Internaat voor kleuters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Re: Internaat voor kleuters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:37

Ik verhuis denk ik als ik kinderen wil naar België :')

Percy, mag ik vragen hoe het zit bij jullie met buitenschoolse opvang etc?

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:37

funnyhorses schreef:
Nou ik zag vandaag bij school weer een boel treurige snoetjes richting de BSO gaan.En dan is dat "alleen maar" de BSO,laat staan als zo'n kindje 5 dagen zn papa en/of mama moet gaan missen dat kan toch nooit gezond zijn?!
Nee ik word er niet vrolijk van en de kids ook niet als ik ze zie lopen met de gezichtjes op treurstand.

Jis_ schreef:
Een klein kind hoort lekker bij mama of papa te zijn, en als mama en papa er voor kiezen om beide fulltime te werken omdat ze zo graag decadent willen leven, Groter huis, duurdere auto en kleding, vaak op vakantie dan vind ik het zeer kwalijk dat dat ten koste gaat van de kinderen in dat gezin. Wat geef je ze ook mee dan hè, materialen zijn belangrijker dan een goede band, geborgenheid en liefde.

Dat is toch veel te algemeen gesteld i.m.o. Tenminste als BSO staat voor buitenschoolse opvang :D Onze oudste gaat na school ook naar de buitenschoolse opvang, tot 17u15 (4 dagen per week, op woensdag wordt hij afgehaald door de grootouders en gaat hij naar daar). Hij is vaak teleurgesteld omdat we hem “te vroeg komen halen”. Zijn vriendjes reageren vaak net hetzelfde als de ouders hen komen halen. Het is daar blijkbaar super plezant. En ik vind de sfeer er zelf ook altijd heel tof en de begeleidsters zijn altijd fijn met de kinderen bezig. Met na schooltijd even naar de opvang moeten is er dan ook niks mis vind ik. Zou het jammer vinden als dit topic zou uitmonden in commentaar leveren op ouders die voltijds werken. Wij werken beide voltijds en hebben toch veel quality time met onze kinderen, zelfs al staan we bijna nooit aan de schoolpoort.
In België zijn er ten eerste bijna geen deeltijdse jobs, het is hier veel minder dan in Nederland de gewoonte om deeltijds te werken. Ten tweede werken veel mensen niet beide voltijds om “decadent te leven met een groter huis, een duurdere auto en duurdere kleding” enz. zoals hier gesteld wordt maar gewoon om een simpel klein huis te kunnen kopen, iedere maand rond te komen en een beetje comfortabel te kunnen leven. Je kan een ander zijn rekening niet maken. Voltijds werken gaat misschien bij sommige mensen wel, maar bij heel veel mensen niet ten koste van de kinderen. Mijn kinderen komen niks tekort wat betreft geborgenheid en liefde.

xH0RS3S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:43

Ik vind het verschrikkelijk zielig voor de kinderen. Denk dan eerst na als ouders en als je weet dat je geen tijd aan je kinderen wilt besteden dan moet je niet aan kinderen beginnen! Dit is als een soort van doordeweekse (dump-gevangenis) omdat ouders geen zin hebben om voor hun kinderen te zorgen omdat ze zelf willen zijn.. Laat ze dan een bezoekje brengen aan vriendjes/vriendinnetjes of opa en oma (familie). Oke, vroeger ging ik naar het kinderdagverblijf, maar dat was gewoon omdat mijn ouders moesten werken, maar ze probeerden zoveel mogelijk vrij te zijn om bij ons te zijn. (later is mijn vader gestopt met werken omdat hij thuis wou zijn voor ons en het anders zielig voor ons vond om dat wij een paar keer per week naar het kinderdag voorblijf moesten, maar zeg nou zelf, dat doet ieder kind (of hij/zij gaat naar kinderschooltje toe) ).

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:47

Ik vind het ook erg ver gaan om de buitenschoolse opvang nu te diskwalificeren en al helemaal ouders die beiden fulltime werken. In België is dat veel gebruikelijker en in, bijvoorbeeld, Zweden volkomen normaal.

Zelf heb ik nooit gebruik gemaakt van de buitenschoolse opvang maar ik heb meerdere malen spijt gehad van mijn gat in de arbeidsmarkt. Zou het niemand aanraden. Kinderen en fulltime werken kan maar de maatschappij moet er ook op ingesteld zijn en dat is in Nederland toch veel minder dan in België is mijn ervaring.

