dieren worden niet gered in hoogwatergebieden duitsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:25

Wat vreselijk voor mens en dier wat daar gebeurt..
Maar ik vind dat sommigen hier nogal straffe uitspraken doen hier.. Niet weggaan zonder je dier, als dat betekent dat je het zelf ook niet red. Dat is nogal wat hoor.

Ik zou ook zeker alles op alles zetten om mijn dieren in veiligheid te brengen, maar als het echt niet anders zou kunnen.. tja, dan zou ik ze los laten, en hopen dat ze zichzelf in veiligheid kunnen brengen.

Cassidy

Re: dieren worden niet gered in hoogwatergebieden duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:27

Een waarschuwing voor hoog water, zoals in Duitsland, dat wordt ruimschoots van tevoren gedaan.
Dus dat komt niet uit de lucht vallen.
Als er advies is om te evacueren, dan zouden ook de veehouders daar gehoor aan kunnen geven.
En niet wachten tot er wel een dijk breekt en achteraf gaan piepen....

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:28

Wat een vreselijke situatie...
Ik moet zelf bekennen dat ik dacht dat er voor de dieren wel mee gezorgd werd maar bij de foto van die haflinger breekt mijn hart.

Het is een moeilijke situatie om over te oordelen als je er zelf niet middenin zit.
Ik zou persoonlijk er alles aan doen om mijn dieren te redden.
Mocht er een kansje zijn dat ze het alleen ook kunnen redden zou ik ze op de weide durven laten (als het water bv niet meer gaat stijgen of ze zitten echt op hoge grond.

Maar als ik ze moest achterlaten met de wetenschap dat ze zouden verdrinken, dan jaag ik ze nog liever zelf een kogel door het hoofd...

tina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 18:35

wat mij hier stoort is het eigen schuld ,dikke bult gedachte van sommigen

ja we weten dat dijkbeheer niet top is in duitsland tov nederland
maar zeg eens eerlijk als nederland waterhoogtes krijgt van meer dan 7 tot 8 meter door de rivieren heen ,hoeveel dijken gaan het ondanks goed onderhoud het wel houden ?water komt eroverheen ,ook hier in NL zijn onze dijken berekend op hoogstens 2 a 3 meter meer, net als in duitsland ,dit zijn standen die in geen eeuwen zijn voorgekomen ,de kracht van zo stroming is inmens ,dijken verzadigen en zakken weg en dan zeggen we ook als dit in nederland gebeurde ,joh had die dijk maar beter gecontroleerd moeten worden ,sorry jongens pech gehad ,eigen schuld tegen mensen en dieren in dat gebied ? red je maar ermee ? kop in zand steken ?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:37

Cassidy schreef:
Dan wil ik je vragen om de reactie nogmaals door te lezen en het tijd te geven even om het je in te laten werken. Ik acht je intelligent genoeg om dan wel uit te kunnen vinden wat ik met de laatste zin bedoel. Wijzen is zo makkelijk, maar er ligt een verantwoording bij de veehouder. Die echt niet iedere veehouder nakomt. Om wat voor reden ook. Maar ga dan niet naar een ander wijzen, want ergens ben je zelf tekort geschoten....als veehouder zijnde, en als persoon die veilig achter zijn computer naar anderen gaat wijzen.

Dus de bewustwording is het probleem? De ene veehouder is geacht alle onwetenden veehouders in te lichten over de eventuele risico's en de organisatie in een noodsituatie? Lijkt me lichtelijk overdreven. Daarbij weet iedere veehouder met een beetje 'boerenverstand' toch dat hij een noodplan moet hebben? Ik ben het dus niet met je eens, men is als veehouder zijnde niet verantwoordelijk voor de fouten van anderen met hetzelfde beroep. Dus ik blijf lekker wijzen, naar de mensen die niet het fatsoen hebben de verantwoordelijkheid te nemen voor hun dieren, en de overheid die het niet voor elkaar krijgt een plan op te stellen en 1000 dieren laat creperen. Ikzelf ben geen veehouder maar heb een noodstal (voor welke noodsituatie dan ook) die nog eens 500m hoger ligt dan de stal waar ik nu sta. Nu is hier op 502m hoogte in 2008 voor het laatst voorgekomen dat de boel overstroomd is, toen stond er geen beest meer op de weiden hier. Waar een wil is is een weg.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:39

@ Tina, het was toch echt gewoon afwachten. De vorige ramp gaf al aanwijzingen genoeg dat er nodig wat moest gebeuren.
De rivieren worden nu alleen gestuwd terwijl ze zich juist moeten bezighouden op eenzelfde manier als we hier in NL doen, de rivier ruimte geven!

