties dat je niet verdrinkt als je kunt zwemmen.

Helaas geen garantie maar het vergroot wel je overlevingskansen als je niet de pech hebt je hoofd te stoten en of vast komt te zitten in de bodem onder water.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:37

F_Orumster schreef:
Jis_ schreef:
Altijd weer even uitleggen wat te doen bij kramp tijdens het zwemmen enzo.

Wat moet je doen dan?

Jis_ schreef:
Op je rug gaan drijven rustig blijven ademen en de pijn verbijten. Veel mensen raken in paniek, gaat spartelen, raken vermoeid.....

Dat wist ik niet, en heb braaf zwemlessen gevolgd. Drijven kan ik prima, dus ik zal het onthouden :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:02

Jis_ schreef:
Daar zijn we het dan niet over eens Lusitana, ik denk dat goede zwemmers over het algemeen heel goed weten wat ze aan kunnen en gaan dan ook die grens niet over, maar goed dat is wat ik zelf ervaar.

De feiten geven geloof ik iets anders aan dan de meningen...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:45

Er staat alleen geschreven dat de jongen niet kon zwemmen, er staat nergens dat dit vanwege het geloof was, ook staat er nergens dat de jongen geen zwemdiploma oid had. 'Niet kunnen zwemmen' kán ook betekenen dat hij 'niet goed genoeg' kon zwemmen, of op dat ene moment niet meer kón zwemmen om wat voor reden dan ook.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:54

Jolliegirl schreef:
Jis_ schreef:

De feiten geven geloof ik iets anders aan dan de meningen...

En wat zijn de feiten?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:03

Jis_ schreef:
Op je rug gaan drijven rustig blijven ademen en de pijn verbijten. Veel mensen raken in paniek, gaat spartelen, raken vermoeid.....
F_Orumster schreef:
Dat wist ik niet, en heb braaf zwemlessen gevolgd. Drijven kan ik prima, dus ik zal het onthouden :)

Ik heb het 2 keer gehad 1 keer op open water, de kramp ook nog een op een heel vervelende plek, in mijn zij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:52

Jis_ schreef:
En wat zijn de feiten?

Dat er goede zwemmers zijn die risicos nemen. Dat ook goede zwemmers verdrinken.
Ik lees gewoon de krant en dan lees ik dingen als buiten de boeien gaan zwemmen, gaan zwemmen in een sterk stromende rivier, gaan zwemmen op plekken waar zwemmen verboden is etc....

Dat jij het niet doet wil niet zeggen dat de hele wereldbevolking het niet doet. Met name jongens zoeken risicos op. Boys will be boys en zo...
En er bestaat zoiets als zelfoverschatting. Dan zoek je het niet eens bewust op, maar je denkt echt dat je het kunt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:57

"Het was God zijn wil" zullen de mensen van de kerk wel zeggen...

Ik snap geloof niet. Heb absoluut respect voor elke religie maar bepaalde aspecten vind ik zo absurd en primitief en zo niet van deze tijd... je zou verwachten dat men nu wel wat wijzer zou zijn als 2000 jaar geleden...

Iig vind ik het zo ongelofelijk treurig en naar van deze jongen... Alsnog sterkte aan de familie en vrienden etc... ;(

edit: ik kan ook niet goed zwemmen. Ik had vroeger altijd oor ontstekingen en het werd alleen maar erger van zwemmen. Kon dus nooit naar zwemles met school, wat best jammer was. Kan wel een beetje trappelen en weet ik wat, maar ik ben er echt niet goed in en zou absoluut niet lang volhouden. Sowieso kan ik ook niet duiken, ook vanwege mijn oren. Best jammer want heb een prachtige duik tussen het rif in Egypte hiervoor moeten missen... Was het water in gegaan en met duikbril naar beneden gekeken maar daar bleef het bij...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 00:25

Daar heb je speciale oordopjes voor Lifaya!
Zonde dat je dat heb moeten missen.
Deze kan je bij de dokter opaat laten spuiten in je oor, komt geen druppel water meer doorheen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:42

Jolliegirl schreef:
Daar heb je speciale oordopjes voor Lifaya!
Zonde dat je dat heb moeten missen.
Deze kan je bij de dokter opaat laten spuiten in je oor, komt geen druppel water meer doorheen.

Helaas werken die dopjes niet. Heb dat namelijk allang al gehad toen ik jong was. Ook de druk van het duiken word namelijk teveel ;) ik heb mijn a diploma gehaald met die dopjes en veel oorontstekingen, of snotoren zoals ik zetoen noemde en toen was ik echt klaar met zwemmen