Ik vind het ook nogal een verschil tussen buitenschoolse opvang of een internaat voor kleuters.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:47

xH0RS3S schreef:
Ik vind het verschrikkelijk zielig voor de kinderen. Denk dan eerst na als ouders en als je weet dat je geen tijd aan je kinderen wilt besteden dan moet je niet aan kinderen beginnen! Dit is als een soort van doordeweekse (dump-gevangenis) omdat ouders geen zin hebben om voor hun kinderen te zorgen omdat ze zelf willen zijn.. Laat ze dan een bezoekje brengen aan vriendjes/vriendinnetjes of opa en oma (familie). Oke, vroeger ging ik naar het kinderdagverblijf, maar dat was gewoon omdat mijn ouders moesten werken, maar ze probeerden zoveel mogelijk vrij te zijn om bij ons te zijn. (later is mijn vader gestopt met werken omdat hij thuis wou zijn voor ons en het anders zielig voor ons vond om dat wij een paar keer per week naar het kinderdag voorblijf moesten, maar zeg nou zelf, dat doet ieder kind (of hij/zij gaat naar kinderschooltje toe) ).

Ok, jij ging naar het kinderdagverbiijf omdat jouw ouders moesten werken maar deze ouders doen dat omdat ze geen zin hebben om voor de kinderen te zorgen?
Hoezo met twee maten? Misschien moeten deze ouders ook wel zo veel werken.

Ik ben niet voor een kleuterinternaat.... maar het is niet zo dat het voor het ene kind niet erg is om naar de opvang te gaan en voor de andere wel.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:48

Lianne86 schreef:
Ik verhuis denk ik als ik kinderen wil naar België :')

Percy, mag ik vragen hoe het zit bij jullie met buitenschoolse opvang etc?

belgie is ook goedkoper.. na 4 kinderen hoef je geen belasting meer te betalen ( op de kinderen dan he )

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:50

Ik denk dat BSO zelfs leuker kan zijn dan thuis. Lekker spelen zonder zorgen, waar thuis misschien mamma een keer hoofdpijn heeft of moet werken en er dus stilte gewenst is en niet altijd vriendjes voor de hand...

xH0RS3S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:50

NatasjavE schreef:
xH0RS3S schreef:

Ok, jij ging naar het kinderdagverbiijf omdat jouw ouders moesten werken maar deze ouders doen dat omdat ze geen zin hebben om voor de kinderen te zorgen?
Hoezo met twee maten? Misschien moeten deze ouders ook wel zo veel werken.

Ik ben niet voor een kleuterinternaat.... maar het is niet zo dat het voor het ene kind niet erg is om naar de opvang te gaan en voor de andere wel.

Kinderopvang vind ik niet erg, maar een internaat vind ik wel een beetje erg.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:52

xH0RS3S schreef:

Ohh, okee. Ja dat ben ik wel met je eens hoor.

Internaat vind ik meer voor dwarse pubers die op school weigeren te leren.

xH0RS3S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:54

NatasjavE schreef:
xH0RS3S schreef:

Ohh, okee. Ja dat ben ik wel met je eens hoor.

Internaat vind ik meer voor dwarse pubers die op school weigeren te leren.

Ja van die hang pubertjes en dat ouders het niet meer aankunnen is de enige oplossing om dan nog naar een internaat te sturen, maar met peuters vind ik dat een beetje als oplossing omdat ze geen zin hebben in de kinderen. Een BSO (buitenschoolse opvang / kinderopvang) is echt gericht voor kinderen waarvan de ouders op dat moment moeten werken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:57

Nogmaals, een Belgisch internaat is geen heropvoedingsgebeuren voor probleemjongeren, daar zijn andere instellingen voor. Een Nederlands internaat is niet te vergelijken met een Belgisch internaat. Belgisch internaat is eerder te vergelijken met de Engelse kostschool.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:59

Percy schreef:
Nogmaals, een Belgisch internaat is geen heropvoedingsgebeuren voor probleemjongeren, daar zijn andere instellingen voor. Een Nederlands internaat is niet te vergelijken met een Belgisch internaat. Belgisch internaat is eerder te vergelijken met de Engelse kostschool.

Nou voor een dwrse puber zou ik ook niet meteen denken aan een heropvoedinternaat.
Nee juist daarvoor een Engelse kostschool.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:18

Ik ken eigenlijk meer mensen die op internaat zitten met een specifieke reden, dan omdat ze dwars zijn.
Internaten worden zoals in het geval van Percy's dochter vaak gebruikt voor mensen die naar school moeten in een streek die te ver weg is van thuis. Daar ken ik de meeste gevallen van namelijk. Een vriendin zat op internaat omdat de richting beperkt werd aangeboden in bepaalde scholen, en ze voor deze school anders erg lang moest reizen. De andere mensen daar zaten er om dezelfde reden.
Mijn neef zit op school in België, maar woont eigenlijk in Frankrijk. Ouders wonen daar ook nog dus die moest wel op internaat. Erg mooi en vrij internaat is dat trouwens, eentje die losstaat van de scholen zelf. Mooie eigen kamers hebben ze daar ook en alles is goed georganiseerd.
Een jongen die bij mij op school zat, zat op internaat (een internaat dat vast hing aan een andere school maar waar 'buitenstaanders' ook heen konden) omdat zijn ouders verhuisd waren naar Oostende oid, en hij toch erg graag op z'n oude school wilde blijven in het midden van België. Dat was natuurlijk niet te doen, elke dag op en neer, dus ging hij op internaat.