Uiteraard is het nogal wrang om tegen het gros van de burgers te zeggen eigen schuld. Het is nl de politiek die de touwtjes in handen heeft...

Cassidy schreef:
F_Orumster schreef:
Precies, er zijn geen gebieden waar overtollig water 'veilig' heen kan, en dat is wel belangrijk.

Die gebieden zouden er echter na de laatste ramp wel komen. En daar heeft de politiek toch serieus steken laten vallen....want er is echt geen ene moer terecht gekomen van al die mooie verhalen....

Inderdaad. De politiek was blijkbaar nog niet voldoende wakker geschud en dát is erg kwalijk.

magda_90

Ik wou net zeggen, het water is in geen eeuwen zo hoog geweest en daardoor zijn de problemen onderschat. Smeltwater an sich gaf niet veel problemen, maar wel die zware regens erbij.

Ik vind persoonlijk ook dat jullie wel enorm kinderachtig vanachter je stoel je vingertje wijst zegt. Alsof niemand daar om zijn dieren geeft. :roll:

Cassidy

Als er in Tsjechie veel water is gevallen, hoeveel tijd heb je dan in Duitsland nodig om je dieren te evacueren? Hoe lang gaat het duren voor dat het hoge water in Duitsland is? Een minuut? Tien Minuten? Een uur? Tien uur? Een dag? Tien dagen?

Als je spreekt over een tijdsbestek van één dag (of meerdere) heb je voldoende tijd om je vee naar hoger gelegen bieden te evacueren. Al is het te voet, heb je geen veewagen voor nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:42

Lara_Silver schreef:
Cassidy schreef:
Dan wil ik je vragen om de reactie nogmaals door te lezen en het tijd te geven even om het je in te laten werken. Ik acht je intelligent genoeg om dan wel uit te kunnen vinden wat ik met de laatste zin bedoel. Wijzen is zo makkelijk, maar er ligt een verantwoording bij de veehouder. Die echt niet iedere veehouder nakomt. Om wat voor reden ook. Maar ga dan niet naar een ander wijzen, want ergens ben je zelf tekort geschoten....als veehouder zijnde, en als persoon die veilig achter zijn computer naar anderen gaat wijzen.

Dus de bewustwording is het probleem? De ene veehouder is geacht alle onwetenden veehouders in te lichten over de eventuele risico's en de organisatie in een noodsituatie? Lijkt me lichtelijk overdreven. Daarbij weet iedere veehouder met een beetje 'boerenverstand' toch dat hij een noodplan moet hebben? Ik ben het dus niet met je eens, men is als veehouder zijnde niet verantwoordelijk voor de fouten van anderen met hetzelfde beroep. Dus ik blijf lekker wijzen, naar de mensen die niet het fatsoen hebben de verantwoordelijkheid te nemen voor hun dieren, en de overheid die het niet voor elkaar krijgt een plan op te stellen en 1000 dieren laat creperen. Ikzelf ben geen veehouder maar heb een noodstal (voor welke noodsituatie dan ook) die nog eens 500m hoger ligt dan de stal waar ik nu sta. Nu is hier op 502m hoogte in 2008 voor het laatst voorgekomen dat de boel overstroomd is, toen stond er geen beest meer op de weiden hier. Waar een wil is is een weg.

Wij in Nederland leven iedere dag met het fenomeen "water" en wat het kan doen. In Duitsland kent men dat niet. En dan een aantal dwarse boeren met voldoende vee die geen noodplan hebben, of denken dat he meevalt, of denken dat ze dat financieel niet kunnen bolwerken (want uiteindelijk hangt overal een prijskaartje aan) en de ramp is compleet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:43

De problemen zijn onderschat, dit is nooit voor mogelijk gehouden. Leuke praatjes dan om alles op tijd te evacueren en het vingertje te wijzen.

Ik zou trouwens aanraden om NDR of ZDF te kijken, die geven tenminste de volledige informatie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:44

Wat is de reden dat je nu refereert naar de Duitse TV zenders? Gaat dat wat aan de situatie veranderen?

tina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 18:45

de rivier de ruimte geven ,er is ene gebied van 20.000 hektare overstroomd door een gat in de dijk ,wel een beetje erg veel ruimte denk ik

meer dan de helft van nederland ligt onder zeenivo ,kunnen we ook zeggen ,laten we de zee ruimte geven ,net zo onzinnig :+ ,hadden we zeeland ook zo moeten laten dan bij de watersnoodramp daar ?

aktueel vandaag 8000 varkens in gevaar
http://www.volksstimme.de/nachrichten/l ... efahr.html

ze verdrinken niet maar stroomuitval zorgt dat de luchtkoelers niet werken,waardoor ze stikken,waarschijnlijk volgt een nooddoding (vaak worden daarvoor jagers geroepen )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:46

In Nederland is er aandacht voor de zee, weten we wat hoog water kan doen. In Duitsland, en geloof me, ik heb er 27 jaar gewoond dus ik weet waar ik het over heb, is dat besef er gewoon NIET.

Een mestbedrijf die geen noodstroomvoorziening heeft in geval van stroomstoringen is gewoon heel fout bezig. Dat is de verantwoording van dat bedrijf en niet van de overheid.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-06-13 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 18:47

magda_90 schreef:
De problemen zijn onderschat, dit is nooit voor mogelijk gehouden. Leuke praatjes dan om alles op tijd te evacueren en het vingertje te wijzen.

Ik zou trouwens aanraden om NDR of ZDF te kijken, die geven tenminste de volledige informatie.

vertellen die ook wat ze met de huisdieren doen ,laten ze reddingsacties zien van dieren ,nee , ja je hebt gelijk als je zegt dat ze het over het water hebben ed ,zandvullers etc maar ik mis dat wel even en vooral in nederland mis ik de gehele verslaggeving ,daar is niks in nieuws te zien op bv RTL4

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:51

Mensen gaan voor dieren, ik denk dat je in Duitsland serieus scheve gezichten gaat krijgen als je beelden laat zien van een geredde kat en geen beelden van mensen die echt voor de tweede keer in 10 jaar alles zijn kwijtgeraakt wat ze hebben bezeten.....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:51

Cassidy schreef:
Wat is de reden dat je nu refereert naar de Duitse TV zenders? Gaat dat wat aan de situatie veranderen?

Nee duh. :') Gaat over informatievoorziening die hier in Nederland te beperkt is. Overigens lieten ze vanochtend wel zien (op de Beierse TV) dat dierenorganisaties bezig zijn hoor, maar veel gebieden zijn ook te gevaarlijk bevonden en om nu koeien in een chinoock te zetten is ook geen puik plan.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:59

Natuurlijk is het verschrikkelijk dat die dieren niet gered worden, maar stel je voor dat jij met je gezin niet in de laatste reddingsboot kan omdat je buren perse hun drie uit de kluiten gewassen honden mee willen nemen. Dan denk ik dat je als gezin toch heel anders denkt over het redden van dieren.

Mocht er na het redden van mensen nog de mogelijkheid zijn om dieren te redden, dan vind ik dat dat zeker moet gebeuren.

Verder is de overheid verantwoordelijk voor het onderhoud van dijken ed en voor het tijdig informeren van de burgers. Burgers hebben zelf altijd nog de verantwoordelijkheid om de situatie naar beste kunnen in de gaten te houden en vanuit hun kennis een juiste beslissing te nemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:02

magda_90 schreef:
Cassidy schreef:

Nee duh. :') Gaat over informatievoorziening die hier in Nederland te beperkt is. Overigens lieten ze vanochtend wel zien (op de Beierse TV) dat dierenorganisaties bezig zijn hoor, maar veel gebieden zijn ook te gevaarlijk bevonden en om nu koeien in een chinoock te zetten is ook geen puik plan.

Wat is de reden dat je denkt dat aandacht van de Nederlandse media de situatie in Duitsland gaat veranderen?
Nederland heeft zijn eigen problemen met water, en reken maar dat ook de Nederlandse economie (Nederlandse Schippers en weg- en waterbouw) onder het hoogwater te lijden hebben dat onze kant uitkomt.
Misschien dat wij beter zijn voorbereid (al betwijfel ik dat) op hoogwater dan in Duitsland? Paarden van Marrum, ring a bell?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:05

tina schreef:
de rivier de ruimte geven ,er is ene gebied van 20.000 hektare overstroomd door een gat in de dijk ,wel een beetje erg veel ruimte denk ik

meer dan de helft van nederland ligt onder zeenivo ,kunnen we ook zeggen ,laten we de zee ruimte geven ,net zo onzinnig :+ ,hadden we zeeland ook zo moeten laten dan bij de watersnoodramp daar ?

Ik zou me maar eens verdiepen in de systemen die er in NL zijn om de rivieren de ruimte te geven. Hint: zoek op termen als uiterwaarden.

F_Orumster schreef:

F_Orumster schreef:
Het is niet voor het eerst dat er in Duitsland gesproken wordt over ‘Uberswemmungsgebieten’ (retentiegebieden). Na de overstromingen in 2002 stond het onderwerp ook op de agenda. In dat jaar kampte de Elbe met twaalf dijkdoorbraken en bedroeg de schade 25 miljard euro. De politiek koos indertijd voor het kanaliseren van de Elbe om de rivier bevaarbaar te houden.

In de week dat het waterpeil van de Elbe opnieuw tot kritieke hoogte is gestegen, krijgt de Duitse overheid scherpe verwijten over haar hoogwaterbeleid. Uit economische motieven richt de Duitse regering zich te veel op het bevaarbaar maken van de Elbe, met name door het bouwen van stuwen en het kanaliseren van de rivier. Daardoor verergert juist de kans op overstromingen, menen de Duitse milieu-organisaties Bund en Nabu. Volgens Bund zou de Elbe inmiddels zelfs 80 procent van zijn bergingsruimte zoals uiterwaarden zijn verloren. Duitsland en Tsjechië willen de Elbe weer bevaarbaar maken voor grote vrachtschepen. "Deze plannen maken het overstromingsgevaar juist groter." - See more at: http://www.waterforum.net/Nieuws/4645-A ... INk4j.dpuf
http://www.waterforum.net/Nieuws/4645-A ... eleid-Elbe

Ik denk dat er niet zoveel aandacht op de commerciële kanalen uitgaat omdat het geen verrassing is?
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 14-06-13 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:06

Nu heeft Nederland wel een speciale relatie met water (zo hebben wij het toch geleerd tijdens aardrijkskunde) en dus kan ik me voorstellen dat jullie het beter georganiseerd hebben allemaal.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:07

Niet banketstaaf bedoeld maar jij zegt iets over begrijpend lezen en slaat vervolgens de plank compleet mis. :')
Juist omdat in Nederland de informatievoorziening omtrent de huidige situatie beperkt is, geef ik de tip om naar de Duitse tv te kijken, dan blijf je zelf ook op de hoogte, snappie? ;)

Hier ging het vanochtend trouwens over: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2013/06/14/T325.htm.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:11

@ Magda_90: tegen wie heb je het nu?

En nogmaals, gaat informatie via de Duitse Media ook maar iets veranderen aan de informatie?

Duitsland is financieel krachtig genoeg om dit probleem aan te pakken. Hoeft er geen actie voor ondernomen te worden, geen TV show, geen inzameling...you-name-it.
Ik hoop dat ze door deze ramp even wakker worden geschud. Heel erg wakker worden geschud. En er geld wordt vrijgemaakt dat 10 jaar geleden al beloofd was voor het aanpakken van dit probleem.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-06-13 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:12

Jou. :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:15

Zie bewerking van reactie boven die van jou.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:18

Je snapt echt niet wat ik bedoel he? Nogmaals, in Jip-en-Janneke-taal: er werd aangegeven dat in het Nederlandse nieuws weinig tot geen aandacht er naar uit ging. Waarop ik zeg, kijk dan naar het Duitse want daar zijn zelfs extra uitzendingen.
Ik zeg toch helemaal niets van datgene wat jij nu steeds aanhaalt. Over begrijpend lezen gesproken. :=