Schooien op straat voor goede doelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:33

liedje89 schreef:
lieveli schreef:
Pardon? Noem je mij nou schooier? :') Sorry, op dit niveau ga ik niet in discussie.

Als het je baan is om te schooien ben je toch ook een schooier :$ . Als het je werk is om putjes te scheppen ben je ook putjesschepper, dat moet je niet zo persoonlijk opvatten.

Ik ben het niet eens met de vette bonussen die ik verdiende, maar het was mijn baan om te zorgen dat KWF genoeg donateurs kreeg om de onderzoeken en alles wat ze doen voor te kunnen zetten. Ik vat niets persoonlijks op, maar als je hier het woord schooien voor gebruikt ben je 1. Niet goed op de hoogte van onze taal en 2. in mijn ogen niet respectvol bezig.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:36

Toevallig heb ik gisteren mijn eerste werkdag gehad van dit soort werk, alleen deur-aan-deur! :) Maar ik probeer ook nog beleefd te blijven hoor. Helaas gisteren niks binne gehaald (dus weinig loon voor mij)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:39

arans schreef:
Toevallig heb ik gisteren mijn eerste werkdag gehad van dit soort werk, alleen deur-aan-deur! :) Maar ik probeer ook nog beleefd te blijven hoor. Helaas gisteren niks binne gehaald (dus weinig loon voor mij)

Maar je mag nog wel terugkomen? Bij ons werd je weggestuurd als je op je proefdag niet aan minimaal 3 donateurs kwam.

vanLotje

Re: Schooien op straat voor goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:45

^^ echt?! Hier valt m'n bek van open!

ik zeg altijd heel vrolijk en vriendelijk 'nee, dank je wel, veel success!'
En tot nu toe werkt het prima, op straat, dan.

Thuis is het wat anders. Ik woon dusdanig afgelegen en avontuurlijk dat elke collectant sowieso een euro voor de moeite krijgt :) Laatst nog een oud besje door de regen en de pampa, ik zou haar niet zo weer weg kunnen sturen :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 22:11

lieveli schreef:
Ik ben het niet eens met de vette bonussen die ik verdiende, maar het was mijn baan om te zorgen dat KWF genoeg donateurs kreeg om de onderzoeken en alles wat ze doen voor te kunnen zetten. Ik vat niets persoonlijks op, maar als je hier het woord schooien voor gebruikt ben je 1. Niet goed op de hoogte van onze taal en 2. in mijn ogen niet respectvol bezig.

Ik heb ook niet zoveel respect voor mensen die mij op straat of zelfs in mijn eigen huis komen lastig vallen, mij persoonlijke vragen gaan stellen die ze geen snars aan gaan en me hun mening over een bepaalde situatie op proberen te dringen om me geld afhandig te maken :n . Vaak niet eens vanuit hun daadwerkelijke goed intenties maar gewoon omdat het goed verdient :$ .

Ik heb trouwens voor het werk van de meeste goede doelen echt heel veel respect, maar de manier waarop zij op straat of zelfs aan huis donateurs werven vind ik echt niet meer normaal :(

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:13

Oke dat kan, maar ik heb je net uitgelegd met welke intentie ik het werk heb gedaan. En ik vraag je, of verzoek je eigenlijk, om mij gewoon met respect te behandelen. Dat doe ik namelijk ook met jou en dat lijkt me een basis om met elkaar te communiceren en in discussie te gaan.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:34

Ik kom net terug van de Mac Donalds... Nadat ik mijn big mac had besteld bij de Macdrive werd mij gevraagd of ik geinteresseerd was in het doneren van een euro voor het Ronald Macdonald fonds.. Uuuuhhh nee, doe mij maar alleen die burger, is al duur genoeg.
Welkom nieuwe manier van werven, ZUCHT.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 22:35

lieveli schreef:
Je beredenering. Er is geen logica.

Maar goed, vervelend dat je die tumor hebt, maar ik hoop dat je ook beseft dat er gewoon geld voor onderzoek nodig is. Er zijn zoveel soorten kanker, ik ga ook niet pas doneren als ik een bepaalde vorm heb die heel veel voorkomt. Ik doneer nú, voor alle mensen die nú ziek zijn en ziek worden.

En hoe hard het ook klinkt, voor 8 kinderen gaan ze geen onderzoek doen en dat snap ik. Er zijn nog meer nare zeldzame ziektes waar ook weinig onderzoek naar gedaan wordt omdat het simpelweg niet vaak genoeg voorkomt.

Je doneert toch altijd het liefst aan een doel waar je een persoonlijke binding mee voelt, terwijl dat helemaal niet logisch hoeft te zijn. Aan mijn vaders kant van de familie zijn heel veel mensen jong overleden door hartaanvallen, bijna iedereen die ik verloren heb is aan iets hart gerelateerds overleden. Daardoor heb ik misschien meer met de hartstichting dan met het KWF terwijl het objectief gezien natuurlijk allebei echt hele nuttige doelen zijn.

