Jolliegirl schreef:Dat weet ik als geen ander Lusitana.

Denk niet dat ik daarop gewezen hoef te worden, het meisje wat ik heb geprobeerd te redden kon ook zwemmen namelijk.
Toch zeg je letterlijk dat hij zich had kunnen redden als hij had kunnen zwemmen. Dat weten we niet. Meisje dat ik redde hield niet eens haar hoofd boven water, ging als een speer loodrecht naar beneden.
En het meisje dat jij probeerde te redden kon ook zwemmen zeg je, waarom kom je dan met zo´n uitspraak?
Dat je kunt zwemmen wil niet zeggen dat je het automatisch ook doet!
Dat kan niet vaak genoeg benadrukt worden.
Naast het feit dat het wel handig is als je leert zwemmen.
Er is geen enkele garantie dat, als de jongen wel had kunnen zwemmen, dat hij zich had kunen redden, of makkelijker gered had kunnen worden, dus daar kunnen we niet van uit gaan.
@Jis_
1 ja een zeilboot is wat anders dan een roeiboot (mijn ouders zouden me echt niet zonder zwemvest op een zeilboot zetten)en
2 het is beslist niet waar dat er meer mensen verdrinken die niet of niet goed kunnen zwemmen!
Juist de goede zwemmers zijn geneigd om in gevaarlijker situaties terecht te komen omdat ze weten dat ze goed kunnen zwemmen en lopen daarmee meteen een hoger risico. Daarbij zijn er tal van omstandigheden waar je als goede zwemmer ook niks mee kunt.
Mensen die niet of niet goed kunnen zwemmen zijn over het algemeen juist voorzichtiger en lopen daardoor minder risico. Je hebt het dan vaak echt over ongelukjes.
Zie ook de post van mick75 bv
mick75 schreef:Neemt niet weg dat kunnen zwemmen geen garantie is dat je niet verdrinkt. Het grootste deel van de verdrinkingsslachtoffers in Nederland kan prima zwemmen, heeft meerdere diploma's en vaak ook zwemvaardigeheidsbewijzen. Maar tegen dingen als stroming, verstrikking in rondzwervende dingen in het water waaronder al dan niet legale visnetten, ongelukken als hoofd stoten of vast komen te zitten in iets kan je weinig doen. De beste zwemmer verdrinkt als ie vast komt te zitten in een visnet of iets anders, of net op een rotte plek te water raakt of het te laat wordt opgemerkt dat iemand te water is geraakt. Hier bij mij is een grote recreatieplas die inmiddels al meer dan 100 doden heeft opgeeist, allen goede en ervaren zwemmers. Die gegrepen zijn door de stromingen die er in deze plas zitten (komt een ondergrondse rivier op uit die aparte stromingen en een sterke neerwaartse kracht verzorgt, het is dan ook ten strengste verboden om buiten de afzettingen te zwemmen. Helaas zijn er altijd mensen die zich daar niet aan houden omdat ze denken dat ze goed genoeg kunnen zwemmen). En dan is er geen redden aan. Deze mensen zijn op 30 meter diepte gevonden, als ze al gevonden zijn. Sommigen zijn meegesleurd door de ondergrondse rivier die onbereikbaar is, zelfs met moderne apparatuur. Die kunnen theoretisch vele kilometers zijn meegesleurd.
Hier in Portugal zie ik daar alle jaren ook voorbeelden van. De enkeling die niet kan zwemmen en daarom verdrinkt wordt over het algemeen plots door een golf van een pier of het strand gegrepen en was niet eens in het water. Of ze vallen in een rivier of put. Maar die zijn echt in de minderheid.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-07-13 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt