1100 Varkens gestikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:30

Gini schreef:
Nog een voorbeeldje,
als een chauffeur verblind door de zon het rode licht niet ziet en doorrijdt en hierbij een fietser raakt. Dan is dat domme pech. De chauffeur heeft dat niet gewild. Het was een ongeluk. Maar toch zal hij schuldig bevonden worden en een schadevergoeding moeten betalen.

Pech sluit schuld niet uit.

Nog een rare vergelijking: als je op een stoplicht afrijd en je word verblind moet je sowieso gaan afremmen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:31

wendyenbram schreef:
Weet je aan iedereen die zo walgelijk reageren? Zullen we als boeren maar ophouden in nederland? kun je een stukje vlees uit het buitenland krijgen, waar dus echt geen of nauwelijks controle is op de dieren. EN mag ik je er op wijzen, dat hoe de stallen nu gebouwd worden afkomt van de CONSUMENT!
de consument die wel goedkoop hun stukje vlees willen, maar niet willen ruiken dat ergens vee is? de consument die tegenwoordig steeds meer buitenaf wil wonen, maar zodra ze vee ruiken gaan klagen? de consument die klaagt als de boer mest gaat rijden? de consument die klaagt als de boer savonds nog even gras maait om de dag erna gras binnen te kunnen halen voor hun koeien voordat de regen het gras verpest! Weet je als de consument zich niet zoveel bemoeit had met o dat is zielig en o dat kan niet hadden we nog kleinere boerderijen gehad. hadden we gewoon varkens varken gelaten (en hadden we nooit hoeven te gaan castreren.) Dan hadden we nu geen MEGA stallen gehad, want dan werd er gewoon geaccepteerd dat er vee woont op het platteland en hoefde er geen speciale dichte stallen gebouwd te worden. Zodat de "normale" mens geen vee ruikt.
Hier is een ongeluk gebeurd bij een boer die misschien (ik ken hem niet persoonlijk) wel aan alle eisen voldaan heeft die de consument afgedwongen heeft aan de boeren, en dat gebeurd er een ongeluk, is het WEER de schuld van de boer. Ga gewoon lekker je stukje vlees halen uit Argentinie dan weet je zeker dat het een stukje ongecontroleerd vlees is. BAH in een woord IK vind de concument maar walgelijk, Maar he welk topic ik ook open is dat wederzijds toch?

Hier heb je zeker wel voor een groot deel gelijk in.
Ik merk het hier in de omgeving ook mensen die voornamelijk uit de stad komen en om rustiger te wonen naar de dorpen verhuizen, om dan vervolgens om alles te klagen.
Ik zie het al bij mijn paardenwei. Eerst willen ze meer stroom er op want de paarden eten wel eens aan de boom, zetten wij er meer stroom op moet het weer verder naar achter want nu krijgen ze stroom.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Zo is het bij veel boeren bedrijven ook.
Neemt niet weg dat ik sommige leef situaties waarin dieren zitten echt niet vindt kunnen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:32

Winged schreef:
Marjoow: Je wijst indirect een schuldige aan. Het installeren / controleren van zo'n mechanisme is namelijk mensenwerk. Maar ik neem aan - zo deden wij dat op ons pluimveebedrijf - dat die dingen met regelmaat gecontroleerd worden, zeker met een hitte als die van de afgelopen paar dagen. Wie zegt dat deze ventilatorenniet nét die avond ervoor nog zijn gecontroleerd en een halfuur daarna zijn uitgevallen?

Nee want er kunnen 100en redenen zijn waarom een mechanisme faalt.
Te weinig controle, fabrieksfout, whatever... Ik noem nérgens een schuldige en wijst níemand als schuldig aan.

maar jij wilde zeggen dat dit niet gebeurd is door een falend mechanisme? Tenzij de boer het ventilatiesysteem zelf heeft uitgezet maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:32

Winged schreef:
Marjoow: Je wijst indirect een schuldige aan. Het installeren / controleren van zo'n mechanisme is namelijk mensenwerk. Maar ik neem aan - zo deden wij dat op ons pluimveebedrijf - dat die dingen met regelmaat gecontroleerd worden, zeker met een hitte als die van de afgelopen paar dagen. Wie zegt dat deze ventilatorenniet nét die avond ervoor nog zijn gecontroleerd en een halfuur daarna zijn uitgevallen?

Hoe vaak werd bij jullie gecontroleerd? Misschien hadden ze de dag ervoor gecontroleerd, misschien had de man om 10 uur 's avonds nog even naast de stal gestaan om te luisteren of het het nog deed, en is het uitgevallen toen de man met een gerust hart naar huis ging?

Misschien is er ook totaal niet gecontroleerd, maar zolang dat niet duidelijk is vind ik het een zinloze discussie. 'Wat nu als' 'Ja maar wat nu als'... :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:33

Marjoow schreef:
Gini schreef:
Nog een voorbeeldje,
als een chauffeur verblind door de zon het rode licht niet ziet en doorrijdt en hierbij een fietser raakt. Dan is dat domme pech. De chauffeur heeft dat niet gewild. Het was een ongeluk. Maar toch zal hij schuldig bevonden worden en een schadevergoeding moeten betalen.

Nog een rare vergelijking: als je op een stoplicht afrijd en je word verblind moet je sowieso gaan afremmen.

Ik wil geen verkeerssituaties gaan bespreken. Soms lijkt het groen als de zon er net op schijnt.

Mijn voorbeeld was geen vergelijking trouwens, mijn voorbeeld was om aan te tonen dat domme pech hebben niet meteen betekent dat de schuldvraag buiten kwestie staat.

little_king

spicegirl schreef:
propaganda, of de waarheid ? de foto's en filmpjes die je weleens ziet, zijn de waarheid.een uitzondering ? - misschien, ik hoop het ! maar niet ge-ensceneerd door WD, of anti-bio-industrie activisten.
de boeren vinden wakker dier propaganda. de rest van NL. vind wat de boeren zeggen propaganda.
makkelijk woord, door beide zijdes te gebruiken ;)

Propaganda. Beeld materiaal van bijvoorbeeld 20 jaar terug laten zien alsof het van nu is.
Beelden uit het buitenland alsof het hier is, zijn enkele voorbeelden er van.
Filmen bij een slechte boer en dan doe geloven dat het overal zo is. Terwijl de instanties al bij de boer op de stoep staan omdat het zo echt niet kan.

Als iemand zijn paarden slecht houd, dan doen alle paardenmensen dat toch?
Dat is een beetje wat er wel gedaan wordt bij de boeren. Die uitzondering laten zien alsof het zo altijd gaat.
Bij paarden weten we dat het niet zo is, waarom is onze gedachtegang daar anders?
Laatst bijgewerkt door little_king op 20-06-13 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Marjoow schreef:
maar jij wilde zeggen dat dit niet gebeurd is door een falend mechanisme? Tenzij de boer het ventilatiesysteem zelf heeft uitgezet maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk...

Kijk en dan kom je dus weer uit op stomme pech. Zijn we het nu eens?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:35

Winged schreef:
Marjoow schreef:

Kijk en dan kom je dus weer uit op stomme pech. Zijn we het nu eens?

Nee want het hóeft geen pech te zijn ;) Het kan ook zijn dat de laatste controle check niet goed is gegaan, dat de controlerende partij hierin het een en ander nagelaten heeft.

Je weet niet wat er is gebeurd, je kúnt geen schuldige aanwijzen maar je kunt het ook niet zomaar op pech gooien :=

little_king

Re: 1100 Varkens gestikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:37

Ja joh die boer heeft dat nagelaten want hij vond het geweldig om zijn dieren dood te zien gaan.
Als jij dat raampje open laat en de inbreker kan er in ben je ook nalatig geweest.
Maar dan vind je dat niet :)

Daarnaast weten wij geen feiten. kranten kloppen heel vaak niet.

Gini

Re: 1100 Varkens gestikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:38

Dat zegt niemand, maar de boer helemaal uit de wind zetten, vind ik ook van de zotte.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:38

little_king schreef:
Ja joh die boer heeft dat nagelaten want hij vond het geweldig om zijn dieren dood te zien gaan.
Als jij dat raampje open laat en de inbreker kan er in ben je ook nalatig geweest.
Maar dan vind je dat niet :)

Daarnaast weten wij geen feiten. kranten kloppen heel vaak niet.

Lees nou asjeblieft even goed PLEASE!

Ik zeg nog:
Citaat:
Je weet niet wat er is gebeurd, je kúnt geen schuldige aanwijzen maar je kunt het ook niet zomaar op pech gooien

Daarbij zeg ik nergens dat de boer iets heeft nagelaten, ik heb het over de:
Citaat:
dat de controlerende partij hierin het een en ander nagelaten heeft.

Controles worden niet altijd door de boer zelf uitgevoerd :)*

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:39

Marjoow schreef:

Uh... Sinds wanneer?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:40

snap eerlijk gezegd niet hoe er wordt geredeneerd dat omdat de consument zeurt de kleine bedrijven weg zijn gegaan... vraag,aanbod,massaproductie,mechanisatie etc. heeft voor gewoon deze grote bedrijven een lift gegeven.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:40

Winged schreef:
Marjoow schreef:

Uh... Sinds wanneer?

Sinds technologie steeds ingewikkelder word en de boer hier vaak geen verstand van heeft?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:40

Gini schreef:
Dat zegt niemand, maar de boer helemaal uit de wind zetten, vind ik ook van de zotte.

Een beetje van 'Onschuldig tot het tegendeel bewezen is' ? :)*

Alles speculatie, man/familie worden door velen als slecht bestempeld, terwijl niemand meer weet dan '1100 varkens dood door fout ventilatiesysteem' :r

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:41

Ik vind het op een manier zielig voor de boer maar toch vind ik het niet kunnen dat 1100 varkens zijn gestikt. 1100..weet je hoeveel dat er zijn :oo Wat als er 1100 honden gestikt zouden zijn, dan zouden de mensen heeeel anders reageren want tja wie houdt er nou 1100 honden in afgesloten ruimtes. En dan te bedenken dat een varken slimmer is dan een hond. Ik snap niet dat de boer niet gewaarschuwd is toen de temperatuur steeg. Ik werk bij de AH en dan word ik door een bedrijf gebeld zodra de temperatuur in de vriescel een beetje stijgt. Zo dicht zitten ze er bovenop. Hoe kan het zijn dat het bij die varkens niet zo is? Ik vind het walgelijk voor de dieren...wat een stress moeten zij gehad hebben. Ik ben zó blij dat ik geen vlees meer eet. Smerige consumentenmaatschappij die dit soort dingen als gevolg heeft want men moet alleen maar meer, beter, goedkoper. Dieren tellen niet meer mee.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:41

unihorses schreef:
snap eerlijk gezegd niet hoe er wordt geredeneerd dat omdat de consument zeurt de kleine bedrijven weg zijn gegaan... vraag,aanbod,massaproductie,mechanisatie etc. heeft voor gewoon deze grote bedrijven een lift gegeven.

Fout. Kleinere bedrijven moeten noodgedwongen stoppen omdat ze de kosten niet meer kunnen dragen. Bedrijven moeten noodgedwongen groeien om de kosten te kunnen betalen. Bedrijven dié kunnen investeren doen dat. Wil dat niet, dan gaan ze over de kop. (laten we wel wezen, op het moment staan er bijvoorbeeld veel kuikenstallen leeg ivm de gigantisch hoge voerprijzen)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:42

unihorses schreef:

Als de prijzen niet zo gezakt waren konden kleine boeren met een veelzijdige boerderij (een paar melkkoeien, wat varkens, ei-kippen) best blijven bestaan zonder failliet te gaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:42

little_king schreef:
Tigra_ schreef:
Dat laatste is met de meeste dingen zo dat heeft niet zozeer betrekking op boeren. Iedereen die eigen bedrijft runt weet dat er een enorme kostenpost is als je ook nog personeel wil hebben. Daar is een boer echt geen uitzondering op. Als baas van een bedrijf zijn het nu eenmaal slechte tijden omdat je als personeel veel meer voordelen hebt.
Ik weet niet of je ooit in varkensstallen geweest bent maar ik vind het echt walgelijk en zeer onvriendelijk. Als dierenvriend kan ik dat niet aanzien en des te triester dat een boer dit dagelijks aan wil zien maar goed zelfde met koeien die je ook nauwelijks nog in de weides ziet rondlopen(maar die hebben vaak veel meer open stallen). Varkens zie je al helemaal nergens meer buiten en dat vind ik sowieso niet acceptabel en zeker niet gezond.

Ja ik ben meerdere malen op stallen geweest en ik vind ze niet opgepropt.

Dat je een kostenpost hebt dat klopt, maar jij sprak hier alsof de boer winst maakt waar je van achterover slaat en zijn dieren maar aan zijn lot over laat. (althans zo kwam het mij over)
De boer komt amper rond, dus zou hij anders willen kan hij niet eens. (plus een tegen werkend Den Haag want milieu is erg belangrijk in NL)

Er zijn boeren die moeilijk rond komen dit zijn vaak de kleinere bedrijven. Maar de grotere bedrijven ligt dat vaak heel anders. Ook werken niet alle boeren voor zichzelf. Zo zit hier een varkensbedrijf die vroeger voor zichzelf werkte maar inmiddels voor een of ander bedrijf. Ze hebben nog steeds wel de zorgen voor varkens maar dan via een ander bedrijf. Tuurlijk hebben de meeste boeren niet bergen met geld maar wie wel tegenwoordig? Vele bedrijven worstelen maar bij varkensbedrijven of eigenlijk vele boerderijen is het gewoon slecht geregeld voor de dieren. Ik wilden vroeger boerin worden helaas me moeder niet maar mijn vader eigenlijk wel is er dus helaas ook nooit van kunnen komen.
Wat mij irriteert is vooral dat het gewoon de fout/schuld hoe je het ook noemen wilt is van de boer dat lijkt me toch niet lastig. Hij heeft gewoon een fout gemaakt en nee daar heb ik geen medelijden mee want die dieren hebben een stuk meer afgezien.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 20-06-13 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:44

Triest hoeveel mensen er reageren uit onwetendheid.
Je hoeft niet alle plaatjes van wakker dier te geloven...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:44

http://www.omroepbrabant.nl/?news/19537 ... latie.aspx
Het systeem is waarschijnlijk dinsdagavond al kapot gegaan.........Arme dieren, gewoon gestikt dus. En nee, niks arme boer; hij maakt een keuze om varkens te mesten in een potdichte stal op een dieronwaardige manier. En daarbij is ook meteen iedereen die vlees eet wat van deze dieren afkomstig is medeschuldig.............
Wat ben ik blij dat ik geen vlees eet wat van deze industrie afkomstig is, ik betaal graag wat meer en eet er wat minder van; dit is al het zoveelste drama wat er in de varkens houderij voorkomt, stalbranden eisen ook honderden levens van de arme dieren. Hoogste tijd dus om deze sector eens flink aan te pakken!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:45

Jazen schreef:
Triest hoeveel mensen er reageren uit onwetendheid.
Je hoeft niet alle plaatjes van wakker dier te geloven...

Nee, plaatjes hoef je niet te geloven wel de aanblik die je zelf tegenkomst als je in een varkens mesterij rondloopt! en geloof me, daar wordt je niet blij van en ik wordt er zelfs kotsmisselijk van! %)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:48

xSlvna schreef:
Gini schreef:

Een beetje van 'Onschuldig tot het tegendeel bewezen is' ? :)*

Als dierenhouder heb je een verantwoordelijkheid naar je dieren toe. Er kunnen niet ineens 1100 lijken van gezonde dieren op je erf liggen en als dierenhouder zeggen "I know nothing". Juist doordat we weten dat het aan een defect in het materieel is, kunnen we naar de boer kijken. Moest er nu een tornado over de stal geraasd zijn, dan zouden we kunnen spreken van overmacht.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:48

TS, biovlees hoeft helemaal niet veel diervriendelijker te zijn hoor! BIO is dat er geen antibiotica wordt gebruikt en de dieren biovoer krijgen. Qua leefruimte en productie verschilt het vaak niet zoveel. Dus jouw "goede" gedrag om alleen bio te kopen omdat de dieren heel erg anders gehouden worden is niet helemaal juist. Als het je gaat om leefomstandigheden moet je scharrelvlees kopen. Jouw enorme ervaring in de sector is dus iets minder dan je zelf dacht!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:50

ooit aangedacht dat varkens anders zijn dan koeien? dat die een andere temperatuur nodig hebben? en dat ze daarom in een dichte stal gehouden worden? tuurlijk je kunt varkens ook biologisch houden.. niet spuiten als ze toch eens kreupel zijn, uitval die wel kan oplopen tot 3x het niveau van een regulier bedrijf.. maar ach, voor de gemakkelijkheid vergeten we dat allemaal maar..

ik zou zeggen kijk eens een keer in een stal.. genoeg kijkstallen tegenwoordig!
stel je vragen daar aan een boer, waarom ze in zo'n stal zitten, wat er aan veiligheid word gedaan..
1 ding is zeker, ook voor de boer is dit een enorm drama..
een boer wil inderdaad 1 ding, en dat is geld verdienen.. en zonder die 1100 varkens, geen geld!
dus dit betekend voor die boer zowel een financiele als emotionele strop..