Ik snap best dat je je niet echt identificeert met het KWF als ze jou vorm van kanker links laten liggen, daar kunnen dan 200 goede redenen voor zijn maar het blijft vanuit gevoel komen en dat is toch helemaal niet zo gek.

karenwrmdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:39

het allerergste is nog, dat van dat geld wat wij geven, eerst nieuwe collectanten worden betaald, de hoge pieten hun loon krijgen, en misschien nog 1/6e deel van dit geld daadwerkelijk naar het doel gaat.
(voordat mensen commentaar geven, ik ben bestuurslid geweest van zo'n kleinschalige stichting, dus ja ik weet dat het waar is).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:41

Ik weet niet, ik bedoel, ik heb dat niet. Ik werkte al voor KWF voordat mijn vader kanker had, kanker was voor mij een ver van mijn bed show. Iedereen kon kanker krijgen, behalve mijn ouders want mijn ouders worden gewoon 100 en overlijden in hun slaap.

Tot mijn vader toch kanker kreeg. En sindsdien heeft het wel een grotere invloed op mij, dat wil zeggen, ik ben veel gevoeliger op de ziekte. Niet als er mee gevloekt wordt maar wel als iemand die ik ken er mee te maken heeft.

Ik gun het niemand, vanuit de grond van mijn hart. En daarom doneer ik.

karenwrmdm schreef:
het allerergste is nog, dat van dat geld wat wij geven, eerst nieuwe collectanten worden betaald, de hoge pieten hun loon krijgen, en misschien nog 1/6e deel van dit geld daadwerkelijk naar het doel gaat.
(voordat mensen commentaar geven, ik ben bestuurslid geweest van zo'n kleinschalige stichting, dus ja ik weet dat het waar is).

KWF is geen kleinschalige stichting. KWF en andere grote doelen zijn heel transparant en zetten alles op internet.

edit: Maar de werver krijgt een dikke bonus, true fact. Dus mijn advies is om via internet donateur te worden en niet via een werver.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:57

Mij lijkt zijn baan echt vreselijk..
Bah, ik erger me kapot aan de mensen die iets staan te verkopen in het centrum.
En dan is het hier nog vaak de krant of gids, maar ook wel eens goede doelen.

Ik loop die mensen dan ook straal voor bij of nog voordat ze iets zeggen 'NEE' :')
Dan zijn ze zo weg.
En sommige lopen ook echt meters mee :n :roll:

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:37

Ik heb een of twee keer gestaan om wervers te werven, maar het was echt niks voor mij :')

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:54

Wij hebben in Almere ook wervers voor 'smaaktesten'. Ik woon in de stad, dus ik loop er sowieso bijna 4x per dag langs.. Díe mensen zijn pas vervelend.
'Heeft u misschien tijd voor een smaak test?'
'Nee sorry, ik heb haast!'
'Nou, ga maar wat harder lopen dan!!'
.. pardon?

En ze werven vlak bij een bushalte. Ze gaan gewoon vóór de deuren van de bus staan..
'HEEFT U TIJD VOOR EEN SMAAAHAAKTEEEEST?'

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:55

smaaktesten vind ik altijd leuk :')

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:56

Sabinee__ schreef:
Wij hebben in Almere ook wervers voor 'smaaktesten'. Ik woon in de stad, dus ik loop er sowieso bijna 4x per dag langs.. Díe mensen zijn pas vervelend.
'Heeft u misschien tijd voor een smaak test?'
'Nee sorry, ik heb haast!'
'Nou, ga maar wat harder lopen dan!!'
.. pardon?

En ze werven vlak bij een bushalte. Ze gaan gewoon vóór de deuren van de bus staan..
'HEEFT U TIJD VOOR EEN SMAAAHAAKTEEEEST?'

Die had aan mij een goede gehad. Van de week stonden ze op het station ook weer. Had haast, mijn trein stond er al dus ging rennen. Dan moet je niet met een 1 of ander banketstaaf verhaal mij de pas proberen af te snijden. Want ik ren gewoon door je heen als het moet. :+

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:01

verootjoo schreef:
smaaktesten vind ik altijd leuk :')

Niet als je acht soorten kroketten naar binnen moet werken en de volgende vraag acht keer moet beantwoorden..
Vind u de korst
Knapperig
Een beetje knapperig
Niet zo knapperig
Helemaal niet knapperig

-O-

En meer van dat

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:46

lieveli schreef:
arans schreef:

Maar je mag nog wel terugkomen? Bij ons werd je weggestuurd als je op je proefdag niet aan minimaal 3 donateurs kwam.

Nee hoor!