Verder kende ik 1 meisje die door haar ouders echt op internaat werd gestuurd omdat ze zo vervelend was thuis. Dus eigenlijk valt dat nog wel mee, tenzij ik heel toevallig alleen normale internaatgangers ken XD

@ Eilandje: Ik wilde vaak ook niet naar huis omdat ik nog wilde spelen x) Ik kon soms echt boos worden als m'n moeder 'te vroeg' kwam naar mijn mening. Vaak had ik ook al m'n huiswerk af als ik thuiskwam omdat we daar toch tijd genoeg tijd hadden, dus ik kon de hele avond leuke dingen doen thuis :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:26

Tja, in eerste instantie lijkt het belachelijk en zielig enzo, maar als er behoefte aan is dan is het goed dat het er komt vind ik :)

Mensen zullen hier voor kiezen als ze denken dat dat het beste is voor hun kind en / of henzelf, en een kind is dan denk ik beter af op een fijn internaat dan wanneer het van hot naar her wordt gesleept en totaal geen structuur heeft doordat de ouders heel druk zijn met werk, ploegendiensten of weet ik wat :(:)

Als ze dan in de weekenden wel de tijd kunnen nemen voor de kinderen dan is iedereen daarmee wellicht beter af dan dan de hele week een chaos is en het in het weekend ook nog niet leuk is omdat iedereen dan nog helemaal kapot en sjacho is van het gehaast en gevlieg en gerommel van doordeweeks :P

En als het alleen maar zou zijn omdat ze geen zin hebben in de kinderen...heel eerlijk? Dan zijn die kinders denk ik ook beter af op een fijn internaat dan bij een pappa / mamma die geen zin in ze hebben :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:43

ik denk dat als pappa en mamma geen zin in kinderen hebben ze ze gewoon niet moeten nemen.
Lijkt mij niet zo heel ingewikkelt.....ik doe dat ook al 48 jaar zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:47

Nee, Geerke, dat zie je verkeerd ;) , je moet én kinderen én werken én veel vrienden/vriendinnen én een druk sociaal leven én een paard én een man én vaak op vakantie, én én én.

Dan is zo'n internaat werkelijk een uitkomst. Je kunt zo ook gewoon jaarrond in het internaat stoppen en dan tussen alle andere bezigheden in, ze af en toe eens bezoeken. Net wanneer het jou als ouder uitkomt.

Verder mag het eigenlijk ook niets of weinig kosten, want dat moet de overheid betalen...... Kinderen zijn al duur genoeg.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-13 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:50

echt he? en dan blijven mensen me vol verbazing aankijken als ik zeg 'nee hoor, dank je, ik hoef geen kids' :)

2 vriendinnen (kennissen, eerder) met kinderen, 80% werken, chronisch vermoeid en druk en volle agenda's. Mijn keuze zou 't echt niet zijn :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:30

geerke schreef:
ik denk dat als pappa en mamma geen zin in kinderen hebben ze ze gewoon niet moeten nemen.

Dat is voordat ze er zijn een prima keuze, maar als ze er eenmaal zijn en het valt allemaal een beetje tegen waardoor ze die kids liever kwijt dan rijk zijn.... is het wel fijner dat er opties zijn waar ze wèl welkom zijn, lijkt mij :(:)

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:28

Die kleuters hun ouders zijn meestal zelfstandig, en hebben door hun beroep niet altijd de tijd om met hun kinderen bezig te zijn, bv bakkers, beenhouwers, bedrijfsleiders etc....
Zo'n internaat voor kinderen lijkt mij dan een goede oplossing. De kinderen amuseren zich, hebben er vriendjes, terwijl ze zich thuis alleen moeten bezig houden, huiswerk maken etc.. Een internaat voor kleuters kan je niet vergelijken met een internaat voor grotere kinderen. Integendeel, daar wordt er alles aan gedaan om het ze zo huiselijk mogelijk te maken.
Zijn het daarom slechte ouders en moeten ze dan maar geen kinderen nemen? Neen toch !
Er zijn kinderen die thuis zitten en het veel slechter hebben dan op internaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:53

Daarom, het internaat kan best de betere optie zijn :j

Mijn keus zou het ook niet zijn, maar soms heb je maar te werken binnen je mogelijkheden :(:)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:57

pmarena schreef:
geerke schreef:

Dat is voordat ze er zijn een prima keuze, maar als ze er eenmaal zijn en het valt allemaal een beetje tegen waardoor ze die kids liever kwijt dan rijk zijn.... is het wel fijner dat er opties zijn waar ze wèl welkom zijn, lijkt mij :(:)

je weet van te voren dat kinderen hebben en opvoeden een fulltime job is, ik zeg dan altijd maar 'had je je benen maar bij elkaar moeten houden'
benen spreiden is concequenties opdragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:04

tweebelgen schreef:
Die kleuters hun ouders zijn meestal zelfstandig, en hebben door hun beroep niet altijd de tijd om met hun kinderen bezig te zijn, bv bakkers, beenhouwers, bedrijfsleiders etc....
Zo'n internaat voor kinderen lijkt mij dan een goede oplossing. De kinderen amuseren zich, hebben er vriendjes, terwijl ze zich thuis alleen moeten bezig houden, huiswerk maken etc.. Een internaat voor kleuters kan je niet vergelijken met een internaat voor grotere kinderen. Integendeel, daar wordt er alles aan gedaan om het ze zo huiselijk mogelijk te maken.
Zijn het daarom slechte ouders en moeten ze dan maar geen kinderen nemen? Neen toch !
Er zijn kinderen die thuis zitten en het veel slechter hebben dan op internaat.

Ja zo lust ik er nog wel een paar. "Ik geef mijn kinderen niet genoeg te eten, maar er zijn ook zat kinderen die mishandeld worden, die hebben het dus veel slechter dan mijn kinderen"?!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:06

Zo, nou daar gaan mijn oren ook van klapperen... Niet dat kinderen krijgen altijd een keuze is, maar neem dan geen kinderen, als je er niet voor wilt zorgen doordeweeks. Als het geen keuze is geweest en je kan er niet voor zorgen, is het uiteraard een ander verhaal. Ook al zijn er ook dan in mijn ogen betere oplossingen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:09

Nogmaals...als de kinderen er eenmaal zijn dan zullen ouders toch ook iets moeten regelen als ze om 1 of andere reden er zelf niet voldoende voor kunnen zijn....zaken kunnen ook veranderen NA de geboorte hè :)*

Kan het dan ook niet juist een hele goede oplossing zijn, of tenminste het beste uit meerdere opties? :)

Dat die mensen zelf wellicht ook liever hun kinderen bij zich hebben, maar juist ten bate van die kinderen besloten hebben om ze op een fijn internaat te plaatsen zodat ze wat leuker op kunnen groeien dan bij haastige ouders met een heel ongeregeld werkschema bvb.?

Zodat het leuk blijft met de ouders als die wèl thuis zijn, en de kinders zich doordeweeks vermaken en fijn regelmaat hebben :)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:30

pmarena schreef:
Nogmaals...als de kinderen er eenmaal zijn dan zullen ouders toch ook iets moeten regelen als ze om 1 of andere reden er zelf niet voldoende voor kunnen zijn....zaken kunnen ook veranderen NA de geboorte hè :)*

Dat inderdaad.
Stel je man overlijdt, en je moet als vrouw dus fulltime gaan werken en misschien 2 baantjes nemen, om bijvoorbeeld je hypotheek af te betalen om toch je huis nog te kunnen behouden. Als je dan zo lang van huis bent dat de kinderen 's avonds ophalen aan school niet kan, of dat ze heel veel alleen moeten zitten, dan lijkt het me verstandiger ze doordeweeks in een internaat te steken.
Zo kunnen er nog zoveel dingen gebeuren waardoor voornemens en situaties veranderen waardoor mensen zaken moeten beslissen voor de kinderen die misschien ook hun eerste keuze niet zijn maar die op dat moment even niet anders kunnen. Ik denk dat dergelijke situaties zich veel vaker voordoen als sommige hier denken. 'Dan moet je je benen maar dichthouden' is dan echt gewoon een domme, en voor dergelijke ouders een zeer kwetsende opmerking.

Edit: En voor we dan het gezeur 'dan moet je je huis maar verkopen' krijgen, wat ik evengoed een vreselijke kort-door-de-bocht-reactie vind maar afin, stel dat moeder de huur anders niet kan betalen. En met de huidige huurprijzen in België is dat zeker een reëel probleem x)