Sowieso had de rest van mijn team ook hel laag gescoord, het was dus een moeilijk doel+wijk. Maar als je gemotiveerd blijft en wilt leren, mag je gewoon blijven hoor. Natuurlijk is het wel het doel dat je uiteindelijk wel scoort. En na drie werkdagen heb ik weer een training.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:56

Het ergste vind ik nog wel dat ze vanochtend perse een abonnement aan probeerde te smeren. Van Unicef geloof ik. Meneer de collectant wou geen eenmalige bijdrage maar wel een maandelijkse donatie. :?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:59

Een vriend van me doet toevallig dat werk. Weet het fijne er allemaal verder niet van maar hij heeft redelijk salaris als ik 't altijd hoor. Werd toevallig in Zwolle afgelopen week aangesproken voor het KWF, echter loop ik vaak door omdat ik ook echt geen tijd heb :') Meisje was wel erg vriendelijk en niet opdringerig moet ik zeggen, en heb ook vriendelijk bedankt voor het gesprek maar dat het momenteel echt financieel niet uit kwam en verder liet ze 't daar ook bij :) Ik doneer het KWF zelf in principe sowieso zelf al, wat ik ook aangaf in 't gesprek maar 't ging over een bepaalde jongeren loterij o.i.d. Afijn, zijn maar weinig stichtingen waar ik echt geld aan geef, maar KWF is er wel eentje van :) Echter doe ik dat op m'n eigen tijd.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:02

Of die mensen van Artsen Zonder Grenzen. Die sturen 5 cent op en dan vragen of de mensen het willen vermeerderen?! Als het geld toch zo hard nodig is waarom stuur je dan 5 cent op? Hou het dan lekker bij en geef het dan aan die arme mensen? Echt ieder jaar komt er een brief met 5 cent!

Waar zit dan de grens bij die mensen?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:07

Ik krijg toch regelmatig post van artsen zonder grenzen, maar ben daar nog nooit 5 cent bij tegen gekomen.

Wat mij vooral stoort aan dit soort werving (op straat dus) dat de fondsen enorme bedragen voor de contracten met dit soort organisaties betalen. Echt miljoenen.
Daarnaast geef ik geen geld meer aan de KWF's, hartstichtingen etc. Dit zijn vreselijk rijke fondsen die miljarden in kas hebben en dus ook weer belegd hebben, maar ondertussen sneue verhalen ophouden voor onderzoek enzo.
Er wordt heus een deel aan onderzoek besteed, wat vervolgens naast alle andere onderzoeken in een kast op zolder belandt.
Maar eerst moet de directie, het personeel, de dure kantoren, de tv reclames, het sponsorcontract etc. betaald worden. Dan gaat er nog heel veel op de bank en dan gaat er nog een beetje naar onderzoek.

Laatst las ik ergens dat onderzoekers niet eens meer de moeite namen om bij bepaalde fondsen aan te kloppen voor financiele ondersteuning van hun onderzoek. De kans dat ze geld kregen was zo klein, dat het meer tijd en geld kostte dan het opleverde.
Dit was dat artikelhttp://nos.nl/artikel/514848-veel-geld-alpe-dhuzes-ongebruikt.html

Ik geef liever een bedragje aan een kleiner doel, waarbij nog tastbaar is wat er daadwerkelijk bij de doelgroep aankomt, in plaats van op de grote hoop bij een groot fonds.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:14

Ik zag laatst een werver met een ipad!! :oo dat is voor mij echt de druppel.. Ik ben er heilig van overtuigd dat het geld niet daar komt waar het voor bedoeld is. Ik geef noooooit, dan ben ik maar egoistisch.

Edit: sterker nog het waren 3 wervers met 3 ipads >;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:12

Magiccc schreef:
Ik zag laatst een werver met een ipad!! :oo dat is voor mij echt de druppel.. Ik ben er heilig van overtuigd dat het geld niet daar komt waar het voor bedoeld is. Ik geef noooooit, dan ben ik maar egoistisch.

Edit: sterker nog het waren 3 wervers met 3 ipads >;)

Misschien voor Greenpeace? :') scheelde weer gekapte bomen en de iPads worden opgeladen door zonenergie? :P

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:26

Marsu schreef:
Ik geef liever een bedragje aan een kleiner doel, waarbij nog tastbaar is wat er daadwerkelijk bij de doelgroep aankomt, in plaats van op de grote hoop bij een groot fonds.

Maar hoe weet jij daadwerkelijk of je geld terecht komt? Weet je zeker dat ze het niet in hun eigen zak steken en de bevolking er never nooit bij kan komen. Dat houd me tegen, ik wil best doneren maar dan moet ik wel zeker weten dat mijn geld goed terecht komt en niet bij de directie of het bestuur.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:23

Bij de gemiddelde kleine vereniging of stichting die puur op vrijwilligers draait ga ik er wel van uit dat het geld komt, waar het zou moeten komen.